Een antwoord op
LAO-T'SAO
Een zakenman
en de kerk
vond genezing bij de heks
Flitsen van het Zendingsfront
Lutherfilm
eindelijk voor
de televisie
Studenten Mission in Duitsland:
AAN vrijwel iedere Duitse universiteit bevindt zich een groep stu
denten, die iedere dag een ogenblik bij elkaar komen voor ge
bed. Zij zoeken niet in de eerste plaats een versterking van het eigen
geloofsleven, of een verrijking van hun dogmatisch inzicht, maar
willen andere studenten Christus als levende werkelijkheid open
baren. Zij hebben zich verenigd onder de naam Studenten Mission
in Deutschland, kortweg S.M.D Bovendien worden wekelijks met
buitenkerkelijke studenten samenkomsten gehouden en eens per
jaar wordt een grootse evangelisatiecampagne georganiseerd in de
aula van de universiteit. Eén van de leidende figuren uit deze nog
tamelijk jonge beweging, dr. Fritz Laubach, bezocht ons land en wij
hebben hem gevraagd iets van het werk te vertellen. Dr. Laubach is
zelf nog een jonge man van even dertig, die onlangs zijn dokters-
graad in de theologie heeft behaald en nu predikant is van een Freie
Evangelische Gememde in Klafeld-Geisweid.
We zaten samen in een klein kantoor-
e van een conferentieoord. Juist toer
e onze eerste vragen wilden gaan stel
enet blocnote
papier reeds
klaar zaten om aantekeningen te ma
ken, zei dr. Laubach: „Laten we eerst
bidden." Hij boog het hoofd en sprak
een kort eenvoudig gebed uit, waarin
hij vroeg om leiding bij het gesprek.
,,Nu kunnen we beginnen." zei hij na
zijn „Amen." Op dat ogenblik klonk
het helemaal niet meer vreemd in
ze oren, dat hij onze vraag naar
ontstaan van de SMD antwoordde met
„God verhoorde het gebed."
Deze Duitse beweging gelooft dat haar
begin te vinden is in een bidstond
Engelse studenten in Oxford.
In 1946 werd de International Fellow
ship of Evangelical Students (Interna
tionale Gemeenschap van Evangelische
studenten) opgericht om als een missio
naire beweging een oproep te gaan rich
ten tot de studenten, die Christus niet
kenden. Deze jonge studenten waren
niet slechts geïnteresseerd in de groei
ende onkerkelijkheid thuis, maar voel
den ook verantwoordelijkheid voor het
overwonnen Duitsland.
Een van de laatste samenkomsten van
deze conferentie werd tot een bidstond
voor de verslagen vijand. In die bid
stond was geen enkele Duitser aanwe
zig, maar 1946 werd het jaar waarin
aan vele Duitse universiteiten jonge
mensen met de werkelijkheid van het
Evangelie in aanraking kwamen. Er ont
stond een vloedgolf van bekeringen.
Studenten zochten contact met elkaar
om hun geloof te beleven en uit te dra
gen en volkomen onafhankelijk van el
kaar ontstonden er kleinere of grotere
kernen »an vrijwel alle academische
instellingen. In 1949 zijn deze groepen
bij elkaar gekomen en tot de SMD uit
gegroeid en in 1953 werden zij opgeno
men in de Internationale beweging,
waartoe in Nederland de Calvinistische
Studenten Beweging behoort
Christelijk Gereformeerde Studenten
Bond.
Kring werd groep
De kleine kring groeide tot een steeds
groter wordende groep van jonge men
sen die het Evangelie niet voor zich
wilden houden. Zij komen iedere mor
gen ergens op een studentenkamer bij
elkaar voor gebed en éénmaal per week
wordt er een openbare avond gehouden
in één wan de collegezalen van de uni
versiteit. Soms is het een samenkomst
met een spreker van buiten, soms is
de groep niet zo groot en komt men
bij elkaar om samen op eenvoudige wij
ze over de Bijbel te spreken.
In deze gesprekken probeert men zo
veel mogelijk een al te intellectuele be
nadering van het Evangelie tegen te
gaan. Dr. Laubach vertelde ons, dat hij
eens een uitvoerig gesprek had gehad
met een jong student in de filosofie. De
man had een theologische lezing be
zocht van een professor, die gesproken
had over de tekst: „Indien gij niet
wordt als een kind." Hij begreep niets
van het geleerde betoog en vroeg hem:
..Wat bedoelde de man toch?" Om het
duidelijk te maken zijn beiden gaan wan
delen. Ergens in een winkel kocht dr.
Laubach voor dertig cent zuurtjes en
stevende toen op een paar kleine jon
gens af, die in de straat aan het spelen
waren. Aan de kleinste vroeg hij: Hoe
heet je? De jongen keek hem met gro
te ogen aan en zei verbaasd „Hans".
,Lust je een zuurtje?" Wey kwam er
een wat verlegen ,.ja". „Dan krijg je
er ook een!" Het kind pakte een zuur
tje uit het zakje en holde blij weg.
Toen wendde hij zich tot de student in
de filosofie en zei: „Dat is nu geloven."
God heeft gezegd, dat Christus voor ons
gestorven is en nu moeten wij „Ja!"
zeggen tegen Hem en Hem in dank aan-
Een paar dagen later kwam de stu-
Iedere dnie maanden bracht e
kenman Rigby, een weekend door
Schotse hoofdstad Edinburgh. Sl
ging hq dan naar de kerk van dr. A
dent op zijn kamer e
kan geen filosofie me
eerst klaar ben met
Vier weken later op c
Christus werkelijkheid
n verzuchtte: „Ik
er studeren tot ik
Jezus Christus."
weekend werd
deze student hoopt nu spoedig klaar te
komen met zijn theologische studie.
De SMD wil de leer van h«t Evange
lie vertaien in de woorden van elke dag
en daarom houdt men geen gewichtige
betogen. Er wordt in de samenkomsten
niet quasi diep geboomd (een studenten
eigenschap), maar men probeert zoveel
mogelijk de boodschap van het h«il te
betrekken op het leven van iedere dag.
Campagne
Vrijwel ieder jaar wondt er een gro
te evangelisatiecampagne belegd voor de
studenten. De kerngroep betaalt uit
eigen zak alle onkosten, zodat er in hei
geneel niet gecollecteerd behoeft te wor
den. De samenkomsten worden altijd
aan de universiteit gehouden zodat men
op vertrouwd terrein blijft. Meestal
krijgt men wel de beschikking over de
aula of een ruime collegezaal. Overal in
de universiteitsgebouwen worden aan
plakbiljetten opgehangen, honderden
strooibiljetjes worden uitgedeeld en i
re student van de kern belooft twee of
drie studenten persoonlijk mee te bren
gen. Het valt niet altijd mee om ge
schikte sprekers te vinden, die theolo
gisch verantwoord en academisch ge
schoold zijn en bovendien in eenvoudige
bewoordingen het hart kunnen aanspre
ken. Vooral dr. Hans Bürki uit Zwitser
land en prof. dr. Rohrbach, het hoofd
van de natuurwetenschappelijke facul
teit in Mainz, worden veel gevraagd
voor deze samenkomsten. Het blijkt, dat
er over het algemeen een ruime belang-
ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1957
schap van studenten voor wie
■kclykheid is geworden. In 1946
identen op zeer orthodoxe manier
Z\j kwamen zonder idealen
■d uit de oorlog te voor
heid en vonden rust in
tiling is er niet
aanmelden aan
ig, dat er een
neo-humanis-
rband. In ons gesprek met
sprak hy er zyn grote bezorgd-
it de oude gees'
Duitse volk terug vaart. Er bestaa
blik onder de jongere studenten w«
belangstelling voor de oude vooroorlogs
heidsverenigingen, die veelal kliekjes zyn van be
paalde standen of landstreken, waarby men zich
aansluit om te kunnen drinken en vechten.
De belangstelling voor het Evangelie vermindert.
Vele grote studentengemeenten zyn schrikbarend
geslonken. De SMD heeft daarom een geweldige
taak om idoor het persoonlijk getuigenis Jezus
heid -
t Laubac
op het ogen-
5 gezellig-
opei
ïbar'e
„De meisjes zijn bezeten",
zei het dorp
De Salahia-meisjesschool in Noord-Malakka
heeft problemen, die zij nog niet heeft kunnen
oplossen. Achter de hoge muren, die de school
afsluiten van de buitenwereld werpen meisjes
van 1220 zich op de grammatica van het
Arabisch, en de ingewikkelde structuur van
de Mohammedaanse leer.
Plotseling is een geest van onrust op de
meisjes neergedaald. Ze begonnen te giebelen,
schreeuwen, springen. Slechts met moeite kon
den de wild geworden meisjes in bedwang
worden gehouden.
Het dorp kende de reden: de meisjes waren
bezeten! Een aantal geestdrijvers kreeg op
dracht hen te beuryden, maar de geesten waren
hun te machtig. Eén van hen kwam tot de
ontdekking, dat de geest uit een boom bij de
school de meisjes plaagde. De boom werd om
gehakt, de bezetenheid bleef. De geest was
slechts boos gemaakt was de conclusie.
Een dokter, wiens hulp werd ingeroepen raad
de de leiding van de school aan de meisjes
meer ontspanning te geven. Helemaal zeker
was het hoofd toch niet, dat dit de oplossing
was en hij schreef bovendien dertig dagen
gebed vo
■-*- Is hier werkelijk sprake van „duivelbezeten-
heid", zoals we die leren kennen uit het
Nieuwe Testament? Of kunnen we het pro
bleem psychologisch wegpraten? In ieder ge-
TER OVERD
val bracht het de „machten achter de
weer eens in het nieuws, machten, die
een merkwaardige kracht beschikken, zoals
uit onderstaande geschiedenis blijkt.
stelling bestaat voor deze campagnes
vooral van studenten, die in het geheel
niet kerkelijk zijn.
Ook organiseert de SMD weekends en
zomerkampen opdat de studenten ruim
schoots de tijd zullen hebben om met
elkaar te spreken, de Bijbel te lezen en
te bidden. Op deze weekends worden al
le contacten uitgenodigd zodat zij in een
evangelische sfeer benaderd kunnen wor
den. In de loop der Jaren hebben hon
derden studenten op deze wijze het
Evangelie leren kennen. Het is opmer-
Nieuw Evangelisch maandblad
voor Midden- en Zuid-Amerika
Het nieuwe evangelische maandblad
in het Spaans voor lezers in Zuid
en Midden-Amerika, Verbo, is een
overweldigend succes. Het blad wordt
uitgegeven door LEAL (Literatura
Evangelica para America Latina) een
stichting, waarin het merendeel der
Zuidamerikaanse kerken en zendings
genootschappen zijn vertegenwoordigd.
Het blad zou oorspronkelijk reeds vo
rig jaar verschijnen, maar er waren vele
moeilijkheden te overwinnen. Het
scheen nu in maart van dit jaar
een eerste oplage van 10.000, die
vliegtuig van San José zijn weg vond
naar de verschillende landen. Het
verschenen in de kiosken en op de
tioris, waar dit mogelijk is en wordt grif
verkocht De oplage is in juni, juli en
augustus sterk gestegen en was steeds
te klein om aan alle vraag te voldoen.
Men hoopt spoedig met regionale edi
ties uit te komen, die meer plaatselij
ke en landelijke advertenties kunnen
bevatten en waardoor de vervoerskosten
sterk gedrukt kunnen worden. Een Me
xicaanse predikant zei van het blad:
„Dit blad biedt een mogelijkheid om in
huizen te komen waar wij anders nim
mer een kans kregen." Een Jezuiet werd
in een universiteit waar hij college geeft
over perswetenschappen, door zijn stu
denten gevraagd, wat hij van „Verbo"
ddcht. Hij antwoordde: „Wat de lay-out
en het formaat betreft, is het het beste
maandblad dat ik tot nu toe in het
Spaans heb gezien."
Zeer spoedig hoopt men alle lucht
vaartmaatschappijen, wachtkamers van
doktoren, tandartsen en advocaten en
de kappers van alle belangrijke steden
een gratis exemplaar ter beschikking te
kunnen stellen.
„Verbo" is het negende maandblad
dat sinds de verschijning van African
Challenge op de wereldmarkt is ver
schenen. Het biedt een overzicht van het
wereldnieuws, korte verhalen, evangeli-
-ende artikelen, een bijbelstudieru
briek en is in twee tot vier kleurendruk
uitgevoerd. In zekere zin is het een hu
welijk tussen De Spiegel en de Elisa-
bethsbode of Open Deur. Er zullen in
de toekomst nog meer dergelijke bladen
gaan verschijnen, en het tiende blad
van dit type zal Kiran zijn, dat in de
Telegu-taal van India het licht zal zien.
kelijk dat vrijwel allen uit de kern een
zo goed als volkomen onkerkelijke ach
tergrond hebben.
De SMD is niet de enige christelijke
studentenbeweging in Duitsland. Er be
staan ook de zogenaamde „Studenten
gemeenten". Dit werk is vergelijkbaar
met ons NCSV werk, maar het wordt ge
heel verricht als een kerkgemeenschap.
Evenals de NCSV zijn de studentenge
meenten aangesloten bij de Wereldfede
ratie van Christen Studenten. Dë. SMD
daarentegen schaart, zich onder het ba
nier van de Gemeenschap voor Evange
lische studenten die veel meer orthodox
is ingesteld.
De SMD heeft In universitaire kringen
•een goede naam gekregen. De studenten
die actief gingen getuigen ontdekten dat
zij niet slechts met een vroom woord
mensen konden winnen maar ook een
leven moesten leiden waarin de realiteit
van Christus openbaar werd. Velen leer
den levensdiscipline kennen, wat de 'du-
die ten goede is gekomen, waardoor ve
len van de hardste werkers in de SMD
tot de studenten behoren die cum Iaude
slagen. Nog altijd geldt wat van Daniel
en zijn vrienden gezegd kon worden toen
zij honderd procent voor God kozen:
„En aan deze vier knapen gaf God ken
nis en verstand van allerlei geschriften
en wijsheid."
De Grote of Sint
Bavokerk van
Haarlem werd in
het begin van de.
vijftiende eeuw
opgetrokken
rondom de oude
Romaanse Sint
Baaf, die met
toren en al in
het koor van de
dween. Nog altijd
beheerst deze
kerk het stads
beeld van Haar
lem al 'heeft ze
haar geestelijk
monopolie wel
grotendeels moe
ten afstaan. Haar
lem kan bogen
op één van de
langste predik
beurtenkolommen
door zijn tiental
len kleine kerkjes
en secten.
vel uit de werkelijkheid uitgeban
nen. De onze spreekt steeds weer
over demonie, maar denkt dan
meer aan de duistere diepten, die
schuilen in een mensenhart dan
aan het bestaan van een echte Sa
tan En heksen zijn reeds lang
naar het land van de fabelen ver
wezen.
1 Ti-
tijd tot tijd
machten, die
die daar
Uit de binnenlanden
bet komen echter v<
verhalen, die spreken
voor ons niet bestaan,
gruwelijke werkelijkheid kunnen
der. Edwin J Tharp. die jaren in de
binnenlanden van China
het Evangelie heeft ge
predikt. is er niet zo ze
ker van. of wij nuchtere
westerlingen er wel goed
aan doen geen rekening
te houden met de mach
ten achter de materie.
Uit zijn jarenlange erva
ring kent hij tientallen
gevallen van duiveltoe-
zetenheid. zoals ook Chris
tus die kende in zijn le-
op aarde. Zelfs bleek
hem eens. dat het moge
lijk was. dat christenen
misschien niet bezeten,
maar wel onophoudelijk achtervolgd er
beheerst kunnen worden door de mach
ten der duisternis.
TROUW CHRISTEN
Lao-t'sao woonde in een klein dorp ie
het westelijk bergland van China. Hij
was een trouw christen en zou nirr
de zondagochtendsamenkomsten va
kleine gemeente verzuimen. Sterk
hij niet. omdat zijn lichaam verteerd
werd door t.b.c. en hij kon met zijn
verzwakt lichaam nauwelijks het zwa
re werk van een houtskoolbrander doen.
Zijn vrouw lachte hem in zijn gezicht
uit, omdat hij zo magei
wangen zo ingevallen wa
arm. Slechts als hij. zich sterk genoeg
voelde zag hij kans om de beboste
bergtopDen te beklimmen en van eiken
hakhout houtskool te branden.
DE HEKS
Steeds als T'sao van en naar zijn
werk ging, kwam hij langs de lage hut
van een bekende heks, die macht be
zat over de Kuel (demonen). Men 1
telde fluisterend in het dorp, dat zij
aantal mensen, die heel erg ziek wa
door haar tovermacht had genezen. Ze
was geen onvriendelijke vrouw en iedere
keer als T'sao langs haar deur kwam
glimlachte ze hem toe en riep een
paar vriendelijke woorden. Soms toon
de ze openlijk haar medelijden met hem,
Van tijd Lot tijd riep ze hem toe, dat
hij de Vos of de Wezel of de zwarte
Slang moest aanbidden. „Als je dat doet,
zei ze, „zal ik je genezen, zodat je weer
net zo sterk zult worden, als de andere
mannen en je meer geld zult kunnen
verdienen. Dan zal je vrouw weer tegen
je gaan opzien."
Een paar maanden later bezochten
Edwin Tharp en zijn vrouw Kuai-Peng-
Kou voor een serie samenkomsten. Zij
misten T'sao, die ze kenden, hadden
geen flauw idee. waarom hij niet als
altijd de samenkomsten trouw bezocht.
Op een prachtige zomeravond zaten zij
met een paar vrienden op een berghel
ling, toen een zwaar gebouwde sterke
kerel met een pikhouweel over zijn
schouder langs hen kwam. Hij holde hen
voorbij zonder te groeten, wat in die
streek heel ongewoon was. Toen hij
voorbij was keek Tharp zijn vrouw
en zei: „Die man heeft veel weg
T'sao, maar dat kan niet, want die zag
er altijd zo mager en uitgeput uit."
Maar toen hij 's avonds vroeg of ie
mand misschien die man kende die zc
HIJ BOOG
der Whyl
die bekend i
Uit welke eeuw stamt HET BOEK DANIËL?
zyn boeken over mer
Steeds probeerde hy i
Tydcns één
Edinburgh nam h
collega mee naar
dienst en de pred
dat hy kort daarr
an zyn weekends in
ly een rooms katholieke
1 de kerk, die door de
rging. Rigby bracht Dr. Whyl
Dr. Hyatt e
rollen sterk de
ratieve geleerd
reinheid van v
ERKENNING
kent volmondig, dat de
sen.ZHyC zei
Daniël ver-
ichriltplai
i stapeltje br
hy gedeelten begon voor te lezen
paar weken geleden bracht ik een
end in Edinburgh door en een
Rigby vroeg me, of ik geen zin h
met hert naar dé St. George (naa
de kerk) te gaan. De boodschap
i Rigby hoor-
in bent U de
>ekHij liep
Sinds 1850 staat het al lang niet Vanderbilt-universiteit over:
meer vast wie het boek Daniël dekking by de Dode Zee. Eei
heeft geschreven. Zelfs in de in- en een stimulans", die voor
leiding op het boek in de „Bijbel of Biblical Literature and Ex<
in de nieuwe vertaling van het gehouden.
Nederlands Bijbel Genootschap met
verklarende kanttekeningen", (uit
gave Bosch en Keuning Baarn),
schrijft dr. D. J. de Groot, die niet
beticht kan worden van extreme
ideeën: „Het is daarom waarschijn
lijk, dat een latere bewerker hel
in zijn tegenwoordige vorm ge
bracht heeft, terwijl vele woordev
van Perzische en Griekse oor
sprong. alsmede een plaats die hel
boek in de canon kreeg, er op
schijnen te wijzen, dat dit betrek
kelijk laat geschied is." Velen heb
ben zelfs gemeend, dat het boek
dateert uit het einde van de twee
de eeuw voor Christus en een be
schrijving geeft van de tijd vin
Antiochus Epiphanes in plaats van
een voorsveiling van de toekomst.
Ook op dit punt hebben de Rollen
i zijn die gedeelten die O'
;n ook werkelijk profetie
lit gaat erkennen kan rr
tweede eeuw of gedeeltelijk i
en gedeeltelijk in de tweede v
•lestcld."
Hiermede wordt de datum
tweede helft van de tweede
vijftig jaar terug gesehoven
RIJK MATERIAAL
Prof, Hyatt vervolgde, dat dit ryke
materiaal „een uitgebreide herziening
van alle geschriften over het Oude Tes
tament noodzakelijk maakt, en veel pro
blemen zal opwerpe:
1 de
de datum
i de Dode
teleerdcn
dienst beeft
myn leven ve
hen. Dr. Whyte
zeggen. In de Sunday School Times, een
bekend Amerikaans blad voor zondag-
schoolpcrsoneel, haalt professor Wilbur
M. Smith in zyn rubriek een rede- aan
van prof. dr. J Philip Hyatt van de
ren kon zijn.
EEN EENHEID
f. Smith merkt by deze woorden
i geleerde vandaag op- Oude Tes
waarop de canon tot stand kw
opnieuw in studie genomen moeter
den." Prof. Smith voegt er aan toe
werkelijkheid betekenen deze wo
dat de hele vrijzinnige houding i
chtheid
zal
aal herz
richting
T'sao begon
dachte, die hij
Als hij wierook zou offeren
de geesten zou aanbidden, die onder de
stonden,
genoeg geld verdie
missc^i
gedachte
ar dan stootte h'ij de
--- J zich af. Toch kwam
ze telkens weer terug. Hij durfde
geen van de medechristenen t
spreken. Misschien daarom wel kon hij
j- weerstaan.
Zwarte Slang alleen
bidden, als hij zijn twe'fe heilige boeken
zou mogen houden. De vrouw vond het
goed, want ze kende de boeken (Bijbel
en liederenboek) niet en wist niets van
het „Woord der waarheid T'sao moest
een bepaald bedrag betalen en een aan
tal wierookstokjes kopen. De vrouw be
studeerde de wolken en koos een ge
lukkige dag uit
tot predikant brachten.
EEN KRING VAN AS
Op de ochtend van zijn overgave had
de vrouw reeds een kring van houtas
op de grond uitgespreid en tegen het
noorden plaatste ze een wieróokbrander
T'sao moest al de wierookstokjes aan
steken en dan buiten de kring tegenover
het wierookvat neerknielen. Dc vrouw
begon te zingen. Haar stem ging op en
neer met de chromatische toonladder.
Ergens uit het niets schoof een slang
vandaan. Het beest gleed de kring van
as binnen en richtte zich op. T'sao moést
toen de Ke-tou verrichten. Met zijn
hoofd moest hij een voorgeschreven aan-
groot en sterk was en toch leek op T'sao,
vertelden de broeders hem wat er was
gebeurd en dat T'sao inderdaad ge
zond geworden was en nu sterk was als
een beer en evenveel of meer werk kon
verrichten als de andere houtskoolbran
ders. Die avond begon op aandrang van
Tharp de kleine gemeente sterk voor
hem te bidden.
Tijdens één van de vele bidstonden
die volgden in de bijzaal, ongeveer drie
weken nadat de evangelisatiesamenkom
sten begonnen waren, kwam iemand de
kleine vergaderzaal binnen. iDe aanwe
zigen hoorden een man snikken en za
gen daar T'sao op zijn knieën, terwijl
hij God smeekte hem vergeving te schen
ken en opnieuw aan te nemen. T'sao
vond die avond vergeving en werd ook
weer in de gemeente opgenomen, maar
binnen drie maanden verloor hij al zijn
kracht. Hij stierf door uitputting.
T'sao had o>p een middag, toen hij lag
te rusten zijn oude Bijbel gepakt, cn
was gaan lezen. De woorden grepen hem
aan en hij wist, dat hij gezondigd had
door zich aan de afgoden over te ge
ven. Hij was onmiddelijk opgestaan en
naar de zaal gegaan om weer vrede
met God te vinden. Op het ogenblik van
zijn hernieuwde bekering verdween de
vreemde macht, die zich kennelijk op
hem geworpen had. Zijn gezondheid ver
dween ook, maar hij vond rust voor zijn
Het machtigste wapen
ie nieuwe raket van Rusland is niet
het machtigste wapen ter wereld. En
evenmin komt de kobaltbom die eer
toe Raketten en bommen kunnen
slechts materie verwoesten, de druk-
per: kan gedachten beïnvloeden, men
sen geestelijk opbouwen of twijfel
Wat is uw antwoord op de vraag: Welk
boek is in de meeste vertalingen ver
schenen? Tien tegen één zult u zeg
gen: De Bijbel In 1955 had u het nog
bij het rechte eind, maar volgens een
onlangs verschenen Unesco-rapport:
Boeken voor iedereen, is Gods Woord
van die plaats verdrongen door de
godloochenaar Lenin. Zijn boeken
kwamen sinds 1948 in 963 verschillen
de vertalingen uit en alleen al in 1955
verschenen er 351 vertalingen.
.De Bijbel komt op de tweede plaats met
887 vertalingen sinds 1848 en slechts 99
in 1955. De geschriften van de dicta
tor, die van zijn voetstuk viel, maar
er langzaam maar zeker weer opgehe
sen wordt, Josef Stalin, komen op de
derde plaats met 689 vertalingen sinds
1948 en 200 in 1955. De vierde en vijf
de plaats worden ingenomen door de
Russische schrijvers Tolstoi en Gorki.
De eerste Amerikaan van het lijstje
komt pas op de veertiende plaats met
347 vertalingen en dat is Jack Lon
don.
Rusland publiceerde in 1955 de meeste
boeken (54.000) en als men slechts de
titels telt, die officieel in de boekwin
kels werden verhandeld dan staat de
Beer toch nog bovenaan met 31000 ti
tels. Japan komt merkwaardigerwijs
op de tweede plaats met 21.000, dan
volgen Groot Britannië met 20.000,
West-Duitsland met 16.000 en de USA
met 12.589.
Rusland kent de macht van het gedruk
te woord en wil die macht koste wat
het kost uitbuiten. In 1955 publiceer
de dit land 41 pet. meer boeken in de
24 belangrijkste talen van de vrije we
reld dan in 1954. De -litgaven in de
Engelse taal stegen met 82 procent,
en in de Arabische talen maar liefst
met 300 procent. Een groot deel van
de nieuwe boeken in niet-Russische
talen houdt zich bezig met technische
onderwerpen. Rusland wil de onont
wikkelde volkeren niet slechts infil
treren met zijn communistische ideo
logie, maar ook wil zij de bron wor
den voor technische studies, waar
aan de achtergebleven gebieden be
hoefte hebben.
Deze statistieken moeten voor ons geen
stimulans worden om met inspanning
van alle krachten weer de eerste
plaats in het lijstje te gaan bezetten.
We leven in een tijd van records. Een
athleet, die een halve centimeter ho
ger springt, dan de rest van de we
reld doet de mensheid juichen, maar
leert de mens niet springen.
Deze statistieken tonen, dat er een
geestelijke strijd wordt gevoerd om
de heerschappij over het gcdachtenle-
ven van de mens. Rusland is nog lang
niet aan het einde van haar ..zendings
eeuw". In sommige christelijke krin
gen wordt al eens gezegd dat de zen
ding verouderd 20U zijn.
Niet* Is minder waar.
Het zendingsveld is door
de groeiende onkerkelijk
heid van ons land slechts
wat dichter bij huis ge
komen. Het strekt zich
echter nog steeds tot de
einden der wereld uit.
Misschien kunnen we
geen zendelingen-oude
stijl meer sturen, evange
listen, die preekten waar
ze maar de kans kre
gen. We kunnen wed boe
ken drukken, bladen en
kranten uitgeven. Theo
logische werken worden misschien niet
gelezen door de eenvoudige kleurling,
maar hij wil wel plaatjes kijken, wel
voorlichting, waardoor zij de ge
beurtenissen van de wereld zullen zien
in het licht van Gods openbaring. Ne
gen maandbladen zijn er mee begon
nen. Dagbladen zijn er bij ons weten
nog in het geheel niet. Maar ln het
Midden-Oosten zijn vrij,wel alle dag
bladen in de handen van de commu
nisten. Wanneer worden wij zo wijs?
Illllllllllllllllllllllllllllll
Vijf maïskolven
Eer zendeling, die de Suez-crisis in
Egypte meemaakte, schreef onlangs
aan zijn hoofdkantoor in Engeland:
„Er was steeds maar luchtalarm en
tijdens één van de hevige beschietin
gen, kwam een Egyptisch meisje ons
huis binnen hollen. In haar hand had
ze een papieren zakje. Ze stopte het
in mijn handen xi zei: ik moest dit
van mama aan u geven. Toen ik het
zakje open ma-kte zag ik vijf (eetba
re) maïskolven. Ik wist dat mama erg
arm was, maar ze wilde ons laten
weten, dat in weerwil van de haat,
die ons omringde zij ons nog altijd
lief had."
uitgevery ..Nile Missi
te, die gedwongen w
verlaten hebben beslot
Libanon een nieuw c
zodat het drukken en
1 De Wycliffc Bybelvi
kcrkelyk genootschap,
op dc vertaling van
mogelyke talen
rekend dnt met
wikkeling het nog minste
duren eer alle volkeren
gehele Bybel in hun taal
rlialcc
nwoordige
ns 160 jat
een deel of dc
zullen hebb.
De Zak Bijbel Bond, die ook in
land zyn werk doet, beeft in de
pen maanden '781.000 Evangelietjes
bet Midden-Oosti
i het benodigde geld i
adio ELWA. Eer
ogenblik opnon
uitzending over
tet van blinder
liederenboek zir
king.
De Rooms Katholieke Kerk
•rhrt deren
zouden overgaan. Uit het gehele land
werden 46 priesters naar de stad ge
bracht om in ieder huis van de stad een
bezoek te brengen. Tevens werd de radio
ingeschakeld om de actie te ondersteu
nen en werden er openluchtsnmcnkom-
stcn gehouden, waarin tegen het protes
tantisme werd gewaarschuwd.
Er is in Chicago heel wat te doen
geweest over de film „Maarten Luther."
Een televisie-station wilde de film reeds
vorig jaar uitzenden, maar werd zo
sterk onder druk gezet idoor rooms-
katholieken) dat ze van haar plan af
zag. Dit bracht een storm van protest
teweeg en voora, de Raad van Kerken
in Chicago heeft zijn uiterste best ge
daan het station tot andere gedachten
te brengen Eindelijk heeft een ander
station het aangekondigd. De televisie-
premiere van de film werd een over
weldigend succes. Het Amerikaans bu
reau voor de statistiek, dat punten toe
kent, in verband met het aantal men
sen dat afstemt op een bepaald pro
gramma deelde mede, dat het televi
siestation dat de film uitzond WBKB
28.2 behaalde. De andere stations zoals
WBBM-TV kregen 8.8; WGN-TV (dat
de film weigerde) 8 4 en WNBQ 5 6
Dit betekent, dat 55 pet. van alle kij
kers de Lutherfilm hebben gezien.