CHRISTELIJK Geref. kerken in Indonesië lid van de Wereldraad Puzzel mee Biecht van grote waarde voor de heilszekerheid Discussie rond Gereformeerde sociale opleidingen Duitse jeugd opgeroepen tot liefdedienst aan de kerk Knap öp die kale schutting met Ceta Bever Buitenbijts INNSBRUCK Prof. Bergenia belicht de achtergronden (slot) TN dit derde en laattte artikel geeft prof. dr. H. Bergema, zending»- hoogleraar aan de Theologische Hoge school der Geref. Kerken te Kam pen, een aantal citaten uit de „ver antwoording" der synode van de Geref. Kerken in Indonesië, waar mee z(j haar beslissing tot aanslui ting by de Wereldraad van Kerken motiveerde. TVA een kort historisch overzicht van de besprekingen op vooraf gaande synodes wordt ter toelich ting van het besluit op de synode van Djakarta in 1955 o.m. ver klaard: Het is op grond van de Heilige Schrift, dat wij gemeen schap zoeken met allen, die de Heer en Heiland Jezus Christus van harte liefhebben. Gods Woord leert ons, dat het werk van de Goede Herder erop gericht is de Zijnen bijeen te brengen als één kudde onder één Herder Zoals er maar één Messias en Verlosser is. één kruis der verzoening en één weg tot de Vader, zo is er maar één volk van God, één doop, één geloof, één kerk van Christus. De kerk wordt door de apostel het lichaam van Christus genoemd. In dat lichaam zijn wel vele en ver schillende leden, maar zij zijn toch één lichaam. HET samen-zijn in Christus van allen, die de Heiland liefhebben als hun Zaligmaker, is grondslag en voorwaarde voor alle oecume nisch besef. Er kunnen geen twee lichamen van Christus zijn Wij begeren dan ook ons kerkelijk han delen te richten naar het aposto lische woord: ,.Ik vermaan u el kander in liefde te verdragen en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes". Werkelijke eenheid in Christus is altijd verbonden met het geheiligd zijn in de waar heid en het bewaren van het woord dei waarheid. Het samenkomen van kerken, hoe ook onderling m strijd wat het verstaan van de openbaring Gods aangaat, kan de waarachtige eenheid slechts die nen en doen beleven door gehoor zaamheid aan de Schrift. MU de Wereldraad allen op roept, die de Here Jezus Christus belyden als eeuwige Zoon van God en enige Zalig maker, om voor zijn deel enigs zins tot uitdrukking te brengen de eenheid, door deze Zaligma ker gesticht, en daarbij blijkens zijn uitingen zich telkens en hoe langer hoe meer beroept op de Heilige Schrift, hebben de Geref. Kerken in Indonesië ge meend aan deze oproep op schriftuurlijke grond gehoor te moeten verlenen. daar. dat de Geref. Kerken in In donesië zich met het oog op het gezamenlijk kunnen optreden in ae wereld geroepen voelden zich (ook) in breder verband te voe gen, in overeenstemming met de gedachte van het éne volk Gods. De grondslag van de Wereldraad wordt hoe summier ook in zijn enig - legitieme interpretatie door de Geref. Kerken in Indone sië van harte onderschreven en vormt de basis voor wat ze zich voorstellen te doen binnen die Wereldraad. de gehoorzaamheid Woord Gods, bij onszelf en bij anderen. Daartoe achten wij ge meenschappelijke bezinning, ge bed en daad het middel. Op grond van het bovenstaande zijn wij er- var. overtuigd, dat de aansluiting bij de World Council of Churches een stap is in de richting van ge meenschap met alle kerken ter wereld, waarin de gemeenschap t Christus levend is gebleven. 'yoT de citaten uit de verantwoording". Ieder, die op enigerlei wijze betrokken is bij het vraagstuk van de eenheid der kerk" (en welke christen is dat niet?) bevelen wij van harte de lezing aan van de volledige tekst van deze ..verantwoording" en zo mogelijk van het daaraan ten grondslag liggende rapport, waarin de gronden ziln aangege ven waarom de Geref. Kerken in Indonesië hebben gemeend zich te moeten aansluiten bij de We reldraad van Kerken. de \4ereld zullen moeten erken nen, dat de rechte orde en het buigen onder het juk van Christus schier geheel ontbreken, mogen wij toch ook met blijdschap op merken. dat de sporen der kerk overal, waar kerken zich presen teren. aan de dag treden. De er kenning van de heilige doop is ten spoor van de Una Sancta. Op dat spoor gaat ook de organisatie van de Wereldraad. Hij wil het besef van eenheid wekken, waar het weggezonken is; hij wil een gemeenschappelijk handelen der kerken leiden, waar dat mogelijk is Daarbij heeft deze raad uiter aard een dienende functie. Hij heeft geen enkel kerkelijk gezag. Hij Is geen internationale synode of wereldkerkvergadering. met andere. niet-Gereformeerde kc kén wordt door Geref. oecu menische synodes niet voldoende gediend. Er blijft dus een grote taak voor iedere Geref. Kerk on aangeroerd, wanneer men zich al leen tot dat verband bepaalt. Van_ OPGAVE PUZZEL No. 9. KRUISWOORDRAADSEL. HORIZONTAAL1 omhulsel. 6 der, 7 putemmer, 9 vlug, 11 titel, 12 rivier in Italiëe 13 lisbloem, 15 lichaamsorgaan, 17 verlaagde toon, 18 klaar, 19 hooggelegen weide, 20 voor zetsel, 21 titel, 22 wisselend gebruik in kleding, 23 tijdperk, 25 kloosterzuster, 28 tap. VERTICAAL: 1 vissoort, 2 berg plaats, 3 sneeuwschoen, 4 uitdrukking, 5 bijwoord, 6 meer dan goede kennis, 8 leerstelling, 10 onmeetbaar getal, 12 onwrikbaar, 14 vruchtennat, 16 leuk, 20 toegankelijk, 21 zangnoot, 22 tam, 24 vluchtig. Conferentie ziekenhuispredikanten De zielszorg zonder absolutie is slechts een hinkend paard OP de conferentie van ziekenhuispredikanten, die in Driebergen wordt gehouden, heeft dr. P. J. Roscam Abbing gesproken over het onderwerp „Biecht en absolutie". De vragen rond biecht en absolutie, aldus de inleider, beginnen ook in ons land te herleven. De Roomse Kerk heeft de absolutie losgemaakt van de zielszorg. De priester doet een rechterlijke uitspraak. Bij ons moet de zielszorg voorop gaan. Maar zonder absolutie blijft deze siechts een hinkend paard. Luther en Calvijn veegden wel de Roomse biechtpractijk weg. maar de kern (de absolutie) wilden zij behouden, ook in de privaatbiecht. De kerkhervormers handhaven de privaatbiecht als zinvol. Ook na de prediking van de genade kan er onrust blijven. Het is nuttig de ver borgen wond van het hart voor zijn predikant open te leggen om de zekerheid van de vergeving per soonlijk te ontvangen. Dr. Roscam Abbing noemde de volgende schrift gedeelten, waarin de Bijbel naar biecht en absolutie verwijst: Joh. 20 21—23; Matth. 16 18 en 19 en Matth. 18 18. Internationaal congres van orgelbouwers Het eerste internationale congres van orgelbouwers is gistermiddag in Amster dam geopend met een officiële ont vangst van de deelnemers in het stad huis. Aan dit congres, dat tot zaterdag a s. zal duren, nemen meer dan 100 orgelbouwers uit achttien landen, w.o Hongarije. Polen, Oost-Duitsland, Ame rika en Westeuropese landen, deel. Tij dens het congres zullen in voordrachten en discussies verscheidene vaktechni sche onderwerpen ter sprake komen. Voorts zullen bezoeken worden gebraoht aan bekende kerken in en rondom de hoofdstad. Het begroetingswoord in het stadhuis werd uitgesproken door de adjunct-di recteur van de afdeling onderwijs, mr. dT. R. L. Drilsma, die wees op de bete kenis van Amsterdam als muziekcen trum en werkterrein voor buitenlandse kunsteiu^rs. De Engelse congresvoor zitter. Henry Willis, sprak een dank woord. Donderdagmiddag zal het con gres het plan bespreken tot oprichting van een* internationale vereniging orgelbouwers over te gaan. De biecht is een vorm kondiging en dus geen het uitspreken van de absolutie mag ge<- sproken worden vanuit de volmacht van de Heilige Geest. In plaats van: „Ik ver geef u", moet gezegd worden „God ver geeft u". De biecht is van grote waarde voor de heilszekerheid. De inleider adviseerde de volgende gang van zaken: De ontmoeting onder vier ogen (behoeft niet in de kerk) Belijdenis van zonden Pastoraal gesprek Gebed om vergeving en om zegen o\ de absolutie Schriftlezing en dankzegging (gebed bewaring) Pastorale raadgevingen. In de middagvergadering refereerde de bekende Amsterdamse medicus dr. J. J. Groen over de „integratie en differen tiatie van medische en pastorale zorg in het moderne ziekenhuis". EEN WOORD VOOR VAN DAAG 's Avonds beantwoordde nu Kist de vraag „Wat vraagt e« van zijn ziekenhuispredikant?" W. A. Onvindbaar Woord Nee, dit geldt beslist niet voor ons Nederlanders, dat wij zwer ven van zee tot zee, van het noorden naar het oosten dolen, om te zoeken het Woord des Heren, maar het niet zullen vin den. In elk dorp, in elke stad staan de kerken open en in elk huis liggen Bijbels. Als dat niet zo is, is dat eigen schuld. Dat Woord Gods is er dus, voor ieder vindbaar, hoor baar en leesbaar. In de tijd van de profeet Amos, die wonderlijke scha penfokker uitTe- koa, was dat anders. Als een oordeel Gods wordt het door hem aangekondigd; „Zie, de dagen komen, luidt het woord van de Here, dat Ik een honger in het land zal zenden geen honger naar brood en geen dorst naar water, maar om de woorden des Heren te horen". En dan volgt de aankondiging van dat zoeken en niet vinden. Zo vergaat het een volk, dat zijn Heer verwerpt. Dan trekt Hij zich terug. Dan moet het wel ver ge komen zijn. 't Is zelfs zo, dat, als de honger naar Zijn Woord ont staat, die honger niet meer wordt Generale synode geref. kerken Statuten van de stichting goedgekeurd (Van verslaggevers) TDIJ heropening van haar publieke zittingen te Assen, heeft de generale synode van de Gereformeer de Kerken de draad van de bespre kingen aan het eind van de eerste zittingsweek opgevat. Men was er mee geëindigd zijn goedkeuring te hechten aan de totstandkoming van de Stichting Gereformeerde Sociale Opleidingen. Nu ging het erom de concept-statuten voor de nieuwe stich ting te aanvaarden. Na het aanbren gen van enige kleine wijzigingen heeft de synode daartoe besloten. Met dit werk ging een hele mor gen heen, kennelijk omdat men hier in zekere zin met iets geheel nieuws te doen heeft. Kerkrechte lijk is de zaak van de kerkelijke stichtingen nog niet gerdfceld, maar volgens prof. dr. D. Nauta, die over deze dingen rapporteerde, be hoort de nieuwe kerkorde aangaan de kerkelijke stichtingen bepalin gen te bevatten. Zoals men weet komt op deze synode het ontwerp- kerkorde eveneens in bespreking. Kerkelijke stichtingen worden in het leven geroepen wanneer de door deze instanties te verrichten werk- gestild. Het moet voor ons een waarschuwend voorbeeld zijn. Gods Woord is geen vrijblijvende aangelegenheid. Ook nu niet. Maar het is toch ook weer niet het aller laatste: Amos mag aan het eind van zijn boek zeggen, dat God de vervallen hut van David weer zal oprichten als het volk zich waarlijk bekeert. OPLOSSING PUZZEL No. 8. HORIZONTAAL: maal, 9 as, 11 as, 1 Ponjaard, 8 14 stuf, 16 17 sok, 19 rag, 20 er, 21 elk, 23 le, 24 rekbaar, 26 Amor, 28 neger, 29 b«l. VERTICAAL: 2 Om, 3 naaf, 4 jas, 5 al, 6 rivaal, 7 passeren, 10 store, 12 aar, 13 engel, 15 uk, 18 klaar, 21 eb, 22 kam, 25 rob, 27 rij. Boek VAN Dh DAG De Geiegenden door Guy McCrone. Vertaling M. L. Ohl. Uitgave Jan van Tuyi N.V. Zaltbommel. Waarom de Engelse roman ..James en Charlotte" van Guy McCrone in de Nederlandse vertaling ..De Gezegen- den" la genoemd wordt niet recht dui delijk in dit overigens1g Bekende Schriftelijke Curiu COMMENTAAR Assepoester :o: Het klassieke sprook je van Assepoester is in. de handen van de Italiaanse componist Rossini een humoris tisch meesterwerk ge worden. Enkele jaren geleden werd deze opera tijdens het Holland Festival door de Italianen gebracht en deze op roeringen konden zich in een stormachtig succes verheugen. De N.T.S. bracht gisteravond dit muzikale sprookje als film in een vocale bezetting, die inder daad eveneens uitstekend ge noemd kan worden. Juist omdat hier geen sprake was van een verfilmde opera-opvoering wist dit spel te boeien. Het vormde een afgerond geheel. De titelrol werd vertolkt door Lori Raudi, die zowel qua spel als qua vo- caliteit een ideale Assepoester bleek te zijn. In één adem die nen we ook Vitt de Taranto als stiefvader te noemen, die wer kelijk hier een glansrol van maakte. De rol van Dandini, de pseudo-prins, gebracht door Afro Poli paste volkomen in dit comische geheel. De twee zusters waren zo kwaadaardig en venij nig als 't kan. En de prins juist zo romantisch als een sprookje verlangt. Sfeer en aankleding lieten weinig te wensen over, koor en orkest van de Romeinse Overa stonden onder kundige leiding van Oliviero di Fabritiis. Een bezwaar was, dat de onder schriften zeer summ weinig leesbaar en kort zicht- Klassieke muziek is er vanavond in overvloed voor de Nederlandse radio. Het eerste gedeelte concert van het Radio Filharmo nisch Orkest in het Kurhaus te Scheveningen wordt vanavond van kwart over acht tot tien over ne gen door de V.A.R.A. uitgezonden. Gespeeld worden de Ouverture Benvenuto Cellini van Hector Ber lioz en het Concert voor viool en orkest in D var. Brahms. Soliste is Johanna Martzy. Even later om vijf voor half tien is het Rotterdams Filharmonisch Orkest onder leiding van Eduard Flipse voor de andere zender te horen. Als solist treedt op de broer van de dirigent, Marinus Flipse. Na het nieuws van elf uur zendt de N.C.R.V. negro-spirituals uit, gezongen en gespeeld door Jack Teagarden. In de V.P.R.O.-rubrieflc „Rijp en Groen" bespreekt Ton van der Horst de Amerikaanse slagwerker Shelly Manne. (17.30). Programma voor morgen Hilversum I. «02 m. AVRO: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dag opening. AVRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram: 9.10 De Groenteman: 9.15 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 Morgenwijding; 10.00 Gram; Verklaring V.P.R.O.: geen verdeeldheid Het bestuur van de V.P.R.O. verzoekt ons, het volgende mede het Ö1™; Kamero Land- e: 13.00 N' solist; 12.00 Orgelspel; 12.30 b meded; 12.33 Twee piano's; 13.15 Meded uz; 13.55 Beursber; 14.30 De vlag uit 14.00 Bariton we hebben V d Zieker Vijftienduizend protestantse christenen uit Oost- en West-Duitsland zijn in het Berlijnse openluchttheater bijeengeweest op de dag van de inwendige zending, waar zij o.m. werden toegesproken door de president der Evangelische Kerk in Westfalen, Wilm. Hij sprak over de onverbreekbare De jonge weduwe van een journa.ist. l ban(J tussen de christenen ln het verdeelde Duitsland en zei: „Wij willen Margaret Raymond, die bij naar g broeders zijn. Wij blijven bij elkaar. Wij staan voor elkaar in!" De leider t ouders in Schotland is opgev yan Evangelische jeugdwerk in de oostzone, Andier, deed een beroep op *- velTvm haar' ouders voor haar af- de werkende jeugd zich een jaar te geven aan de liefdedienst der kerk, als De Bijbel is nu ook vertaald in de schermt. Haar grootvader laat het haaronderdeel van „het jaar der diakonie". Niet minder dan de gemeenten in Marovo-taal, het dialect van de tenslotte zelf ontdekken wanneer hij West-Duitsland heeft de kerk van Berlijn-Brandenburg de vrijwillige en koppensnellers op de Salomonsei- haar toestaat een roman te schrijven I belangeloze medewerking van de jeugd nodig, aldus werd gezegd. I landen. uit zijn oude zeer goed bijgehouden dag-| Deze roman gaat wel boven de mid delmaat uit al is het geen literair werk. Maar goede lectuur ts even hard no dig en aah de eisen hiervoor voldoet dit boek zeker. 18.00 Literatr-muzikaal progr; 17.00 V d Jeugd; 17.45 RegeringsuitzNederland en de wereld. Het maandelijks overzicht „Het bestuür Vari dë V.P.R.O. stelt er prijs op, naar aanleiding van verschillende persuitingen als zouden er tegenstellingen gerezen zijn in zijn middqp en in de leiding van het bedrijf in verband met de televisie-uitzending der N.T.S. op 31 augustus, te verklaren dat deze uitingen van iedere grond ontbloot zijn." TIPS uit het buitenland Ariane en Barbebleue. deze opera van Paul Dukas wordt vanavond van negen uur tot kwart over elf door Italië (457 meter) uitgezon den. Het Concertgebouworkest onder leiding van Eduard van Beinum speelt vanavond m de Ulsher Hall in Edinburgh. Dit concert, waaraan ook meewerkt de be kende violist Szymon Goldberg (vioolconcert in E van Mendels sohn) zendt het Third Program- me (464 meter) van acht uur tot vijf over negen en van twintig over negen tot tien uur uit. 8 Het woensdagavondluisterspel van het N.I.R. handelt over de Rus sische soldaat Postnikoff, die over tuigd was dat hij een goed soldaat was. „De man, die op wacht stond" is de titel van dit hoorspel geschreven naar een verhaal van Nikolaas Leskof. Advertentie 57 „Dit is de ring, die ilf vanmorgen in mijn ka mer vond cn ik geloof, dat we met de oplossing van alle raadsels een heel eind verder zijn, als we weten, wie de eigenaresse van dit sieraad is. Ik denk, dat u dan een heel stel misdadigers in de boeien kunt slaan.'Herr Zuckwaller, en het zou me helemaal niet verwonderen, als Marianne van der Bij daar ook toe behoorde." André Rost stond in de telefooncel van een kleine „Weinstube" en draaide het nummer van Hotel Neu Tirol. Hij was nu vastbesloten. „Kan ik Fraulein van der Bij spreken?" Na die vraag duurde het lang, voordat er aan de andere kant van de lijn antwoord kwam, na het droge ver zoek om „een ogenblik" Hij hoorde een melodieus „Hallo", gevolgd door ..Met Marianne van der BijHij slikte even. Zijn stem klonk schor. „Met André", zei hij, „ik wil dit maar liever heel kort maken, het is beter, dat wij elkaar niet meer ontmoeten." Het meisje begreep het niet. Hij hoorde haar lachen: André, wat heb je. heb je roodvonk of een andere besmettelijke ziekte, ben je in qua rantaine, mag je geen bezoek hebben?" „Ik geloof niet. dat het nu het juiste ogenblik is om er een grapje van te maken, vooral niet, na wat er vanmorgen gebeurd is. Denk daar over maar eens heel goed na Met een iets te rustig, iet6 te bestudeerd ge baar legde André Rost de telefoon op het toestel. Marianne hoorde aan de andere kant een korte A^aadóeló in "N klik, riep nog enkele keren: „Hallo" en hing toen ook op. In haar grote blauwe ogen stonden vraagtekens. Wat was er gebeurd? Waarom dit plotselinge einde? Waarom maakte André Rost deze grap? Ze wilde er nog niets anders in zien. En toch, als zij op de klank van zijn stem door de telefoon afging, moest ze wel aannemen, dat hij ernstig geweest was. Had zij iets misdaan? Ze was zich van geen kwaad bewust- Marianne van der Bij voelde zich eensklaps eenzaam temidden van de vele mensen, die in de grote hotel-lobby waren. Als het eens waar was, als hij eens geen grap had gemaakt. In die week, dat zij hem kende, was André Rost meer voor haar gaan betekenen dan wie ook. Ze wist, dat ze van hem hield, dat wist ze eigenlijk al van de eerste dag af, van die eerste avond, dat ze hem ontmoette, maar wat kon de reden zijn, dat hij zo'n plotseling einde aan alles maakte. Ze had niet eens gelegenheid gekregen zich te verdedi gen tegen welke beschuldiging dan ook. Was er wel een beschuldiging? Had hij soms ingezien, dat zijn liefde voor haar alleen maar een korte be vlieging was en wilde hij er zich op deze weinig elegante manier af maken? Marianne kon het niet begrijpen. Ze had rots vast geloofd, dat deze jongen van haar hield nu kwam dit. Zo maar. Was André Rost zo rakterloos? Ze werd zich bewust, dat hier iets anders, me achter moest zitten. Maar wat? Wat? Ze ging niet naar haar kamer, maar liep met korte driftige passen de straat op. Weinige minuten later had inspecteur Zuckwal ler voor de tweede maal op die morgen bezoek. „Ah, dat is charmant, dat vind ik een onver wachte en eervolle attentie, gaat u zitten Frau lein Marianne. Hebt u in uw eentje de moordza ken opgelost en komt u nu een oude, vermoeide politieman vertellen, dat de oplossing van alle drama's zo kinderlijk eenvoudig is?" Zuckwaller sprak op een luchtige toon, n zijn ogen stonden ernstig. Hij wist waarvoor meisje kwam. „Herr Inspektor, ik zal met de deur in huis vallen, wat is er met André Rost aan de hand?" Gustav Zuckwaller deed onnozel: „Met André Rost aan de hand? Hij is toch niet verdwenen, hoop ik. Wat is er dan nu weer gebeurd-?" Marianne van der Bij beheerste zich nog. Ze wilde zich tegenover deze gemoedelijke, vader lijke politieman toch niet helemaal laten gaan. „Het is uit, inspecteur, uit. Voorbij." (Wordt vervolgd) Heilskw tuali; 16.00 Bijbellezing; bel en viool; 17.00 V d Jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Gram: 18.10 Vocaal 18.30 Fries progr; 18.45 Leger des 19.00 Nws en weerber; 19.20 Sociaal perspectief; .30 Gram; 20.00 Radiokrant; 20.20 Pro- I" 00 Causerie; 21.20 22 00 Tijd- 22.45*~Avo]°n 21.45 Gram SOS-b 23.11 9.30 Onbekend; 20,15 C -ragen; 21.00 Nws; 21. 22.15 Caus; 22.25 no; 22.45 Voordr; 23.00 Nws; 23.08—23.13 Koersen. Brussel. 324 m. 12.00 Amus ork; 12.30 Weerber; 12.34 Gram; 13.00 Nws; 13.11 Orgelspal; 1400 Gram; 14.30 Franse les; 14.45 Gram; 15.30 Symf ork. koor en sol; 17000 Nws; 17.10 Gram; 17.15 V d kind; 18.15 Gram; 18.30 V d sold: 19-00 Nws; 22.55-23.00 Nws. Brussel, 484 n 13.15 Gram; 14 16.05 Lichte mu progr: 18.30 Fes Als in de negentiende eeuw in Wenen jeugd en wals elkaar ont moetten. waren directrices van meisjes-kostscholen en oude gene raals niet opgewassen tegen de roes van de romantische flirt. On danks onderbrekingen van het feest door een divertissement, door een misverstand over een verkeerd bezorgde minnebrief, steeg de stemming zo dat zelfs de oude ge neratie (in dit geval de directrice van de kostschool en de generaal) in de werveling van dans en flirt werd meegesleept. Dit kostelijk ballet op walsmuziek van Johann Strauss Zoon is door David Lichine in choreografie gebracht en voor de eerste maal uitgevoerd bij de kro ning van de tegenwoordige Engel se Koningin. Lichine heeft het werk ook met het Ned. Ballet ge bracht. Men ziet dus de leerlingen van een meisjeskostschool in We nen in de 19e eeuw. welke school plots bezoek krijgt van een groep cadetten onder aanvoering van een oude generaal. Het Kon. Deens Ballet brengt het werk vanavond t.g.v. het bezoek van de Finse pre sident aan Kopenhagen. Programma voor morgen In en om Seinhuis se mosselen, do Voordr; 21.50 Dagsluiting. zaamheden niet geheel en al voor re kening van de kerk komen. Zuivti kerkewerk gaat rechtstreeks van kerk uitdaarvoor is geen stichtini nodig. Maar zoals in het „Baarns" ge val de Nijenburgh en de Jelburg ooi mensen opleiden, wier taak niet ondt het eigenlijke kerkewerk zal valle\ zo kan men zich andere instanties iw denken, die wel nauw aan de ket\ zijn verbonden, maar voor wier 07. treden de kerk slechts ten dele vei antwoordelijkheid draagt, ook in ji nanciële zin. De vorm van een kerkelijke stichj ting is gekozen omdat de band met til kerk dan duidelijk wordt geaccev tueerd. Blijkens de de nu vastgesteld statuten voor de Stichting Gerefot meerde Sociale Opleidingen (deq naam wordt nog herzien) oefent il synode toezicht uit op de stichting in die zin, dat degenen, die daaruooj door haar worden aangewezen, uerl klaren, dat door een handeling of bel sluit van het bestuur het welzijn dei kerken geschaad wordt, het bestud gehouden is, die handeling ongedaa te maken of dat besluit in te trekkei zulks met appèl op de generale synods Deze commissie van toezicht zal 1* staan uit drie personen, van wie er t«i linste één geacht mag worden deskih zijn op het gebied van de evai Hun toezicht betreft niet e» handelingen van het bestuur, blU kende in vergaderingen en uitgaand stukken, maar ook de besteding der gé den, voor zover deze door de kerke ten behoeve van de stichting zijn ve dig te zijn gelisatie. kei de han De synode ging accoord met amendement van de predikanten van Veen uit Donkenbroek en Kamper uit Wierden, waarin bepaal werd, dat de commissie van toezie! in het bijzonider haar attentie zal ven aan alles wat betrekking heeft de opleiding tot evangelist. Het is duidelijk, dat de bindingen it de kerk vooral op dat terrein ligger Prof. dr. Nic. H. Riddeëbos uit Amste dam verklaarde (ook uit naam van ai deren), dat hij zijn stem schoorvoeten er aan gegeven had, dat de kerk zit bezighoudt met werkers in maatschap pelijke arbeid. Daarom stelde hij t prijs op, dat de synode duidelijk onde scheid zou maken tussen haar toezie! op de opleiding tot evangelist en bemoeiing met de opleidingen vo< maatschappelijke werk. Blijkens aanvaarde amendement heeft de synod hier gevolg aan gegeven. Woensdag hébben de door de synod gevormde commissies vergaderd. Dot derdag komt de emigratie in openbar behandeling. De zitting van dinsdj werd bijgewoond door rev. S. Terpstr van de Christian Reformed Church Canada, die als geestelijk verzorger v emigranten korte tijd Nelderland aa doet. Eindhoven heeft ooi een studentencorps In een in hotel-restaurant Old-Dutcl te Eindhoven onder voorzitterschap burgemeester mr. dr. Ch. J. M. A. Rooy gehouden vergadering van de stu denten, die gisteren voor de studie aai de technische hogeschool te Eindhove: zijn ingeschreven, is de Vereniging Eind hovens Studentencorps opgericht. H door een initiatiefcommissie opgesteld ontwerpstatuten werden met enkele wij zigingen goedgekeurd en de koninklijki goedkeuring zal worden aangevraagd De initiatiefcommissie werd tot voor lopige werkcommissie benoemd in a 1 wachting van de verkiezing va bestuur. Het ESC zal fungeren als overkoepe lend orgaan van de alsnog te vormei gezelligheidsvereniging, de culturelt vereniging en de sportvereniging, vooi de voorbereiding waarvan drie subcom missies werden ingesteld. Een vierta. studenten wenste vooralsnog geen lli te worden van het ESC. Hun woord voerder deelde mede, voornemens zijn, een confessionele vereniging reformatorische grondslag te stichten De initiatiefcommissie deelde mede, da dr. H. van Doorne een behoorlijk socië teitsgebouw in het vooruitzicht heef gesteld. In totaal zijn nu bij de tech nxsche hogeschool te Eindhoven 175 stu deriten ingeschreven, waarvan één vrou welijke student. Mag de overheid naar godsdienstige opvat ting vragen? Het voornemen van de Amerikaans! regering on» bij de komende volksteii ling in 1960 ook vragen te stellen naai ae godsdienstige opvatting der burgerj heeft in verschillende kringen in de Ver Staten hevige protesten uitgelokt. Dt protestantse kerken hebben laten wete ermee akkoord te gaan, maar joods groepen hebben ernstige bezwaren tege: het plan naar voren gebracht. Met hf oog op het grote meningsverschil me betrekking tot dit onderwerp wil de re gering pas volgend jaar een beslissin nemen over de uiteindelijke vori de volkstelling. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Nieuw Vennep- Abbenes, H. Brons te Sleeuwjjk. Beroepen: te Oppenhuizen—Uitwelin gera, jhr. C. van Eysinga te Aalsum. GEREF. KERKEN Tweetal: dr. M. Feitsma te Oenkerk Rhijn te Leeuwarden. Aangenomen: naar Wierum (Fr.)' Boer, kand. te Waarder (Z.-H.). Examens: aan het zendingsseminarli te Baarn is geslaagd voor het zending» examen voor miss. arts dr. F. C. de Waal die 10 september a.s. naar Celebes trekt. CHR. GEREF. KERKEN Ber">«pen: te Broek onder Akkerwoude W. de Graaf te 's-Gravenmoer; te Ede K. G. van Smeden te Utrecht. GEREF. GEMEENTEN dingen. Bedankt: H. Rijksen 1 REM. BROEDERSCHAP Benoemd: tot godsdienstlerares aas het Vrijz. Chr. Lyceum te 's-Graven? nage. mevr. da. M. M. Hoogslag-Van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2