n Vakantie-regeling voor middenstand geslaagd 1 Puzzel mee Waldenzen in Italië halen ruimer adem Nieuwe kerkvervolging in Hongarije uitgebroken INNSBRUCK j UHNSOAG 20 AUGUSTUS 1957 I Naar een nieuwe predikkunde? (II) r Door C. Rijnsdorp ffET is niet eenvoudig te zeg gen wat eenvoud is. Men kan het stellen tegenover hoog moed, in ethische zin dus. Stylistisch gesproken kan men het eenvoudige plaatsen tegen over alles wat ingewikkeld, omslachtig of verward is. Stelt men eenvoud tegenover gekun steldheid, dart beweegt men zich in een sfeer die zowel een ethische als een esthetische zijde heeft. Hoe zou een eenvou dige preek een van deze drie aspecten kunnen missen? Hei ethisch aspect brengt mee. dat ook de geleerde, gevier de. knappe prediker een eenvou dige christen moet blijven, mede blijkens zijn preekwerk. Eenvoud in ethische zin zal aan de preek een pastoraal karakter geven: be wogenheid met de eenvoudigen, de kleinen van verstand; afwe zigheid van zelfbehagen. Eenvoud in stylistische zin vermijdt ingewikkelde zins bouw. omslachtige betoogtrant of verwarde gedachtengang. Bij uit schrijven en improviseren beide dient men zijn volzinnen aan de korte kant te houden. Het medi cijn tegen een verwarde gedach tengang ligt natuurlijk in de stu deerkamer: er is geen heldere stijl mogelijk zonder helder den ken. Het vermijden van het gekun stelde ligt op het algemeen e s- t h e t i s c h e vlak, maar niet zo heel ver van het ethische van daan Hier heeft eenvoud de be tekenis van waarachtigheid. Een voudig preken is dus niet het volgen van de geringste weer stand. het herhalen van het over bekende. het zich beperken tot de platgetreden paden in tekstkeuze ringen verdwijnen gevaar loopt. Dit is juist het uitgangspunt van de volksmenner, die de wer kelijkheid opzettelijk vertekent om zijn doel te bereiken. En Bil ly Graham, die de massa's tot Christus brengen wil. moet zich in zijn toespraken zozeer tot de hoofdzaken bepalen, dat er een uitgebreide opvang-organisatie no dig is om de weg Gods nauwkeu riger uit te leggen. Ook wie zich over welke vorm van evangeliepre diking verblijdt, ontveinst zich niet de gevaren die de massifica tie meebrengt. In de kerk evenwel is het zich aanpassen aan de psychologie der massa contrabande. Hier is geen massa, maar de gemeente van de levende Heer Kunstmatige vereenvoudiging van de waarheid is in de kerk uit den boze. Hier ligt de voornaamheid van de eenvoud: niet zozeer in de fijne persoonlijkheid van de pre diker als ervaren christen, tact vol mens en erudiet, als wel in het eenvoudig-weg doorgeven van een rijk-genuanceerd Evangelie met een minimum aan menselij ke wijsheid en met een volstrekt gemis aan elke vorm van aan stellerij. (Wordt vervolgd) de uitleg, ook niet het zich formeren aan de dommen en gemakzuchtigen. De ware een voud. wanneer ze niet op genia- litiet berust, zoals bij Bunyan en Spurgeon. is een eindproduct. In haar viert de kunst van het weg laten triumfen. zoals in de teke ningen van Rembrandt In de kunst is de eenvoud meestal een eindfase Eenvoud staat dus aan het begin en aan het einde: aan het begin als gave. aan het ein de als verworvenheid. Een een voudige preek over een moeilijke stof lijkt mij de meesterproef voor een predikant. DEZE eenvoud dient (en hier komt de kerkstijl in het geding) een voorname eenvoud te zijn. De intellectueel maakt ten aan zien van het volk dikwijls een grote fout. Hij meent de mensen met platheden te moeten aanspre ken om zich verstaanbaar te ma ken. Daarmee onderschat hij het volk schromelijk. Natuurlijk: ter men uit de studeerkamer moeten met voorzichtigheid worden gehan teerd. Toch hoort men bij de weg en in de openbare vervoer middelen dikwijls door eenvoudi ge mensen tamelijk moeilijke woorden en begrippen treffend juist gebruiken. Het vreemde woord heeft trouwens voor de eenvoudige dikwijls een grote aantrekkingskracht; hij kan er moeilijk afblijven en zijn zwak heid is ermee indruk te willen maken. Dan gaat het meestal fout. Het geheim van het popu laire ligt niet in het banale woord gebruik. Nicolaas Beets toonde het in zijn tijd al beter te we ten (althans theoretisch, en prak tisch wat zijn Camera betrefti. toen hij het geheim van het po pulaire omschreef als het ..couler de source". Het volk houdt van wat aan een bron ontspringt, het oorspronkelijke, frisse, gemakke lijk opwellende, overvloeiende. De eenvoud dus der natuurlijk heid. Die natuurlijkheid behoeft een vreemd woord niet te schu wen. mits de luisteraar merkt dat het aan de spreker ontsnapt en mits hij de context begrijpt. tussen de volksredenaar en de in de goede zin des woords po pulaire prediker! Het toespreken van een massa is een verzoeking. De drang tot vereenvoudiging wordt zo sterk, dat alle schake- Horizontaal: 1 vreemde munt, 4 per post, 6 zangnoot. 7 dikke pap, 8 veld pijp. 10 familielid. 11 deel van de bij bel. 12 famlielid, 14 ton. 16 water in Friesland. 17 bergplaats, 19 gedwee. 20 aanzien, 21 water in Friesland, 22 bywoord, 23 verlaten. Verticaal: 1 grove vijl. 2 uitslag. 3 verharde huid, 4 bloem, 5 gewaad, 7 Jav. vogel, 9 dood lichaam van een dier, 13 maat, 15 speelgoed. 16 insek- tenetend zoogdier, 18 slotwoord. 20 voorzetsel. OPLOSSING PUZZLE No. 96 Echt, room, veer, vracht, achter, roemer, thee. maat. vorm, 123456789— OVERMACHT Streven naar sluiting van twee iveken Publiek nam kleine ongemakken met grote dosis sportiviteit (Van onze sociale redacteur) OOK de melkboeren, bakkers en groentehandelaren, sigarenwinke liers, kruideniers en slagers, en vult u zelf het lijstje van midden standers-detaillisten nog maar aan, ook zij zijn dit jaar weer met vakantie geweest, of zijn nog met vakantie. De vakantie van de middenstand was dit jaar zelfs algemener en veelal gedurende een langere periode dan voorgaande jaren. Als we nu de vraag stellen, hoe deze vakantie zowel het publiek als de middenstanders bevallen is, dan moet het antwoord variëren van „niet slecht" tot „uitstekend". Het meest matig waren uiteraard de antwoorden uit de kring van de consumenten. De middenstanders hadden vrijwel overal in het land. en dit geldt voor elke categorie, uitstekende regelingen getroffen, die het ongemak van hun afwezigheid voor het publiek tot een minimum beperkten, maar vanzelf sprekend moest er van het publiek iets meer gevraagd \»orden dan in norma io omstandigheden. En over het alge meen heeft het publiek de zaak spor tief opgevat. Het wachten op de hoek van de straat met een paar melkpannen in de hand, was niet altijd leuk en de andere bak ker. die aan de deur kwam. kon tenge volge van zijn uitgebreide bezorgwijk niet overal op de gewenste tijden zijn brood afleveren: in de groentewinkel was het wel eens drukker dan menige huisvrouw lief was, want ja, de twee andere groenteboeren in de straat wa ren met vakantie. Ook viel het wel eens niet mee een eind te moeten lopen naar de kruidenier, omdat nu precies alle drie kruidenierszaken die in de eigen straat gevestigd zijn, tegelijk met va- Aan deze serie minder leuke ervarin gen zouden er nog vele toegevoegd kun nen worden, omdat de situaties plaatse lijk bijna overal verschillend waren. Maar een uitvoeriger opsomming zou kunnen suggereren, dat het publiek da nig ontstemd was over de vakantie van de leveranciers en dat was nu ook niet het geval. Over het algemeen was men het er over eens, dat ook deze mensen recht hebben op vakantie zoals ieder ander. En men vond de rege lingen over het algemeen niet zo kwaad. De collegiale samenwerking, die sprak uit de regelingen, die de mid denstanders onderling overeenkwa men, maakte ongetwijfeld ook een goede indruk op het publiek, dat van zijn kant bij deze tegemoet komende gezindheid niet onguns- tig wilde afsteken. Beroepingswerk Besluit van gerechtshof opent ruimere perspectieven voor evangelie-arbeid F\E moeilijke omstandigheden, waaronder de Protestanten in Zuid-Amerika en Spanje leven hebben de laatste tijd vele malen, en naar ons gevoelen zeer terecht, in het middelpunt van de belangstelling gestaan. Men dient echter wel te beseffen, dat het stellig niet alleen de Protestanten in Zuid- Amerika en Spanje zijn die met grote moeilijkheden te kampen hebben. Ditmaal willen we daarom ook aandacht vragen voor de Protestanten in Italië, met name de Italiaanse Waldenzenkerk. Ook deze kerk is vele jaren lang het bestaan bijzonder moeilijk gemaakt. Alleen de laatste tijd is er enige verlichting gekomen, voornamelijk door het besluit van het opperste gerechtshof in Rome. dat kerkelijke bijeenkomsten buiten de kerk niet meer onderworpen zijn aan een verplichte goedkeuring van de zijde van de politie. Door dit besluit zyn de mogelijkheden van het zendingswerk der Waldenzen aanzienlijk vergroot, niet in het minst in Zuid-Italië, waar de onderlinge af standen tussen de enkele kerken be trekkelijk groot zyn. Maar ook in de grote schade heeft aangericht, gelukte grote steden brengt dit besluit een ver- het de kleine Waldenzengemeente met eenvoudiging mee van de geestelijke grote persoonlijke offers kerk en pas- arbeid, omdat de Waldenzenpredikanten tor ie op te bouwen. nu ook geschikte lokalen voor evan- In het eigenlijke Waldenzengebied, de gelisatiebijeenkomsten mogen huren. Vele moeilijkheden De middenstanders zelf zijn over het algemeen enthousiast. De vakan tiemogelijkheden, die zich tengevolge van de regelingen openden, hebben zij tot nu toe immers vrijwel niet gekend. Talrijken hebben hiervan dan ook goed geprofiteerd en een reisje naar het buitenland niet versmaad. Of er dan van de zijde van de middenstanders helemaal geen moei lijkheden zijn geweest alvorens men dit jaar de zaak zover had? Stellig niet. Er zijn meer moeilijkheden ge weest dan we op kunnen noemen. Vooral ook, omdat in dit opzicht de plaatselijke verhoudingen weer spreken. Lang niet overal heeft men iedere middenstander mee kunnen krijgen om aan een regeling deel te nemen. In ve le gevallen werden dan ook gemeente lijke verordeningen afgekondigd, die be paalde categorieën middenstanders dwongen gedurende een bepaalde pe riode hun zaak te sluiten. Zo waren de slagers, groentehandelaren en krui deniers in Rotterdam verplicht gedu rende één week te sluiten. Daarentegen werkten de bakkers de melkhandel in Rotterdam uitstekend ;amcr, en kwam men tot een afspraak voor twee weken vakantie. Maar de grote filiaalbedrijven in Rotterdam heb ben zich ook dit jaar bijna geheel aan de regeling onttrokken. Inderdaad moet toegegeven worden, dat deze bedrijven met extra grote moeilijkheden te kam pen hebben. Het personeel moet immers verplicht worden in een bepaalde perio de met vakantie te gaan. Over het al gemeen wenst het personeel bovendien nog een snipperweek over te houden, zodat een tweeweekse verplichte vakan-1 tie, drie weken vakantie in totaal voor-j| het personeel zou betekenen. Bovendien kunnen de filiaalbedrijven de vakanties I door spreiding vrij goed opvangen. Wat uiteraard niet het geval is bij de éér.-,' mans zaken. Deze laatste zijn dan ook de meest enthousiast* voorstanders van de uniforme vakantie-regelingen. I Hoe sterk de situatie van plaats Ver schilt blijkt echter ook hier al weer. r Want in Den Haag bijv. doet het fill- aalbedrijf wel vrijwillig mee aan de uniforme winkelsluitingsregelingen. ji Opmerkelijk is voorts, dat econo mische factoren veel minder tegen i vakantieregelingen worden tnge-|l bracht als voor de oorlog wel het geval was. Over het algemeen was men toen veel beduchter voor de con currentie van de collegawinkelier in dezelfde straat. De tijd van de grote neringziekte blijkt voorbij. Men foonf i meer collegialiteit door geen grote i' reclame-acties te beginnen als eenl collega met vakantie is. In Amsterdam en ook wel in andere steden heeft de melkhandel zelfs een basisomzet voor de zaken vastgesteld, op basis waarvan na de vakantie met de collega, die heeft waargenomen, wordt afgerekend. Wat betreft de elkhandel is het bedrijfschap voor melk en melkproducten bezig met het uitwerken van vakantierichtlijnen, die dan algemeen verplicht zullen zijn. or een aantal branches Is het ge sprek over een vakantieregeling nog gaande. Men kan echter veilig zeggen, dat de tendens bestaat tot een veer tiendaagse vakantie in de toekomst voor de middenstand. En uit dit streven blijkt ook wel voldoende duidelijk, dat men van de zijde van de handel de regeling over het algemeen een succes acht en er dus een meer uitgebreid en permanent karakter aan wil geven. Dat. zoals ons uit gesprekken met het publiek bleek, de middenstand ook nog niet overal bezielt is van de juis te mentalitiet, vertolkten de volgende opmerkingen: Alvorens met vakantie te gaan dringen de leveranciers er bij het publiek te sterk op aan voor de vakantie-periode de inkopen nu reeds te doen bij de eigen leveran cier; tijdens de vakantieduur ontbreekt veelal een bordje op de deur met vermelding van de adressen van col lega-winkeliers, waar men terecht kan. En het komt ook nog wel dat de waarnemende leverancier het eind van de periode bij de tij delijke klant eens informeert naar de kansen voor een eventuele meer blij vende relatie. Maar het is verheu gend, dat een dergelijke mentalitiet slechts incidenteel aangetroffen wordt en de collegialiteit in grote mate overweegt. Want hij werd hoogmoedig.... Het gevaar ligt voor de hand: God heeft Hizkia in alles gehol pen, Hij heeft de vijanden ver slagen, Hij heeft hem voorspoed, rijkdom en macht gegeven en door dit alles wordt hij door zijn volk op handen gedragen. En dankomt de hoogmoed. Niet dat Hizkia ooit met woorden God opzij geschoven zal hebben dat deden zelfs de heidenen niet met hun goden. Maar hij zag niet meer dat al die wel daden van God enkel en alleen maar genade waren. Hij vond dat alles een vanzelfsprekende be loning van zijn eigen vroomheid. „Alleen uit genade opdat nie mand roemehet is een wezenskenmerk van het christen dom. Altijd maar weer: knielen voor God. Hem om vergeving smeken voor het kwade dat wij iedere dag, ieder ogenblik doen. Hem danken voor al Zijn goede gaven. Dat is het Christendom. En zo kwam ook Hizkia weer op het rechte spoor: Hij veroot moedigde zich over zijn hoogmoed. Dat is precies wat ieder van ons iedere dag zal moeten doen: „Heer, mijn hart is boos en schul dig, maar Gij zijt barmhartig Bond gezinsverzorgsters bijeen op Woud schoten Op 24 en 25 augustus wordt op Woud- schoten de conferentie gehouden van de Bond van Gezinsverzorgsters op G.G. Mejuffrouw E. C. v. d. Meulen zal spre ken over: ..Wat verwacht de maatschap pelijke werkster en leidster van de gezins verzorgster?" en mejuffrouw M. Mouthaan „Wat verwacht de gezinsverzorgster de maatschappelijke werkster en leidster?". Dr. J. G. Fernhout uit Den Haag houdt een lezing over zijn werk als leider van de bureaux voor levensmoei- - lijkheden, met name over huwelijksmoei- lykheden, de heer W. Vogel te Nieuwer- Amstel spreekt over: „Ons zingen. De kerkdienst in de kapel zal zondag geleid worden door mejuffrouw E. G. van Eg- mond, evangeliste te Zuidlaren. Aansluitend op de conferentie wordt maandag 26 augustus de jaarvergadering van de bond gehouden. Behalve de ge bruikelijke huishoudelijke zaken ver- t meldt de agenda van de jaarvergadering s referaat over: „De eigen proble- 6 matiek van de gezinsverzorgster" door mejuffrouw E. van Egmond. Reünistenkongres S.S.R. Van 29 augustus tot 31 augustus a.s. I; houdt de reünistenorganisatie der So- 1 cietas Studiosorum Reformatorum op de Pietersberg te Oosterbeek haar zomer- v kongres. Er zal o.a. het woord worden d gevoerd door dr. T. J. Poppema, direk- d teur van de le Chr. h.b.s. te Gronin- r gen. die spreekt over „Christelijke op- d voeding in de school", en door de voor- d zitter der R.O.S.S.R.. dr mr. J. Ozinga, y gereformeerd predikant te Lunterem g traditionele autopuzzelritljj door de Veluwse bossen, met als inzetF de Martiniwisselpot. Het adres der kon-d greskommissie is: ir. J.H. van Roon, o Schellinglaan 31, Voorburg. h I De Centrale Diakonale Conferentie der j Geref. Kerken wordt op woensdag 18 i september in de Westerkerk te Gronin- j gen gehouden. Op deze conferentie zall het rapport over hulpverlening aan be jaarden worden ingeleid door prof. dr. R. Dyk te Amstelveen. ii :uwe kerk ingewijd. Talryke n deze plaats, die tot nog toe niet 1 de godsdienstoefeningen deel durfden men. kunnen nu toch bereikt worden In Pisa en Livorno. waar de oorlog sdrie klassieke dalen (toezT'W Leegsma te Vrieschelo (Gr.) De Waldenzenkerk in Italic Is niet- Alpen ten westen Bedankt: voor Sliedrecht J Wieman tegenstaande het vrU geringe aantal met de te Oudewater leden een bijzonder levendige kerk. Ds. gonnen Beroepen: te Leerbroek. J. Bakker te Deodato bericht hierover, dat In dit Jaar - "!"-j Giessendam-Neder Hardiqxveld. Benoemd: :- tot bijstand t Waddinxveen n het pastoraat voor leden i de Herv evangelisatie. E. H. Kalk- i te Voorhout. GEREF. KERKEN" Aangenomen: naar Boechout (B.) W. J. Meister te Middelburg; naar Wapen veld I Stienstra. kand. te 't zandt (Gr.), die bedankte voor Enumatil. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal: te Woerden G. J. Buys te Pa- drecht en M Vlietstra te Eemdijk. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Aangenomen: naar Franeker mejuf frouw da C E Offerhaus te Haren (Gr.) Kerkplafond kwam naar beneden de Cottische Turijn, is men nieuwbouw vyan een kerk be- ;n wel in San Secondo, terwijl Villar Perosa voor het zelfde doel drie nieuwe predikanten in het ambt reeds grond aangekocht is. Hier leven het werk rijn bevestigd, en wel in Torre Pellici, ongeveer duizend Waldenzengezinnen. Triëat en in een kleine Siciliaanse ge- waan meente. Op Sicilië worden door de Turiji plaatselijke predikant, sedert deze door buitenlandse financiële hulp een wagen heeft kunnen aanschaffen, ook nog schillende verstrooide gemeenten De dienst in de Gereformeerde Kerk te Scherpenzeel werd zondag gen«am onderbroken doordat stuk uitsluitend autof abrieken werkzaam zyn. En hoewel de Waldenzenkerk in Italië ■enoemd kan worden, heeft zij toch ■- haar bijdrage geleverd ter oplossing van de zwaarste problemen Eorgd. deze tijd, namelijk het vluchtelingen- In de Abruzzen werken twee Walden- vraagstuk In Luserna San Giovanni zenpredikanten. Zij bestrijken hier hebben dertig Russisch-orthodoxe vluch- zeventien gemeenten die over deze hele, telingen een nieuw thuis gevonden, overigens zuiver rooms-katholieke streek In Torre Pellici wordt de komst verspreid liggen Daar de gemeenten voorbereid van zestig uit China naar hun snel groeien, zal het spoedig nodig zijn, land terugkerende Italianen. Ook Hon- hier een derde predikant in te zetten. jfaarse vluchtelingen^ die inlfcilië - In februari van dit jaar werd Colleferro. ten zuiden van Rome. de Wal- COMMENTAAR Show We hebben enkele weken geleden in Sche- veningen Wim Sonne- veld in levenden lijve gezien. En toen we een deel van z\jn program ma gisteravond via de televisie thuis kregen, viel ons op dat de reportage van een niet voor de televisie gemaakte dansen als show toch wel duidelijke nadelen n' heeft. Men ziet bepaald minder, en is ook meer geleid in zijn keus. Wat Wim Sonneveld be treft zouden we willen opmer ken, dat de mimiek zijn sterk te zich uitermate goed voor het nieuwe medium leent. Hij zal bij een voor de camera ge bracht programma misschien ook zijn tekst wat kunnen aanpassen Leben hat aan een groter en dus minder geselecteerd gehoor. Vooraf zag men beelden van een guur en herfstachtig Sche- veningen. waar Theo Eerdmans kleumend toelichting gaf op de laatste uitzending Koraalvariaties van Sweelinck (18.30) Van de Ned. componist Jan Pie- tersz. Sweelinck (15621621) zijn niet minder dan 30 variatiewerken voor orgel of klavecymbel bekend, zowel over wereldlijke liederen en over koraalmelodieën. De koraalvariaties zijn strakker dan die over wereldlijke melodieën, waarin Sweelinck echt zocht hoe hij de melodie telkens zou kunnen omkeren, omspelen, kantelen, enz. De koraalvariaties ademen een ge heel andere geestelijke instelling en zijn soms haast onbewogen. Een goed voorbeeld van de koraalva riaties zijn die over „Mein junges End", een oud-Duits de tekst luidt: „Mein junges Leben hat ein End. Mein Frude und auch mein Leyd. Mein arme Seele sol behend, scheiden von meinem Leib". Het is een thema van 20 maten, waarvan er echter Gram;10.30 Morger cital; 11.30 De wereld van nu, klankb; 12.15 Kamerkoor: 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Amus muz; 12.53 Gram en act: 13.00 Nws; 13.15 Met PIT op pad; 13.20 Lichte muz; 13.40 Solomon, oratori um; 15.20 Karmerork en solist; 16.00 V d jeugd; 17.15 Cello en piano: 17.40 19.30 Buitenl overz: 19.50 Gram; 20.00 Radiokrant; 20.20 Radio Filh ork: 21.40 .edstrijd; 22.00 Geestelij- Brussel, 484 m. 12.00 Gevar muz; Nws; 13.10 Gram; 14.00 Verz progr; Koorzang; 15 15 Gram; 16-05 Lichte 17.00 Nws; 17.10 Gram; 19.30 Nws; Gram; 20.45 Hoorsp: 21.07 Gram; Nws; 22.10 Lichte muz; 22.45 Gram; Mei You for wel wat je waagt". Men had hem beter binnen kunnen laten net als Wim Sonneveld, die een ge sprekje had met Els Hillenius en Freddy Hamilton. ..Weet slechts 6 met elkaar verschillen. kerkvervolging uitgebroken. De communistische eerslaan van de oktober-revolutie van het vorig i dit zwaar getroffen volk, poogt dood te trappen, In Hongarije Is een nieuw terreur, die reeds sinds het i jaar, elk vrijheidssymptoom va heeft blijkbaar nog niet voldoende resultaten kunnen boékei Zoals wij vorige week reeds berichtten, keert de terreur zich nu in al haar felheid tegen de kerk. Voor de eerste maal is thans een geestelijke ter dood veroordeeld, en wel pastoor Iaszlo Mindszenty. Hy wordt beschuldigd van lidmaatschap van een revolutionaire raad en van verboden wapenbezit. Pastoor Mindszenty is geen familie van de primaat van Hongarije kardinaal Mindszenty. Volgens mededelingen van het Oostenrijkse persbureau Kathpress, dat op zyn beurt welingelichte kringen citeert, kan de veroordeling van deze priester niet gerechtvaardigd worden door het lidmaatschap van een revolutionaire raad, noch door het in bezit hebben van verboden wapens. Genoemde kringen zijn van mening, dat de veroordeling beïnvloed wordt door de krachtig toenemende anti-godsdienstige tendenz in Hongarije Een nieuwe kerkvervolging is uitgebroken. Men ziet in r.k.-krng met vrees de nog talryke processen tegemoet tegen priesters en priester-studenten. Zoals bekend hebben deze priesters vele publicaties verzorgd over de pauselijke encycliek voor Hongarije: Datis Nuperrime. 44 Marianne ontwaakte het eerst uit de roes. „Zul len we nu verder gaan? Steeds verder weg van Innsbruck," zei ze zacht, terwijl ze haar haren gladstreek. André bracht de auto in beweging. Ook hij meer het verlangen om buiten al die vreemde gebeurtenissen in Innsbruck te blij ven. Ook hij wilde vakantie en de besteding daar van naar zijn eigen zienswijze en naar die van het meisje naast hem. Hij kneep het stuur van de wagen. De jonge man voelde rebellie tegen de feiten, waarmee hij toch rekening had te houden. Hij zou liever met Marianne naar een van de kleine, schilderachtige dorpjes gegaan zijn, die ze op weg naar de Achensee waren gepasseerd. Hier moest het mogelijk zijn een rustige en een feestelijke vakantie door te brengen, samen met Van 4 tot 7 september a.s. worden in dit meisje. Ver van de misdaad, het conferentieoord De Pietersberg te En waarom zou dat eigenlijk niet kunnen? Had Oosterbeek de Civitas-dagen van de Marianne geen gelijk met haar zienswijze, dat "ken ,e V>nU" Ch^iS,^llik^ 0r" Ei.nne. we geen „iet meer terug neer Imts- Ds. J. M. van Krimpen, predikant voor bruck. We laten onze spullen hierheen brengen en bui'en-kerkelyken te Rotterdam, zal de we blijven hier in de buurt," zei hij plotseling maatschappelijke zijde van dit onderwerp Het meisje was verwonderd en stelde een prak- benaderen. drs. CP. Hazenbosch. s®cre* tische vraag: ..Maar we moeten toch nog afreke- taris van het C.N.V en lid vin de Twee- nen en we moeten toch die auto in Innsbruck te- ïoPSr' P* !i Grrtmnd, nrrmt de nabrengen. At, we dat gedaan hebben, gaan; verhouding Vrije Universiteit en chr. or-| terug gamcatie voor n.n rekening. het plafond, ongeveer anderhalve kfee8 vierkante meter, naar beneden stortte vr Gelukkig kwam het grote plakkaat juist boven het trapgat terecht, zodat niemand werd getroffen. Daar de mogelijkheid bestónd dat er nog meer brokstukken naar beneden zouden komen, schorste de predikant zijn preek een ogenblik en werden de op de galerij zittende kerkgangers in de gelegenheid gesteld de begane grond op te zoeken. ^aadóeU in '"ÏAN hofwmin vertellen.' zullen dat allemaal aan Zuckwaller Ze naderden nu Achensee, het grootste meer van Tirol en verreweg het meest indrukwekken de. Hier was de natuur majestueus en lieflijk tegelijk. Hier op bijna duizend meter boven de zeespiegel met de Alpentoppen rondom, dronk het duo de schoonheid in van een landschap, dat zo zeer afweek van wat zij in Nederland gewend wa- Ze spraken niet. André stopte de wagen en haal de zijn kleinbeeldcamera uit de tas, die ruimte liet aan allerlei hulpmiddelen voor een verwoe de amateurfotograaf als hij was. De laatste da gen had hij zich niet aan zijn liefhebberij kun nen wijden en slechts één keer had Marianne haar toestel gebruikt. André vroeg zich verwon derd af, hoe hij in die dagen, dat hij hier was nog niet in de gelegenhed had kunnen zijn om rijn eigen apparaat te gebruiken. André trok de ritssluiting van de paraattas open. Hij haalde de camera uit de tas en terwijl hij dat deed, kwam in zijn ogen een grote ver wondering. Naast de belichtingsmeter en de twee doosjes met reservefilms, lag nog een ander doosje. „Wat is er? Is er iets stuk?" het meisje voel de, zag, dat er in deze fototas een oplossing van vele raadsels besloten moest liggen. „Marianne, we kunnen er niet buiten blijven. We worden er iedere keef, ook al willen we dat niet, met onze haren bijgesleept. Hier in die fototas ligt waarschijnlijk alles, waarvoor de dik ke Fritz Müller met zijn leven moest boeten, waarvoor nu ook Vogelkopje de dood heeft ge vonden." Verbijsterd onderbrak Marianne: „Vogelkop je?" „Ja, Marianne, we hebben tijdens de tocht hierheen een soort status quo over het geval be reikt. We zouden er niet over praten. Maar de man met het litteken is vanmorgen heel vroeg vermoord gevonden op de weg langs de Inn, ik geloof, dat ze het de Völser Strasse, of iets der gelijks noemden. En Harold von Emsighofer is gearresteerd." „Von Emsighofer? Wie is dat het meisje. André stond met het doosje in de hand, dat zijn verwondering had gewekt. Hij had het nog steeds niet geopend. Hij herinnerde zich, dat hij op verzoek van Zuckwaller nog niets over de figuur von Emsig hofer aan Marianne had verteld. Dat deed hij nu in enkele korte zinnen. (Wordt vervolgd) i weer?" vroeg Dat Sweelinck op dit wat eenzij dige en weinig afwisselende thema nog zulke geniale variaties kon schrijven, stempelt hem dus tot een waar genie. Bij dit werk komt het vooral aan op een juiste vertolking wat betreft tempo en articulatie. Een al te strakke weergave accen tueert te sterk het monotone ka rakter van de melodie. Prof. Michael Schneider speelt het werk van avond op het orgel van de Duif- kerk te Amsterdam. (K.R.O.) 0 Over de andere zender (A.V.R.O.) is van vijf over half zeven tot twintig voor acht '„La fille de Ma dame Angot" te horen, een komi sche opera in drie aktes op tekst van Clairville, Siraudin en Koning. De muziek is van Charles Lecocq. Uitvoerenden zijn het Radiokoor en het Promenadeorkest onder lei ding van Hugo de Groot. In het kader van het Holland Fes tival zijn Peter Pears (tenor) en Julian Bream voor een selecte groeps luisteraars in het .Muider- slot opgetreden. Opnamen van dit concert zendt de A.V.R.O. van vijf over half elf tot elf uur vanavond uit. De N.C.R.V. vult de woensdagmid dag voor een groot deel met klas sieke muziek. Van twintig voor twee tot twintig voor drie wordt het oratorium „Solomon" van Han del uitgezonden. Dit oratorium heeft de ontmoeting tussen Koning Salomo en de Koningin van Sche- ba tot onderwerp. Het wordt ten gehore gebracht door Engelse solis ten, koor en orkest onder leiding van Th oma* Beecham. ver, Embrj 1 möcht ich. Carefree. Two cigarettes the dark, Mood Indigo. II. Margaret Ronnie Hilton .Nat .tra. Jackie Davis. Riddle. Axel Stor- dahl. Frank Cordell. Alfred Hause. Werner Müller. Max Greger. Bamabas von Géc- zy. Cedric Dumont. Kurt Edelhagen en the ceiling: rndrai mpa- ïola, Didel Didel Dum. Swiss boy. It's the you under my skin; Swinging lane, The high and the mighty, ving. Waltz to the blues, Forty street. The sidewalks of New l Patrol, In the mood. Song hington and Lee swl TIPS uit het buitenland 0 Muziek wordt vanavond negen tot vijf o\ gehore gebracht (309 en 180 meter) George Gershwin Programma voor morgen V d vrouw; 9.15 Grs rst); VPRO: 10.00 Bo« nwijding. VARA: 10.20 RVU: Julius Cae Medische kron; 14.00 Gram; 14.45 V d jeugd; 16.00 V d zieken; 16.30 Gram; 16.45 Lichte muz; 17.15 Vacantietips: 17 50 Regeringsuitz: Rijksdelen overzee Van zee en zon op Curasao, door Dokie Ensing; 18.00 Nws en comm; 18.20 Act; 18.30 RVU: Een vergeten beschaving Het rijk der Groot-Mogols in Voor-Indië in de l«e en 17e eeuw II. door mr dr R W H Pitlo: 19.00 Pianoduo; 19.15 Gram; VPRO: 19.30 V d Jeugd; VARA 20.00 I'ws; 20.05 Tussen de regels door 20.15 Dansmuz: 20.45 Dorpsvrijage, hoorsp 21.45 Lichte muz; 22.05 Het internationaal geofysisch jaar. cat Deze week is het bekende inter nationale festival van Edinburgh begonnen. In de komende drie weken zal de B.B.C. veel aan dacht aan deze gebeurtenis be steden. Vanavond wordt een pro gramma van koor- en orkestmu ziek uitgezonden: van acht uur tot vijf voor half negen de Psal mensymfonie van Strawinsky en van twintig voor negen tot tien voor tien ,jtin deutsches Requiem" van Brahms. 0 De verrukkelijke opera van Mozart „Cosi fan tutte'" (zo zijn we alle maal) wordt vanavond in een rechtstreeks relais uit Salzburg door het N.IR. (324 meter) uitge zonden. De uitvoering, die onder leiding staat van Karl Böhm wordt verzorgd door de Weense Filhar monie en het Weens Staatsopera- TELEVISIE VANAVOND De hoofdfilm van vanavond is een tekenfilm van Franse makelij over het sprookje van Klein Duimpje. „Jeannot l'intrepide". Vooraf een documentaire over Eskimo-kinde- 23.50—24.00 Programma voor morgen NCRV: 7.00 Nwi de dag: 8.00 Nws e Een feestelijke dag, c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2