I
CHRISTELIJK
n
Gesprek met dr. Carl Maclntire
Maranatha-landdag trok
3500 bezoekers
Puzzel mee
Doopsgezinde wereldconferentie
in Karlsruhe begonnen
Onder de sterren op
10.000 meter hoogte
INNSBRUCK
Geen pleizierige
toestand
r
Besicaren tegen de
I.C.C.C.
(Van een medewerker)
In Nederland worden en
kele kerken sterk geboeid
door de Internationale Raad
van Christelijke kerken, de
I.C.C.C., terwijl anderen zeer
ernstige bezwaren tegen de
I.C.C.C. hebben. Wij waren
in de gelegenheid dr. Carl
Maclntire, oprichter en voor
zitter van de I.C.C.C., te vra
gen naar zijn antwoorden op
de kritiek die vanuit Neder
land wordt geoefend.
Is het waar, dat de I.C.C.C.
slechts een reactxeraad is tegen
de Wereldraad van Kerken?
grondslag, en binnen deze
raad willen wij elkaar ontmoeten
in christelijke samenwerking. Wij
hebben namelijk een tijdperk in
de wereldgeschiedenis bereikt
waarin het door vervoers- en com
municatiemiddelen mogelijk is ge
worden om elkaar te ontmoeten.
Ook wanneer de Wereldraad er
niet zou geweest zijn, zou er een
raad moeten zijn, waarin de ker
ken elkaar ontmoeten. Wanneer
echter de Wereldraad slechts bij-
belgetrouwe kerken in zich vere
nigde. dan zouden er echter g^en
twee raden zijn, maar één.
Ja, maar wij horen in Neder
land zo menigmaal het bezuiaar,
dat de I.C.C.C. zo negatief is;
is dat nu inderdaad waar?
,,De I.C.C.C. beschouwt het als
zijn roeping, de valse orde en de
gevaren die de kerken bedreigen
aan de kaak te stellen; ik denk
hierbij aan de actie van de We
reldraad om met voorbijzien van
de fundamentele stukken der heils
leer, tot één wereldkerk te komen.
De I.C.C.C. verontschuldigt zich
daarom niet over haar militante
houding ten opzichte van alles,
wat van de fundamenten van het
geloof afwijkt; wij verlangen
slechts om het bevel der Schrift
te gehoorzamen.
Echter zijn wij niet alleen -en
niet in de eerste plaats negatief,
wij zijn zeer positief tegenover
het Woord des Heren, maar juist
daarom zijn wij er niet bang voor
om negatief te zijn tegen het mo
dernisme en de zg. nieuwe ortho
doxie die de kerken wil binnen
dringen."
Dan horen wij ook als een
groot bezwaar tegen de I.C.C.C.
aanvoeren, dat er slechts kleine
kerkjes en zg. splintergroepen
bij zijn aangesloten, en dat
daarom deze raad eigenlijk niet
representatief mag worden ge
acht. Wat denkt u daarvan?
„Wel, ik zie het Juist als een
grote winst, dat deze kleinere ker
ken zich in de I.C.C.C. verenigen,
want de ervaring leert, dat oude
re groepen enigszins zijn vastge
roest en niet bereid zijn om deel
te nemen in de strijd tegen het mo
dernisme. Juist deze zg. splinter
kerkjes echter, hebben de werke
lijke strijd gekend, zij vertegen
woordigen mensen met ondervin
ding. die niet bang zijn om de
vijand te ontmoeten en te bestrij-
is namelijk niet een raad van ge
reformeerde kerken, maar een
raad van christelijke kerken, en
onder christelijk verstaan wij alle
evangelische kerken, die de Bijbel
als het onfeilbaar Woord van God
aanvaarden en het Evangelie der
Verzoening door Christus' zoen
dood prediken. Zij allen kunnen lid
zijn van de I.C.C.C., waarin zij
elkaar als kerken, die de funda
menten van het christelijk geloof
gemeen hebben kunnen ontmoe
ten en samen kunnen spreken en
samen strijden. Er wondt echter
Nu horen w\j ook wel eens
het bezwaar dat er Arminiaanse
kerken zijn, die lid zijn van de
I.C.C.C. Maar kunnen deze
mensen dan de grondslag aan
vaarden?
„Het is met deze kerken eigen
lijk een vreemd geval, zij noemen
zich Arminianen. want zij zeggen,
dat God verkiest op grond van
vooruitgezien geloof. Tegelijker
tijd echter stemmen rij van harte
in met de basis van de I.C.C.C., ook
met de zinsneden, dat de mens
door de val totaal verdorven is, en
dat slechts de zaligheid hun deel
wordt door de wedergeboorte door
Geest en Woord, niet door de wer
ken maar door de genade. Ook zij
erkennen dat God de auteur vA
het geloof is. Wij zouden het zo
kunnen stellen, zij zeggen: God
weet van te voren wie Hij het ge
loof zal schenken, en op grond
daarvan verkiest Hij.
Consequente Arminianen zijn zij
zeker niet, en zolang als iemand de
gehele grondslag van de I.C.C.C.
onveranderd zoals die daar ligt
aanvaardt, kan hij lid zijn van de
I.C.C.C. en met ons strijden voor
de eer van Jezus' naam tegen het
modernisme."
Amerika iets geheel
anders onder een Arminiaan ver
staat dan wij hier in Holland. Wij
maken geen onderscheid tussen
Arminianen en modernen, in de
Verenigde Staten is er wel de
gelijk een onderscheid.
Zo staat het ook met het woord
„oecumene" wij verstaan hieron
der de waarachtige christelijke ge
meenschap, maar aan de andere
zijde van de oceaan is oecumene het
begrip geworden voor valse een
heid waarin Gods Woord niet se
rieus wordt genomen. Het blijkt,
dat wanneer wij spreken willen
met elkaar, wij toch allereerst
luisteren moeten en niet direct op
de klank van een woord afgaan,
daar dit grote verwarringen kan
scheppen.
Israël heeft nog grote toekomst
Deze strijdhouding van de
I.C.C.C.-kerken tegen het moder
nisme moet de oudere kerken ver
legen maken; ja zij moeten zich
schamen, dat zij te kort sghieten
in de verdediging van de eer van
Jezus naam. Helaas zijn sommige
kerken van de tweede en derde
generatie week geworden; ze pro
beren tot een vergelijk te komen
met het modernisme inplaats van
het te bestrijden.
Men ziet het in Nederlands
reformatorische kringen wel eens
als een bezwaar, dat tot de
I.C.C.C. groepen behoren, die
opvattingen huldigen over het
zg. duizendjarig rijk, die huns
inziens niet schriftuurlijk zijn.
,,Ja maar dat behoeft toch heus
geen bezwaar te zijn; de I.C.C.C.
RECTIFICATIE
In
rapport over
bij de mens. zijn enkele zinsneden min
der duidelijk geworden door verwisseling
van de laatste regels in enige alinea's
Deze zinsneden hadden moeten luiden:
en het kind zal de moeder en de
„sociale vader" hieraan steeds herin-
hij bekommert er zich niet om wie
hij tot moeder van zijn kinderen maakt
...of het mogelijkerwijs niet een
halfzuster of een halfbroer trouwt.
De anglicaanse bisschop van Brad-
fort, Fred. D. Coggan, is gekozen tot
voorzitter van de wereldbond van bij-
HORIZONTAAL: 1 Por; 3 vissoort;
7 reusachtig; 8 weefsel; 10 zangnoot;
11 lidwoord; 12 ruw; 13 baby speelgoed;
15 bloeiwijze; 16 geheel de uwe; 17 rivier
in Italië; 18 huiverig koud; 20 buit; 21
schrijfkosten; 22 buis.
VERTIKAAL: 1 Schraal; 2 zoek; 3 uit
blinker; 4 vogel; 5 maanstand; 6 vis
soort; ;9 delfstof; 11 wending; 12 onge
veer; 13 soort palmboom; 14 advokaat;
17 voorkeur; 18 vogel; 19 koepon stof;
20 godsdienst.
(Van een medewerker)
„Wij kunnen noch willen uitreke
nen wanneer Christus komt, maar
organiseren deze landdag opdat wij
onze lampen brandende kunnen hou
den", zei de Belgische predikant ds.
J. Servaas in zijn toespraak op de
Maranatha-landdag te Doorn. Onge
veer 3500 leden van de 15000 Zoek
lichtgezinnen luisterden onder grote
aandacht in een enorme tent naar
de boodschap over de wederkomst
van Christus. Zij kwamen vanuit
Groningen en Zeeland, vanuit grote
steden en kleine dorpjes, als Her
vormden en Gereformeerden, Vrije
Evangelischen en Baptisten om de
boodschap van het chiliasme (dui
zendjarig rijk) te beluisteren.
Na het welkomstwoord van ds. Mie-
tes uit Amsterdam, richtte de oude
evangelist en hoofdredacteur van het
Zoeklicht, Johannes de Heer, zich in
een korte boodschap tot de aanwezi
gen. H j legde de nadruk op de ze-
kerhe - an het profetische Woord dat
nog a d vervuld moet worden en
vervulc zal worden, en op de zeker
heid van geloof, die een ieder kind
van God kan bezitten. De sterken
worden zestig, de zeer sterken zeven
tig, zegt de Bijbel, maar er wordt
niets gezegd over degenen die de ne
gentig bereiken, die hebben geen en
kele garantie meer, meende broeder
De Heer, zoals hij nog altijd wordt
genoemd. Ondanks het feit dat hij de
negentig reeds overschreden heeft,
was zijn stem nog vol en sterk. Hij
voelde zich goed genoeg om het groot
ste gedeelte van de dag mee te ma
ken en pas kort voor het einde moest
hij zich terug trekken.
De geschiedenis van Israël is nog
lang niet ten einde, meenden de zes
sprekers die spraken over de drievou
dige komst van Christus. Hij komt voor
Zijn gemeente, die in een punt des
tijds als haar Heer en Meester ten he
mel zal varen. Hij komt voor Zijn volk
Israël, waardoor het tot waarachtige I1
vrijheid en wedergeboorte zal komen,
Hij zal ook komen over de wereld om
duizend jaar in vrede en gerechtigheid
op aarde te regeren. Er werd sterk dej
nadruk gelegd op het verschil tussen de
toekomstverwachting van het volk Is
raël en van de gemeente. De Eindho-
vense baptistenpredikant ds. Sj. Zijl
stra, drukte het verschil uit met de
woorden: „Israël is een priesterlijk ko
ninkrijk, de gemeente is een koninklijk
priesterdom." De beloften in de profe-
tieën van het oude testament werden I
niet in de tegenwoordige gemeente ver-|
De wereld zal niet steeds beter
den maar zal tot een enorme catastro
fe komen als God zijn gerichten in de
zeven jaren van grote verdrukking over
de aarde zal uitstorten. Het is de taak
van de gemeente om de wereld te waar
schuwen voor dit komend gericht.
Onmiddellijk na de middagpauze ga
ven verschillende Zoeklichtlezers een
persoonlijk getuigenis, waarin zij ver
telden hoe zij tot het geloof waren ge
komen. Een Rotterdamse maranatha-
groep die er met een geluidsauto op uit
trekt en Zoeklichten verspreidt kreeg
ook de gelegenheid om iets over hun
werk te vertellen. Er werd op aange
drongen dat de lezers het blad vooral
als een evangelisatiemiddel zouden ge
bruiken.
Ju er een zekere zelfstandigheid aan
Spaans Marokko is geschonken, kan
men een aanmerkelijke verlichting van
de druk op de evangelische gemeente
van Tetuan constateren. De goeverneur
van de nieuwe regering heeft zich laten
inlichten over grondslag en wijze van
leven der gemeente en achtte beper
kende bepalingen niet nodig. De kleine
gemeente mocht uit de Arabierenwük,
waar zQ als schuilkerk leefde, zich
openlijk vestigen in de Europese wijk.
In Spaanse protestantse kring vind men
het wel grappig, dat eerst een christe
lijke overheid moest aftreden ten gun
ste van Mohammedanen, voordat evan
gelische christenen ongehinderd hun
geloof kunnen belijden en beleven.
Genade bij God
De Roomse kerk viert vandaag
het feest van Maria's ten-hemel
opneming. Een dwaalleer die ons
bedroeven moet, omdat hierdoor j
de aandacht wordt afgeleid van
Jezus Christus, de enige man die j
ons onder de hemel gegeven
wordt door wel
ke wij kunnen f
Maria diezelfde Jezus wil ook
uw schakel zijn met God. Ge be
hoeft die genade slechts aan te
grijpen, met uw beide handen.
Dan juichen ook om u de engelen
in de hemel, omdat gij het even
eens kunt zeggen. „Mij geschiede
naar uw woord!"
zalig worden.
Maria was een
als wij.
EER
IV OORD
VOOR
VAR-
DAAG
mens
Ofals wij?
Lees vandaag,
ook al zijt ge
dan niet rooms,
eens Lucas 1, het
verhaal van de
ontmoeting tussen de engel Ga
briel en het meisje uit Nazareth,
dat de moeder des Heren werd.
Een verhaal dat ontroerend is
door de simpele overgave van dat
meisje: Zie, de dienstmaagd des
Heren; mij geschiede naar uw
woord. Kunt gij die woorden her
halen als God voor u een levens
weg heeft uitgestippeld?
Ja, dat kunt ge. Want ook voor
u geldt de groet van de engel:
„Wees niet bevreesd want gij hebt
genade gevonden bij God!" Jezus
was de schakel tussen God en
Beroepingsiverk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK j
Beroepen te Colmschate (toez.) W. C. I
C. Polhuys te Zeerijp; te Blauwkapel- I
Groenekan en te Opheusden: B Haver
kamp te Nieuw-Lekkerland.
Beroepbaar: E. C Burgstede, zendings
predikant. Jagersweg 28, Laren (N.H.).
Aangenomen de benoeming tot voor
ganger van de evangelisatie te Vriezen-
veen: L. Paul, voorganger herv. evange
lisatie op g.g. te Krimpen aan den IJssel.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Hellendoorn: kand. C. J
Tissink te Middelburg (accl.).
GEREF. KERKEN (ondr. art. 31)
Aangenomen naar Bunschoten-Spa
kenburg als missiorair predikant voor
West-Borneo: kand. J. Klamer te Roo-
de school.
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Beroepen te Vlissingen: J. H. Visser
te Dokkum.
OPLOSSING PUZZLE NO. 92
HORIZONTAAL: 1 Ama; 3 bas; 6 dame;
8 term; 9 monter; 12 rio; 13 kar; 15 AD;
17 Eos; 19 si; 20 rol; 22 rek; 24 tender;
27 egel; 29 eega; 30 rap; 31 esp.
VERTIKAAL: 1 Amor; 2 menie; 3
berk; 4 ar; 5 smerig; 7 A M; 8 te; 10
toorn; 11 marter; 14 as; 16 do; 18 sedes;
21 leep; 23 keep; 25 el; 26 R.G.; 28 ga.
den. De Zweedse regering heeft bij het
parlement een wetsontwerp ingediend,
dat vrouwelijke theologen zonder enige
beperking tot het ambt wil toelaten. Het
Noorse parlement ook daar is de La
therse Kerk staatskerk heeft een der
gelijke wet vorig jaar aangenomen. In
Zweden moet de wet ook nog door de
algemene kerkvergadering goedgekeurd
worden. Men verwacht, dat zowel het
parlement als de algemene vergadering
t grote meerderheid voor de toelating
Plaatselijk moge het kerkelijk leven In augustus bijna tot stilstand zUn geko- gebrek a^i^^r^ikaniprf2'6" en'
men, op Internationaal niveau vertoont het een grote activiteit. Deze week is het
de Doopsgezinde wereldconferentie, die de aandacht vraagt. Ongeveer 250 afge- Intussen zijn hier konsekwenties
vaardigden en meer dan duizend gasten uit de Verenigde Staten, Canada. Uruguay, verbonden, die vooral hoogkerkelijke
Paraguay, India, Indonesië, Zwitserland, Nederland, Frankrijk en de belde delen kringen huiverig maken. De Zweedse
van Duitsland zijn naar Karlsruhe gekomen voor deze conferentie, de zesde. kerk is de enige bisschoppelijke lutherse
Het woord doopsgezind wordt in Nederland gebruikt; in het buitenland noemt kerk, waar de apostolische successie in
men zich naar de Friese pastoor Menno die de vreedzame dopersen verzamelde, acht wordt genomen. Op grond hiervan
ondanks de vervolging die hen mét de wederdopers trof. De mennistische wereld- zijn er mogelijkheden tot toenadering met
COMMENTAAR
Witte raaf
De Witte Valk, het
televisiespel, dat gister
avond door de A.V.R.O.
werd uitgezonden was
in deze zomertijd een
„witte raaf", als u ons
de beeldspraak vergeeft.
In een verzorgde opvoering
werd hier het milieu getekend
aan het hof van Hendrik VIII,
die twee maal zijn vrouw aan
kant zette, toen zij in gebreke
bleef hem een zoon te schenken.
De rol van Hendrik VIII, hier
als een ziekelijke en zinnelijke
potentaat afgeschilderd, kreeg
bij Hans Kaart een briljante
vertolking, maar ook Vera
Bondam als Katharine en An
drea Domburg als Anna Boleyn,
de vrouwen aan zijn hof deden
ons door hun uitstekend spel in
deze figuren geloven. Ook in de
bijrollen kon men van een goed
niveau genieten. Ton Lensink
had dit spel bekwaam ge-
regiseerd. De close-ups kwamen
op de juiste momenten en droe
gen steeds tot de dramatische
spanning bij.
In het half uur televizier
vooraf, vertelde Anthony van
Kampen over zijn ervaringen
in een van de primitiefste ge
deelten van Nieuw-Guinea, ons
laatste bivak aan de evenaar,
zoals hij in een van zijn boeken
heeft gezegd. Deze televisie
kennismaking was bijzonder
aangenaam. De auteur is een
onderhoudend verteller. Hij had
interessante dingen meegebracht
en het vertoonde filmpje onder
streepte zijn betoog treffend
Het was. kortom, een goede
woensdagavond.
Vrouw in het ambt
ook in Zweden?
Ook i
de
belgenootschappen, waarbij ook het Ne- conferentie kwam tot heden onregelmatig bijeen. Een van de eerste besluiten in de Kerk van Engeland. Zullen deze"
derlands Bijbelgenootschap is aange- Karlsruhe was. dat de conferentie voortaan om de vijf jaar beurtelings in ver- gelijkheden met de toelating van
sloten. I schillende werelddelen zal worden gehouden. vrouw in het ambt minder worden?
40
„Wat denkt u, inspecteur, wat zou Von Emsig-
hofer hier zijn komen zoeken? Hetzelfde waar
wij vanavond naar zochten waarschijnlijk. Wij
hebben het niet kunnen vinden, maar zou hij ge
kweten hebben, waar de vermoorde dikke Fritz
het verborgen had? Als dat zo is, dan zou hij
al heel wat verder zijn dan wij. Ik geloof, dat
hij van plan was te zoeken, maar dat hij niet
zeker was ook iets te zullen vinden."
„Als u er belangstelling voor hebt, Herr Rost,
dan kunt u nog meegaan naar het bureau. Ik ga
nu direct Herr von Emsighofer verhoren, en re
ken er maar op, dat ik niet zuinig zal zijn op
die ijdele praatjesmaker."
André Rost begon zich te kleden. Buiten
gloorde een prille dageraad. Binnen een uur zou
de zon opgaan.
Op de deur van kamer 14 werd geklopt. Het
was Mizzy, de receptioniste, die door de gebeur
tenissen in het algemeen en door oude Anton
in het bijzonder was gealarmeerd.
„Verzeihung, Herr Inspektor, er is telefoon
voor u."
Zuckwaller en Rost liepen achter het meisje
aan naar beneden. De inspecteur greep de tele
foon en nauwelijks had hij dat gedaan of er
kwam ongeloof in zijn ogen. „Wat? Wat?" zei
hij hees. „maar dat is toch onmogelijk? Dat kan
toch niet."
André keek gespannen toe.
„Ik kom direct, ja, onmiddellijk, blijf daar,
afgesproken."
'"Qaadóeló
j
De inspecteur gooide de hoorn op het toestel.
André was brandend nieuwsgierig:,,Is Von Em
sighofer ontsnapt?"
„Veel erger, veel erger," antwoordde Zuck
waller gejaagd, „terwijl wij achter die Von Em
sighofer aanzaten, is de man met het litteken
vermoord. Ze hebben zijn lichaam langs de ri
vier gevonden. Een agent ontdekte het enkele
minuten geleden en één van de rechercheurs, die
er mee belast was hem in de gaten te houden,
is er nu bij. Hij belde me zojuist en inderdaad
is het Vogelkopje."
„Maar.„maar, dan kan Von Emsighofer het
niet gedaan hebben. Hij was hier met zijn klim
partij bezig."
„Niet zo haastig met uw conclusies, Herr
Rost, niet zo snel, bitte, we weten toch immers
nog niet, hoe lang de man daar al heeft gelegen."
Hij zweeg en nam een vlugge beslissing Hii
draaide een nummer en zei: 'Iet Zuckwaller,
geef me snel Rheinstein, ...ja, Rhc -tein, hier
Zuckwaller, ze hebben een paar min n geleden
de man met het litteken dood iang Inn ge
vonden, ja, inderdaad: vern ,rd. Slu.. Von Em
sighofer in de cel. Dat verhoor moet wachten,
kom onmiddellijk naar de Völser Strasse, vlak
bij de spoorlijn naar Arlbergja, oké."
De dag kondigde zich al met pasteltinten bo
ven de bergen aan, toen Zuckwaller en ^ndré
aan het eind van de Völser Strasse aankwamen.
Enkele mannen stonden voorovergebogen over
de schrale mannenfiguur, die op de grond lag.
De politiedokter Zahngreber was met het on
derzoek bezig.
„Dat is zeer belangrijk, Herr Doktor", zei
Zuckwaller, terwijl hij de situatie begon te do
mineren, we moeten zo precies mogelijk weten,
hoe laat deze man werd gedood."
De arts zat op de knieën bij het levenloze li
chaam van de man met het litteken. „Eén
schotwond recht door het hart, zo op het eer
ste gezicht Zuckwaller, en als dat zo is, dan moet
de man op slag dood geweest zijn." Hij ver
volgde bedachtzaam „Dat moet tussen nu en
anderhalf uur geleden gebeurd zijn".
„Tussen nu en anderhalf uur geleden; het is.
op het ogenblik zeven minuten voor half vijf,
dus om zeven minuten voor drie leefde deze man
nog?" vroeg Zuckwaller.
„Bestimmt, Gustav," antwoordde dokter Zahn
greber.
„Danke." Zuckwaller was even uit het veld
geslagen. Hij wendde zich tot Rost. „Dan kan
Von Emsighofer onmogelijk de dader zijn, want
het was nog voor half drie toen wij hem uit zijn
hotel zagen komen en hem begonnen te volgen.
(Wordt vervolgd) I
Klankbeeld van
N.C.R.V.
Op 19 augustus a.s. brengt de
N.C.R.V. onder de titel „Onder de
sterren" een klankbeeld, waarin men
door middel van flitsen en Interviews
een beeld wil geven van de ontwikke
ling van de luchtvaart. Hiertoe begint
men met één van de oudste vliegers,
G. A. Koppen, om ten slotte te eindi
gen met de ruimtevaart.
Een onderdeel van dit programma
vormt een Interview tussen Jan de
Visser en twee vliegers van vliegbasis
Volkel. Zij zullen opstijgen na zons
ondergang en klimmen dan op tot
10.000 meter. Op die hoogte aange
komen zien zü dat de zon nog niet
onder is. Zij zullen dan hun ervarin
gen weergeven over de radio.
De vliegers, die deze missie uit
voeren, zyn niet speciaal hiervoor uit
gezocht De res. eerste luitenant C. J.
van Holsieyn en de sergeant-majoor
H F. de Jong onderscheiden zich in
geen enkele opzicht van hun collega's.
Beiden hebben zij reeds een behoor
lijke staat van verdienste. Luitenant
Van Holsteyn heeft er totaal 1361
vlieguren opzitten, waarvan 1037 in
een straaljager. Sergeant-majoor De
Jong heeft respectievelijk 1434 en 1054
uur. Dit aantal vlieguren betekent, dat
ze beiden reeds minstens zeventien
maal rond de aarde gevlogen hebben.
Men realiseert het zich niet, maar
maandag hoort men twee mensen van
nog geen dertig jaar, die vliegend met
een snelheid van 800 km per uur vanaf
10.000 meter hun bevindingen ver
tellen.
Handel-variaties
van Brahms (18.20 uur)
Aangemoedigd door de pianiste
Clara Schumann, echtgenote van
de componist Robert Schumann,
zet Brahms zich in 1861 in zijn
bekoorlijk buitenhuisje in Hamm
(een voorstadje van Hamburg)
weer aan het componeren en zo
ontstaan de 4-handige variaties
over een thema van Schumann en
de meesterlijke Handel-Variationen
voor piano Opus 24, variaties op
een thema uit een Suite van
Handel. Alle characteristica van
het thema worden verwerkt. In
deze 25 variaties zijn melodie en
harmonie weliswaar belangrijke
elementen, doch uit de melodie
zelf ontstaat onder Brahm's kundige
hand telkens weer een nieuw
melodisch complex, zonder dat de
contouren van het hoofs-bevallige
Handel-thema verloren gaan. Barok
en romantiek wisselen zich af in
deze variaties, zelfs een siciliano
is hoorbaar, een visserslied onder
de Siciliaanse hemel. Tot slot een
grootse fuga. Gunther Louegk
speelt deze Handel-variaties.
Programma voor morgen
Hilversum I, 402 m. VARA: 7.00 Nws;
7.10 Gym: 7.23 Gram; 8.00 Nws: 8.18
Gram; 8.50 V d vrouw; 9.15 Gram
(9.35—9.40 Waterst) VPRO: 10.00 Avontu
ren met kinderen, caus; 10.05 Morgenwij
ding: VARA: 10.20 V d kleuters; 10.40
gatMi d jeugd: 11.45 Idem;
•48ft
De beide vliegers bespreken de
vliegroute. Van links naar rechts
sergeant-majoor H. F. de Jong
en res. eerste luitenant C. J. van
Holsteyn van vliegbasis Volkel
Lichte muz: 10.00 Orgelspel; 10.30 Mor
gendienst: 11.00 Radio Filharm. orke^::
12.00 Sopr en piano; 12.30 Land- en tuin
bouw meded: 12.33 Vocaal ens; 12.53
Gram of act; 13.00 Nws: 13.15 Salon-
ork; 13.40 Gram; 14.25 Omr ork cn so
list; 15.15 Voordr; 15.35 Clavecimbel;
voordr; 16.00 Tuinb praatje; 16.15 Gram;
16.30 Strijkkwartet; 17.00 Voordr; 17.20
Negro-spirituals; 17.40 Beur?ber; 17.45
briek Verklai
je van H A van Luyk; 19.30 C
20.00 Radiokrant; 20.20 Musettemuz;
Alle water is geen drinkwater.
■nking; 23.00 Nwi
I. Modest Moussorgsky 1. uit ..Boris
Godounov": (Orch. Nicolai Rimskv Kor-
sakov) a. Proloog en scene 2: Lang le
ve Tsaar Boris Feodorowitsch; André
Bielecki en Boris Christoff met koor; b
le bedrijf, scene 1: De morgen breekt
reeds aan. nog één bericht moet ik mel
den. Nicolai Gedda en Boris Christoff
met koor; c. le bedrijf, scene 2:
adem. Boris Christoff:
ledigt het glas op I
an de Radiofiffusion Francaise olv.
Dobrowen; 2. uit ..Khovantchina"
Nicolai Rimsky Korsakov) Dans
Volksliederen:
hoord in mi
Porjinski);
AVRO:
eded; 12.33 Sport en
am; 13.00 Nws; 13.15
3.25 Mil Kapel; 13.55
binski - G. Tch
toff met koor
III. Alexandei
progr: VARA.
nabije Oosten, caus; VARA 21.0c
muz: 21.40 Waar blijft de tijd. klankb;
Strljkor
2.4*
VAR A23.00 Nws" 23J5^24.Öo"'Gra
Feodor I
Borodin uit
lai Rimsky
:ounov) Koor
2e bedrijf r
het (roomse) stuk voor de vijftiende
augustus De waarheid is groot ge
noeg. Verder vertelt een missionaris
wat over de arbeid onder de vluch
telingen in China, wordt er aandacht
oesteed san het Gildefeest in Hoge-
ioon en v.-ordt er onder leiding van
Palcsik weer edel gekookt.
TN DE VERHOUDING tussen regering
en volksvertegenwoordiging heeft,
zo zagen we in een vorig artikel, het
krachtenveld zich verlegd tot binnen
het kabinet.
Het kabinet, product van compromis,
wordt daarbij een gefixeerde groot
heid, een grootheid dus waarvan
karakter en zelfs program vooraf af
doende worden bepaald. Het parle-
ment als zodanig komt er daarna niet.(
meer in de mate als voorheen aan
te pas.
Hiertegenover is dan binnen het
parlement het streven onmiskenbaar j
om zich, hetzij als parlement hetzij
als fracties binnen het parlement, toch
nog een grotere verzelfstandiging te
Het is ook dit streven, dat we, dui- 8
delijk in misprijzende zin, onlangs v
hebben aangeduid gevonden in een v
beschouwing van de hand van, prof. m
Romme. In een terugblik op het voor
bije parlementaire jaar kenmerkte
deze de algemene politieke situatie als
een rechtuit onplezierige en hij sriyeefi4
er ook bij waarom: het karakter van
het thans zittende kabinet heeft ge-
leid „tot een sterk gevoel van vrijheid
vanuit de Kamer, tenderende in de
richting van een los-van-de-regering-
politiek".
JJU LATEN WIJ in het midden, of
men werkelijk kan spreken van
„een gevoel van vrijheid" en of niet
de voorkeur verdient te spreken van
een te herwinnen verzelfstandiging
van het parlement naast het kabinet.
Doet men dit, dan zal men zeker ook
minder snel gewagen van een „sterk"
gevoel van vrijheid.
Prof. Romme intussen houdt in dit
verband het spreken van vrijheid wel
vast. Hij schrijft even l?ter zelfs, dat
in de loop van het jaar zo „enige vrij
heidsbeelden" zijn opgericht. Voor
beelden van deze activiteit heeft hij
zelfs aangetroffen bij elke groepering,
waaruit ministers van het kabinet deel
uitmaken.
Bovendien ziet prof. Romme al ge
varen in „de politieke gevolgen", die
hieruit kunnen ontstaan: „Dat tegen
over een extra-parlementair kabinet
de Kamer en haar leden vrjj staan, Tt
behoeft geen betoog. Het gebruik, dat tj
men van die vrijheid maakt en
behoort te maken, is intussen een m
tweede."
De nieuwjaarswens van prof. Romme
voor het nieuwe parlementaire jaar. is a(
dan ook: „meer en beter gefundeerde
samenwerking tussen Kamer en rege
ring, tussen de diverse groepen in de
Kamer onderling".
£EN MOEILIJK JAAR is het dus
geweest, zowel voor regering als
voor parlement. Het kabinet: zelf een
moeizaam bereikt compromis; het par
lement: in de ontwikkeling van de j
politieke verhoudingen toch al het op:
zwakke vat en daarom te eerder ge-4*6'
neigd het karakter van het kabinet te
onderstrepen, als zijnde min of meer
een „noodkabinet".
Dit woord heeft geen vriendelijke
klank. Er spreekt uit, dat men toch co.
eigenlijk liever iets anders had gehad.
Er spreekt intussen ook uit, dat dit sti
kabinet dan toch maar door de nood
is opgelegd: een andere oplossing is
niet mogelijk gebleken. R<
Ook dit laatste is onmiskenbaar het
geval en voor ons was het een genoeg-
zame reden, op het noodkarakter er van
toch niet al te zeer de nadruk te
leggen.
Liever hebben wij aan een positieve
benadering de voorkeur gegeven. Dit ke
kabinet was blijkbaar alsnog het enig mi
mogelijke. Ons land zelf moet worden
geregeerd. Ontmoediging kan dan
alleen maar machteloos maken. Van
meer waarde is in zulk een situatie een, op
desnoods critisch bepaalde, positieve «cl
instelling. 2e
JQAAR komt nog iets bij. Wanneer
nien, zoals wel geschiedt, doch dan
kennelijk in strijd met de duidelijke Ll
feiten, het thans zittende kabinet brand
merkt als een overwegend rooms-rode j
aangelegenheid, dan is dit eerst on- th«
juist en vervolgens ook in hoge graad
ontactisch. ^r
Niet alleen wekt men dan tot zelfs
bij de eigen geestverwante bevolkings- na;
groepen de al te gemakkelijke ver
onderstelling, dat de „eigen" ministers
er „dus" voor zoete koek bij zitten,
wat een pertinente onwaarheid is tu
waarvoor een christen zich zou dienen
te hoeden. t<x
Erger is, dat deze geesteshouding bij 8 1
P.v.d.A. en K.V.P. het gevoel kan tot
wekken en, zo het al bestaat, ver- I
levendigen, dat zij belde op elkaar zijn en
aangewezen. Enkele opmerkingen in
de r.k. pers uit de laatste tijd wijzen
al in deze richting en zjj werden ge- 1
baseerd op een toegenomen reserve
van anderen jegens het kabinet.
De dagen van het rooms-rode bewind
liggen gelukkig ver achter ons. Wfj ver-
langen er niet naar terug. Zo men als
bijgedachte mocht uitzien naar pro-
testantse kiezerswinst, dan zal men bij
enig nadenken moeten toegeven, dat
in het verleden ook een rooms-rood
bewind die protestantse kiezerswinst
bepaald niet heeft opgeleverd. "b