CHRISTELIJK
Financiering woningbouw
een zwaar probleem
Puzzel mee
Herdenking van 25 jaar
avoiidmaalgemeenschap
Hebreeuwse bijbeltekst wordt
opnieuw vastgesteld
Wté toren fWd t«£r
INNSBRUCK
Mens, arbeid
en routine
2
Kleine spaarder iveinig animo
Vai
onze sociale redacteur
DE Christelijke Bouw
vakpatroon besteedt dit-
maal bijzondere aandacht aan
de moeilijkheden, waarmee de
woningbouw te kampen heeft.
Voor het huidige bouwtempo
(70.000) is er ongeveer ander
half miljard gulden per jaar no
dig. 13e afschrijvingen op de be
staande woningvoorraad in aan
merking genomen, betekent dit,
dat ongeveer een kwart van de
totale Nederlandse besparingen
in 1956 aan de woningbouw
moest worden uitgegeven.
Het bijeenbrengen van deze som
irengt vooral thans in verband
net de bestedingsbeperking en
iet opdrogen van de kapitaalbron
nen grote problemen mee.
..De Remeenten kunnen op de ka
pitaalmarkt alleen nog terecht
r zij de voorschriften van
Hofstra aan haar laars
Voor de financiering van de wo
ningbouw kan uit drie bronnen ge
put worden: de centrale overheid,
institutionele beleggers en particu
liere spaarders. De centrale over
heid draagt reeds meer dan 100
miljoen per jaar bij. Vergroting
van dit bedrag zal moeten gaan
via bezuiniging en belastingverho
ging. Tevens zal dit betekenen een
verdere stap op de weg naar so
cialisatie van net womngbezit.
Wat betreft de institutionele be
leggers heeft men te maken met
spaarbanken, levensverzekerings
maatschappijen en pensioenfond
sen. De uit deze bron afkomstige
besparingen zijn bijzonder groot.
De besparingen uit deze bron be
droegen in 1956 bijna twee miljard,
een bedrag ruimschoots voldoen
de om de gehele woningbouw te fi-
Maar in de eerste plaats beleg-
jen deze spaarders niet alleen in
jverheidspapier en financieren
wat betreft de particuliere
spaarders verwacht de Chr. Bouw
vakpatroon op grond van de lotge
vallen der woningbezitters in de
laatste decennia weinig enthou
siasme bij hen. die rechtstreeks in
woningen zouden kunnen investe
ren.
Van de kleine man zou mis
schien iets verwacht kunnen wor
den, mits een aantrekkelijk duur
zaam rendement geboden werd,
een redelijke mate van vertrou
wen In de munt aanwezig was en
voor deze spaarders ook een prac-
tische vorm werd gecreëerd.
Op grond van het bovenstaande
worden de vooruitzichten voor de
kapitaalvorming en daardoor voor
de werkgelegenheid In de bouw
vakken dan ook stellig niet gun
stig genoemd, tenzij de centrale
overheid alsnog de zorg voor de
financiering van de woningbouw
op zich neemt. Wellicht zal de der
de dinsdag In september ten deze
de nodige opheldering geven.
DE SCHOENHANDEL. officieel
orgaan van de Chr. Bond van
Schoenwinkeliers in Nederland,
schrijft, dat het nu toch wel aan
iedereen duidelijk is geworden,
dat de regering in de knoei zit en
dat zij naar alle kanten moet uit
zien naar middelen om dc zaak
weer recht te trekken. Dat is hele
maal geen schande, als iemand er
voor uitkomt, dat hij te optimis
tisch geweest is en daardoor te
royaal gedaan heeft. Iedereen zal
de man prijzen, die dat zegt. en
er ook naar doet. Maar onze rege
ring camoufleert nog. steeds de
toestand, evenals de middelen die
zij aanwendt. Ze verbloemt hoe
slecht het is met 's lands finan
ciën en met de financiën van de
gemeenten. En ze wil het kind
niet bij de naam noemen als het
om bezuiniging gaat.
Zij noemt dat bestedingsbeper
king. een prachtige term, daar
niet van, maar de term is alleen
gekozen, omdat onder de regerin-
gen-Colijn c.s. het woord bezuini
ging zo zwaar beladen werd. dat
men daarmee nu niet durfde ko
men. Intussen: of het hondje nu
fikkie genoemd wordt of hector,
een hondje blijft het. En zo is het
ook met de bezuiniging. Wij voor
ons hebben maar liever, dat men
het kind bij de naam noemt, al
dus De Schoenhandel.
F3E MINISTER van Economische
Zaken heeft aan de landelijke
commissie van de B.S.B. (Behar
tiging Samenwerking Bouwbedrijf)
-regeling meegedeeld, dat de
B.S.B.-regeling in haar huidige
vorm onaanvaardbaar is. iDe re
geling is een overeenkomst tus
sen handelaren in bouwmaterialen
en werkgevers in het bouwbedrijf,
die inhoudt dat materialen alleen
geleverd zullen worden aan erken
de aannemers. De huidige regeling
gaat de minister echter te ver.
Het Schildersgilde. orgaan van
de Ned. Bond van Chr. Schilders
patroons. schrijft naar aanleiding
hiervan, dat het niet juicht over
de aantasting van de B.S.B.-rege
ling. Het acht een beperkte be
scherming van het bouwbedrijf
noodzakelijk, maar het vraagt dan
ook van de Christelijke onderne
mers in het bouwbedrijf, dat zij
dienovereenkomstig een or n oog
zullen hebben voor de moeilijkhe
den in de andere sectoren van het
bouwbedrijf. Het blad zou de ver
dediging van een goede B.S.B.-re
geling willen overnemen met be
trekking tot de regelingen, die zich
in een ander vlak voordoen en wel
met betrekking tot de nevenbedrij-
ven. Hierbij wordt gedoeld op het
ontwerp-vestigingsbesluit Bouw
nijverheid. dat bij de nevenbedrij-
ven in het bouwbedrijf nogal ont
stemming heeft gewekt.
Het Schildersgilde voegt hieraan
nog toe, dat men een bevordering
van de loyale concurrentie
vreest, wanneer het Vestigings-
besluit Bouwnijverheid gestalte
krijgt. Bij lezing van de verdedi
ging van de B.S B.-regeling in de
Chr. Bouwvakpatroon was de ge
dachte aan de bekende uitspraak
opgekomen: Wat gij niet wilt, dat
u geschiedt, doe dat ook een an-
Jonge oud-katholieken en anglicanen hijeen
Conferentie op
Woudschoten
(Van een i
redacteuren)
ial: 1. Jap. pareldulkster
yiJF en twintig jaar geleden opende
zich een weg naar de hele wereld
voor de kleine oud-katholieke ke\
in Europa. Door de in 1932 tot
stand gekomen intercommunie met de
nglicaanse kerkgemeenschap voelen
de oud-katholieken zich lid van een
wereldwijde kerk. Dat is de tweede
goede gavedie wij uit Engeland
ontvingen: eerst in de zevende eeuw
de stichter van onze kerk, de Engels-
Willibrord; en in 1932 de ge
meenschap met de wereldkerk. Dit
zei de bejaarde bisschop van Deven
ter, mgr E. Lagerweij, gistermiddag
ter verwelko-fning van de tweehon
derd jongeren uit twaalf landen, die
deze week op Woudschoten bijeen
in de derde conferentie van jonge
oud-katholieken en anglicanen.
Monseigneur Lagerweij sprak namens
het episcopaat van de Katholieke Kerk
van Nederland: „de echte", deelde hij
terloops mee, „niet de kerk van de Itali
aanse missie". Waarmee hij de vanuit
Rome in 1853 in ons land gestichte kerk
bedoelde.
Men weet dat de in ons calvinistische
vaderland overgebleven Utrechtse geeste
lijkheid door de zelfstandige keuze van
een aartsbisschop in conflict kwam met
Rome. waardoor een nationale kerk ont
stond (men zegt: zich voortzette), los van
de pauselijke stoel.
Na de onfeilbaarverklaring van de paus
op het Vaticaans concilie van 1870 ont
stonden ook elders in Europa vrije katho
lieke kerken, die al spoedig contact zoch
ten met elkaar en met de Nederlandse
clerezie. In 1889 werd de Unie van Utrecht
aangegaan tussen de „oude" en „nieuwe'
oud-katholieken.
Vrij spoedig werd contact gezocht met
de Kerk van Engeland en de anglicanen
in het algemeen. Dit resulteerde in de St.
Willibrord-vereniging (1908), die begrip
en onderling verkeer tussen beide kerken
groepen wilde bevorderen. Met het reeds
gemelde gevolg: avondmaalsgemeenschap
sinds 1932.
„Let wel", zo zei de conferentieleider,
pastoor T. Horstman ons: „eerst werden
wij het eens over wederzijdse erkenning
als kerk en daarna pas kwam als bekro
ning de intercommunie. Dat is precies
omgekeerd als de nu vaak aangeprezen
veg tot kerkelijke toenadering, waarbij
nen eerst de avondmaalsgemeenschap
zoekt" De zaak werd wel vergemakke
lijkt doordat men in beide kerken de
ipostolische successie in het bisschops-
ïmbt handhaaft.
Als teken van de intercommunie wordt
leze week op Woudschoten elke morgen
iet avondmaal gevierd, de ene dag als
I. Mis naar oud-katholieke ritus, de
ndere als The Lord's Supper naar de
rde van de anglicaanse kerken. Onder
e deelnemers zijn honderd anglicanen.
Veel goede woorden zijn tijdens de ont-
angst aan het begin van de conferentie
esproken en met bewonderenswaardige
lair in verschillende talen door pastoor
Horstman beantwoord. Dat niet-Engelsen
noodzakelijkerwijs een accent behouden,
al gaat de taal hun nog zo goed af, wer
den wij gewaar door de onnavolgbare
OPLOSSING PUZZEL N'
zontaal: 1. Sla. 3. akker.
wijze waarop alleen een Engelsman kan
zeggen: His grace the archbishop of
Canterbury, en: the lord bishop of
Chichester.
Er waren toespraken van Nederlandse
oud-katholieke organisaties, van de heer
K. Bisschop namens de Nederlandse
Christen-Studentenvereniging en vai
C. N. Graaff namens de Oecumenische
Jeugdraad. Aartsbisschop Fisher van Can
terbury en de erevoorzitter van de We
reldraad van Kerken, bisschop Bell van
Chichester zonden schriftelijke groeten.
Onder de felicitanten was voorts nog de
commissaris der Koningin in Utrecht.
Gisteravond heeft de oud-katholieke
studentenvereniging Batavia het erelid
maatschap aangeboden aan dr. C. W. Moss
voor het vele werk, dat hij vooi
totstandkoming van de intercommunie
heeft verricht.
Herv.-geref. predikantsvrouwen
Opnieuw wordt een vergadering ge
organiseerd van hervormd-gerefor-
meerde predikantsvrouwen. Vorig jaar
is het houden van zo'n vergadering in
heel goede aarde gevallen. Als datum
is vastgesteld donderdag 17 oktober.
De plaats: Woudschoten bij Zeist.
Beroepingswerk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te St. Maartensdijk: J. Bak
ker te Giessendam te Nieuw Vennep-
Abbenes: H. Brons te Sleeuwijk.
Aangenomen het beroep van de gene
rale sypode tot predikant voor buiten
gewone werkzaamheden (indus triepre
dikant): J. Ris te Groot Lindt.
Benoemd tot ziekenlhuispredikant te
Groningen (op voordracht van de Ver
eniging van vrijzinnige hervormden):
G. J. ten Broek te Hoogezand;
hulpprediker te Acquoy: W. J. Sijthoff,
hulpprediker te Siyjansland.
Bedankt voor Uithuizen: G. W. IJzer
man te Blokzijl.
GEREF. KERKEN (ond. art. 31)
Tweetal te Rotterdam-Charlois:
R. Bosman te Den Boer en N. Bruin te
Beverwijk.
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Beroepen te Aalsmeer: S. Wijnsma te
Broek op Langendijk; te Bunschoten:
H. C. van der Ent te Werkendam.
Bedankt voor Steenwijk: D. Coppoolse
te Kornhorn.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
in eeuwigheid leven. En wie zijn
eigen gang gaat, die zal voor
eeuwig verloren gaan.
Horen en doen
De Nederlander staat bekend
als een laconiek mens: hij windt
zich niet snel op, loopt niet vlug
ergens voor warm, laat maar het
liefst een ander
praten en gaat
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
zijn eigen gang.
Een mooie ka
raktertrek? Mis
schien maar
ook een gevaar
lijke: dat we
ook de dominee
in de kerk, dat
we ook Jezus
maar laten praten! Aan het slot
van de bergrede die machtige
uiteenzetting van het christen
zijn in deze wereld heeft de
Heiland het ook over dat horen
en het doen. Een grote menigte
heeft naar Hem geluisterd wat
doen de mensen nu met Zijn
woorden? Zijn ze als de man die
zijn huis bouwt op de rotsgrond
of als de dwaas die zijn huis
bouwt op drijfzand? De mens die
doet wat Jezus zegt bouwt op de
rots: Christus is het fundament
van zijn leven. En wie Jezus
maar laat praten, wie wel hoort
maar niet doet wat Jezus zegt,
diens leven kan niet anders dan
een mislukking worden, want de
grondslagen van zijn levenshuis
zijn menselijke overwegingen.
Horen en doen het is een
kwestie van leven of dood. Wie
hier op aarde Jezus volgt die zal
N.
lverf. I pe
Boek
VAN DL DAG
Aleko vindt een bronzen beeldje,
door Edward Fenton. Uitgeverij Het
Spectrum. Utrecht, Antwerpen. Ver
taald door A. M. van Steyn Dingjan.
Tekeningen van C. Voges.
..Aleko vindt een bronzen beeldje" is
het aardige verhaal van een Griekse
jongen. Aleko. die samen met zijn groot
moeder op een van de eilandjes van zijn
vaderland woont. Zij leiden er een le
ven. waarin de armoede een grote rol
speelt. Maar Aleko heeft Lesbia. zijn
geit en beste vriend, waarmede hij al
tijd optrekt. Op zekere dag vindt de
jongen een beeldje en door deze vondst
nu verandert zijn gehele leven. Dit alles
en hetgeen de kleine Griek nog verder
beleeft, heeft de schrijver op boeiende
wijze verhaald en zal door jongens en
meisjes van 12—16 jaar stellig met ple
zier worden gelezen.
Wereldorganisatie voor Joodse wetenschap
(Van een medewerker) Ide Massoretische tekst (massora bete-
Het wereldcongres voor Joodse weten- |kent overlevering) voorzien van com-
schap. dat begin deze maand voor de mentaren. Tevens zal een wetenschap
tweede maa.' Jeruzalem bijeen was pelijke uitgave van de Dode Zee rollen
en waaraan honderden Joodse en niet- worden verzorgd. Ook een voortgezet
Joodse geleerden uit verscheidene lan- onderzoek van de zgn Kairo- en Geniza
den waaronder Nederland hebben teksten behoort tot de taak van de orga-
deelgenomen heeft besloten een organi- nisatie, die eveneens een historisch
satie voor Joodse wetenschap te stich- woordenboek van de Hebreeuwse taal zal
ten die haar zetel heeft te Jeruzalem, jdienen samen te stellen. Als vierde op-
Vijf en twintig van de deelnemende ge-!dracht geldt de beschrijving van de
leerden zijn tot het volgende congres in eeuwenoude gemeenschappen in het Mid-
1961 belast met tal van wetenschappe-den-Oosten en de daar heersende tradi-,
llijke opdrachten. De organisatie heeft ties. Ook zal een bibliografie van Joodse
namelijk een zestal punten tot taak ge- studies het licht zien en zal de geschie-
kregen. Zo zal zij zich dienen te belasten denis worden beschreven van de ver-
•met het vervaardigen van een Bijbel in dwenenjoodse gemeenten in Europa.
De indruk, die het
A.V .R.O.-televisiepro-
jramma van gisteravond
bij ons heeft achterge
laten is een gemengde
■f.1,1- i geweest. Positief factor
daarin was het laatste
deel: herinnering aan
de eerste grammofoonplaat van
artiesten, die al tijden lang be
kend zijn of uit de publiciteit
zijn geraakt, zoals de violist Bo
ris Lensky. De gastheer was hier
Rolf ten Kate, die het charmant
en vaderlijk leidde en alleen te
gen zijn laatste klant, Lou Ban
dy, niet veel in te brengen had.
Men zag ook een klein voor
oorlogs filmpje van een der
A.V.R.O.-orkesten. Het was een
goede start van een aardige goed
voorbereide programma-serie.
Ongelukkig echter ivas het be
gin van de uitzending, waarin
een ernstig kijkend heer zojuist
een reis door Afrika gemaakt
had en gegruvme tijd verveelde
door aan te kondigen dat hij
„de essentie van het probleem
Afrika" zou gaan vertellen, maar
later meedeelde, dat niet te kun
nen omdat het teveel omvattend
was. Wij vermoedden dat toen
reeds. Zijn vrouw zat naast hem,
niet om iets te zeggen, maar
om zijn „vind je ook niet" aan
te horen. Men had dit beter niet
kunnen uitzenden. Of op zijn
minst tot een flits moeten be-
Uiterst actueel was weer het
N.T.S.-journaal dat in een extra
uitzending beelden liet zien van
de treinramp by Woensel.
Slechts vier vrouwelijke
predikanten in Scandinavië
Van de 476 Scandinavische vrouwen,
die theologie gestudeerd hebben, dienen
slechts vier een gemeente als bevestigd
predikant, meldt de Christian Century.
Advertentie
zegt
38
Bij een nieuwe straathoek aarzelde de voor
ste man even, keek rond en zette dan zijn wan
deling voort. Het duo, dat volgde, schoof in het
portiek van een winkel. Omzichtig keken ze in
de richting van de man. Hij was de hoek om
gegaan. Ze liepen snel naar het punt, waar hij
enkele seconden eerder had gestaan.
JAS VAN HOFWEGEN
j
aarzelden opnieuw. Ze gingen schuil in de scha
duw van een luifel.
Ze voerden een kort fluistergesprek en daar
na werd het stil. Ze wachtten onder de luifel.
Hun ogen probeerden de duisternis van de
nauwe straat te doorboren, maar de man
iXras nergens te zien.
Ergens, verderop in de straat kraakte iets,
nauwelijks hoorbaar, maar de mannen waren
attent als jachthonden, die hun oren spitsen.
Ze stonden gereed om hun prooi te bespringen,
maar ze hadden geen flauwe notie, waar die
prooi zich op dat ogenblik bevond.
De lange man, was geholpen door de vol
ledige duisternis, die aan die zijde van de ge
vels heerste, tegen een regenpijp geklommen en
had zich met een zwaai over het hekwerk van
het houten balcon gegooid.
Het was het balcon, dat langs de kamers
liep van de verdieping in Gasthof Bayer. De
man kroop naar de balcondeuren en ging staan,
zonder geluid te maken.
Hij opende de deuren op een kier en wachtte,
geduldig als een kat. Dan ging hij naar binnen.
Een doffe klap, een kreun en daartussen
door gerinkel van scherven en enkele seconden
later een verlicht raam.
De mannen in de straat renden naar de plaats,
waar zij nu hun verdwenen prooi wisten.
Op de verdieping stond André Rost in pyama
en keek naar de bewusteloze man. In zijn hand
hield hij een stuk van een grote stenen vaas en
achteloos gooide hij ook dat 9tuk bij de rest van
de scherven.
,,Dat zat je niet glad, Herr Harold von Emsig-
hofer," zei hij tot de verdoofde figuur aan zijn
voeten, „het moest allemaal wel razendsnel
gaan, maar het is gelukt."
Beneden in de straat hoorde hij stemmen.
„Herr Rost, maak de deur open. Snel."
André Rost hield de man scherp in het oog,
voorbereid op een verdachte beweging, maar de
knock-out was grondig geweest. „Bel maar aan,
Herr Zuckwaller", riep hij, ,,ik kan mijn
slachtoffer niet in de steek laten".
De nachtelijke onderbreking was ook doorge
drongen tot enkele andere hotelkamers. Hier
en daar kwam een lichtvlak in de donkere gevel
van Gasthof Bayer. Beneden werd de deur snel
opengemaakt door de oude Anton, die nacht
dienst had, maar blijkbaar in een rustig hoekje
niet meer op late gasten had gewacht, en in
plaats daarvan een overigens voor zo'n oude man
verdiende nachtrust had genoten.
Hij wilde inspecteur Zuckwaller en zijn met-'
gezel uitvoerig duidelijk gaan maken, hoe het
hem speet, dat hij niet bij de deur had gezeten,
maar de politieman luisterde niet eens en liet
de oude bediende verbouwereerd achter.
Met twee, drie treden tegelijk rende hij de
trap op en stormde kamer 14 binnen.
André Rost grijnsde: ,,Ik heb zojuist een „col
lega" van u geveld, Herr Inspektor, het spijt
me, dat ik zijn gezag met een grote stenen vaas
moest ondermijnen."
Gustav Zuckwaller keek naar de man op de
grond: „Als hij straks bijkomt, zullen we wel
eens uit hem krijgen, wat hij precies is, Herr
Rost, maar dat hij een man van „Interpol"
is, nee, dat weten u en ik wel voor geheel Inns
bruck en wijde omgeving. Rheinstein, ontneem
jij die kerel al zijn wapens."
De andere politieman voerde dit bevel snel en
accuraat uit en uit één der zakken kwam een
klein damespistool en uit een schouderholster
een zware automatische revolver.
„Hij was op alles voorbereid", merkte Zuck
waller droog op, „maar wacht even, hij begint
al weer tekenen van leven te tonen."
(Wordt vervolgd)
In 1785 schreef Mozart zijn
geniale opera-büffa „De bruiloft
van Figaro" op tekst van Lorenzo
da Ponte, die op zijn beurt het ge
geven had ontleend aan de Franse
toneelschrijver Beaumarchais. In
deze komische opera heeft Mozart
maar niet alleen geniale muziek
by een bestaande tekst geschreven,
maar een geheel cultuurbeeld ge
geven van het langzaam stervende
rococo met zijn lieflijk-zinnelijke
charme, zijn elegante verliefdheid
en vormelijke hoffelijkheid, zijn
gebrek aan echte diepe hartstocht,
maar ook met het warme gevoel
der eenvoudige mensen. Met deze
opera heeft Mozart de eerste stap
gedaan om van de commedia dell'
arte te komen tot de moderne
opera door niet langer typen te
geven maar mensen van vlees en
bloed, mensen met een eigen per
soonlijkheid. Bijna elke figuur in
deze opera heeft zijn eigen stijl.
En welk een weergaloze plastische
schoonheid bezitten de aria's, die
beurtelings gevoelens uitdrukken
van tederheid, van heimwee van
verheven vreugde. Karl Böhm
dirigeert de opera vanavond in
Salzburg met topfiguren als
Dietrich Fischer Dieskaus (Graaf
Almaviva), Elisabeth Schwarzkopf
Gravin Almaviva), Irmgard See-
fried (Susanna) en Christa Ludwig
(Cherubino).
Het K.R.O.-programma .Licht te
verteren" is vanavond vervroegd
(half zeven tot zeven uur) en voor
de helft ingekort.
Corry van Beckum zingt met bege
leiding van het Radio Philharmo-
nisch Orkest onder leiding van Mau-
rits van den Berg vanavond om
zeven uur de symfonische liederen
cyclus van Willem F. Strietman op
anonieme Italiaanse teksten
(A.V.R.O.)
Om tien voor tien zendt de A.V.R O
muziek uit. gespeeld door het Hon
gaars danstheaterorkest onder lei-
Gabor Baross.
twee tot half vier i
Progrommo voor morgen
haps> Tango de la rosa
das tango. Venga, veng
nando's hideaway. O
Burrita de Petares. Kal
Yours. La Cu-
Mambo Italiano,
IV. Don Fagerquist Nonette: Love Is
lust around the corner.
V. Orkest Pete Rugoio: Jingle beUs
mambo. There will never be another you.
VI. Ray Sims with Strings: Let's faU
Count Basie): Lincoln Heights.
TIPS
uit het buitenland
Het Engelse Light Programme
(1500 en 247 meter) begint van
avond om half zeven met een nieu
we serie uitzendingen dat „One
minute please" is genoemd. De be
doeling is, dat de deelnemers aan
deze wedstrijd gedurende een mi
nuut zonder haperen over een
onderwerp spreken, waarvan zij
weinig weten (half zeven tot acht
uur).
Voor de Home Service (330 m)
spreekt in deze tijd Isaac Deut-
scher over de laatste jaren van
de machtige Stalin en geeft hij
commentaar op de ontluistering
van zijn mythe. Het is de derde
en laatste uitzending in de serie
.De Stalin-mythe".
Het tweede en derde deel van de
opera Parsival (de geschiedenis van
de heilige graal en de heüige lans
oude legenden) van Wagner.
respectievelijk
van viji over zeven tot vyf voor
half negen en van_kwart over negen
worden vanavond
l I. 402 i
7.23 Grar
VPRÓ:
8. IS
Gram; 8.50
Boekbespr;
10.45 Gevar. progV?' li.30 V d'jéug
Uchte muz; i2.3° Land. en tul^b 8
12.33 V.h. platteland; 12.38 Gram
J.3-15 Dansmuz; 13.50 Medisch
12.00
leded;
13.00
.00 KamerorkV' 14,45* V
17 mv l63?, .9ram; ,6-55 Lichte "muz"
'K°"SEgfga;
isrffir Wiriïs
IBM O ,r T, w_ H piUo';
ing: Het rijk
tot tien uur door België (324 meter)
uitgezonden. Het eerste deel is
reeds vanmiddag uitgezonden. Deze
uitvoering van Wagners opera wordt
in het kader van de Bayreuther
Festspiele gegeven.
Marinos de Jong is bij het lezen
van de Imitatio Christi van Tho
mas a Kempis zó door dit grootse
werk getroffen, dat hij de schoon
ste hoofdstukken als tekst ge
bruikte voor een oratorium. De
eeuwige christelijke waarheden,
de diepe filosofische zin. de
beeldrijke gedachteninhoud bo
den hem rijke stof. Het gesprek
tussen Christus en de gelovige
ziel wendde hij aan voor zijn
dialogen en de ontróerende ge
beden konden niet anders dan
door een sopraan-solo worden
vertolkt. Dit oratorium is morgen
middag in N.I.R.-bezetting om
twee uur voor Brussel (324 m)
te horen.
front; 13.20 Zigeunerkwintet:
Pêcheurs de Perles. opera (gr 15.30
Viool en piano; 16.00 V d jeugd; 17.15
Amus. muz; 17.40 Beursber; 17.45 Piano
recital; 17.55 Mannenkoor: 18.15 Leger des
Heils-ork: 18 45 Spectrum v.h. Chr. Orga-
mysterie
filmverhaal over een expeditie naar
de binnenlanden van Brazilië. Vooraf
gaat een filmpje over het leven van
de eskimo's in Canada.
P'onromtr.o voor mi'oen
KRO: 17.00—17.30 V d kind. AVRO. 20.30
Televlzier; 21.00—22.30 De Witte Valk. TV-
J7R ZIT iets angstaanjagends in|
grote ongelukken schijnbaar;
tijd een reeks schijnen te mot v
vormen. Denk aan de rampen i d
vliegtuigen: vele maanden achtei) 4
gebeurt er niets en dan plotsei 1
vallen er twee, drie toestellen in i 1
heel kort tijdsbestek neer.
Zo ook thans: de ramp met de „Kj
tron" die bij Biak neerstortte ligtl
vers in het geheugen gisteren k|
men acht mensen om het leven
een tweede vliegongeluk, ook
Nieuw-Guinea maar nu met een n
rinevliegboot. Enkele dagen gel««
ontspoorde een trein bij Helmq
gelukkig zonder al te ernstige ge»
gen. Maar gisteren was er spq
van een treinramp met doden en r|
gewonden. Dit aan het toeval, i
men: aan het noodlot, te gaan t»
schrijven is dwaasheid. De chris:
weet immers dat er niets „bij toevl
gebeurt. God bestuurt de grote en
kleine dingen in ons leven en uit
geschiedt er zonder Zijn wil. En G
is ook de Trooster in de smart, I
ons als volk en de treurenden in ds
dagen in het bijzonder, Zijn bijstag
biedt. Zijn hulp bidden wij af voi
de lijdenden.
jyjAAR NATUURLIJK blijven
vragen over: de mens zoekt na<
het verband tussen al deze rampt}
Hij zoekt een verklaring voor i
vraag waarom deze ongelukken 4
dikwijls een reeks schijnen te mot
ten vormen. Nu is het te vroeg thaq
reeds een oordeel te geven over
rampen van de afgelopen dagen on
dat in elk der gevallen het onder
zoek nog niet is voltooid. Maar a:
het gaat zoals het in vroegere geval
len is gegaan, dan komt men onher'
roepelijk terug bij de mens. Waaj
meestal is het zo dat niet de machini
de fouten maakt die het ongeluk ver
oorzaken maar de mens zelf. En dt
mens maakt die fouten dan meesti
als bij, door welke oorzaak dan ooi
moet afwijken van het routinepai
dat hij iedere dag gaat. Zo lang dii
mens alles kan doen zoals hij het gis;
teren en eergisteren deed, zolang
gaat alles nog wel goed maar wef
als het ogenblik komt dat er iets ha<;
pert, dat hij de „betreden paden'
moet verlaten, dat het routinegebaaj
waardeloos is geworden. Dan blijld
hij te vergeten wat hij nooit had mo
gen vergeten, te handelen zoals
nooit had mogen handelen. Dan lijk!
het er op alsof die mens altijd slecht!
een onderdeel van zijn machine ge]
weest is, een onderdeel dat eve
denken kan, evenmin beslissen kat
als de machine zelf. En dan komi
de fout die te erger is naar mate d«
verantwoordelijkheid van de
achter de machine groter is gewor
den.
j^j"AAR DE OORZAAK van dit ver
schijnsel behoeft men niet zo heel
ver te zoeken: de mens van vandaag is
niet zozeer lichamelijk maar
vooral geestelijk. Hij leeft in een
wereld die meer lawaai produceert
dan zijn oren eigenlijk kunnen ver
werken, die meer te zien geeft dan
I zijn gezichtsvermogen eigenlijk kan
bevatten. Hij moet een tempo bij-
I houden dat dikwijls zijn reactievermo
gen te boven gaat en hij moet ieder
j ogenblik beslissingen nemen in een zo
kort tijdsbestek dat hij de draagwijdte
eigenlijk niet behoorlijk kan overzien.
En dat geldt niet alleen maar voor de
groten in deze wereld, voor de „cap
tains of industry" en anderen die lei
ding moeten geven het geldt net 'zo
goed voor de bestuurder en de ran
geerder van de spoorwegen, voor de
vliegtuigmecanicien en voor de piloot.
Het geldt ook voor de boer die in het
ingewikkelde economische bestel mee
moet zien te komen en voor de land
arbeider die de tractor naar het land
rijdt. Er is vrijwel niemand die er aan
ontkomt.
En hoe ontspant de mens zicl^ dan?
De mensen die leiding moeten geven
hebben geen tijd om zich te ontspan-
- het werk eist hen op, achttien
de vierentwintig uur dikwijls.
- man die wel vrije tijd heeft zoekt
h'i nog niet ergens een bijbaantje
kan vinden dat hem wat extra-geld en
"O wat extra-luxe oplevert. En als
emand al werkelijk vrije tijd heeft
dan vult hij die met luidruchtige
radioprogramma's, met de opwinding
van de bioscoop, met racen op scooter
of bromfiets. Maar rustrust is er
niet meer.
Het kan haast niet anders meer of
de mens wordt op die manier een
onderdeel van de machines die hij
leeft uitgevonden: hjj kan alleen nog
maar in de routine leven zijn denk
vermogen schiet te kort als hij daar
van moet afwijken. En wie kan het
niddel aangeven om de mensheid van
leze kwaal te genezen?
Franse functionarissen in Algiers
hebben gisteravond verklaard, dat
vorige week 800 Algerijnse rebellen
om het leven gekomen ziin. In het
afgelopen etmaal sneuvelden 98 re-
bellen.
De eerste 502.000 doses van het
i nieuwe vacc: ter bestrijding van de
Aziatische grien zijn in Washington
I door de gezondheidsdienst vrijgegeven
voor militair en civiel gebruik.