CHRISTELIJK Bijbels vraag- en antwoordspel Puzzel mee Roek '«te.» E 0 C E 1*1 [°1 0 EKEI - Fehrlnge INNSBRUCK ups 2 KANTTEKENING Piëteit gevraagd In de Delfshavense Kerkbode geeft ds. Js. van der Linden lucht aan zijn bedenkingen tegen de bijbelse quiz, waarmee men een reisje naar Israël kan ver dienen. Hoe men hier ook over denkt, zijn artikel ia belangrijk genoeg om over na te denken. Ds. Van der Linden schrijft o.m., dat wij als we er naar luisteren op onze hoede moeten zijn voor misbruik van Gods Woord en voor afstomping van onszelf en onze kinderen. Hij vervolgt: Vf ISSCHIEN werpt u tegen je mag toch zeker wel i ge vragen stellen naar geschiedkundige en aardrijkskundige feiten uit de Bij bel? Hebt u zelf niet in het vorige nummer van onze kerkbode ge klaagd over gebrek aan bijbelken nis, en ls dit nu niet een mooi mid del om die kennis eens wat op te frissen? Natuurlijk mag je vragen stellen en bezig zijn met de bijzonderhe den van Oud en Nieuw Testament, maar dat kun je als gelovige alleen doen in het eerbiedig besef n het heil in Jezus Christus, tot verlos ing van zondaren. Wel bezit het inderdaad een en his- dit mag ons nooit verleiden om te den ken: nu, maar de kennis van die feiten heeft toch zeker niets te ma ken met de aanvaarding van de Bijbel als Gods heilsopenbaring? Laten gelovigen en ongelovigen. Joden, christenen en Mohammeda nen maar rustig en gezellig hun vraag- en antwoordspelletje hou den. Je laat intussen doodleuk in het midden wat je er verder van denkt en gelooft. Toe maar, daar gaat ie: 'n vraag over Bethlehem, nee niet wat daar eenmaal ge beurd is, dat geloven ze daar in de Joodse staat immers niet, maar waar het ligt: „aardrijkskundig", begrijp Je, en er voorts niet bij denken! Verder: Pniël, ja, dat's een aardig vraagje. En: Bethel hoe heette dat oorspronkelijk? Je kunt ook zeer interessante vragen over Sodom stellen. Nee, niet over het oordeel Gods natuurlijk, 't moet vrijblijvend zijn, maar over dat merkwaardige verschijnsel van de Dode Zee. zijn zoutgehalte enz. En ga zo maar door. de van dit soort wedstrijden, dat ze ook hier geen been meer in zien. Want wat doet hersengymnastiek in 't algemeen? Dat rukt hier en daar een stukje uit zijn verband, laten we zeggen op cultureel of musicologisch gebied, en dan komt 't er maar op aan, dat je dat detail nu juist weet, dat je hersenen nu juist dat laatje kunnen opendoen. In hoeverre je inderdaad op dat gebied thuis bent, zelf een cultuur drager bent. doet er niet toe. Als je dit brokstukje maar kunt oprapen, en de meesten slaan er gauw even tjes een encyclopedie op na Deze methode is ten aanzien van de Bijbel ten enenmale verwerpe lijk. Ik verafschuw haar. Ook de historische en geografische berich ten staan onder de hoogspanning van wat de almachtige God ons daarin wil bekend maken tot zalig heid. Toegegeven, dat ze zich in dit aardse vlak, ergens in Palestina, hebben afgespeeld, ze zijn „ein- malig". eenmaal geschied, in de voortgang van die éne geschiedenis des hells. Het gewaad der Schrift is uit één stuk geweven. Juist in onze dagen gaan de ogen daar steeds meer voor open. Heel het brandende problemen van de ouderdom van de aarde en het ontstaan van 't menselijk ge slacht bijv. maakt ons vandaag uiterst voorzichtig in het „hante ren" van de Heilige Schrift. Je moogt de Bijbel niet zo maar even opslaan als een handboek voor natuurwetenschappelijke me dedelingen. De Bijbel is het tes tament van onte God. van Zijn ge nade in het bloed van Christus, en ons past de houding van erfgena- 7-n. Zelfs met het testament van gens gewoon-menselijke geschrif ten en brieven bestaat er nog zo iets als piëteit. l^ATUURLIJK. op i moeten de kinder* scholen moeten de kinderen ook de fei ten leren, en hun hersenen worden daarbij ingeschakeld; ze moeten deze en die plaats kunnen aanwij zen op de kaart; maar dat gebeurt (behóórt te gebeuren) in heel de sfeer van het gelovig aanvaarden van de Bijbel, in de eerbied van het geloof en tegen de beslissende achtergrond van de erkenning van Gods grote daden. Wat blijft daar van over in een vraag- en antwoordspel? In een wedstrijd, uitgeschreven door de Joodse Staatsomroep? Dit is iets voor de geheugen- wonderen. Voor de vlugge ant- woordgevers. De geloofsvraag blijft buiten spel. Al geloof je er geen snars van, doe maar mee! De Bij bel is er goed en interessant ge noeg voor! Hier is „de wijsheid dezer eeuw"! Wat zegt u: is de Bijbel ons ge geven als reisgids naar de hemel, naar het nieuwe Jeruzalem? Wilt u hem daarvoor reserveren? Vindt u hem te heilig om er een reis biljet en besproken kamers in een hotel mee te winnen. Och, kom, zegt de N.C.R.V. Is het Oude Testament u dierbaar omdat het van a tot z getuigenis geeft van de Messias, die komen zou en te Jeruzalem gekruisigd is? Och. kom, zegt de Joodse Staatsom roep. Een reisje naar Jeruzalem de prijs? Ja, maar in dit geval naar dat Jeruzalem, „dat de profeten doodt". VAN DL DAG Dr. Wybo Fljnje, door dr. Chr. Kroc»Llgtenberg. Uitgave Van Gor- cum en Comp. N.V.G. A. Hak dr. H. J. Prakke. Assen. Dit is geworden een knappe en weten, schappelijke volkomen verantwoorde stu die over de figuur dr. Wybo Fynje, een aanwinst van Van Gorcums Histo rische Bibliotheek. Fljnje was doopsge zind leraar in de patriottentijd, maar buitendien iemand die zich tot de Jour nalistiek aangetrokken gevoelde en in deze hoedanigheid ook de meeste be kendheid heeft verworven. Hij heeft van zijn politieke denkbeelden de gevolgen moeten ondervinden. In deze studie wordt hij ons getekend als een der knap- pe koppen, die in de nadagen van de Oude Republiek der Verenigde Neder landen de fouten van haar stelsel heb ben gezien, maar die de kracht hebben gemist om onder onderling verdeelde mensen in zeven onderling verdeelde provincieën de orde te scheppen die zou leiden tot de vorming van een één en öraxuun uliKespiunen 1UC11U n 0 m 0 Advies Wereldraad van Kerken Staakt desnoods individueel proeven met kernwapens Vertrouwen moet verdiept worden Dl Wereldraad van Kerken heeft gisteren de regeringen van de betreffende landen aange raden zelf maatregelen te nemen gedurende een bepaalde periode de proeven met de kernwapens te staken. Op deze wijze zou men het bereiken van een ontwapenings akkoord kunnen bevorderen. Het centrale comité van de Wereld raad heeft een motie aangenomen, waar- n o.m. het volgende wordt gezegd: „Wij weten, dat een allesomvattend programma voor de ontwapening stadia moet worden uitgevoerd en beseffen, dat er heel veel afhangt een verdieping van het vertrouwen tussen de verschillende landen. Wij dringen er bij de regeringen op aan de proeven gezamenlijk of individueel voor een proefperiode te staken in de hoop, dat de ande re landen hetzelfde zullen doen. Dan zal er een nieuw vertrouwen ont staan en zullen de grondslagen tie werd met algemene stem men goedgekeurd. Afgevaardigden uit enkele landen onthielden zich van stem ming. Vorige week had de commissie van de Wereldraad voor internationale zaken een voorstel gedaan, dat een minder verstrek kende uitspraak beoogde. Na een vrij scherpe discussie is de bespreking toen uitgesteld. De thans aanvaarde resolutie is ingediend door de anglicaanse bisschop n Chicester. dr. George K. A. Bell, ere voorzitter van de Wereldraad. Het centrale comité nam ook een reso lutie aan, waarin rassenscheiding wordt veroordeeld als „in strijd met het Evan gelie" en onverenigbaar met de christe lijke leer". Zoals men weet, zijn bij de Wereldraad in Kerken, wiens assemblee om de zes jaar bijeenkomt, 165 kerken van protes tantse, oudkatholieke, anglicaanse en i-orthodoxe signatuur uit 50 landen aangesloten. Het centrale comité, dat uit ongeveer 90 leden bestaat, is het hoofd bestuur van de Wereldraad en vergadert elk jaar. Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen naar Opende: B. C. Hucke- ma, luchtmachtpredikant te Volkel; naar Kethel en Spaland: J. E. L. Brummelkamp te Westervoort GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Nieuwdorp: A. F. Goeden- dorp te Den Burg (Texel); te Schoon- dijke: kand. H. J. Koffrie te Ede; t( Houwerzijl: kand. W. H. M. Reinders t< Apeldoorn; te Wilsum 'classis Bentheim): K. G Idema te Oud-Beijerland; te Broek onder Akkerwoude; kand. G. J. Geesink te Aalten. GEREF. KERKEN (OND. ART. 31) CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Tweetal te Aalsmeer; C. Noordegraaf te 's-Gravendeel en S. Wijnsma te Broek op Langendijk. De Hongaarse onderminister vi landbouw. Janos Matolcsi, is vervangen, meldt het Hongaarse persbureau M.T.I. Zijn opvolger is Gabor Peteoekazi. Tot rector van de universiteit Eoetvoes Lorand te Boedapest is benoemd de oud-minister van cultuur Gyula Ortutay. Huichelaars Wij zijn beslist geen huiche laars in de zin waarin Jezus dat woord gebruikt in de bergrede: ,.En wanneer gij bidt zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden om zich aan de mensen te verto nen." Want op die manier met ons christen-zijn te koop lopen doen wij zeer be slist niet. Het in gezelschap van andersdenkenden bidden en dan ken voor het eten vinden we meestal al een hele prestatie van ons zelf! Toch gaat de waarschuwende klank van dat woord huichelaar zeker niet zo maar aan ons voor bij. We huichelen dan wel niet ter wille van andere mensen, maar wel ter wille van onszelf, van onze opvoeding, van het mi lieu waarin we althans de schijn nog willen ophouden. Want vraag het uzelf eens eerlijk af: als ge uw handen vouwt en uw ogen sluit, bidt ge dan? Bidt ge dan in de betekenis die het woord bidden heeft: spreken met God? Of zoals Jezus het zegt: „Bidden tot Uw Vader?" Huichel niet langer. Ga in uw binnenkamer, sluit uw deur. En bid! OPGAVE PUZZEL No. 87 Woordverandaring. Door slechts viermaal een letter te vervangen door een andere, zodat steeds goed Ned. woorden ontstaan en waarbij de letters onderling van plaats verwisseld mogen worden wordt bovenstaande woordverandering verkregen. - ummmmmia. 7 ets. 9 feeks. 12 hals, 13 kroost, 14 br„ 15 me. 16 Leo, 17 ui, 18 best. 19 emoe, 20 stal, 21 krom. Verticaal: 2 als, 3 ra, 4 emelt, 5 eek, 8 termiet, 9 fase, 10 es, 11 sprot, 12 hommel, 14 bes, 16 leer, 18 bok. 2tkv*»k,r Rechtzinnig-vrijzinnig in hervormd Oudega De kerkeraad van de hervormde ge meente te Oudega in Smallingerland, die uit drie ouderlingen en drie diakenen bestaat, zal worden uitgebreid met drie ouderlingen voor bijzondere werkzaam heden voor de arbeid onder het recht zinnige deel van de gemeente. Deze ouderlingen zullen vrijgesteld worden van het werk onder alle gemeenteleden. In samenwerking met het bestuur der evangelisatie zijn zij verantwoordelijk voor het werk onder het rechtzinnige deel van de gemeente. Ten behoeve vanji deze groep zal nu elke zondagmiddag en elke feestdagmiddag een tweede gods-|' dienstoefening worden gehouden, waarin:, een rechtzinnig predikant zal voorgaan. Deze diensten zullen geregeld worden j door het bestuur van de evangelisatie en de drie bijzondere ouderlingen. Nieuwe geref. kerk Met toestemming van de classis Groningen heeft de kerkeraad van de Gereformeerde kerk te Haren in Pa terswolde een zelfstandige Gerefor meerde kerk geïnstitueerd. In de in- stitueringsdienst sprak ds. W. Dragt, een van de predikanten uit Haren. Ook werd het woord gevoerd door ds G. E. Arnold, evangelisatiepredikant van Haren, die te Paterswolde arbeidt. Ouderlingen en diakenen werden ge kozen en in hun ambt bevestigd. De kerkdienst werd ook bijgewoond door tal van gemeenteleden uit Haren en Glimmen. De kerk te Haren ver richt reeds sedert 70 jaar evangenisa- tiearbeid in Paterswolde en als vrucht daarvan kon aldaar nu e.er. zelfstan- in Nederland (inclusief 12 kerken het buitenland, die onder Nederlands( classes ressorteren). Onderwij sbenoem ingen Benoemd tot onderwijzeres aan de chr. nat. school te Deinum: mejuffrouw G. L. Sinia te Leeuwarden. Benoemd tot onderwijzer aan de chr. nat. school te Oostburg: A. R. Woltjer te Exmorra; aan de chr. u.l.o.-school te Wissekerke: J. C. Vos te Middelburg. Reinhold Niebuhr Kritiek op Grahams woorden De evangelist dr. W. Graham vergist zich, wanneer hij meent de grote wereldproblemen te kunnen oplossen door de bekering van zo^el mogelijk mensen. Niemand minder dan de bekende theoloog Reinhold Niebuhr uitte deze kritiek (in het tijdschrift The Lutheran) op gezegden van dr. Graham, tijdens diens kruistocht in New York. Graham heeft het probleem van de waterstofbom niet uit de wereld geholpen door vele mensen metterdaad te helpen In de moeilijkheden van hun persoonlijk leven, aldus Niebuhr. Met deze kritiek wilde dr. Niebuhr een waarschuwing doen horen tegen een al te gretig aanvaarden zonder voorbehoud van Grahams woorden. Hij is niet de enige die kritiek heeft. Reeds bij eerdere gelegenheden is gesproken van een „ongeoorloofd christelijk optimisme". Ook de herhaaldelijk door Graham uitgesproken mening, dat hele volken voor een geweldige gods- verschillende zijden in twijfel getrokken COMMENTAAR Meesterlijk en slordig Het was de auteur- tand arts Jef Heyden- daal, die gisteravond met elan het K.R.O.- programma redde. Dit optreden was in zeker opzicht een come-back omdat hij na enkele vrij be kend geworden toneelstukken geschreven te hebben jaren lang niets meer van zich liet horen. Gisteravond droeg hij één van zijn verhalen voor, „De overkant is zo ver". Mogelijk had dit ver haal hier en daar wat te veel aan pathos, maar het werd door fork de schrijver buitengewoon sug gestief verteld en meesterlijk i climax geleid. Het was Koning Swentebold van Strategier (20.30 uur) De Ned. componist Herman Strategier (geb. 1912 en leraar aan de R.K. Kerkmuziekschool te Utrecht) heeft op tekst van Pater Jac Schreurs M.S.C. een oratorium in 2 delen geschreven. Het werk is gebaseerd op het historisch ge geven van de bouwheer der Munster in Susteren, even benoorden Sit- tard. Op dezelfde plaats waar een St. Willibrórdus door de Noormannen was verwoest liet hij kerk bouwen, daarmee zijn vijanden trotserend. Op het moment kerkinwijding viel Koning Woensdag 7 augustus 1957 van 18-20 uur 1. Emmerich Kalman Damals in Buda pest: Einleitung, Komm' nut mir, ich tanz' mit dir. Das 1st die Liebe, O Ba jadère. Jol Mamam, Heut' Nacht hab' ich getraumt von dlr; Ganz one Wiber Mein Darling, Komm mit nach Varas- zin, Zwel Marchenaugen, Tanzen mocht' ich. Wenn die Sterne am Himmel leuch- ten, Grüss' mir mein Wlen, Komm in meln kleines Liebesboot, Die Madis vom Chantant, Machen wir's den Schwalben nach, Komm Zsigan; Gretl Schörg, Kathe Gerhai Franz Mar Wendland, Sur graven. Dit dramatische gegeven jwmmierpoika. een kennismaking, die alleszins er geslaagd was. Hij redde de avond, want het begin was hei bewijs voor de stelling, dat het met de K.R.O.-televisie maar HB sukkelen blijft. De filminleider geleden niet zo erg dramatisch uit- lj j gewerkt, maar wel op een geheel eigen manier. Het boeiendst is Stra tegier in de fragmenten waarin hij de volkstoon aanwendt. De uitvoe ring staat o.l.v. Albert de Klerk met de tenor Tom Brand in de ti telrol. II. Nico Dostal: Melodieën uit Clivia, Orkest WiUy Stelner. III. 1. Franz Lehér uit „Friederike": O. Madchen, mein Madchen; uit „Qluditte": bin nur ein armer Wandersgesell; Rudolf Schock, tenor; Orkest Wilhelm Schüchter. IV. Margot Hielscher, Rita Paul, Lise- lotte Malkowsky, Renée Franke, Bruce Lowe, Gerhard Wendland, Frledel Hensch und die Cyprys, Sunshine Quartett, Cor nel Trio, Crazy Otto en de Orkesten Wer ner Müller, Alfred Hause, Horst Wende. Helmut Zacharias en Kurt Edelhagen. Alexander Polka, Ramona, Auf dem Mee- resgrunde, Tavernenklfinge, Egon, Welten- 7noest voortdurend aan het te levisietoestel draaien, dat soms al uit was als hij het uitzette en dan weer hardnekkig door bleef gaan als het uitgeschakeld was. Waarom dit overbodige de tail als het niet correct is. Ver der las de inleider veel te zicht baar voor en sloeg dan zo krach tig op het bureau alsof hij het zelf geschreven had. De men sen aan de bar praatten nog over dingen, die met de uitzen ding niets te maken hadden als ze al lang in het beeld en ge luid waren. De glazen, die vlak voor de camera kwamen waren hinderlijk vuil. Het is maar een greep uit de vele ergerlijke slor digheden. Men kan Jef Heyden- daal bij de K.R.O. heel erg dank baar zijn. Hij moest veel goed maken. En deed dat ook. Ds. G. W. C. Vunderink 80 jaar Op dinsdag 13 augustus hoopt ds. G. w. C. Vunderink te Zeist, emeritus predikant der Nederlandse Hervormde Kerk en oud-predikant-directeur van het internaat van het Zeister christe lijk lyceum (welke functie hij gedu rende 21 jaar van 1927 tot 1948 vervulde), zijn tachtigste verjaar dag te vieren. Na beëindiging van zijn studie aan de Rijksuniversiteit te Groningen in 1900, stond ds. Vunde rink tot 1902 te Dokwerd en Wierum. tot 1906 te Hoogeveen. tot 1911 te Amersfoort en voorts tot 1927 te Haarlem. Poincl Sailor boogie, Gue nala, Schlagerparade-boogie. V. Orkest Pee Wee Hunt blues, Ida! Les Elgart: The turtle go. Sophisticated lady. Mulligan Ten Tette: A bal lad, Taking a chance on love. Flash. VIII Vic Dickenson Septet: Sir Charles VI. Orkest Time to VII. Gerry Muliigar 32 Nog altijd stond de hemel blauw boven Inns bruck en er was niets, dat er op wees hoe in enkele seconden een poging werd gedaan twee jonge mensen van het leven te beroven. Marianne en André bleven perplex staan. Het meisje was bleek als een doek en rilde. Rost was ook even zijn zelfvertrouwen kwijt. „Die schoten werden op ons gericht," zei hij, „dit was je reinste moordaanslag." „André, laten we uit Innsbruck weg gaan." Haar toon was smekend, „Laten we ergens an ders vakantie gaan houden. Deze keer zijn we er goed afgekomen, maar wie zegt je, dat dit ook een volgende keer zo zal zijn. André, beloof me, dat we zullen vertrekken. Ik sta te trillen op mijn benen. Op het ogenblik, dat het gebeur de. ging het te plotseling om te schrikken, maar nu ben ik van binnen en van buiten koud en warm tegelijk." „Rustig maar, kindje, we hebben gelukkig geen van beiden iets. Ze hebben ons niet geraakt en dat is voor het ogenblik het belangrijkste." Marianne kreeg nieuwe schrik in haar ogen: „André, kijk eens aan je elleboog, je jasje is aan flarden..." Hij had bijna zijn oude zelfverzekerdheid te ruggevonden. maar daar schrok hij toch wel even van. „Marianne, dat was dan heel. heel erg rakelings". Hij trok het jasje uit, aan zijn arm was niets te zien. „We zouden bijna twee nieuwe raadsels ln ^aadaeló in Innsbruck geweest zijn voor Gustav Zuckwaller, zei hij. Het meisje kon er niet om lachen. „Zuckwal- ler zit niet direct te springen om twee nieuwe raadsels op te lossen, geloof ik, hij heeft nog wel een paar puzzels, die om een oplossing vragen." „We hebben niet eens de gelegenheid gekregen naar de auto te kijken, laat staan naar het num merbord. Hij was zwart, dat is het enige, dat ik er van weet." „André, we moeten dit onmiddellijk aan Zuck- waller melden en dan gaan we hem tegelijk ver tellen, dat we morgen naar een andere stad ver trekken en niets meer met deze hele affaire van moord, aanslagen en weet ik wat nog meer, te maken willen hebben. Ik heb werkelijk geen zin hier een ongeluk te krijgen. Die ontvoering van een paar dagen terug en die schoten van nu vind ik al weer meer dan genoeg." André Rost zou bijna toegegeven hebben als hij op het laatste ogenblik zijn belofte aan in specteur Zuckwaller niet in gedachten gekregen had. Hij had Marianne nog niets verteld over de geheimzinnige Von Emsighofer, maar hij had de Innsbrucker inspecteur beloofd, dat hij zou meewerken aan de poging om de zogenaamde man van „Interpol" te ontmaskeren. Hij kon Marianne dit niet allemaal vertellen. Hoewel hij haar volkomen vertrouwde, na zijn korte periode van twijfel, voelde hij zich toch door zijn belofte aan Zuckwaller verplicht ook nu. na die aanslag, te blijven zwijgen. „Waar denk je nu aan, André, je kijkt zo som ber, ik moet er niet aan denken, wat er daar op die brug zou hebben kunnen gebeuren." Ze liepen nu door de straten aan de rand van Innsbruck. André bleef zwijgzaam. Hij stond tel kens op het punt zijn belofte aan Zuckwaller te breken en het meisje te vertellen, dat hij niet uit Innsbruck kon weggaan. Nog niet. Eerst zou die Von Emsighofer op het toneel verschenen moeten zijn en dan viel er pas te praten vertrek. Hij vroeg zich af, hoe hij dit aan zijn meisje moest duidelijk maken, zonder te veel te vertellen. Ze begon gelukkig over een ander onderwerp: André, weet je wat ik nog steeds niet begrijp?" André schrok en zei afwezig; „Nee..?" „Ik vraag me af, waar die auto zo plotseling vandaan kwam. Die schutters kunnen ons toch niet in een slakkengang op onze weg door de stad zijn gevolgd. Ze moeten ons daar op die brug hebben zien staan, ik weet niet waarvan daan. maar ze dachten toen hun kans schoon te hebben om ons. nee, ik moet er niet denken." (Wordt vervolgd) Opnamen van de grote klein kunstenaar in het verleden, Louis Davids, worden vanavond van kwart over zeven tot acht uur door de A.V.R.O. uitgezonden. De opnamen zijn gekozen uit de periode dat Davids bij Sleeswijk optrad, de periode dus die voor afging aan het ontstaan van de Snip- en Snaprevues. Het blijspel van Alfred de Musset „Een deur moet open zijn of dicht" is het luisterspel, dat tussen negen uur en half tien voor de A.V.R.O. la te horen. De Mis in E kl. van Anton Bruck ner zendt de A.V.R.O. na vijf voor half twaalf uit. t De N.C.R.V. besteedt morgenmiddag een speciale uitzending van de ru briek Platennieuws aan de nieuwe opname van Bach's Matthaus Pas sion, uitgevoerd onder leiding van dr. Anton van der Horst in de Grote Kerk van Naarden. Het tweede deel van deze opname, waarover in ons blad uitvoerig is geschreven, is morgenmiddag van twintig voor twee tot v(jf voor half vier te horen. Progromrr.o voor morgen Hilversum I, 402 m. VARA: 7.00 Nws- 7.10 Gym: 7.20 Gram: 8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.50 V d vrouw; 9.15 Gram; (9.35 VPRO; 10.00 Boeken: Engeland, BBC Home 8ervlce. 330 m.: 12.00 Crlcketrep; 12.30 V d boeren; 12.55 Weerber; 13.00 Nws; 13.10 Ooggetuigever- igen; 13.30 Gram; 13.55 Cricketuitsl; sursprogi 15.45 14.00 Voo V d vrouw; 15.00 Hoorspele ketrep; 16.00 Vespers; 16.45 v oudere men sen: 17.00 V d kind; 17.55 Weerber; 18.00 Nws; 18.15 Stad en land; 18.40 Sportber; 18.45 Volksdansen; 19.00 Muzikale quiz; 19.30 Henry Wood Promenade Cone: Ork cone: 21.00 Nws; 21.15 Verv ork conc: 22.00 Klankbeeld; 22.30 Cabaret; 22.45 Pari overz; 23.00 Nws; 23.08—23.13 Koersen. Engeland, BBC Light programma. 1500 en 247 m.: 11.30 Gevar muz; 12.15 Jazz- muz; 12.30 Dansmuz; 13.00 Ork conc; 13.45 V d kind; 14.00 Voordr; 14.15 Ama- teursprogr; 14.45 Caus; 15.00 Nws en dans muz; 15.45 Lichte muz; 16.15 Mrs Dale's dagboek; 16.30 Klankb; 17.90 Ork conc; 17.45 Pianospel; 18 00 Gram; 18.45 Hoorsp; 19.00 Nws; 19.25 Sport; 19.30 Koorzang; 20.00 Twintig vragen; 29.30 Hoorsp; 21.00 Gevar progr; 22.00 Nws; 22.15 Ouderwet se dansmuz; 23.00 Voordr; 23.15 Gram; 23.55—24.00 Nws. Brussel 324 m: 12.00 Gram; 12.30 Weer ber: 12.34 Gram; 13.00 Nws; 13.11 Gram; 14.00 Idem; 14.30 en 14.45 Idem; 16.00 .02 Gram; 16.10 Ork 17.00 Nw Voordr; Zang piar 17.50 iekbes 7.20 19.00 Nws; 19.40 Gra 21.40 Gram; 22.00 Nw; muz; 23.55—23.00 Nws. eded; 12.33 ■aiianmuz; 13.00 13.50 Medische .45 V d jeugd: 17.30 Gram; 18.3 19.00 Idem; 19.30 Idem: 22.00 Nws 10 V d zieken: 16.30 Twee SUR trombone; 16.40 Gram; 16.55 Lichte Z; om1!? Vakantietips; 17.50 Regerings- Rijksdelen overzee. Jeugduitz. De :venbus gaat open. correspondentieclub Regina Zwart; 18.00 Nws en coram; 0 Gram: 18.30 RVU: Het Levenselixer njn moderne gedaante, door dr C J H 1 den Broek. Derde lezing; 19.00 Sport; VARA: 20.00 Nw: 23.50—24.00 Soc Hilversum II, 298 r 7.10 Gewijde muz; 7. de dag; 8.00 Nws en 8.35 Lichte muz; 9.0C ..Vernuft en techniek- pel; 10.05 NCRV: 7.00 Nwi cn weerber: 8.15 Gran 9.00 V d zieken; 9.: lek", caus; 9.35 Mil K 0.30 Morgendie 12.30 Lanc 12.53 Grai PIT op pj Zuid-Amerika; - en tuinb meded: 12.33 Gram. n en act; 13.00 Nws; 13.15 Mei d; 13.20 Lichte muz; 13.40 Mat ;ion, oratorium; 15.35 Pianoreci- V d Jeugd; 17.15 Gevar muz: 17.40 Beur. stedelijk ork, -koor en sol; 18.20 Ins 18.45 Spectrum v h Chr Org en uil het buitenland Nebucadnezar en de laatste dagen van Babel is het onderwerp, waar over D. J. Wiseman voor het Third Programme (464 en 194 meter) van avond om zeven uur spreekt. Deze causerie heeft als uitgangspunt de kleitafels. uit de t(jd van 609—539 voor Chr., die onlangs zijn ge- „Land uit zee" is een klankbeeld van dijken, polders en kanalen dat om kwart over zes door Duitsland (87.9; 88.8: 93.3: 95.4 MHz) wordt uitgezonden Speciaal wordt in dit programma natuurlijk aandacht be steed aan de Nederlandse kunst- Duitsland (363 en 195 meter) zendt na half negen het luisterspel „Die Brüder Rico" naar een roman van George Simenon uit. Televisie rogrommo voor morgen De dubieuze huur verhoging J^E onzekerheid over de huren van de naoorlogse woningen is, terwijl wij dit schrijven, nog niet weggeno men. Zij wordt nog verscherpt door de omstandigheid, dat de richtlijnen de minister blijkbaar aanleiding geven tot onderling verschillende in terpretaties. De ene gemeente legt ze zus uit en de ander zo. Het Christelijk-Nationaal Vakver bond heeft zich, de brochure van dr. Hommes ten spijt, in deze al tot de minister gewend en de andere vak organisaties hebben zich evenmin onbetuigd gelaten. Aanleiding daartoe was aanwezig. Uit het schrijven van het C.N.V. aan de minister zou men kunnen opma ken, dat destijds tijdens de bespre kingen binnen Sociaal-Economische Raad en Stichting van den Arbeid het onderwerp zelf niet voldoende uit de doeken is gekomen. Men heeft daar blijkbaar geleefd in zekere „ver onderstellingen". QOK dit laatste is niet verwonder lijk. Bij de jongste huurverhoging was een van de gangbare argumen ten, dat ongunstige huurverhoudin- gen tussen oude en nieuwe woningen naar vermogen dienden te worden weggewerkt. Gaan nu ook de nieuwe huren omhoog, dan betekent dit al leen, dat beide plafonds niet worden gelijkgetrokken, maar dat beide pla fonds gaan stijgen. De verhoudingen blijven dan, zij het op hoger niveau, verstoord. Daarmee is niet gezegd, dat voor nieuwe woningen verhoging van de bestaande huur onder alle omstan digheden onredelijk is te achten. Het is mogelijk, dat het onder omstandig heden wel redelijk is. Wanneer wij die mogelijkheid stellen, staan de be langen van de woningbouw ons voor ogen, meer nog dan de belangen van de huiseigenaren^ hoewel wij ook voor hun rechten zeker niet blind zijn. jy^AAR hebben wij het wel, dan is I dit alles thans niet in het ged'ng. Eerst moeten de huren van oude en nieuwe woningen worden gelijkge trokken en daarna valt na te gaan, wat alsnog gedaan behoort te worden. Zo heeft men binnen de S.E.R. en Stichting blijkbaar ook de situatie aanwezig geacht. Men heeft zich daar gebaseerd op zekere veronderstellin gen, waarvan men nu, na de minis teriële circulaire, schijnt te moeten terugkomen. Deze laatste noodzake lijkheid is te meer te betreuren, nu van deze veronderstellingen kenne lijk als van een zekerheid is uitge gaan. Het is van belang, dat aan de on zekerheid op dit punt spoedig een einde komt. Ter wegneming van de problemen die inmiddels zijn gere zen zal iets als een Salomo's oordeel verlangd mogen worden. Aangezien zulk een oordeel nauwelijks ver wacht mag worden, zal aan het ge schipper over de huren, deze pijn lijke erfenis uit de eerste naoorlogse jaren, vermoedelijk nog geen af doend einde komen. Yp wij nog een opmerking mogen maken, dan nloet het wel zijn een betuiging van leedwezen om het feit, dat ook de besprekingen binnen de S.E.R. nog altijd niet openbaar zijn. Waren zij dat wel, dan had de i pers als een kritische aanwezige de i gelegenheid gehad, toen reeds over dit kennelijk dubieuze punt ophelde ring te vragen. Deze opheldering in het huidige sta- Idium alsnog verschaffen kan nauwe- lijks zonder verder kleerscheuren ge schieden. Rev. J. F. H. van der Bom Rev. J. F. H. van der Bom, predi- [kant van de reformed church of Syd ney, de eerste gereformeerde predikant hier te lande, die naar Australië emi- greerde, zal op 28 september met de j Johan van Olderibarnevelt als geeste lijke verzorger van emigranten naar I zijn standplaats in Sydney terugke ren. Rev. Van der Bom heeft namens ziin kerkengroep het eeuwfeest van de Christian Reformed Church in of Australia ook de generale synode van de Gereformeerde Kerken t? As sen eind augustus bijwonen. Evangelie in Siberië j Uit de verbanningsgebieden in Noord- Rusland, Siberië en Midden-Azië hebben verscheidene protestantse christenen van Duitse herkomst aan hun familie in West-Duitsland dank. j betuigingen gezonden voor het stu ren van bijbels, en dringend om verdere christelijke lectuur ge vraagd. Uit deze brieven blijkt, dat duizenden gezinnen, die vroeger aan de Wol- ga, aan de Zwarte Zee. in de Kau- kasus of in andere gebieden woon den, ook onder de moeilijkste om- j standigheden en na hun deportatie, I vasthielden aan hun geloof. Sedert de amnestie-wet van het Kremlin hen in september 1955 hun burgerrechten en geloofsvrijheid teruggaf, kan zich de „catacomben kerk" van deze christenen weer breder ontplooien en kunnen zij hun gemeenten weer inrichten en kapellen stichten. Op één enkele Russisch-Duitse predi- I kant na in Akmolinsk, houden in deze gemeenten lekepredikers bij belcursussen en godsdienstoefenin- I gen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2