CHRISTELIJK n De schatten der kerk zijn haar armen l Puzzel mee Meningsverschillen tussen brood- en banketbakkers Christelijk onderwijs in de Soedan genaast INNSBRUCK In de boot genomen 2 KANTTEKENING Onderwijzing door St. Laurens In de Rotterdamse Kerkbode schrijft ds. H. J. Teutscher over Sint Laurens, wiens levensein de, althans in deze uitleg, ook buiten de Rotterdamse hervorm de gemeente van betekenis is. JTLK rechtgeaarde Rotterdam mer is trots op de Sint Lau rens. Duizenden hervormde Rotterdammers hebben zeer per soonlijke herinnerinen aan deze kathedraal. En met vreugde zien we allen een vernieuwde Sint Laurens uit het puin ver rijzen. Maar zeer vele Rotterdam mers, ook zeer vele hervormde Rotterdammers, zullen niet we ten, dat Laurentius (of St. Lau rens) de beschermheilige van de Maasstad, een diaken was. Er zijn nog heel wat vragen over de vormen van het diako- naat in de eeceste christenge meenten. Maar datgene, wat ons er over bekend is, wijst wel zeer sterk er op. dat men in de ge meente verstond, welke opdracht zü van haar Heer ten aanzien van de armen ontvangen had. Zo is van Laurentius bekend, dat hij vol deernis aan de kant van de weg stond, toen Xistus weg gevoerd werd om de marteldood ..Waar wilt gij gaan, vaderetao der uw zoon?" Voorwaar, een gewaagde kreet in een tijd. waar elke solidariteitsverklaring met de christengemeente een doodvon nis kon betekenen. Xistus riep Laurentius toe: „Waarom begeert gij om deel te hebben aan mijn lijden? Ik laat u de ganse erfenis over." A AN dit ietwat duistere ant- woord van Xistus ontleenden de Romeinen het vermoeden dat Laurentius. als diaken, het be heer had over een belangrijke schat. Derhalve werd Laurentius gevangen genomen en gedwon gen om de schat der kerk uit te leveren. Deze broeder diaken was echter allesbehalve voor een kleintje vervaard en wist van zijn kwelgeesten drie dagen res pijt af te bedelen. Drie dagen werden hem toegemeten, tepelnde de kerkschatten te verzamelen en ze voor zijn rechter te kunnen brengen. Tot stomme verbazing van alle aanwezigen in het Ro meinse gerechtshof kwam Lauren tius na drie dagen aanzetten met een lange stoet van armen, kreu pelen en bedelaars. „Dit mijnheer de rechter, zijn de schatten van Christus' Kerk op aarde!" riep de diaken triomfan telijk uit. Het resultaat van deze diakonale demonstratie was. dat Laurentius op een rooster levend gebraden werd ten aanschouwe van zijn rechter. D". dan realistische ge schiedschrijver verhaalt ons nauwgezet, hoe Laurentius geen enkel teken gaf van pjjn. Integen deel! Triomfantelijk roept de ge martelde diaken tot de rechter „Keer dit gedeelte van mijn li chaam om 't welk lang genoeg ge roosterd is en probeer eens wat uw vuur uitgericht heeft." En nadat op bevel van de rech ter het lichaam omgekeerd was. riep hij uit: ,.'t Is 41 gaar. eet er van en proef, hoe 't beter smaakt, rauw of gebraden'" Dit soort koelbloedigheid en triomfantelijkheid zou ik niet spe ciaal gereserveerd willen zien voor de broeders diakenen in de stad van St. Laurens. Maar wel wens ik alle chris tenen in onze stad toe. dat ze zich door deze diaken laten on derwijzen zo, dat ook zij weten, nen, de blinden, de >n de ontheemden de n Christus' Kerk vor- dat de kreupelen schatten va Arme gemeente, die deze schatten niet meer ziet noch weet te vinden. Geen stijgende diakonie-collecten, noch diako nale fondsen en beleggingen kunnen zulk een gemeente nog r\jk maken. Als u van de week de St. Laurens boven de huizenblok ken ziet uitrijzen, denkt u dan nog eens aan deze broeder dia ken, die in 252 te Rome stierf en aan wie onze stad speciale verplichtingen heeft! Geen grootbrood Dan bij bedrijfschap (Van onze sociale redacteur) TJET bedrijfschap voor het banketbakkersbedrijf heeft kortgeleden in zijn openbare vergadering behalve de jaarstukken ook twee organisatorische aangelegenheden besproken, die behalve bij dit bedrijfschap, ook bij andere bedrijfschappen wel punten van discussie hebben uitgemaakt. Namelijk de vraag, waar precies de grens loopt van de bedrijven, die nog juist onder het betrokken bedrijfschap vallen en de kwestie van de bevoegdheid tot het vorderen van heffingen bij dwangbevel, indien dit nodig mocht blijken. Naar de mening van het bestuur vallen alleen die banketbakkers buiten het be- cfrijfschap, die ook grootbrood bakken. Het bakken van kleinbrood heeft hier geen invloed. Maar al bakt men ook maar één baaltje grootbrood per week dan kan men er al onder uit. Voor kwaadwilligen is hier dus een ontsnap pingsmogelijkheid. Overigens zal de regeling met soepel heid worden toegepast. Wanneer een brood- en banketbakker wegens perso neelstekort de grootbroodproductie tij delijk stopzet, zal geen contributie wor den geheven. Eerst wanneer hij definitief van de grootbroodproductie afziet en hij reeds een jaar zich er niet meer mee bezig gehouden heeft, zal een heffing toegepast worden. Het verzoek van de bakkersbonden ook te komen tot een c.a.o. voor de brood banketbakkerij gezamenlijk werd eens afgewezen. Binnenkort zullen de besprekingen worden geopend over een eigen pensioenfonds voor de banket bakkerij. Wat betreft de grensregeling keurde het bedrijfschap voor het banketbakkers bedrijf onlangs een nota goed, waarin wordt bepaald, dat bedrijven, die oor spronkelijk brood- en banketbakkerijen waren, doch die de grootbroodproductie hebben gestaakt en nu uitsluitend banket en klein brood vervaardigen, onder het bedrijfschap voor het banketbakkers bedrijf resp. de c.a.o. voor het banket bakkersbedrijf ressorteren. Aan de con tactcommissie van de drie bakkerspa troonsbonden zal dit standpunt worden bekendgemaakt. De drie bonden hadden bij het bedrijf schap er voor gepleit, genoemde bakkers, die de grootbroodproductie staakten, niet onder het bedrijfschap voor het banket bakkersbedrijf te doen vallen. De S.E.R. had de bonden toen echter reeds op grond van het instellingsbesluit van bedrijfschap, in het ongelijk gesteld. Het bedrijfschap onlangs de argumen tatie van de bonden af. Dat de bakkersorgani saties moeilijkheden zouden krijgen met hun leden leek het bestuur vi bedrijfschap .ijnlijk, daar bij het bedrijfschap chts een paar gevallen b 'zend zijn, waarbij de betrokkenen zich tot een bakkersorganisatie hebben gewend. Dat bedoelde bedrijven zich niet zouden thuis voelen in het bedrijfschap voor het banketbakkersbedrijf is volgens het be stuur een te subjectief argument om een rol te kunnen spelen bij de indeling in p.b.-orgaan. Amerika beleeft een oecumenische zomer Prote.-tants Amerika beleeft dit jaar wel een „oecumenische zomer". O.m. worden er grote werkbijeenkomsten ge houden van de Wereldraad van Kerken en dan is er de assemblee van de Luther se Wereldbond. Door dit alles bevinden zich de meeste leidende figuren der oecumenische beweging in de Ver. Sta ten. De Amerikaanse kerken haken op deze bijeenkomsten in door een groot aantal conferenties, leergangen, univer- OPGAVE PUZZEL No. 12 HORIZONTAAL: 1 foeteren. 8 man, 9 bergplaats, 11 haarkrul, 12 paardekracht, 13 ivoor, 15 hooggelegen punt, 16 gast, 17 kleur, 19 afdoende, 23 zangnoot, 24 voegwoord, 25 redenaar. 5 boomschors. 6 nchtlijn, 7 metaal, 10 zangstem. 12 vissoort. 14 vrucht. 15 lek kernij, 18 rivier in Rusland, 19 schrede. 20 handvat, 21 arktische vogel. 22 insekt. OPLOSSING PUZZEL No. 71 HORIZONTAAL: 1 kroniek, 5 pu, 6 as. 7 stakker, eelt, 15 cent, 17 weg, 19 neo, 20 on, 21 nul, 22 er. 25 neushoorn. VERTICAAL: 1 kus. 2 ora. 3 ink, 4 kar, 8 telg, 9 ka, 10 even. 11 gewoon. 12 sto ren. 14 een, 16 nee, 18 kuch, 23 nu. 24 do. siteitsweken te beleggen. Bezoekers1 teleden. uit Europa. Azië en Afrika zijh uitgeno digd om als sprekers op te treden. Het thema van al deze reeds vele weken voorbereiding zijnde manifestaties luidt: „De oecumenische beweging en de plaatselijke gemeente". De organisato ren willen op deze manier een bijdrage leveren om de gedachte der christelijke eenheid niet slechts levend te maken en te houden in de kring van theologen, ook onder de eenvoudige gemeen- v In de Soedan, het land ten zuiden van Egypte, zal voortaan geen christelijk onderwijs meer mogelijk zijn. Een nieuwe wet machtigt het ministerie van opvoeding, alle scholen van het land te nationaliseren: ook de onlangs In beslag genomen zendlngs- en missiescholen In de zuidelijke provincies, die vroeger door Britse, Italiaanse en Amerikaanse zendelingen geleid werden. Omdat deze scholen voordien subsidie kregen, weigert de regering schadeloos stelling; de nieuwe wet zegt deze alleen toe aan scholen, die geheel uit particuliere middelen werden onderhouden. De onderwijzers^ in het zuiden mogen nog wel godsdienstonderwijs ge' predikanten het land PIr in de meeste gevallen krijgen de zendelingen daarvoor geen toestemming Advertentie ReropTiin sswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Zuidwolde ttoezj: W. Leegsma te Vrieschelo. Aangenomen naar Elim: kand. M. J. Kolvenhaar te Wierden; naar Beilen: H. Nijeboer te Ouwsterhaule. Aangenomen de benoeming tot direc teur van het diaconaal maatschappelijk byreau Friesland: A. J. Plomp te Maurik. Tot de evangeliebediening zijn o.m. toe gelaten de heren J. Brons Geest. J. H. D. Louwerse, W. Metting Van Rijn en W. J. d. Waal allen te Den Haag. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Wieringerwerf: H. Dijk- ra te Oosterend (Fr.); te Goes (vak. R. Flinterman) P. de Bruijn te Woerden. Aangenomen de benoeming tot hulp predikant te Kockengen: J. v. d. Meulen as. em. pred. te 's-Hertogenbosch. Examens. De classis Ommen heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer G. Torenbeek kand. te Den Ham (O). De heer G. Torenbeek zal eventueel beroep gaarne in overweging GEREF. KERKEN (ond. art. 31 Examens. De classis Schiedam heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar ver klaard de heer C. Bijl, Vrijlandstraat 12, Schiedam, kand. aan de Theol. Hoge school Kampen. De heer C. Bijl zal een eventueel beroep gaarne in ove ging neg^pTISTENGEMEENTEN Beroepen te Musselkanaal: G. var Wout te Vroomshoop. De tweede kwestie, die kortgeleden in EEN WOORD VOOR VAN DAAG het bedrijfschap aan de orde kwam, het vorderen van contributie bij dwangbevel, lokte minder discussie uit. Deze bevoegd heid, die aan de voorzitter bij verorde ning werd gedelegeerd, zou eventueel moeten gelden voor een heffingsbedrag over 1956 nog open staat. Geen vrees meer „Doe uzelf geen kwaad, want wij zijn allen hier!" De gevangen bewaarder van Philippi komt to? zichzelf. Paulus heeft op het laatste nippertje een zelfmoord voorkomen. U kunt zich nauwe lijks indenken de situatie, waarin die gevangenbewaarder verkeert. Alle cellen staan wagenwijd open na de zware aardbeving in het holst van de nacht en alle boeien liggen los op de grond. De man weet, dat hij er voor aanspra kelijk zal worden gesteld, dat de gevangenen de benen nemen. Maar, wonderlijk genoeg, niemand gaat ervan door! Integendeel. Het bidden en zingen van Paulus en Silas heeft allen blijkbaar op een gans andere ma nier vrij gemaakt. En dan is het resultaat, dat die gevangenbe waarder met zijn gehele huis wordt gedoopt, nadat hij in God is gaan geloven. Bijna een zelf moordenaar, nu een waarlijk en pas écht levend mens. Geen vrees meer voor zijn meesters, maar een nieuw leven in de „vreze des Heren!" Onder ivijsbenoeminge.n Benoemd tot onderwijzer: aan de chr. school te Vlagtwedde de heer A. Grootenhuis te Dalmsholte (Ov.); aan de school met de Bijbel (ulo) te En schede de heer R. Meijer aldaar, aan i de chr. nat. school te Axel de heer I W. A. van Houte te Ulrum. Kerk schrijft niemand de keuze voor Met het oog op de verkiezingen in West-Duitsland is namens de leiding van de Evangelische Kerk in Rijnland een verklaring uitgegeven, waarin o.m wordt opgemerkt, dat elke politieki partij moet bedenken, dat oppositie „ter correctie van de eigen standpunten" noodzakelijk is. Een regeringspartij, zo wordt gezegd, kan zich niet met de staat identificeren. Regeringspartij en opposi tie moeten elkaar als onmisbare draag sters van de staat erkennen. Hoe duidelijker de tegenstellingen worden uitgesproken, hoe zakelijker de ui'eenzettingen en hoe duidelijker de be slissingen van de kiezers zullen zijn. De zuiverheid der menselijke verhoudingen gebiedt ieder naar zijn politieke tegen stander te luisteren en van hem te le ren Men mag niet de goede trouw van de ander in twijfel trekken. De Evangelische Kerk schrijft nie mand voor op een bepaalde partij te stemmen of dit niet te doen. Van de politieke partijen wordt met grote na druk gevraagd, dat zij in haar namen niet het monopolie opeisen van te zijn „christelijk", „duits", „vrij" en ciaal". En geen enkele partij mag de andere partij suggereren, dat die het communisme, het militairisme of het fas cisme dient. Als christen staat de „politieke mens in het conflict tussen de eis van het Evangelie en het feit van de politieke strijd in de wereld. Hij mag de beslis sing. die hij heeft te nemen en die hem voor God en mensen schuldig kan stel len. in het vertrouwen op de vergeving der zonden niet schuwen, aldus de ver klaring der Evangelische Kerk. Advertentie Lijdt niet langer door rheumatiek. spit, ischias, hoofd en zenuwpijnen. Neemt Togal. dat verdrijft in al die gevallen snel en afdoende de pijnen. Togal baat waar andere middelen falen. Zui vert de nieren, is onschadelijk voor hart en maag. Bij apotheek en drogist 0.95. 2.40 en 8.88. Lof en walging Wim Sonneveld is de eerste van grote Neder landse cabaretiers, die met een speciaal voor de televisie in elkaar gezette show is ge komen. Van Toon Her mans zagen we op het scherm alleen maar een paar keer een reportage van een deel van een zaaluitzending en Wim Kan wil zich voorlopig nog helemaal niet aan het medium televisie wagen. Die kennismaking met Wim Sonneveld was gister avond wel een meevaller ook al waren dan zijn liedjes lang niet nieuw. De danser Berti E khart droeg tot dit goede resultaat bij evenals de uit stekende beeldregie. In de Televitrine toonde Maria van der Eist kindervakantie- kleding. Zij liet ook een van de kinderen een ..vies" woordje zeggen. Wij vonden dat een voudig heerlijk, niet omdat woordje, maar omdat we merk ten dat voor de camera's toch ook weer gewone mensen zitten. Voor de reportage uit de Wiener Bonbonniere te Zand- voort kunnen we weinig waar dering hebben. Het liefst zouden we van deze derderangs cafélol gespaard blijven afgezien nog maar van de fantasieloze ov- bouw van deze reportage. Te signaleren was een vals zin gende, zich vulgair aanstellende dame. Dit was walgelijk. Actieve kerken in Uruguay i ongeveer jaar bestaande bond van evangelische kerken in Uru guay wil zijn betrekkingen met de ker ken in de omliggende landen grote met de oecumenische gemeenschappen versterken. Om te beginnen zullen afge- vaardigen van dr bond deelnemen aan een samen met de kerken in Argentinië te beleggen conferentie over vragen van christelijk-sociale politiek. Men wil voorts het zendingswerk, de opvoedings- en de jeugdarbeid intensiveren en voor het belang van de christelijke ker ken opkomen tegenover de staat, waar bij het op de bres staan voor de gewe tensvrijheid op de voorgrond staat. 17 Boven hun hoofden ritselden de bladeren, een verre vogel zong en tussen de bomen door, ver weg, beneden in de diepte lagen de lichtjes van Igls. Ze schrokken, toen een stukje steen langs de helling omlaag bolderde en ze luisterden ademloos. „André, kunnen we niet doorlopen?" „Stil", zei hij, „ze zijn nu vlakbij." Hij hield haar in zijn armen en hij voelde, dat ze trilde. „We laten hem passeren. Als het de man met het litteken is. Het is misschien wel een boer". Hij fluisterde de woorden in haar oor, dat heel dichtbij was. „Dat litteken is natuurlijk langs een omweg hierheen gegaan", zei Marianne. „Het is er meer dan één. Zoveel lawaai kan één man nooit maken", antwoordde André. Ze hielden een open plek in het pad in het oog. Het was moeilijk, want de duistenis viel nu snel. De voetstappen naderden. Ze wachtten gespannen in hun schuilplaats. Drie mannen verschenen op de open plek tus sen de bomen. Drie mannen en de voorste was een gezette figuur. André Rost trok Marianne bij de hand uit het kreupelhout. Hij gaf een schreeuw: „Inspektor Zuckwaller. Hier. Deze kant uit." De politieman stond hijgend voor het paar. Hij lichtte zijn hoed en veegde zich het zweet van het voorhoofd. „Dus weer op eigen houtje", zei hij verwijtend, maar hij bracht zijh charmantste glimlach te- <~&aadóeló in voorschijn, toen hij kennis maakte met Marian ne van der Bij. In het kort vertelde André Rost wat er bij Die Kapelle gebeurd was en terstond gaf Zuckwaller de beide andere mannen, die zich wat achteraf hadden gehouden, opdracht verder te gaan. ..Keer het hele Gasthof ondersteboven, maar breng die man mee. We moeten hem deze keer in onze vingers krijgen." De mannen vervolgden hun weg. nadat Zuck waller had gezegd, dat hij diezelfde avond nog bijzonderheden van Marianne wilde weten, klom ook hij verder omhoog. Even later trok de schemer een waas over een verliefd paartje, dat langzaam naar de lichten in het dal wandelde. HOOFDSTUK 9 In de lounge van Hotel Neu Tirol zaten Mari anne Van der Bij en André Rost en luisterden naar het verhaal van Inspecteur Zuckwaller. Rondom hen zaten m.ensen met bruingebrande, feestelijke gezichten, genietend van een late zo meravond met parelende wijn. Het waren allemaal toeristen en vrijwel alle moderne talen werden hier gesproken. Maar An dré en het meisje hoorden het gedruis in de ho telzaal niet. Ze hoorden alleen de stem van Gustav Zuckwaller. die vertelde wat halverwege de berg bij Gasthof Die Kapelle nog gebeurd was. Ze hadden alles doorzocht. Alles, met het litteken was verdwenen. Dat was niet te verwonderen, want vooral bij avond was het wel heel gemakkelijk om daar in die bosrijke omgeving een tijdelijke schuilplaats te vinden. De waardin, dat zwarte wijf, zei Zuckwaller, had zich volkomen van de domme gehouden. Ze wist van niets en had haar verhaal over de echtelijke ruzie, waar zij vanwege de klandizie zo graag buiten wilde blijven, staande gehouden. Nee, van de escapade naar „Die Kapelle" wa ren ze mets wijzer geworden. En wilde Fraulein Van der Bij nu eens vertellen, hoe zij vanmor gen uit het hotel was gelokt? Marianne slikte. „Gelokt? Gelokt?"_zei zij, man onder bedreiging met een revolver met hem n gaan. Het was geen val. het was alleen openlijke dreiging. Ik kon niet anders dan ge hoorzamen. Hij dwong me in een auto te stappen en daarmee reden we tot buiten Igls en verder moesten we te voet. En steeds was er die revol ver Inspecteur Zuckwaller onderbrak: „In Die Ka pelle hebt u daar niets bijzonders gemerkt Die waardin bijvoorbeeld." (Wordt vervolgd' „Don Pasquale" van Donizetti (20.20 uur) Gaetano Donizetti (17971848) schreef in 1843 zijn opera „Don Pasquale" op tekst van Salvatore Gammerano. Met de „Lucia di Lammermoor" is dat wel de be kendste van zijn 70 opera's ge worden. Een verrukkelijk speels spel met mensen en noten, echt in de stijl van de Napolitaanse school. De oude vrijgezel Don Pasquale denkt op hoge leeftijd nog aan trouwen. Zijn huisarts Malatestavertelt hem een schat tig zusje te hebben in een klooster. Zogenaamd dan. Het komt in orde: het zusje trouwt met de rijkaard, d.w.z. op vals papier, want ze is in werkelijkheid ver liefd op Pasquale's neef Ernesto. Maar ze leert de oude man zijn egoïsme af en uiteindelijk kan ze toch trouwen met Ernesto. Het tyranniserende vrouwtje was toch niets voor die oude Don Pasquale. Wie Italiaans ver'staat zal tal van geestigheden in de tekst ont dekken. De anderen doen dat in de muziek. Jammer, zo'n werk moest nu in Ned. vertaling gaan. Twee programma's van het Hol land Festival worden vanavond door Hilversum uitgezonden. De Don Pas quale van Gaetano Donizetti is om twintig over acht voor de N.C.R.V. te horen. Uitvoerenden zijn het koor en orkest van de Nederlandse Opera onder leiding van Bruno Bartoletti. De uitzending duurt tot kwart over tien. (Zie boven) Direct hierop begint over de an dere zender het optreden van het strijkorkest Benedetto Marcello. Gespeeld worden Concerto grosso en Concert voor hobo en strijkorkest in C van Benedetto Marcello zelf. Na het nieuws van elf uur zendt de N.C.R.V. het strijkkwartet nr. 2 van Bela Bartok uit. Morgenmiddag om half vier con certeert voor de V.A.R.A. het Radio Philharmonisch Orkest onder lei ding van Eduard Flipse. Solist is de pianist Marinus Flipse. Programrr.o voor morgen 22.35 Wij luiden zonaag in. uaarna: Avondgebed en kal; 23.00 Nws; 23.15 Nws in Esperanto 23.22—24.00 Nouveauté's. phoniker olv. Wilhelm Lolbner A nahte mir der Schlummer; (Scl Aria Agathe) Gré Brouwenstijn, loo. 4. Einst trSui Loibnei II. Friedrich von Fiotow u 1. Letzte Rose, wie magst WUrttemberg Staats theater. Stuttgart olv. Arthur Rother. III. Otto Nicolai uit „Die lustigen Wel- ber von Windsor": 1. Ouverture. l'Or- chestre de la Suisse Romande olv. Victor Olof. 2. Nein! Das is wlrklich doch zu keck, (Duet. Frau Fluth en Frau Reich) iDraan. Mamarete Klose. München olv. Ferdinand Leltner. 3. Nun eilt herbei, Witz. heit're Laune Verführer! Warum (Ree. en Aria Frau Fluth) Maria Stader. sopraan, Philharmonisch Orkest van Mün chen olv. Ferdinand Leitner. 4. Als Büb- lein klein (Drinklied, Falstaff met koor) Kim Borg, bas. Koor van de Beierse Om roep, Philharmonisch Orkest van Mün chen olv. Ferdinand Leitnf- c T" Philharmonisch Orkest van München olv Ferdinand Leltner 6. Horeh, die Lerche singt im Haln, (Romance. Fenton) Wal- ther Ludwig, tenor. Württembergs Staats orkest. Stuttgart olv. Ferdinand Leitner. 7 Wohl denn! gefaszt 1st der Entschlusz So schweb' lch dir Geliebter zu, (Ree. en Aria, Anna) Anny Schlemm, sopraan, Württembergs Staatsorkest. Stuttgart olv. Ferdinand Leitner. 8. O süszer Mond (Maankoor) Koor en Symphonie Orkest van de Beierse Omroep, olv. Ferdinand ;eland, BBC Home Service, 330 m. Cricketrep; 12.25 Gevar progr; 12.55 ber; 13.00 Nws; 13.10 Gevar progr; Gram; 14.10 Cricketuitsl; 14.15 Hoor- 15.10 Sportrep; 15.30 Cricketuitsl; Ork conc; 16.30 Weekjourn; 17.00 kind; 17.55 Weerber; 18.00 Nws; Stad en land; 18.45 Gevar muz; Pari overz; 19.30 Interviews; 20.00 r progr; 21.00 Nws; 21.15 Hoorsp; Avondgebeden; 23.0023.08 Nws 10.00 ..Tijdelijk 5 Morgenwijding; 10.55 Buitenl. 13.00 Nws; 13.15 VA Lichte muz; 13.45 Sp Gram; 14.25 Streekuitz: 1 15.30 Radio Filh ork Boekbespr; 16.25 lachte cantietips; 17.30 Radio\ Nws en comm; 18.20 Roe ters; 10.15 Grar .00 V d zieken elus; 12.03 Gra meded; 12.33 Li wijzer: 13.Oo Nw UPS uit het buitenland De geboorte van een opera, een programma over de opera Pel- leas en Melisande van Debussy, met muzikale illustraties, wordt vanavond van vijf voor half tien tot vijf voor elf door Enge land (464 meter) uitgezonden. 9 Sing it again, heet het populaire programma van oude en nieuwe meloüieën, dat om acht uur door het Light Programme wordt uitge zonden (1500 en 247 meter). In de pauze van het Belgische vrijdagavondconcert is om tien voor negen Bachs Cantate „lch will den Kreuzstab geme tragen" weer te horen. In dit concert worden voor de pauze gespeeld de Watermuziek van Handel fn het concerto voor viool en cello van Saint-Saëns (324 meter). - „1st Religion im Film ein Alltagswirklichkeit" wordt om half acht uitgesproken voor Duits land (309 meter). 12.30 Land- bespr: 14.50 Kron v lc 15.25 Gram; 15.30 Greg sen 16.00 en 18.00 Rep v d Rondt Frankrijk); 16.00 V d Jeugd; 16.50 Llch- 10 Boek- Televisie 0.30 Act; 20.45 Ronde •onfommo voor morgen 17.00—17.: 20.00 Jot Sang; 20.20 Nieuwe gram progr; 21.45 Dagsluiting NTS: 22.00—22.40 Eurovj fANLANGS hebben wij op deze plaats uiteengezet, waarom wij geen ver slagen publiceren van de Tour de France. Wij laten dat na uit de posi tieve overtuiging, dat wij zijn vóór een gezonde beoefening van de sport. Dat het met de Tour de France geen gezonde situatie is, is ons opnieuw duidelijk geworden uit een wel zeer openhartige reportage in het weekblad Vrij Nederland. Die reportage geeft de nodige „inside information" over de Tour en bevat, uit de mond van teleurgestelde wiel renners, een serie nauwelijks verholen beschuldigingen, in het bijzpnder van financiële aard. De kwade man in deze reportage is „ploegleider" Bellenaars, een man van wiens goeddunken mogelijke deelne mers aan de Tour in alle opzichten afhankelijk blijken. „Zonder de medewerking van Pelle- naars kun je genist een ander vak gaan zoeken", luidt een verzuchting. Het betreft hier een bij uitstek mach tig man met kennelijk een on betwistbare monopoliepositie. De ren- weten, dat ze op hem zijn aan gewezen en dat ze nergens anders heen kunnen: „Voor ons is er geen andere baas". JNTUSSEN voelen ze zich door hem grondig „in de boot genomen". Weliswaar vernemen we met bijna ontwapenende openhartigheid, dat de Tour elke deelnemer een vier, vijf of zes mille oplevert, maar Pellenaars weigert af te rekenen en verscheide- ncn hebben het gevoel, dat ze tot dus ver minder hebben gekregen dan waarop ze menen recht te hebben. Zo terloops lezen we dan van een opmerkelijk staaltje, waarbij aan de vooravond van zekere wereldkampi oenschappen een Italiaanse renner r dezelfde Pellenaars is toegegaan hem tienduizend gulden heeft ge boden als drie Nederlandse wielren ners de Italiaan wilden helpen wereld kampioen te worden. „Pellenaars vond het een goed plan, de drie betrokken renners óók, en Coppi (de Italiaan) 'werd wereldkampioen". Men mene niet, dat de wielrenner die met dit verhaal op tafel kwam, deze geschiedenis zelf zo erg vond. Een dergelijke afspraak, zo lezen we, Is „iets waarover alleen beginnelingen, supporters en officials^zich opwinden". De verontwaardiging van de wielren- ging alleen tegen het feit dat Pel lenaars van deze tienduizend gulden zelf 2500 in eigen zak had gestoken. QNS DUNKT, dat in deze reportage wel een boekje Is opengedaan over bepaalde gewoonten In deze tak de sportwereld. Met deze repor tage, aldus De Volkskrant in een na dere beschouwing, hangt de Tönrwas aan de lijn. De Volkskrant voert op haar beurt allerlei omstandigheden aan, die blijk baar moeten gelden als verzachtende. Intussen zijn de beschuldigingen toch bepaald niet kinderachtig. We lezen trouwens ook in De Volkskrant van de ploegleider als van iemand, die rij ders kan maken en breken. Kennelijk spelen hier „persoonlijke voorkeur of antipathie" een maar al te belangrijke rol. „Er wordt", zo schrijft overigens ook De Volkskrant zonder meer, „er wordt in Nederland met de belangen van wielrenners gesold." Van de „in siders" maakt zich dan ook een on vermijdelijk defaitisme meester: „Het berust toch allemaal op geknoei, af spraken en gekonkel". ^IEHIER enkele grepen uit deze re portage uil Vrij Nederland en uit deze, kennelijk door een deskundige geschreven, beschouwing in De Volks krant. Wanneer wij deze onthullingen door geven, is dat niet met gevoelens van leedvermaak. Wel zien we er een be vestiging in van de juistheid van ons standpunt, dat een standpunt is van onthouding. Onthouding, juist uit onze waardering voor een gezonde sport beoefening. Het behoort tot de bevordering van een gezonde sportbeoefening, wanneer voor al onze gezonde Nederlandse jonge mensen de biologerende werking van deze Tour de France wordt door broken. Het kan heilzaam zijn, wan neer ze het gevoel krijgen, dat blijk baar ook het deel is van de teleurge stelde renners, het gevoel namelijk van „in de boot te zijn genomen". Geref. kerk van Belgrado groeit De kortgeleden heropgerichte Gerefor meerde Kerk van Belgrado, waarvan het ledental de laatste tijd is toegenomen, is voornemens godsdienstoefeningen te houden, waarin het Hongaars, het Duits en het Servisch de voertaal zullert zijn. Het totale aantal leden der Geref. Ker ken in Zuidslavië bedraagt 31.000. Het Kootste vraagstuk, waarvoor deze ker- n staan, is dc opleiding van predikan ten. In de 74 gemeenten zijn slechts 25 predikanten en 3 hulppredikers. Er is thans een plan om een seminarie in Feketic te stichten en daar eenjarige voortgezette opleidingscursussen te ge ven. opdat de jonge theologen niet meer voor hun gehele studie op het buiten land zullen zijh aangewezen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2