CHRISTELIJK
De kerk ten plattelande
Puzzel mee
Alleenstaande vrouwen
vragen meer begrip
Oecumenische raad Nederland
schreef metropoliet van Moskou
(Ml
£*aMEn?
INNSBRUCK
De P.B.O. in
de praktijk
2
KANTTEKENING
Vragen van predikanten
V
Vit Voord en Dienst ontlenen wy
aan Theologie en Praktyk een stuk
uit eet artikel van de heer P. de
Jong, directeur van het Sociologisch
Instituut der Hervormde Kerk. Het
gaat over de veranderingen ten
plattelande. De heer De Jong vertelt
daar ook het een en ander van
vragen die hem by ayn besprekingen
met predikanten gesteld werden. Wy
geven enkele vragen en antwoorden:
J£UNT U als „man van gociale
zaken" mij niet behulpzaam
zijn om alle pendelarbeiders in
mijn tot voor kort ongerepte
plattelandsgemeente kwijt te ra
ken, door deze daarginds huizen
aan te bieden?" was de vraag
van een predikant. Het ant
woord kan slechts luiden:
„Uw vraag moet om de open
hartigheid gewaardeerd worden,
maar is in wezen on-christelijk.
U moet dankbaar zijn dat uw ge
meente zoveel vogels van diverse
pluimage gaat tellen en dat uw
Eemeente uit de sfeer van een
dus onderonsje wordt „bevrijd".
H°E moet ik het Woord ver
kondigen in een gemeente,
die in snel tempo van een echte
plattelandskerk uitgroeit tot één
waarin industriearbeiders, em
ploye's, bedrijfsleiders en inge
nieurs ook hun plaats wensen
in te nemen.
Antwoord: „Vorm kleine ge-
sprekskringen, niet straatsgewij-
ze, zoals bijv. bij het groothuisbe
zoek, maar beroeps- of bedrijfs-
taksgewijze. Laat deze mensen
vertellen over hun werk, hun mo
gelijkheden en moeilijkheden, hun
tocht door het leven. Confronteer
deze gespreksgroepen na een
zekere inlooptijd met elkaar, de
boeren met de bedrijfsleiders, de
landarbeiders met de fabrieksar
beiders, de huisvrouwen uit de ver
schillende gezinnen en leg vooral
ook verticale verbanden tussen
deze kringen en laat de meningen
maar eens botsen. Geef zo nu en
dan een tekstwoord ter overden
king aan enkele boeren, landar
beiders. fabrieksarbeiders, be
drijfsleiders en enkele huisvrou
wen uit deze kringen mede en
vraag na enige tijd hun reacties
en bespreek deze in kleinere
kring. Bouw uit deze visies uw
preek op en treed, aldus doende,
in uw prediking in dialoog met uw
gemeente zodat zij ook zichzelf
kan herkennen en de gemeente u
herkent (en omgekeerd)."
..Hoe kunnen wij de nieuw-
gekomen leden als gelijkwaar
dige leden in onze gemeente
begroeten als de vrije plaatsen
slechts in de uithoeken van het
kerkgebouw voorkomen en de
import zich als een nieuwbak
ken categorie van armen moet
gevoelen?"
Antwoord: „Als de revolutie in
zake vrije plaatsen in de kerk
vooralsnog te ingrijpend is, pleeg
dan overleg met jongeren, met
non-conformisten en niet-traditi-
onelen en tracht tot een herschik
king der plaatsen te komen".
LIOE MOETEN WIJ ons be
staande verenigingslokaal
gebruiken nu de gemeente haar
exclusieve plattelandskarakter
verliest en andere gezichten of
opvattingen in de kerk opdui
ken?"
Antwoord: „Begin met het
groengetrijpte katheder en de
sprakeloze rijen stoelen daarvoor
te verwijderen. Het éénrichtings
verkeer van het woord, komende
van het katheder en gaande naar
de stoelen, heeft reeds teveel de
dood in de pot gebracht. De „mo
derne" mens wenst het gesprek.
Koop een ronde tafel en gezellige
stoelen en schep de sfeer waarin
het gesprek kan beginnen. Laat an
deren het woord voeren, luister
vooral naar datgene wat zij niet
kunnen of willen zeggen. Dit laat
ste is moeilijk maar uiteindelijk
veel belangrijker."
Teveel liggen talloze gemeen
ten, zo besluit de heer De Jong,
nog verankerd in een vroegere
tijdslaag, te weinig is de kerk
nog de vreemdeling die vrij,
kritisch, bemiddelende of revo
lutionair haar woord brengt in
een wereld, ook plattelands we
reld, die zich voortdurend en
ingrijpend wijzigt."
Een oproep in West-Duitsland
Geen medelijden, wel respect
Na het wonder
Ook alleenstaande vrouwen willen ernstig genomen worden en dat zal
uit allerlei dingen moeten blijken. Frau Pfarrvikarin Lydia Prager, de ui
leidster van de onlangs in West-Duitsland opgerichte „Arbeitsgemeinschaft Tijnjê en Zoutkamp; naar Wijhe: W. J.
für Berufstatige", heeft als inzet voor een grootscheepse actie tot het om Bovendorp te Wapenveld.
Examens. De classis Zutphen heeft
praep. geëxam. en beroepbaar verklaard
zetten van de nu nog vaak verkeerde geestesgesteldheid ten aanzien van het I
recht op respect der alleenstaande vrouw, een de aandaoht trekkend artikel
geschreven in het Evangelisch Gemeenteblad voor Württemberg.
OPGAVE PUZZEL 61
Horizontaal: 1 Dans, 3 Pantoffel, 6
Sp. rivier, 7 Moeite, 10 Eerder, 11 Zang-
noot, 12 Knol, 16 Rekening, 17 Verlaag
de toon, 19 Watering, 20 Gebogen, 22
Drank, 24 Omslag, 25 Rustig.
Verticaal: 1 Roofdier, 2 Ongebonden,
3 Zangnoot, 4 Vergrootglas, 5 Biersoort,
8 Wijnmaat, 9 Liriet 13 Rijstbran
dewijn, 14 Jav. huisvogel, 15 Tijdwijzer,
16 Bladader, 18 Niet breed, 21 Knaag
dier, 23 Grondtoon.
OPLOSSING PUZZEL 60
Horizontaal: 1 Toestaan, 7 Noors, 8
M.C., 10 Mok. 12 Murw. 14 Ge. 15 Luis
ter. 17 Ut, 18 Sein, 19 Aks, 21 Re. 22
Niets. 24 Geslaagd.
Verticaal: 1 Tumult, 2 En, 3 Som,
Toorts, 5 Ark, 6 /s, 9 Cru, 11 De. 1
Wikkel. 14 Griend. 16 Eer, 17 Ui, 19 Aii
20 Sta. 22 Ne, 23 S.A.
dag uit, is een groot aantal
n zeer vele beroepen werk
zaam. Men vindt dit een vanzelfspre
kendheid en bijna niemand denkt aan de
bijzondere problemen in het leven van
deze vrouwen, van wie ongeveer een
derde getrouwd is. Het grootste ge
deelte dus in West-Duitsland onge
veer vier miljoen vrouwen ongehuwd,
gescheiden of weduwe. Velen zijn vol
komen op zichzelf aangewezen. Zij be
zitten niemand, bij wie ze terecht kun-
„In de laatste jaren", zo schrijft
Frau Prager, „zijn allerlei historische
en sociologische onderzoekingen inge
steld om na te gaan hoe eigenlijk door
de industrialisatie en de specialisatie
van de arbeid het gekomen is tot hef
werken van zo vele vrouwen buitens
huis. Het is duidelijk, dat in de groep
der alleenstaande werkende vrouwen
zich een nieuwe „stand" heeft ge
vormd, ten opzichte waarvan de be
moeiingen om deze de juiste waarde
ring en de juiste plaats te geven nog
lang niet afgesloten zijn. Wij zullen
deze „stand" ernstig moeten nemen.
Dat zal o.m. tot uitdrukking dienen
te komen in de woningbouw. Want
ook de ongehuwde vrouw heeft een
goede woning nodig, waarin zij gas
ten kan ontvangen".
Dit ernstig nemen, aldus vervolgt de
schrijfster, moet zich niet minder uiten
In het respect voor deze vrouwen, die
geen medelijden vragen. Dit respect nu
zal in het leven van de arbeid zeer
concrete vormen mbeten aannemen, niet
alleen wat betreft de promotiekansen
en de salariëring, maar vooral wat de
gesprekstoon aangaat.
Dat ook de kerk op dit punt een be
langrijke taak heeft, wordt eveneens
door Frau Prager betoogd. „De kerke
lijke gemeenten hebben nodig hart en
verstand, ondernemingslust èn hulp aan
de eenzamen. Zij zullen moeten beden
ken, dat het hier vaak gaat om vrou
wen, die in het bedrijfsleven verant
woordelijke posten bekleden en die on
getwijfeld in staat zijn ook in de kerk
grote verantwoordelijkheid op zich te
Lydda voor God! Een hele ge
meente keert de oude goden
welke zij ook mogen zijn de
rug toe en geeft zich over aan de
Here. Nu kunnen geestelijke
keurmeesters, als zij de geschie
denis in Handelingen negen heb
ben gelezen, wel zeggen, dat het
een „wondergeloof" is, maar daar
Nederlandse hervormde kerkjweet de Bijbel niets van. Het
staat er, zonder enige restrictie:
toen alle be
woners van
Lydda en Sa-
ron de man
Aenéas, die
acht jaar ver
lamd op zijn
bed had gele
gen, zagen, na
dat Jezus
Christds hem
door de dienst van Petrus gezond
had gemaakt, bekeerden zij zich
tot de Here. Niemand heeft dan
het recht daar wat af te doen.
Want is er iemand, die de Hei
lige Geest durft voor te schrijven
hoe Hij aan de bekering van men
sen moet werken? Laten wij ons
alleen maar heel erg verblijden,
dat het gebeurt. En geloven, dat
het nóg kan, dat om een voor
beeld te noemen zelfs nu nog
een stad als New York zich kan
overgeven aan God!
Beroepinusiverk
Beroepen te Langerak en Bruchem
Kerkwijk: A. van Brummelen te Barne-
veld; te Zijderveld: A. van Brummelen
te Barneveld; te Mastenbroek: P. J.
Bos, kand. te Veenendaal.
Bedankt voor St. Martensdijk: G. H.
van Kooten te Genemuiden.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Enkhuizen (als legerpred.)
C. M. Boerma, kand. aldaar die dit be
roep ook aai;n<
Aangenomen
0Sellingen: kand.
J. W. de Roo te Ruinerwold, die bedankte
Houwerzijl, Lemond, Murmerwoude,
heer G. J. Heersink te Aalten, kand.
aan de V.U., die een eventueel beroep
gaarne in overweging zal nemen.
Bedankt voor Nieuwdorp (Zld.) H. J.
van Duinen te Willemstad.
Geref. Kerken (ond. art. 31)
Beroepen te Bussum: G. Hagens te Hille-
gersberg.
Examens. De classis Groningen en
Warffum hebben praep. geex. en beroep
baar verklaard de heren T.J. Keegstra
te Groningen en J. Klamer te Roode-
school, beiden kand. aan de Theol. Hoge
school te Kampen.
Christelijk Geref. Kerken
Hongaarse Lutheranen
naar conferentie
De secretaris van de Lutherse wereld
federatie, dr. Lundquist, heeft te New
York meegedeeld, dat Hongarije en Oost-
Duitsland afgevaardigden van de Lutherse
kerk toestemming hebben verleend deel
te nemen aan een conferentie van Luthe
ranen uit alle delen van de wereld te
Minneapolis in de Verenigde Staten.
Roek
VAN DT DAG
Stenfert
is ter be-
- i het pe
riodiek Gazette, „international journal of
the science of the press". Het periodiek
hadden wij uit anderen hoofde reeds le
ren kennen en bijzonder ook waarderen.
In de nog korte^tjjd van zijn bestaan
heeft het zijn lezers-al aan zich gebon
den door een serie belangrijke artikelen,
op het perswezen en in ruimere zin op
het voorlichtingswezen betrekking heb
bende. Met wetenschappelijke publica
ties op ons terrein zijn wij. die aan de
krant werkzaam zijn. niet verwend.
Daarom al voorziet dit orgaan in een
behoefte; het doet het nog eens te meer
door de knappe wijze van verzorging.
Ieder die op pers- of voorlichtingsgebied
werkzaam is kunnen wij het aanbevelen.
In de redactie zit onder meer de Am
sterdamse hoogleraar Baschwitz.
Moeder.
Ja, die wist 't wel.'
Maar zij had 't nog niet door - tot,
opeens, zij 't bemerkteMAÏZENA!
dót tvas het geheim van moeders
kookkunst. Maar... moeder zei bij
het kopen van MAIZENA steevast
DU RYE A en daarbij keek moeder
wel uit, dat zij geen andere kreeg.
Vandaar haar kooksuccessen. Nu
is ook zij zelf ervan doordrongen,
dat het heus wel de moeite loont op
die naam DU RYE A te letten. In
derdaad - er is geen beter bind
middel voor groenten, soepen en
sausen dan MAÏZENA DU RYE A
Halve eeuw geleden
gepromoveerd
Vandaag is het 50 jaar geleden, dat mr.
B. de Gaay Fortman, op 21-jarige leef
tijd, promoveerde op een proefschrift
over Gijsbert Karei van Hogendorp en
de grondwet van 1814. Mr. De Gaay Fort
man, die in 1912 korte tijd op Curagao
verbleef, ontwikkelde zich tot een erkend
deskundige voor de Nederlandse Antil
len, zowel als rechtsgeleerde als door zijn
geschriften over de politieke geschiedenis
en zijn biografische nasporingen. In 1954
werd hij gepensioneerd, nadat hij vele
jaren de functie had vervuld van rechter
in de arrondissementsrechtbank te Am
sterdam. Mr. De Gaay Fortman is o.m.
commandeur in de Orde van Oranje- j
Nassau. Hij is sinds 1953 drager van de i
zilveren anjer van het Prins Bernhard I
Fonds, o.m. wegens zijn belangrijk aan
deel in de stichting van het voor het
Nederlandse geestesleven der 19de eeuw
zo belangrijke Reveil-archief en zijn j
werk ten behoeve van de band met de
I overzeese rijksdelen in de West
Mutaties moderamen Theol.
Hogeschool te Kampen
Nadat zij beiden met emeritaat zijn ge-
gaan. zijn ds. S. W. Bos te Leeuwarden
en ds. F. C. Meyster te Rotterdam nu j
ook afgetreden als president en scriba'
van het curatorium van de Theologische
Hogeschool der Geref. Kerken te Kam- j
pen. In hun plaats zijn gekozen als i
president-curator ds. P. D. Kuyper te1
Sassenheim en als scriba ds. D. Scheele
te Assen. Als assessor treedt op ds. P. N.
Kruyswijk te Amsterdam en als sub
scriba ds. L. ten Kate te Stedum, welke
vier predikanten nu het moderamen van
het curatorium vormen. Ds. Meyster is
niet minder dan 26 jaar curator en 22
jaar scriba geweest.
De oecumenische raad van kerken in Nederland heeft in een schrijven aan
de metropoliet van Krontitsky en Koltfnna te Moskou, Nikolai, na dank tè hebben
gebracht voor de ontvangen groet ter gelegenheid van het Paasfeest, de aandacht
gevraagd voor hetgeen zich in Hongarije heeft voorgedaan.. „Deze gebeurtenissen
hebben ons diep getroffen. Het Hongaarse volk zocht zijn vrijheid. Het werd
neergeslagen door militaire macht. Een gevoel van beklemming bevangt ons. als
wU eraan denken, dat de kloof tussen de landen van oost- en west-Europa mede
hierdoor breder en dieper is geworden. Wy betreuren het, dat w\j op dit ogen
blik geen mogelijkheid zien met u, als kerken, een weg te zoeken om leed tegen
te gaan. Het lijden van onze broeders en zusters in het geloof in vele landen
vervult ons met groeiende verontrusting. Ondanks dit alles blijft onze verbon
denheid met u in de liefde Gods, die ts in Jezus Christus onze Heer. Wij willen,
dat deze groet een zichtbaar teken hiervan is", aldus het schrijven.
Eind goed - al goed
RADIO
vanavond I
Voor het laatst is
gisteravond voor de
N.C.R.V. „de jeugd uit-
En het
eind goe~d->al goed, niet alleen
omdat de laatste aflevering van
het bekende seriehoorspel van
Jan de Vries zo-genoemd was,
maar ook omdat deze laatste uit
zending in kwaliteit niet voor
de voorgaande uitzendingen on
derdeed. Daar waren-weer de
goede dirflqgen, de ontroerende
menselijke voorvallen, waardoor
Fervaal-ouverture van
D'Indy (19.15 uur)
Paul Marie Theodore Vincent d'
Indy werd 27 maart 1851 te Parijs
geboren, studeerde orgel bij César
Franck, stichtte in 1896 een hoger
muziekinstituut, de zgn. „Schola
Cantorum" waar hij compositie- en
directielessen gafen stierf op 2
december 1931. Het- hoofdaccent
Indy's werken ligt wel op
ieder in dezê hoorspelen iets 4'e. irw^rumentale ^muziek^ die een
van zijn eigen leven icon terug- h
vinden, daar was ten slotte ook
de blijde climax van verloving
en huwelijk. Alles is goed ge
komen in de familie De Wit.
Want het was toch ten 'diepste
typisch Frans idioom heeft. Opval
lend is hierbij de fraaie instrumen
tatie. Vincent d' Indy schreef 5
opera's, waaronder een mysterium
of lyrisch drama „La Légende de
---- Saint Christophe". In zijn opera's
het geloofsvertrouwen, waardoor „Fervaal" en ,,l' Etrager" is zowel
vader en moeder De Wit, dié invloed van César Franck als van
de stijgerende jeugd moesten Richard Wagner te bespeuren. De
leiden,'zichzelf weer geleid wis- ouverture tot de opera „Fervaal"
wordt vanavond gespeeld door het
Radio Filh. Orkest o.lv. dr. C. L.
Walther Boer.
Vakantieverticr aan de plas.
ten. Dat viel ook in deze hoor
spelen te beluisteren. En daar
om misschien vooral is dat uurtje
van de N.C.R.V.-vrijdagavond
zo'n belangrijke plaats gaan in
nemen in vele gezinnen. De fa
milie De Wit is een begrip ge
worden, een goed begrip. Met
het koraal van Bach „Jezus,
weugde van mijn leven" ein
digde ,.De jeugd vliegt uit" en
in dit teken moeten uiteindelijk
alle gebeurtenissen in dit se-
riehoorspel van de christelijke
omroepvereniging gestaan heb
ben.
Bereidt U zich voor op het
d. NEUROTONIC
2st helder houdt.
Hij had in het voorbijgaan nieuwsgierig naar
deur nummer 15 gekeken, maar hij was niet
nieuwsgierig genoeg geweest om te kloppen en
met zijn onbekende „vriend" kennis te gaan ma
ken. Het was stil op de hotelgang. Het liep te
gen achten. De meeste gasten waren, naar Oos
tenrijkse gewoonte, nog aan de avondmaaltijd.
Het was iets té stil. Er hing iets van beklem
ming op deze kale gang. De verlichting was zui
nig en de enkele lampjes gaven een onbestemd
geel schijnsel.
André Rost stond gereed om de sleutel in het
slot van zyn kamerdeur te steken. Hij keek nog
even de gang in, voordat hij binnenstapte.
Nauwelijks was hij zijn kamer ingegaan, of
een gil, die weinig menselijks meer had, ver
scheurde de stilte. Op de gang klonken snelle
voetstappen en hun geluid was al verdwenen,
toen André de deur van zijn kamer had open
gegooid om te zien wat er gaande was.
De naargeestige gil gierde nog na in zijn oren.
André aarzelde ditmaal niet om kamer 15 bin
nen te gaan. Er hing een geur, die hem even
aan een te zoet parfum deed denken.
Vol afgrijzen keek hij naar het lichaarp van
een dikke man. Er was geen beweging in. Het
was dikke Fritz. In zijn val had hij een stoel
omvergesleept en het heft van een lang dolkmes
stond vreemd rechtop, ter hoogte van zijn hart.
André Rost deed een aarzelende stap nader en
deinsde dan terug. Hij gooide de deur van ka
mer 15 dicht en rende de trap af. Hij stormde
op Mizzv af en zijn Duits was gebroken door
de snelheid en de spanning. Mizzy begreep het
eerst niet, maar ze belde snel de politie en alar-
'Qaadóeló in VAN
meerde de directeur van het hotel, een lange
man, die ondanks de ernst van het ogenblik toch
nog met gracieuze danspassen liep.
Toen André in zijn gezelschap voor de tweede
keer kamer 15 binnenging, hing er nog die
vreemde geur van dat zware, zoete parfum. Al
leen vager, maar nog voldoende om het te kun
nen waarnemen.
Het lichaam van Fritz lag onaangeroerd.
De directeur ^zweefde er om heen. „Niet aan
raken", zei hij, „de goede naam van mijn hotel
staat op het spel. Slechte reclame." André Rost
was te verbijsterd om in debat te gaan.
Dit was meer dan hij kon verwerken. Deze
man stond bij een vermoorde en hij dacht het
eerst aan de schade, die zijn zaak zou kunnen
oplopen uit de publiciteit, die dit geval zeker zou
hebben. Deze dikke man was zeker niet zijn
vriend geweest, maar in de loop van de dag was
het toch een soert verre kennis geworden. En nu
lag hij daar op die kale houten vloer: dood.
"Was hij uw vriend?" vroeg de directeur on
verwacht. André schudde het hoofd. „Ik kende
hem niet eens".
"Hij vroeg naar u, toen hij hier aankwam, ver
telde Fraulein Mizzy", zei de directeur en er
klonk een spoor van argwaan in zijn stem door.
De politie verscheen met drie jnan.
Twee mannen in uniform en de derde
in burger.
Die stelde zich voor en daarna de vragen. De
andere rpannen begonnen naar mogelijke sporen
te zoeken.
André Rost vertelde wat hij wist. Hij legde
er de nadruk op, dat hij de vermoorde niet ken
de, maar verzweeg niet hoe hij op nogal vreem
de manieren bij deze zaak betrokken scheen te
zijn. Herr Inspektor Zuckwaller, de man van
recherche noteerde zijn verklaringen ernstig
langzaam.
André vertelde over de trein, waar eerst de
ober naar de dikke man hajl gevraagd, van de
man met het litteken, van de ruzie in München
tussen die twee mannen.
„Waarom denkt u, dat Müller naar u vroeg,
toen hij hier kwam?" vroeg de politieman, na
dat André hem ook dit had verteld.
"Dat is me een raadsel", antwoordde Rost,
"hij kende me niet en toch, nu ik et over denk,
was die man de hele reis in mijn buurt".
Terwijl de man ook dit noteerde, bedacht André,
dat hij vakantie had en er eigenlijk weinig voor
voelde in dit geval betrokken te worden.
De beide andere politiemannen hadden hun
onderzoek verricht.
„Geen afdrukken. Niets", verklaarden zij, alsof
ze tegelijkertijd tot deze slotsom waren gekornen.
"Laten we naar beneden gaan", zei inspecteur
Zuckwaller, "ik geloof niet, dat we hier nog iets
kunnen doen. Is dokter Zahngreber nog niet hier?
Hebben jullie de bezittingen doorzocht?"
(Wordt vervolgd:
het tprogramma dat de
V.A.R.A. vanavond om vijf over
acht brengt, verzorgd door Ton-
ny's Schifferstein's Znmercaba-
ret in Loosdrecht.
Ook de K.R.O. verwaarloost de
vakantie niet en zendt van tien
voor negen tot half tien een mu
zikaal programma uit gelardeerd
met tips over vakantie en va
kantieplannen.
Morgen brengt de radio twee
programma's van het Holland
Festival. Om tien over drie
is voor de A.V.R.O. het Resi
dentie Orkest onder leiding
van Pierre Monteux te horen.
Gespeeld worden de klassieke
symfonie van Prokofieff en
Concert voor Viool en Orkest
van Strawinsky. Na het nieuws
van elf uur morgenavond speelt
het Residentie Orkest onder
leiding van Willem van Otter-
lo het Concert nr. 4 in G voor
piano en orkest van Beetho
ven. (K.R.O.)
Programrr.a voor morgen
VARA: 8.00 Nws
Weer of geen weer
VPRO: 10.01
Herv. kerk
AVRO: 12.0i
Wij hebben op deze plaats giste
ren een opmerking gemaakt over
de actualiteit van de televisie en1
wel naar aanleiding van een tele
foongesprek, dat Paul van 't Veer
met de C.B.S.-correspondent Da
niel Schorr in Moskou had over de
recente gebeurtenissen in de Sow-
jet-Unie. Het zou onbillijk zijn, als
wij de radio niet noemden. Gister
avond greep de Vara in haar ru
briek „Dingen van de* dag" zo'n
Dr. P. J. Muntendam, de direc
teur-generaal van de Volksgezond
heid sprak er -over de Aziatische
griep. Niet alleen het onderwerp
was actueel, maar ook de aanpak
van deze deskundige, die, een beet
je geïrriteerd bïjna, de publiciteit
hekelde, die aan de overigens
volmaakt onschuldige epidemie
is gegeven. Het was, nemen wij
aan, iets anders, dan men zich
had voorgesteld, toen men hem
voor deze rubriek aanzocht. Dr.
Muntendam ging in het geheel
niet op de ziekteverschijnselen in
(die trouwens nu iedere Nederlan
der wel zal kennen), maar bepaal
de zich tot een geruststellend
woord in de baaierd van agitatie,
die dezè Aziatische griep tot on
derwerp heeft. Misschien was het
jammer, dat dit gèzegd moest
worden; de radio scoorde echter
een uitnemend doelpunt in de
strijd om de actualiteit.
i Land-
12.43
13.15 Meded. of
ork; 13.55 Beurs
14.40 Pianorecital; 15.10 Nederli
levensstijl, caus; 15-25 Gram. ITi
15.45 en 17.15 Ronde v. Frankrijk);
meded; 12.33 V.
>spel; 13.00 Nw
13.20 Metropo
.00 Logboek 193
se char
18.15 Ronde
17.30 i
ichte r
19.00 Kinderkof
toekomst
Nws: 20.0
21.00 „Ee
Ronde v.
22.30 „Lil
idreigt ook
:rlj. 2. Woning en bedrijf. 3. De
van onze griendcuituur; 20.00
5 Promenade ork.. koor en sol:
n vriendendienst", hoorsp; 21.50
Frankrijk: 22.00 Viool en piano;
de hoek"; 23.00 Nwi
Act; 23.21
4.00
Vd jeugd. IKOR: 10.30 Ned. Hei
.45 ,,G<
d jeu
dienst;
afrekenen. Heren!"; 13.00 Nws; 13.05 Me
ded. of gram; 13.10 Gram; 14-00 Boekbe-
spr; 14.20 Pianokwart; 14.55 ..Het masker
af", caus; 15.10 Holland Festival 1957: Re
sidentie ork. en solist; 16.00 Sport; (Tus-
de dag; 8.00 Nw:
Radio-Philharm. ork. en
solist; 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30
Land- en tuinb. meded; 12.33 Lichte muz;
13.45 Gram; 14.05 Schoolradio;
17.40 ■■(■■■■■PIMjHHMH
delen overzee: Ds. H. L. Beek: Soróng,
een nederzetting in Nw.-Gulnea ".we'-
kop; 18.00 Orgelconc; 18.35 Sportuitzend;
18.45 Gram; 18.50 Boekbespr; 19.00. Nws.
en weerber; 19.10 Viool en clavecimbel;
19.55 Parlementair coram; 19.50 Gram;
21.55 Zigeunerkwint; 22.10 Het Midden-Oos-
xeldpolitiek,
•XS"
iportrevue. VPRO: 17.00
•ereld", caus; 17.15 Het
VARA: 17.30 Voor de
17.50 Nws. en sportuitsl; 18.05
Journ: 18.30 Zigeunerork; 19.00 VARA-
ïe; 19.30 Promenade ork. AVRO:
Nws; 20.05 Gevar. muz; 20.50 Ronde
■ankrijk; 21.00 Cabaret; 21.25 Gram;
22.45 I
Maandag 8 Juli 1957
t. op. 24. (Frühlinj
•rdenking;
to. Wilhelm Kempff,
III. Missa Solemnis i
i ii. 298 m. NCRV: 8.00 Nws.
8.15 Orgelconc. IKOR: 8.30
KRO: 9.30 Nws; 9.45 Gram;
is; 11.30 Gram; 11.35 Planore-
Inslr. octet; 12.20 Apologie;
12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws.
s; 13.10 Instr. trio; 13.25 Llch-
15 Boekbespr; 14.00 Radio Phil-
en stilst; 15.00 Strijkkwart;
18.30 Vocaal dubbelkwart;
de kerken; 19.05 Gram
RO: 19.45 Nws: 20.00 Gra
iO Cabaretprogr; 21.20 U b
de partij? caus .'130
jrsp; 22.15 Pre
22.'
3.1!
Residentie-orkest.
MAANDAG
1 I. 402 m. AVRO: 7.00 Nwi
viool. Wil»
ïr. 22 in f
■lijn. Diri
Behalve het programma van
samenzang van geestelijke liede
ren om half negen morgenavond
verzorgt het Britse Light Pro-
gramme (1500 en 247 m) ook
nog om kwart over tien een
uitzending over de christelijke
hymnes, hun muziek en hun be
tekenis.
Televisie
Programma voor maandag
KRO: 20.30 Blik in de monitor; 20.55
'i NTS: 21.Ï5—22.00 Holland Festival: Bal-
j_JET jongste nummer van „De
Werkgever", het orgaan van het j
Verbond van Protestants-Christelijke
Werkgevers, is geheel gewijd aan het
speciale onderwerp van de publiek
rechtelijke bedrijfsorganisatie.
Het is een belangrijk nummer ge
worden, waarin zeven deskundigen j
op het gebied van de p.b.o. onder
scheiden aspecten van het onder
werp hebben belicht.
Overbodig kon dit nummer niet j
heten. Er bestaan over de p.b.o. nogal
wat misverstanden. Er is bij velen
ook vóóringenomenheid. In theorie
is het alles wel in orde. Maar de ver
wezenlijking in de praktijk laat nog
tezeer te wensen over.
Kenmerkend was in dit opzicht wel
het liberale rapport, dat onlangs is
verschenen. Hoewel men moeilijk
kan staande houden, dat er met be
trekking tot de verwerkelijking van
de p.b.o. een snel tempo wordt ont-
wikkeld, bleek uit dit rapport, dat
het vele liberalen toch nog te vlug
gaat.
TVE liberale wijsheid resulteerde
in dit rapport in een advies om
het voorlopig maar te houden bij een
soort langzaam-aan-actie.
Hoe is het, globaal genomen, ge
steld bij de christelijke werkgevers?
Cijfers zullen hier wel ontbreken.
Voor zover er ook bij hen reserve
bestaat tegen de p.b.o., kan de uit-
gave van dit nummer gelden als een
moedige daad. Mits natuurlijk de
inhoud, opgebouwd uit voortreffelijke
betogen, niet voor kennisgeving wordt
aangénomen.
Want de bijdragen laten ons niet
in het onzekere: de bedrijfsorganisatie
is een gedachte van onverdacht
christelijken huize. Het zijn mannen
uit de christelijke maatschappelijke
beweging geweest, die hier pioniers
werk hebben verricht.
Geheel in deze lijn ligt het het
is blijkbaar niet helemaal overbodig
wanneer in meer dan één artikel
in dit bijzondere nummer de opwek
king weerklinkt: laten we ons niet
afzijdig houden, maar laten we onze
actieve medewerking blijven ver-
lenen.
JJJET reeds tientallen jaren in onze
kring bestaande ideaal moet tot
werkelijkheid worden gebracht: in:
deze duidelijke taal, niet voor tweeër
lei uitleg vatbaar, formuleert een
van de schrijvers in dit nummer zijn'
opvatting.
Niet ten overvloede wordt het zo
gesteld. Want er aan vooraf gaat, tot
tweemaal toe, de mededeling van
reserve onder werkgevers.
Over het jongste verleden: „Toe-j
gegeven zij, dat er destijds in de
kring van de werkgevers ook wel
velen waren, die ten aanzien van het
verlenen van een zekere medezeg
genschap aan de werknemers een
zeer gereserveerde houding aan-
En over het heden: „Bij sommige'
werkgevers bestaat ook nog wel eenl
zekere terughoudendheid om de werk-|
nemersvertegenwoordigers zo nauwi 1
te betrekken bij de economische
vraagstukken van een bedrijfstak".
Mede daarom voltrekt de ontwik-1
keling van de bedrijfsorganisatie
zich traag. s
jyjAAR dezelfde schrijver is nie|
onduidelijk: „De inhoud van de
wet behoeft onze christelijke werk
gevers en werknemers geenszins te
verhinderen om con amore te wer-
ken aan de uitvoering daarvan
sterker gezegd, het verdient zelfs
aanbeveling om bij de uitvoering diei 1
wet hartelijk medewerking te ver]
lenen, ten einde daardoor te bereiken j
dat de bedrijfsorganisatie zich alsno;
kan ontwikkelen naar de bedoelinf
die wij er mede voorstaan".
Zó zien wij het ook. De keuze var
de bedrijfsorganisatie betekent aar U
de ene kant een afwijzing van hel
kille individualisme, aan de anderi u
kant een afwijzing van de dodelijk^
verstatelijking van het leven.
Dat kan alleen, indien het maat
schappelijk bestel ook werkelijk to
leven wordt gebracht naar zijn eige
wezen en zijn eigen aard. Tcgelij
wordt dan, om met een ander schri;
ver in dit nummer te spreken, me©
gewerkt aan de oplossing van twe
der voornaamste problemen van d
moderne tijd: het vraagstuk van dl
machtsconcentratie en het vraagstuk
van de arbeidersemancipatie.
Met dit openhartige en overtuigen!
de bijzondere nummer over de p.b.o
valt liet Verbond van Protestant», p
Christelijke Werkgevers stellig gelul
te wensen.
Advertentie
BRUIKBAAR IJZER
ARDINGEN