l
1
CHRISTELIJK
De puritein en zijn visioen
Puzzel mee
Boek
Driedaagse reünie van
90-jarig Ruimzicht
SPOEL OM
:a
1
INNSBRUCK
ups
Zwijgen goud
2
r
Mei-bloem van nieuwe hoop
De tocht van de Mayflower
gaf dr. J. van den Berg tn „Ho
rizon' aanleiding te spreken
over de puritein en zijn visoen
van het nieuwe Jeruzalem. Er
is geen aanleiding deze mensen
te idealiseren, al zijn ze mede
erflaters der democratie.
\/OOR MUN BESEF, zo vervolgt
V dr Van den Berg. is de be
langrijkste vraag: kunnen wij ook
nog iets van hun géést, iets van
hun levenshouding als erfenis aan
vaarden?
De M a y flower II dobbert over
de oceaan, beladen met geschen
ken van een werelddeel dat in la
te herfsttooi staat. Europa is
moe. doodmoe. Het lijkt soms dat
er in dit vermoeide tWeat-i Europa
geen idealen, geen verwachtingen,
geen visioenen zijn overgebleven.
Er is de laatste tijd herhaalde
lijk op gewezen dat het heden door
het toekomstbeeld wordt bepaald.
Als dit waar is. ziet het er voor
West-Europa somber uit. Rusland
heeft een toekomstbeeld: het beeld
van een nieuwe aarde maar
de nieuw hemel is wggevallen.
Amerika heeft óók een toekomst
beeld maar is er nog veel bij
van het nieuw Jeruzalem, dat, zo
als de Bijbel in geheimzinnige apo
calyptische beelden ons zegt zal
neerdalen uit de hemel van God?
En ziet Europa nog visioenen?
Weer zie ik het beeld voor me
van de Puritein. Laat hij grimmig
zijn. strak, massief maar die
ogen. die ógen: die staren, over
de horizon van deze tijd heen.
naar het Rijk v.-n God, dat komt.
met macht. Dèt hebben we nodig:
mensen met ógen. mensen met
een visioen, mensen die aan de
einder van de tijd het Koninkrijk
van Jezus Christus zj en. Dèt zou
het mooiste geschenjr tijn dat Eu
ropa aan de wereld zou kunnen
geven; de Mei-bloem van een
nieuwe hoop en een nieuw ver
wachten. ergens aan de schijnbaar
dorrende tak van ons oude wereld
deel opgebloeid.
EN TEGELIJK kunnen de Puri
teinen ons leren, dat het leven
uit een Bijbelse toekomstvisie al
lerminst betekent: een zich moe
en teleurgesteld afwenden van de
taak die ons vandaag gegeven is.
Integendeel: deze mensen wisten
zich hier en nu geroepen tot de
daad. Misschien hadden zij te
weinig gevoel voor de ..zachte
krachten in dit leven, en hun
gang door dit leven was soms
zwaarder dan het blijde ritme van
de hemelse muziek ons veroorlooft
maar levensmoed en levensdy-
namiek kan men hun nie-t ontzeg
gen. Ze hebben de weg gevonden
naar nieuwe continenten, ze heb
ben een nieuwe wereld opengelegd
en een nieuwe samenleving ge
bouwd. En tot offer en overgave
waren zij -bereid, omdat ze wisten
dat een grote, stralende toekomst
voo hen lag. Ze konden ..neen"
zeggen tegen bepaalde aspecten
van het leven, omdat ze ..ja" had
den gezegd tot Hem in wien ze
de volheid van het Leven ontvan
gen hadden.
ONZE CULTUUR wordt door des
integratie bedreigd. Maar wij
staan niet machteloos tegenover
de ontbindende krachten, wanneer
wij leven uit de Bijbelse toekomst
verwachting. Dan wordt het leven
een nieuw avontuur, niet minder
spannend dan het was voor de op
varenden van de Mayflower I. Dat
vraagt om een nieuwe bereidheid
tot offer en overgave: woorden
die we haast niet meer durven ge
bruiken. omdat ze zo groot kunnen
zijn in hun gevolgen Maar Juist
onze aarzeling op dit punt bewijst,
hoe nodig het is dat wij van de
Puriteihse erfenis althans dit aan
vaarden: het hartstochtelijk zoeken
naar de laatste horizon van het
leven de horizon waar Christus
staat, die ons bereid maakt tot het
grote avontuur en die ons roept
naar het nieuwe land van zijn be
lofte
Unie-almanak 1957
wil weten. Jammer is. dat niet
overal telefoonnummers vermeld zijn.
Het boekje is uitgegeven bij S. van Dorp
te IJmuiden.
Ds. P. Dijkstra
Ds. P. Dijkstra, emerituj predikant
van de christelijke gereformeerde kerk
van Maassluis, die m Klundert hulpdienst
verrichtte, heeft op medisch advies per
1 juli zijn verbmtenis moeten verbreken.
Hij zal wel. voorzover mogelijk, de
kerken blijven dienen in de prediking.
Benoemd tot hoofd van de chr. u.1.0.
te Klundert: G. van Zuijlekom te
Middenmeer.
VAN DL DAG
Helnrlch Heine, leb bin das Schwert,
Ich bin die Flsmme. Een bloemlezing
alt zijn proza bijeengebracht en inge
leid door dr. J. Presser. Ultg. Bert
Bakker/Daamen N.V., Den Haag.
Dr. J. Preaser. die al eerder een bloem
lezing had verzorgd uit de poëzie van
Heinrich Heine, heeft dit nu ook gedaan
met zijn proza. Ook bij deze verzame
ling mogen we zeggen, dat hij een ge
lukkige keuze gedaan heeft, een keuze
immers die geheel m staat is een indruk
te geven van Heine's grote talenten op
schrijfgebied, talenten waarvan men in
tussen mag betreuren dat ze niet altijd
zijn besteed in een richting, die ons meer
zou toespreken. Wie. bijvoorbeeld uit
hoofde van zijn studie en ..slechts" uit
belangstelling, een kijk wil krijgen op
Heine's kunnen, heeft door dit boekje
daartoe een goede gelegenheid.
150 OUD-LEERLINGEN TE DOORN BIJEEN
Heilig 1
(Van een
verslaggevers)
Ongeveer honderd vijftig oud-leerlingen van „Ruimzicht" brachten drie
dagen door op het hervormd opleidingsinstituut „Nieuw Ruimzicht" tussen
Doorn en Driebergen. De reünisten bevonden zich op betrekkelijk nieuw
terrein omdat het instituut van Doetinchem enkele jaren geleden verplaatst
werd naar het midden van het land. Het oude ,,Rulrazlcht"-werk werd
indertijd opgezet door de afgescheiden predikant ds. J. van Dijk Mzn, die
jonge mensen hielp predikant te worden in de Hervormde Kerk. De reünie,
die om de vijf jaar wordt gehouden, droeg een bijzondere glans omdat de
vereniging negentig jaar bestond.
Beroepingsiverk
VEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Giessenburg: kand. A.
Kasteleyn te Zegveld; te Kethel (toez. i
K. W. Slik te Schipluiden: te Polsbroek
en Vlist: kand.P. J. Bos te Veenendaal.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Bergentheim (vak. Th.
Vollenhoven): kand P. H. Eteenhuis te
Huis ter Heide (accl.).
GEREF. KERKEN (ond art. 31)
Examen. De classis Drachten heeft
preparatoor geëxamineerd en beroep
baar verklaard de heer W. Vis uit
Bovenknijpe (Fr.theol. kand. aan de
Kamper Hogeschool.
DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP
Vragen rondom het
pastoraat
Ds. J. T. Wiersma uit Wassenaar, de
voorzitter van de vereniging, gaf in zijn
openingswoord dinsdagavond een over
zicht van de geschiedenis van dit werk.
dat al zoveel jonge mensen geholpen
heeft, predikant te worden. De geweldige
dankbaarheid werd echter getemperd
door het feit dat het aantal theologische
studenten de laatste tien jaar zo sterk is
gedaald.
Op de laatste dag van de reünie sprak
de Haagse predikant ds. P. Lugtigheld
over „Vragen rondom het pastoraat". HU
wees in een zeer practische toespraak er
op. dat veel jonge predikanten nimmer
aan het echte herderiyke werk in de ge
meente toekomen. Hun dagen bestaan uit
een aaneenschakeling van ..zilveren brui
loften, ziekenbezoekjes by grieperige
mensen en een bezoek aan mevr. Mop
perzaal die boos is omdat dominee al
twee maal bU de buren is geweest en
nog nooit bij haar.
Een predikant gaat zo gemakkelijk uit
angst leven: „Wat zullen de mensen er
wel van zeggen?" Hy heeft in de ge
meente een grote verantwoordelijkheid
tegenover de randkerkelyken, zoals de
man die zyn kind net zo graag onder
de kraan houdt als het laat dopen", of
die „zyn hoofdelyke omslag niet meer
wil betalen'
Niet door debatten of discussies zal hy
deze mensen voor het Evangelie kunnen
winnen, maar slechts door het persoon
lijk getuigenis of door een getuigenis
door te geven van anderen. Juist in deze
gesprekken komt de predikant zelf voor
de werkelijkheid van zijn' eigen erva
ringen te staan. Hij moet dan uit deze
werkelijkheid kunnen spreken.
Zeer grote nadruk legde de spreker;
ook op de herderlijke verantwoordelijk
heid van de predikant tegenover zijn
ouderlingen. Deze mensen zijn meestal
gekozen omdat ze belijdenis gedaan heb- j
e zulk een trouw kerklid zijn,
mag hen niet zo maar aan het
werk zetten zonder voorbereiding. Zelf
brengt ds Lugtigheid zUn naaste mede-1
werkers één maal in de veertien dagen
bij elkaar voor contact. Het eerste ge
deelte van de avond reserveert hij voor
zichzelf, zodat hy recht op de man af tot i
hen kan spreken. In het tweede gedeelte;
krijgen zyn medewerkers gelegenheid1
God hebben beleefd. Op
manier leert men de problemen van
elkaar zien maar ziet men ook de over
winningen Bovendien pleitte ds. Lugtig
heid voor twee weekends per jaar waar-
by de predikant en ouderlingen zich ge
heel zouden terugtrekken voor persoon
lijk contact.
In de nabespreking legde ds. H. J.
Drost eveneens uit Den Haag nog de na
druk op de noodzakelykheid van het ge
zamenlijk gebed van predikant en ouder
ling terwijl er ook op gewezen werd dat
het toch wel noodzakelyk is dat de pre
dikant zijn studie niet verzaakt. Ds. Lug
tigheid vertelde in antwoord daarop dat
hij zelf de gehele maandag opzij gezet
heeft voor persoonlijke studie en op die
iets anders niet beschikbaar is.
E VANG.-LUTHERSE KERK
Vrouwen!
en
Gedurende korte tijd trekt de
Heilige Geest de apostel Paulus
terug, maar Paulus is één brok
activiteit. Hij is nu een reizende
evangelist, sticht hier een chris
tengemeente, staat daar op het
marktplein te preken en voert
weer op een andere plaats
cussies met de joodse geestelijke
leiders. Op zekere dag arriveert
hij in Lydda, waar al een ge
meente bestaat.
Hij komt daar,
zo lezen wij in
Handelingen
negen, bij de
heiligen. Nee,
dat woord
staat niet tus
sen aanhalings
tekens en het
is beslist niet
als een bijtend sarcasme bedoeld.'
Denk ook niet, dat al die christe
nen daar in Lydda heilige boon
tjes zijn. Zij zondigen even erg
als wij! Maar toch: heiligen. Dat
zegt God. En dat is het grote
wonder, dat Hij die mensen èn
ons als heiligen ziet. Maar dan
moet er iets bij, nl. dit: God ziet
en noemt Zijn kinderen heilig in
de Here Jezus. Anders kan het
nooit. Dat is de heerlijkheid van
het Evangelie. Geloven wij dat
ook?
Benoemd tot onderwyzeres aan de Van
Limburg Stirumschool te Heelsum: me
juffrouw A. Horst te Den Haag: aan de
Julianaschool te Denekamp: mejuffrouw
D. Hazewinkel te Barchem.
OPGAVE PUZZEL No. 60
Horizontaal: 1 inwilligen, 7 uit
Noorwegen. 8 in Rom. cijfers het ge
tal 1100, 10 drinkgerei, 12 week, 14
pers voornaamwoord, 15 pracht en
praal, 17 grondtoon. 18 tegen, 19 grote
bijl. 21 zangnoot, 22 nihil, 24 bereikt.
Verticaal: 1 lawaai, 2 voegwoord,
3 rekenkundige opgave, 4 fakkel. 5
byb. vaartuig, 6 sp.l. 9 ruw. 11 lid
woord. 13 omslag. 14 aan het water
Jielegen strook grond, 16 kuisheid. 17
ookplant, 19 verhoogde toon, 20 be
vel. 22 neon. 23 Fr. N.V.
OPLOSSING PUZZEL No. 59
Horizontaal: 2 ruiker. 6 hos, 8 K.M., j van Kerk en Wereld in het Eykmans-
9 oele. 10 kolk, 13 era. 14 bes. 15 P.S., huis te Driebergen, waar gesproken zal
17 fa. 18 aak, 19 kat. 20 last. 22 robe. worden o.a. door prof. dr. W. Banning,
23 es. 25 eer. 26 smerig. dr. C. J. Dippel, wika G. Baay. wika
Verticaal: 1 koers. 3 uk. 4 imker, Jac. Roos, J. Soetendorp en ds. A.
5 eel. 6 hoepel. 7 sla. 11 os. 12 kra-iKlamer.
ter. 16 kater. 17 fabel, 18 as, 19 koe. De conferentie wordt gehouden van
21 alm. 24 si. 17 tot 21 augustus.
Nieuwe vormen van
gemeenschapsleven
Met nieuwe vormen van gemeen
schapsleven wordt in alle kerken wel
geëxperimenteerd. Over de vragen die
hier ryzen en de mogelijkheden die er i
zyn wordt gesproken op een conferentie
De overgangen te Bennekom
Gezangen waren niet de oorzaak
De oorzaak van de overgang van enkele gezinnen van de gereformeerde
kerk van Bennekom naar de christelijke gereformeerde kerk te Ede ligt
niet zozeer in een kerkeraadsbesluit een van de gezangen van 1933 te gaan
zingen dan wel in de bezwaren die deze leden koesteren jegens beschouwin
gen over verbond en doop en de hatering daarvan in de prediking, zo schrijft
ds. W. de Joode, chr. gercf. predikant te Ede aan „De Wekker".
Wel is bij het onderzoek van de overgekomenen door de chr. geref. ker-
keraad gebleken dat de invoering van gezangen en andere wijzigingen in
het kerkelijk leven de bezwaren verscherpt hadden, maar ze vormden i
geen motief voor overgang.
Het ligt nu in de bedoeling te komen tot instituering van een zelfstan
dige christelijke gereformeerde kerk van Bennekom: er woonden hier reeds
dertig leden van de Edese kerk en samen met de chr. gereformeerden in i
Wageningen die ook onder Ede ressorteren en de overgekomenen zou de
nieuwe kerk reeds honderd leden kunnen tellen.
Advertentie
HiP TtlPllcflPSZ f Even spoelen, even spulten:
U1C '"C1XV1IC3 gohoon va[) binnen en van bul(en
COMMENTAAR
Boeiend radioprogramma
De radio kan nog net
f I opwindend zijn als
o v.' fu I ip de begindagen en
nog even boeiend als
voor de nieuwe kijkers de tele
visie nü, dachten wij gister
avond toen de N.C.R.V. startte
met de serie radiovossenjachten
vmi dit jaar. Het waren Goos
Kamphuis en Dick van Bom
mel. die zich in Vlissingen ver
stopt hadden de eerste zelfs in
een lectuurdoos en het was te
levisieman Peter Koen, die-in
de studio het geheel leidde en
zijn oude metier nog niet ver
leerd bleek. Het was een pro
gramma in de lichte sectcr en
daarin één van de pliezirigste
die we dit seizoen tegenkwamen.
Verzorgde televisie
RADIO
VANAVOND
De V.A.R.A. zal gis
teravond de kijkers wel
aan zich verplicht heb
ben met een program
ma dqt in alle onderde
len even verzorgd was.
Het laatste program
mapunt was een nieuwe ver
schijning voor de televisie: het
hield het midden tussen docu
mentaire en cabaret en had het
beroep van fotomodel tot onder
werp. Mimi Kok zong er een
paar leuke liedjes in.
Na een uitmuntende „spiegel der
kunsten" was er een interes
sante reportage over postduiven,
die men in Bussum zag ver
trekken en in Amsterdam zqg
arriveren. Daartussen door
fraaie panorama's van de hoofd
stad en verrukkelijke vraagge-
sprekjes met duivenhouders.
Geïmproviseerd was het com
mentaar van Paul van 't Veer
op de gebeurtenissen in Rusland
en een gesprekje tussen hem en
Daniel Schorr, de C. B. C.-cor-
respondent in Moskou. Het zal
voor Piet Te Nuyl in de studio
stellig een even grote teleur
stelling als voor de kijkers zijn
geweest dat de techniek een
beetje verstek liet gaan. Men
hoorde de stem van Schorr niet
maar als actualiteit en als initia
tief verdiende het alle lof.
Faune-prélude van
Debussy (20.20 uur)
De Franse componist Claude De
bussy schreef in de jaren 1892
1894 zijn Prélude a l'après midi
d'un faune" naar aanleiding van
een gedicht, dat Stéphane Mallar-
mé had gemaakt en dat Debussy in
het huis van de dichter had gehoord.
De componist zelf zegt: „Deze pre
lude is een zeer vrije illustratie
van het schone gedicht van Sté
phane Mallarmé. Het werk heeft
in het geheel niét de pretentie
een synthese te geven, doch slechts
de décors. Debussy gaf een zeer
belangrijke partij aan de fluit. Dit
instrument symboliseert de faun.
Het thema suggereert de lome zo
merstemming van het Italiaanse
landschap. De uitvoering geschiedt
door het Boston Symf. Orkest o.l.v.
Charles Miinch.
De ontroerende uitvoering van
Bach's Hohe Messe in de Grote
Kerk te Naarden in het kader van
het Holland Festival onder leiding
van dr. Anton van der Horst wordt
vanavond om negen uur door de
N.C.R.V. uitgezonden. De solisten
zyn Annie Hermes, Tom Brand en
Davld Hollestelle.
Eind goed-al goed, kan gezegd
worden van de 58ste aflevering
van het voortreffelijke seriehoor
spel ,JDe jeugd vliegt uit", dat
vanavond van half negen tot
negen uur voor de N.C.R.V. is
te horen.
Van 10 over tien tot twintig voor
elf kan men luisteren naar opna
men van „Sea-Chanties", zeemans
liederen uit de tijd van de zeil
vaart De authentieke grammafoon-
opnamen worden omlyst met ge
sproken woord. (V.A.R.A.)
9 via de V.A.R.A.-microfoon zal mor
genmiddag half vier de bekende alt
Zareska als zangsoliste optreden
met het Omroepkamerorkest onder
leiding van Maurits van den Berg
Zij zingt Vivaldi's Salve Regina.
Hij liep met zijn valies naar de aardige juf
frouw aan de balie, die de gasten boekte en stel
de enkele vragen, waarnaar André Rost zeker
geboeid zou hebben geluisterd, als hij ze had
kunnen horen.
De dikke heer toverde een vette glimlach, er
gens in de plooien van zijn vlezige wangen en
stak van wal. „Gnüdige Frau", zo begon hy en
het meisje bloosde, „Bitte, is hier soms mijn
vriend zo juist gearriveerd? Een vriend uit Hol
land, ja. ik had met hem afgesproken, dat we
samen hier zouden logeren, maar op het station
raakten we elkaar kwijt. Hij moet hier juist bin
nen gekomen zijn".
Hij trachtte nogmaals al zijn charmes in de
op deze woorden volgende glimlach te leggen en
het meisje sloeg het gastenboek open: ,,U be
doelt Herr André Rost. een jonge man? Die
kwam juist voor u binnen." zei ze met de vin
ger in het boek bij wijzend. „Ja. ja. der André.
zei de dikke man. „welke kamer zei u, dat hij
had? We hadden afgesproken, dat we een kamer
bij elkaar in de buurt zouden nemen", vervolgde
hij snel. „Ach so, vierzehn, is er nog één daar
naast vrij?"
„Mal seh'n", zei het meisje, „ja'u treft het.
De kamer er naast is nog vrij".
En zo liet de heer F Muller zich inschrijven
als gast van kamer 15 in „Gasthof Bayer".
André Rost had intussen de inspectie van zijn
kamer voortgezet en hy was tot de ontdekking
gekomen, dat alles ondanks de matige prijs
schoon en zeer behoorlijk was.
Het was allemaal wel aan de ouderwetse kant,
maar hij stelde in dat opzicht geen al te hoge
cJ^aadóeló
JAS VAN HOFWEGEN
J
eisen. André duwde de koperen klink omlaag
van de deur, die naar een klein, smal balcon-
netje voerde.
De deur piepte in de scharnieren en zwaaide
open. Het was drukkend na de regenbui en nog
altijd hingen de wolken laag. Het balcon liep
langs alle kamers aan de voorkant en werd
slechts onderbroken door houten, met hartjes uit
gesneden afscheidingen. „Zo kun je wel heel ge
makkelijk bij je buurman op bezoek gaan", be
dacht André. ..even over dat hekje wippen en je
staat op vreemd terrein".
Hij leunde op de balustrade en bekeek de om
geving.
Hij ontdekte plotseling, dat hij niet erg fris
op de plaats van bestemming was aangekomen
en in het fonteintje op zijn kamer begon hij zich
te wassen. Het water beet hem in de nek en het
landerige gevoel verdween. Terwijl hij met de
handdoek zijn rug droogwreef. werd er op de
deur geklopt Het mannetje stond in de opening
en mompelde een verontschuldiging. André
wenkte hem binnen. „Verzeihung". zei Anton,
„maar als u helemaal een bad wilt nemen dat
vindt u aan het eind van de gang."
André mompelde iets en Anton zette het ge
sprek voort. „Ik hoorde van Fraulein Mizzy dat
uw vriend was aangekomen. Hij zit hier ook op
deze verdieping. Kamer 15."
De ander keek hem vragend aan. „Vriend'
Vriend?" Dat was natuurlijk een vergissing.
„Herr Muller, een gezette persoon", zei An
ton, „hij heeft de kamer hiernaast".
André begreep het maar half. „Herr Müller
is mijn vriend niet".
„Hij zei toch, dat hij uw vriend was", hield
Anton vol. „en ik dacht, dat u het wel zou wil
len weten".
Was dit oude mannetje op een extra fooi uit,
of wat bedoelde hij precies? André begreep het
helemaal niet.
Fraulein Mizzy en Herr Müller waren
hem onbekenden. „Wie is juffrouw Mizzy?" vroeg
hij. „Dat is toch de juffrouw, die u heeft ontvan
gen," antwoordde Anton met iets vanzelfspre
kends. Hij had het volhardende van een oude
man, die de jeugd een harde, maar wijze les heeft
te leren.
HOOFDSTUK 3
Beneden in de eetzaal dacht André Rost na
over wat Anton hem had verteld. Hij had ook
nog een voorzichtig gesprek met Mizzy gehad
Een dikke heer had dus gevraagd naar zijn Hol
landse vriend. Wie was die man en wat voor een
vreemde vergissing was hier in het spel.?
Een klein uur later was André op zijn kamer
terug en verkleedde zich, omdat hij die avond
de stad wilde gaan verkennen.
«ii tweetal liederen van l.
Trois poèmes de Mallame
Ravel
Programme voor morgen
ZATERDAG 6 JULI
Hilversum I. 402 m. VARA: 7.00 Nws;
jz; 11.00 Bulter
nuz; 11.35 Claveciml
n zang; 12.30 Land-
De wereld van
nu
De drie eerste klankbeelden in de
serie „De wereld van nu" zullen door
de N.C.R.V. worden uitgezonden op
resp. 17 en 22 juli en 2 augustus a.s.
Het eerste klankbeeld is getiteld „Van
gloeikous tot robot" en wil een beeld
geven van de technische ontwikkeling
van onze eeuw en de gevolgen ervan
voor onze samenleving. Er zyn om
tegenstellingen aan te geven o.a.
opnamen gemaakt in enkele Groning
se dorpen, waar gas, elektriciteit en
waterleiding in huis nog ontbreken,
terwijl daarnaast opnamen zyn ge
maakt rondom enkele wonderen van
de hedendaagse techniek, zoals do
elektronische rekenmachine in Am-
hem. die het salaris van 20.009 func
tionarissen berekent.
Het tweede klankbeeld is getiteld:
„Op het scherp van de snede" en zal
voornamelyk worden opgenomen op
het eiland Rozenhurg dat onder in
vloed van het Botlekplan totaal wordt
omgewoeld en waarvan de structuur
geheel verandert. Het zal een indruk
geven van wat er enerzyds nodig is,
om de overbevolking van ons land
op te vangen en wat er anderzyds
aan jarenlange woon- en leeftradities
moet worden afgebroken.
Het derde klankbeeld in de serie
„De Wereld van nu" heet: „De weg
langs de sterren" en behandelt de
vlucht, die de luchtvaart heeft geno
men. Ofschoon niemand zal kunnen
zeggen, wat er in de toekomst nog
voor mogelykheden liggen op het ge
bied van de luchtvaart, zullen in dit
klankbeeld toch wel enkele deskundi
gen daarover wat filosoferen.
BUITENLANDSE PROGRAMMA'S
V d kind; 17.55
;e)and, BBC Light Programme. 1500
17 m. 12.15 Pari. overz; 12.30 Test
13.35 Lichte muz; 13.45 v d kind;
22.00 Nws. 22.15 Sport; 22.25 Lichte muz;
23.00 Dansmuz; 23.55—24.00 Nieuws.
Brussel. 324 m. 12.00 Omr. ork; 12.30
Weerber; 12.34 Gesproken aperitief; 12.45
Gram; 13.00 Nws. 13.15 Radio-almanak;
14.30 Radiojourn; 15.00 Gram; 15.30 Muj
bij de r
16.00 Gram
16.45 Engelse les; 1
Dagklapper
19.40 Gram: 20.00 Omroep-Omm
21.00 Klankb: 22.00 Nws: 22.11 Verzoe
progr; 23.00 Nws; 23.05—24.00 Gram.
Brussel. 484 m. 12.15 Gfam; 13.00 Nwi
13.10 Verz. progr.; 14.00 Der Rosenkav;
lier. operette, 15.30 en 16.00 Gram; 16.:
Lichte muz; 17.00 Nws; 17.10 Lichte mu;
Ir am; 19.30 Nw
Vrije tijd; 20.30. 21.00 en 31.30
22.00 Nws; 22.10 Jazzmuz; 22.55 Nieuw:
rogr; 14.50 Harmonie-ork; 15.11
ïeg tot het graf. caus: 15.30 Kamt.
■k en soliste; 16.20 Boekbespr; 16.35
|j j-jj "--.«ntjetips;
18.50 Grar
t VPRO,
10 Godsdienst
ber. 8.15 Grar
kal: 8.00 Nw
2.30—12.33
3°20 Uchte'
Kron. v. letteren en
»m; 16.00 V d jeugd;
zang; 17.20 Gevar. muz;
•happen Wimbledon;
23.00 Lichte I
uit het buitenland
9 Gedurende twee en een half uur
van acht tot half elf brengt Duits
land (87.9 91,5 98.9 96.0 Mhz) een
programma voor jonge luisteraars
met een beschouwende inslag over
de toekomst. Het is een kaleidos-
coop van reportages, berichten en
taferelen over de spanning die er
bestaat tussen de technische ont
wikkeling en de traagheid van de
menseiyke geest.
Om vijf voor half elf zendt
Engeland (1500 metereen pro
gramma van rythm en blues uit.
I Das Lied von der Erde van Mahler
wordt uitgevoerd in het vrydag-
avondconeert onder leiding van
Daniel Sternefeld van het N.I.R.
(324 meter).
8.00 Tenniskamplc
8.10 Gram; 18.15 J<
8.25 Gram: 18.30 Parlementali
8.40 Gram; 18 45 Regcringsuitz.
Televisie
over de 15
ngesloten bij het Atlantisch
Nws; 19.10 Comm; 19.15 Ra-
n. ork en soliste; 20.10 Lleht-
Frankrijk; 21.40 Lichte
22.35 WIJ luiden de zo
bed en lit kal; 23 00 1
•oorommo voor moroen
KRO: 17.00—17.1
NTS: Eurovisie: 17.30—18.15 Tennlskam-
ioenscnappen Wimbledon
AVRO: 20.00 Journ. en weeroverz; 20.15
JN de kerkorde behoort het ambts
geheim voor predikanten, ouder
lingen en diakenen verplicht te worden
gesteld. Tot deze beslissing is de
generale synode van de Nederlandse
Hervormde kerk dezer dagen gekomen.
Deze beslissing zal een ieder toe
spreken. Het ambtsgeheim wijst op
een vertrouwenspositie. Er zijn in het
leven mensen, tot wie men vrijelijk
moet kunnen gaan met zijn zorgen en
zijn vragen.
Daar is bijvoorbeeld de arts. Wie
iets aan een arts meedeelt, wat de
arts bij zijn onderzoek ontdekt het
ligt voor de hand, dat dit voor de arts
een vertrouwenszaak is.
Zo ook de advocaat. En stellig ook
de geestelijke. Het zijn allen mensen,
bij wie men moet weten te zullen
vinden een open deur, met dien ver
stande dat de zorgen er wel in gaan,
doch niet uit.
Een van de overwegingen der synode
is geweest, dat in deze tijd de benarde
en geplaagde met zijn persoonlijke
moeilijkheden en de problemen van
zijn gezinsleven hoe langer hoe meer
terecht komt bij de psychiater, met
voorbijgaan van de predikant.
Dit laatste strookt weinig met het
herdersambt. Aan de herder de tere
taak, voor het dolende en zoekende
schaap open te staan met een ontvan
kelijk hart, opdat men de dolende en
zoekende ziel ook tegemoet kan treden
met de goddelijke vermaning en troost.
^EER onlangs is, georganiseerd door
het Nederlands Gesprekcentrum,
nog een conferentie gehouden, gewijd
aan het ingewikkelde vraagstuk van
het beroepsgeheim. De mogelijkheid
van het beroepsgeheim vindt men neer
gelegd in het wetboek van strafrecht.
Aan de rechter echter om te bepalen,
aan wie het toekomt.
Van de geestelijke, de arts en de
advocaat is het beroepsgeheim zonder
meer door de rechter erkend. Daar
naast zijn er, vooral in de al gecompli
ceerder samenleving van vandaag,
andere ambten en beroepen, waarvan
de bekleders voor een erkenning van
beroepsgeheim in aanmerking
menen te komen.
De conferentie van het Gesprekcen
trum kon zich wel verenigen met de
stelling, door een der sprekers ge
poneerd, dat de erkende vormen van
beroepsgeheim niet al te absoluut
mogen worden genomen men kan
zich gevallen denken, waarin bijvoor
beeld ook de arts zal moeten spreken
dat men aan de andere kant
de (nog) niet algemeen erkende vor-
beroepsgeheim toch tamelijk
ver zal behoren te laten gelden.
Het is duidelijk, dat de synode, ge
wagend van het beroepsgeheim van
predikant, ouderling en diaken, dit niet
heeft bedoeld in strafrechtelijke zin.
De predikant heeft voor de rechter het
beroepsgeheim reeds en in boven aan
gegeven gedachtengang zal de rechter
het stellig in ruime mate ook toekennen
ouderling en diaken.
j^EEN, de synode heeft het beroeps
geheim zeker hier niet willen stel
len als een recht van de drager van
het ambt, maar als een plicht. Vandaar
de toegedachte plaats in de kerkorde.
De ambtsdrager aan wie een geheim
is toevertrouwd op hem rust de
plicht tot zwijgen.
Intussen heeft ook deze plicht de
keerzijde stellig weer in het recht.
Op wie een plicht rust hij mag zich
zijnerzijds beroepen op een recht en
i elk geval op een rechtsgrond.
In dit verband verdient ook aandacht
de ontwikkeling, zoals men die in
Duitsland ervaart.
Naar bekend mag heten, is daar in
de Evangelische kerk sterk groeiend
de gedachte van wat men zou kunnen
noemen de protestantse „biecht": het
aanhoren van de geloofsgenoot die zich
wil uitspreken over de zonden die hem
benauwen.
De Evangelische kerk in Duitsland,
waarin de gedachte van deze protes
tantse biecht sterk tot leven komt, is
oordeel, dat zulk een biecht niet
alleen afgelegd moet kunnen worden
bij de predikant, doch ook voor de
„leek".
Welnu, daarvan uitgaande heeft de
provinciale synode van het Duitse
Rijnland vorig jaar aangedrongen op
een herziening van het Duitse proces
recht, ingevolge waarvan ook de leek
zich op zijn recht tot geheimhouding
>or de rechter zou kunnen beroepen.
Er is dus, zowel In Nederland als
elders, een belangwekkende ontwik
keling gaande. Men wordt zich meer en
meer bewust, dat spreken zilver is en
onder omstandigheden zwijgen goud.
Was Kohïbrugge toch
een antinomiaan?
Naar aanleiding van een publicatie 1
van het Comité 1618/1619. waarin de
beschuldiging van antinomianisme by
dr. Koh'brugge wordt herhaald en ge
accentueerd. heeft ds. Alb. ter Steege,
hervormd predikant te Burum (Fr.) op
bovenstaande vraag in ontkennende zin
geantwoord op de onlangs gehouden
conferentie van de Kring van Vrienden
van dr. Kohïbrugge".
Dit verweer, dat de omvang heeft
van een behoorlijke brochure, zal bin-
nenkort in een dubbel nummer van het
.Kerkblaadje" verschynen. Aan be
langhebbenden zal dit nummer franco
worden toegezonden na ontvangst van
f 0.50 op postrekening 887147 t.n.v. de
Administratrice van het „Kerkblaadje",
^Iherv. pastorie te Ommen.