L
CHRISTELIJK
n
m
m
m
m
m
M
Druzen in Israël kunnen
niet wettig zweren
'1
Puzzel mee
(U
Ü3
m
m
0
IEL
chr. oranjeverenigingen
De band versterkt
hoofdpijn
Argentijnse kerken vragen om
afschaffing van kaartsysteem
INNSBRUCK
tips
Na „Hongarije"
2
f
Drie heilige boeken
zgn
He HeU-
kale reli«ie
groep echter niet verminderd,
eerder vermeerderd. De Dru*en ma
ken er aanspraak op. af te stammen
van Jetro, de schoonvader van Mozes,
en daardoor broeders te zijn van de
Joden, aan wie zij zich meer verwant
beschouwen dan aan de Arabieren,
welker taal zij spreken. In de Pales
tijnse oorlog van 1948 zijn ze dan ook
betrouwbare patriotten gebleken. Zij
beschouwen de band die tussen hen
en de Joden is niet alleen door af
stamming, maar tevens door het
zionisme, religie en nationaal be-
Bij de overvallen van de Ara
bische landen op Israël stonden
zij aan de Joodse zijde, zells in
die mate, dat er onder de Druzen
een storm van protest opging,
toen Israël de dienstplicht instel
de. en de Druzen daarbuiten liet
vallen: zij konden In het Israëli
sche leger op basis van vrijwil
ligheid dienst nemen. Dat wensten
de Druzen niet. Zij wensten de
zelfde plichten te hebben als de
beginselen van Christendom. Jo
dendom en Mohammedanisme, en
het was juist die samenstelling die
de moeilijkheden ontketende. De
autonomie van de Druzen, zoals zij
deze onlangs hebben gekregen,
houdt in, dat zij het recht hebben
eigen gerechtshoven in te stellen
ter berechting van civiele en re
ligieuze geschillen. Criminele za
ken blijven voor de gewone recht
bank komen. Overeenkomstig de
Israëlische wet dient bij een reli-
Sieuze rechtbank de eed te wor-
en afgelegd: voor Joden op het
Oude Testament, Christenen op
het Nieuwe Testament en Moham
medanen op de Koran. Indien ech
ter de wens te kennen wordt ge
geven dit niet op een heilig boek
te doen, dan is het eveneens ge
oorloofd de eed af té leggen op de
zgn. eigen eer. Nauwelijks echter
hadden de Druzen autonomie ge
kregen of het Israëlische Hoge
Gerechtshof wilde wel eens zien
uitgemaakt op welk van de drie
heilige boeken de Druzen de eed
dienen af te leggen.
De minister van justitie. zo
schrijft de Jewish Chronicle, aan
welk blad wij enige gegevens heb
ben ontleend, wilde geen beslis
sing in deze zuiver religieuze
kwestie nemen. Zij legde de zaak
voor aan het ministerie van gods
dienstzaken. Dat ministerie be
sloot de Druzen zelf te laten be
slissen en vroeg aan drie geeste
lijke leiders van de iDruzen advies.
Sjeik Amin Taareff gaf als zijn
mening, dat de Druzen dienen te
zweren bij het Oude Testament,
omdat de religie van de Druzen
grotendeels op dit Boek gebaseerd
is, en de Druzen broeders van de
Joden zijn. Sjeik Achmed Khayar
gaf als oplossing de Druzen de eed
te laten afleggen bil het Nieuwe
Testament, mits het Oude daarin
is opgenomen. Sjeik Aareff Ha
mad had een geheel ander idee.
Volgens hem kunnen de Druzen
alleen op de Koran de eed afleg
gen. Immers zo zei hij. de taal
van de Druzen is het Arabisch en
ook de Koran ls hl het Arabisch
geschreven.
Toen het ministerie van gods
dienstzaken de afzonderlijk ge
vraagde adviezen bekendmaakte
was ruzie tussen de drie sjeiks het
gevolg. Het ministerie van gods
dienstzaken overwoog daarom alle
sjeiks hun zin te geven en de drie
Heilige boeken facultatief te stel
len. Hier echter ging het Hoge
Gerechtshof in Israël niet mee ak
koord. Volgens hem kwam hier
van alleen maar verwarring. Het
had een geheel andere oplossing.
Het kwam het hoge gerechtshof
wenselijk voor dat de Druzen op
geen der boeken de eed zouden af
leggen. maar eenvoudig zouden
verklaren de waarheid te spreken.
Dit zou voor de Druzen als een
bindende eed worden beschouwd.
Het hof had echter buiten de
verontwaardiging van de Druzen
gerekend. Het regende protesten,
niet alleen van de drie sjeiks maar
van alles wat Druus was. ..Wij
zijn geen Godloochenaars. Wij zijn
geen communisten", zo luidden de
verontwaardigde kreten. De ver
ontwaardiging van de Druzen liep
zo hoog, dat het ministerie van
godsdienstzaken zich genoodzaakt
zag de beslissing van het hoge ge
rechtshof te herstellen. Zij stelde
bij de Druzen opnieuw een onder
zoek in. Ditmaal werden meer
geestelijke leiders geraadpleegd.
De antwoorden waren overeen
komstig. Naast de vier voorstellen
kwamen thans nog twee uit de
bus. Iedere getuige moet zelf be
palen op welk boek hij de eed
wenst af te leggen. De andere op
lossing was: laat iedere iDruus op
alle drie de eed afleggen. Geen
der voorstellen is echter om te
jubelen. Waar het ministerie van
godsdienstzaken mee akkoord kan
gaan. is in strijd met de jurisdictie;
waar het ministerie van justitie
voor voelt, wensen de Druzen niet.
Vooralsnog kunnen de Druzen
officieel in Israël geen eed afleg
gen. Het ministrie van gods
dienstzaken zoekt nog steeds naar
een oplossing. Waarschijnlijk komt
die eerst als de gemoederen wat
zijn bedaard.
WOORD VERANDERING
Door 4 maal een letter te vervan
gen door een andere waarbij de
letters onderling van plaats verwis
seld mogen worden zodat steeds
goed Ned. woorden ontstaan, wordt
bovenstaande woordverandering ver
kregen.
OPLOSSING PUZZEL No. 57
Horizontaal: 5 Parcours, 7 af, 8 tol,
9 t.t., 1 bik, 12 lee, 13 spie, 15 gors,
16 erg, 17 keg, 18 re, 19 Sem, 20 de,
21 eekhoorn.
Verticaal: 1 Kaf, 2 actie, 3 nul,
4 aster, 5 passer, 6 ook, 10 testen,
11 big, 12 log, 14 preek, 15 gemor,
Advertentie
Bondsdag in Zelhem
Gunstig jaar voor Bond van
DE Bond van christelijke oranjever
enigingen in Nederland had Zelhem
het territoir van een bloeiende chris
telijke oranjevereniging met ruim 400
leden gisteren uitgekozen voor zijn 46ste
jaarvergadering.
Het was de voorzitter van de Zelhem-
se vereniging, de heer J. H. Bögenholtz.
die de congressisten welkom heette en
enige historische wetenswaardigheden
van dit oude plaatsje mededeelde.
De bondsvoorzitter, mr. P. Wesz-
kwessels uit Rijswijk wees er in zijn
jaarrede op. dat in het afgelopen jaar
de band tussen de oranjeverenigingen
was versterkt en voorts, dat het de
bedoeling van de veren; gingen niet
mag zijn het Oranjehuis te eren om
zijn personen of om zijn daden, doch
vooral ook om de leiding Gods, dat
Nederland een Oranjehuis mag be
zitten, dat weet, niet in eigen kracht
te staan.
Aan Koningin Juliana werd vervolgens
een telegram van trouw en aanhanke
lijkheid gezonden.
In het jaarverslag van de secretaris,
de heer J. M. Schotborgh uit Rijswijk
werd opgemerkt, dat een zeer bevredig
gend jaar achter de rug
gelijk bleef. De wens werd geuit, dat
dit aantal bij het gouden jubileum zal
zijn verdubbeld. Ook werd gememo
reerd dat het orgaan van de bond. „De
Oranjevaan", waarvan de heer J.
Bruning uit Voorburg redacteur is in
een nieuw uiterlijk is gestoken, dat
zeer wel voldoet. In het blad wordt nu
ook meer aandacht aan de vaderlandse
geschiedenis geschonken, evenals voor-
chting over programma's voor de
avonden van de afdelingen.
De penningmeester, dr M. Barkey
Wolf van Geersdijk uit Maartensdijk
kon een gunstig financieel overzicht
voorleggen, waarna de begroting voor
het nieuwe bondsjaar werd goedgekeurd.
Bij akklamatie werden de aftredende
bestuursleden, de heren mr. Wessels,
Bögenholtz en L. J. Sloet uit Almelo
herkozen.
Na de rondvraag zaten de afgevaar
digden aan een Gelderse koffiietafel in
de plaatselijke huishoudschool aan.
waarna zij door het college van B. en
W. ten raadhuize werden ontvangen en
door burgemeester Langman werden
toegesproken. Een rondrit door de Gel
derse Achterhoek waarbij Vorden,
Warnsveld, Zutphen en Ruurlo werden
aangedaan volgde. De dag werd besloten
met een diner in restaurant „Het Roode
Hert" in Zelhem, waar ook des
gens werd vergaderd.
Heroepingswerk
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Sprang <toez.): kand. P. J.
Bos te Veenendaal; te Wemeldinge itoez.):
K. W. Slik te Schipluiden; te Nieuw-
Loosdrecht: J. C. Koolschijn te Ommen.
Beroepen" te Kockengen cand. A. van
Dummelen te Barneveld; te Hei- en Boei-
cop. cand. A. Kastelyn te Zegveld.
Geref. Gemeenten (syn. verb.)
Beroepen te Paterson N.J. (Ver. St.)
H. Rijksen te Vlaardingen.
Geref. Gem. in Nederland
Bedankt voor Leerdam: F. C. Ma 11 an
te Bruinisse.
Twintig wika's
Twintig wika's. opgeleid door Kerk
en Wereld te Driebergen, zijn deze week
uitgezqpden. Van hen zijn elf vrouwe
lijke en negen manlijke werkers in ker
kelijke arbeid. Verleden jaar zijn elf
wika's uitgezonden.
Advertentie
dieniet wijken wil
AKKERTJES'
helpen direct
Geen vlucht
Als Saulus het vertrouwen
van de broeders heeft gewonnen,
kan hij op hen rekenen. Hij rede
twist, zo staat in Handelingen
negen, met de Grieks sprekende
Joden. Die proberen hem van het
leven te beroven. Maar als de
broeders dat te weten komen,
brengen zij hem naar Caesaréa
en laten hem vandaar naar Tar
sus vertrekken. Is dat een
vlucht? Het bewandelen van de
weg van de
minste weer
stand? Niet in
het minst! De
Heilige Geest
zit erachter.
Hij kan Paulus
nog vele jaren
gebruiken. Pau
lus' werk is
pas begonnen.
De wereld ligt voor hem als ar
beidsterrein open. En als op de
ene plaats de tegenstand te groot
wordt, dan moet de dienstknecht
tijdelijk verhuizen. De Geest zet
Zijn medewerkers waar Hij hen
het beste kan gebruiken. Het
lijkt misschien dapper niet weg
te gaan, maar men zou er de Hei
lige Geest wel eens door kunnen
verhinderen. In Jeruzalem is
Paulus' werk voorlopig ten einde.
Hij moet verder. Maar hij weet,
dat ook elders de strijd en het
lijden hem niet bespaard zullen
blijven.
Mejuffrouw C. M. Arntzen
neemt 12 juli afscheid
Wanneer een directrice van een school
afscheid neemt, is dat gewoonlijk een
gebeurtenis van niet meer dan plaat
selijk of regionaal belang. Geheel anders
is het met het afscheid dat mejuffrouw
C. M. Arntzen vrijdag 12 juli zal nemen
als directrice van de B-afdeling der
Van Limburg Stirumschool te Arnhem.
Want deze school die van 1913 dateert
is een unicum in ons land. Zij is het
resultaat van een idee van freule Van
Limburg Stirum. die aan meisjes een
opleiding wilde geven, waardoor zij
zich altyd zouden kunnen redden, of
ze nu gingen trouwen of niet.
Oorspronkelijk legde de school nadruk
op vakken die voor de vrouw van be
lang zijn: de talen, later steno en typen,
maar ook koken, kostuumnaaien en der
gelijke vakken, zij het in veel mindere
mate dan op de huishoudschool.
Later kwam er een A-afdeling
waar meer aandacht werd geschonken
aan de wiskundevakken; deze afde
ling werd na de oorlog gelijkgesteld met
de m.m.s. En de meer vrouwelijke op
leiding van de B-afdeling werd wette
lijk gelijkgesteld met een mulo, al is
het in feite een vijfjarige cursus zeer
algemene ontwikkeling.
De school begon met vier leerlingen:
thans zijn hèt 500. In 1921 werd mejuf
frouw Arntzen aan de school verbon
den; zij nam ook de leiding van het
internaat op zich. In dat jaar waren er
11 inwonende leerlingen, in 1937 toer.
mej. Arntzen de leiding van de school
kreeg en daarom die van het internaat
uit handen gaf, waren er 51 interne
leerlingen. Zij bleef echter in het inter
naat wonen.
Daarom is haar afscheid, op 12 juli-
in Sonsbeek, van meer dan plaat-
naar alle windstreken. Niet weinigen
zullen 12 juli weer naar Arnhem te
rugkeren, om haar directrice nog een-
il de hand te drukken.
Benoemd tot onderwijzer aan de chr.
school, Fahrenheitstraat, Amsterdam
C. G. van der Meer te Leiden: aan de
herv. school te Stadskanaal: J. Nauta
te Surhuizum; aan de chr. nat. school
te Lange Ruigeweide: B. B. Sprokke-
reef te Rotterdam-Noord: aan de chr.
nat. school te Maarssen: L. Visser te
Garijp; aan de school met de Bijbel te
Emmeloord: J. H. Bruis te Nijkerker-
veen; aan de chr. u.l.o. te Surhuister-
veen: H. Smit te Rouveen: aan de school
met de Bijbel te Rutten N.O.P.: T. Glis-
meijer te Putten (Gld
'n Engelse sleutel. Een ABC over
het „perfide Albion", door Rosey E.
Pool. Uitgave C. de Boer Jr., Am
sterdam.
In de serie „Internationale Abece-
daria" is nu na ,,'n Tikje Frans en
,,'t Gaat Spaans toe" dit deel over
Engeland verschenen. De opzet blijft
interessant: aan de hand van het alfa- j
bet wordt hier op boeiende wijze infor
matie verstrekt over een bepaald land.
Men vindt er van alles in terug en dank
zij de volgorde van het alfabet springt
men, al lezende, van de hak op de tak,
zodat het resultaat te boeiender is. Na
de lezing van het boek heeft men intus
sen een behoorlijke indruk van land
en volk. Wie zijn kennis over Engeland
wil vergroten of opfrissen, vindt hier
een aardig hulpmiddel.
De bond van protestantse kerken aan de Plata-rivier beeft bij de
Argentijnse regering aangedrongen op afschaffing van de zgn. kartotheek van
niet-katholieke godsdiensten. Dit kaartsysteem is in 1948 door Perón ingevoerd bijgewoond" d^or rüim 2ÓÖ artsen uit
..Ud.iU.nH vnnr ctaHcHch» Hn.i.inH.n" manr in f.it» wii ™iHH.i Nederland en enkele uit België, in hoofd-
COMMENTAAR
Engelse humor
Het wekelijkse filmpro
gramma van de N.T.S.
opende gisteravond met
eeen kort filmpje over
Canada omdat dit land
Ti. een dag eerder zijn 90-
jarig bestaan als onaf
hankelijke natie had gevierd. Het
was een verhaaltje zoals ze in het
algemeen door en voor verenigingen
voor vreemdelingenverkeer worden
gemaakt en veelal voor emigranten
worden gedraaid: aardig maar niet
om over naar huiö te schrijven."
Dat zelfde odium zouden we ook
de hoofdfilm willen meegeven: een
Engelse comedie over een Hongaars
dienstmeisje wier onmiskenbare char
mes een Engels huisgezin in opschud
ding brengen. Voor liefhebbers van
deze speciale Engelse humor, en die
telt ons land na de oorlog bij duizen
den, waren er verschillende redenen
voor een glimlach. Maar het scenario
kon toch niet verhoeden, dat we aan
het eind een beetje op onze stoel
zaten te draaien.
Misschien evenwel helpen deze
films onze televisiebalans weer wat
in het evenwicht.
Meer en Bosch viert
75-jarig bestaan
met referaten
Ter gelegenheid van het 75-jarig be
staan van de Koningin Emma-kliniek
„Meer en Bosch" te Heemstede (van de
christelijke vereniging voor de verple
ging van lijders aan vallende ziekte)
zal zaterdag 6 juli op „Meer en Bosch"
een herdenking worden gehouden in de
vorm van een viertal voordrachten over
epilepsie
Sprekers zullen zijn prof. M. David,
hoogleraar in de neurochirurgie te Pa
rijs, dr. G. F. Henriksen en dr. H. Lan-
dolt, die geneesheer-directeur zijn va
zusterinstellingen van „Meer en Bosch'
te Oslo en te Zürich en dr. A. M. Lorentz
de Haas. geneesheer-directeur
„Meer en Bosch". De laatste zal eer
derzoek bespreken, dat hij heeft
richt in samenwerking met dr. O. Mag-
Deze jubileumvergadering zal worden
.uitsluitend voor statistische doeleinden", maar in feite was zij een middel
om de niet-katholieke geloofsgemeenschappen te controleren en enkele malen
ls inderdaad via dit systeem in kerkelijke aangelegcnheiden ingegrepen.
Dit betekent niet, dat de kerken geen cyfers willen meedelen voor de
statistiek. „Integendeel, we hebben niets te verbergen. Onze kerken houden
haar deuren wijd open."
De bond heeft met dit verzoek gewacht, omdat hy de voorlopige regering
niet direct na de revolte van 1955 met extra-problemen wilde lastig vallen.
zaak zenuwartsen en neurochirurgen.
Benoemd tot hoofd van de Chr. nat.
school te 's-Gravenzande: A. Robijn te
Kantens; van de chr. school te Nieuw-
Vennep: H. B. Koekkoek te Amsterdam.
André Rost keek eens voorzichtig om en hij
zag. dat Fritz hoogrood van kwaadheid was. Zijn
nekspieren waren als koorden en hij was woe
dend. De felle ogen van het kleine mannetje fon
kelden. Deze onenigheid liep nogal hoog. „Denk
niet, dat ik bang ben om naar Innsbruck te
gaanDer Fritz is nooit bangschreeuw
de de dikke en even later: Is dat soms een
bedreiging?"
En nog altijd zat de man in de regenjas aan
dachtig in hun richting te staren. Was dit gewone
nieuwsgierigheid? vroeg André Rost, die juist
even naast de baan van de blikken van de kij
kende man naar de ruziënde twee zat, zich af.
Had de man in de regenjas deze voor hem wel
licht amusante ruzie zien aankomen? Hij had er
in ieder geval van zijn zitplaats een betere kijk
op, dan André, die het. nu het steeds hoger liep,
jammer begon te vinden, dat hij er ruggelings
van zat.
De man in de regenjas was bijna gefasci
neerd door dit waarschijnlijk niet zo edele duo.
Nogmaals trachtte de jonge Nederlander brok
stukken van het op hoge toon gevoerde gesprek
op te vangen, maar het enige wat hij verstond
was: „Innsbruck" en „trein" en hij vroeg zich
af. of het nodig was om daarover zo'n herrie te
schoppen.
Hij en de nieuwsgierige man schenen overi
gens de enigen, die zich iets aan deze ruzie gele-
5en lieten liggen, ai was het van de kant van An-
ré Rost niet zo heel veel.
„Was dit een gewone ruzie, of had de man in de
regenjas er ook belang bij?"
„Het zijn mijn zaken gelukltig niet", dacht An-
^aad^ela in hofwegen^
dré Rost, terwijl hij langzaam zijn koffie dronk.
Een vuistslag deed de naburige tafel trillen en
het serviesgoed rinkelen. De dikke Fritz had op
tafel geslagen om zijn woorden kracht bij te
zetten. „En als ze dat van me vraagt, dan doe ik
het met", zei hij duidelijk en woedend. „Aber
Fritz", begon de kleine. „Niks, aber Fritz", brul
de dikke man. Hij gooide een handvol geldstuk
ken op de tafel en liep met grote en zware stap
pen de eetzaal uit, gevolgd door een geagiteerde
vriend, die onder het eten (of al eerder?) zijn
vijand was geworden.
De man in de regenjas stond ook op, wierp
eveneens geld op zijn tafel en volgde de beide
mannen.
André Rost keek het duo en hun schaduw met
belangstelling na.
Hij riep de serveerster, die het tafeltje van de
beide mannen afruimde, en betaalde.
Hij had nog een paar uur, voordat de trein
naar Innsbruck vertrok en hij gebruikte die om
zoveel mogelijk van München te zien. Het was
een stralende zomerdag geworden en de drukke
straten waren tegen het middaguur vol vrolijke
mensen.
Hij genoot van het beeld, dat deze grote stad
vol leven hem bood en dwaalde zonder doel enke
le uren rond. Hij bleef in de buurt van het station,
omdat hij niet te laat wilde komen.
Maar hij was toch al weer zo vroeg op het sta
tion, dat hij ruimschoots de tijd had zijn koffer
terug te halen en naar het perron te lopen, w
de trein naar Oostenrijk vertrok.
André Rost stommelde met zijn koffer de trein
binnen en vond een plaats in een coupé, waar
een man wat mistroostig voor zich uit zat te
staren naar een Italiaanse prent van Rome, die
boven de hoofden hing van een paartje, dat
door hun houding de indruk wekte terug vai
huwelijksreis te zijn.
Buiten de trein liepen ernstige mannen met
hamers tegen de wielen te slaan. Ze keken, als
of er iets ernstigs zou gaan gebeuren.
HOOFDSTUK 2
Precies volgens de dienstregeling reed de
trein weg, baande zich knarsend een juiste rou
te over wissels en kreeg pas buiten München
vaart. Het landschap had nog dezelfde vriende
lijke glooiing van die morgen.
Het was benauwd in de coupé, maar de jonge
man en de vrouw tegenover hem zaten dicht te
gen elkaar en fluisterden. De starende man zat
nors uit het coupéraam te kijken met een ge
zicht alsof hij nooit zou willen trouwen en het
bovendien nog onverstandig vond van anderen,
die het wel deden.
(Wordt ven
Symfonie 1 van
Brahms (21 uur)
De le Symfonie van Brahms ont
stond voor het grootste deel (het
le deel stamt uit Düsseldorf) in
Sasznitz op het eiland Rügen (Oost
zee) in 1876. Op een repetitie 4
nov. 1876 bleek Brahms dat hij'
eens flink het mes moest zetten
in het werk en hij heeft dan ook
meerdere dingen totaal gewijzigd.
Brahms Heeft 'zich vólkomen ge
houden aan het klassieke schema
van de symfonie en zich gespiegeld
aan Beethoven, zo sterk zelfs dat
velen spreken over Brahm's Eerste
als Beethoven's Tiende. Het le
deel geeft de stemming van de
strijd en vertwijfeling weer, een
wat pathetische tragiek. Het 2e en
3e deel zijn bekoorlijk en licht van
toets, rustpunten voor de geladen
finale. Hier is de overeenkomst
met Beethoven's Negende Symfo
nie (Freude, schoner Götterfunken)
frappant, dezelfde hymnische ex
tase, dezelfde ode aan de vreugde.
De inleiding van de hoorn is een
melodie uit de Zwitserse Alpen,
daar geblazen door de alphoorn.
Georges Szell dirigeert vanavond
het Cleveland-Orkest.
over prof. dr. K. J. Popma vanavond
om twintig over negen voor de
N.C.R.V. over spreekt.
Om half elf zün ln het zeer ge
varieerde radioprogramma van van
avond voor de N.C.R.V. de Camp-
groundsingers te horen.
KRO-studio is mi
geheel voltooid
Door de overdracht van „Studio 5",
welke maandag zonder officieel ver
toon plaatsvond, beschikt de K.R.O.
thans over een studio, die zich bij
zonder leent voor het maken van zg.
„feature"-programma's. Nieuwe pick-
upmachines, die, tot de op de letter
greep nauwkeurig kunnen worden
afgesteld, voor de weergave van ge
deelten van een plaat en voorts de in
richting van de studio en de bijbe
horende controlekamer, maken van
de afgelegen „Studio 5" een ideale
werkplaats voor programma's van een
plaatje-en-een-praatje, klankbeelden
en dérgelUkeu.
De studio, die ontstaan is door ver
bouwing van twee voormalige spreek-
rtudio's. is ook geschikt voor andere
doeleinden; in de mogelijkheid om
direct telefonisch contact met de bui
tenwereld tot stand te brengen is
voorzien. Als sluitstuk van een reeks
van verbouwingen en vernieuwingen
in de KRO-studio betekent „Studio
5" tegelijk de voltooiing van het stu
diogebouw, dat thans op alle moge
lijkheden is berekend.
■rdenking: 23.00 Nws;
UITENLANDSE PROGRAMMA'S
nor
Serv
330 l
12.00 Orgelspel: 12.25 V d arb; 12.55 Weer-
ber; 13.00 Nws; 13.10 Meded; 13.15 Gevar.
muz; 13.50 Sport; 14.00 V d scholen; 15.00
Sport; 17.00 V dktnd; 17.55 Weerber; 18.00
Nws; 18.15 Stad en land; 18.40 Sport; 19.00
Klankb; 19.30 Schots ork
Twintig vragen; 21.00 Nwi
21.45 Ulster Serenade: 2
Pari. overz; 23.00 Nws. en weerDer; zj.ua
—23.13 Koersen.
Engeland, BBC Light Programme. 1500
en 247 m. 12.00 Pari. overz; 12.15 Piano
spel". 12.30 Test Match; 13.45 V d kind;
14.00 V d vrouw; 15.00 Nws. en lichte muz;
is 45 Amu?. muz: 16.15 Mrs. Dale's Dagb:
Gevar. muz: 17.15 Te
16.30 Caus
Match; 18.45 Hoorsp; 19.00 N
19.25
0 In het V.P.R.O.-programma (half
acht) draagt Ellen Vogel het dieren
verhaal „De Shah" van de Franse
schrijfster Colette voor.
0 Een klankbeeld van Koos Schok
kerman en Gabri de Wagt over de
yrydagse wemeling rond de Waag
Programma voor morgen
DONDERDAG 4 JULI
!2.25 Koorzang; 23.00 Voordr; 23.15 Li
muz: 23.55—24.00 Nieuws.
Brussel. 324 m. 12.00 Gram; 12.30 V
•ankrijk): 1
16.45 Idem;
17.10 Gram
18.30 V d si.
20.00 Idem; 20.10 Ver
12.00 Gram; 13.00 Nws;
wijding;
11.00 Ko
7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dag-
8.15 Gram;
vrouw; s.ia oram; 9.0 Morgen-
10.00 Gram: 10.50 V d kleuters:
ikpraatje; 11.15 Lichte muz: 11.45
de schermen tijdens wereldoorlog
12.00 Zang en piano; 12.25 In
;tje; 12.30 Land- en tuinb. meded;
hte muz; 12.50 Uit het bedrljtslc-
15.15 V d zieken; 16.0
Ir. 16.30 Orgel en zar
n 17.45 Ronde v. Fr»
"7.45 Regeringsi;
22.50 Ronc
23.15 Beur
reld: Mr. C. W A. Schür-
Ylmbledon; 18.35 Ritm.
'ken brief uit Londen;
19.40 Vd Jeugd; 20.00
i Festival: Otello. opera
21.15—plm. 21.25 Act);
23.25—24.00 Gra
[engebed en lit. kal
8.50 V d huisvrouw
10.30 Morgendienst
S Lichte muz; 12.55 Zor
Nws. en Kath. nws;
13.55 Gram. NCRV:
lankb; 17.30 Gram; 17.40 Beursber; 1
ïstr. kwint; 18.00 Vocaal ens: 18.20
ardeonspel: 18.45 Gram; 19.00 Nws.
eerber; 19.10 Gram; 19.15 Van het j
uit het buitenland
0 Voor een hoorspel kunnen we van
avond om acht uur afstemmen op
het Nederlandse programma van
Brussel (324 meter). Uitgezonden
wordt „Een trein bleef staan" van
Jean Marsus-
0 Om kwart over negen concerteert
voor deze zender het omroeporkest
onder leiding van Pieter Leemans.
0 Een klankbeeld over „G. B. Shaw
und die Nonne" wordt om negen
uur uitgezonden door Duitsland 309
en 189 meter.
Voor liefhebbers zendt het En
gelse derde programma (464 me
ter, een voordracht uit over de
ontwikkeling van het Engelse
drama. Voor de microfoon wor
den gebracht twee moraliteiten
en wel The Follies of Youth en
Protestans Polemics (7.559.20).
0 Oude dansmuziek wordt om 10.25
gespeeld door het orkest van Sidney
Bowman voor Engeland (1500 m.).
Televisie
voor moroen
Radio-Vossenjac
j^INDELIJK ls het dan in de Inter'
nationale Arbeidsorganisatie tot
een openlijk en duidelijk conflict met
de Russen en hun satellieten geko
men.
De Hongaarse tragedie was de aan
leiding. Tegen de mandaten van de
Hongaarse zogenaamde arbeidersaf
gevaardigden waren door het Inter
nationaal Verbond van Vrije Vakver
enigingen en door het Internationaal
Christelijk Vakverbond bezwaren In
gebracht. Betoogd werd, dat deze
heren, die door het Kadar-regime
waren benoemd, niet konden worden
beschouwd als vertegenwoordigers
van de Hongaarse arbeiders.
De werkgeversgroep had een soort
gelijk bezwaarschrift ingediend te
gen de zogenaamde werkgeversaf
gevaardigde van Hongarije.
Maar bovendien hadden de werk
gevers uit de vrije landen het man
daat van de Hongaarse regeringsaf
gevaardigden betwist. In hun memo
randum bestreden zij, dat het Kadar-
regime, dat steunt op de Russische
tanks, kan worden erkend als een
vertegenwoordiging van het Hongaarse
volk.
pjET laatstgenoemde bezwaarschrift
werd het eerst behandeld. Bij de
stemming bleek er ten slotte wel een
meerderheid te zijn om het mandaat
der Hongaarse regeringsgedelegeer
den te weigeren, doch de vereiste
twee-derde meerderheid kon helaas
niet worden bereikt (94 tegen 88 met
52 onthoudingen).
Het overgrote deel der regeringen
bleek het standpunt in te nemen,
dat dit een politieke kwestie is, die
eerst door de Verenigde Naties be
hoort te worden beslist. De grote
westerse landen onthielden zich daar
om van stemming.
Men moet zich overigens met ernst
afvragen, hoe lang het nog kan duren
vóórdat de Verenigde Naties een be
slissing nemen. Bovendien; de I.A.O.
is een zelfstandige organisatie, die
zelfstandig over de geloofsbrieven
der afgevaardigden kan beslissen.
Voorts is intussen het rapport van
de Commissie van Vijf van de Ver
enigde Naties betreffende de Hon
gaarse tragedie verschenen. Voor zo
ver dit.-rapport nog nodig was, kan
iedere regering in elk geval thans
weten wat het Kadar-regime voor
bewind is.
^LLEEN de regeringen van Neder
land, Luxemburg, Zuid-Afrika,
Spanje en enkele Zuldamerikaanse
staten gaven hun stem aan de weige
ring van het mandaat der Hongaarse
regeringsgedelegeerden. De overige
stemmen kwamen van de werkge
vers- en arbeidersafgevaardigden uit
vrijwel alle vrije landen.
De regeringen van de Verenigde
Staten, Engeland, Frankrijk, Duits
land, Canada en Italië onthielden zich
van stemming. België, de Scandina
vische landen, Egypte en India stem
den zelfs tegen een weigering van
het mandaat.
Kennelijk zagen de Hongaarse re
geringsafgevaardigden na deze stem
ming, die wel een meerderheid doch
geen twee-derde meerderheid had
opgeleverd, in, dat het met de man
daten van de zogenaamde werkge
vers- en werknemersafgevaardigden
uit Hongarije wel eens slechter zou
kunnen aflopen.
En terecht. Vlak voor de stemming
over deze mandaten lazen zij daarom
een brief voor van de Hongaarse re
gering met de mededeling, dat de
aanwijzing van de werkgevers- en
arbeidersafgevaardigden werd inge
trokken. Een beter bewijs, dat deze
zogenaamde werkgevers- en arbei
dersafgevaardigden inderdaad mario
netten in handen van Kadar zijn, en
derhalve geen vrye vertegenwoor
digers van vrije mensen, was moei
lijk te leveren.
Onmiddellijk eisten de Russen, dat
nu de geloofsbrieven van deze af
gevaardigden waren ingetrokken,
het punt verder van de agenda zou
worden afgevoerd. Ook Engeland en
Frankrijk meenden, dat de zaak daar
mede af was, doch dat „namen" de
vrije werkgevers en arbeiders niet:
de Hongaarse heren hadden immers
drie weken lang aan de conferentie
deelgenomen.
QNDANKS een sabotage van de
Russen en hun satellieten, die
enkele uren duurde („punten van
orde" e.dj, werd ten slotte toch ge
stemd. Eerst liepen de Russen de
zaal uit en vervolgens de satelliet-
landen. Alleen de Yoegoslaven bleven
zitten.
Met 141 tegen 7 stemmen en 35
onthoudingen werden de geloofs
brieven van de Hongaarse zogenaam
de werkgeversafgevaardigde gewei
gerd.
En met 141 tegen 5 stemmen en
20 onthoudingen onderging de Hon
gaarse zogenaamde arbeidersafge
vaardigde hetzelfde lot
Vanaf dat ogenblik was er met de
Russen en hun slaven weliswaar geen
huls meer te houden, maar het is
toch goed, dat de heren nu eindelijk
precies weten, hoe de wereld van de
arbeid denkt over hun optreden in
Hongarije. Ook en vooral voor het
Hongaarse volk zelf kan dit van be
lang zijn.