De een ander op visite, de uit stelen JNed. Films met talenten met gemiste kansen en Idyllisch misverstand op tweelingen-meeting dpi ,Geen alcohol - geen risico' is te idealistisch s MAANDAG 24 JUNI 1937 Notities van een dubbel congres O (Van onze speciale verslaggever) IN EEN KLETN PLAATSJE in ons land leden een keurig nette man, vrijgezel e -estigde zich enkele jw.en ge- n in het bezit van genoeg geld om zonder aanwijsbare verdiensten een royaal leventje te leiden. Al gauw was hij met zijn innemende manieren kind aan huis bij alle notabelen en het op visite gaan lag hem blijkbaar uitstekend: zo goed als iedere avond was voor hem bezet. Visites bij de notaris, de dokter, de bankdirecteur, de onderwijzer en de pastoor. Maar zijn komst luidde voor het dorp ook nog een ander tijdperk in: dat van een serie brutale inbraken in huizen en fabrieken, welke serie het werk moest zijn van één man. Die man werd ook gezien: een vage schim maar, en eens werd hij bijna gesnapt en vond men van hem een prachtig stel vingerafdrukken. En de dorpsroddel was al begonnen, de nieuwe ingezetene, de opgewekte jonge man in zijn nette pakken, als de schuldige aan te wijzen, en de veldwachter nam hem in verhoor. Maar hij had een schat je van een alibi. „Die avond? Te gast bij de pas toor. Die avond, de gast van de dok ter, en die avond te eten bij de nota ris Men oor een raadsel, vooral loen de vingerafdrukken vrijwel bicken le kloppen. Maar dc dorpsveldwachter was slimmer dan de inbreker hjj drong on verwachts het huis van de „nette jonge man" binnen, en vond daareen twee ling, die precies op elkaar leek. Toen klikten de handboeien bij allebei: de beschuldiging was, dat de een uit ste len ging, terwijl de ander voor het alibi kant opkeek, was hij volkomen vai kaart en heeft hij het verdere congres de blik niet van de blcfcnote laten dwa len Oudste De persfotografen hadden een go dag: zoveel tweelingen bij elkaar in lips' jubileumhal. dat is ook een bu kansje als geen ander. En al gauw werd een geniaal idee in menig fotografen- hoofd geboren: de jongste en de oudste tweeling op één plaatje. De Jongste gauw gevonden: twee schatten van r jes van zes jaar. Maar toen men hun de oudste aanwees, zakte teleurstelling in hun harten. Want die oudste tweeling waren een Duitse broer en zus van boven de negentig, die in werkelijkheid niet6 op elkaar leken, behalve ln ouderdom. Nee, dan was de op-één-na-oudste twee ling dankbaarder object. Twee lieve grij ze dametjes, twee wandelende spiegel- beeldjes met vriendelijke oogjes. En de tweeling van zes moe6t bij hén op schoot voor een plaatje. Maar dat nam de Duit se tweeling nief: „Wij zijn de oudste, dat De Keulse tweeling Maria en Claudia Steffens (6), de jongste deelneem sters aan het tweelingencongres in Eindhoven, gingen zaterdag samen met de oudste aanwezige tweeling, de dames Anna en Else Petsch (74) uit Dusseldorp op een plaatje zorgde. De twee „nette jongens" hadden er zorgvuldig voor gewaakt, zich i samen te vertonenEr restte nog één moeilijkheid: wie had er nu ingebroken wie had voor het alibi gezorgd Een ander staaltje van de wijze, wa. op identieke tweelingen hun gelijkenis nog wel eens gebruiken, was de sensationele ontdekking, dat de gebroeders Elzinga uit Heerenveen na een verlof, eikaars uniform hadden aangetrokken en voor de grap naar eikaars legeronderdeel waren terug- gokeerd. Niemand merkte de verwisseling, al vonden de kameraden hun vriend El- linga „wel wat vreemdPas na een dag kwam de verwisseling uit en er heer ste in den lande grote hilariteit over deze toch wel kostelijke mop. Rood hoofd Ja, de tweelingen houden over het al gemeen nogal van deze „practical jokes" - het is voor hen ook de enige.verdedi ging tegen de lacherige nieuwsgiergheid. die „men" nu eenmaal voor een volko men identieke tweeling aan de dag legt. Op het tweelmgen-congre6 in Eindhoven maakten we daar zaterdag ook nog een fraai staaltje van mee. Aan ons tafeltje rat een jonge collega, wien6 ogen af en toe van zijn blocnote afdwaalden naar een tafeltje naast ons, waar een bijzonder aardig meisje gezeten was. 'Als hij haar blik ontmoette, glim'ladhle hij vriendelijk - en zowaar, het meisje glimlachte vrien delijk terug. Wij, de oudere collega's, hadden er alle maal een beetje schik over, zoals die twee elkaar daar de wereld om hen heen vergetend zaten te glimlachen, maar we kregen ineens veel meer schik. toen. tij dens een korte afwezigheid van onze eol- lega-op-vrUersvoeten. zich aan dat tafel tje naast ons een tweede meisje zette, tweelingzusjes van het eerste, en in uiter lijk precies gelijk. Onze collega keerde terug, gluurde over zijn blocnote glim lachend naar zijn favorietje, maar kreeg meens een kop als vuur: het meisje keek nijdig terug en wendde haar hoofd af met een air van: meneer, wat dénkt u wel..! ■Alle mensen stamelde de collega verbouwereerd, naar het tweelingpaar kijkend. „Heb ik déér even een stommi teit uitgehaald: ik lachte tegen de ver keerdeI" Maar wij hadden plezier om iets heel «ders. Want toen dat tweede zusje erbij Va6 komen zitten, hadden wij gezien, dat tij in kleding verder volkomen gelijk - witte schoenen droeg, terwijl het eer de meisje bruine aan had. En het meisje dat de arme jongen zo ongenadig terneer doeg, droeg bruine schoenenHij had wel degelijk tegen het „goede" zusje ge lachen, maar zij practical"joking. zoals haar in het bloed moet zitten had ge dacht: laat ik hem eens laten schrikken, dan denkt, hij, dat ik mijn zusje ben Na tien minuten kreeg de jongeman zijn moed terug. Hij blikte naar het andei meisje ving haar blik en glimlachte vriei del ijk. Maar toen zij haar wipneuje sm: lend optrok en demonstratief een andere is helemaal niet eerlijk, wat u daar Enfin, de ene fotograaf na de andere kwam op het lichtende idee van „de oudste en de jongste op één plaat, dót is hetEn steeds liepen ze de oudste, Duitse tweeling met geknepen mond voor bij, en steeds kwamen de vriendelijke oude dametjes beredderig uit hun stoelen om hoog, om de jongens nog maar weer eens op schoot te nemen. En steeds zwermde de teleurgestelde Duitse tweeling om dat vriendelijke groepje heen. „Het is niet eerlijk, het is niet eerlijkWees reëel. die mensjes hadden gelijk, maar ik kan die fotograaf toch óók wel een beetje be grijpen. Medisch Wij schreven ad eerder, dat er voor deze grootscheepse verzameling van tweelin- van medische zijde grote interesse is. ers, bij tweelingen kan men op ideale wijze nagaan, wat milieu, beroep etc. aan invloed uitoefenen op iemands karakter; ïeer één van een tweeling bijvoor beeld bakker is geworden en de ander kantoorbediende, is het voorhanden zijn van medisch studiemateriaal duidelijk. En het heeft ons dan ook werkelijk genoegen an, te merken, dat de arts dr. .J. W. Bruins met een grote staf van medische studenten tussen de congres-evenementen door gelegenheid te over had, dc tweelin gen te onderzoeken op bijvoorbeeld gebit gelijkenis, smaakzin-overeenkomst, kleu renblindheid. vingerafdrukken en alge mene gelijkenis. Maar het was ook leuk. te merken dat vele tweelingen graag en enthousiast aan dit onderzoek meewerkten, ook al liep een oudere tweeling boerenmannctjes «arte pakken, de glimmende petjes beleefd in de hand kwaad en ge shockeerd weg. toen een medische student vroeg, of zc „écn-eiïge tweeling" waren Aan verhalen was geen gebrek. De er varingen van twee broers uit Amsterdam, die beiden op dezelfde afdeling bij één bank werken, de groeiende idylle tussen twee tweelingen (twee Duitse meisjes en twee Nederlandse jongens) die echter in een grootscheepse verwarring ten onder ging, omdat het Duits van de broers niet van dien aard was, dat ze al de verwi lingen (ben jij nou jij, of ben jij jij niet?) op de voet konden volgen, het aldoor maar praten tegen de verkeerde mensen de nieuwsgierige vragen aan de weinig* „eenlingen" (heren van het bestuur bij voorbeeld) in de geest van: waar is de tweede? het droeg bij tot de algemene hilariteit, die dit congres heeft geken- De Duitse delegatie, die aankondigde, met 200 tweelingen in een speciale trein te komen en in Eindhoven een „levend schaakspel" te zullen vormen om daar mee de historische partij schaak, die Na poleon op St. Helena tegen zijn adjudant speelde, ten tonele te brengen kwam met 78 tweelingen, niet in een „Sonder- zug", en het schaakspel, wel. daar were niet meer over gepraat. iHet was alles bij elkaar toch bij zonder genoegelijk; dr. Bruins gaat met een schat van notities naar huis, de tweelingen he'bben vrolijke dagen beleefd en de organisatoren zeiden blij „niet te mogen mopperen", wat naar wjj aannemen zou wijzen in de richting, dat er ditmaal niet (zoals twee jaar geleden in Oirschot) een tekort van enkele duizenden gul dens zou zijn Dubbele betaling A.O.W. voorkomen Er is een regeling getroffen om te voor komen, -dat men bij voorlopige heffing teveel a.o.w.-premie moet betalen. Dit geldt voor hen, die meer dan één dienst betrekking vervullen of wier echtgenoot reneens in dienstbetrekking is. Voor hen wordt immers op het uit iede- dienstbetrekking afzonderlijk genoten 'loon premie ingehouden tot een maximum 465 per dienstbetrekking. Daardoor kan het voorkomen, dat in totaal meer dan 465 per jaar wordt ingehouden en dat dit meerdere pas kan worden terug gegeven bij de later op te leggen definl-. premieaanslag. verzoek van de belastingplichtige mogen de inspecteurs der belastingen de 'oorlopige aanslagen inkomstenbelasting 957 verlagen met het bedrag, dat in 1957 vermoedelijk boven 465 aan premie zal worden ingehouden. Aangezien de definitieve premieaanslag en de definitieve aanslag inkomstenbe lasting gelijktijdig zullen worden opge legd, wordt met deze regeling bereikt, dat men voor een gelijk bedrag uitstel van betaling van inkomstenbelasting geniet als men voorlopig teveel aan premie a.o.w betaalt. TMEESTER NIET TE VEEL VERKEERSREGELS aantal potentiële brokkenmakers op de weg blijven. De slagzin „geen alcohol geen risico" is dan ook te idealistisch Deze mening is de zenuwarts dr. J. H. M. Berden uit Heerlen toegedaan, die Den Bosch, sprak voor de r.k. artsenvi eniging. „Indien", zo vervolgde dr. Ber den, „excessief alcoholgebruik oorzaak is Internationale Filinweek 1957 TNE INTERNATIONALE FILMWEEK 1957 is voorbij; de laatste dag was gewijd aan de Nederlandse film. Documentaires en speelfilms werden er vertoond. En we hebben opnieuw kunnen constateren dat men in ons land zeer zeker met een camera kan omgaan. Maar een film als kunstwerk maken, een film dus als een eigen schepping opbouwen, vereist meer dan alleen maar goed camerawerk. Dat vereist zoveel facetten, dat men ze ver moedelijk nooit of hoogst zelden bij één mens alle tegelijk zou kunnen aantreffen. Die mens moet dan een universeel kunstenaar zijn. In hoeverre Ned. cineasten een dergelijke figuur benaderen, valt na zo'n Ned. filmdag natuurlijk nog niet te zeggen. De keuze was daarvoor te beperkt. In ieder geval komen de makers van de twee grote speelfilms een dergelijke kun stenaar in de verste verte nog niet nabij. In de loop der ja- schillende speelfilms mindere of meerdere waardering over deze produkten gespro ken, er is opgemerkt dat het schoon was, en er zijn stimulerende woorden in kranten en tijdschriften ge schreven. Maar er is nog nimmer de juich toon van de ontdek king geweest, nog nimmer de vreugde om de grote verras sing. Veelal zochten de Ned. cineasten het in de burgerlijke volkssfeer en dan brachten ze een net opgezegd stukje volkstoneel op het witte doek. De beel den volgden elkaar een eigen taal dier beelden was geen sprake. Waarom? Omdat de cineast niet volledig kunstenaar was, omdat hij niet met zijn eigen (film)- middelen zelf kon scheppen. Zijn men-| bleven de spe- op het podium, niet de spelers in het leven. En met wat burgermanshumor st dan worden goedgemaakt wat er filmspel te kort kwam. i nu zijn er zaterdag in het Metro- pole-öheater te Den Haag twee nieuwe Ned. speelfilms vertoond, weer twee be wijzen van goed camerawerk. Des mid dags zagen we de film„Stranding" van Louis van Gasteren en 's avonds de film „De vliegende Hollander" van Gerard Rutten. De film „Stranding" heeft als Wim Wennink (r.) als Paul Brandt en Lex Goudsmit (IJ in de film Strandingvan Louis van Gasteren. Zweedse m.s. „Ecuador" ln de nacht van 29 februari 1956 bij Terschelling. Rond die stranding heeft Louis van Gasteren een geheel verbaal gefantaseerd van ver valsing van Amerikaanse dollarbiljetten, een verhaal dat zich met veel dramatiek afspeelt voor een groot deel op het zin- Torh is lid zo ACCOMMODATIE VAN 966) Zolang een voorwerp op min- afstand duidelijk te zien. De vaak aan riste behoefte te niet rr t beeld van het streert tvlie. en wordt kinder i 40 ent V ■t hard, - OGEN komt te liggen. Ma. 10 jaar lat erp echter dichterbij. hij dan dreigt het beeld achter het e de kier legt op het fei heeft bereiikt. kan moment niet nóg bollet nndering in het brekei mogelijkheid hebben op kort- afstand scherp te zien. De lens van he oog i« dan nog lenig en kan gemakkf Rjk holler worden, zodat een kind vat 10 jaar een voorwerpje op een afstam van 7 cm van het oog scherp kan sier Dit wordt het „naaste punt" genoemd Hoe ouder men wordt, hoe meer hr rortgezet. Als dc verder „het naaste punt" van de ogei bepaalde bolheid af komt te liggen. In het begin gae :ommodatie-vermindering welii op 70-jarige leeftijd 3,30 m. Heeft iemand de leeftijd van 80 jaar hc reikt, dan is de accommodatie gelijk nul. want dan lift het naaste punt op 5 m afstand of meer. Dit alle» geldt voor nor male ogen, «odat niemand lirh tekort i behoeft te gevoelen. dooi I bo. de plaats waa Eehouden voor t de spankracht van de noglens. »e. Zo ligt iste punt" n, bjj 30 ja oog voltrekt, i we ook hier i bewonder volgende keer. (Nadruk verbo - ranst" ^'bhe' - Waarom roudt u alleen maar „mooi weer-kiekjes" maken... als u even goed met een volledig beeld van uw vakanue kunt thuiskomen? Dank rij Philips „Photoflux", het handige mo derne fluslampje dar overal komt waar de ton niet komt. Philips „Photoflux", het goedkope, feilloze flitslampje voor binnenshuis, s avonds of donker weer. Ga deze vakantie flitsen! Neem enkele doosjes .Photoflux' mee en kom terug mei de leukste foto's van uw leven! Het onmisbare vakantie-zonnetje •kende schip, waarbij er slachtoffers in de kolkende zee verdwijnen. Met heel veel talent heeft Louis Gasteren zijn verhaal uitgedacht en spel in de lenzen van zijn camera opge vangen. Men kan zelfs bewondering heb ben voor de durf van Louis van Gaste ren. maar men zal er terstond aan ten toevoegen dat we er met deze film nog lang niet zijn. Wat het verhaal zijn de climaxen en anti-climaxen, wat de film mist is de innerlijke dramatiek. Louis van Gasteren heeft zich wat al te onbeheerst op het project gegooid i is er niet uit gekomen. Het verhaal heeft meerdere on'logasche wendingen, is door zijn, beknoptheid soms onbegrijpelijk ge worden en mist een opbouw, waarbij tot een verrassende climax wordt ge voerd. Het is alles wat overspannen. De film is wel heel erg beweeglijk suggereert bewogenheid, maar mist de nerlijke dramatiek in de beeldopvolging. Een hevig kokende zee. een enorm genbui, een orkaan bij een zinkend schip, de verfilming daarvan alleen is niet vol doende om tot een dramatische belevenis te komen. Kort gezegd: de dramatiek mpest er worden aangebracht door wind, regen en golven, Want het spel va twee mannen op het schip met ten slotte het gevecht, is veel te lang gerekt nog tot een echte dramatiek te kunnen komen. Dat is allemaal erg jammer, nogeens: Louis van Gasteren heeft talent. En zijn spelers hebben dat ook: Wim Wen nink. Lex Goudsmit. Jos Fillery, Yge Draaisma, e.a. Maar ze doen te weinig, d.w.z. ze doen filmisch te weinig. En dan overtuigen ze niet van de noodzaak hun handeling. Vliegende Hollander pERARD RUTTEN had een korte pe- riode uit het leven van Anthony Fok- wker als onderwerp voor zijn film „De vliegende Hollander" gekozen, de jonge Ton Kuyl als Anthony Fokker in d« film „De vliegende Hollander" van Gerard Rutten. uitgangspunt gehad de stranding van het Fokker die in Duitsland studeert en er ers te vLietuig bouwt, dat door sabo tage kapot gaat. Tragiek en eiwreugde zijn bij die jonge Fokker en ook in de film. Eerst de strijd thuis met vader en moeder, dan nog zo'n beetje liefde tot de knappe Brigitte, daarna de moeilijkheden en te genwerking in Duitsland, maar dan ten slotte de vreugde van het vliegen in een zelf gebouwd toestel, primitief nog, mear echt Het verhaal zal authentiek zijn. Zo ver jn we nooit ondergedoken in de levens geschiedenis van Anthony Fokker om dit te kunnen tegenspreken. Als zodanig is deze film dus een hulde aan onze vlieg tuigbouwer. En ook een instructieve film. Rond die feitelijke gegevens heeft Rutten vanzelfsprekend wat fjlmfantasie moeten gebruiken om tot een aantrekkelijk ge heel te komen. Maar wat Gerard Rutten vergat is om de filmcamera meer te laten doen dan het alleen maar beeldend signaleren van de feiten. Hij heeft 'er echt te veel gefoto grafeerd toneel van gemaakt en verloor daardoor aan filmische zeggingskracht. Vooral in de dialogen die soms opmer kelijk lang zijn was er te weinig filmi sche spanning. Steeds maar weer de ca- i richten van de één naar de ander, niets suggerend, nergens vrij spelend. Dat maakt deze film wat vermoeiend, wat stug ook, heel dicht liggend bij een speelde documentaire. Wat Louis Gasteren, aan durf toonde, wordt bij Ge rard Rutten gemist, al is de laatste dan wat meer weloverwogen te werk gegaan. Ook van zijn spelers heeft Gerard Rut ten niet de juiste filmin9telling kunnen loskrijgen: het bleef toneel, wellicht uitzondering van 'n Cruys Voorbcrgh die als vader Fokker uitzonderlijk goed En Ton Kuyl als de jonge Anthonie ker heeft heel goede momenten. Lies Franken als Ilonka was een verrassing Adelheid van der Most speelde een echt klassiek-bewogen Brigitte. Wat ons in deze film het meest fascineerde was de elektronische muziek van Henk Badings, een filmmuziek die volkomen verdiend is. nergens de aandacht speciaal bp zich tigt en meer dan welke gewone ziek ook sferen tekent en stemmingen suggereert Filmkunst en elektronische muziek kunnen uilstekend samengaan. maar niets z ggeen.Dczest peeen-Fncen maar mets zeggen. Deze cineast heeft werkelijk alle kansen :n zijn meer d sentimenteel verhaal gemist en bovendi le de uitkomst als we het tenminste van dodelijke ongelukken, dan dient een specifiek gerichte straf te worden opgo- leed. Daarbij moet echter, naar inzicht van spreker, de delinquent ingedeeld worden in een der twee groepen, n.l. in die der verslaafde, veranderde persoon lijkheden, die waarschijnlijk tot de groep brokkenmakers behoren of tot degenen, die incidenteel hun gevoel voor verant woordelijkheid hebben verloren. Voor de eerste groep zou zi. definitief intrekken van het rijbewijs een sanerende, juiste straf zijn". Beoordeling door agenten of artsen van enige mate van dronkensehap Is zelden betrouwbaar. De bloedproef kan betere gegevens verschaffen, mits op dc Juiste ttfd, vlak na een ongeluk, genomen, aldui prof. dr. E. J. Arlëns uit Nijmegen. VrU algemeen kan worden aangenomen, dat 1,5 pro mille alcohol in het bloed ge vaarlijk Is. De bloedproef kan als zodanig Juist, maar niet altijd bruikbaar worden beschouwd, zo meende prof. Ariëns. Het systeem van verplicht medisch on derzoek voor 60-jarigen en ouder achtte dr. A. Brand, medicus van het Centraal bureau voor de afgifte yan rijvaardig heidsbewijzen, noodzakelijk. Voor nog ouderen wenst hij een jaarlijkse herkeu ring. in plaats van een keuring om de vijf jaar. Op het ogenblik zitten 80- en 90- jarigen achter het autostuur. Mr. Harmsen, juridisch adviseur van de A.N.W.B., behoorde tot degenen die zei den niet veel van een verplichte bloed proef te verwachten. De verkeersonveilig heid is een verschrikkelijk probleem en de behoefte aan „maar iets te doen" is groot. Men moet zich daarbij echter steeds blijven afvragen, of dit doen ook zin heeft. Hij wees erop, dat de Nederlandse juris tenvereniging zich bij meerderheid tegen tegen het invoeren van de verplichting heeft gekeerd. Berekend is, dat het ver keer minder doden eist dan vroeger. Van het aantal ongelukken wordt van 0,7 tot 6 pet door alcoholmisbruik veroorzaakt. De meningen over deze percentages lopen dus wel uiteen. Verkeersregels, zo zei prdf. Mertens nog, kunnen de veiligheid bevorderen. Een regeling In finesses echter wjjst h(j als te veel en (e moeilijk van de hand. Voor goede menselijke verhoudingen ln het verkeer Is een minutieuze regeling fataal, omdat deze „het eikaars broeders en hoeders" z(jn verhindert. Meisje deed dodelijke val uit hoog raam Zaterdagmiddag viel aan de Koningin neweg te Amsterdam do drie-jarige An- nemdeke de Vries uit het raam van de tweede etage van haar ouderlijke woning. Het mei6je kwam op de betonnen vloer binnenplaatsje terecht en over leed enige tijd later in het ziekenhuis. Het kindje zou bij het spelen met haar achtjarig broertje op de vensterbank zijn geklommen en zo de dodelijke val heb- Gisteren is in Leim/uiden het vijfjarig zoontje van de heer E. de Jong, directeur de melkfabriek N.V. Holland, met de autoped te water gereden en verdronken. In Amsterdam is zaterdag de 58-jarige arbeider J. A. Dijkstra toen hij bij de afboirwpier van de NJ5.S-M. aan boord het zeeschip Viva-para werkzaam heden deed, over boord gevallen. Enkele later vond men het stoffelijk over schot Bij de cokesoven van de Velser Hoog- zens is zaterdag de 60-jarige arbeider Klok tussen een deurafneemmachine een betonnen pilaar bekneld geraakt. Het slachtoffer overleed na het ongeluk. Dr. Kris haalt een streep door zijn rekening Een medische commissie heeft zaterdag beslist, dat de ouders van Bennyy Hooper, die onlangs uit een acht meter diepe put werd gered, de rekening van 1500 dollar dr. Kris niet behoeven te betalen om dat zij daartoe financieel niet in staat zijn. Dr. Kris heeft zich ermee akkoord ver klaard. FILMPRIJS 1957 De minister van O. K. en W. heeft ln het kader van de Internationale Filmuieck 1957 en ln overeenstem ming met het rapport der jury (be staande uit P. J. v. Mullem. Bert Haanstra. Herm. v. d. Horst. Ch. Boost. J. Nijland en J. C. Schuller) de Filmprijs 1957 in rubriek A (vrije en zgn. sponsored films) toe gekend aan de cineast Theo van Haren Noman voor zijn film „Een leger van gehouwen steen". Aan geen der inzenders in de rubriek B (in opdracht vervaardigde films) kon een prijs worden toegekend. Een speciale vermelding is verleend aan Pim Heytman voor zyn uit muntende camerawerk in de films „De morgenster„Stalen platen" en „Onderzoek B.P.M.", aan Josef Misik voor z(jn technisch kunnen in de poppenfilm „Prins Electron", aan Charles Huguenot van der Lin den voor het gedurfde experiment in zyn film „Dc morgenster" en aan Win in de film Stervende taal" prijzen z\jn zaterdagavond in het Metropole-theater te Den Haag na mens de minister uitgereikt door mr. H. J Reinink. directeur-gene raal van de Kunsten en de Buiten landse Culturele Betrekkingen van het ministerie van O., K. cn W. goed hebben begrepen ook nog weinig moreel verantwoord. Dit wat betreft de speelfilms van Ned. cineasten. De ver toonde korte reclamefilms zijn al oudere produkten. Boven al die speelfilms en boven al de documentaires uit steekt dan de bekroonde film van Theo van Haren Noman: „Een leger van gehouwen steen", ontroerend bewogen spel met de beelden van ons leed en verzet, een film /an grote allure. De in de loop van de filmweek vertoonde documentaire van Bert Haanstra: „Rembrandt, schilder van nens" staat hier vlak naast in waar- n terecht ontving Haanstra daar za ngavond de Rembrandtpcnning voor het departement van O. K. en W.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 5