CHRISTELIJK Verkoop van koffie bij nog meer detaillisten? '1 Boek Puzzel mee Lutherse Kerkdag: massale kerkgang Bezwaardencomité wil vereniging worden O blijven neutraal Naar herstelde samenwerking 2 r Uit de vakpers VORIGE WEEK hebben de v leden van de Christelijke Bond van Detaillisten in Textiel en Mode-artikelen op hun jaar vergadering te Amersfoort scherpe afkeuring uitgesproken over het cadeaustelsel, zoals dit thans nog door levensmiddelen- bedrijven wordt toegepast. Het gaat hier vooral om textielpro- dukten, die door kruideniers, via een ingewikkeld systeem van bonnen en bijbetalingen, worden cadeau gegeven. De leden van de chr. textiel- bond gaven hun goedkeuring aan een actie tot verkoop van koffie in textielzaken tegen een zo laag mogelijke prijs. Op deze wijze wil men de kruideniers het unfaire van hun praktijk duidelijk maken. De textieldetaillisten staan echter niet alleen in hun ont stemming over de ontduiking van de Wet op het Cadeaustelsel. Gemengde Branche, het vakblad voor de huishoudelijke, luxe en speelgoedbranche, tevens orgaan voor de prot. chr. bond. Prodeha, noemt het cadeaustelsel in de levensmiddelenbranche een van de middelen, waai mee in deze branche de strijd tussen grootbe drijf en middenstand wordt ge voerd. Maar dit middel, waardoor andere branches ernstige schade wordt toegebracht, wordt zeer onsmakelijk genoemd. Waarom gebruikt men daaryoor geen eigen Over de koffie-actie van de textieldetaillisten schrijft het blad, dat hoe onsympathiek deze methode van strijd tussen mid denstanders onderling ook is, na vele waarschuwingen moest het duidelijk zijn, dat er een reactie moest komen. En Gemengde Branche verbindt hieraan de mededeling, dat het niet uitge sloten is dat ook de branche, die door dit blad vertegenwoor digd wordt, zich bij de actie zal aansluiten. Het blad schrijft: Zijn wij goed ingelicht, dan zullen de organisaties in ons vak, na het slagen van deze proef in de textielhandel, met de textielor- ganisaties samen een groot scheepse actie van koffie-ver- koop tegen inkoopsprijzen gaan beginnen. Het Schildersgilde, het orgaan van de Nederlandse Bond van Christelijke Schilderspatroons geeft een na-bespreking van de A.R.-partijconferentie met de mid denstand, die 3 juni te Amersfoort plaats vond. De heer P. A. Schaafspia, directeur van het bondsbureau, schrijft, dat Amers foort geen geslaagde conferentie ig geweest. Het is een verdediging geworden van ministers en Ka mer-fractie. Men is niet ingegaan op de vraag, of de A.R.-partij be reid is de kleine middenstander in zijn harde strijd om het bestaan te blijven steunen. Men is niet ingegaan op het probleem: bestaan of verdwijnen van de kleine mid denstander. „Heeft de partij over dit vraag stuk nog geen oordeel? Zij zal, als zij de middenstand voor zich inte resseren wil, zeker aan dit pro bleem de grootste aandacht moe ten besteden". Ik schrijf niet graag op deze manier, aldus de heer Schaafsma. Maar ik had van de heer Van Eys- den verwacht, dat hy de vragen van de heer Mooy en diens op merkingen op een heel andere wijze zou hebben benaderd. Nu dit niet gebeurd is, is voor mij de conferentie een teleurstelling ge weest. De Slager, vakblad van de Federatie van Slagerspatroons bonden, tevens officieel orgaan van de Bond van Christelijke Sla gerspatroons, vermeldt met vol doening, dat ten kantore van de Christelijke Middenstandsbond de eerste bijeenkomst heeft plaats gehad van de contactcommissie van de Nederlandse Huishoudraad (die zich onlangs uit het Consu menten Contact Orgaan terug trok), de drie samenwerkende middenstandsbonden en het groot winkelbedrijf. Mevrouw Kortekaas-De Haan (Huishoudraad) is presidente van de commissie en het secretariaat berust bij de Christelijke Midden standsbond, die in de commissie is vertegenwoordigd met de he ren W. H. Neefjes, voorzitter van het hoofdbedrijfschap detailhan del en secretaris van de C.M.B. en mr. G. van Muiden. adjunct secretaris van de C,M,B„ De Slager noemt het tot stand gekomen contact tussen de „enig ware consumentenorganisatie en de middenstand zeer belangrijk" en hoopt, dat het veel vruchtbaar werk voor de consument zal kun nen verrichten. VAN DL DAG De wilde trek, door Pieter Abrahams. Uitg. Nederland's Boekhuis, Tilburg. T~\E uit Zuid-Afrika afkomstige kleur- ling-schrijver Peter Abrahams be schrijft in de roman „De wilde trek", een episode uit de dramatische strijd van de Boeren na de opheffing van de slavernij en de bezetting door de Engel sen van de Kaap. Boeiend zijn vooral de gedeelten waarin de strijd van de kant der zoeloes bekeken wordt. De schrijver wilde kennelijk niet tenden tieus zijn, want hij laat duidelijk uitko men dat ook de Matabelen er barbaar se methoden op na hielden. Dat neemt niet weg dat we achter zijn tekening van de politiek-religieuze motieven van de Boeren een vraagteken zetten. Dat lijkt nogal eenzijdig, al schetst Abrahams ons in Paul van As de blanke die be grip voor de zwarten toont. Overigens een historische roman van grote waar de en helaas nog actueel. „Wild Conquest" werd goed vertaald door Jo- han i i Os. Kerkelijke belasting afgeschaft De kerkvoogdij van de hervormde gemeente van Haarlem heeft, in over eenstemming met de kerkeraad, beslo ten de kerkelijke belasting af te schaf fen en een systeem van vrijwillige bij dragen in te voeren zoals in de Geref. Kerken hier te lande alom gevonden wordt. In een schrijven aan de gemeen teleden is dit besluit en de betekenis daarvan toegelicht. OPGAVE PUZZEL No. 50 Horizontaal: 1. voedsel 6. doorgang, 7. uitroep, 8. toonladder, 9. speelgoed, 10. bestaat, 11. pluis, 12. muziekinstrument, 14. schrijfgereedschap, 15. insekt, 16. graafdiertje, 17. borstharnas, 19. grond toon, 20. grondslag, 21 aardappel. Verticaal: 1. projektiel, 2. oude inwo- er van Italië, 3. bid, 4 deel van de bij- el, 5. ophoging van aarde, 6. schrede, 7. plantengeslacht, 8. zwart agaatsteen, 9. insekt, 11. soort kwal, 12. gevangeniska mer, 13. verstandig, 14. speelbakje, 15. zangstem, 16. insekt, 17 huisdier, 18. kik kerkuit, 20. uitroep. OPLOSSING PUZZEL No. 49 Horizontaal: 1. scherp, 5. zetel, 8 rol, 9. deel, 12. gemma, 13. as, 15 dak, 16 si, 17. patat, 20 prul, 21 aam, 23 parel, 24. Verticaal: 1. stof, 2 cel, 3. H.L., 4 roem, 6. er, 7. plaid, 9 dek, 10. Ems, 11. nappa, 12 gat, 14 sar, 15 dal. 18 tulp. 19. hart, 21. aai, 22. me, 23. pu. Op Bilderhergte Oosterheek Avondmaal aan geïmproviseerde tafels op sportterrein EEN massale „kerkgang" in de openlucht is het voor de luthe ranen in ons land zondag geweest. Thema voor deze in het sportpark „De Bilderberg" in Oosierbeek gehouden Lutherse Kerk dag 1957 was „vrijspraak-samenspraak" en het was voor het eerst in de geschiedenis van de Lutherse kerk, dat ook op massale wijze bijbelstudie werd beoefend. Ds. J. M. Heybroek van Utrecht ging burcht is onze God vormde het besluit voor in de openingsdienst, met als lec tor de heer H. Noordhuis uit Naarden en als predlcator dr. G. J. Lindjjer van Amsterdam. Jacobus vraagt van ons, zei ds. Hey broek in zijn toespraak, dat wij daders zullen zijn van het Woord, dat wij dich ters zijn van het Woord, d.w.z. het Woord zo aangrijpen dat het nieuw wordt. We moeten komen tot de dialoog, die ons voert tot het heil. De uitreiking van het H. Avond maal had 's morgens ook plaats en werd mede bediend door dr. J. P. van Heest van Amsterdam, ds. J. Cronloh van Arnhem, dr. C. H. Lin- dijer van Rotterdam, dr. G. J. Lindijer van Amsterdam en ds. C. M. de Vries van Hilversum aan de vele honder den lutheranen, die zich daartoe in groepen vanaf de tribune naar het veld begaven, waar zij zich schaarden rond de geïmproviseerde tafels. Onder het motto „Dit is uw kerk" werd na de lunchpauze een audiovisuele documentaire gegeven over de Lutherse kerk in Nederland. Op aanschouwelijke wijze passeerden de revue de verschil lende facetten van het kerkewerk, waar bij onder meer werd gewezen op hei werk van de Lutherse Jeugdbond, die tot een van de bloeiendste takken van kerkelijke dienst behoort, alsook op de kerkmuzlekbeweging, die vooral uit Duitsland sterke impulsen heeft ontvan gen, en het werk der diaconessen, waar voor het aantal aanmeldingen de laatste jaren te klein is geweest. Het accent' kreeg ook de Lutherse Wereldfederatie, j namens welke federatie dr. Hans Bol-' weski, director der Evangelische Aka-I 'demie te Loccum in Duitsland, -later op j de middag ook een groet overbracht. deze Lutherse Kerkdag 1957, op Willem Mudde uit Utrecht het kooi en het blazersensemble uit Herford (Duitsland) leidde en Freek Houtkoop cantor en organist van de Arnhemse lut herse gemeente, de samenzang, waarop ook door de medewerking de Lutherse Jeugdbond een aantal gen" programmapunten was ingelast voor de aanwezige kinderen, speciale ochtenddienst op e< bijvelden. De offerande deze dag, waarop zich zeer verdienstelijk ook maakten de leden van de Albert Schweitzergroep uit Arnhem, was bestemd voor het Fonds „De Werkende Kerk", dat dringend sterking behoeft. Keroepinpsiverk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK voor Beerta (toez.). GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Meppel (vak. A. C. Hofland i: J. van Tuinen te Schettens; te Boechout (België): A. Broek te Groningen; te Uithuizernveeden: W. Stuursma te Grootegast. Aangenomen naar Ruinerwold Koekange (vak. H. Herder): J. A. Kwast te Wieringen. GEREFORMEERDE GEMEENTE VERBETERING In het artikel over de Capelse school kwestie in ons blad van zaterdag (pa gina 2) zijn enkele storende fouten ge slopen. Zo moet onder in de eerste kolom van het artikel gelezen worden: Deze afbraak is reeds voltooid in de wijk Schenkel, waar indertijd de kerkeraad op zeer be droevende wijze En verder in die kolom: Christelijke i.e. hervormde representeren hier nL de geest van verdeeldheid en afbraak. Voor bijgegaan In de tweede kolom bovenaan: Daarom kan de Herv. Kerk niet berusten in de school, voorzover zij met betrekking tot het Evangelie op zijn best een onvrucht bare neutraliteit betracht en eist de kerk van de openbare school dat het onderwijs gedragen wordt niet alleen door de eerbied voor het Evangelie Als er geen argumenten meer zijn en het volk, opgehitst door ijn leidslieden, ziet, dat het niet op kan tegen de woorden van Stephanus, begint het luidkeels te schreeuwen en stopt het de oren toe. Als één man, zo lezen we in Handelingen zeven, stormt het op Stephanus los. Even later vallen buiten de stad de eerste stenen op hem. Zo gaat dat, als de mens zich EEN WOORD VOOR VAN DAAG verzet tegen de Heilige Geest. Dan kan het woord van de prediker nog zo overtuigend en zo bezield zijn, maar dan gaan vingers in oren en wordt het een huiveringwekkend gebrul om het woord van waarheid te overstemmen Och nee, in onze tijd zal het volk niet meer zo vlug op de prediker af stormen om hem te stenigen: de massa is wat beschaafder ge worden. Maar dit is gebleven: de boodschap wordt verworpen, als de satan vat krijgt op de- ziel van de mens. Nu is dit het opvallende: Stephanus' laatste woorden zijn een gebed tot God om het volk deze zonde van een mensenmoord niet toe te reke nen. Hij is daarin een volgeling van zijn meester. En zelfs voor de moordenaars is er nog ver geving! Bijbels spel De bijbelstudie werd vervolgens ook! beoefend in groepen en handelde oven de vrijheid in Christus. Door de Arn hemse spelgroep „Clio" en onder regie van de heer F J. Selbeck uit Deventer werd tenslotte opgevoerd het spel „Een pijl uit de regenboog" van Geoffrey Whitworth, waarin overeenkomstig de van het bijbelverhaal de wereld is samengevat in de Ark van Noach met i haar bewoners vanouds ook het teken de Kerk. V.U.-civitasdagen De civitasdagen der Vrije Universi- iit, ontmoetings- en bezinningsdagen an docenten en studenten, worden dit jaar van 4 tot 7 september in De Pie tersberg te Oosterbeek gehouden. Het onderwerp is: christen zijn in de sa menleving vanuit de christelijke orga nisatie. Referenten zijn ds. J. M. van Krimpen, prof. mr. Sj, Gerbrandy en de heer C. Hazenbosch. Prof. mr. P. J, Verdam ls voorzitter van de staf, die verder gevormd wordt door praesides der verschillende studentencorporaties. DE DISCUSSIE rondom de bekende synodale Oproep tot bezinning inzake Nleuw-Gulnea kan niet eindeloos duren, en het theologisch en politiek gedach- tencomplex. dat erachter school, ls belangrijker dan de Oproep zelf. Daarom heeft het landelijk comité van bezwaarden over de Oproep aan z{jn leden voorgesteld over te gaan tot ontbinding van het comité en een vereniging op te richten, die zich ten doel stelt „het reformatorisch bewustzijn in de Nederlandse Hervormde Kerk te dienen en de kerk terug te brengen tot de bovenpartydlge plaats, die zij kraentens de goddelijke openbaring als kerk van Jezus Christus heeft in te zijn laatste brief aan het breed moderamen Serie schoten in de roos De televisiesectie van ie N.C.R.V. weet de juiste toon de laatste tijd goed te treffen. Het juiste beeld trou- F, wens ook. De uitzen ding van zaterdagavond bewees het: één lange serie schoten in de roos. Pi Scheffer had in zijn gramo- foonplatenrubriek Max van Praag, Teddy en Henk Schol ten. Rita Reys en haar doch tertje en Piet van Egmont voor de camera's gehaald en het suc ces van dit programma is, ach teraf, goed verklaarbaar. Want hier krijgt men het nieuws over de man of de vrouw, die men altijd ziet optreden. Verwonderlijk is ook altijd weer de enorme liefhebberij, waarmee sommige mensen een vreemde hobby bedrijven. Nu was dat bijvoorbeeld weer een man, die uit 560 oude fietsen een soort klavier had gebouwd. Uit tegen thuis tenslotte werd door Goos Kamphuis op zijn bekende bedachtzame, sympa thiek aandoende wijze, geleid. De omroepster waarschuwen van tevoren voor eventuele sto ringen door Italiaanse stationr in de randgemeenten van Lopik Maar onze zonnevlek wilde het helaas niet; ook niet nadat Lopik t opgehouden 1 C.S.B.-zomercongres Van 26 tot 30 augustus houdt de Cal vinistische Studentenbeweging in „ons Centrum" te Driebergèn haar zomercongres, dat dit jaar als thema heeft: reformatie en saecularisatie. Congresvoorzitter is ir. R. Plomp er kampcommandant de heer H. Hans- ma. Sprekers zijn dr. A. A. Koolhaas, Ph. van de Kooy en prof. C. Veenhof. De werkgroepen staan onder leiding van mr. B. J. Brouwer, de heer J. Bouma litt. hum. drs. en prof. W. Kremer. De bijbelstudie wordt geleid door ds. J. D. Kuhlemeyer. 46 ..Dezer dagen sprak ik een paar van mijn fa milieleden, die tevens aandeelhouder zijn. Door hen werd het denkbeeld geopperd, een buiten gewone vergadering van aandeelhouders bijeen te roepen. En vanmorgen kreeg ik bezoek van een collega. Deze heeft zich van het begin af aangesloten bij het concern. Hij had daar veel verwachtingen van maar het valt hem tegen „Nu al?" „Ja. Hij acht een concern voor ons vak niet de juiste vorm. In ons fa-bricaat is nog al varia tie. In de Middellandse Zee wordt anders gevist en ander tuigage gebruikt dan op de Noordzee. Trossen en kabels worden hevig beconcurreerd door staaldraad. De staaldraadfabricage is niet in onze handen, dus daarover hebben we geen macht. In sommige andere grootbedrijven is dat anders. De petroleumtrust behoeft nooit te vre zen; dat petroleum en benzine verdrongen zullen worden door brandspiritus". Daar moeten de heren omlachen. „Brandspiritus is geen serieuze concurrent, maar staaldraad wel", concludeert de voorzit ter. „Zeer juist. Ook is er niet voldoende gerekend met concurrentie uit het buitenland. Daar krioelt het van kleine bedrijfjes die wij nooit in ons concern onderdak kunnen brengen". „Zijn die kleine bedrijfjes van betekenis?" „Doordat ze werken met goedkope werkkrach ten en onbeperkte arbeidsduur, zijn ze dat wel Mijn collega acht een vereniging beter dan een concern. Van de omstandigheid, dat de leider van ons concern is ingesloten, wenst hij ge bruik te maken, door zich aan het concern te door K. Jonkkeid onttrekken en dit te vervangen door een bond of vereniging". „Heren", zegt de voorzitter, „dan kunnen wij niet beter doen, dan een buitengewone vergade ring samen roepen. Daar zullen wij de zaken uiteen zetten en het voorstel doen, de uitvoering van het genomen besluit voor onbepaalde tijd op te schorten". De anderen zijn het daarmee eens. De vergadering wordt uitgeschreven, maar de bezoekers zijn niet talrijk. Heel de aanhang van Brouwershof bleef thuis. Het voorstel van commissarissen wordt met algemene stemmen aanvaard. „Nu is er nog een belangrijke zaak, die wij hier moeten beslissen. De leiding van het bedrijf is veertien dagen geleden opgedragen aan de boekhouder. Zoals de heren weten, is deze daar toe niet meer in de gelegenheid. Het staat te bezien, of hij als boekhouder gehandhaafd zal blijven. Daar over te beslissen staat niet aan ons, maar aan de directie. Wij moeten dus een directeur benoemen Nu si^l ik voor. onze afge treden directeur, de heer Adelsberg, uit te no digen de directie weer op zich te nemen". De vergadering antwoordt met een algemeen applaus. Adelsberg spreekt woorden van dank en waar dering, waarna de vergadering wordt gesloten. XV. TERUGKEER Dat is een schokkende tijding voor mevrouw Brouwershof. Sedert het vertrek van haar man is het stil in huis. Ze woont nu met haar twee dochtertjes en het dienstmeisje. Zal ze nog een jaar in deze positie blijven? Dat doet ze niet. Alle mensen zullen haar aankijken, straatjongens zullen haar naschreeuwen. Hier vandaan gaan is beter. Ze heeft zich hier nooit thuis gevoeld in de villa van de barones. Neen, ze blijft hier niet. Waarheen dan Naar haar familie? Dat kan niet op den duur. Dus daar moet ze over denken Zal haar man het goed vinden? Hij zal wel moeten. Ergens een klein huis huren?. Een familielid komt haar te hulp, bezoekt haar man in het huis van bewaring en komt terug met uitvoerige inlichtingen. De zaak moet zo goed mogelijk worden op gang gehouden. „Dat komt wel weer in orde, zodra ik terug ben", verzekerde de arrestant op timistisch. Inkomsten zijn er voldoende. De bankier, met wie Brouwershof in rekening staat, bevestigt dit. In de safe bevinden zich solide effecten, die Brouwershofs eigendom zijn en voldoende rente opleveren voor levensonderhoud van het gezin. Dat is prachtig. (Wordt vervolgd) Max Reger speelt eigen werk Om componisten hun eigen werk te laten spelen, kan wel eens een heel riskante aangelegenheid wor den. Lang niet altijd zijn zij de beste vertolkers, omdat een bui tenstaander soms scherper in de be weegredenen Van een compositie zien kan dan de schepper zelf. Of heel eenvoudig, omdat ze de uit voeringstechniek. niet voldoende be heersen. Hedenavond speelt Max Reger enkele stukken uit zijn „Aus meinem Tagebuch" op. 82, en uit de zes intermezzi op. 45, het derde in es-klein. Het is een opname uit 1905, een curieus document dus. Maar als men soms denkt, dat hier vastgelegd is, hoe Reger zijn werk opgevat wilde hebben, heeft men het toch mis. Want degenen, die hem zelf nog gekend hebben en dat zijn er in ons land, waar hij veel kwam, nog heel wat ver tellen hoe wonderlijk hij met zijn eigen tekst omsprong. Hij hield zich niet aan de voorschriften, die hij zelf meegegeven had, en de ene keer nam hij het tempo vlugger dan de andere keer, koos geheel verschil lende fraseringen, veranderde ook aan de noten, waar het hem belief de, omdat hij naar eigen zeggen niet meer wist, wat hij geschreven had. Daar kijkt men toch wel even van op. De N.C.R.V. presenteert over Hil versum 1 vanavond kwart voor negen de eerste van een serie van drie ^hoorspelen _van L. Rijsdijk Zaterdag en zondag heeft men op het scherm van het televisie toestel in hotel „De Koerheuvel" te Rhenen Russische televisie uitzendingen ontvangen. Zaterdag werd er een Russische oorlogsfilm uitgezonden en gis termiddag een aantal Russische kunstwerken schilderijenen een film over het leven in de Steppen. Naar ons werd meegedeeld was het verhaal duidelijk te volgen en waren de aankondigingen in het Russische duidelijk te zien. In Rhenen en overal in het oosten van ons land, worden regelmatig Duitse uitzendingen opgevangen. De ontvangst van de Russische uitzending werd gekwalificeerd als een slechte Duiise ontvangst. Op deze hooggelegen Koerheuvel heeft Philips geoefend in de tijd van de experimentele televisie. Het wereldberoemde marionetten theater „La Compagnie des Marot- tes" dat juist een Europese tournee voltooid heeft en o.m. is opgetreden in de televisiestudio's van Frank rijk, Italië en Zwitserland, komt ons land. Het gezel-schap zal i ^et progranima Engeland, BBC Home Serv. 330 m. 2.00 Gram; 12.25 V 6 arb; 12.55 Weer- er; 13.00 Nws; 13.10 The Brains Trust; 3.55 Sport: 14.00 V d scholen: 15.00 :ritieken; 15.45 Sport; 17.00 V d kind; 7.55 Weerber; 18.00 Nws; 18.15 Stad en and; 18.40 Sport; 18.50 Gram; 19.00 iuiz; 19.30 Klankb: 20.30 Hoorsp: 21.00 'ws; 21.15 Caus; 21.45 Pianorecital: 22.15 4uz quiz: 22.45 Pari overz; 23.00 Nws: 3.08—23.13 Knersen. Engeland. BBC Light Progr. 1500 en Om vijf over acht brengt morgen avond de Avro over Hilversum II opnamen van de Amerikaanse zan geres-filmster Rosemary Clooney. Programma voor morgen 15.45 Fabrieksfan Dagb; 16.30 Amei 7.15 Spot 13.45 V d klei 16.02 Lichte lagklok-Noodklok; 12.03 eded; 12.33 Gram; 12.55 zonnewijzer; u.uü Nws en kath nws; 13.20 Amus muz: 13.50 Gram; 14.00 School radio; 14.20 Gram; 14.30 V.d. vrouwen v.h. platteland; 14.40 „Die Agyptische He lena", opera; 16.00 V.d. zieken: 16.30 Zie- Jeugd; Rijk: eiland t leriandse Antillen; 18.00 Gram; ide v. Frankrijk; 18.20 Tenni nbledon; 18.30 R.V.U.: Levensvt t, haar historie en techniek. 1 i Wijk: „Techniek"; 19.00 Nws; d- en tuinb meded; 12.33 13.00 Nws; 13.15 Meded Mil ork; 13.55 Beursber; V d jeugd: 18.30 V d sold; 19.00 Nws: 19.40 Gram; 19.45 Gram: 19.50 Caus; 20.00 Interv; 20.30 Franse muz; 21.30 Gram; 22.no Nws: 22.11 Orgelconc; 22.40 Gram: 22.55—23.00 Nws. Brussel 484. 12.00 Gram: 13.00 Nws: 13.15 Gram; 14.00 Ork conc; 15.00 Gram: 16.05 Dansmuz: 17.00 Nws; 18.30 Gram; 19.00 Idem; 19.30 Nws; 20.00 Ork conc; 22.00 Nws: 22.10 Vrije tijd; 22.55 Nws. TIPS liif het buitenland Vanavond om vijf voor elf speelt in het derde programma van de BBC (464 meter) de pianiste Ro- salyn Tureck preludes en fuga's van Bach. dio-omroep (198 meter) kan vanavond kwart over zeven opna men horen van het orkest van Mantovani. Eelcon Schullar, de vlieger, die in ;en reeks radio-uitzendingen van de ^ara een verslag over zijn reis door Afrika heeft gegeven, zal dat van avond voor de televisie doen. Op een film, natuurlijk. Verder is er de uit stekende quiz „Weet wel» wat je agt". ''Onromn-O NTS: 20.30 Jourr voor mAt«er LIET HERSTEL van de samenwerking in de Raad van Vakcentralen ver dient zeker de aandacht. In het mande ment der bisschoppen, uitgegaan 1954, had het N.V.V. aanleiding ge zien, deze samenwerking op te zeggen, Het mandement had voor rooms- katholieken het toetreden tot het N.V.V. verboden. Dit laatste bovendien geschied in bewoordingen, die het N.V.V. zich sterk had getrokken. In het mandement was bijvoorbeeld het N.V.V. ingedeeld bij de „onchriste lijke stromingen". Het N.V.V. werd aangemerkt als een der oorzaken van de toenemende onkerkelijkheid. Het streven naar sociale rechtvaardigheid zou bij het N.V.V. niet voortvloeien uit een zuiver beginsel. Nu horen we van de zijde der gees telijkheid, dat enkele van deze uit latingen destijds door het N.V.V. niet helemaal zo zijn uitgelegd als ze waren bedoeld. Onder het zuivere beginsel was verstaan het naar r.k. opvatting objectief juist beginsel. En zo meer. Volgens de geestelijkheid was het mandement bestemd geweest voor eigen kerkelijk gebruik. Over de be langstelling en de reacties buitenaf had men zich daar verwonderd. Men had geen ongunstig oordeel bedoeld over alle streven en individuele leden van het N.V.V. £)IT ZIJN dus wat kalmerende en verklarende verzekeringen van de kant der bisschoppen. Intussen heeft de aartsbisschop van wie het een publiek geheim is, dat hij destijds aan de samenstelling van het mandement een zeer wezenlijk aandeel heeft ge had niet in het onzekere gelaten,, dat het lidmaatschap van het N.V.V. voor rooms-katholieken verboden is èn blijft. Alle nadere toelichtingen van beide zijden kunnen dit blijkbaar niet verhinderen. Het gevolg is, dat de tegemoet komende stap in feite is gedaan door het N.V.V. Onder het motief dat door gèsprekken met de aartsbisschoppen de sfeer is gezuiverd wil het de samenwerking in de Raad van Vak centralen, indertijd zelf opgezegd, thans gaarne hersteld zien. Tegen dit herstel van samenwerking behoeft bij de andere deelnemers aan Raad het K.A.B. en het C.N.V. geen bedenking te bestaan. Zij ren het niet, die de samenwerking verbraken. Wil men tussen deze beide nog onderscheiden, dan mag bovendien orden gesteld, dat het C.N.V. aan die verbreking van samenwerking wel bijzonder weinig debet was. Het had met het mandement immers niets uit staande. Men mag aannemen, dat K.A.B. en C.N.V. over het herstel van de samen werking voldaan zullen zijn. zijn kant het N.V.V. over de verschijning van het mandement ont stemd was geweest, liet zich wel be grijpen. Nog in 1949 had het in zijn beginselprogram een belangrijke wij ziging aangebracht. Het bleek bereid tot erkenning van het verband tussen levensovertuiging enerzijds en maat schappelijk inzicht anderzijds en tot lining evenzeer, dat de leden van lit verband mochten doen blijken. Het werd zo voor de christen ge makkelijker dan voorheen, in het N.V.V. naar zijn overtuiging te leven. Daardoor werd het N.V.V. uiteraard niet een christelijke organisatie; het werd niet een vakbeweging, die als zodanig en met inspanning van al haar krachten op zoek ging naar wat Gods voor de maatschappelijke ver houdingen. Ook niet-christenen im- behielden uiteraard het recht, binnen het N.V.V- van hun overtuiging - en niet minder dan de christenen - te doen blijken. "y AND AAR dat de nieuwe formule ring in het beginselprogram van het N.V.V. het bestaan van een chris telijke vakbeweging bepaald niet over bodig kon maken. Vandaar verder, dat de samenwer king van de drie vakcentralen ln de Raad van Vakcentralen toch altijd niet i een betrekkelijk karakter kon dragen. Bij alle nut die de Raad had mocht hij niet in de weg staan aan de nood zakelijkheid en vrijheid der onder scheiden vakcentralen, ook van het C.N.V., om aan het eigene gelegenheid te blijven geven, tot uiting te komen. Hebben wij het wel, dan heeft het tijdelijk verbreken van de samenwer king aan dat eigene, meer misschien dan voorheen het geval was, de kans geboden, van zich te doen blijken. Voor het overige is de samenwer king in feite nimmer geheel verbroken geweest. Zij bleef bestaan, zij het wel licht meer incidenteel en met het oog op bepaqlde, nader aangegeven doel einden. Dit laatste zal het besluit tot het formele herstel van de destijds for meel gedane opzeeging stellig ook heb- »n vergemakkelijkt. Ds. H. M. Kuitert predikant van de Gereformeerde Kerk van Amsterdam de arbeid onder studerenden aan niversiteit "an Amsterdam, is aan de Amsterdamse Vrije Universiteit ge in de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2