MAGGI5 0UW£ KlPPENBOUlLWOEPLQ Filmkunst is middel om de mens te leren doorgronden TEGEN .GEBITTENROOIER' MAXIMUMSTRAF GEËIST Ook door toepassing van automatisering moet de naaste worden o;ediend The •»ij Rake's Progress de Ned. Opera Werden Cyprioten mishandeld Voorzichtigheid bij kopen geboden het NIET TE CATALOGISEREN 111 DINSDAG 18 JUNI 1957 ct Internationale Filmweek De gelegenheid bestaat natuurlijk ook wel ln de loop van het normale bioscoop- seizoen. Wij hebben b.v. in 1956 niet min der dan 480 hoofdfilms uit 14 landen ge- aiporteerd. Maar onder deze bijna 500 !.mt zijn er zeer vele. die met cultuur Ajtf of kunst weinig of niets te maken heb ben. Daarom zal voor velen deze sterke concentratie van de meest waardevolle films, deze wapenschouw van de film kunst. toch een welkome gebeurtenis zijn De bedoeling is de publieke smaak te Terbeteren en een ieder te doordringen het belang van de film voor religie cultuur en samenleving. minister Cals die gisteravond in het Metropole-theater te Den Haag deze woorden sprak bij" de opening van de internationale Filmweek 1957. Het was an het einde van een filmdag waar een forum was geweest en de vertoning n een Amerikaanse film. Bij dat forum het Haagse Gemeentemuseum, voorge- icten door prof. dr. Sj. Groenman, hadden de directeur van het Centraal Bu tt de Statistiek, drs. J. de Bruyn, juist gehoord dat 57"/« van het Ned. volk regelmatig naar de bioscoop gaat en dat iet grootste aantal gevonden wordt onder hen, die meer dan gewoon lager onder wijs hebben genoten. Door het stijgen van onderwijsniveau stijgen ook de eisen die men aan de film stelt. Daaruit is, al dus drs. De Bruyn, dus af te lelden dat iet de taak van de bioscoopdirecteur is steeds hoger niveau te komen. In zekere zin was dit ook wel de gedachte die dr. J. Hulsker, hoofd afd. Kunsten van iet departement van O. K. en W.. uit droeg, bij zijn wijzen op de culturele as pecten van de filmkunst, culturele aspec- zeker ook aanwezig zijn bij de gewone ontspanningsfilm. De ver- maaksfactor heeft, aldus dr. Hulsker, in de cultuurgeschiedenis altijd een grote rol gespeeld. Dat de filmexploitanten het culturele niet altijd beseffen wordt wel gedemonstreerd door de wekelijkse fllm- sdvertenties met suggesties van sensatie, misdaad en sex-appeal. Maar, zo reageerde een exploitant, het publiek vraagt en de bedrijfseconomie antwoordt. En met deze reactie is dan wel direct getoond hoe de weg van de minste weerstand wordt gekozen en hoe conse quent doorgeredeneerd de bedrijfseco nomie tot de ergste propaganda van het kwaad kan komen. Hier ligt o.i. de kern het gehele bioscoopprobleem: het ter- e van de centen toegeven aan een bepaalde sensatie-zucht. En dan wordt dan welke andere kunst ook, een middel om de mens en zijn wereld te leren doorgronden. Zij ligt verankerd in de werkelijkheid van alle dag en is een open venster op heel de wereld. De filmkunst helpt ons de mens te ontmoeten; de mens altijd gelijk aan zichzelf onder alle keerkringen, met zijn deugden en zijn gebreken; de mens van gelijke beweging als wij. In een filmweek nu is er voor een ieder gelegenheid met een aantal van de beste films, die door een deskundige commissie zijn gekozen uit de wereldproduktie, kennis temaken en onderling te vergelijken. soher nog, dat een filmweek zich leent zo'n produkt, dat de pretentie heeft niet in de vermaakssector te vallen, doch beslist ook niet een plaats verdient in de rtistiek-verantwoorde sector. Aldus on der de maat Dan is een film als „Saint Joan" (regli Otto Preminger en met de sterren Jeai Seberg, Richard Wldmark, Richard Todd John Gielgud) heel wat anders en wat beters. Hier is getracht het stuk Shaw over Jeanne d'Arc in zijn eigen waarde te laten en aldus heeft de film sterk het culturele aspect behouden. In hoeverre Preminger er in geslaagd is echt een film van te maken, is een andere zaak. Volgens ons ls hij daarin niet geslaagd, daar we hier wel in zeer sterke te maken hebben met verfilmd to neel. Persoonlijk zijn we niet zulke grote be wonderaars van Shaw, die met zijn ironi- erende inslag vele waarden naar beneden Jean Seberg, de jeugdige actrice, als Jeanne d'Arc in Preminger's verfil ming van Shaw's „Saint Joan". m uitspraak van minister Cals dat eet icer groot aantal van die bijrta 500 ge ïmporteerde films met cultuur of kunst weinig of niets te maken heeft, des te veelbetekenender. Veelbetekenend yEELBETEKENEND als dan als eerste film in zo'n filmweek een Amerikaan rolprent draait met dé titel „Tea and lympathy" (regie Vincente Minnelli met de sterren Deborah Kerr en John Kerr) en waarin men dan niets, maar ooi- werkelijk niets, kan ontdokken van dc bedoeling dezer filmweek, nl. om de pu blieke smaak te verbeteren. Integendeel. die publieke smaak ooit verknoeid wordt, dan is het met zo'n vies sentimen- teel produkt, waarin noch filmisch, noch Psychologisch, noch artistiek, noch ian de minst te stellen eisen wordt 'oldaan. Dit gehele gegeven iets wat zichzelf nog niet zo gek ls is der mate onwaarachtig en vals gekleurd uit gewerkt, dat men zich toch wel gaat af vragen welke eisen die zgn. deskundige commissie bij de keuze stelde. Een ïiekelijkte, in zichzelf besloten jongeman echt Amerikaanse studentensamen leving, heeft een sterk moedercomplex vindt daarin steun bij de vrouw van «n leraar, een vrouw die ook liefde zou missen. Tragisch al deze toevalligheden, die psychologisch niet de minste waarde hebben zoals ze hier zijn vertoond. Tragi haalde. Maar ondanks dat zou men met de 'erfilming van zijn toneelstuk tevreden kunnen zijn als het eigen filmmedium was gebruikt en niet de camera had dienst ge daan om in beeld te brengen wat op het toneel plaats heeft. Als toneelgebeuren gezien worden hier zeer grote prestaties geleverd, speciaal wel door de acteurs als VVilmark. Todden Gielgud. De jeugdige Jeanne d'Arc, haar spel is echt niel tijd overtuigend, soms zelfs sterk opge legd, vooral in de wanhoopseenes. Niette- film die ons iets meer het ele- kunst en cultuur bijbrengt als zodanig zeker een plaats verdient filmweek. Vooral wel omdat Premin ger hier heeft nagelaten sensatie of show te geven. Na afloop van deze gala-voorstelling hielden B. en W. in het oude Haagse stad- druik-bezochte receptie, waar ook j waren de Italiaanse filmsterren Guiletta Masslna (bekend uit „La Strada"; Amadeo Nazzarl. oiver aan Op de ontvangst die het Haagse ge meentebestuur ln de zalen van het oude stadhuis aanbood verscheen ook de bekende Italiaanse filmster Giuletta Massina (bekend uit de film „La Strada"), die op de foto de Haagse burgemeester Kolfschoten de hand Mayfl de ketting? De Mayflower II is wel behouden ln Plymouth, Massachusetts, aangekomen, maar de rekeningen schijnen nog niet te zijn betaald. De mogelijkheid bestaat nu, dat deze getrouwe kopie van het vroe gere pelgrimschip aan de ketting gelegd wordt. Een ondernemer in Brixham (En geland), waar het schip gebouwd is. eist betaling van een rekening van 370 Pond. Ook een zeilmaker heeft nog een reke ning van 470 Pond. „Als ik binnen een maand mijn geld niet heb, begin ik een gerechtelijke actie", zo heeft hij gezegd. Een van de organisatoren van de reis zou vandaag per vliegtuig naar Engeland gaan om de zaak te sussen. Hij zegt, dat hij onderpand heeft gegeven ter waarde van tweemaal het bedrag der onbetaalde rekeningen. Jongetje in regenput verdronken. De tweeënhalfjarige Martien Hendrix uit Maasbree (Limburg) is maandag op het ouderlijk erf in een regegiput" gevallen en verdronken. Haarlemse arts voor de rechter TWEE GELDBOETEN van dui zend gulden subsidiair twee maal een maand hechtenis (de maxi male straf) eiste de officier van justitie bij het Haarlemse kanton gerecht gisteren tegen de 52-jarige Haarlemse arts E E. V., die zich te verantwoorden had wegens over treding van de wet op de tandheel kundige inrichtingen. Volgen6 een Inspecteur van politie uit Rotterdam zou het een geval betreffen van het Rotterdamse instituut Evipan. Dit zou contact onderhouden met de Haarlemse arts. Vroeger waren artsen ln Rotterdam en Den Haag ingeschakeld. Enkele weken geleden werd tegen de Haarlemse arts proce6-verbaal opge maakt. Naar de inspecteur zei zouden O OEWEL AUTOMATISERING soms lykt op ver doorgevoerde mechanisatie, moeten deze twee begrippen niet worden ard. By de mechanisering moet tel kens weer de mens worden ingeschakeld, automatisering is een produktiewUze waar bij arbeiders die routinewerkzaamheden verrichten, geheel worden vervangen dooi mechanische hulpmiddelen. In de plaati van het menselijke denken komt dan de computor, die de bewerkingsmachincs be heerst. Dit zeide de heer J. M. Harlhoorn, penningmeester van de broepsgrocp lei dinggevend en toezichthoudend personeel ln de Nederlandse christelijke beambten- bond. op de jaarvergadering die vandaag in Utrecht werd gehouden. Vooraf had de voorzitter, de heer T. Hokken, gewezen op de verzwaring van het werk van het leidinggevend personeel als gevolg van de zich wijzigende omstan digheden. De heer Harthoorn, die zich in het bij zonder bezighield met de positie van het I leidinggevend personeel ten opzichte van Composities voor Amsterdam B. en W. van Amsterdam hebben op ad- ies van de jury, bestaande uit de heren Henrl Arends, André Jurres en Gulilaume Landré, besloten de hieronder genoemde opdracht van de gemeente Amsterdam geschreven composities te aanvaarden Een Kwintet voor klarinet, fagot en viool, altviool en cello door Jan Mul en Kwintet voor fluit, hobo, viool, alt viool en cello door Luctur Ponse. Acteur Louis Saalborn te A'dam overleden Te zijnen huize in Amsterdam is van nacht overleden de bekende acteur cn toneeldirecteur Louis Alexander Saal born. Louis Saaliborn werd 13 juni 1891 te Rotterdam geboren. Na de HBS en de rijksakademie voor beeldende kunsten te hebben afgelopen trad hij in 1908 op de planken, aanvankelijk als operette-ko miek, van 1911—1920 maakte hij deel uit het gezelschap Rooyaards; van 1924 was hij artistiek leider van de N.V. Nederlands Toneel; in 1930 werd hij met Dirk Verbeek directeur van de Kon. Ver. het Nederlands Toneel; in 1932 stichtte hij het gezelschap „Saalborn"; ln 1939 ver bond hij zich met Cor van der Lugt Mel- ln 1945 met het Amsterdams to neelgezelschap. s een leerling en volgeling van Willem Rooyaard6, wiens werk hij ge tracht heeft voort te zetten. onmogelijk alle rollen te noe- irin hij gedurende zijn bijna 50- jarige toneelloopbaan ls opgetreden. Voor enkele jaren maakte hij deel uit van de troupe die 250 maal „Ze kregen wat ze wilden" over het voetlicht bracht. Lord Ismay ridder in orde van Kouseband Lord Ismay, de voormalige secretaris generaal van de NAVO, is gisteren in het Engelse Windsor Castle door konin gin Elizabeth tot ridder in de Orde van de Kouseband verheven. Hulpprogramma OEES voor minder ontwikkel de Europese landen De O.E.E.S. heeft een bedrag van 1.160.000 gulden beschikbaar gesteld voor het uitzenden van deskundigen naar Griekenland, Italië en Turkije teneinde de economische ontwikkeling daar te bevor deren. Dit is de eerste maal, dat de OEES, voor een hulpprogramma van de leden gelden voteert. Het besluit zal ongetwij feld invloed hebben op de besprekingen in de O.E.E.S. ten opzichte van het vrij- handelsgebied. De onderontwikkelde ge bieden in Europa vrezen hierdoor ni lijk op het tweede plan te geraken. De N.V. Bataafsche petroleummaat- schappij heeft in Schibdam een bestel ling geplaatst voor een verplaatsbaar boorplatform voor het verrichten vai ringen In open zee. Men zal het eind volgend jaar gaan gebruiken in dé Per zische golf, waaruit de conclusie volgt dat men bij vernieuwing daar het onder zoek naar aardolie zal ondernemen. Holland Festival ZES JAAR heeft muzikaal Nederland moeten wachten op een kennismaking met Strawinsky's laatste opera „The Rake's Progress", dat ln 1951 In Venetië zijn doop ontving. En het zou misschien wel nog langer geduurd hebben, als niet met het Holland Festival de kans gekomen was dit werk a een der geniaalste componisten van onze tijd hierheen halen. Hoe men over de opera zelf denken mag, het feit t de uitvoering .alleen al betekent een daad van moed, daad van importantie. Zo ging dan gistèravond in een helaas slecht bezet K. cn de Haagse première, die door de Nederlandse Opera onder Erich Lelnsdorf geboden werd. daarmee werd deze geschiedenis slappeling maar een saaie aangelegenheid, die alleen een enkele keer verlevendigd werd, zoals door de temperamentvolle Mimi Aarden (Baba) en door Frans Vroons in de geestig uitgewerkte rol var de veilingmeester. Maar de Tom Rake- well van Eugene Conley raakte niet tot leven ook vocaal niet en men merkte var de tragiek in deze ruggegraatloze figuur niets. Graziella Sciutti was een lieve An ne en haar bekoorlijke stem ontroerde, al had ook hier de expressie krachtiger kunnen zijn. Zo ook Otakar Kraus als Nick Shadow: in opzet goed aangegeven, vocaal als scènisch, maar niet voldoende uitgediept, vooral in het demonische. Gee Smith, Jo v. d. Meent en Jan v. Mantgem vulden de hoofdrollen goed aan, en oo het koor en orkest voldeden zeer wel. Dra. H. E. Kokee-van den Berge de automatisering, meende dat tegenover de uitschakeling van werknemers een uit breiding staat als gevolg van de spec taculaire mogelijkheden die men krijgt. Hij meende dat bij de doorvoering van de automatisering met minder leidinggevend personeel kan worden volstaan, maar dat door de produktie van nieuwe artikelen de behoefte aan leiding groter wordt. Bovendien zijn er slechts bepaalde bedrijfstakken, die zich voor automatisering lenen (tien procent van het totaal aantal arbeiders omvattend). Overigens is de techniek nog in een stadium van ontwikkeling, waarbij nog komt dat er een wereld- tekort aan intellect is. Economisch gezien, zo vervolgde de heer Harthoorn, ontstaat bij stijgende wei aart behoefte aan meer differentiatie en en stijgende behoefte aan diensten. Met toepassing van deze compenserende fac toren achten deskundigen een produkti- vlteit mogelijk, die zal leiden naar ver hoging van de levensstandaard. De heer Harthoorn besloot met te wijzen op de taak van de christelijke vakbewe ging: het erop toezien dat ook door de toepassing van de automatisering dé naas te wordt gediend. Twee leden van de Labourfractie tn het Britse Lagerhuis, Brockway en Jenny Lee. de echtgenote van Bevan, zullen de regering de volgende week verzoeken, een onderzoek ln te stellen naar de klachten van acht Cyprioten, die onder beschuldiging van het plegen van ge welddaden op Cyprus in een Londense gevangenis straffen variërend van twaalf jaar tot levenslang uitzitten en die op Cyprus door de Engelsen mishandeld zouden zijn. leiding Een curieus geval, deze Strawiinsky- opera, zoals eigenlijk zijn overige z.g. neo-klassiek en neo-barok oeuvre. Want wat Strawinsky hierin doet, komt per slot van rekening neer op een pastiche, een herschrijven van een klassieke opera, met parlando, recitatief en aria, in een taal die ontleend is aan vrijwel alle ope racomponisten, Hëndel, Gluck, Mozart, Bellini, Rossini, Verdi, zelfs In een dode lijk sarcasme een enkele maat Wagner (die Strawinsky verafschuwt!) En toch ondanks dit amalgama herkent men da delijk Strawinsky, niet alleen omdat hij soms zichzelf citeert, zijn eigen Petroesj- ka, zijn Psalmensymfonie, maar in d« droge harde zegging, in het gebruik van het ritme, in de gekruide harmoniek, in de melodische sprongen, in de okestrale kleuringen. Ook met het libretto is het een dergelijk pastiche-geval: ook hiex1 een ontlening, en wel aan een reeks prenten van de 18de eeuwse Engelse schilder Hogarth, die daarin de levensloop van een losbol te kent. Maar zijn tekstdichters, W. H. Au- den en Ch. Kallman, mengden er nieuwe elementen door, wonderlijke personages, als Baba, de vrouw met de baard, Nick Shadow, personificatie van de duivel, zij schiepen fantastische, ireëele situaties, legden er een soort diepte-psychologi sche Deutung ln. Zodoende komt de ge schiedenis van Tom Rakcwell, de losbol, in een even onwezenlijke, surrealistische wereld te staan, als b.v. de schilderijen van een Salvador Dali, waarvan de sfeer eigenlijk precies dezelfde is als van deze Maar het is alles zo razend knap ge daan, de tekstdichting, de muziek, zoals het demonische gebruik van de clavecim- bel in de kerkhofscène, de orkestrale in leidingen, de werkelijk ontroerende aria'r van Anne, Toms verloofde, die hij in Lon den bij het verbrassen van zijn erfenis bedriegt, maar die (ïem, krankzinnig ge worden na het kaartspel om zijn leven met de duivel (dat hij dank zij Annes liefde wint) in het dolhuis troost. Nu vonden wij wel, dat de opvoering van de Ned. Opera met de eigen houding van het werk niet voldoende rekening had gehouden. De decors van Kenneth Green zagen cr ons te zoetelijk uit, veel afgestemd op de prentjesstijl, zi der de Strawinskiaanse hardheid. En de regie van Peter Potter, noch de leiding van Erich Lelnsdorf hadden het halluci nerende van dit werk. Het was alles te slap, te vriendelijk, het had geen tempo, geen gang. De contrasten, zowel in de orkest- als in de zangpartijen, fel genoeg aangezet, de plastiek, het vin nige profiel ontbrak en bovendi van de tekst vrijwel niets te verstaan. En Otakar Krauss (I.) en Eugene Conley (r.) in de opvoering van de opera van Strawinsky The Rake's Progress", zoals die gisteravond werd opgevoerd tijdens het Holland Festival. Verdachte verklaarde dat de patiënten erop stonden dat alle tanden en kiezen getrokken werden. Hij 6tond volgens zijn verklaring niet in relatie met het Rotter damse instituut. Namen van bezoekers vroeg hij niet,hetgeen de kantonrechter mr. F. J. Gerritsen deed opmerken: „Toch wilt u het doen voorkomen dat u onaf hankelijk werkte van het Rotterdamse In- De inspecteur van de volksgezondheid in Noordholland, dokter A. P. de Groot, deelde als getuige mee dat de arts niet in het bezit was van een bewijs, voorge schreven in de wet op tandheelkundige inrichtingen. Het 6tond volgens hem dat verdachte zich vrijwel uitsluitend heeft beziggehouden met het „ro< van gebitten van patiënten, die het hem vroegen. Dat is volgens getuige medisch- ethisch volkomen onjuist. Ook noemde hij het onverantwoordelijk, te voren geen be hoorlijk medisch onderzoek bij de patiën ten in te stellen. Twee zieken De kantonrechter herinnerde eraan, dat getuige tegenover de politie zou hebben verklaard dat nooit geprobeerd is deel van het gebit te 6paren en dat twee dames uit Tilburg na de behandeling door verdachte, ernstig ziek zijn geworden. In zijn requisitoir zei de officier justitie, mr. H. Lagerwaard, verdachte niet te zien als een zelfwerkende arts, maar als „iemand die hand- en spandien sten verricht voor het beruchte Evlpan- instituut". De raadsman, mr. G. J. W. Baurichter, betoogde dat uit het dossier niet is ge bleken dat een georganiseerde samenwer king bestond tussen het Rotterdamse In stituut en verdachte. Hi) ontkende dat verdachte als een verlengstuk van het in stituut te beschouwen is. Als zelfstandig arts kreeg hij de patiënten in zijn woning die hij behandelde. De wet op de tand heelkundige inrichtingen regelt volgens pleiter het incidenteel optreden van de individuele artsen niet, maar slechts dat der inrichtingen. tandag uitspraak. WERELDTENTOONSTELLING Nederland stuurt hoge golven naar Brussel Nederland zal zdch door middel van een flinke golfslag, kunstmatig opge wekt in een groot bassin, op de wereldtentoonstelling 1958 te Brussel laten horen. Deze golven zullen 30 centimeter hoog opspatten en met hun melodisch gedruis op suggestieve wijze de bezoeker attenderen op wat hem in de hal van het vervoerswezen (2000 vierkante meter) te wachten staat. Scheepvaart en luchtvaart zijn voornemens op opvallende wijze hun wereldomvattende verbindingen aan te tonen. De spoorwegen zullen even min ontbreken. De K.L.M. zal o.m. vertegenwoor digd zijn met een deel van een kajuit, alsmede met een schroefturbinemotor van een Lockheed-Electra vliegtuig, waarvan de K.L.M. er in 1959 twaalf in gebruik zal nemen. De Nederland se havens zullen het accent leggen op hun betekenis als in- en uitvalspoort van Europa. Een bewegende scheeps schroef zal het Nederlandse vakman schap op scheepsbouwgebied demon streren en de kostelijkste scheeps modellen zullen varensgereed liggen. „Door blinden gemaakt" In toenemende mate worden de laatste tyd aan het publiek goederen te koop aangeboden, die afkomstig zouden z(jn van of vervaardigd door blinden of min der validen, zo deelt het Centraal archief en inlichtingenbureau inzake maatschap pelijk hulpbetoon mede. Uit veelvuldig ingesteld onderzoek is echter gebleken, dat een groot deel van dc aangeboden goederen óf ln het geheel niet óf slechts ten dele door blinden of minder validen zyn vervaardigd. Verreweg de meeste verkooporganisa ties, waarvan de leurders zich bij het pu. bliek aandienen als verkopers van derge lijke goederen en die vaak voorzien van een legitimatiebewijs, prijscourant of transportmiddel met daarop aangebrachte Met nieuwe methoden meer mijnongelukken De Belg Nicholas Dethler, voorzitter van het 37ste congres van de Internatio nale bond van mijnwerkers, waaraai gevaardigden van 31 organisaties uit 28, landen (2% miljoen leden) deelnemen, heeft gisteren op de openingsdag te Lon den verklaard, dat het aantal mijnonge lukken met dodelijke afloop in alarme rende mate is toegenomen. Dethler er daarbij echter ook op, dat het aantal ongelukken in Engeland en Ned land wèl was afgenomen. „Terwijl de oude traditionele gev; minder worden", aldus de voorzitter „ontstaan er nieuwe gevaren, tengevolge van nieuwe arbeidemethoden in mijnen". Tocli ie hel zo 961) Zolang er bibliotheken van enige afmeting zyn geweest, zullen de beheer ders van die boekenryen wel pogingen in het werk hebban gesteld lyslen aan te leggen van de boeken en manuscripten die zich in de bibliotheek bevonden. Een dergelyke inventarislijst mogen we echter nog geen katalogus noemen, want van een katalogus moet op x'n minst toch worden verwarht, dat daarin staat aan gegeven, waar het betreflende boek in de bibliotheek kan worden gevonden. Stelt u aich het humeur eens voor van de Assyrische koning Assurbanipal, indien hy aan de hand van een inventarislijst met absolute zekerheid had geweten dal een bepaalde tekst zieh in zyn biblio theek te Ninive bevond maar dat nie mand in staat was deze tekst uit de 100.000 andere kleitabletten te voorschijn ts halen! Geeft een katalogus dus aan, waar een boek in de bibliotheek te vinden ia, er zyn ook snuffelaars die nóg hogere eisen aan de katalogus stellen. Geleerden in de bibliotheek van Alexandria wisten bijv. uit ervaring, dat het buitengewoon ban dig ia, de geschriften over één en hel zelfde onderwerp by elkaar te plaatsen zodat by het bestuderen van een onder werp de hele literatim- lie xich daarvan in de bibliotheek l« d, kon worden overzien. Zo ontsli- Ie ig. systemati- aebe katalogus, die vóór de Christe lijke tijdrekening werd samengesteld. De eisen kunnen echter nóg hoger worden gesteld. Niet tevreden met de boeken die in de bibliotheek aanwezig zijn, kan een onderzoeker willen weten, welke literatuur, waar ook ter wereld en ia welk tijdvak ook verschenen, er be staat over hel onderwerp dat hy bestu deren wil. Was dit vroeger een onmoge lijke eis, de wetenschap van ome dagen zou nooit ren zo hoge vlucht in ren ao korte tyd hebben kunnen nemen, indien niet op alle mogelijke en onmogelijke gebieden de ig. bibliografieën waren samengesteld, waarin de titels zijn opge nomen van de geschriften die over een bepaalde wetenschap, of enig onderdeel van -deze wetenschap ïyn opgenomen, zodat een onderzoeker zirh in de onover zienbare massa van literatuur tenminste kan oriënteren. Het uiterste dat op dit gebied theore tisch bereikbaar is, bibliografie *ijn, wa alle drukwerken, wai men. Eu compleet kon het geval evenmin worden genoemd, want dc ca. 15-000 op- (enoraen titels vertegenwoordigden onge veer 20 van de tot die tyd verschenen werken. Desondanks moeten we het irootste respect hebben voor het streven rn de werklust van deze arts! Na dien zyn nog herhaaldelijk pogin- bibliografie aan( zamerhand beeft i ■en utopie is. In h „Inst bibliografie" nis lant universele bibliogrnl een kaartsysteem aa 1927 was men zo ver te Brussel opgesteldi heschrjj' De ite poging hiertoe d al vier eeuwen geleden onderno door Konrad Gesner, die dokter in ich was en in 1545 zyn Brbliothera versalis het licht deed zien. Erg uni- icel was deze bibliografie overigens omdst uitsluitend Latijnse, Griekse Hebreeuwse werken weren opgeno- evorderd, dat twee k.t.lngi 13tf mil- Hat lykt heel wat, maar wanneer men bedenkt, dat tot 1900 ongeveer 30 miljoen boeken zyn ver- schenen en er nadien jaarlijks gemiddeld „p,ojd"»«ït fcs P*™"". innerr of wssr- 100.000 tijdschriften rn desnoods te nemen en te '0.000 grote kranten geteld kunnen wor den, dan valt direct in het oog dat deze opgaaf onmogelyk te vervullen is. Daarom is het veel verkwikkelyker eens ie neuzen in katalogi van niet be staande bibliotheken. Dsaro en volgende keer. (NADRUK VERBODEN) leuzen, zijn zuiver op commerciële basi6 geschoeid en verkopen naast artikelen, af komstig van blinden en minder validen, ook z.g. ,s«rvice artikelen" welke uit de vrije handel worden betrokken. De prij zen. die voor deze artikelen worden ge vraagd. liggen veelal niet onbelangrijk hoger dan normaal. Door speculatie op het sentiment wordt het publiek gesugge reerd met de aankoop van die artikelen een goed werk te doen en daardoor de blinden en minder validen te helpen. De ervaring heeft echter geleerd, dat het eigen belang van de verkooporganisaties en van de verkopers hierbij op de voor grond 6taat Genoeg krantenpapier De wereldvoorraden krantenpapier zul- en van nu af aan groter zijn dan de vraag. De pulpvoorraden vormen, naar het schijnt, niet langer een probleem. Deze mening is men op het Amerikaanse de partement van handel toegedaan. De we reldvraag naar krantenpapier zou in 1959 14.900.000 ton zijn bij een produktiecapaci- teit van 16.300.000 ton. Te beginnen met 1957 zal er dan een buffervoorraad boven de wereldvraag zijn, Jacht op monster van Loch Ness Wanneer het myaterlcuze monster van Loch Neia werkelijk bestaat, dan zullen de televisiekijkers overal In de wereld daarvan ooggetuigen worden. Een Britse tclevislemaat. •chappy heeft nl. besloten het dier met behulp van onderwatercame ra's In zyn hol op te sporen. „Wy sullen een eind maken aan alle gissingen over het monster." deelde oen woordvoerder van de maatschappij mee. „Eindeiyk zul len we achter de waarheid komen." De expeditie zal in augustus plaats hebben. Een boot van 120 ton wordt uitgerust met echo-appara ten, zoals de visslers die tegen woordig gehruiken om scholen vis op te sporen. Desnoods sal men ren maanlang Jacht maken. Zodra het monster wordt geslganleerd gaan televisie-camera's nsar be neden om opnamen te maken. Loch Ness Is 38 km lang en ongeveer 250 meter breed. Dc expeditie zal het gehele meer uitkammen. Slnda langs het meer een ver keersweg la geopend (In 1933) heb- tten honderden mensen, naar ze «eggen, het dier gezien. Het signa lement luidt als volgt: lengte ze- ren tot twaalf meter, dunne hals met kleine kop, die op de kop van een schaap lykt. Een huid als van een olifant. Achter de nek twee tot zes bulten. Het beweegt zich voort met dc snelheid van een raceboot. Het Is nu maar de vraag of het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 5