CftRISTFLIJK n Hoger onderwijs voor onderwijzers Puzzel mee Somberheid en hoop aangaande eenheid der geref. belijders Griekse kerk beperkt haar delegatie in Wereldraad -\ tips blijven neutraal Onveranderd r>4 Dan eerst heroriëntatie van de kweekscholen Schrijvend over de kwestie van de toelating van onderwij zers tot de universiteit maakt de onderwijsmedewerker van De (r.k.) Volkskrant de volgen de opmerkingen: EEN beslissende vraag in de onderhavige materie is, of de onderwijzersopleiding in dezelfde mate een vooropleiding geeft tot wetenschappelijk denken (met z'n zelfstandigheid, z'n rustige metho dische twijfel, z'n denkstrijd) als de middelbare scholen, die voorberei dend wetenschappelijk onderwijs heten te geven. Geeft de onderwijzersopleiding in dezelfde mate de habitus tot bezin ning, tot reflexie op eigen geestes structuur? Zo niet, dan is de kennis die in het algemeen de onderwijzer in zijn verdere studie kan vergaren, niet bezonken, niet geïntegreerd in zijn eigen persoonlijkheid, zoals men tegenwoordig graag zegt. ?igd de gestelde vraag ontken nend te beantwoorden, maar zouden dan een tweede vraag er bij willen sluiten: is het niet wenselijk, dat de onderwijzersopleiding tot op zekere hoogte dezelfde denkkracht ont wikkelt? Of komt deze hem in zijn dagelijks werk niet te pas? Ook deze vraag zullen velen ont kennend willen beantwoorden. Wij vragen ons echter af, of niet vele problemen die aan ons huidige onderwijsstelsel kleven, opgelost werden, of liever verdwijnen zou den, wanneer de onderwijzer meer tot een zelfstandig denken werd op- Hij zou in zijn dagelijks werk meer in staat zijn het zelfstandig denken en zoeken te stimuleren; hij zou in meer gevallen dan thans het geval is de geschiktheid van zijn leerlingen voor middelbaar onder wijs kunnen vaststellen; hij zou vooral de aansluiting van het lagere en het middelbaar onderwijs op elkaar beter kunnen verzorgen voor zover het de lagere school betreft. Dit alles zou een onschat baar voordeel betekenen voor het onderwijs. Dit voordeel nu zou bereikt wor den. wanneer de onderwijzers-op- leiding meer het karakter kreeg van voorbereidend wetenschappe lijk onderwijs, hetzelfde karakter dus als hbs en gymnasium dragen. En heeft eenmaal deze opleiding dit karakter aangenomen, dan is een voor de hand liggende consequentie, dat voor de onderwijzer de poort ier universiteit of hogeschool wordt geopend, zodat hij wetenschappelijk onderwijs volgt waarvoor hij is op geleid. Dit zou tevens in aanzien lijke mate het aanzien der onder wijzersstand verhogen. IV A AR onze mening, zo besluit de - Volkskrant, is dus eerste ver eiste, dat de kweekschool haar op leiding in deze richting oriënteert. Het is nog niet zo lang geleden dat haar onderwijs een meer algemeen vormend karakter kreeg. Maar daarmee is, zoals minister Cals in de Eerste Kamer zei, nog geen voor bereiding op wetenschappelijk on derwijs gegeven. Zolang dit niet bereikt is. is het onzes inziens moeilijk om aan alle gediplomeerde onderwijzers toegang te geven tol de universitaire examens. In indi viduele gevallen van bijzondere begaafdheid zal dan een colloquium doctum uitkomst kunnen bieden. Ds. R. C. Harder directeur van „De Nijenburgh" Tot directeur van het gereformeerde instituut toti opleiding van maatschap pelijke werksters en evangelisatiearbeid sters „De Nijenburgh" te Baarn, is be noemd ds. R. C. Harder, predikant der gereformeerde kerk van Amsterdam-Cen trum. Deze zal per 1 september zijn nieuwe functie gaan vervullen. De be noeming van een predikant tot directeur van dit instituut was noodzakelijk we gens de uitbreiding der opleidingsmoge lijkheden. De thans 47-jarige ds. Harder staat sedert 1949 als predikant te Amsterdam. Voordien stond hij in Bandoeng, Leiden en Wageningen, waar hij predikant voor de studenten was. hiopk VAM DL DAG Verhalen uit het leven van Je zus, door April Oursler Armstrong, vertaald door Frieda van Felden. Uitgave Bosch en Kenning, N.V., Baarn. Over deze serie van zes boekjes, die weliswaar vlot zijn geschreven en ver taald, doch in te bont gekleurde band jes zijn gestoken, kunnen we niet on verdeeld enthousiast zijn. De opzet is goed bedoeld, doch de schrijver heeft dikwijls zijn fantasie de vrije loop gela ten. Wanneer wij bijv. uitvoerig over de aanzoek van Jozef aan Maria lezen, dan menen we, dat hier onverantwoord verhalen uit de Bijbel zijn gebruikt om een populaire uitgave te bewerkstelli gen. De schrijver heeft zijn doel echter voorbijgeschoten. Wereldraad CVJM- YMCA naar Kassei De wereldraad van het CVJM-YMCA verwacht ongeveer 250 afgevaardigden uit praktisch alle landen van de wereld op een werkbijeenkomst, die van 4 tot 12 juni a s. in Kassei onder leiding van dr. Charles D. Sherman uit Ly- bië zal worden gehouden ter behande ling van vragen met betrekking tot de zendingsdienst van de christelijke Jon- gemannenbeweging. De wereldraad is net hoogste „wetgevende" orgaan van de wereldbond, die thans 4 miljoen le den telt. Op 7 juli is er een officiële sa menkomst in de burgerzaal van Kassei Hier zullen Indische, Afrikaanse en Zuid amerikaanse afgevaardigden het woord voeren. Op deze zondagmorgen worden er in de kerken oecumenische diensten gehouden, waarin predikanten der ver schillende kerken zullen voorgaan. Nederlandsch Bijbelgenootschap De algemene vergadering van het Nederlandsch Bijbelgenootschap wordt op 19 juni in de Doopsgezinde Kerk aan het Singel te Amsterdam gehou den onder leiding van de heer J. C. H. Heldring. In de morgenvergade ring komen onder meer de bestuurs verkiezingen aan de orde. In plaats van de heer Heldring zijn gekandi deerd de geref. predikanten ds. J. H. Sillevis Smitt te 's-Gravenhage, ds C. van der Woude te Leeuwarden en ds. H. A Wiersinga te Baarn. HORIZONTAAL: 1 Vol bochten, 8 god der liefde, 9 hemellichaam, 10 drie- riemen lasso. 11 inhoudsmaat, 12 in houdsmaat, 14 vruchtje, 15 buiten dienst, 16 godin, 17 st°"n, 18 grondtoon, 20 Rom. keizer, 21 teken van de Dierenriem, 23 ik, 24 jaargetijde. VERTICAAL: 2 Knaagdier, 3 voorte ken, 4 gevangenis, 5 vreemde munt, 6 metaal, 7 groots, 9 uitloper van een plant, 10 vervoermiddel, 11 landmaat in Zeeland, 13 bestemming, 15 hoop, 17 maal, 19 heidemeertje, 21 Chin, maat, 22 deel van de bijbel. OPLOSSING PUZZEL NO. 45 HORIZONTAAL: 1 Klaproos, 7 ros, 8 Eos. 10 er, 12 nu, 13 gat, 14 rob, 15 teug, 18 re. 19 el. 20 kaf, 21 elders, 23 Po, 24 tele, 25 duo, 26 koets. VERTICAAL: 1 Krent. 2 lor, 3 as, 4 re, 5 oom, 6 os, 9 tuberoos, 11 dag, 12 nor, 13 gulden, 16 eelt, 17 sas, 20 krek, 22 el, 23 put, 25 de. Saarvergadering in Utrecht Kerae >iin uswerle GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Apeldoorn (vak.-J. R. Goris): C. Klapwijk te Bennebroek; Marken: kand. C. van Zuylen te Hillegom. Geen overweging. Kand. Joh. Pas veer te Coevorden wil geen nieuwe be roepen meer in overweging nemen. Benoemd tot ziekenhuispredikant te Reeds enige jaren bestaat er in Nederland een „Vereniging tot herstel H' .wipdig, legerpredikant van de kerkelijke eenheid der gereformeerde belijders". Deze organisatie te heeft zaterdag in Utrecht haar jaarvergadering gehouden. De vergadering, ivan 1iv,,r' die onder leiding stond van de 2e voorzitter, de heer J. A. Nap te Rotterdam. I werd bezocht door vogels van diverse gereformeerde pluimage. Zelfs verscheen er ds. J. J. Ruys, predikant van de vrije oud-gereformeerde gemeente in Alkmaar. Nijverdal. oud-missionnair predikant t is inderdaad de bedoeling van de vereniging om allerlei gereformeerden, die in de loop van de laatste eeuw uit elkaar zijn gegaan, weer bijeen te brengen. Daarbij wordt in de eerste plaats gedacht aan een hereniging van gereformeerden, vrijgemaakte gerefor meerden en christelijke gereformeerden. Deze groeperingen zijn ook vertegen woordigd in het bestuur. Zo mogelijk iu men de Gereformeerde Gemeenten - eveneens by willen betrekken. Zonden de eerste drie kerkgemeen schappen tot overeenstemming zijn ge komen, eventueel met de Gereformeerde Gemeenten erbij, dan zou men zich willen beijveren, om met de gerefor meerden in de Hervormde Kerk tot eenheid te geraken. Momenteel acht men het weinig zin hebben om contact met de hervormd-gereformeerden op te nemen. Want, zo verklaarde de heer A. Groenendijk te Rotterdam, secretaris der vereniging, de gereformeerden in de Hervormde Kerk voelen zich in de éérste plaats hervormd: zij willen de oude vaderlandse kerk niet prijsgeven en daarom is het voorshands moeilijk om met hen tot eenheid te komen. Intussen moet men niet denken, dat het met de eenheid tussen de eerder ge noemde groeperingen al erg ver is. De zelfde heer Groenendijk liet dienaan gaande nogal sombere klanken horen. De vereniing zond vorig jaar een brief aan de synode der Gereformeerde Ker ken, met verzoek de vervangingsformule te willen schrappen, zijnde het eerste struikelblok op weg naar hereniging met de vrijgemaakten. De brief was voorzien van meer dan tienduizend handtekeningen. De synode nam deson danks de vervangingsformule niet terug. Zij meende zelfs, dat een vereniging als deze het gevaar voor groepsvorming in de hand werkte. „Maar wij bedoelen juist het tegendeel", zei de heer Groe nendijk. De synode der Geref. Kerken (ond. art. 31) legde de aan haar namens de vereniging gezonden brief terzijde, omdat deze brief de synode niet via de hiërarchieke weg jiad bereikt. De synode der Christelijke 'Geref. Ker ken antwoordde op het tot haar ge richte schrijven, dat zij het werk der vereniging met belangstelling volgde. De resultaten van het contact met synodes zijn dus bijna geheel nega tief. Men zal aan de generale synode der Geref. Kerken, die dit jaar te As sen bijeenkomt, geen brief met hand- tekenirtgen sturen. Maar al waren er dan teleurstellingen, toch achtte de heer Groenendijk het niet uitgesloten, dat in de toekomst een positief resultaat verkregen zou worden. De 300.000 handtekeningen op het volks- petitionncment kregen in 1878 ook nul op rekest, maar in 1920 werd toch het 42 jaar tevoren beoogde resultaat ver- Vorig jaar is ook een poging gedaan de kerkeraden te bewegen gezamenlijk de hervorming te herdenken. Dit mocht echter niet lukken, o.a. doordat men aagd had, dit in een gezamenlijke eredienst te doen; zoiets is natuurlijk ondenkbaar! Dat de term „eredienst" gebruikt was, berustte op een vergis sing en dit werd toegeschreven aan het feit, dat de vereniging (willens en we tens) geen dominee in haar bestuur wenst te hebben; men wil de eenheid onderop" bewerkstelligen. Toch - thans uit de kerkelijke „boven laag" een commissie van advies en sa- menspreking benoemd, die zal nagaan nu precies de verschillende gere- Geen ambtsdragers meer naar de Oecumene maar alleen hoogleraren in de theologie, d.w.z. leken zullen worden afgevaardigd. Deze beperkingen in het oecumenisch verkeer schijnen verband te houden met het orthodoxe kerkbegrip, al trekken niet alle oosterse kerken deze conse quentie. dat men het interkerkelijke contact niet meer direct kerkelijk, maar meer als lekenbeweging ziet. Protestantse kerken zijn nu eenmaal niet van dezelfde orde als de Oosterse orthodoxe kerken en evangelische predikanten kan men door het ontbreken dei- apostolische successie (die ondanks de scheiding in 1054 in de Byzantijnse Kerk en haar uitlopers evenzeer gehandhaafd is als in de Romeinse) niet anders zien dan als leken. formeerde groeperingen houdt en welke stappen n kunnen doen op de w« eniging. In deze samensprekingscom- missie zitten 5 gereformeerde predikan ten en 1 niet-theoloog uit die kerken; 2 vrijgemaakte predikanten en 3 niet- theologen; 2 chr.geref. predikanten en 1 niet-theoloog. Wanneer deze heren de zaak eens grondig doorspreken, dan zul len de synodes zo veronderstelt men hun geluid niet kunnen negéren. De vereniging telt 1100 leden, hiervan betalen er 340 contributie, vertelde de penningmeester, de heer F. Bossen broek uit Doetinchem; nochtans was er een batig saldo in kas van ruim 900. Ter vergadering installeerde men vijf nieuwe bestuursleden: ir. H. van Harten te Groningen (die voorzitter wordt), mr. J. W. Genuit te 's-Gravenhage, A. de Groof te 's-Hertogenbosch, allen vrij gemaakt; Sj. van Dijk te Leeuwarden en dr. ir. A. K. van der Vegt te Delft, Ds. W. F. C. van Helsdingen, emeritus gereformeerd predikant te Voorschoten Evangelisatiecongres Ger. kerken (art. 31) De Geref. Kerken (ond art. 31) zullen .an 29 tot 31 juli te Rotterdam in het her-1 kerkgebouw aan de Simonstraat een ,nr"- evangelisatiecongres houden. Aan het congres gaat de jaarvergade ring van het verband van evangelisatie commissies vooraf. Ds. H. Vogel uit En schede zal het congres openen met een rede over; „De betekenis van de evan gelisatie voor de kerk". Referenten zijn de predikanten ds. Joh. Francke uit Hoogeveen („De betekenis van de evan gelisatie voor de wereld") en ds. J. Mees ter uit Amsterdam-Zuid („De evangeli satie onder de rooms-katholieken"). bepleitte een gezamenlijke avondmaals viering voor alle Christusbelijders, ook buiten de kerken van gereformeerde signatuur. Ds. J. J. Ruys keerde zich in een toespraak tegen de „leiding", spe ciaal in de Gereformeerde Kerken. Ds. D Biesma, chr.geref. predikant te Utrecht-Centrum sprak een slotwoord onder de titel „Eendrachtig bijeen". Spelen met vuur De geschiedenis van Ananias en Sapphira, die ons in Hande lingen vijf beschreven wordt, is moeilijk te verwerken. Waarom moesten deze mensen, die toch zoveel geld bij de apostelen kwa men brengen zij verkochten nota bene een stuk land! plot seling dood blijven? Zo kort na het grootse feest van de uitstorting van de Heilige Geest doet. reeds de ver schrikking, de gruwel van de dood haar in trede. En toch. Petrus windt er geen EEN WOORD VOOR VAN DAAG Hij zegt* Waarom heeft de satan uw hart vervuld om de Heilige Geest te bedriegen? Dat is dus de grote zonde, waarin Ananias en Sap phira zijn gevallen. Zij dachten de Geest des Heren om de tuin te kunnen leiden. Satan ligt al tijd op de loer. Is hij niet de grote verleider? En hij is het ac tiefst op het terrein van de kerk, bij onze heiligste verrichtingen! Wij spelen net als Ananias en Sap phira zo graag met vuur. Laten wij toch voorzichtig zijn. God laat niet met Zich spotten. Het kon wel eens zijn, dat wij ons aan dat onheilige vuur dodelijk verbranden. Amusement in luchtige sfeer Vara had zich zaterdagavond aange past bij het snikhete zomerweer en de kij kers een luchtig pro gramma voorgezet. Leerlingen van Am sterdamse middelbare scholen maakten hierin hun televisie debuut met een cabaretje over de verschrikkingen vanc het eindexamen. Dat deden zij met Lyrische Stücke van Grieg (22.10 uur) Door een bijzonder technisch procédé is het mogelijk geworden opnamen uit 1905, waarop de com ponist Edvard Grieg eigen werken op de piano speelt, op de grammo foonplaat te krijgen. Hij speelt o.m. „Vlinder én vogeltje" uit zijn lyri- zoveel enthousiasme, dat het de' sche stücke, op 43. Grieg heeft n.et minder dan w bundei<. lyrische Stücke geschreven, samen 66 stuk jes omvattend. Tal van stemmingen komen er in deze nummers voor: elegisch, vrolijk, pastoraal, wee moedig, uitgelaten. Wie zo af en toe eens een stukje uit die bundels- speelt, zal zeker van Grieg gaan houden. Het zijn werkjes van een intieme salonsfeer en bij zulk soort werkjes is het altijd goed er niet te veel achter elkaar te spelen. Op zichzelf zijn er juweeltjes bij, zoals ook die, welke Grieg van avond speelt. Het zijn aardige te keningen in klanken en ritmen. toeschouwers thuis ongetwij feld vele plezierige ogenblik ken zal hebben bezorgd. Datzelfde kan Tiaar onze me ning worden gezegd van het voornaamste deel van dit pro gramma, „Variètévé". Daarin viel Johan Noordhof op als een conférencier, die van de platge treden paden durft af te gaan. Hij besprak een boek met car toons en hij deed het niet slecht. Of men van de muziek van het Millersextet houdt of niet. het is een feit, dat hun muzikale show tot slot door Milo Anstadt bijzonder knap geregisseerd werd. Daarmee kon men zien, dat muziek wer kelijk niet alleen een kwestie is van radio uitzendingen. Omroepster Karin Kraay- kamp was ziek en haar taak werd. waargenomen door de mannequin Maud, die men kent van de quiz „Weet wel, wat je waagt". Zij bleek nu aanmer kelijk minder zelfverzekerd* maar als debuut was het niet kwaad. Het zal trouwens wel wennen. als het nodig is. Ds. G. A. Zijderveld naar Nederland Ds. G. A. Zijderveld, predikant der Gereformeerde Gemeente te Glen. Rock N.J. (Ver. St.) komt in verband met ziekte van zijn vader en voor verder fa miliebezoek naar Nederland, en is be reid in de maand augustus des zondags of des avonds de Gereformeerde Ge meenten in Nederland (syn. verb.) Programma voor morgen DINSDAG 18 JUNI mm I, 420 m. KRO: 7.00 Nw rn. 7.45 Morgengebed en lit. ka Gram. 10.30 Schoolradio. 10.50 Gram. 11.00 v. d. vrouw. 11.30 Gram 11.50 Als de ziele luistert. 12.00 Middagklok nood- Italië kwam weer door Het afgelopen weekend 'dat schijnt gelijk op te gaan met het warme weer bleken de tele visie-ontvangstcondities weer ideaal voor de Italiaanse sta tions. Nu ja, ideaal.... Maar in ieder geval was er,_ en nu duide lijker dan èen paar weken gele den, sprake van de ontvangst van Milaan en andere Italiaanse stations. Wij hadden op kanaal 2 (Duits land en Antwerpen) en 4 (Lo- pik) Italiaanse zenders die sportreportages gaven. Op ka naal drie was eveneens een Ita liaans sprekend station te ont vangen met een filmprogramma. Af en toe werd het geluid gestoord door een stem in de een of an dere Slavische taal. Rusland misschien? Beelden hiervan heb ben wij echter niet kunnen krij gen. uit het buitenland Over het Light Programma van de BBC (1500 m) vertellen vanavond om kwart voor negen bekende personen over een onvergetelijke dag in hun leven in de serie „I'll never forget the day". Dinsdagmiddag om 15.40 kunt u Brussel Vlaams (324 m) luisteren voordracht door Hetty (Sjaantje Alles) Blok. te i. Lamain ui maanden i n weet komt ook ds. W Grand Rapids voor ,,Neen, ik heb niets meer. Mijnheer Adelsberg wil de resterende zelf houden, om niet te veel invloed te leggen in vreemde handen". ,,0, zo? Behoor ik ook tot die vreemde han den?" ,,Ik zal er over spreken. Hoeveel wilt u er?" ,,In elk geval niet meer dan tien". ,,Niet meer dan tien. Ik geloof, dat ik er ook niet meer zal los krijgen. Zal ik het dus probe ren voor tien?" ,,Heel graag". Een week daarha wordt Brouwershof opgebeld door zijn vriend. ,,Ik heb de tien aandelen los gekregen". „Prachtig, zeg!" „Kom je ze halen? En breng je de duiten Beslist. Vanavond maar?" „Best". „Zeg, hoor eens even. Heb je zin ze te komen brengen? Dan zorg ik voor een kistje sigaren en een fles wijn". „Ook al best. Tot vanavond dan". Vergenoegd hangt Brouwershof de telefoon aan de haak en gaat dadelijk maatregelen nemen tot ontvangst van de gast. Andere maatregelen, die nog moeten volgen, heeft hij reeds in zijn hoofd 's Avonds is alles gereed. Brouwershof wacht op zijn vriend Hij heeft nog een kwartiertje tijd voor de krant Wat staat daar? FRAUDE Er lopen reeds enige tijd hardnekkige geruch ten omtrent fraude, tijdens de oorlog gepleegd aan een der departementen. doe K. Jo, UeiJ Het betreft het verschaffen van valse consen ten voor uitvoer. In parlementaire kringen verwacht men, dat de minister van justitie een onderzoek zal ge lasten. Dat betekent niets, overweegt hij. Het zou al heel toevallig zijn, als het ons geval betrof. Er zijn zo veel consenten verschaft. Als Cammeraat dit nu maar niet leest. Die kerel zou zich mis schien nog ongerust maken! Het is niet zonder bedoeling, dat Brouwershof zijn vriend heeft genodigd op een fles wijn en een kistje sigaren. Gulle gastvrijheid is een prachtig ding, dat toegang kan verschaffen tot gesloten harten, stemmingen kan verbeteren en kleine verplichtingen in 't leven roepen. Brou wershof, die alle dingen weet te taxeren op de waarde van hun bruikbaarheid, weet dit zeer goed. Die vriend kan hem te pas komen. Het wordt hem gemakkelijk gemaakt, want de vriend begint zelf over het onderwerp, dat Brouwershof wil ter sprake brengen. „Dus je koopt deze aandelen ter wille van de aandeelhouders? Ter wille van hun belang?" „Ter wille van hun belang". „Nu ben je zelf aandeelhouder". „Juist. Nu is het ook mijn belang". „En waarin zal dat dienen van ons aller be lang bestaan?" „Je weet, dat door de oorlog alle verhoudin gen zich gewijzigd hebben en overal nieuwe ge luiden worden gehoord. De weerklank daar van horen we iedere dag en zien we vastgelegd in allerhande nieuwe wetten". De ander rookt en luistert. „Ook het bedrijfsleven verandert. Daar is geen ontkomen aan. En wie weigert, zich aan te pas sen aan het onvermijdelijke, gaat te gronde". „Je bedoelt Adelsberg". „Het woord is op het ogenblik aan het groot kapitaal, aan trust en concern. Zij hebben de toekomst. De fabriek van Adelsberg is een mooi bedrijf, te mooi om het te laten te niet gaan. Dat zou zonde zijn van het kapitaal". „Daardoor zouden de aandeelhouders gedu peerd worden". „Juist. Dat is het. En dat wil ik voorkomen. Begrijp je nu, waarom ik sprak van de belan gen der aandeelhouders?" De ander glimlacht begrijpend, met iets van bewondering in zijn ogen. „Het is goed", zegt hij, „ik begrijp je". „Nu komt het er op aan, alle aandeelhouders tot dit inzicht te brengen en ook voor hun be sef te doen vaststaan, dat het welzijn van de n.v. Adelsberg vast zit aan het Nederlandse touw- en garenconcern". „Dat kan hun worden bijgebracht". „Ja, maar dat is niet mijn werk. Dat moeten anderen doen". „Wel mogelijk". (Woidi »ei»oigdy| De NCRV geeft vanavond om 20.45 uur (Hilversum I, 402 m) een Bijbels luisterspel naar het verhaal uit II Ko ningen 5 vs 127 door Wil Barnard. De spelleiding heeft Dirk Verèl. Om vijf over tien vanavond is het tijd voor de francophielen onder ons om af te stemmen op Hilversum II (298 m), waar voor de Vara de be kende reis-publicist dr. L. van Egeraat toeristische indrukken van Frankrijk geeft in zijn derde lezing van de serie „Met de plaat op reis". Zaterdag hebt u op deze plaats al iets kunnen lezen over een eenacter van Avro TV-regisseur Walter van der Kamp, die eenmaal als thriller, een maal als blijspel en eenmaal als klucht zal worden gespeeld. Dat gebeurt dan vanavond. Vooraf een filmpje en tot besluit een voorstelling van Het Nederlands Ballet. }roqrommo voor morgen TELEVISIEPROGRAMMA'S Drukke dag voor de senaat der V.U. Vrijdag om 11 uur begint de openba- zitting van de Senaat der Vrije Uni versiteit te Amsterdam in de Woest- duinkerk aldaar, die de schorsingen icegerekend tot vijf uur zal duren i waar'n ee 'tal doctor? dinven aa. 1c cadem:?chf i 3ad Om elt uur 's ochtens zal ds. J. C. Lombard, predikant bij de Nederduits- gereformeerde kerk te Nelspruit in Transvaal, een dissertatie, verdedigen, getiteld: „Die leer van die heiligma king bij Karl Barth". Onze sociale redacteur wijdde al aan dacht aan de promotie van G. J. Sta pelkamp, waartoe de senaatzitting om half twee heropend wordt. En half vier bestijgt de heer F. Stam de katheder ter verdediging i zijn proefschrift: ..Histopathogenese classificatie van cerebrale gliomen." JN HET communistische Rusland blijken met name de mannen van wetenschap het nog moeilijk te hebben met de gedeeltelijke omzwaai in op vattingen, gevolgd op de dood van Stalin. Van dit „gebrek aan begrip" is nu weer een aantal hoogleraren het slachtoffer geworden. Men weet, hoe de dood van Stalin het begin was van een proces, dat wel als „destalinisatie" is aangeduid. Na de dood van de man had men plotse ling ontdekt, dat hij toch niet zo groot en zo ontzagwekkend was geweest als hij zich had voorgedaan. Wat men tijdens Stalins leven nim mer zelfs maar had durven fluisteren, werd toen eerst aarzelend, later luider verkondigd: er was op de man toch wel het een en ander aan te merken geweest. Met name zijn „zelfverheerlijking" werd gelaakt. JN BLIJKBAAR al te grote ijver en in een duidelijke begeerte, de nieuwe leiders goedgunstig te stem men, heeft toen de een zich nog groter kritiek op Stalin veroorloofd dan de ander. Het had er immers alle schijn van, dat het weer „mocht" en dat aan de nieuwe leiders een veroordeling van de overleden voorman des te goed gunstiger voorkwam naar mate zij feller uitviel. Daarop is toen weer een „correctie" gekomen. We moesten toen namelijk vernemen, dat Stalin zich weliswaar zeer aan zelfverheerlijking te buiten had gegaan, maar dat hij daarnaast toch grote verdiensten had gehad voor de communistische zaak. Of het niet juist de communistische dictatuur was geweest, die alle moge lijkheden tot zelfverheerlijking ge schapen had dat was een vraag, die in de hoofden van de nieuwe leiders niet scheen op te komen. JJAARNA heeft zich de diep tragische ellende rondom Hongarije en Boe dapest voorgedaan als het meest dui delijke bewijs, dat er in wezen niets was veranderd. En thans dan is een belangrijk aantal hoogleraren van een groot deel hunner wetenschappelijke arbeid „ontheven", omdat zij na de dood van Stalin met het communisme met de communistische leerstellin gen te weinig ernst hebben gemaakt. Wat aan deze hoogleraren onder eer verweten wordt, is, dat zij tot op vandaag in hun publicaties hebben gezwegen overHongarije. Zij heb ben niets gedaan om het officiële communistische partijstandpunt „toe te lichten". Hun wordt ten laste ge legd, dat zij op dit punt een bedenke lijke machteloosheid aan de dag heb ben gelegd. Dc hoogleraren wisten blijkbaar, wat hun na al deze „fouten" te wachten stond. Moskou bericht althans, dat zij bij meer dan één gelegenheid zijn gewaarschuwd. Van één der hoog leraren is bekend geworden, dat hij door de knieën is gegaan. Hij heeft op de gebruikelijke manier „zijn fouten erkend". Maar allen zijn zij weten schappelijk gedegradeerd. ^/"AAROM WIJ op deze gebeurtenis sen de aandacht vestigen? Om twee redenen. In de eerste plaats om dat het bewijst, dat er in het commu nistische Rusland iets gaande is dat is moet aanspreken. Er blijken daar nog mensen te leven, die niet alles zomaar willen slikken, die nog iets willen behouden van hun vrijheid en van een eigen oordeel. Over bepaalde onderwerpen, pijnlijk van aard, willen zij niet schrijven, om dat zij weten, dat zij over deze onder werpen alleen zó mogen schrijven, dat zij bij de machthebbers in het gevlij komen, doc h tegelijkertijd hun ge weten in het gedrang brengen. In de tweede plaats ligt in de erva ringen van deze Russische hoog leraren ook het bewijs, dat er, alle vermoedens van het tegendeel ten spijt, in de communistische doctrine zelve bitter weinig ten goede is ge wijzigd. Nog steeds is het niet toegestaan, er een eigen kijk op na te houden. Nog altijd is het oordeel van de partij be slissend. En daarom is ook vandaag nog de zelfverheerijking een begrip, dat de communist zich in maar al te overvloedige mate eigen maakt. Karl Heussi 80 jaar Prof. dr. Karl Heussi werd zondag tachtig jaar. Zijn „Kompendium der Kir- chengeschichte" heeft vele generaties theologische studenten een moeilijke tijd bezorgd, maar blijft onontbeerlijk. Heussi is ook bekend door zijn weten- chappelijke aanvallen op de stelling, dat de apostel Petrus in Rome is ge- Chr. schippersscholen Nationale Christelijke Onder wijs ver eniging (ter bevordering van prot. chr. onderwijs aan schipperskinderen) en Chr. S.O.S., de centrale bond van prot. chr. verenigingen die de belan gen van christelijk onderwijs voor Ne derlandse schipperskinderen trachten te bevorderen, houden haar jaarver gaderingen op zaterdag 29 juni in Krasnapolsky te Amsterdam. De ver gadering der N.C.O.V. begint 's mor gens om 10 uur; die van Chr. S.O.S. begint om half twee. Voor Chr. S.O.S. ipreekt dr. L. A. Nolle te Leiden over „ra 'oo'-male begaafdheid en wat daarvoor doorgaat".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2