.„NAVO - vlootpredikanten wensen -]■ ill! ■«I in ui us ui elkaar tc leren kennen GEEF ME EEN BOEK 31 Onkiese quiz Spurgeons Metropolitan Tabernacle wordt eindeli jk herbouwd ZONDAGSBLAD ZATERDAG 8 JUNI 1957 Dienaren van Goddie mensen willen dienen iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii Plannen voor tweede conferentie voorbereid llllllllllllllllllllllllllllllllll illlllllllllllllllllllllilllllil Drie hooggeplaatste officieren van de Amerikaanse marine bezochten vorige week ons land. Boven hur gewichtige gouden strepen hadden twee van hen een kleir kruisje op hun mouw geborduurd, de derde had op dezelfde plaats een afbeelding van de stenen tafelen. Zij vertegen woordigden geen nieuw wapen bij de Marine en kwamen niet om een volgende strategische manoeuvre te bespreken Vlootpredikanten, geestelijken en rab- fijnen uit de landen, die b\j de Noord- Atlantische Verdedigings Organisatie (N.A.V.O.) aangesloten. In de kermende winter zal in 15 landen ook in Nederland) in samenwerking met de omroep van Israël voor de radio een wekelijkse quiz-uitzending worden georgani seerd, waarbij men zich meten kan in bijbelkennis. Hoofdprijs: een bezoek aan Israël. We weten niet wat u er van vindt, maar voor ons gevoel is mast- klimmerij en hersengymnastiek in bijbelkennis toch eigenlijk een teken van gebrek aan werkelijke eerbied voor de bijbel. bind; c Om een vergelijking te maken: kunt u zich voorstellen dat men een hersengymnastiek ging organiseren over de geschiedenis van het Nederlandse illegale Verzet of dat een familie op een feestje een mastklimspelletje ging doen met de jeugdbrieven van de overleden moeder? (excuus voor de wat vreemde voorbeelden Waarom doet men dat natuurlijk niet? Omdat deze stof ons te heilig is. En de bijbel dan? (Faviago ln het Luthers Weekblad). inillllllllllllllllll|||||||||||i Kandidaatsgemeente af v Nu ds. A. W. Meeder, van Spijkenisse, naar 's-Gravenhage-Loosduinen overgaat heeft de Irerkeraad van eerstgenoemde gemeente besloten in zijn plaats een jon ge predikant te beroepen en geen kan didaat. Het ledental zal volgens progno ses in de naaste toekomst groeien tot ongeveer 1000 en daarom zijn de broe ders van oordeel dat Spijkenisse geen „kandidaaisgemeente" meer is. (Centraal Weekblad) lllinillllllllllllllllllinill de Moeder was beste De beroemde Engelse predi kant dr. Campbell Morgan, stich ter van de Keswickconferenties had vier zonen, die allen hun vaders voetstappen volgden. Eens vroeg men een van de zoons: „Wie van u vijf is nu de beste predi kant? Uw vader, één van uw broers of uzelf?" Zonder één ogen blik te aarzelen antwoordde de zoon: „Geen van ons. Moeder wat de beste predikant, want zij preek te door haar leven." Zij vertegenwoordigden wel het Oude en het Nieu we Testament, ieder op zijn eigen manier. De drie hoofden van de protestant se, rooms-katholieke en joodse geestelijke verzor ging bij de Amerikaanse marine brachten een be zoek aan Nederland om een tweede conferentie van vlootpredikanten en geestelijken van de Navo voor te bereiden. De con- ferentie zal van 1028 oktober in de Verenigde Staten worden gehouden. Dit bezoek was een direct gevolg van een gedachte, die ds. Sillevis Smitt, het hoofd van de protestantse geestelijke verzorging bij de Nederlandse marine, reeds in de afgelopen oorlog door het hoofd had gespeeld. Men streed toen tezamen op de wereldzeeën, men leerde elkaar kennen als geestelijke verzorgers van verschillende nationaliteiten: waarom zou het niet mogellijk zijn om eens samen met elkaar een gesprek te hebben, zodat men van elkaar zou kunnen leren. De Engelse methoden waren zo heel anders als de werkwijze, die de Neder landse vlootgeestelijken toepasten. De Amerikanen hadden weer heel andere ideeën, vaak vol „vaart en visie", zoals dat tegenwoordig in bepaalde kerke lijke kringen heet. Heel schuchter wierp hij een balletje op bij het hoofd van de Engelse geestelijke verzorging Het traditiegetrouwe Albion kon met het nieuwe idee niet overweg. Het was goed om met elkaar contact te hebben over militaire problemen, maar wat voor zin had het om samen over geeste lijke dingen te gaan praten. Het werk moest gedaan worden, was dat niet vol doende? Kennelijk was de tijd er nog niet rijp voor. Enthousiasme De gedachte ging echter niet verloren onder de beslommerin- van het na-oorlogse tijdperk. Toén ds. Sille vis Smitt vorig jaar dan jok ln de West was. kreeg /an de staatssecre taris verlof om er twaalf dagen in de U.S.A aan vast te knopen om eens met de geestelijke lei ders van de marine daar te praten over de moge lijkheden van contact Het idee werd daar en thousiast ontvangen, en die geestdrift was geen uiterlijk vertoon om de Nederlander een beetje gunstig te stem men, neen, het enthousiasme dreef tot werken. Op 12 augustus 1956 groeide de ge dachte uit tot werkelijkheid. Vlootgeeste lijken uit Frankrijk, Noorwegen, Por tugal, Italië, Turkije. West-Duitsland, België, uit de Verenigde Staten, Groot Britannië en Canada verdrongen zich rond de receptietafel. Het conferentie oord Beukbergen was een tweede Baby- Ion van spraakverwarring, maar toen ds. Sillevis Smitt op zijn manier de ferentie opende met de woorden: ,.Wij Samenspreking Protestanten, paar rabbijnen bespraken s ooms-katholieken, n zelfs twee moslems de problemen van hun geestelijke arbeid. Zij luisterden naar elkaar, leerden elkaar waarderen, zei den elkaar soms de waarheid. De ken nismaking verliep zoals ds. Sillevis Smitt die graag wilde laten verlopen men ontmoette elkaar in het ver? woordelijkheidsbesef, dat ieder op zijn eigen manier beleefde. Voor het eerst in de geschiedenis hadden vlootgeeste lijken uit verschillende landen elkaar ontmoet. De tweede conferentie, die in oktober zal worden gehouden, wordt voorbereid door de Amerikanen. Zij zijn bijzonder kan samenspreken over de trai- de functie van de geestelijke bij de marine. Juist over die onderwerpen kan men veel van elkaar leren. Bovendien zal er een hele dae besteed worden aan het uitgebreide Amerikaanse karakter-opbouwprogram ma en bovendien hopen de verschillen de geloofsrichtingen een aparte confe rentie te hebben van een dag. zodat óok de problemen, die men niet met de an deren kan bespreken, maar wel met ge loofsgenoten aan de orde kunnen komen Achttien dagen lang zullen de vlootgees telijken in de U.S.A. doorbrengen. Naast de conferentie zullen ze ook de speciale gast zijn van de steden San Francisco en New York en op de laatste zondag zal iedere geestelijke in een kerk van zijn eigen kerkgenootschap in de stad New York voorgaan. Ongetwijfeld zullen sommige mensen die van de plannen van de conferentie in de kranten lezen, de schouders ophalen en meesmuilend zeggen: „Ze hebben weer eens een gratis reisje. Wat berei ken ie met al dat gepraat!" Maar ds. Sillevis Smitt is er ten volle van over tuigd dat als de Europeanen met hun oude kerkelijke tradities, de Amerikanen met hun visie en hun nieuwe methodiek en de Canadese met hun zeer verant woorde jonge geestelijke verzorging el kaar begrijpen men veel van elkaar kan leren zodat men tot een verdieping en versterking van de banden die op de eerste conferentie zijn gelegd, zal ko- TER OVERDENKING Pinksterfeest- Zendingsfeestl De slagzin stond op een plakzegel: Pink sterfeest zendingsfeestl en op Pink sterzondag zullen in alle hervormde en gereformeerde kerken speciale col lectes gehouden worden voor de zen ding. We hopen dat niet alleen het be nodigde geld binnenkomt, maar dat er meer gegeven zal worden, opdat men de plannen zal kunnen verwezenlijken, die door geldgebrek nog maar steeds uitgesteld moesten worden. We spre ken bet laatste jaar veel over beste dingsbeperking, maar in de woorden schat van de zending moet dat woord uitgebannen worden. Uw gave met Pinksteren openbaart uw geestelijke gezondheid. Als u niets geeft dan bent u niet alleen tegen de zending, maar dan bent u ervoor, dat de heidenen in hun duisternis blijven voortleven. U ziet hen liever verloren gaan. Als u minder geeft dan verleden jaar, zegt u dat de zendingsvelden best met minder werkkrachten toe kunnen. U ziet het zendingswerk graag inkrim pen en de kleine posten en kerken die -gesticht zijn moeten maar zien, hoe ze zonder leiding „groeien in de genade". Als u evenveel geeft als verleden jaar bent u er tegen, dat het werk uitge breid wordt. U ziet graag opbouw van het bereikte, maar u bent niet bereid die opbouw te bekostigen, laat staan dat er nieuw werk wordt aangepakt. Slechts als u meer geeft dan verleden jaar plaatst u zich met heel uw hart achter de uitbreiding van Gods Ko ninkrijk. Pinksterfeest- Zendingsfeest heen telken* DE kruisdood van Jezus Christus is door de weer het onderwerp geweest voor de kunstenaar. Velen kwamen nimmer verder dan een gestorven Heiland, en in bepaalde perioden van de geschiedenis der kerkelijke kunst komt men aan de opstanding nauwelijks toe. De uitstorting van de Heilige Geest is een nog moeilijker onderwerp. De Italiaanse schilder Titiaan (1477? 1576gaf zijn visie op het Pinkstergebeuren, waarbij de duif, die het symbool is van de Heilige Geest een centrale plaats inneemt boven de discipelen. Er zijn geen 120 mensen aanwezig, slechts de overgebleven discipelen met drie vrouwen. geschikt voor deze taak, omdat zij de problemen kennen van een conferentie waarin geestelijken uit de verschillende godsdiensten elkaar ontmoeten. Terwijl Nederland het systeem van de verzuiling kent, en er twee hoofdvloot- geestelijken zijn, één voor de protestan ten en één voor de rooms-katholieken, bezit de U.S.A. één kantoor en één hoofd waaronder alle geestelijken, predikanten en rabbijnen ressorteren. Op het ogen blik is het hoofd van de geestelijke ver zorging en het karakteropbouwprogram ma van de marine een protestant, dil Op de morgen van 11 mei 1941 vonden de gemeenteleden van de Metropolitan Tabernacle in Lon den, de kerk waar Spurgeon preekte, hun gebouw in vlam men. De „Blitzkrieg" van Hitier had zijn tol geëist. De muren bleven grotendeels staan en de zaal onder de kerkzaal bleef gespaard. De kerkdiensten vonden sindsdien daar plaats. Op 4 juli zal er een einde aan deze „kelderkerkdiensten" komen. Het stadsbestuur van Londen heeft eindelijk besloten wat het ging doen met de ruïnes van de wijk, waar de kerk staat. Spurgeons Metropolitan Tabernacle zal in zijn oude glorie herrijzen. Zes slanke pilaren zullen hem weer het aanzien geven van een oude Griekse tempel. De zaal waar de kerkdiensten zullen worden ge houden zal 750 zitplaatsen hebben, terwijl de galerij plaats zal bieden aan duizend mensen. De herbouw zal ongeveer twee jaar vergen en na donderdag 4 juli zal men tijdelijk verhuizen naar een Baptistenkerk in de buurt. In 1959, achttien jaar na de ver- Elkaar leren kennen Natuurlijk konden we het niet nala ten om ds. Sillevis Smitt te vragen of het niet veel gemakkelijker geweest was alleen de geestverwanten bij elkaar te roepen. De hoofdvlootpredikant het daar roerend mee eens, mas hij: „Eigenlijk Is deze conferentie ge boren uit de oorlogsomstandigheden. In geval van oorlog kan geestelijke verzorger aan boord zijn. Als het een protestant is zal hij op de één of andere manier ook voor de katholieke jongens moeten zorgen. We moeten elkaar daarom leren kennen. We moeten zien, hoe ieder het doet moeten proberen het vertrouwt elkaar te winnen," meende de predikant. Het programma zal er in de eerste plaats op uit zijn, dat de geestelijke lei ders uit de verschillende landen elkaar De kleine negerjongen keek met zijn donkere kijkers Robert Kitch aan en een beetje verlegen vroeg hij: „Blanke mijnheer, mag ik een boekje. Ik wil leren lezen". Kitch keek hem na met een glimlach toen hij het kleine boekje tegen zijn smalle borst drukte en hard wegholde, maar de woorden: „Geef me een boekje", bleven voor altijd in zijn herinnering kleven. Kitch stond voor het eerst achter de persen van de Niger Press, de drukkerij die het midden van Afrika van lectuur voorzag. In de wereld regeerde de crisis met haar duistere macht, maar in de Soedan was slechts honger, honger naar lectuur en deze honger zou in de jaren die volgden steeds meer uitgroeien tot een heel continent zou uitroepen als nooit tevoren: „Geef ons een boek" Sneller en sneller gingen de persen draaien. Modern materiaal werd moeizaam het binnenland in gesleept. Ook Gowans bezittingen werden gesto- De drukpersen van de Niger-Press spreken vijftig talen 1914 kwamen er duizend bedrukte r_„_ia's per dag van de kleine hand pers. De automatische pers. die nu het blanke papier verslindt, levert 3000 be drukte vellen per uur, en de gemiddel de productie van de drukkerij is nu een liljoen pagina's per maand. Nauwelijks vijf en twintig jaar gele den noemde een zendingsblad Afrika „de etterende zweer van de aardbol" en de Soedan „het donkerste deel van zwart Afrika". In de binnenlanden van Afri ka bevochten de stammen elkaar op le en dood. Wegen waren er niet. En de mohammedaanse emirs heersten een volk. dat hun tot slaven was geworden. Karavanen trokken de bin nenlanden in op zoek naar jonge man die op de markten van Arabië geld zouden opleveren, maar de kerk van het westen durfde die wegen niet te bewan delen om dezelfde volkeren tot slaven an Christus te maken. GESLOTEN DEUR Wel probeerde zo nu en dan een fana tiekeling het om in het oerwoud door te dringen. Graham Wilmott Brooke en zijn metgezel Robinson stierven op de drempel van Centraal-Afrika en een ex- >editie naar het westelijk deel van de ioedan werd door malaria weggeveegd. De Soedan was een gesloten deur. Toen Walter Gowans, een jonge Schot- Canadees, een nieuwe poging wilde wagen, was geen enkel zendingsgenoot schap geïnteresseerd in zijn plan. Hij werkte zo hard hij kon en spaarde vol doende geld op om naar Engeland te gaan en te proberen daar een zendings genootschap te vinden, dat hem wilde uitsturen. Overal haalde men onverschil lig de schouders op. Een derde expe ditie van White en Thomas Holt was geëindigd met de dood van de eerste en de terugkeer van de tweede. Het had geei zin i leerde Gowans twee an- nnen kennen Bingham en dezelfde plannen rondlie- zouden ze een poging on dernemen. Met driehonderd gulden op zak kwamen ze aan de kust van Nige- rië aan. De maatschappij, die op de rivier de Niger haar bootdiensten het binnenland in had. weigerde hen mee stroomopwaarts te nemen, want ze kon in het binnenland geen pottenkij kers hebben. De jonge kerels werden gedwongen te voet de moeizame tocht over de bergen te ondernemen. Ieder een verklaarde hen voor gek. Een deling in Lagos profeteerde: ..Jonge mannen, jullie zult de Soedan nooit zien Jullie kinderen zullen de Soedan nooit zien. Misschien jullie kleinkinderen. DE RIMBOE IN de gen, terwijl de beide andere het binrienland Introkken. Het bleek al gauw dat hun reisvoor- raden lang niet voldoende warer Kent ging terug om meer. Gowans trok alleen op zoek naar de stad Ka no. Toen hij op een dag in een kleine negerstad wakker werd, was de stad omgeven door Arabische soldaten, die een aanval deden om slaven te vangen. r Amerika. Ook zij hadden len. Men beloofde dat hij zijn eigendom- vergoed zou krijgen en bood hem schelpen aan. In plaats daarvan «tuur de men hem een aantal slaven, die zij niet gebruiken konden, een betaling, die ituurlijk geweigerd werd. Zonder geld i zonder middelen om handel te drij- :n met de inlanders trok Gowans ver- :r naar Zaria. Een groep Engelse rei zigers troffen hem daar ziek aan. Ze zorgden ervoor dat hij naar de kust zou kunnen terugkeren, maar eer hij aan kwam was hij overleden. GOEDE MOED Kent, die teruggegaan was om meer handelsgoederen te gaan halen trok voor de tweede maal met goede moed de bin nenlanden in. Een half jaar lang werd er niets van hem vernomen tot het be richt kwam dat ook hij in Bida overle den was. Bingham keerde den terug gefaald. Bingham werd predikant van een kleine hervormde kerk in de staat New York, maar zijn hart bleef in de Soe dan, die hij nooit had gezien. Zeven jaar lang bad hij en maakte hij plannen voor een tweede poging en eindelijk in 1900 vertrok hij met twee nieuwe vrien den uit New York voor een tweede po ging. Ditmaal haalde hij nauwelijks de kust van Nigerië. Weèr kreeg hij èen aanval van koortsen ea werd gedwon gen naar zijn vaderland terug te keren. Zijn metgezellen raakten zo ontmoedigd dat zij hem met de volgende boot ach terna reisden. Men bleef bidden. Rond het begin van deze eeuw wer den de slavendrijvende emirs langzaam maar zeker uit hun machtspositie ver dreven. De Engelse legers annexeerden ook de Soedan, legden wegen aan, brachten rust in het land van vechten de stammen. Men vond de reden van de koortsen, die aan zoveel expeditiele den het leven hadden gekost en kon zich toen beter tegen aanvallen bescher- DERDE MAAL Bingham had niet stil gezeten. Hij begreep dat de veranderde politieke om standigheden het zendingswerk gunstig zouden kunnen beïnvloeden. Het kleine interkerkelijke zendingsgenootschap dat hij had gesticht stuurde een derde ex peditie uit. Zelf kon hij niet meer mee om gezondheidsredenen, maar hij vorm de de achterhoede. Onder de vier eerste die de Soedan bereikten, was ook Ban- field, de stichter van de Niger Press Jaren besteedden deze mannen aan de studie van dc taal. De werktuigkundige Banfield was de eerste, die er in slaaf de een gedeelte van de Bijbel in landstaal te vertalen en hij gebruikt' de eerste pers om zijn vertaling Ln druk tc doen. verschijnen. Zijn werk bleef niet zonder zegen. In 1910 waren er nog nauwelijks vijf bekeerlingen, in 1920 on geveer vijfhonderd, in 1930 2500 en sinds dien is het getal met rasse schreden gr leiding over te nemen van het werk van het Brits en Buitenlands Bijbelge nootschap in Afrika. De kleine drukke rij, die hij had opgericht, kreeg het druk. Het zendingsgenootschap achtte het niet wijs zelf de drukkerij te hou den. Andere zendingsgenootschappen en kerken zouden zich misschien afzijdig houden en de drukkerij ging over in de handen van een volkomen onafhankelij ke evangelische uitgeverij in Canada, zo dat alle zendingsgenootschappen van de persen gebruik kunnen maken Handper- worden nauwelijks meer gebruikt. perste automatische pers stelde de drukker voor een geweldig probleem, want er was wel een pers maar geen TRAPPERS In allerijl werd er een fiets aan de pers gekoppeld en trapte de donkere Yoroeba-jongen Bella zich een weg door de stapels papier. Nu er electriciteit is gekomen, is Bella met pensioen gegaan. In meer dan vijftig talen rollen de kranten, tijdschriften, tractaatjes en boeken van de persen die geheel be diend worden door de inwoners van Ni gerië en de Soedan zelf. In Jos wuiven de palmen in de hete middagzon. Het zand van de weg stuift hoog op, en in de drukkerij buigen zich een rij donke re gezichten over de machines. De zet machine laat tikkend zijn blokjes lood in het schuifje vallen, en de motor van de automatische pers zoemt gestaag. Het wonder van Pinksteren wordt in zekere zin op moderne wijze herhaald, als uit dc persen de boodschap van het Evan gelie in zoveel verschillende talen tevoor- schijnt komt. Een van de drukkers-zendelingen schreef onlangs naar huis: „Wij, die bij de Niger Press samen werken, zijn erg dankbaar voor de wijdopen deuren van de laatste jaren. Tot nu toe was ons werk tamelijk beperkt, omdat de meerderheid van de Afrikanen niet kon lezen. Nu ech ter de grote massa leert lezen Is dc gelijkheid om ze met literatuur te reiken bijna onbeperkt. We hebben Juist een oplage van 120.000 klaar ge kregen van het blad „Duba Dal" (Kijk!) in de Hausa taal 80.000 in onze eigen letters en 40.000 exemplaren in het Ara bische schrift voor hel noorden. Deze laatste uitgave zou enkele jaren geleden nog volslagen onmogelijk geweest maar de houding van de mohammeda nen begint geheel te veranderen." I« Pinksteren echter wel eén zendings feest? Onze Heiland gaf op Hemel vaartsdag de opdracht om te getuigen, om er op uit te gaan, om de wereld voor Christus te winnen. Hemelvaarts dag Is eigenlijk zendingsdag, maar in de kebk is het een christelijke „feest dag van de tweede rang". De Veluw- se boeren gebruiken hem om te wie den, de georganiseerde jeugd om hun bondsdagen te vieren de rest van de jeugd om te gaan aauwtrappen. Pa uit de stad gaat fietsen en ma maakt er een uitje van. De Hemelvaartsdag is dan ook maar een dag en geen feestdag, zoals het Kerst- Paas- en Pinksterfeest. De opdracht van de Heiland Is nu veel al verschoven naar de dag van de Heilige Geest. We spreken veel over vaart en visie over „missionair be wogen zijn, over een wereldtaak" van de gemeente. Dat die opdracht slechts vervuld kan worden als wij zelf ver vuld zijn, raakt soms op de achter grond. Op die eerste Pinksterdag.werd tus. Op die dag bond de Heilige Geest deze Jonge mensen samen tot het li chaam van Christus, zodat de Heiland, die was opgevaren ten hemel zich toch op aarde kon openbaren. Wat nodig is Ds. J. Bonda schreef ln het Centraal Weekblad onder de kop „Verplicht tot onrust" over de nood van de kerk en het antwoord dat de kerk moet ge- i te trekkén. Een kerkeraad zal niet meer moeten staan in het teken van de sigaar, maar van de worste ling. Ja, werkelijk: in het teken van het alarm. We zullen het moeten ge loven: als het blijft zoals het nu is, dan komt er een oordeel over ons. Dat zal moeten dóórdringen tot ons. Daar van zal de prediking, de catechese, het huisbezoek de gemeente moeten door dringen. En de bereidheid zal moeten worden gevonden om maatregelen te nemen die een omwenteling bete kenen in ons kerkelijk leven. Het zal moeten beginnen met een beoefenen van het stu-zijn tot God. Dat zal de grootste revolutie zijn: dat het gewoon te wordt om dagelijks Zijn aangezicht werkelijk te zoeken; dat daar door Gods kinderen de tijd voor wordt ge nomen. Als het gebed weer leven gaat, het gebed-dat-men-niet-laten-kan om de Heilige Geest dan wordt het an- Nodig daartoe is met name ook het be oefenen van de gemeenschap met el kaar, en het is verheugend dat men hier en daar daarmee begonnen is door straatkringen e.d. Genoemd moet wor den ook het avondmaal: het zal zover moeten komen dat dit elke zondag ge vierd wordt gelijk het behoort; d.w.z. zó dat men zichzelf onderzoekt op zijn verhouding tot Christus (zelfbeoorde- ling) en de regelrechte gemeenschap met Hem zoekt. En zo zal er veel meer te noemen zijn. Nodig is deze houding: vanuit Christus revolutionair durven zijn tegenover de bestaande toestand; experimenten aandurven en misluk kingen willen aanvaarden, m.a.w. zoe ken; en bereid zijn tot lijden. In één woord: Hem liefhebben meer dan de bestaande toestand, meer dan ons ge mak en meer dan ons geld. Drie pionier» van de Niger Kent, Welter Gow

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 17