CHRISTELIJK thergolven Nieuwe opzet van de grootste bondsdagen L 1 Puzzel mee mm mo mm ui m m mn Amsterdams hoofdkerk plotseling gesloten Predikanten der Vrije Evang. Gemeenten in Nijverdal bijeen ZKITSAL blijven neutraal Studententijd 2 Groot Dagspel en Lentefeest (V.. onzer redacteuren) JET Christelijk Jongemannenver- bond en de heide grote gerefor-' meerde jeugdbonden staan voor een belangrijke hemelvaartsdag. Zowel de bondsdag van het C.J.M.V. te Arn hem (we moeten voortaan spreken van lentefeest), als de gecombi neerde bondsdag der gercfo j.v :ngde Amsterdam zjjn geheel nieuw van opzet. En de huishoude lijke vergaderingen zullen zich in beide steden moeten uitspreken over nauwere samenwerking. Arnhem Fusie en incorporatie zijn de twee woorden, die aan de vooravond van hemelvaartsdag vele malen in Arnhem zullen val len Ket bondsbestuur heeft twee afgevaardigden van elke CJ.M.V. uitgenodigd voor het congres, waar deze beide zaken niet naar de oude wijze behandeld maar echt „door gepraat" kunnen worden in dis cussiegroepen. Gemengde groepen komen steeds meer in het verbond voor: in 1952 waren er nog maar 85. thans zijn het er ruim 232, dat is dertig procent van de vereni gingen. In de organisatietop is men al lang over samenwerking met de Christen-Jongerenfederatie bezig. Masr plaatselijk is samenwerken en fusie al aan de gang. Men hoopt, dat de discussie in het congres richtlijnen zal opleveren, waarnaar het bondsbestuur kan (onder-) handelen Een studiecommissie van het C.J.M.V. heeft onlahgs haar voor keur uitgesproken voor gemengd werk: dat is dè vorm van begelei ding van jonge volwassenen. Een trieste gedachte la dat de dit Jaar honderdjarige „Jongeman" sal moe- verdwijnen. 0 DE incorporatie bedoelt de groe pen, die zich hebben gevormd rondom één speciale activiteit (van pijpercorps tot judoclub), toe te laten als volwaardige afdeling. Tot nu tne konden alleen echte CJMV's afdeling zijn. Daarnaast zijn er jeugdgroepen, die ongeveer het zelfde doen als de CJMV, maar geen organisatorisch keurslijf van vastigheden", die de „oude" CJMV kenmerkten wensen aan te trekken. Als principieel tot hun toelating wordt besloten, zullen bij de uit werking wel moeilijkheden voor komen. Maar het bondsbestuur hoopt, dat er een vreedzame samen leving mogelijk zal zijn tussen vormen van CJMV-werk. V7ERGADERDAGEN kon men tot voor kort de bondsdagen noe men. Nu de doorsnee-CJMV niet meer alléén een praat-vereniging is heeft men alleen de hoogtepunten van de bondsdag-oude-stijl aange houden ia een lentefeest, waaraan ieder kan deelnemen, doordat de activiteiten in het fraaie doch in tieme park Zijpendaal gespreid zijn. In plaats van de wijdingsdienst komt een hagepreek, waarin dr. J. J. Buskes voorgaat; de bonds- rede van ds. H. J. van Heerden komt natuurlijk niet te vervallen en ook het spel niet: dit jaar Kees Klaps „De aarde ons speelveld", gebracht door Rotterdamse CJMV- ers. We vermelden nog, dat het lentefeest samenvalt met de Pijper dog van de CJMV-korpsen. 's Mid dags vloeien beide feesten samen en gezamenlijk trekt men naar het Arnhemse stadhuis voor het slot van het lentefeest: een taptoe. En nu maar hopen, dat het mooi Amsterdam TAAT mooie weer is voor de Gere id formeerde jeugdbonden minder nodig, want die komen in het Am sterdamse Rai-gebouw bijeen. Ook hier heeft men de praat-samen komsten afgeschaft. Er zijn nog wel vijf zeer korte toespraken, maar die zijn onderdelen van een groter geheel, hier „Groot Dag- spel" genoemd, dat door de jongere Wim Gispen geschreven is en ge regisseerd wordt door Coos van Hoboken. Het spel zal verrassend zijn. zo schrijft men ons. ook al omdat de handeling zich tot ver in de zaal uitstrekt. De bondsdag begint met een hemelvaartsviering, waarin ds. G. N. Lammens voor gaat. Hoewel de behandelde zaken min der ver strekken als in Arnhem, zullen de (gescheiden) bonden woensdagavond niettemin over een belangrijke zaak moeten beslissen: de opheffing van „Bouwen en be waren" en het „Gereformeerd Jongelingsblad" an het uitgeven van een gezamenlijk orgaan, dat de naam „Jong Gereformeerd" zal dragen. Men verwacht op hemelvaartsdag 13.000 jonge gereformeerden in Amsterdam. ~W jRMI hi mm* u mm n HBI HHI a mmoiM OPGAVE PUZZEL No. 17 Horizontaal: 1 metalen vat, 4 bitter heid, 6 oude munt, 7 voegwoord, 8 niet thuis, 9 test, 11 maanstand, 12 vreemde munt. 13 dier. 15 boom, 18 vloeistof, 20 vogel, 21 reeks. 22 die Verticaal: 1 deel van de hand, 2 kikkerkuit. 3 grondtoon. 4 aard- of berggeest. 5 zouteloos, 6 hveeheids- leer. 7 bijwoord. 9 voor, 10 boom, 14 eïrs. voornaamwoord. 16 zangnoot, 17 hin. munt, 19 drietal. 20 kist van lat werk. 22 kookgereedschap, 23 vogel. OPLOSSING PUZZEL No. 18 Horizontaal: 2 altaar, 7 baar, 9 taai, 10 Ares, 12 pro. 13 sla, 14 eb, 16 ko ran, 19 ha, 19 ha, 21 panter, 22 rep. 24 fa. 25 are. 26 maltentig. Verticaal: 1 vaal. 2 are, 3 t.t., 4 aap, 5 aar, 6 riolering, 8 arak, 11 seraf, 13 schram, 15 banaan, 17 op, 18 n.T., 20 aera, 23 pel. Middenpilaren waren bouwvallig In overleg met de bouwdeskundigen heeft de kerkvoogdij van de hervormde gemeente te Amsterdam het besluit ge nomen de nieuwe kerk op de Dam. Am sterdams hoofdkerk, onmiddellijk te slui ten vanwege de bouwvallige toestand, waarin dit historische bouwwerk is ko men te verkeren. Hoe urgent die sluiting plotseling is geworden blijkt wel uit het feit dat voor zondag nog een dienst in deze kerk was uitgeschreven, die door dr. H. Jonker zou worden geleid. Alle bijeenkomsten en rondleidingen zijn afgelast Dit uit de vijftiende eeuw daterende kerkgebouw zal ingrijpend moeten wor den gerestaureerd, doch men hoopt op korte termijn enkele steunpunten te kun nen aanbrengen op de geconstateerde zwakke plekken, met name de vier mid denpilaren, opdat de kerk zo gauw mo- bouwen blijven open. Predikant gepromoveerd aan stadsuniversiteit Aan de Universiteit van Amsterdam is gisteren gepromoveerd tot doctor in de theologie ds.' O. J. de Jong, Her vormd predikant te Nieuwolda, op eer, proeftschrift getiteld: ,,De reformatie in Culemborg". Als promotor trad op prof. dr. W. J. Kooiman Otto Jan de Jong, die 14 okt. 1926 werd geboren, bezocht het stedelijk gymnasium in Utrecht en studeerde aan de Groningse rijksuniversiteit en aan de stads universiteit van Amsterdam. Drie belangrijke referaten Benadering van de moderne mens slechts uit liefde tot Christus OK dit jaar zijn de predikanten van de Bond van Vrije Evange- v/ lische Gemeenten in Nederland weer bijeengeweest in Nijverdal, onder leiding van ds. J. Karelse uit Goes. Zij hebben geluisterd naar en gediscussieerd over drie referaten. Het eerste was van ds. J. Ytsma te Bussum over „Tweeërlei leiding in de Nieuw Testamentische Gemeente", het tweede van ds. H. C. Leep te Rotterdam over „De gesteldheid van de hedendaagse mens" en het laatste van ds. J. v. d. Werfhorst te Utrecht over „De eerste Corinthebrief en de geestesgaven''. Ds. Ytsma merkte o-m. op, dat blij kens het N.T. in de gemeenien er twee soorten ouderlingen waren. De eersten arbeidden in het Woord en leer, de tweeden niet. De predikant staat in het bijzonder ambt van die naar des Woords en der sacramenten. Hy is mede-ouderling en bekleedt dus igenlijk een dubbel ambt. Hij is voor ganger: herder en leraar. De ouderling staat in het koninklijk regeerambt, hei hoogste ambt in Christus' gemeente. De ambtelijke waardigheid van de ouderling is voor het leven. Vandaar de wijding met handoplegging. Deze ambtelijke werkzaamheid zij periodiek. De werkzaamheid concentreerde zich niet op beheers- en bestuurszaken, maar op zielzorg, vermaning en tucht. Het moderne leven Ds. Leep zei, dat het moeilijk het moderne mensentype te leren kennen. Wy moeten de invalspoor ten van zijn hart versipieden. Geest en vaart van de wereld laten ons leven niet onaangetast. Ds. Leep herinnerde aan de twee wereldoorlogen in onze eeuw, wees op het meestal ontbreken van arbeids vreugde, de vermaterialisering, de grote inspanningen, die de mens moe maken, het vreselijke monster „geen tijd", dat hem steéds weer aanvalt. Het leven wordt hem zinloos. En dat is het ook zonder God. Wij leven in een crisis der verantwoordelijkheid. Hoe kunnen wij nu deze moderne, vaak nihilistische mens, bereiken? De liefde tot de naaste zal weer in het middelpunt moeten komen te staan. Meer dan ooit met de mens va vandaag meeleven. Onze tbereld heeft de liefde van Christus nodig. De teleurgestelde mens moet uit de- Warring worden losgewikkeld et woorden verlossing en bevrijding weer heel praktisch leren gelcrfi Vruchten en gaven Ds. Van der Werfhorst verklaarde o.a., dat na de uitstorting van de Hei lige Geest in de gemeenten worden onderscheiden de vruchten des gees- tes en de gaven des geestes. De eerste komen tot ontwikkeling in het leven der gelovigen: Christus krijgt meer gestalte in hen. De gaven, des geestei zijn bepaalde gaven, die God sommige personen geeft. Paulus een scherpe correctie op het zich op deze gaven laten voorstaan. In de ge meente van Gorinthe waren veel mis standen. Velen dachten erg geestelijk te zijn, maar zij waren slechts vlese lijk onveranderde mensen. Paulus pro beerde hen los te maken van het zie kelijke van het spreken in tongen. In onze tijd worden door de opko mende Pinksterbeweging die gaven van het spreken in tongen en het pro feteren op de voorgrond gesteld. Men zegt: ik moet die gaven hebben. Ieder een kan over tongentaai beschikken De inspiratie is binnenin u. Opmerkelijk is, dat men niet beseft, dat hetgeen Paulus heeft afgewezen juist bij hen het uitgangspunt van hun verkondi ging is. Men vraagt niet naar de Heilige Schrift in zijn verband en grijpt naar teksten op de manier van de Jehovah Getuigen. Een waarschuwend woord legen de praktijken van een beweging als deze, die gelovigen uit de verschil lende kerken tot zich wil trekken, is beslist op zijn plaats, aldus de predi kant. Berneoin gswerk BEROEPINGSWERK Nederlands Hervormde Kerk Aangenomen naar Leusden: S. Julius te Streefkerk. Toegelaten tot de evan- gelibediening: n. M. Ernee. Broeder plein 41, Zeist. Gereformeerde Kerken Beroepen te Oudewater: B. Wentsel te Pingjum en Zurich; te Wijhe: M. E. van Heesen te Oosthem. Geref. Kerken (ond. art. 31 K.O.) Examen: De classis Zwolle heeft pre- parator geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer J. W. Beekman, theol. kand, aan de Kamper Hoogeschool, wo nende Cliviastraat 5 te Zwolle. Remonstrantse Broederschap Tweetal te Doesburg: Mej. da. A. C. Dorhout Mees te Utrecht en mej. da. T. Mayer te Hilversum. Advertentie **^c>aby-verzorg in g C.B.C. in kader vergadering bijeen In de vandaag gehouden kaderver gadering der Chr. Bedrijfsgroepen Cen trale in Nederland, gehouden in Ons Centrum te Driebergen en bijgewoond door vele secretarissen en penningmees ters der afdelingen, heeft voorzitter C. van Baren Jr. aangedrongen op poli tiek meeleven door bestuursleden en leden. Zij moeten zich daarbij door de zelfde beginselen laten leiden als die welke hun keuze der christelijke vakbe- De grote leugen EEN WOORD VOOR VAN DAAG Wanneer we morgen naar de kerk gaan, onder scheiden we ons daarmee duide lijk van de we reld: die slaapt uit en weet ver der met die dag niet zo goed raad. Goed, zij weet de dag aardig te vullen, dat wel. Maar de zinvolle tijdbesteding wordt toch niet gevonden. Jaja. Voor velen van ons bovenstaande alinea principieel juist maar wie zijn eigen praktijk nagaat krijgt het er toch wel moei lijk mee. Door onze kerkgang, dat is ons zoeken van gemeenschap met Christus, zeggen wij dat wij in het licht wandelen. Maar is dat niet een grote leugen?, buiten die paar uur op zondag? Het lijkt er niet op. Dan maar wegblijven? Dat zou nog erger zijn. Wat dan? Gelukkig schrijft Johannes in zijn brief (1:5 v) niet levens vreemd. We moeten niet zondeloos zijn, want als we denken- dat dat kan, misleiden wij onszelf. Het gaat er niet om, dat wij door onze voortreffelijke levenswandel ons zelf onderscheiden van de rest; het onderscheid ligt daarin, dat wij uit de vergeving leven: wij heb ben een Voorspraak. weging bepalen. Op het terrein der christelijke politiek heeft de vakbewe ging haar wensen. Het is een zaak der christelijke politieke partijen tot heid te komen. Bij dit streven moet met openheid en voorzichtigheid tewerk wor den gegaan. Hier valt niets te dwingen. Geschiedt dit toch, dan zou wel eens kunnen blijken, dat het in de praktijk een te vroeg gegrepen triomf zou zijn, aldus de voorzitter. De heer Van Ba ren behandelde ook nog de noodzaak van spreiding der verantwoordelijk heid en deelde mede. dat het ledental der C.B.C. vorig jaar met 1561 tot en nu 23460 bedraagt. Chr. Geref. kerken en de Cefa De kerkeraad van de Christelije Ge reformeerde Kerk te Zutphen heeft op de vergadering van de classis Apeldoorn een instructie aanhangig gemaakt waarin wordt kenbaar gemaakt, dat het hoog tijd wordt, dat de Chr. Geref. Kerken hun standpunt gaan bepalen over de Christe lijke Filmactie. Enkele Chr. Geref. Kerken verlenen steun aan de Cefa, maar andere hebben daartegen ernstig bezwaar. Naar de me ning van de kerkeraad van Zntphen wordt door de Chr. Geref. Kerken aan de gemeenten terzake geen leiding gege- Na een ambtsperiode als kandidaat en vikaris werd hij in 1955 in Nieuwolda in het predikambt bevestigd. Het proef schrift van dr. De Jong behandelt de reformatie in zijn geboorteplaats in het tijdvak van 1540 tot 1654 en de defini tieve vestiging van het protestantisme aldaar na 1576. COMMENTAAR Samenwerking Ze zijn er rtiet zo veel hSSSSSSÜ 1de blijken van samen- werking in de Nede-r- landse radio, maar ze zijn er zonder twijfel. Een van die blijken maar vijf minu ten hoorden we gisteravond in de zendtijd van de V.P.R.O. Prof. Ph. J. Idenburg, directeur- generaal yan de Statistiek, ver telde in een programma van de vijf samenwerkende omroep verenigingen iets over de elf miljoenste Nederlander al weten we niet of het een baby of een oude man is. Het was een instructieve lezing door een erkende auto riteit die bovendien een aan gename microfoonstem heeft, kortom een programma, dat zijn algemeen karakter waard was en als het ware om samen werking vroeg. Maar, eerlijk, zijn zulke programma's er niet veel meer? Teleurstellend Het klankbeeld dat Gabri de Wagt samen stelde ter gelegenheid van het 100-jarig be staan van de Rotter damse Diergaarde Blij- l""r dorp( toch een heel dankbaar onderwerp voor een klankbeeld) was teleurstellend. We moesten het doen met wat. olifantengetoeter, wat .weinig zeggende verhaaltjes en kregen de indruk dat het klankbeeld maar snel in elkaar was ge draaid met hier en daar een stukje muziek er tussen door. Geen beste beurt van de V.A.R.A. :o: Het amusementsprogramma van de k.r.o. „Tierelantijnen" zal van avond een Limburgse inslag heb ben. Tot de Limburgse kunste naars. die hun land zullen bejube- - len behoren Jose Candel en Henk Dorel, de citherspelende mijnwer- ker Walther Wennëkes, de accor deonist Karl Sohriebl, het .zao.gduo Frits Rademadher en Maria van Nielen en de conferencier Wiel Stienstra. By het samenstellen van zijn kor te serie documentaires voor de v.a.r.a. over speciale politie-bri- gades heeft Gabri de Wagt ook aan dacht geschonken aan de mannen, die dag en naoht waken over de ondergrondse kanalen van Wenen. Uitzending vanavond om twintig voor elf. Francis Poulenc, de geboren en getogen Parijse componist van veel luchtige muziek,' schreef ook een Stabat Mater. Dit gemakkelijk aansprekende werk wordt morgen middag om twee uur door de k.r.o. uitgezonden. Programma voor morgen Hilversum I. 402 m. NCRV: 8.00 Nws. en weerber; 8.15 Orgelconc. IKOR: 8.30 Vroegdienst. KRO: 9.30 Nws; 9.45 Gram; 9.55 Plechtige Hoogmis; 11.30 Gra 13.00 Nws. en kath. i cours; 13.45 Boekbespr; 14.00 Residentie- ork. Mil. Kapel, koor en soliste: 14.35 TIPS uit het buitenland De derde Symfonie van Brahms is vanavond om kwart voor tien te horen voor Zweden (1571, 255 ©n 245 meter). Corry Brokken, de Eurovisieprijs 1957 treedt vanavond om kwart over negen op in een amusementsprogram ma van het N.l.R. (324 meter). Om half negen morgenavond begint voor Engeland Light Programme (1500 en 247 meter) de gemeentezang ondersteund door koorzang, uitgezonden uit de abdij van Bath. Wat denkt u van Jezus Christus?, is de vraag die om kwart voor acht morgenavond besproken wordt in een uitzending van de Home Service (330 meter) „De weg, de Waarheid en het Leven." Het B.B.C. Symphonic Orchestra speelt morgenavond voor Enge land (464 en 194 meter) onder leiding van Rudolf Kempe de Symfonie nr 102 in bes gr. van Haydn en de Symfonie nr 4 in g van Mahler. Morgenwijding; 10.00 Gram; 11.05 Wonc ocaal Dubbelkwart; 19.00 kerkelijk nws; 19.05 Samenzang; 19.25 Zondagavondgesprek. KRO: 19.45 Nws; 20.00 Gevar. progr. v.d. militairen; 20.30 Act; 20.45 Cabaret; 21.15 U bent toch ook van de Partij?, caus; 21.25 „De schrikking", hoorsp; 13.15 Meded. of gram; 13.2o'Lichte muz,: 13.55 Beursber; 14 00 V d vrouw- 14 45 Cello en piano; 15.15 Zeg het niet.' caus- 15.30^ Gram; 17.00 Lichte muz; 17.30 Vd "J® Bariton en piano; 19.15 Muz. «.us. 19-30 Ronde v. Nederland; 19.45 Rege- Landb rubr De werirtuigendag scoop; 22.40 Spaanse 11 „Die zakkenkoopman?" „Die heeft een extra trein gehuurd voor hem alleen. Wat zal hem dat gekost hebben? Wie krijgt zoiets in zijn hoofd?" „Die lui zijn gek". „Heel de wereld is gek. En wij worden het ook. We zijn het al". „Wij?" „Natuurlijk! Zijn we geen grote stommelingen? We ziiten maar braaf papiertjes vol te schrijven en we adresseren die aan boeren, burgers en heren, die van jaar tot Jaar vetter worden. En wij zelf ondergaan een vermageringskuur!" „Ja," antwoordt Dekker peinzend, „maar we hebben nu tien procent „Ja, wij tien en zij vierhonderd! Zulke suffers zijn we." „Wat is daar aan te doen? Maak het eens an ders, al je kunt". „Te doen? Wat we niet kunnen krijgen, moe ten we nemen. Némen, zeg ik. Er moet revo lutie komen". „Kerel!" Dekker schrikt. Maar dan zegt hij schertsend: „Wat ben jij een rooie oproerling!" „En jij een zoete jongen. Dag, zoete jongen! Sabbel maar braaf op je koekje van tien procent en blijf maar zoet tot je dood toe. Dan krijg jc een mooie toespraak bij je begrafenis en een steen op je graf." Hij pakt zijn papieren en mar cheert af. Dekker kijkt hem na. Wat een gevaar lijk mens! Als Dekker 's-avonds naar huis loopt, denkt hij voortdurend aan het gesprek met zijn collega. Ook de volgende dag. Diens woorden hebben zich K. J onklaeij vastgehaakt in zijn bewustzijn. Wat we niet krij gen. moeten we nemen. Nemen mag niet. Lenen is iets anders. Wat je leent, geef je terug. Ja. het leven is moeilijk. Zijn vrouw is geen kwaad mens, maar verstand van financieren heeft ze niet. Overal zijn kleine schulden, de bakker, de melkboer, het kan ook niet anders. De kruidenier ook, dat is nog het grootste bedrag! En hij heeft zo veel nutteloos geld in huis. De schoolkas en enige honderden guldens van de barones. Lenen is niet hetzelfde als nemen. O, kijk, hij is al bij zijn huis. Dat is gauw gegaan! Haastig stapt hij binnen. Niet denken. En vooral niet praten. Het gerucht van het geval-Ebbing gaat intus sen door de hele stad. Ook mevrouw Brouwershof hoort het en het verbijstert haar. Ze woont in een nieuwe buitenwijk, vrij ver van de fabriek van haar man en ze weet van zijn zaken niets. Daarover praat hij nooit. Maar ze hoort geruch ten over smokkelen en kettinghandel en oorlogs winst en nu dit vreemde geval met die extra trein. Afkomstig uit een soliede en godsdienstig bur gergezin. zijn haar begrippen burgerlijk solide. Haar godsdienst is geen aangetrokken kleding stuk, geen opgesmeerd vernisje aan de buiten kant, maar overtuiging des harten. Met die over tuiging kan zij de geruchten niet rijmen, die ze hoort over daden en zaken van christenmensen. Ze zal er haar man naar vragen. „Ik hoorde vandaag een verhaal over een zak- kenhandelaar, die 's nachts met een extra trein naar huis gekomen is". „Ja. Wat zou dat?" „Het is zo vreemd". „Alledaags is het niet. Maar waarom moeten de mensen daar zo over praten? Het is toch geen misdaad". „Het zal wel veel geld gekost hebben". „Dat wel. Maar hij heeft contant betaald". „Waar verdienen de mensen tegenwoordig zo veel geld mee?" vraagt ze. En ze antwoord zelf: „Met oorlogshandel, zandzakken, smokkelen de wet ontduiken enzovoort". „Je bent goed op de hoogte! Hoe weet je dat „Dat hoor ik. Ik hoor van mensen, die vet ko pen van een timmerman, die in zijn gereedschap penkist smokkelwaar vervoert". „Wat voor smokkelwaar?" „Allerlei goederen, die alleen op de bon ver krijgbaar zijn. Vet voor drie rijksdaalders per pond, thee voor tien gulden een pond, tarwebloem voor zestig gulden een baaltje". „Alles in die gereedschappenkist?" „Er zijn nog veel meer artikelen, die clande stien verhandeld worden. Rijst, koffie, spek, erw ten en -bonen, alles uit voorraden, die voor de re gering verborgen zijn en waarvan geen opgaaf gedaan is. Ik noem het schande. En grote zonde bovendien". „Zonde?" (Wordi veivulgd/ 15.00 Van en over boeren: 15.45 Strijkork. en soliste: 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken i - L VARA: 17.30 1 :uitsl: 18.05 Sportjourn; 18.30 Strijkens; 19.00 Op «Ie keper beschouwd; 19.30 Progr. v. Moeder dag. AVRO: 20.00 Nws; 20.05 Frankle Laine; 20.50 De Gouden Vlinder, hoorsp; 21.25 Amus. muz; 21.50 Cabaret; 22.20 Maandag Hilversum I. 402 m. NCRV; 7.00 Nws; 7.10 Gewijde muz; 7.30 Gram; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nws en weer ber: 8.15 Sportuitsl; 8.25 Gram; 9.00 V d zieken: 9.25 V d vrouw; 9.30 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 Mastklimmen; 10.10 Gram; 10.30 Theologische Etherleergang: 11.15 Gra„JMHHMHi succes?, caus; 13.00 Nws; 13.15 Militaire Kapel; 13.45 Gram; 14.05 Schoolradio; Sport: 18.40 Engelse les: i Nws; 23.15 Koers Maandag 13 mei van 18—20 uur: I. Franz Schubert: Symphonie nr. C. in d gr. t.. Adagio maestoso. Allegro con brio. Allegretto. Menuetto vivace. Presto vivace: Philharmonisch Orkest van Ber lijn o.l v Igor Markevitch. II. Béla Bartók: Concert voor piano en 3. Allegretto. Adagio religioso. III. Boris Blacher: Variaties voor orkest over een thema van Nicolo Paganini op. 26; Rias Symphonie Orkest. Berlijn o.l.v. Ferenc Fricsay. IV. Jean Sibelius: Bolero uit „Festivo". ahilharmonisch Orkest van Berlijn o.l.v. Hans Rosbaud. V. Edvard Grleg: Holberg-suite. Suite voor strijkorkest op. 40: Prelude. Allegro vivace, Sarabande. Andante. Gavotte. Al- legretto.Musette. Poco piu mosso. Air Andante religioso. Rlgaudon. Allegro con brio. Rias Symphonie Orkest. Berlijn o.l.v. Herbert Sandberg. VI. Franz Berwald: Symphonie nr. 2 in Nederl.volksliederen: 19.30 Volk en Staat, caus; 19.45 Belaardconc: 10.00 Radiokrant; 20.20 Lichte muz; 20.50 Die verrukkelijke aprilmaand, en viool: 22.30 V< ioverdenking; 23.00 Nws. en 23.15 Gram; 23.40—24.00 Evange i V d vrouw: 9.15 Gra KRO: 20.30 Kath. nws; 20.35 Poppen- cast; 20.45 Blik in de monitor; 21.15 doekjes; 21.35 Ontdek u zelf. blij- Boekbespr; 22.05 'pel; 22.10 Epiloog. Het amusementsprogramma wordt anavond verzorgd door de A.V.R.O. >Ja het journaal van acht uur is een /eilig-Verkeerswedstrijd te zien en daarna een show uit hotel Bouwens e Zandvoort. KANTTEKENING J7R 's een boekje uitgekomen, waar op wij graag eens de aandacht vestigen en dat wij ter lezing en vooral ook ter overdenking aanbe velen. Het is „Gij geheel anders", een uitgave van de Calvinistische Studenten-Beweging (drukkerij Wed. G. van Soest, Amsterdam). De titel van het boekje is ontleend aan het bijbelwoord Ef. 4 20 „Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen". Het wezenlijke van het boekje is, dat het een klacht be vat, deze klacht namelijk, dat ook reformatorische studenten er veelal zo weinig aan gelegen is, aan hun christenstudentzijn een eigen gestal te, aan hun studententijd een eigen stijl te geven. De klacht is niet nieuw en zij zal, vrezen wij, in dit boekje ook niet voor de laatste maal zijn aangeheven. Maar zij wordt in dit boekje toch wel met grote bewogenheid geuit, een be wogenheid die blijft doorklinken ook wanneer men de overdaad ervan heeft afgetrokken, die nu eenmaal elke publicatie uit studentenkring pleegt te kenmerken. J7R zijn allerlei verklaringen voor aan te voeren, dat het leven ook van de christenstudent te weinig een eigen stijl vertoont. Wie nog eens de magistrale rede doorleest, waarmee in 1880 Kuyper de Vrije Universiteit opende, wordt onder meer hierdoor getroffen, dat Kuyper aansluiting poogde te vinden bij de universitaire tradities, zoals deze in de loop van eeuwen waren gegroeid. Dit is er ook nadien wel in blijven zitten. Er moest een achterstand wor den ingehaald; welnu, de achterstand is ingehaald. Maar het is blijven ont breken aan eigen karakter en aan eigen stijl. Voor de studenten zelf is het dik wijls een kwestie geworden van „mee willen doen", van „niet minder zijn dan de anderen" en van een wens om dit nu ook te willen laten zien en dit te willen bewijzen. Te wéinig is, de ene studentengeneratie na de andere, gebleken van de mo gelijkheid, dat men nog niet minder is dan de anderen wanneer men op goede gronden anders is dan die anderen. TV/TEN make hiervan niet eenzijdig een verwijt. Want eigenlijk zit dit wel in ons aUen. Het probleem werkt door in de zeden en gebruiken van ieder onzer. Misschien had men mogen hopen, dat nochtans juist de studenten in deze situatie iets onbe- vangener hadden gestaan. Over deze zaken wil dit boekje een gesprek openen. Het doet dit, zo als onder studenten de gewoonte: eerlijk, openhartig, met erkenning dat men zelf tekort is geschoten; het doet het ook met een stevige felheid aan critiek. Dit laatste is echter daarom te ge reder te aanvaarden, omdat alles uiting is van een warme bewogen heid, maar bovendien omdat het zo duidelijk gedragen wordt door een hartelijke begeerte om ook het stu dentenleven te stellen in het licht van de bijbelse boodschap. Er wordt In dit boekje het ver langen uitgesproken naar een eigen studentenstijl. Niet maar omdat men anders wil zijn dan de anderen. Daar in behoeft op zichzelf nog geen ver dienste te liggen. Het gaat er niet allereerst om dat men anders is dan een ander. Men behoeft, omgekeerd, ook niet te verwachten, dat een an der er beslist andere zeden en ge bruiken op na moet houden als wij. J^EE, de stijl is hier toch echt ge dacht als de uitdrukking van de gestalte. Op de gestalte komt het aan en de gestalte is beslissend. Is het zo, dat Christus gestalte heeft aangeno men in ons leven, ln ons leven van alledag, ook in ons studentenleven? Dan kan het moeilijk anders, of het zal ook moeten uitkomen in onze stijl, in onze levensstijl. Dan laten we ons niet leiden door de wens, „mee te doen" of „niet min der te zijn dan de anderen". Dan wordt de vraagstelling een geheel andere. Voor een student behoeven deze overwegingen bepaald niet in de weg te staan aan een prettige studenten tijd, integendeel, men mag verwach ten, dat zijn studententijd op deze wijze heel wat meer voldoening zal geven, ook omdat nu minder prettige nasmaken achterwege kunnen blijven. Het is hier niet de plaats, ffieer conéteet aan te geven hoe het hier boven genoemde boekje een oplossing wil nastreven. Genoeg zij, dat wij het ook vanuit „de kille maatschappij", graag de nodige morele steun mee- Advertentip ONDERWIJZERSEXAMEN De Kortste en voordeligste opleiding RESA-HILVERSUM (Bakende Schriftelijke Cursus)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2