MONICA IS NOG NIET GESTORVEN in de schaduw van haar Zoon OP BEZOEK BIJ MOEDERS Bevolkingsaanwas en verbreiding van Gewijde rekenkunde Spaans paar mag niet trouwen het Christendom Aan dominees geen gebrek ZONDAGSBLAD ZATERDAG 11 MEI 1957, Dit is misschien een eigenaardig artikel, dat handelt over een onderwerp, waarover we toch zo gemakkelijk niet praten. We hebben dit artikel echter geschreven, omdat we hopen, dat op deze moederdag de moeders van ons land iets meer zullen ontvangen dan bloemen en een taart, dat ze niet alleen vandaag maar in hun hele leven de geestelijke vruchten zullen mogen plukken van het zaad, dat zij uitstrooiden. Zolang een natie nog moeders heeft, die zich bekommeren om het geestelijk welzijn van hun kinderen, gaat een volk niet ten onder. Op de schoot van de moeder wordt de basis gelegd voor het verdere leven van het kind. De verhalen, die daar verteld worden, laten een blijvende indruk na. Daar mag de Bijbel niet ontbreken. MONICA leeft nog, dat hebben moeders ons verteld. Interviews houdt men met belangrijke personen, met mensen van naam of mensen, die iets bijzonders hebben verricht. Nieuws is het ongewone, het verbazingwekkende, het interessante. Moeders zijn niet ongewoon, ze zijn niet bijzonder verbazingwekkend, ze behoren niet thuis onder de kop. nieuws. Maar waarom zouden we ons altijd slaafs aan de regels van de journalistiek houden? Is een „slippertje" buiten het conventionele misschien niet net de peper, die de maaltijd smakelijk maakt? In ieder geval zijn we er op uit gegaan en hebben een interview gehad met moeders, gewone moeders, die hun naam niet eens in de krant wilden hebben. We zaten in een rommelige keuken, waar we een jonge moeder overval len hadden bij het strijken en in de hoge slaapkamer van een groot he renhuis aan een singel, waar een moe der van grote zonen al maandenlang in bed lag. We zaten ook in het klei ne kamertje van een moeder met zesentwintig, kleinkinderen, en in de kamer van uw dromen, zoals hij al leen maar voorkomt op plaatjes van binnenhuisarchitecten. Al die moe ders hebben we dezelfde vragen ge steld, omdat we ons afvroegen, of Monica nog leefde. Monica, de moeder van Augustinus, had als kind van een slavin de verha len van Jezus gehoord en was een inni ge gelovige, maar haar zoon trok naar zijn vader, die het liever hield bij de jool. Nachten heeft ze gebeden, want haar hele hart ging er naar uit dat ook haar zoon christen zou worden. In haar groot verlangen ging ze naar haar bis schop om hem te smeken toch eens met hem te praten, maar de wijze herder antwoordde: „Monnica, dat helpt niets. Uw zoon is heel geleerd, ik kan hem toch niet overtuigen. God alleen kan hem redden, blijf maar hopen, blijf maar geloven, en bovenal, blijf maar bidden." En toen ineens voegde hij er die be roemd geworden woorden aan toe: „Vrouw, geloof toch, een kind waarvoor gij zoveel gebeden hebt, zal niet verlo ren gaan."-Zijn er nu nog zulke moe ders, die hun kinderen willen opvoeden „in de vreze des Heren?" We dronken koffie bij moeder Ria, die drie kinderen heeft. Jaap is zeven. Bert- je vijf en dan komt de drukke beweeglijke Ineke van twee. Toen ze pas.- gqtrouwd was»- begonnen ze regelmatig na tafel de Bijbel te lezen: Dat ging heel goed. ook toen Jaap- je aan tafel kwam en zelfs nog toen Bert in de grote stoel zat, maar met Ineke is liet onmogelijk geworden. Zij is zo onge durig, dat zelfs de kin derbijbel voor haar te veel is en de beide an dere kinderen er mets aan hebben, als ze er bij is. Het is dus nu een gewoonte ge worden, dat Ineke eerst naar bed gaat en dat er dan uit de kleuter bijbel gelezen wordt. Beide jongens zijn gek op de verhalen. Eerst liet moe der Ria alle ijzige verhalen weg, zoals b.v. van het verdrinken van de Egypte- beiden naar school gaan. krijgen ze daar de verhalen toch te horen en nu leest ze gewoon door. Na afloop beginnen de kinderen dan meest al zelf te vertellen, wat de juffrouw op school verteld heeft. Ze vullen elkaar IK GA SLAPEN Het eerste gebedje wat ze leerden bid den wat het avondgebedje dat moeder met hen zong: ,,Ik ga slapen ik ben moe, "k sluit mijn béide oogjes toe, Here houdt ook deze nacht over Jaapje trouw de wacht." Toen Jaap vier was zong hij al: ,,'k sluit mijn oogjes, 'k vouw mijn handjes, 'k buig mijn kniet jes voor U neer. Trouwe Vader in de hemel, zie op mij In liefde neer. Leer mij vroeg Uw kind te wezen. Neem mij aan, schoon jong en klein. Leer mij van uw grote kudde toch een heel klein kind je zijn." Bartje kent het echter nu nog Van tijd tot tijd worden bepaalde kan ten aangegrepen om de kinderen nog Iets meer bij te brengen. Daar kwam bij voorbeeld het ogenblik dat de belde jon gens achter hun nieuwe huis de begraaf plaats ontdekten. Natuurlijk kwamen ze met allerlei vragen. Moeder probeer de het uit te leggen, maar vertelde er ook bij dat de Here Jezus zou komen om ze allemaal op te wekken. Bertje kon dat zich niet voorstellen en vroeg heel nuchter: „Doet Hij dat dan met m schop?" Bertje is trouwens toch heel nuchter. Jaap heeft heel gauw schuldgevoel, Bert je haast nooit. Hij ziet alles veel meer aards. De Here Jezus woont boven de wolken, dus Hij kan ons toch niet zien. Al meer dan een jaar doen ze het alle drie heel trouw. De belde jongere meis jes volgen de hulp van een leidraad, de grote broer gebruikt slechts zijn Bijbel, maar alle drie schrijven ze ln een boek je op wat hun die ochtend getroffen heeft. Vragen worden vaak ln gezins verband besproken. Het lezen na tafel is niet opzijgezet, maar nu een gezamenlijke taak gewor den Er wordt een gedeelte uit de Bijbel gelezen en daarna de overdenking uit een dagboek. Meestal volgt er een dis cussie op en om beurten eindigt één van de ouders of de kinderen hardop met dankgebed. Een groot huis Ons derde gesprek voerden we in een groot huis aan een singel. De kinderen zijn bijna allemaal uitgevlogen, behalve de jongste zoon, en de verpleegster, die gekomen is orh haar moeder te verzor gen, toen zij ziek werd, en de onderwij zeres die voor het eerst voor de klas staat. Eigenlijk wilde ik maar nergens over spreken, maar hoewel ze op'bed lag, kon ze toch wel over haar kinderen praten. Oude herinneringen werden op gehaald. Ook hier had moeder haar uiterste best gedaan om de kinderen zelfstandig te leren bidden. Dit gebed was maar niet iets geestelijks, los van het dagelijks leven, Zij vond het juist -- belangrijk dat al onze dagelijkse din- in het gebed betrokken kunnen wor den. Als het slecht ging met de rappor- en er toch hard gewerkt werd, bad vaak samen met haar kinderen. „He- moeilijke was wel eens," vertelde ze „dat niet altijd de cijfers daardoor be ter werden. Dan kwam de les in de overgave." Deze moeder was vooral blij, dat vrij wel al haar kinderen contact gekregen hadden met een evangeliserende jeugd- kwamen ze tot een an hun geloof, i meisje werd door Moeder probeerde hem uit te leggen, dat God overal is, maar hij was er kenne- ïiet rijp voor. Wel kwam hij tijdens onweer bij haar om te vragen of het toch niet griezelig voor de Heer was om zo dicht bij dat onweer te zijn. Zelf was hij helemaal n'iet bang, maar hij maakte zich wel zorgen over de Heer Toen ik moeder vroeg wat zij het be langrijkste vond in de opvoeding ant woordde ze: „Uiteindelijk is het toch de onopzettelijke opvoeding het contact van de ouders met God." Op de berg De tweede moeder woonde letterlijk boven op de berg. Haar kinderen waren 19. 14 en 13 en alle drie op de middel bare school. Ook zij had haar kinderen dezelfde gebedjes geleerd, maar van het begin af aan geprobeerd de kinderen na hun avondgebedje ook zelf met eigen woorden te laten bidden naar de be hoefte van die dag. Ze was bang dat formuliergebedje tot een inhoudsloze n zou verstenen. De kinderen gingen naar de kerk, vader werd ouder ling. De beide ouders deden hun uiterste best om hun kinderen dicht bij God te houden, maar even gemakkelijk was dat lang niet altijd. Het was allemaal erg uiterlijk totdat de oudste van een jeugdweekend terug kwam en vertelde, dat hij zich persoon- aan de Heer had overgegeven. De twee meisjes volgden al spoedig en de ouders grepen deze kans aan om de kin deren nu te leren, dat zij ook zelfstan dig hun Bijbel moesten gaan lezen, dat alleen het lezen aan tafel niet voldoende f Een redacteur van De Gelder lander heeft gesnuffeld in oude Italiaanse rekenboekjes en daarin vond hij o.a. de volgende Indien de gebeden van een kar dinaal in een uur een ziel uit het vagevuur kunnen bevrijden, die van een bisschop in drie uur, die van een priester in vijf uur, en van een koster in zeven uur, h lang moeten zij dan met elki bidden om drie zielen uit I vagevuur te bevrijden? Het a woord is: één uur, 47 minuten 23 1/5 seconde. (De Protestant) priester. De aartsbisschop jongeren i iets konden zijn vot ze zelf een taak e: bewust uitdragen Menige jongen t hun getuigenis wei genomen, of kwam voor het eerst onder het gehoor van het Evangelie. Er zijn nog een heleboel moeders waarover we zouden kunnen schrijven. De laatste waarvoor we plaatsruimte hebben was al lang grootmoeder. Ze had zesentwintig klein en achterkleinkinderen. Zelf had ze veertien kin deren grootgebracht op een boot, want haar man was schipper Als drie en twintigjarig meisje had ze als ver pleegster naar het zen- dingsveld gewild, maar werd afgekeurd. Uitein delijk trouwde ze een weduwnaar met zes kinderen, waarvan de jongste een half jaar was. De man, die altijd op het water zwierf, had nooit veel om godsdienst gegeven, maar de dood van zijn vrouw had hem wakker geschud. Toen hij voor de tweede maal trouwde, was hij veranderd, maar van de Bijbel wist hij niets af. In de jaren, die volg den, kwamen er toen nog acht kinderen bij. Een kerkgemeenschap was er niet, want iedere zondag lag de boot ergens anders, maar er waren altijd wel ker ken in de omgeving en menigeen kwam na afloop van de dienst nog wel eens mee aanlopen om de preek door te praten bij het kopje koffie. Als er geen kerk in de omgeving was werd er sa men van scheurkalenderblaadjes gele zen of een geestelijk artikel uit een blad. Zo ontstond er in het gezin toch een hechte band en oma weet, dat zij vrij wel allemaal trouwe kerkgangers zijn geworden. Voor haar is het belangrijk ste nu het gebed. Daarmee vult ze haar Geen van de moeders die we spraken verhulden de moeilijkheden, die zij hadden moeten overwinnen, noch hun eigen fouten. Ieder heeft op haar manier geprobeerd om haar kinderen tot de Heer te brengen. Er is geen ideale manier, want ieder kind is weer verschillend en alle omstan digheden zijn weer anders, maar de taak van iedere moeder is om haar kinderen aan de Heer op te dragen en gelukkig hebben wij in deze tijd van ogenschijnlijke afval nog dui zenden moeders die ieder op hun manier hun taak vervuld willen zien. In oktober van het -vorig jaar heeft de Spaanse regering het mogelijk gemaakt dat doopleden van de Rooms-Katholieke kerk, die de kerk de rug hebben toege keerd, een burgerlijk huwelijk sluiten. Het eerste paar. dat zich sinds het nieuwe decreet aan meldde, een baptisten predikant en zijn verloofde, werd echter toestemming geweigerd. drid-Alcala gaf ten antwoord: „In weerwil van het feit, dat zij de Rooms Katholieke kerk vaarwel heb ben gezegd, kunnen zij slechts op canonieke wijze het huwelijk ingaan. Het paar wil in hoger beroep gaan. Geen gelijke tred met der mensheid de groei Sedert 1920 is de wereldbevolking met 33 gestegen. 200 jaar geleden waren er slechts 730 miljoen, in 1900 anderhalf miljard mensen. In 1955 waren er reeds 2.5 miljard en men heeft berekend, dat er in 1980 vier miljard zullen zijn. Dit betekent, dat de mensheid iedere drie jaar met 200 miljoen vermeerdert. Deze toename is vooral waar te nemen in de zg. onderontwikkelde gebieden. In Latijns Amerika is de bevolking sedert 1920 met 82 pettoegenomen. Dat is 2Ys maal het percentage waar mede de wereldbevolking in hetzelfde tijdsverloop is toegenomenTot 1980 zal de bevolking zich waarschijnlijk verdubbeld hebben zodat dan onge veer 316 miljoen mensen in Latijns Amerika zullen leven. De getallen in andere landen men- hetzelfde beeld. In Japan is de bevolking sinds 1945 met 16 miljoen toegenomen; tot 1970 rekent mei 100 miljoen. In de Belgische Congo groeide het inwonertal van 1940 tot 1951 met meer dan een miljoen tot 11.5 miljoen. In Zuid-Rhodesia groei de het sedert de tweede wereldoorlog met 46 pet. tot bijna 2 miljoen. Het inwonertal van Taiwan (Formosa) heeft zich sedert het begin van deze eeuw verdubbeld. India had in 1872 slechts 256 miljoen inwoners, in 1941 waren het er 389 miljoen en van 1941 tot 1951 was er een aanwas van 13,5 pet. Op Java steeg de bevolking van 13 miljoen in 1861 tot 41 miljoen in 1951; de Philippijnen ivaren in 1907 met goed 7 miljoen bevolkt in 1939 waren er 16 miljoen. In hetzelfde tijd perk groeiden 10 miljoen Burmanen tot 16 miljoen. Met deze bevolkingstoename houdt de verbreiding van het christendom geen gelijke tred. De kerk groeit en wordt toch steeds kleiner, ook terwijl er in getallen uitgedrukt thans 14 miljoen christenen meer zijn dan 10 jaar geleden. Het totaal aantal chris- De gezegende onder de vrouwen yL MARIA ALS stond altijd MOEDER Maria wordt door de Roomse kerk vergoddelijkt en door. de Pro testanten vaak vergeten. Zij werd tot Moeder van een God, die geen moeder nodig heeft, een Middelares in een wereld die slechts één Middelaar behoeft; een onbevlekt ontvangene. waar slechts Eén zon deloos geboren is of men liet haar rustig leven en sterven in hét kleine Nazareth, 1 vergeten i uit een stil stadje. De Rooms-katholieke kerk heeft le genden tot dogma laten verstenen. Wij protestanten, die met de oogle den knipperen bij een droef verhaal, hebben vaak met de legenden ook de moedermaagd uit de kerkgeschiede nis verbannen. Toch is Maria meer aandacht waard. Wij moeten het eenvoudige meisje uit Nazareth, de blijde moe der van Bethlehem, de zenuwachtige vrouw in de tempel en de vroeg oude dame op Golgotha leren kennen als een wezen van vlees en bloed. Maria groeide niet op tussen de straatjeugd van een grote stad, maar in een klein provincieplaatsje, waar de straten vaak schijnen te dro men over de dagen van weleer, maar waar achter de gordijntjes de lusten van een wereldstad broeien. Nazareth stond niet erg goed bekend. Als ka zernestadje huisvestte het een jeugd, onttrokken aan tradities en ouderlijk toezicht. Als overal waren cr ook in Nazareth voldoende meisjes, die graag op hun manier profijt wilden trekken van het soldatensoldij. Natha- nael zei jmmers schamper: „Kan er uit Nazareth iets góeds voortkomen?" De moeder van Christus groeide op in een onreine wereld, maar be waarde toch haar eigen reinheid. Ze woonde in een veracht dorp, maar God zelf sloeg acht op haar en de engel sprak haar aan met de woor den: „Gij zijt bekleed met genade." In een stad overgegeven aan harts tocht, had zij haar hart voor God be waard en God was met haar, ook toen zij het misschien zelf nog niet besef- De zon gaat onder over de zorgen van iedere dag en komt weer op om het leven in een nieuw licht te zetten. Het heelal draait door in haar regel matige cirkelgang en in de vergetel heid van Galilea groeit Christus op en wordt man. Hij is al dertig en volgens Maria wordt het tijd, dat hij zijn hamer en beitel zal neerleg gen om zijn goddelijke opdracht te vervullen. Tijdens het bruilofsfeest van Cana komt zij naar hem toe en zegt: „Zij hebben geen wijn!" Eigen lijk bedoelt ze: „Het is tijd, dat je aan het werk gaat. Hier is nu een goede gelegenheid om te openbaren wie je bent. de komende Koning! Christus antwoordt: „Mijn ure is nog niet gekomen." Hij denkt niet aan het wonder, maar aan Zijn taak. Hij zal de verlossing brengen, maar nog niet. Het won der wil slechts onderstrepen wie Hij Is, het brengt geen heil. Maria moet nog Ieren, dat Hij de konings kroon slechts dragen kan als Hij de doornenkroon getorst heeft en meni ge traan tal uit haar oog opwellen l eer tij die lee begrepen heeft. Onrust Enkele maanden later, als Ghris- geboren." alsof ze zeggen wilden: onrdat Hij te hard werkt. Hij eet 'm dagen "let °P tjJd. Hij slaapt niet voldoen de. Hij zal toch -- doet men nog pogingen om Maria van zaï toen nu ontucht te betichten. Een ieder, die ken peinst Maria t overspannen r haar andere kin- üfl op uit om Hem uit i de „moeder Gods." Men drukke werkzaamheden te sleu- Maar erger dan de smalende spot van mensen moet de eenzaamheid van de eerste kerstdag geweest zijn. Geen plaats in de herberg. Geen pleegster - - Maria verbaasde zich over de wonderlijke woorden van de engel. - -- ---- Wat bedoelde hij? Ze kende zich- ac"*_er j 331 zelf met al haar feilen en falen, maar God, die het hart aanzag koos haar uit om moeder van zijn Zoon te wor den. God kiest geen volmaakte men sen, maar zoekt wel mensen, die on danks hun tekortkomingen zich aan Hem willen overgeven. De engel zei: ..Gij hebt genade gevonden bij God Maria antwoordde zo heel eenvoudig „Zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar Uw woord," Nauwe lijks zal ze op dat ogenblik de draag wijdte van haar woorden beseft heb ben. Werd Maria's leven een pel grimstocht over louter rozen, begoten met zonneschijn? Maria werd later terecht e smarten. Nazareth zal wel achter haar rug gegnuifd hebben. Daar ging nu die fijne! Jozef haar verloofde wilde haar stilletjes in de steek laten. Zelfs ja ren later w.as het praatje nog niet vergeten, want honend zei men tegen m Maria moet leren in haar de niet meer het Kind, maar haar Hei- ...vc» het ^nd te zien- Zij, die de wil van de rug gevoeld Vader als een dienstmaagd gedaan kerk is op weg om van haar een god heid te maken, maar Christus wilde van haar een vrouw maken, die Hem hard nodig had als alle andere Erger kinderen van Adam. Uiteindelijk ontmoeten we de moe- i ae neroerg. i>een ver- ZffJLV*? op.Golgotha Haar 0§en te helpen. Geen dokter bij de bevalling. Geen kleren zelfs Haar aan *1? om het kind aan te trekken en geen Jlïen krommen rich hiiic fnnr Ho tknaienrew:* 7ni Maria i ÏtPaar mond is pijnlijk vertrok- het gro- n N6« ze niet geloven dat het niet als 5'.1fs.AÏrk!!IJkheid is N°* ae. modderbron in haar hart opge- genoemd de moeder der spoten zijn. Waar was God in die eerste kerstnacht? Toen alles kwamen de herders Toen .h,'£ ze allang een huis gevonden had, kwa men de wijzen. Zij kwamen om het Kind te eren, maar ze kwamen pas, toen Maria in de eenzaamheid haar innerlijke strijd gestreden had alles voorbij is, slaat hij zijn armen om «haar schouders en neemt haar mee naar huis Als een zoon «al 11 L r zor«en- Maria zal niet Statistieken oorzaak van kerkelijke onenigheid de eerste zendelingen Japan kwamen, worden bedreigd door onenigheid Onder de nieuwe wet moeten Spaanse paren, die willen trouwen bewijzen, dat zij de Rooms Katho lieke godsdienst niet langer belijden. Zij moeten een getekende verklaring overhandigen en een verzoekschrift, waarin zii kenbaar maken, waarom zij een burgerlijk huwelijk willen sluiten. Bovendien moeten zij kun nen bewijzen, waar zij de afgelopen twee jaar gewoond hebben. De toestemming werd gevraagd fl aan de burgemeester van Villaver- de, die de zaak eens voorlegde aan deling Kenny Joseph ont- 1249 samenkomsten die Nu hij dat weet, krijgt J~ plaatselijke Roóms-Katholieke jdekte, dat de evangelische nog niet tot een gemeente men onenigheid J herdenkingsfestivi geteld werden in een sta- Tot nu toe bezat men jr ere van het feit. tistiek van de Verenigde slechts de statistieken, die dat honderd jaar geleden Kerk van Japan. Hij ging beweerden dat er 512.450 zelf aan de slag. Volgens christenen in Japan zijn, zijn opgaven zijn er 107.073 o.w. 285.022 protestanten, "de vraag "^hoeveel gedoopte (belijdende) lid- Volgens die statistieken Japan maten; 1,302 bevestigde zouden er 3072 protestantse predikanten, 668 andere kerken zijn. Het doel van kerkelijke werkers en -Joseph was om er achter 178.848 niet gedoopte be- te komen hoe groot de in- christenen 'J hoeveel christenei evangelisch (orthodox De onenigheid begon lijders. Zij komen 1 de Amerikaanse 2 1819 gemeenten Ma--christenen eenvoudig niet zijn uitgegroeid. t orthodox i lom pelgrimsgangers af, oudste zo in de tei blijven, maar het moet toch schrale troost geweest zijn voor y haar, die haar kind zag sterven 6oenen Gods genade koos Maria om moe der te worden van de Messias. Haar taak was niet licht, noch was haar weg effen. Zij deelde in de minach- imdelijk vinden .ij hem ?f" ve°loUna wereTd" ZU -- MÜiïHSdt'Sï ni0' «wi*»d°°d ■oiirori tt """et smart. qp Golgotha verloor Maria haar Zoon voorgoed. Met Pasen stond iï®Al Christus op uit het graf. maar voor Maria was Hij niet langer haar Kind. Hij moest worden wat Hij voor al len moet zijn. een Heiland en Heer. Maria heeft in zekere zin ook voor ons geleden niet als een middela res maar zij werd niettemin de moeder der smarten om ons een Verlosser te geven. Haar tranen van verdriet vielen in ons hart om daar De woorden komen als uitbarsting van i lang haar angst en onrust heeft op gekropt. Het antwoord van Christus klinkt koud en hard. Past het een zoon, zo tegen zijn moeder te spre ken? Maar dat is slechts schijn Christus wil niet hard zijn. Hij laat hun zien dat zij zich nodeloos onge rust gemaakt hebben, omdat Hij al tijd bezig wil zijn met de dingen v Zijn Vader, en Hij altijd diens volbrengen wil. Misschien zijn de woorden ook wel bedoeld als een klei ne correctie op het: „Uw vader en ik." Hoe deze woorden ook bedoeld tenen bedraagt ongeveer 770 miljoen. De relatieve teruggang van het chris tendom beloopt bij het snel groeiende bevolkingsgetal de laatste jaren 5 pet. Achter iedere cristelijke Indiër staan 97, achter iedere christelijke Japanner zelfs 99,5 niet-chrxstenen. ln China zijn 1 pet. christenen, in Afrika 15 pet., in Japan nauwelijks een half pet. en onder de Mohammedanen slechts 0,05 pet Landelijke bijeen komst Bijbelse Oecumene De vorig jaar opgerichte Organisatie ter bevordering van het werk van de „Internationale raad van Christelijke kerken" in Nederland hoopt op dinsdag 18 juni e.k. een landelijke bijeenkomst te houden in het Jaarbeursgebouw te Utrecht. De bedoeling van deie samenkomst is om alle kerken die de bijbel aanvaar den als het Woord van God, op te roe pen tot oecumenische samenwerking en gemeenschappelijk getuigen. Het bestuur van de organisatie wordt gevormd door predikanten en professo ren uit de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken, de Gerefor meerde Kerken (onderhoudende artikel 31 K.O.), de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Gemeenten, de Vrije Evangelische Gemeenten en de Evangelische Molukse Kerk. Op de bijeenkomst in Utrecht zal als spreker optreden professor dr. S. U. Zuidema, hoogleraar aan de Vrije Uni versiteit te Amsterdam en door profes sor J. Severijn, oud-hoogleraar aan de Rijks-universiteit te Utrecht. Het slot woord wordt gesproken door ds. I. J. Vasseur, Vrij Evangelisch predikant te Kampen. Het zal maar zelden voorkomen dat ln één stadswijk niet minder dan twaalf predikanten wonen. iDat is in wijk vier van de Geref. Kerk van Scheveningen wèarvan dr. H. Holtrop predikant is, het geval, nu ds H. Sweepe die van Lei derdorp naar Scheveningen is gekomen zich in de Bentinckstraat te 's-Gravea- hage heeft gevestigd. Nu wonen niet al leen alle zes de predikanten van de kerk van Scheveningen in deze wijk maar ook de emeriti ds. J. G. Feenstra, ds. J. H. Sillevis Smitt, ds W. Bouw man en dr. M. Fernhout benevens ds. F. E. Hoeksta, predikant van 's-Gra- venhage-Oost en ds. J. Kreaner, idem van Den Haag-West. TER OVERDENKING Het elfde gebod Rutherford, wiens godsdienstige geschrif ten en preken nu nog graag gelezen worden, was een predikant van de oude Schotse Presbyteriaanse kerk. Jaren lang diende hij de kleine gemeente van Anwoth. Het werk was gezegend en misschien daarom wel bleven de moeilijkheden niet uit. Men leefde toen nog niet in de eeuw van de to lerantie. maar meende dat men koste wat het kost iedereen moest laten doen en denken, wat men zelf dacht en deed. De Britse regering eiste, dat de Presby teriaanse kerk haar orde van dienst en haar bestuur vaarwel zou zeggen en met grote en innige dankbaarheid de anglicaanse kerkorde zou omar men. Rutherford weigerde pertinent zich te plaatsen onder een bisschop, die de koning had aangesteld. Hij ging zelfs nog verder en zei dat hij even pertinent zou weigeren een bisschop i zijn preekstoel toe te laten. Voor ons protestanten is Maria he laas zovaak een vergeten vrouw in plaats van een dankbare herinnering en prachtig voorbeeld. Op een avond werd er geklopt. Een vreemdeling stond voor de deur en vroeg, of men hem soms zou kunnen huisvesten. Rutherford heette hem wel kom en nodigde hem uit de nacht in de pastorie door te brengen. De vreem deling stelde zich niet voor, maar zei alleen, dat hij de weg was kwijtge raakt en dat het te laat geworden was om zijn bestemming te bereiken. Samen zette het gezin zich met de vreemdeling aan tafel. Na de maaltijd nam Rutherford de grote huisbijbel e" z*|; -We hebben nu catechisatie, schriftlezing en gebed en we verwach ten. dat onze bezoeker mee zal doen." Het huispersoneel werd binnengeroe pen en de avondwijding begon. Eén voor één werden alle kinderen en aan wezigen vragen gesteld, die zij moes ten beantwoorden. Ook de vreemde ling kwam aan de beurt en Rutherford vroeg: „Hoeveel geboden zijn er?" De vreemdeling keek hem recht ln de ogen en antwoordde: „Elf". Ruther- ford was verbaaasd. „Ik vroeg U hoe veel geboden er zijn." „Ik heb u wel begrepen, er zijn er elf." „Ik ben stom verbaasd, dat er in Schotland nog mensen zijn. die niet weten dat er tien geboden zijn." De vreemdeling keek Rutherford aan en zei: „Een nieuw gebod geef ik u, dat gij elkander lief hebt." „O", antwoord de Rutherford, „wie zijt ge vreemde ling?" „Ik ben Usher, de aartsbis schop van de Ierse Kerk." Een aartsbisschop in het huis van Ru- I therford. die geen gemeenschap kon hebben met mensen, die er een ande re kerkorde op na hielden! Rutherford i leerde zijn les. en vroeg de vreemde ling om voor te gaan in gebed.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 17