Blad Ga niet op de bonnefooi Passiebloem ^Ylcinte-ió VERLOREN ANTENNES - 5 V kwill.7JeM3M.iM- ZATERDAG 11 MEI 1957 WERKEN IN HET BUITENLAND? BEST MAAR... Met Kerstfeest kwam Rita weer thuis met vakantie. Ze was moe van de lange reis en lachte een beetje witjes, toen haar moeder geschrokken uitriep: „kind wat ben je mager geworden!" „Heb je daar wel genoeg te eten gekregen? vroeg haar vader agressief en hij zag er uit, of hij zó wel eens even naar Parijs wilde gaan om die madame, waar zijn dochtertje tien maanden lang voor dienstbode gespeeld had, goed de waarheid te zeggen. „Mij mankeert niets." zei Rita, „ik ben alleen een beetje 's avonds weer in haar eigen bed lag en de bekende plaat jes 3 i de r - zag »n de oude vertrouw de geluiden hoorde toen werd het haar te machtig. En toen haar moeder bij haar kwam om haar „net als vroeger" lekker in te stoppen, begon die grote on dernemende dochter van haar te snikken en te stamelen: het is zó fijn om weer thuis te zijn!" „Thuis blijven Toon zeiden die vader en moeder van Rita tegen el kaar: „en nu blijft ze thuis. Dat is niets gedaan, in zo'n vreemd land, waar ze geen mens kent." Ze staafden hun be slissing met de verhalen die Rita ver telde en die verhalen waren in het begin beslist niet leuk. Maar later, toen Rita meer afstand kon nemen van haar ervaringen, moest ze toegeven: „Ach, er waren natuurlijk ook wel léuke din genNog weer later kon ze de feiten zakelijk combineren en ze zei: „Als je maar vooruit wist, wat je te wachten stondAls je bijvoorbeeld eens wat beter op de hoogte was van de levens gewoontenIk wist niet eens, dat de Fransen tweemaal per dag warm eten.. En ik kon de gewoonste woorden niet eens behoorlijk vertalen Die verhalen van Rita zijn heus nog niet de naarste! Het is niet zo, dat alle meisjes, zo tussen de 18 en 25, die naar het buitenland gaan „voor de taal", „om op eigen benen te le ren staan", „om eens wat van de we reld te zien" akelige ervaringen heb ben. Maar het is nu eenmaal een feit, dat veel meisjes totaal onbeslagen ten ijs komen en ervaringen opdoen, die voorkomen hadden kunnen wor den, wanneer van te voren behoorlij ke informaties waren ingewonnen. Wat denkt u bijvoorbeeld var verhaal: een moeder komt vragen of er in Amerika misschien een stelling is die een oogje in 't zeil kon houden op haar achttienjarige dochter, die er logeerde bij ee? Amerikaanse militair, die zij bij kern nissen had ontmoet. Het kind wa. al een paar maanden weg, maar nt werd moe toch wel een beetje onge rust: stel je voor dat er oorlog kwam Nu ja, een extreem geval, denkt u misschien. Maar wist u, dat naar schat ting veertig procent van de meisjes in de eerste drie maanden van betrekking veranderen? Ze komen dus min of meer op straat te staan; vooral in Frankrijk komt dat nogal eens voor. Ze moeten dan op staande voet het huis verlaten. Tegenover thuis willen die kinders na tuurlijk liever niet toegeven, dat hun eerste poging is mislukt. Vier punten Wandelen met de kinderen, dat hoort ér ook bij. En zo zie je ze door de Londense of Parijse parkjes lopen: de Hollandse meisjes met het Engelse Gtvendolynnetje of hel Franse Gaspartje. - Inlichtingen De Nederlandse vereniging ter behar tiging van belangen der jonge meisjes (van de Union nationale des amies de la jeun-. fille) heeft in verschillende plaatsen in ons land de Maatschappe lijke Inlichtingen en Advies-bureaux waar men beschikt over adressen, waar toe het meisje zich in den vreemde kan wenden als er narigheden zijn, waar men inlichtingen inwint over de betrouw baarheid. van werkgevers, en waar men overigens zelf ook beschikt over be trouwbare adressen van aspirant-werk gevers. Men zou zo denken dat het toch eigen lijk logisch zou moeten zijn, dat ouders er op stónden, inlichtingen in te winnen over het milieu, waar hun dochter zal vertoeven. Dat denkt u maarop de bijeenkomst die de vereniging met de lange naam deze week in Den Haag be legde werd. gezegd, hoe opvallend het is, dat ouders, die iedere nieuwe stap van hun kind hier in Nederland nauwkeurig, volgen, ten aanzien van het buitenland Daarom: als u een dochter hebt die na haar eindexamen haar vleugels wil uitslaan, of als uw al wat oudere doch ter haar tegenwoordige betrekking voor een tijdje aan de kapstok wil hangen, knoop dan deze vier punten in uw oor: a. Informeer naar de arbeidsvoor waarden en de levenssituatie in dat be paalde land. (Sommigen weten niet eens, dat een werkvergunning vereist Probeer iets te weten te komen over heersende gewoonten en opvattingen. En daar de kans niet denkbeeldig is, dat het meisje wordt uitgebuit: zorg dat ar- beidsvoo-waarden. zoals salaris, vrije tijd, enz. van te voren schriftelijk wor den vastgelegd. Dan heeft het meisje tenminste iets om zich op te beroepen. b. Zorg dat het meisje zich behoorlijk kan uitdrukken in de taal van het land waar ze naar toe gaat. d. Bovenal: win informaties in over het adres van de werkgever, op welke manier u dat adres dan ook gekregen hebt. De M.A.I.-bureaux (Den Haag: Van Speykstraat 143, tel. 335441; Rotter dam: Centraal station, 117925) zullen u graag helpen bij al deze kwesties. En ten slotte: mopper niet teveel op die kinderen, die thuis nog geen kopje afwassen, maar in dat vreemde land de grootste rommel moeten opruimen.' Ze zijn maar tijdelijk onttrokken aan di Nederlandse arbeidsmarkt, en als ze te rugkómen hebben ze door hun verdere persoonlijke ontwikkeling, verruiming van blik en talenkennis meer kans een goede betrekking te krijgen! zeldzaam schoon en rijk aan legenden Zo opvallend Schoon als de Passieboem is zagen wij maar zelden een bloem. En nimmer zagen wij er een, waarvan zoveel legenden verteld worden. Om er enkele te noemen: de tien bloem bladen worden in verband ge bracht met de tien geboden, meer nog met de tien discipelen die de zondagavond van de opstanding bijeen waren. Vijf van deze bla deren, die in een scherpe punt uitlopen, wijzen, zegt men, op Jezus' vijf vernederingen. De vele meeldraden, die een driekleu rige krans vormen, verbeelden de Zeventig discipelen, die uitgezonden werden. En de drie kleuren van die krans: purper, wit en bruin, duiden op de drie mantels, die Jezus droeg: de purperen, die de soldaten hem spottend aandeden, de witte, waarmee Herodes hem kleedde en de bruine, Jezus' eigen rok zonder naad, waarom de sol daten dobbelden- De stempel is knopvormig en wijst op de spons, waarmee Jezus' dorst gelest werd. Ook heeft de stempel drie spijkervormige uitsteeksels: de drie nagels, waarmee de Heiland aan het kruis gehecht werd. En de drie knoppen van deze uitsteeksels: de drie dobbelstenen van de sol daten, waarmee ze om zijn kleed dobbelden. Het ontstaan van de Passiebloem zou, volgens de legende, een gevolg zijn van de kruisiging. Want toen het kruis opgericht werd, stond een on aanzienlijk plantje aan de voet er van. Dat groeide snel. En omrankend het kruishout sierde het Jezus' doodsbed met prachtige bloemen. Deze passiebloem is een zeer in de lengte groeiende slingerplant, maar kan ook als kamerplant gekweekt worden, tenminste, een of twee van de variëteiten, die er zijn. Toch eisen ook deze minder forse groeiers vrij veel plaats. Men neme een grote pot van 20 cm. middellijn, met zeer voedzame aarde. Langs de potrand steekt men dunne, een meter lange stokjes, die men boven verbindt met een cirkel van ijzerdraad. Om deze cylinder leidt men de ran ken. die, bij goede groei, rijk be kleed worden met bloemen die wel iswaar maar één dag duren tot in de herfst, maar dan moet de plant veel licht, veel zon, veel water, veel frisse lucht en zo nu en dan wat mest heb- In de herfst moet men de ranken wat inkorten en de plant op een koele, maar be slist vorstvrije plaats zetten. waren hel belangrij lest in 20ste Fashion-week Vandaag loopt de Fashion-week, de twintigste, ten einde. Twee maal per jaar komen buiten landse inkopers naar Amsterdam, in het voorjaar en in de herfst, om bij de Nederlandse confec tionairs, die dan eendrachtiglijk samenwerken om het die gasten zo prettig mogelijk te maken, hun inkopen te doen. Twee maal per jaar ook wordt er koortsach tig gewerkt in de vele ateliers. Behalve de shows in de eigen showrooms is er ook nog een geza menlijke mode-parade, waarop iedere confectio- nair natuurlijk zijn beste „stunts" laat meelopen. En de resultaten van dit ijverig werken? Die kan men natuurlijk het beste afleiden uit de omvang van dé order-portefeuilles. Of die orders allemaal uitgevoerd kunnen worden, zal afhan gen van de capaciteit van de bedrijven, die kampen met een groot personeelstekort en al moeite hebben dé Nederlandse afnemers te vreden te stellen. Hoeveel er in totaal geëx porteerd wordt, weet men pas over enige maan- De opvattingen van de Nederlandse confectio nairs over de nieuwe herfstmode blijkt niet wereldschokkend te zijn. Men heeft zich in grote lijnen laten leiden door Parijse tendensen. Een heel mooi voorbeeld van Dior's vareuse heeft Jolo getoond: een zwart-wit kamgaren complet, het jasje typisch half-larvge heeft. Dior zegt, dat.... Weet u wat Dior zegt? „Ik ben thans tien jaar werkzaam als mode-ontwerpen en ik geloof enig recht van spreken te hebben. Ik beweer dat wij zonder hoe den, die een wezenlijk bestanddeel vor men van de mode, geen civilisatie had den gekregen. Ik kan geen genoegen ne men met een neiging om door middel van sjaaltjes en mutsen de hoeden in onbruik te doen geraken. Wie daaraan meedoet, demonstreert naar mijn me ning de slechtst mogelijke smaak." We willen maar zeggen houd u er een beetje rekening mee? de ter zou verkeerd zijn. Ook moet de grond 's win ters aan de dro ge kant zijn. Door stekken nieuwe plant krijgen, maar ook door uitlo pers, die onder de aarde ont staan en hier en daar boven de grond een nieu- (Foto rechts onder) De kraag van de mantel (rechts midden) van de Groot was geïnspi reerd op BalmaJn. Die enigszins bol lende lijn vond men ook terug in de Op de show die wij zagen werden niet zo heel veel japonnen getoond. Van Dooyes was een aardig halfwol len gestreept jersey model, met een soort enveloppe-effect op het voor pand. (Foto links) Er was een Saha- rienne (ruim pakje met brede cein tuur) van Konersmann, helaas een beetje te ..hobbelig" van effect omdat te dikke stof was verwerkt. Neugar- ten bracht een fraaie rok in losse stolpplooien, van diagonaal geweven Olman toonde een mantel met uit- knoopbare voering in bont, voorts zagen wij een mantel van beige kasj- mir stof, die met bont bezet was maar ook binnenstebuiten te dragen was. Een heel mooie mantel van Vico was van schaapsuède, met een garnering op de kraag van nuchter kalf. De mantels waren wel het belang rijkst in deze Fashion week. Op de bovenste foto ziet u er drie van Netex. alle variaties op het eivormige sil- Riet en roos Helemaal blank zijn die rieten mand- 1 jes, die de teenagers tegenwoordig in- plaats van schooltassen dragen. Ze zijn' inderdaad veel leuker dan die zakelijke I leren dingen. Alleen wordt het well gauw een bende, omdat alles door el- kaar komt te liggen. Een tussenschotje van karton, midden onder het hengsel, wil nog wel ééns helpen! Een corsage (het leukste is een roos) aan het heng sel staat erg aardig, maar werk die r dan naar binnen. Aan de buitenkant het hengsel heeft hij nogal wat te lijden. Net een Engels kostschoolmeisje Een plooirokje met een blazer is op veel Engelse kostscholen de voor geschreven dracht voor de meisjes. Dat is minder streng dan het lijkt, want eigenlijk is het een heel prac- tische en bovendien ook vlotte kledij Het patroon van het jasje en rokie van onze afbeelding is verkrijgbaar voor de leeftijden 8, 10 en 12 jaar. Het rokje is los geplooid, het jasje heeft een naad, die uitloopt in een zak met een brede klep. Revers en kraag zijn aaneen geknipt. Het jasje sluit met drie knopen. De patronen zijn a f 0.50 aan onze bureaux verkrijgbaar. Ook kunnen ze per post worden toegezonden Plakt u dan aan de adreszijde van de brief kaart. waarop u uw bestelling doet, naast de gewone 7 cents frankeer zegel, f 0.60 aan postzegels. Denkt u er aan, binnen een week uw be stelling te doen, want na 18 mei kunnen geen opdrachten meer worden J}IE twee minuten stilte bij de gevallenen-herden king, als in heel ons land alles en iedereen stilstaat en zwijgt zijn voor ons volk misschien wel de meest zinvolle ogenblikken van het jaar. Onze opge jaagde, nerveuze volksziel wordt éven tijd vergund om te luisteren. Te luiste ren naar de stemmen uit het verleden, naar de stem van 't eigen hart, naar Gods Stem. Helaas zal van velen onzer tijdgenoten gezegd moeten worden, dat zij die twee minuten stilte al akelig lang vinden duren en een zucht van verlichting slaken, zodra het Wilhel mus is uitgespeeld. Zij heb ben alleen maar hun mond gehouden, maar hun ziel heeft niet geluisterd. Om de eenvoudige reden dat de antennes van die ziel over donderd en vernield zijn döor het grove, daverend geluid van het gemeen schappelijke vermassali- seerde leven. HET IS een verschijnsel on- zei dagen, dat wij niet meer tegen de stilte kunnen. Dat door vele jongeren stilte vereenzelvigd wordt met saai heid. Tn de Paasvakantie had jongens te logeren. Eén i 10 12 laar. D' eerste de beste mid dag. nèt ;en half uur binnen «en spelletje te doen vroegen e..Mag de radio aan, tan te? Ts hier zo stil!" En dan ~oet u weten, "hoe vaak k snak naar een beetje stil te, waar met zo'n stel grote jongens en meisjes in huis wéinig kans op is! Toen ik teger die logeetjes zei, dat ik zelden de radio aanzette, ke ken ze mij aan, of ik een voorwereldlijk verschijnsel was. Nog geen half uur later, terwijl ik boven was. stond de radio aan (met 'n lekker moppie jazz, zoals die jonge tjes het uitdrukten) en in de gang st-nd één Van m'n eigen jongens op een clarinet te blazen, 's Avonds bij het huiswerk maken móét de ra dio aan. want „we kunnen veel beter werken met mu ziek op de achtergrond", heat het dan Iets wat volgens goed oplettende ouders non- ze attenderen elkaar op iets dat ze door de radio horen of bewegen hun voeten (en meer soms) op het ritme van de muziek, dans of zang. Verstandige vaders en moe ders zullen daaraan dan ook niet toegeven en die radio of pick-up afzetten. Wiens huis. wiens toestel is het? Hebben die bla,, .1 het soms voor 't zeggen of zijn wij de baas? Als de kinderen straks zak ken voor 't examen of niet overgaan is Leiden in last. Eén van de eerste dingen waarin wij als ouders met de school kunnen meewerken is erop toe te zien dat onze kin deren zich volledig concentre ren op hun huiswerk. Ik weet wel. dat dit niet zo gemakke lijk is en dat we dikwijls en grote mond moeten riskeren, maar daar gaan we toch niet voor opzij? Maar weet u wat het onge luk is? Dat zoveel vaders en moeders zélf niet meer tegen de stilte kunnen. Dat ze niet „lekker" zijn als de radio niet aanstaat, of als ze op hun pick-up niet de éne plaat na de andere draaien, of naar de televisie —jken. Ze moeten aan de lopende band bezig gehoude' worden, deze vol wassenen. anders vervelen zij zi h. En ze zien zélf niet, hoe arm er leeg. hoe ver vlakt ze zijn. Laten zulke ou ders zich er niet over verba zen als er van de studie van hun kinderen niets* terecht Er is een versje dat zó be gint: „Zij, die slechts de stil te vrezen, hebben nooit hun hart gelezen, hebben nooit geknield." Onlangs maakte ik (door bijzondere omstandigheden geheel onverwachts) een tocht in een touringcar mee langs de bollenvelden en „Keuken hof". Het gezelschap bestond letterlijke betekenis van het woord heel serieus) vroeg er op de terugweg een dame van ons gezelschap: „Hè, t die meneer nu eens eindelijk niet zijn mond houden? We kunnen toch wel stil genieten van die bollen? Daar zijn we toch voor ge gaan? En dan af en toe eens een woordje wisselen met je buurman of buurvrouw. Mcar ik word gek van dat getetter door die microfoon!" Wat was ik deze dame dankbaar! Maar anderen (niet allemaal gelukkig!) ke ken haar meesmuilend aan. „Als de ziele luistert, spreekt het al een taal dat leeft." Gezelle, jij fijnzinnige geest, hóé vereenzaamd 'OU Overpeinzingen van Margaritha zijn mond staan. :en toch b houden worden!! Stel hoe saai het zou zijn, alleen maar naar die bollen te kij- Nee. er werden ons flau we aardigheidjes gepresen teerd, we werden opgejut tot zingen. „Gij schitt'rende kleu ren van Nederlands' vlag" en prompt erop: „Het ruime he melrond." En we zongen als canon: „De uil zat in de olmen". En ai die grove klanken over stemden het lied dat de onbe zielde schepping zong tot glo rie van haar Schepper God dank (en dit meen ik in de jij in onze tijd gestaan heb ben en de meesten weten niet wat luisteren, écht luisteren is. Zij hebben de antennes ver loren waarmee God Zijn schepsel het vermogen eeft geschonken Zijn stem, die van het eigen hart en de ge luiden uit Zijn koninkrijk op te vangen. Stilte hebben we synoniem aan leegte ge maakt. Daarom gaan we die leegte opvullen. opvullen met.... zeepbellen. waar niets van over blijft Dus tóch weer: leegte, armoede. Zo vinden we God niet, om dat we Zijn Woord niet meer tot ons laten spreken in de stilte. O arme, lege mens, zoek toch de stilte meer op. Schuw haar niet als iets -'er velends, maar spreek daarin met uw God. Laat Zijn Woord daarin op u inwerken en over denk de wegen, die Ho met u gaat. Laten onze kinderen toch niet opgroeien in een al le diepere gevoelens overdon derende cacofonie van gelui den. maar leert hen al vroeg, de stilte te waarderen. Bui ten in de vrije natuur en ook thuis, waar ze eens met igen gedachten moeten kunnen be zig zijn, of kunnen lezen, spe len, handwerken zónder een schetterende radio of gram mofoon. Als ik zo die mensen zie, die overal, ook als ze met vakantie gaan, hun radio- toestelletje meeslepen, vraag ik me wel eens af, hoe hun kinderen en kleinkinderen la ter op reis zullen gaan? Zul len die hun televisie-toestel meenemen naar de bergen, bossen en stranden? Zoekt de verloren antennes van uw ziel weer op, opdat u innerlijk niet verschraalt, maar uw leven aan kleur en geur gaat winnen en er weer bloei komt tot Gods eer. MARGARITHA U hebt beiden de lach en de traan niet opgemerkt in mijn stukje over ons zingen. Door uw al te serieus opvat ten van één en ander hebt u er u aan vertild. Te uwer ge ruststelling kan ik u meede len dat ik zelf gereformeerd ben, in mijn familie en naas te omgeving rondom in de do minees zit, bij hen wel een potje breken kan en dat ik mijn eigen kerk hartelijk lief heb. Dacht u nu heus dat ik met mijn grote boodschappen tas naar de kerk zou gaan? Kom nu toch mensen, weest niet altijd zo verschrikkelijk ernstig! M. Dit mag moeder niet lezen Alleen voor grote dochters! Het is morgen moederdag, wat zou Je er jij eens voor hel toetje locder van denken wa zorgde? Op die manier n wat werk uil de hand. is het een li. el lekker tot tje, bes hovi zoveel beschuiten als er men- afel zullen zitten en die be- i jc bakken. Een klein klontje i bakker rdci knapperig t Dan leg jc die beschuiten ieder schoteltje en je giet er yoghurt O' Eerst heb je die yoghurt in ee met basterdsuiker (of gewone goed geklopt. Al» alle besrhui yoghurt bedekt zjjn ga je ichaaj .iker) schiller ippel schiller I netjes gebeuren, de trig tevoorschijn ko velletjes enzo. Op bijvoorbeeld vaiizelfnpri'kr dig hebben I. rdige zul er sinaasappelen wat ook leuk is? Ga paar walnoten kraken en snijdt het ire gedeelte dan heel fyn, in snip- Die snippers strooi je over de st ippel- en de yoghurt heen. Eu lekker

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 15