CHRISTELIJK
theryolven
Ambt van predikant is
niet meer zo gewild
Puzzel mee
Evangelische Kerk wijst
„vredespropaganda" af
Filmbezoek van Westduitse
jeugd in wettelijke banen
:o:
blijven
neutraal
2
KANTTEKENING
c
Er zit voor de dienaren
der kerk weinig
muziekin
Vj
J)r. H. Faber vertelt in het
Weekblad van de Ned.
Prot. Bond, dat hem kortge
leden twee dingen bijzonder
getroffen hebben. Het ging in
beide gevallen over de voor
bereiding tot het ambt van
predikant. In de eerste plaats
trok zijn aandacht de titel van
een lezing, nl. „Het defaitisme
in theologie en praktijk", en in
de tweede plaats vernam hij
van een Nederlands onderwijs-
spècialist, die een studiereis
door de V.S. had gemaakt, dat
de opleiding van leraren daar
misschien voor 30 procent ge
richt is op het „what to teach"
en voor 70 procent op het „how
to teach". Dr. Faber schrijft
dan o.m.:
UET lijkt mij onmiskenbaar.
AA dat defaitisme bestaat. Het
aantal theologische studenten aan
onze universiteiten is in de laatste
jaren bepaald onrustbarend terugge
lopen. Gelukkig hebben wij na de
oorlog een grote toevloed gehad,
waarop wij misschien nog even
kunnen teren. Maar bepaalde kerk
genootschappen zitten met de ver
vulling van belangrijke vacatures
reeds klem en wat het meest on
rustbarende is, is dat er geen dui
delijke oorzaak voor is aan te wij
zen. Men heeft de traktementen
iets meer opgetrokken. Grandioos
zijn deze echter vergeleken met ve
le andere academici nog niet. Doch
ik geloof, dat dit slechts een bij
oorzaak is. Ten opzichte van het
werk. dat wacht, staat men niet
met echt geloof. Bevestigd werd
mij deze indruk door een opmer
king van een van de studentenpre
dikanten in een persoonlijk gesprek:
„Wij hebben zo veel over het func
tieverlies van de kerk in de moder
ne maatschappij gesproken, dat de
theologische studenten ertegen
gaan opzien het predikantswerk te
beginnen. Zij blijven liever han
gen..."
Achter dit defaitisme staan waar
schijnlijk verschillende factoren. Ik
persoonlijk denk aan de positie
van de kerk en haar dienaren in
de tegenwoordige maatschappij. Er
zit weinig „muziek" in. Een enkele
predikant met bepaalde talenten en
een geschikt arbeidsveld ziet kans
er wat „muziek" in te brengen,
maar over het algemeen hoort men
vele klachten over achteruitgang
van kerkbezoek, van dopelingen en
aannemelingen.
de
De
heologische studie op zich zelf is
boeiend en heeft ook zonder twijfel
voor de a.s. predikant, een belang
rijke vormende betekenis, maar de
overgang van het academische mi
lieu naar een dorpsgemeente of
naar een hulppredikerschap in een
grote stad wordt in onze snel veran
derende samenleving bij wijze van
spreken met het jaar moeilijker. De
studie geeft te weinig inzicht in so
ciale en menselijke verhoudingen,
geeft ook te weinig voorbereiding
op de dagelijkse praktijk van met
mensen spreken, met jeugd om
gaan, zich rekenschap geven van de
gevoeligheden in het contact met
kerkelijken en buitenkerkelijken, in
gezinnen komen met allerlei con
flicten, leiding geven aan mensen
levens met hun twijfelingen en aber
raties. Er is wel een vak „prakti
sche theologie", maar dit wordt
over het algemeen veel te schema
tisch opgezet dan dat het voor de
dagelijkse praktijk veel handvat
geeft.
derde verlammende fac-
s de indruk, dat men
toch eigenlijk in allerlei situaties
niet meepraten kan en men ook
niet „au serieux" genomen wordt.
In vergaderingen met natuurweten
schappelijk gevormde mensen, met
name met technici en artsen, wordt
de predikant beleefd, maar voor zijn
eigen besef met een glimlach aange-
En1o
gelijke milieus niet meepraten. Niet
zo zeer, omdat hij niet deskundig is
dat behoeft niet maar omdat
zijn aanpak in deze situatie niet
past en daar alleen met een zeke
re „meewarigheid" wordt bekeken.
Dezer dagen zei een bedrijfspsycho
loog, zelf een kerkelijk man, mij.
dat hij geen predikanten wist, die
mensen met moeilijkheden in hun
werk goed konden opvangen. Hij
zei: „Jullie staan te veel naast deze
wereld van het moderne grootbe
drijf'.
Ik geloof dus, dat wij de neiging
tot een zeker defaitisme moeten be
grijpen. De vraag wordt alleen:
wat kunnen wij er aan doen?
Protestanten in Spanje
kregen boete
De protestantse predikant
kleine gemeente van Miajadas in zuid
west Spanje is door de gouverneur van
de provincie van Céceres veroordeeld
tot een geldboete van 1000 peseta's. De
protestantse eigenares van het huis
waarin de predikant woont en een gods-
OPGAVE PUZZEL No. 16
Horizontaal: 2 Offerplaats, 7 berrie,
9 vrijwel onverwoestbaar, 10 krijgsgod,
12 voor, 13 bladgroente, 14 getijde, 16
oosterse bijbel, 19 uitroep, 21 roofdier,
22 opschudding, 24 zangnoet, -25 opper-
vlaktemaat, 26 al te nauwgezet.
Verticaal: 1 Ontkleurd. 2 oppervlak-
temaat. 3 geheel de uwe, 4 dier, 5
bloeiwijze, 6 stelsel van afvoerbuizen,
8 drank, 11 engel, 13 kerfje, 15 vrucht,
17 voorzetsel, 18 deel van de bijbel, 20
tijdperk, 23 vruchtvliesje.
OPLOSSING PUZZEL No. 15
Horizontaal: 1 Puik. 3 koor, 6 rein,
8 uit, 9 ut, 10 gezin. 13 kin, 14 pas,
15 ma, 16 fok. 17 firma. 19 os, 20 fat,
21 al, 22 re. 23 re, 25 ommegang,
Verticaal: 1 Plag, 2 kruis, 3 kit, 4
on, 5 ritnaald, 7 em, 9 ui, 11 epos, 12
zak, 13 kar, 15 mitra, 16 foto. 17 fa,
18 ma. 20 fee. 22 R.M., 24 en.
Dibelius over Oostduits gewroet
„Wij bidden en werken, dat vrees voor
atoomwapenen wordt weggenomen"
IN EEN REDE voor de provinciale synode van Berljjn-Branden-
burg der Evangelische Kerk heeft bisschop Dibelius een uiteen
zetting geven van de enorme moeilijkheden en vraagstukken, waar
voor de Kerk in de Sowjetzone van Duitsland is gesteld. Met vreug
de stelde hü vast, dat de betrekkingen tussen de Evangelische Ge
meenten van West- en Oost-Duitsland niet geleden hebben door de
„politieke grenzen", hoe verschillend de omstandigheden in beide
delen van Duitsland ook zijn. t
Bisschop Dibelius besprak o.m. de fi- tionaal terrein. Dat maakt de kwestie
nanciële toestand der gemeenten
wees er daarbij op, dat het staatssuo-
sidie in het oosten tot zestig procent is
teruggebracht. Daarbij komt dan de
grote terugloop van de opbrengst der
kerkelijke belastingen. Met nadruk
stelde Dibelius vast. dat er een- prin
cipieel verschil bestaat tussen bijdra
gen aan de kerk en die aan allerlei
maatschappelijke organisaties.
Kenmerkend voor de situatie in de
Duitse democratische republiek
noemde de bisschop ook de propa
ganda voor het uittreden uit de kerk.
Deze propaganda komt vooral bij de
volkspolitie en de militaire onderde-
delen duidelijk aan het licht.
Nog eens beklemtoonde Dibelus, dat
de Evangelische Kerk principieel de be
ruchte „Jugendweihe" van de hand
wijst. Sprekend over de verhouding
tussen kerk en staat in de Oostzone zei
bisschop o.m.: „Iedereen weet, dat deze
toestand niet wordt veroorzaakt door
intern-duitse ontwikkelingen, maar door
de grote politieke vragen op interna-
nog moeilijker
Atoomwapenen
Het spreekt wel vanzelf, dat Dibelius
ook het één en ander naar voren bracht
naar aanleiding van de discussie over
het gebruik van atoomwapenen en ge
leide projectielen, waarbij momenteel
West-Duitsland ook zo nauw betrokken
is. „Een openhartig er. duidelijk woord
op dit punt is nodig", aldus de bisschop,
„en dat luidt, dat de Evangelische Kerk
en de Kerkendag zich niet lenen voor
de ..vredespoolitiïk" van Oost-Duits
land. Het is niesde Evangelische Kerk,
die propaganda maakt voor tinnen sol
daatjes en raketjes als speelgoed voor
onze kinderen. Het is niet de kerk. die
een goed woord spreekt voor de invoe
ring van schietlessen op onze scholen,
zelfs voor meisjes. En het is evenmin
de kerk, die de opvoeding verlangt van
Beroepingisiverk
NEDERLANDS HERVORMDE KERK
Beroepen te Eist CU.): IE. M. Panne-
koek te Ochten.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepbaarstelling: De classis Leiden
heeft praep. geëxamineerd en beroep
baar verklaard de heer C. van Zuylen,
Léidsestraat 125, Hillegom. De heer
C. van .Zuylen zal gaarne een beroep ir>
overweging nemen.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Tweetal te Veenendaal: W. Hage te
Nunspeet en L. Kieboom te Lisse.
Bedankt voor Zeist: H. Rijksen te
Vlaardingen.
Provinciale ARJ0S
studieconferentie
Het Provinciaal Verband Zuid-Holland
van de A.R.J..O.S. belegt op zaterdag 11
mei een studieconferentie in de bijge
bouwen van de Christelijk Gereformeer
de kerk. Noordsingel 90, Rotterdam. Deze
conferentie, waar prof. dr. J. J. de Jong
zal spreken over zijn boek „Overheid
en Onderdaan" zal om 2.30 uur nm. pre
cies beginnen en worden voortgezet tot
ongeveer 8 uur n.m. Alle Arjos-leden en
ook andere belangstellenden zijn van
harte welkom.
welke mensen ook voor een burgeroor
log of voor hun bewapening."
„Wij staan", zo vervolgde Dibelius,
„zoals het christenen betaamt, voor de
vrede. Maar dan voor een vrede, die
haar wotels vindt in de innerlijke ge
zindheid van de mensen, die de oorlog
in welke vorm dan ook afwijst. Wij
hebben dit al honderdmaal gezegd en de
houding van onze kerk is er het klare
bewijs van. De ganse wereld weet van
daag, dat de Evangelische Kerk bidt
en werkt, dat de verschrikkelijke vrees
voor de atoomwapenen van de mens
heid wordt weggenomen. WU doen dat
in gehoorzaamheid aan de Heer der
Kerk, in het geloof In God, Die wil, dat
alle mensen worden geholpen".
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Wie heeft goud?
Aaron dacht slim te zijn. Toen
het volk in opstand kwam en tot
hem zei: „Welaan, maak ons go
den die vóór ons uitgaan, want
die Mozes, die man die ons uit
het land Egypte heeft gevoerd
wij weten niet wat er van hem
geworden is",
toen durfde hij
geen nee zeggen
en hij wilde geen
ja zeggen. „Wie
heeft goud? Ruk
het af!" zei hij
en hij hoopte dat
men dat een te
zwaar offer zou
vinden. Maar hij
kwam bedrogen uit en moest wel
het gouden kalf maken.
Wees eerlijk: hoe vaak zoeken
wij in ons leven niet naar zulke
slimmigheidjes hoe vaak zoe
ken wij niet naar een compromis
in de hoop dat het wel goed uit
zal pakken. En het pakt altijd ver
keerd uit. Want God kent onze
harten!
Ga recht door zee. En dat is
niet moeilijk als ge de Bijbel tot
kompas neemt. En als ge bidt tot
God om een behouden vaart. En
al zweept de storm van het leven
ons dan voort wij hebben 's
Vaders zoon aan boord en veilig
strand voor 't oog.
Werk van Intern.
Raad van Chr. kerken
krijgt de aandacht
De vorig jaar opgerichte organisatie
ter bevordering van het werk van de
Internationale Raad van Christelijke Ker
ken in Nederland zal dinsdag 18 juni
een landelijke bijeenkomst houden in l
Jaarbeursgebouw te Utrecht.
De bedoeling van deze samenkomst
om alle kerken, die de Bijbel aanva
den als het Woord van God, op te r
pen tot oecumenische samenwerking
gemeenschappelijk getuigen.
Oecumenisch
studentenpastoraat
in Eindhoven?
Naar aanleiding van de opening van
de technische hogeschool te Eindhoven in
september a.s. zijn de Nederlandse
Christen Studenten Vereniging en de
Vrijzinnig Christelijke Studenten Bond
overeengekomen, dat zij geen afdeling
van hun organisaties in Eindhoven zullen
stichten. Zij willen graag stimuleren, dat
er een ehristw» studenten vereniging in
die stad komt. Aan de kerken in Eind
hoven hebben zij gezamenlijk de vraag
voorgelegd, of zij ook wilipn komen tot
een oecumenisch studentenpastoraat. Er
is een commissie gevormd, die een
voorstel daartoe heeft gedaan aan de
kerkeraden van alle protestantse kerken
in de stad. De centrale kerkeraad van
de hervormde gemeente heeft het voor
stel reeds aangenomen, evenals de Re
monstranten en de Luthersen. De overige
kerkeraden zullen binnenkort hun beslis-,
sing bekend maken.
ONDERWIJSBENOEMING
Aan de Dacosta
chool (ulo) te Sliedrecht
derwijzer de heer G. B.
Raamsdonkveer.
Een principieel verbod tot het bijwonen van filmvoorstellingen door
kinderen beneden de zes jaar en een leeftijdsgrens naar boven van achttien
jaar voor het bezoeken van bepaalde films: ziedaar de belangrijkste
dienstoefenfng hïêld. k5J Te zelfde bepalingen van het wetsontwerp inzake de bescherming van de jeugd in
straf. Terwijl in de aangrenzende pro- i het openbaar, dat de Bonds^ommissie voor film, pers en radio thans ir.
vincie Badajoz op het houden van kerk- laatste lezing te behandelen heeft. Aan de sub-commissie, die het ontwerp
diensten in particuliere huizen strafbe- speciaal gaat bekijken, is een aantal aanbevelingen verstrekt met betrekking
palingen van toepassing zijn, hebben de j tot de indeling naar leeftijd van jeugdige personen met het oog op het
kleine gemeenten in Cóceres officieel bezoeken van openbare filmvoorstellingen. Zo mogen kinderen, die ouder
toestemming. zyn dan zes jaar_ slechts worden toegelaten, als de betreffende films zijn
nu wSSenMd?f^eVÏS£il,er2l ^««^n en de voorstelling des avonds om half negen ten einde is.
vrouw in hun omgeving „protestantse I Voor kin<leren boven de twaalf jaar geldt als tijdstip elf uur. Filmbezoek
propaganda" hadden bedreven, waar- van jongelui boven de zestien jaar is toegestaan, indien de film voor deze
door „de boodschap van deze secte" ook leeftijd is vrijgegeven. Alle overige films worden met de verklaring „vrij-
naar buiten was doorgedrongen. gegeven vanaf achttien jaar" aangeduid.
Advertentie
Met SNELPONzie jeer ge en barst van!
COMMENTAAR
Genoegelijk
Het is de laatste tijd
er derti ook de leeftijd
voor hebben bereikt) om het
verleden te herdenken Zo luis
terden we gisteren aan het be
gin van de avond een half uur
tje naar het Scala Variété Or
kest onder leiding van Tom
Erich, dat allerlei wijsjes van
de tijd tussen de twee wereld
oorlogen speelde, toen het be
grip schlager ontstond. Het was
niet te hoog grijpende, genoeg
lijke muziek met een tikkeltje
weemoed voor hen, die er ook
de leeftijd vöor hebben.
Vast patroon
Dé V.A.R.A heeft
voor haar donder-
dagavonduïtzendin-
gen een vast pa
troon, dat zich be
weegt tussen „spie
gel der kunsten"
(waarin gisteravond Jan Sluy-
ters werd herdacht) en het
cabaretje „Het oog wil ook
wat", dat er gisteravond voor
de laatste maal is geweest.
Beide uitzendingen hebben een
uitstekend peil bereikt. Ter ge
legenheid van dit laatste caba
ret-programma werd ook „de
man achter de schermen", de
regisseur Milo Anstadt eens
verdiend zichtbaar gemaakt.
Dr. C. van Rijsinge, die zich
door z\jn radio-lezingen op po
pulair wetenschappelijk terrein
al veel vrienden heeft verwor
ven, doet dat tegenwoordig ook
voor het nieuwe medium, waar
mee hij goed overweg kan.
10
IV. DE GEWETENS WORDEN REKBAAR.
De roep om loonsverhoging wordt algemeen.
Er zijn ook andere verschijnselen, die onrust
wekken. In de grote plaatsen en ook in sommi
ge kleinere worden oproerige betogingen gehou
den. Het wordt een soort wittebrood-en-aard^p-
pelenoproer.
De regering verschaft veenaardappelen, vroe-
.ger alleen genuttigd door de varkens en gebe
zigd voor de industrie.
Wat doen de boeren? De burgers beschuldigen
hen van oorlogswinst.
De boeren klagen en het is waar, dat de
pachten omhoog gaan.
Bij de Raiffeisen- en Boerenleenbanken wordt
een officieel onderzoek ingesteld naar de stand
der spaargelden. Uit dit onderzoek blijkt, dat
de zuinige boertjes in één jaar tijds zeventien
miljoen op de banken hebben gebracht en bo
vendien belegd in effecten het drie- tot vijfvoud
van het bedrag der jaren vóór de oorlog!
De kleine middenstanders meesmuilen, de ar
beiders brullen, beiden worden overstemd door
de arbeidersvrouwen, die de straat op gaan, op
tochten improviseren, winkelruiten verbrijzelen,
etalages plunderen, bakkerskarren leeghalen.
Het wittebroodsverbod wordt opgeheven en ter
vervanging van de ontbrekende aardappelen ver
schaft de regering rijst. De boeren worden ge
straft met inbeslagname van hun oogst, zonder
dat ze iets daarvan mogen houden voor eigen
gebruik.
In een circulaire van "het schoolbestuur wordt
aangekondigd, dat het personeel een duurtetoe-
K. JonkUd
slag moet hebben van minstens tien procent.
Brouwershof begrijpt, dat hij ook wat doen moet
en geeft zijn personeel ook tien procent.
Nu gaat de gemeeenteraad vergaderen. De
woordvoerders van alle partijen spreken of
spreken niet. Voorop de S.D.A.P., daarna een
spreker die wijst op het particulier initiatief,
schoorvoetend volgt een derde, ten slotte de com
munist, die alle vorige sprekers overtroeft. De
voorzichtigen zwijgen. Wie zwijgt stemt toe, ook
de gemeenteambtenaren krijgen hun tien pro-
De belastingambtenaar Dekker vertelt het zijn
vrouw. „Volgende maand krijgen we tien pro
cent meer".
„Hoeveel is dat?"
„Tien procent van honderd is tien gulden".
„Tien gulden in de maand? Dat is nog geen
rijksdaalder per week! Wat hebben we daar
aan? Je hebt me zelf verteld, dat er weer zo
geweldig veel verdiend is. En moeten wij,
wij
„Stil, vrouw, stil toch, dat mag ik niet ver
tellen, daar mag ik niet eens over praten Het
kohier is geheim Wees toch voorzichtig!"
Zij trekt een verbeten mond en zwijgt grim
mig.
Maar al spoedig zit ze te rekenen en te over
denken, hoe ze het extra tientje besteden zal.
Voor dit of voor dat? Het ene is hard nodig en
het andere héél hard.
Als 's middags haar man thuis komt met de
mededeling, dat de toeslag ook geldt voor de
lopende maand en dus volgende week reeds voor
de eerste maal wordt uitbetaald, lacht ze
rast.
„Dat is fijn!"
„Dat is het zeker".
De avond, die volgt, is zo gezellig dat ze
lebei een extra kopje koffie drinken, omdat ze
vanavond zo lekker smaakt. En zijn sigaar is
ook veel lekkerder dan anders.
De volgende dag zit hij weer in zijn werk.
Wat een hoge aanslagen! Daar heb je die zak-
kenhandelaar Ebbing. Wat verdient zo'n kerel
een geld! Het is best mogelijk, dat de aanslag
nog te laag is. Zijn vrouw en kinderen lopen
prachtig ingepakt in warme kleren van fijne wol
en bont.
Van dat kleine slagertje Speksteen begrijpt
hij ook niets. Vier duizend gulden! En vroeger
kwam hij nooit hoger dan duizend of elfhonderd.
Verdienen die slagers ook al zo veel? Terwijl er
bijna geen vlees is!
Een collega komt hem enige papieren vragen.
„Zeg, wat denk jij hier van? Begrijp je dat?"
vraagt Dekker. Hij wijst op de aanslag van
Speksteen.
„Ja zeker. Die kerel zit iedere dag in de
trein, dan naar de beurs, dan naar Den Haag
en heel dikwijls naar een plaatsje aan de grens.
Geloof maar gerust, dat vier duizend gulden nog
veel te laag is. Die lui doen, wat ze willen
Heb je 't gehoord van die Ebbing?"
(Wordt veivutgdy
„Die Schöpfung" van Haydn.
(21.00 uur)
Tussen zijn 65e en 70e levens
jaar heeft Haydn de twee grote
koorwerken geschreven, die hem
tot in onze dagen nog bij iedereen
bekend doen zijn: „Die Schöpfung"
en „Die Jahreszeiten". Haydn had
in Engeland met de oratoria van
Handel kennis gemaakt en zo kwam
bij hem hét verlangen op ook zo'n
werk te schrijven. Zo is „Die
Schöpfung" te zien met als voor
beeld Handel. De prachtige samen
voeging van aria's en koorgedeel
ten, van individuele en algemene
expressie, wijst nog op Handel.
Maar verder is er geen Handel
kenbaar: Haydn mist de dramati
sche bewogenheid en het monu
mentale. Men zou „Die Schöpfung"
een lyrische cantate kunnen noe
men, daar er geen aan de hande
ling deelnemende personen bij be
trokken zijn, doch slechts soli van
beschouwend of verhalend karakter.
Ieder der drie delen van dit werk
heeft z'n eigen fysionomie. In het
le deel na de chaosverbeelding de
schepping van licht, aarde, zee,
bomen, bloemen, zon en sterren. In
het 2e deel volgt de schepoing der
dieren en ten slotte is er de kroon
der Schepping: de mens, waarna
het werk besluit met de lof van
God. bezongen door Adam en Eva
en het gehele koor. Irmpard See-
fried. Richard Holm en Kim Borg
zingen de solopartijen vanavond
o.l.v. Igor Markevitch.
Programma voor morgen
ZATERDAG 11 MEI
Morgengebed en lit kal; 8.00 1
,Wne«nb,e,r;j8\1? Gram; 8 50 V d hui
10.00 V d kleuters; 10.15
Ben je zestig?
Diereninspecteur Van Doorn zal als
gids dienen bfj een bezoek aan de
Rotterdamse Diergaarde Blfjdorp in
een klankbeeld voor de V.A.R.A. dat
vanavond om zeven uur onder de
titel „Feest in Blijdorp" wordt uit
gezonden. Gabri de Wagt stelde deze
uitzending samen ter gelegenheid
van de honderdste verjaardag van
de Rotterdamse diergaarde. In dit
klankbeeld zal men met de mensen
naar de dieren kijken en met de
dieren i
de i
wond de dich-
De V.P.R.O. eert
ter Bloem, die zijn zeventigste i
dag viert, door declamatie van Johan
Schmitz met dr. Anthon van der Horst
aan de vleugel.
Sergei Rachmaninoff dirigeert eigen
werken, gespeeld door het Philadel
phia Orkest (V.A.R.A. 11.15).
Zelden gespeelde werken van mo
derne Hongaarse componisten speelt
het Omroepkamerorkest onder lei
ding van Maurits van den Berg mor
genmiddag om kwart voor vier. Met
Steven Bergmann als solist zal eerst
het Concertino voor piano en or
kest van Leo Weiner worden ge
speeld. Daarna volgt Serenade op. 10
van Michael Rosza. (Gezamenlijk
programma Hilv. II).
Radio en koninklijk
bezoek aan Ziveden
Van 21 tot en met 24 mei a.s. bren-
gen Koningin Juliana en Prins Bern-
hard een officieel bezoek aan Zweden.
Van dit staatsiebezoek zal dagelijks
een aantal radioreportages worden
gegeven, waarvan enkele rechtstreeks
zullen worden uitgezonden. Hieronder
valt ook het ooggetuigeverslag van
de aankomst van het Koninklijk Paar
aan booid van Hr. Ms. „De Zeven
Provinciën in Stockholm, op dinsdag
21 mei tussen kwart over elf en
kwart over twaalf. Arie Kleywegt zal
van de oorlogsbodem af deze aan
komst verslaan en Ben Brans geeft
zijn indrukken aan de wal. Alle re
portages zullen als gezamenlijk pro
gramma beurtelings door de omroep
verenigingen worden uitgezonden. Als
ener d équipe van de radioverslagge-
Yfr8 treedt op Jan Th. de Visser van
de N C.R.V.-reportagedienst, die door
vele bezoeken goed bekend is in Zwe
den en op wiens naam ook een klank-
xtoI T?er Linnaeus staat, dat in het
N.UR.v.-programma op woensdag, 22
mei zal worden uitgezonden.
TIPS
0.10 Lichtbaken;
Nws: 7.10 Gym; 7.20 Gram: 8.00 Nws'
8.13 De ontbtjtclub; 9.00 V d vrouw'-
VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld; 10.05
Morgenwijding: VARA: 10.20 Lichte muz;
11.00 Buitenl weekoverz; 11.15 Doorsnee
In Doorsnee; 11.45 Harpspel; 12.00 Orgel
en zang; 12.30 Land- en t 1 b meded;
'2.33 Nieuwe tram; 13.00 Nws; 13.15 VA-
RA-Varia: 13.20 Harmonleork; 13.45 Sport-
praatje; 14.00 V d jeugd: 14.35 Zang
groep; 14.50 Boekbespr; 15.05 Gram; 15.30
uit het buitenland
De in Amsterdam geboren Selma
Vaz Dias zal om tien voor tien van
avond een bewerking van de
roman „Good morning midnight"
vs.. Jean Rhys voorlezen voor En
geland (464 meter). Selma Vaz Dias
geniet in Engeland bekendheid als
actrice voor radio en televisie.
De Wiener Philharmoniker onder
leiding van Clemens Krausz voert
vanavond voor Duitsland (309 en 189
m) de opera Salomé van R. Strausz
uit. Deze opera is geschreven door
Oscar Wilde en door Hedwig Lach-
mann in het Duits vertaald.
De internationale componistentribu
ne, het vrijdagavondconcert van het
N.I.R. (324 m). brengt vanavond de
Atlantische dansen (ragtime, blue
en tango) van de Nederlander Henk
Badings.
Frankrijk (422, 347 en 235 m) zendt
vanavond de opera La Traviata
TELEVISIEPROGRAMMA'S
KRO: 17.00—17.45 V d kind
AVRO: 20.00 Journ en weeroverz;
—22.00 Gevar progr.
Vreemde zaak
TJET IS met de huurblokkering een
vreemde zaak. Het is een compro-
Bovendien een lelijk compromis.
Eigenlijk is niemand er vóór. Ieder
heeft er grote bezwaren tegen. Zo is
het bij de volksvertegenwoordiging en
s het ook bij het volk zelf. De
heer Tilanus heeft onlangs en op
goede grond al verondersteld, dat, zo
over deze zaak onder ons volk een
referendum zou worden gehouden, het
met grote meerderheid zou worden
verworpen.
Daar zijn er die de huurblokkering
bestempelen als een typisch socialis
tisch geval. Wij hebben reeds betoogd,
dat dit, welke bedenkingen men ook
tegen de zaak heeft, niet juist is. De
socialisten waren voor een huur-
egalisatiefonds; zij waren voor huur
belasting; zij waren voor afromen
van de huren.
Dit is alles wat anders dan de voor
genomen blokkering. Bij de blok
kering wordt een deel van de huur
ingeschreven op een grootboek; het
blijft geld van de eigenaar, hij krijgt
rente van en na verloop van tijd
komt het weer zonder meer te zijner
beschikking. Welke bedenkingen men
tegen deze regeling heeft en wij
delen ze opgemerkt moet niettemin
worden, dat het noch is een huur-
egalisatiefonds noch een huurbelasting,
zoals beide door de socialisten voor
gestaan.
hebben vastgebeten. Zij hebben er
hun medewerking aan het regeer-
beleid zelfs van afhankelijk gemaakt.
Aan de redelijkheid zijn hiervoor geen
argumenten te ontlenen. De blok
kering behoorde niet tot hun wensen.
Daarom moet deze situatie vermoede
lijk worden verklaard met beweeg
redenen, ontleend aan de gevoelssfeer.
Alles was de socialisten blijkbaar
liever dan een huurverhoging-zonder-
r, zij het, dat, naar mocht worden
aangenomen, een huurverhoging toch
al met compensatie in de loonbepaling
gepaafè zou gaan. Geen huurverho
ging-zonder-meer wensten zij.
Nu hadden zij bij geen van de voor
gaande huurverhogingen hun verlan
gens naar een egalisatiefonds en naar
afroming ingewilligd gezien. Dit gaat
nu niet gebeuren. In een gevoel
duidelijk onbehagen hebben zij
zich echter thans vastgebeten in een
compromis, dat niemand bevredigt,
r waarvan de socialisten dan toch
r hun medewerking aan de rege
ring afhankelijk hebben gemaakt.
JJET BEHOEFT geen betoog, dat de
blokkering bij ons volk niet popu
lair is. Dit zal ook tot de socialisten
zijn doorgedrongen. Hun partij heeft
allengs een meer burgerlijk karakter
gekregen. Ook daarop zullen zij zich
moeten instellen, willen zij de sym
pathie van velen niet gaan verliezen.
En het kan niet worden betwist, dat
juist de socialisten op een niet popu
laire zaak als de huurblokkering wor
den aangezien. Zijn zij het niet, die
aan deze blokkering als aan een socia
listische voorwaarde voor steun aan
de regering vasthouden?
De kwalijke gevolgen, die deze
situatie voor de socialisten hebben
kan, worden hun allengs duidelijker.
Vandaar dan ook en het maakt heel
de zaak des te vreemder dat nu
ook zij zich plotseling gaan beijveren,
te betogen dat de huurblokkering
zeker niet een typisch socialistische
oplossing is. Zij hadden wat anders
gewild: huuregalisatie of huurbelas
ting.
£)E SCHULDIGEN in deze socialis
tische redenering zijn nu de con
fessionele partijen. Het is onder de
druk van deze partijen, dat dit com
promis van de huurblokkering tot
stand is gekomen. De socialisten zijn
er in het geheel niet tevreden over.
Bij de voorgestelde regeling immers
zal de huiseigenaar „met geduld" toch
nog over de gehele huurverhoging
vrijelijk kunnen beschikken.
Vreemd is de situatie dus wel. Ook
de socialisten wensen zich van elke
verantwoordelijkheid voor het zonder
linge compromis los te maken. De
schuld ligt bij de anderen. Maar. in
tussen hebben juist de socialisten zich
aan het compromis zelf vastgebeten
en dit met een ijver, een betere zaak
waard.
Nu men het blijkbaar allen eens is
in het gevoel van onbehagen, willen
wij hopen, dat ten overstaan van ons
volk het gezond verstand over de ge
hele linie en onverdeeld gaat door
breken. Het zou een doorbraak zijn,
die een ieder van harte zou kunnen
beamen.
Advertentie