CftëlSIFUJK
thergo/ven
Mennistergroep op zoek
naar afzondering
Drie oudgedienden namen afscheid
van jeugdwerk
Puzzel mee
Zondagschool in Engeland
naar de zaterdagavond?
Knntselwerk? Prachtbijts Ceta-Bever!
KANTTEKENING
blijven
neutraal
Onze Koningin
2
Geen elektriciteit
Omdat men hen dwingen wil hun
nederzettingen by het openbare elec-
triciteitsnet aan te sluiten en zich te
laten opnemen in de verplichte zie
kenfonds- en pensioenverzekering,
willen 15.000 Mennonieten hun uit
gebreide landeryen met vruchtbare
landbouwgrond en al hun onroerend
goed in Mexico achterlaten en zich
„ergens anders in de wereld" vesti
gen, waar het wel toegestaan is naar
de voorschriften van hun religie en
traditie te leven.
Deze Mennonieten willen zich
door niemand een levensstijl la
ten voorschrijven. Ze willen trouw
blijven aan wat hun vaderen als
goede zede hebben aangenomen.
En daarmee bewijzen ze dat de
techniek en de beschaving van de
ze eeuw en het materialistische
denken van hun omgeving hen
niet hebben meegezogen. Dit zal
trouwens al de derde keer zijn,
dat deze gemeenschap bezit en
vaderland opgeeft, omdat men on
aanvaardbaar schijnende eisen
aan haar stelde.
door Menno Simonsz, voormalig
pastoor te Witmarsum, verzameld
uit de vreedzame dopers (in te
genstelling tot de aggressieve We
derdopers). In Nederland mondde
de beweging uit in de Doopsgezin
de Broederschap. In het buiten
land in meer gesloten en meer
open groepen.
Een groep Oostfriese en Duitse
aanhangers van de eerste groep,
vissers en schippers, trokken bij
na vierhonderd jaar geleden weg
en vestigden zich in de huidige Ca
nadese provincie Ontario. Zij hiel
den vast aan de mennistische be
ginselen: volwassenendoop, aftvij-
zing van de eed en van de krijgs
dienst, van „gestudeerde" voor»
gangers, van de vroegkerkelijke
geloofsbelijdenissen (de Bijbel al
léén!^. Zij hielden vast aan de be
tekenis van het woord heiligen als
„zondelozen", wanneer ze spraken
van gemeenschap der heiligen en
oefenden een zeer strenge tucht
over leer en vooral leven. Ze leef
den afgezonderd en conformeer
den zich niet aan de wereld rond
om hen.
lV/rEER dan 350 jaren leefde deze
<■*■1 groep ongestoord in Canada.
Toen werd ook zij in de plannen
van de gemeentelijke en landelij
ke bureaucratie betrokken. Men
schreef hun voor, wat ze doen en
laten moesten en verlangde, dat
hun kinderen naar de gemeente
lijke school gingen.
Daarom besloten zij tot emigra
tie. verlieten in 1922 huis en hof
en trokken naar Mexico, waar
president Obregón hun een step
pegebied in de provincie Chihua
hua gaf. Hij stond hun ook vrij
dom van militaire dienst toe; ze
konden met de belofte in plaats
van de eed volstaan en mochten
eigen scholen onderhouden en hun
economische belangen naar hun
eigen opvattingen regelen.
Door jarenlange arbeid gelukte
het vijfduizend uit Canada ver
trokken Mennisten de onvruchtba
re Mexicaanse steppe-grond In
cultuur te brengen. Intussen is hun
aantal gegroeid tot 15.000 en heb
ben zij dus nieuwe grond nodig.
Door aankoop hebben zij hun ge
bied al enigszins uitgebreid.
Maar nu stelt de provinciale
overheid als voorwaarde voor ver
dere gebiedsuitbreiding, dat de ge
meenschap van een deel harer
voorrechten afziet en dat ze zich
met behoud van hun eigen aard
in de samenleving inpassen.
Opnieuw, na dertig jaren,
hebben de Mennonieten be
sloten te emigreren. Ze hebben
onderhandelaars gezonden naar
Brits Honduras en naar Canada.
In Honduras wacht hun niets
dan een onherbergzaam en
ondoordringbaar jungle-gebied.
In Canada willen ze onder
zoeken, of de overheid nog
steeds de eisen stelt, die in 1922
tot hun vertrek leidden.
Bondsdag Geref. Jeugdorganisatie
(Van c
redacteuren)
Van drie oud-gedienden heeft de Gereformeerde Jeugdorganisatie zaterdag
afscheid genomen tijdens de in Arnhem gehouden bondsdag: mejuffrouw F. Dle-
persloot uit Den Haag en de heren F. H. Timmerman uit Ommen en C. de Bruin
uit Middelburg, die zich na jarenlange activiteit uit de kring van het bondsbestuur
terugtrokken. De G.L.O. heeft hen niet ledig weggezonden: bondsvoorzitter ds.
J. C. J. Kuiper uit Den Haag bood hun enkele fraaie geschenken aan en de
vergadering benoemde hen by acclamatie tot erelid.
Na een fleurige vlaggenparade voor
het Arnhemse Musis Sacrum trokken de
afgevaardigden, leiders, leidsters en le
den der oudersverenigingen zich in het
schaduwachtige gebouw terug, waar ds.
Kuiper zijn openingsrede hield over
de automatisering, die in verkeerde zin
het werk onder de jongens en meisjes
van 8 tot 16 jaar kan bedreigen, wan
neer men namelijk gaat menen, dat het
vanzèlf gaat. Door dit automatisme, al
dus ds. Kuiper, komen verschraling en
verstening van het werk voor de deur
te liggen. Maar er is ook een automati
sering Gods; indien wij open staan voor
de Heilige Geest, dan gaat alles van
zelf en. toch blijft de levende mens
hierbij ingeschakeld.
Met het misverstand dat geloof een
hemelse zaak betreffende het hierna
maals is, rekende de Haagse predikant
ds. B. Rietveld af in een referaat onder
de titel „Geloof en geluk"; en van dat
geluk behandelde hij vooral het aspect
van het doodgewone aardse. Ook in het
werk op de jongens- en meisjesclubs
moeten wij de beleving mogelijk maken
van een stukje van werkelijk geluk,
zoals ons dat is gegeven en hergeven
door Christus. Mede hierdoor leren de
kinderen leven uit het geloof en het ge-
loofsgeluk. Dit betekent niet een vast
klampen aan het „diesseitige", maar
Roek
VAN DK DAG
Het kwade gerucht, door C. Baard
man. Uitgave van La Rlvlère St Voor
hoeve, Zwolle. (188 blz.).
Deze nieuwe roman van Baardman
bewijst weer. dat hij een goed vertel
ler is. En dit boek behoort tot 't beste
wat hij heeft geschreven. De personen,
die hij kiest en ook de omstandighe
den waaronder hij ze laat leven, mogen
dan wel eens wat vreemd aandoen, de
auteur bewijst telkens weer een goed
mensenkenner te zijn. En juist het niet-
alledaagse in Baardman's verhalen
houdt er de spanning in en maakt hem
tot een vooral door de Jongere genera
tie gezocht schrijver.
Het huwelijk van een Jong echtpaar
dreigt mis te lopen. Ali, de vrouw van
Kees Hoevers, is als enig kind door
haar moeder verwend. En ook na de
trouwdag blijft haar hart naar moeder
trekken. Dat leidt telkens tot conflicten.
Kees klaagt zijn nood aan Leo Maas
dam, de hoofdfiguur in dit verhaal. De
ze stelt de ontgoochelde echtgenoot voor,
zijn vrouw een poosje te verlaten, 't Is
een paardemiddel, maar 't heeft een
verrassend resultaat, 't Komt ten slot
te toch in orde en de verhoudingen
worden normaal.
Dit is slechts een gedeelte van deze
boeiende roman. Met Max. de opschep
perige zoon van een rijk fabrikant,
komt er weer nieuwe spanning in het
verhaal. En weer valt 't op hoe de
schrijver in enkele rake trekken zijn
personen weet te tekenen. Baardman
„preekt" nooit. Maar in al hun speels
heid en humor zijn z'n verhalen er van
doortrokken, dat alleen het Evangelie
de levensverhoudingen loutert en
rijkt.
In de ochtend van het leven,
door Theo Thijssen. Prismaboek
je van Het Spectrum, Utrcht.
Dit is een goedkope herdruk van
Thijssens laatste boek, waarin hij zijn
jeugdherinneringen optekent. Als steeds
bij Thijssen: oud-Amsterdams, scherp
ziend. vertederend.
OPGAVE PUZZEL No. 8
Horizontaal: 1 bitter, 5 vogel, 6
worstvlees, 7 weegwerktuig, 11 gezins
lid, 12 denkbeeld, 14 voorzetsel, 16
binnen, 17 stand van een model, 19
maanstand, 21 nederzetting, 24 dwaas,
25 moed, 28 vorstelijke waardigheid.
Verticaal: 1 domein van de spin, 2
venster, 3 deel van het lichaam, 4 dril,
6 inhoudsmaat, 8 wapen, 9 te kennen
geven. 10 speelgoed, 13 bekromjoen, 15
zware hamer. 18 kledingstuk. 20 ge
wicht, 22 gehoororgaan. 23 telwoord.
OPLOSSING PUZZEL No. 7
Gewoonte, eigenaar, reseda, agenda,
aangenaam, mopperen, natuur, rein,
nikkel, lokaas, slapte, emotie, engel,
loom, muts, spijs.
Ds. P. C. Jongbloed gaat
tijdelijk naar Curasao
De kerkeraad van de Gereformeerde
Kerk van Muiden heeft zijn predikant,
ds. P. C. Jongbloed, een half jaar ver
lof verleend om hulpdiensten te gaan
verlenen by de Gereformeerde Kerk
van Curacao en om tevens werkzaam
te zijn onder de opvarenden ter koop
vaardij. De koopvaardijpredikant,
F. D. Kraan te Willemstad, is aan
verlof toe en de predikant van Willem
stad. ds. A. W. Wijmenga, is door
ernstige oogziekte verhinderd zijn arbeid
te verrichten. Ds. Jongbloed zal 16 mei
per K.L.M. naar de West vertrekken
de loop van oktober per boot w
naar ons land terugkeren De uitzending
ds. Jongbloed geschiedt buiten be-
ir van de kas van de kerk van
Muiden.
Billy Graham verboden
voor R.-Katholieken
In het tijdschrift voor de diocesane
geestelijkheid in het aartsbisdom New
York heeft de directeur van de bisschop
pelijke organisatie der National Catholic
Welfare Conference, father John E. Kelly
er krachtig op gewezen, dat het Rooms-
katholieken verboden is deel te nemen
aan bijeenkomsten, geleid door de be
kende Amerikaanse evangelist dr. W.
Graham. Deze prediker, die in geheel
de wereld grote opgang heeft gemaakt,
is, aldus father Kelly, „een gevaar vi
het geloof".
Hij wijst erop. dat de boeken a
Graham valse leerstellingen bevatten
vallen onder de bepalingen van de Index.
Juist door hun overtuigingskracht zijn
zijn toespraken een gevaar zelfs voor
goed onderlegde R.-katholieken, omdat
Graham goed en fout volkomen ii
weeft, aldus father Kelly.
Het is niet uitgesloten, dat binnen niet al te lange tijd de zondagscholen
in tal van Engelse plaatsen op de zaterdagavond zullen worden gehouden.
Deze zaak houdt momenteel leidende figuren in de Church of England bezig.
De bisschop van Rochester heeft gezegd, dat het van groot belang is zich op
dit punt aan te passen aan de veranderende levensgewoonten van de bevol
king en het godsdienstige onderricht, dat op de zondagscholen wordt gegeven,
naar een ander tijdstip te verplaatsen. De moeilijkheid is volgens de bisschop
op dit moment nog, dat er op zaterdagavond niet voldoende leerkrachten
beschikbaar zijn. Maar hij is van mening, dat wat dit betreft spoedig ver
betering zal Intreden, als de vijfdaagse werkweek algemeen zal zijn ingevoerd,
Advertentie
Verachten, aldus
men mag dat
ds. Rietveld.
Des middags heeft mevrouw M. J.
der Veen-Sohenkeveld uit Arnhem de
verandering van de jeugd getypeerd met
de titel van haar referaat „Van brave
Hendrik tot Razende Roeltje". Verande
ringen in de aanpak betekenen niet, dat
de oude methode vroeger niet goud
j was het alleen vroeger.
Van de afgevaardigden, die hartelijke
woorden tot de vergadering richtten,
noemen wij mevrouw P. A. Kleinloog-
Le Cointre. die in Linden, Johannesburg
in Zuid-Afrika het gereformeerd jeugd
werk onder de jongere jongens en meis-
'es heeft aangepakt en de dank van de
luidafrikaanse jeugdclubs overbracht
Beroe pin sswerk
NEDERL. HERVORMDE KERK
Beroepen te Boven-Hardinxveld: R.
W. Steur te Ouddorp.
Beroepen te Hulst (toez.), vie. R. G.
Timmers te Delftzijl.
Beroepbaarstelling: B J. Juckema,
luchtmachtpred, le taktische vliegba
sis. te Volkel.
Aangenomen naar Heerjansdam-Kijf-
,ioek: B. Fokkema te Exmorra.
GEREFORMEERE KERKEN
Beroepen te Meliskerke: M. E.
Heesen te Oosthem; te Rotterdam-
Charlois (vak. J. Firet): A. C. Hofland
te Meppel.
Beroepen te Leimuiden en te Sel-
lingen: kand. J. Vlaardingerbroek te
Loosduinen.
Aangenomen naar Zuidhorn: Tl
Boersma te Uithuizermeeden.
GEREFORMEERE GEMEENTEN
Een lofzang, o God
j Op koninginnedag wordt er veel
gezongen en dat is goed, want uit
volle borst zingen is een bezie
lende uiting van blijheid en dank
baarheid. De inhoud van de
liederen varieert echter nogal
Het begint gewoonlijk wel met
ons volkslied en
met andere na-
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
voor de vanuit Nederland ondervonden
steun.
Vrijdagavond zijn in het bondsbestuur
gekozen dr. J. L. P. Brants uit Emmen,
mejuffrouw M. van Doorn uit Den Haag
en de heer C. de Niet, onder wiens lei
ding zaterdagmiddag een aantal leke-
spelfragmenten werden opgevoerd.
tionale liederen
maar het ein
digt maar al te
vaak met wat
sommige buiten
landers voor ons
volkslied houden:
,.En datte we
toffe jongens
zijnEn zo voort. Niet zo
erg verheffend!
Boven psalm 65 staat: danklied
voor Gods rijken zegen. En dan
zingt David: „U komt stilheid toe,
een lofzang, o God in Sion. U
worde gelofte betaald. Hoorder
van het gebed, tot U komt al wat
leeft;" En in het vervolg put
David zich uit in het opsommen
van al Gods weldaden.
Dit is toch ook iets om morgen
stil bij te staan. Meestal worden
er op koninginnedag wel kerk
diensten belegd helaas worden
ze nooit erg druk bezocht. Kan
er niet één ogenblik af voor de
lofzang tot God, omdat Hij ons
zoveel reden tot danken geeft?
COMMENTAAR
De Weg
Diep onder de indruk Akademische Festouverture
i Verenigingsleven;
d'Oll-
setoor-
19.10
Buitenl overz; 19.50
Gram; 20.00 Radiokrant; 20.20 Avondbij
eenkomst v d Bijbeldag te Antwerpen;
21.30 Concertgebouwork en soliste; 22.20
Gram; 22.30 Negro-splrituals; 22.45 Avond-
Nw
23.15 Sportuitsl.;
uitzending van de En
gelse Home Service (330 meter)
in de serie „De Weg, de Waar
heid' en het Leven". Dit pro
gramma was een direct aan
sprekende getuigenis van de
verrijzenis van Jezus Christus,
Akademische Festouverture van
Brahms (23.15 uur).
Op 11 maart 1879 verleende de
universiteit van Breslau aan Brahms
de titel van doctor honoris causa
in de filosofie. De motivering was
dat Brahms „de vorst op het gebied
een getuigenis voor deze moder- van de muziek in strenge stijl" was.
ne tijd. De uitzending, het best u";J"'"~
nog te vergelijken met een uit
gebreid klankbeeld, was mede
overtuigend, omdat bijna alle
mogelijkheden, die de radio
biedt, waren aangewend.
ledereen weet, zo is in 'de
aankondiging van dit program
ma gezegd, dat 'juist die pror
gramma's op andere terreinen
het beste zijn, die het medium
radio ten volle benutten. Waar
om zouden we voor het uitdra
gen van het Geloof niet hetzelf
de doen?
De religieuze sectie van de
B B C. is van mening, dat nieu
we wegen moeten worden in
geslagen. om de mensen, die
van de Kérk vervreemd zijn, of
hen die worstelen met levens
vragen, te bereiken. Een gewone
uitzending van een kerkdienst,
meent men (Engelse predikan
ten hebben vaak een preektoon
is niet meer toereikend. „De
weg, de Waarheid en het Le
ven", is dan ook in de plaats
gekomen van de uitzending van
de avondkerkdienst, die nu over
andere 'aoHlengten plaats heeft.
De B.B.C. beschouwt het
nieuwe programma nog als een
experiment. Een experiment,
dat me na de eerste uitzending
reeds geslaagd leek. Want deze
ingeslagen nieuwe weg van mo
derne radio- 'en geluidstechniek
(in de uitzending Het men in de
eerste plaats de Bijbel spreken
leidde direct haar Christus. Die
Zichzelf de Weg, de Waarheid
en het Leven heeft genoemd.
Ned. Padvinders gilde
Mevr. N. A. den Haan-
Gron presidente
Mevr. N. A. den Haan-Gron uit Lei-
?n is zaterdag op een in Enschede ge
houden algemene jaarvergadering van
het Nederlandse padvindersgilde be
noemd tot presidente. Zij volgt in deze
functie mevr. J. van Nispen-Van Wely
uit Heemstede op.
I. EEN AVOND IN JUNI 1916
„Vanavond is er vergadering van de school,
daar ga ik eens heen."
,,Dat ben ik niet van je gewend!"
,,Ik ben geen lid. Maar nu onze Bertje school
gaat, ben ik vader van een schoolgaand kind.
Ouders van schoolgaande kinderen zijn vanzelf
lid".
„Ouders? Dan ben ik ook lid".
„Dat ben je ook. Ga mee, dan gaan we sa
men".
„Nee, dat doen we later wel". Ze kijkt naar
haar man. Hij strikt zijn das. Een flinke kerel,
blozend en gezond.
Even later loopt hij de trap af, trekt de deur
achter zich dicht, kijkt vluchtig naar de deur
van het pakhuis, waar hij boven woont en naar
het zwarte naambord met vergulde letters tus
sen de beide deuren:
Nu zit de vrouw alleen, want Bertje en zijn
kleine zus zijn naar bed. Het gaat goed met de
zakkenhandel. Jan, haar man, heeft er vanmid
dag onder 't eten nog over gepraat. De stijging
van de prijzen brengt echter een groot bezwaar
met zich. Er is meer bedrijfskapitaal nodig en
dat is er niet. Zodoende moet hij voorzichtig
zijn met kopen.
Terwijl ze naait en peinst wordt er gebeld
Het is haar broer, die een zaakje drijft in melk
en boter.
Hij komt boven. „Goeienavond. Ben je alleen?"
„Jan is naar een vergadering. Moet je hem
hebben?"
K. JonLUJ
„O nee. Hoe gaat het jullie? En hoe met de
zaken?"
„Gaat wel. Er is veel vraag naar lege zakken".
„Naar lége zakken? Lege zakken zijn er te
genwoordig meer dan volle! Wat hebben de lui
aan lege zakken?" Hij lacht. De humor van het
geval pakt hem.
„Ze worden gebruikt in de loopgraven, gevuld
met zand".
„O, zandzakken. Zo? Gaan ze daarvoor? Dan
zullen ze nog duurder worden".
„Dan wordt er wat verdiend".
„Ja, geld, waar mensenbloed aan kleeft". Hij
zwijgt even en vervolgt dan schamper: „Zo, dus
op die manier krijgen jullie ook een kans O.W.'
ers te worden!"
Ze wil hem afleiden. „Hoe gaat het bij jou?"
,,'t Gaat nog al. Kleine beetjes. Alles op de
bon, melk, boter, kaas, alles. Je hebt nooit iets
in voorraad".
Zij zwijgen beiden.
Dan zegl hij, een beetje eigengerechtigd: „Maar
in elk geval is mijn bestaan nog nuttig. Ik help
de mensen aan eten en niet aan oorlogstuig,
zwijgt.
Somber kijkt hij voor zich. Hij begrijpt wel,
dat zijn zwager kans krijgt, goede zaken te
maken. Dat steekt hem. Zijn schimp op de O.W.'
ers is louter afgunst.
Intussen is haar man in het schoolgebouw
aangekomen. De vergadering wordt gehouden in
het lokaal van de hoogste klas, de bezoekers
zitten in de schoolbanken.
De voorzitter klopt, de vergadering gaat be
ginnen.
Hij opent met gebed, leest een heel hoofdstuk
uit de Bijbel en houdt de gebruikelijke toespraak
over benarde tijden en dreiging van nog erger.
De mensen worden stil.
Notulen worden gelezen en goedgekeurd. Er
passeren een paar jaarverslagen en daarna
komt de bestuursverkiezing aan de orde.
„Onze penningmeester stelt zich niet herkies
baar. zulks in verband met zijn leeftijd. Ei
moet dus een opvolger gekozen worden, die in
staat is de administratie te voeren en alle of
ficiële stukken voor de subsidie in orde te ma
ken. Wil de vergadering namen'noemen?"
„Heeft het bestuur misschien een candidaat?"
„Door het bestuur wordt de heer Dekker aan
bevolen".
..Kan de heer Brouwershof het penningmees
terschap niet op zich nemen?"
Brouwershof schudt van neen. Hij zit aan de
bestuurstafel, maar wenst geen vaste functie.
„De heer Brouwershof heeft verklaard, het
niet te kunnen doen", antwoordt d- "norzitter.
(Wordt vervolgd)
Brahms wilde deze onderscheiding
met een briefje afdoen, doch zijn
vrienden waarschuwden hem voor
een dergelijke onbeleefdheid. En
dus schreef hij als dank een ouver-
■turey die- hij Akademische Fest
ouverture noemde. Brahms maakte
hierin dankbaar gebruik van stu
dentenliederen. die hij nog uit zijn
jeugd kende. Hij betitelde het werk
als een „potpourri a la suppe". Het
werk is een echte studentenjool ge
worden, gebouwd op vier studen
tenliederen en uitmondend in het
„Gaudeamus Igitur" (laten we dus
vrolijk zijn). Ieder studentenlied is
met een karakteristiek gewaad om
hangen. De uitvoering vanavond
geschiedt door het Philharmonic
Promenade Orchestra onder leiding
van Sir Adrian Boult.
De liedjes in opdracht van de
A V R O gecomponeerd en uitgeko
zen door een jurie van kinderen en
groten, worden om zeven uur gezon
gen door het kinderkoor „Jacob Ha
mel" en het Utrechtse meisjeskoor
onder leiding van Herman Broek
huizen De composities, die worden
uitgevoerd, zijn van Westering, Jur-
riaan Andriessen en Johannes Rönt-
Na het verrukkelijke lenteweer
van de laatste dagen moet het
zeker prettig .zijn vanavond te
luisteren naar het eerste deel van
het sfeervolle hoorspel van de
N.C.R.V. „Die verrukkelijke april
maand", geschreven door Thea
Ho1m.e (8.40).
Morgen, Koninginnedag, kunnen
we weer genieten van een ongedwon
gen. luchtig en vrolyk nationaal pro
gramma. Van kwart voor zeven tot
kwart over zeven is het voor de Zuid
hollanders vooral zaak goed te luis
teren, want dan is de oranjewimpel
ergens in de provincie te veroveren,
's Avonds wordt de grote feestavond
in Rotterdam's Rivièra-hal uitgezon
den.
Temidden van al deze nationale
feestvreugde mag toch niet om
kwart over elf het verslag ver
geten worden van Rudi Simons
Cohen over de vergadering van het
Europese Parlement, de Raad van
Europa, in Straatsburg bijeen.
Programma voor morgen
Rooms-kath uitz; 9.50 Waterst; 9.5a
Fluit, viola da gamba en clavecimbel;
"1.45 Met vlag
—6 wimpel; 14.15 Radio
Philharm ork; 15.00 V d jeugd; 16.00
wimpe);
23.40—24.00 Idem.
Hilversum II, 298 m. VARA: 7.00 Nws;
T.10 1 mel-toespr; 7.15 Gram; 8.00 Nws;
8.15 1 mel-toespr; 8.20 Gevar progr; 9.30
V d vrouw. VPRO; 10.00 Boekbespr:
10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20
Gram. IKOR: 10.30 Kerkd. VARA: 11.30
Gram; 12.00 Dansmuz; 12.30 Land- en
tulnb meded; 12.33 De landbouw in een
nieuw Europa, toespr; 12.45 Orgelspel;
13.00 Nws; 13.15 Promenade-ork en koor;
13.45 Arbeid in de Benelux, klankb; 14.30
Strijkens; 15.00 De vogel Vrijheid, orato-
_j 15.45 V d jeugd; 16.25 Arbcidsllede-
16.45 Harmonie-ork; 17.05 Arbeiders
ver: 17.30 Lichte muz; 18.00 Nws
18.30 V d jeugd;
------ landen, re
en comm; 18.20 Grai
19.00 1 Mei-viering ir
19.10 Negro-spii
ïnstr Icwint; 19.50 Wat Wésterbork
zeggen heeft, toespr; 20.00 Nws; 20.05 1
Mei-bijeenkomst; 21-35 Doorsnee in Door
snee; 21.45 Metropole-ork en soliste; 22.25
Tnt volksliedéren en -dansen; 23.00 Nws;
Reportages v d 1_ Mei-vieringen
TIPS
uit het buitenland
De pessimistische en somberste
symfonie van Gustav Mahler, door
hem zelf de tragische symfonie ge
noemd. deze zesde Symfonie, die
geen enkel uitzicht biedt, wordt
vanavond om vijf voor half negen
uitgezonden door Duitsland (309 en
189 meter).
Haast even somber is het luister
spel The death of grass", dat
om kwart over negen door de
B.B.C. (330 meter) voor de mi
crofoon wordt gebracht. Een
dodelijk virus heeft het gras op
de aarde aangetast en laat slechts
een verschroeide en onvruchtbare
aarde na. De mensen geraken in
paniek en uit dit stuk van John
Christopher blijkt hoe onze mo
derne beschaafde samenleving
plotseling kan ontaarden in een
primitieve, ongeordende troep.
Roosemary Clooney, de beurende
Amerikaanse zangeres, die onlangs
in ons land was, is om kwart over
negen te horen in The show band
show van het Light Programme
(1500 en 247 meter).
Morgenavond om acht uur brengt
België (324 m) vrolijke muziek van
Franz Lehar, de in Hongarije gebo
ren componist, die niet minder dan
Johann Strauss Wener was naar
geest en bloed en ook niet minder
beroemd is geworden.
Een Duitse bewerking van Ame
rikaanse balladen is om negen uur
te horen voor Duitsland (309 en 189
meter)
Een televisie-eenakter van Donald
Bull in een bewerking van Willy
van Hemert „Portret van een ge
leerde" vormt de hoofdschotel van
de V.A.R.A.-uitzending van heden
avond. „Weet wel wat je waagt",
heet het nieuwe vraag-
-.S.40 Lichte
Viool en piano; 17.30 Lichte
Klok; 18.01 Nws: 18.13
Met vlag en wimpel; 19.
20.00 Nw
Metropole-
18.4
gr; 21.30 Licl
—,J 20.05 Gevat
•nuz; 21.50 Wedstrijd li
v vauerundse geschiedenis: 22.Si
Kon Mil Kapel: 23 00 Nws; 23.15 Corres
oondentie uit Straatsburg; 23.20 Gram
23.50—24 00 Dagsluiting.
Hilversum II, 298 m. 7.00—24.00 NATIÜ
VAAL PROGR. 7.00 Zie Hilversum 1
|.20 Gram: 9.50 Morgendienst; 10.20—24.0
i Hilv.
WOENSDAG 1 MEI
NCRV: 7.00 Nwi
7.10 Gewijde muz;
de dag: 8.00 Nws en weerb
Gram: 9.00 V d zieken; 9.25 V d
3.30 Gram; 9.35 Waterst; 9.40
Or>i
meded; 12^33 Lichte muz: 12.53 Gr
act; 13.00 Nws; 13 15 Prot Interkerkelijk
Thuisfront; 13.20 Lichte muz; 13.45 Gram;
is.30 Interscholair Jeugdtornooi; 16 00 V d
leugd; 17.20 Gram: 17.40 Beursber: 17.43
Knperkwart; 18.00 Koorzang; 18.20 Spec-
laag.
wordt
i het défilé, dat ter
ningin Juliana in de tuin van het
Paleis Soestdijk wordt gehouden.
5 Avonds treedt het Nederlandse
Ballet onder leiding van Sonia
Gaskell op.
Later op de avond is er een Eurovisie-
uitzending van een concert dat ge
geven wordt in het Theater des
Champs-Elysees in Parijs Dit
Europa-concert, gegeven door het
Radio Symfonisch Orkest van de
Franse radio en het koor van St.
Hedwig uit Berlijn, staat onder
auspiciën van de regeringen van de
Eurovisielanden.
Televisieprogramma voor morgen
NTS: Nationaal progr. 11.00—11.05 Ge-
lukwensen: 11.05-12.15 Défilé Paleis
Soestdijk; 20.30—20.50 Van Vorsten en Ver
stinnen; 20.50—21.20 Journ en weeroverz:
21.20—22.00 Nederlands ballet: 22.20—23.en
Eurovisie: Europa-concert.
Televisieprogramma voo* woensdag
VPRO: 17.00—17.30 V d kind.
VARA: 20.00 1 Mel-toespr; 20.10 1 Mei
in West-Europa, filmflltsen; 20.20 Balla
de van Uilenspiegel, van Pluimpje, van
Baffer en van de dikke Poppedijn, spel.
lyjORGEN verjaart, zo God het wil,
onze Koningin. Dan gaan aller-
wege de vlaggen uit en is er blijdschap
en dankbaarheid bij heel ons volk.
Terecht, want het koningschap, zoals
wij dat ten onzent kennen, is wel een
bijzonder groot goed, waarin wij zeker
een aanwijzing mogen zien van Gods
genadig bestel over onze natie. Volop
genade, ook daarom omdat ons volk
uit zichzelf niet beter mag geacht
worden dan de andere volken.
Zien wij over de grenzen van ons
land, dan is het helaas niet moeilijk, de
ene staat na de andere in het vizier
te krijgen, waarin allerhande span
ningen heersen met betrekking tot de
meest wenselijke en de meest passen
de regeringsvorm.
Wanneer wij ook in dit opzicht bij
is een weldadige evenwichtigheid
hebben bereikt, beter gezegd nog:
wanneer deze weldadige evenwichtig
heid ons deel is geworden, dan is dat
voor een uitzonderlijk deel te danken
aan de stabiliserende factor, welke
juist in het koningschap is gelegen. En
dan met name het koningschap, zoali
het bij ons door de vorsten van Oranje
is bekleed en vandaag nog wordt be
kleed.
Voor de enorme weldaad welke
hierin ligt, mogen wij het oog nimmer
sluiten. Wij mogen er eigenlijk ook
nooit aan gewennen. Want een weldaad
is het en blijft het. Vandaar dat de
verjaardag van onze geëerbiedigde
Koningin voor ons zulk een bijzondei
reliëf krijgt.
T"\IE verjaardag is de dag, waarop wij
in gedachten zo gaarne toeven bij
ons vorstelijk gezin, een gezin dat wij
liefhebben en hoogachten, en waarop
onze gedachten uiteraard zeer in hel
bijzonder uitgaan naar Haar, aan wiei
leven God weer een jaar heeft willen
bijvoegen.
Maar het is ook de dag, waarop wij
ons meer nog dan anders mogen reali
seren, wat het koningschap als zodanif
en in de vorm waarin wij het kennen
mogen voor ons land en ons volk be-j
tekent.
Nederland is reeds in het verleden
geworden, tot wat het vandaag nog lij
onder het bestier van de Oranjes. Ir
het jaar 1813 bijvoorbeeld, toen wa
bevrijd waren van het Napoleontisch!
juk en toen het er om ging, onze na
tionale zelfstandigheid te herstellen,
toen zijn wij niet begonnen met eet
nationaal congres of iets dergelijks ej
ook niet met het opstellen van eet
grondwet, neen, wij riepen Oranje is
het land, Oranje als het teken va»
onze vrijheid en van onze zelfstandig
heid, Oranje als de spil van onze natio-
nale eenheid.
Ook in de laatste oorlog hebben wij
het mogen ervaren. Onze grondwti
moest toen door de omstandlghedet
krachteloos worden, onze grondwet;
waarin ook de plaats van de koning ii'
ons staatsbestel zo nauwkeurig ws
omschreven en geregeld. Maar ook
juist toen ervoeren wij de waarde va
ons koningschap, toen werden wij hd t
duidelijker dan ooit bewust ds
de koning meer is dan een formee
staatshoofd.
JJET koningschap is bij ons ontstal
in de strijd tegen drie machtt^
samen onvermijdelijk hadden gt
leid tot het uitbreken van de Frans j
revolutie. Die drie machten waren: bi
absolutisme, de hun eigen belang! i
dienende regenten en de volkssouvt
reiniteit. Die drie machten leerden ons 1
hoe het niet moest. En zij bevorderde
niet weinig de totstandkoming van h t'
koningschap, zoals wij het bij ons ken t
nen, het koningschap als een rijke c
weldadige instelling. 0
In dat koningschap mogen wil odC
vandaag nog een waarborg zien vod*
onze constitutionele rechten en
heden. Dat komt ook daardoor, omdi
aan het koningschap zoals wij het me
gen beleven een waarlijk christel|J
fundament ten grondslag ligt, 1
fundament namelijk van het „vrei
God, eert de koning".
Morgen verjaart onze Koningin. I
vlaggen gaan uit. Ons volk is blij e
dankbaar. En het zal zich, met
vreemd gevoel in het hart. zijn
verdiende rijkdom bewust zijn.
Nieuwe legerpredikanten
Vandaag zijn 21 theologen 20 pre
kanten en een kandidaat tot de H. Die
voor de tijd van één jaar en zes wek
als reserve-legerpredikant onder
wapenen gekomen. Van hen behoren
7 tot de Nederlandse Hervormde Kei
11 tot de Gereformeerde Kerken,
de Geref Kerken (ond. art. 31) l
tot de Christelijke Gereformeerde Kerifl
Van de Hervormde Kerk zijn het
A. van Eijk te Benthuizen, ds. Th. G
Frederikse te Meppel. ds W van Herp
te Melissant, ds. H. J. J Keijzer te Mal
land, ds. R. J. Rennier te Borculo,
D. Schneijder te Biezelinge en kand.
Karreman te s-Gravenhage
Uit de Gereformeerde Kerken: ds.
G Baaijen te Zuid-Beijerland, ds. L. Bé
te Oldemarkt, ds J. Eleveld te HijU
((Fr.) ds C van der Giessen te Tzii
(Fr.), ds G van Halsema te Hoornst
zwaag. ds J Hengeveld te Wateringi
ds L Loosir.ar. te Berlikum (Fr.),
P Nonmen tc Westeremden, ds. R. Reits
te Warns, ds J D Pereboom te Pessei
ds K Ubels to Zwartebroek (Gld-)._
Uit de Geref Kerken (ond. art. 3
ds. J Bos te Daarlerveen en ds
Hoop te Oldenzaal.
En uit de Christelijke Geref. Kerkü
ds. H. van der Schaaf te De Krim (0|