CHRISTELIJK
KANTTEKENING
De kerk als moeder
Puzzel mee
Bewogen met wereld
buiten de Kerk
therqolven
Een dromer
op pad
Consumeren
en prijzen
LDe hedendaagse jeugd
(Van een onzer redacteuren)
T")E KERK als moeder van onze
hedendaagse jeugd. Dat was
het onderwerp, dat prof. dr. G.
Brillenburg Wurth uit Kampen
gistermiddag in de laatste zit
ting van de jaarvergadering der
Vereniging van predikanten der
Gereformeerde Kerken heeft
besproken. Oorspronkelijk
droeg zijn referaat de titel:
„De ethisch-paedagogische taak
van de kerk ten aanzien van de
hedendaagse kerkjeugd".
Zodra het over dit soort in het
grensgebied van bijv. wetenschap
pelijke ethiek, levenspraktijk en
pastorale zorg liggend onderwerp
gaat, vallen de woorden „veran
derende wereld", want daarin le
ven wij. En inderdaad gaat dit op,
wanneer gesproken wordt over He
verhouding ouders-kinderen. Héél
vroeger was het kind een volwas
sene in het klein (en heus niet
alleen in de kleding!stonden gro
ten en kleinen dichter bij elkaar.
En wanneer daar verschillen wa
ren: er w^s toch een levens- en
gedragspatroon, dat slechts lang
zaam verschoof. Er was een con
tinuïteit, die ouderen en jongeren
Maar nu lijkt er een diepe
kloof tussen de generaties. En de
generaties volgen elkaar steeds
vlugger op. Het kind blijft langer
kind, is ook meer écht kind. En
de verhouding tussen de oudere en
de jongere is gespannen: ze be
grijpen elkaar niet,
den van elkaar.
AL lijkt de jeugd ook nog zo
opstandig, zij hunkert naar een
vast, op traditie berustend levens
patroon. Maar dat moet in een
dynamische tijd als de onze wel
ontbreken. Dit is vaak niet alleen
een uitwendige zaak. In veler zgn.
christen-bestaan neemt de religie
niet de centrale plaats in. En dan
is het niet verwonderlijk, wanneer
de jongere zich afkeert.
Daar komt bij, dat heel wat le
vensconflicten bij de jeugd (ook bij
de kerkelijke jeugd) samenhangen
met het uit elkaar vallen van het
gezin. Dit hoeft nog niet te bete
kenen. dat de ouders openlijk met
elkaar gebroken hebben, maar dat
hun huwelijk dood is. of een voort
durend conflict. Wanneer door het
defect van het gezin de kinderen
liefde tekort komen, dan moet
men zich verder ook niet over die
kinderen „bij het opwassen" ver
bazen.
Natuurlijk is het niet zo. dat
ieder gezin en iedere jongere to
taal anders is dan de gezinnen en
de jongeren vroeger in het alge
meen waren. Er valt veel te dan
ken. maar desondanks ook veel te
denken.
HOE moeten de ouders, hoe moet
ook de kerk als moeder deze
wantrouwende, vervreemde, bal
sturige jongeren bereiken. De eer
ste taak van de kerk is de pre
diking met al wat daarmee sa
menhangt Maar zij heeft toch ook
een opvoedende taak. En een fout
van vroeger was toch»wel dat de
toegepaste ethiek wat levens
vreemd de zedelijke normen te
veel van een afstand aanlegde.
De huidige jeugd zal de ambts
drager, de oudere, nooit vertrou-
komt". Zij willen merken, dat hij
hen begrijpt, eventueel beter dan
zijzelf.
IET dwang bereikt men niets.
I Vroeger kon men gemakkelijk
met schema's komen. Maar het
leven is thans niet meer schema
tisch, het draagt zelfs een chao
tisch karakter. En men bereikt
niets: de jeugd is van onpersoon
lijke schema's en daaraan ontleen
de regels en geboden niet ge-
Liefdevol begrip. Men is geneigd
te zeggen, dat liefde een slap
woord is en dat er in de Bijbel
wel flinkere dingen staan. In dat
geval heeft men niet de liefde in
bijbelse zin verstaan. Er is geen
tegenstelling tussen liefde en ge.
hoorzaamheid der wet (iets anders
dan wettische gehoorzaamheid).
De jeugd voelt scherp aan, of
een ouderlijk, of kerkelijk „neen"
uit liefde, die nu eenmaal streng
moet zijn voortkomt, of uit kramp
achtige machteloosheid, die alleen
maar stram is. Een vlug meedo
genloos oordeel doet alleen kwaad.
Maar een begrijpende veroorde
ling aanvaarden zij graag, wan
neer de liefde en de wil tot hel
pen gevoeld worden.
DE kerk mag haar kinderen niet
opvoeden door regels, maar zij
moet ze al spoedig toerusten met
onderscheidingsvermogen, zodat
zij de christelijke vrijheid goed
kunnen gebruiken en haar niet
verwisselen voor een normloze on
gebondenheid. En zo zal zij ook
zonder wantrouwen die kinderen
nieuwe wegen zien gaan.
De kerk is moeder. Zij zal haar
kinderen moeten opvoeden met
•org. toewijding, wijsheid en tact.
Tact daar zit misschien niet
altijd een duidelijke lijn in Maar
mensen zijn verschillend Natuur
lijk zijn er richtpunten, ook voor
de kerkelijke opvoeding tot leven
naar Gods wil. Zij moet gericht
zijn op een christelijke levensstijl
van binnenuit, die niet gebeden
oplegt, maar waarin Christus door
zijn Geest zijn kinderen aan God
bindt en ze daardoor in de vrij
heid stelt. Het aanvaarden van
verantwoordelijkheid is verbonden
aan het volwassen-zijn.
De kerk en haar ambtsdragers
sullen bij hun opvoedende taak in
prediking, catechese en pastoraat
self moeten laten merken, dat de
vreugde van het doen van Gods
geboden In hun leven gestalte
krijgt.
IVR
VAN HER EN DER
De Gemeenten Gods, „the Assemblies of
God", die eerst van 1914 dateren, zijn
thans de sterkste „Pinksterkerk" in d<
Verenigde Staten. Deze gemeenten
tellen over de gehele wereld gerekend
meer dan een miljoen leden (Ver. St.:
470.361; andere landen: 375.811). De
laatste tien Jaar gaven een groei met
ca. 65 procent te sien. De Assemblies
willen nu in haar centrum, Springfield
in de Amerikaanse staat Missouri,
reusachtig hoofdkwartier bouwen
hebben in die plaats ai een eigen ge
bouw met een moderne drukkerij.
Chr. Geref. congres in Baarn
j. EN PLEIDOOI voor bewogenheid met de wereld buiten de kerk,
r zo kan men de besprekingen noemen, die gisteren tijdens de
tweedaagse conferentie van Chr. Geref. predikanten en academisch
gevormde niet-theologen van Chr. Geref. huize in het Geref. Zen
dingscentrum te Baarn werden gehouden. Het was voor het eerst,
dat de Vereniging van Chr. Geref. predikanten en de Reünisten
organisatie van de Chr. Geref. Studentenbond een dergelijk congres
hielden. Het bleek, dat deze manifestatie in een behoefte voorzag.
Boek
VAN Dfc DAG
V7ANDAAG kondigen wij enkele acade
mische geschriften aan. Allereerst de
redevoeringen, die bij de diesviering
der Rljksbelaatingacademle door de
hoogleraar-directeur, door prof. Ch.
Glasz en door de president van het stu
dentencorps gehouden zijn.
Van Kok te Kampen ontvingen wij
Drie toespraken (van prof. mr. A. Ane-
ma, prof. dr. J. Zijlstra en prof. dr. J.
Waterink), gehouden bij de vijftiende
lustrumviering der Vrije Universiteit;
het is jammer, dat een uitvoerig ver
slagboek als in 1930 verscheen niet mo
gelijk bleek 1.75)twee inaugurele
oraties, van dr. D. S. Attema, hoog
leraar aan de V.U., getiteld Mohamme
daanse gedachten omtrent het Christen
dom 1.25) en van dr. H. Bergema,
hoogleraar te Kampen, getiteld Univer
saliteit en eigen kring in de missiologie
1.50), en ten slotte een brochure van
prof. dr. J. J. Duyvené de Wit, getiteld
Die Paleontologie as „openbarende" we
tenskap 1.75).
OPGAVE PUZZEL No. 8
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal: 2 Dier. 4 vreemd, 6
plantengeslacht. 8 dorpel. 11 opwaarts,
12 verheugd. 13 echtgenoot, 14 vis
soort, 17 man met veel geld, 19 staaf,
20 jong roofdier. 21 heilige.
Verticaal: 1 Niet breed. 2 geregeld,
3 titel, 5 strijdperk, 7 steen, 9 sierduif
10 zangnoot, 12 oudt werpgeschut, 14
de oudere, 15 naakt. 16 plezier, 18
paard.
OPLOSSING PUZZEL No. 5
Horlsontaal: 1 Humbug, 7 ba, 9 ter
ra, 10 Oma, 12 eb, 13 aks, 15 si, 16
kepi. 17 ozon, 18 er. 19 rijk. 21 ba, 23
bei. 24 orgel, 27 re. 28 merrie.
Verticaal: 2 Ut, 3 melk. 4 Br.. 5
urn, 6 ga, 7 boeket, 8 amber, 11 finale,
13 air, 14 sok, 15 sober, 20 ijzer, 22
ore, 24 om, 25 gr., 26 li.
Advertentie
Welterusten
Kunt u niet slapen door rheumatiek,
spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen,
neemt dan Togal. Togal verdrijft
snel en afdoende die pijnen en u
slaapt weer rustig de gehele nacht
door. Togal baat waar andere midde
len falen. Togal zuivert de nieren en
is onschadelijk voor hart en maag.
Bij apoth. en drog. 0.95, 2.40 en 8.88
„Het getuigenis van Christus buiten
de Kerk", vormde gisteren het hoofd
thema. Ds. P. op den Velde van
Hilversum-Oost leidde de gedachten-
wisseling in. Het getuigenis van
Christus, 20 zei de hij, heeft ook buiten
de kerk te klinken. De roeping, ge
tuige van Christus te zijn, ligt ver
ankerd in de bede „Uw Koninkrijk
Ds. Op den Velde waarschuwde scherp
tegen een teveel naar binnen gekeerd
zijn van de Chr. Geref. Kerker. In de
gemeenten meende hij een negativisti-
sche instelling t.a.v. de wereld te kun
nen constateren en door het ontbreken
van een totaalvisie op de taak der
kerk in onze moderne wereld schijnt de
prediking dit negativisme niet te kunnen
doorbreken. Daarbij kan worden opge
merkt, dat de verantwoordelijkheid voor
het evengelisatie- en zendingswerk in
breder verband verschoven dreigt te wor
den van de kerken naar de deputaten.
Naast het stimuleren tot daadwerkelij
ke evangelisatie-arbeid dienen de plaat
selijke kerken hun leden gedurig aan te
sporen tot aktlev deelneming aan het
werk van allerlei organisaties, die in
vloed uitoefenen op het volksleven, op-
opdat meer door hun getuigenis dit werk
naar Gods ordinantie geschiedt en zo het
volksleven gekerstend wordt.
Piëtisme
In de discussie werd nader gepreci
seerd, waarvan het geconstateerde naar-
binnen-gekeerd-zijn van vele Chr. Gere
formeerden het gevolg is. Men ontwaar
de in eigen kerk nog overblijfselen van
de conventikel-mentaliteit, zoals die ten
tijde van dé Afscheiding in de Hervorm
de Kerk welig tierde.
De legerpredlkant, ds. R. J. van
Pagee, hield in dit verband een klem
mend pleidooi voor meer bewogenheid
met wat zich buiten de kerk afspeelt.
„We moeten meer met de wereld en
met de cultuur meegroeien", betoogde
hij, „en onze kerkleden niet in de kon
laten staan ten aanzien van de wereld,
waarin zU leven. Ds. Van Pagee
vooral noemde enkele methoden, waar
door het contact tussen gemeenteleden
en buitenkerkelijken zon kunnen wor
den bevorderd.
Woensdag, de eerste conferentiedag,
hield drs. A. C. de Geus uit Doorn een
referaat over „De prediking van Chris
tus binnen de Kerk." Hij legde vooral
de nadruk op het verband, dat bestaat
tussen het gebed en de prediking.
De preek geeft leiding aan het ge
bed. Wij luisteren het meest gezegend,
als we alles, wat in de preek aan de
orde komt, direct omzetten in gebed.
Krijgt daardoor in de eredienst het
slotgebed een veel grotere betekenis
dan het zg. grote gebed, nog beter
achtte drs. De Geus het, wanneer men
gebeden in de preek inlast, telkens op
die punten, waar een gebed als het
ware uit de preek opkomt. Op die ma
nier staat bovendien de preek onder
de censuur van het gebed. Door cor
respondentie met het gebedsleven zal
de prediking ook aan actualiteit win-
Geestelijke groei
Ten slotte stelde de inleider zich twee
vragen: Kan de prediking meewerken
aan de geestelijke groei van de gemeen
te? en: Is bevindelijke prediking altijd
bevorderlijk voor de geestelijke groei?
Ten aanzien van de eerste vraag ant
woordde hij, dat de apostelen wijzen op
de noodzaak van geestelijke volwassen
heid, en dat de preek hier dus opaan
moet sturen. In dit verband is het no
dig, ook bevindelijke zaken te bespreken,
bijvoorbeeld de ervaring van Gods volk
in de omgang met God wat betreft het
gebedsleven. Drs. De Geus verheelde
echter niet, dat hierin ook gevaren schui
len, met name het gevaar, dat zoals
het wel is uitgedrukt in de plaats
van geloofszekerheid gevoelszekerheid
Aan het eind van de conferentie gaf
ds. W. H. Velema van Eindhoven
samenvatting van het besprokene. Wat
betreft het getuigen van de kerk
buiten kon hij concluderen, dat de
wezigen de apostolaatsvisie van de Her
vormde Kerk grondig afwijzen. Nog
maals wees hij erop, dat het gemeente
lid in het bezit moet zijn van een har
telijke liefde en een heilig vuur, de 1
sen buiten de kerk te winnen voor Chris
tus. Ais methoden daartoe achtte hij
vooral celvorming van gemeenteleden in
hun omgeving en „adoptie" van eei
Wat ten slolte het spreken van
de kerk in het openbare leven be
treft, de voorkeur bestond hier
voor een gezamenlijk spreken van
de gehele Gereformeerde gezindte.
Dit zou het best verwezenlijkt
kunnen worden via het Gerefor
meerd Convent, dat waarschijnlijk
binnenkort opgericht zal
worden.
liproepingswerk
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Heteren: kand. C. G. Baart
te Utrecht, te Blauwkapel-Groenekan: H.
Harkema te Zeist.
Beroepbaarstelling: vik. R. Houtsma,
Riemerinkweg 1, Markelo
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Werkendam: J. C. Lamain
te Grand Rapids.
Bedankt voor Leerdam: H. van Gilst
te Dirksland.
GEREF. KERKEN (Onderh. art. 39 K.O.)
Beroepen te Vrouwenpolder; kand. M.
van Beveren te Amsterdam.
Rectificatie. Het bericht als zou de
heer J. van Lambalgen, hulpprediker te
Vlaardingen, beroepen zijn bij de Herv.
Evangelisatie te Oostvoorne, blijkt niet
juist te zijn. Tot predikant-voorganger
van genoemde Evangelisatie is benoemd
ds. J. de Vries te Canterbury-Sydney
(Australië). Wanneer ds. De Vries zal
terugkeren en zijn werk zal beginnen is
nog niet bekend.
Onderwijsbenoemingen
Tot hoofd van de CVO-school (ulo)
.Bolswaard is benoemd de heer J. L. de
Visser te Klundert en tot hoofd van de
CVO-sohool (lo) de heer J. Hoekstra te
Blswaard. De heer W. Horstman te
Horstman te Zwolle is benoemd tot
derwijzer aan de chr. school te Parrega
en de heer A. Hoogenvorst te Amster
dam Z in gelijke functie aan de Geref.
school te Bennekom.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Eén voor één
,Er zijn nog vele andere din
gen die Jezus gedaan heeft; in
dien deze één voor één beschre
ven werden, dan zou, naar ik
meen, de wereld zelf de boeken
geschreven
werden. niet
kunnen bevat
ten." Zo besluit
Johannes zijn
evangelie.
Oosterse over
drijving? Zo op
eerste ge
zicht wel. Maar
ge weet het
tochJezus leeft! Het doen
van Jezus is niet opgehouden op
Golgotha en ook niet bij de he
melvaart als Koning van he
mel en van aarde zit Hij aan Gods
rechterhand en bestuurt Hij alles
en allen. Jezus werkt in uw leven,
in mijn leven, in het leven van
alle mensen. Wat er ook gebeurt
in de wereld, in het groot en in
het klein, in de grote politiek en
in uw en miin leven-van-iedere-
dag Jezus „zit er achter".
Zo bezien is dat slot van Jo
hannes' evangelie toch niet over
dreven. Zo bezien geven die paar
regels u een zekerheid en een
troost, die niet meer in woorden
uit te drukken is. Een troost, die
groter is dan dat de wereld ze zou
kunnen bevatten.
COMMENTAAR
Goede keus
De eerste van een
■Mji i1) serie klankbeelden over
féffiSSga (je steden langs de
oude route van de Oost-
Indische Compagnie,
welke route nu noodgedwongen
weer moet worden bevaren,
deed ons naar meer verlangen.
De A.V.R.O. heeft hiermee
goede keus gedaan. Wat de
reporters over Kaapstad te ver
tellen hadden, ging niet op pro
blemen in, maar was zo wer
kelijk, dat men het gevoel had
er zelf te lopen.
Bar vervelend
Laten we er geen
V>-" "V doekjes omwinden: zo'n
I 1 vervelende televisie-
- uitzending als de K.R.O.
00 ui ui 00 ons gisteravond voor-
TELEvisiF zette, hebben we in
tijden niet beleefd. Het
grootste deel wan deze uitzen
ding (een dikke drie kwartier)
werd gevuld met een reportage
over een scheepsschroeven-
fabriek. Als we de veronder
stelling, dat dit toch wel heel
dicht bij de reclame-televisie
ligt laten rusten, .vragen we
ons nog af wie een klein uur
zonder ergenis naar al die rook-
plaatjes heeft kunnen kijken en
heeft willen luisteren naar het
zoet-mannengebabbel tegen een
achtergrond van machinege-
dreun. Wat een armoe aan keus
om zo iets op het programma te
zetten. Dat kan het N.T.S.-
journaal korter en vlotter.
Een van de schaarse lichtpun
ten was: Het vrijmoedige (ano
nieme meisje) dat de jeugduit
zending Testplaat aankondigde
op een manier een geroutineerde
omroepster waardig.
70
Maar je bent praktischer geworden, je
weet meer de waarde der woorden die je
spreekt en dat is al een p,rot*> verbetering in
het leven van eenex-bedelaar.
Corneliaik zal je
Je doet niets, drink een kop koffie en je
blijft eten en natuurlijk weer geen dak boven
je hoofd.
Ik zal me een huis aanschaffen en dan.
Houd op. want je bent nog echt een dro
mer, onderbrak Cornelia en met haar handen
op de oren verliet zij de kamer.
Deze schermutseling tilde de Dromer op uit
de trieste gedachtengang waarin hij zich tot on
macht gedoemd voelde.
Haastig dronk hij een kop koffie en weer wip
te hij geladen met dadendrang de trap op naar
de kamer van Gerard.
En weer werd hij onvriendelijk begroet:
Ben je daar al weer?—
Druk met brieven schrijven?
Ik schrijf geen brieven, ik ben nu bezig
met het opstellen van een lijst der schadever
goedingen, die ik „die kerel" zal laten betalen.
Daar zal je weinig succes mee hebben,
„die kerel" is nog maar enkele weken vrij uit
de gevangenis.
Gerard sprong op, zijn gehele wezen veran
derde, het was alsof hij door een harde klap
uit een diepe slaap werd gewekt Hij slikte een
paar maal en vroeg toen ongelovig:
Uit de gevangenis... weet je het zeker?
Het is zo zeker als ik hier zit.
HaAan zal ik dat de wereld die mij
uitgelachen heeft in het gezicht smijtente-
gen een boef kan niemand zich wapenen en de
grootste naam kan een mens niet beveiligen te
gen de listen van een schurknu is er bewe
zen dat hij een bandiet is zo als ik altijd gezegd
hebnu zullen de lachers spijt hebben,want
ik zal hen laten zien dat ik nog steeds de oude
benik zal al die lachers uitschakelen als ik
weer in zaken ben
Deze reactie had de Dromer niet verwacht.
Het bewees hem hoe weinig hij Gerard kende.
Er was geen sprake v.an een ongelukkig wezen,
dat verpletterd was door een tragische gebeur
tenis. Het weglopen van zijn vrouw liet hem ei
genlijk onbewogen
De man, die zich grote zaken in het uitzicht
gesteld had, was geremd op zijn weg naar de
top van het geluk waarvan hij droomde.
Geldmachtaanzien, waren de goden,
die door Gerard aanbeden werden. Toen die go
den verbrijzeld werden ontviel hem de reden
van zijn bestaan.
Stuurloos was hij speelbal geworden van zijn
eigen gedachten.
Beledigd was hij en dat vrat aan zijn trots.
Toen begon hij spoken te zien. Hij meende be
lachelijk gemaakt te zijn en de man. die nooit
anders dan voorspoed en succes gekend had,
verloor geldveel geld en hij wist wie daar
aan schuldig was. Hij kon niet meer los komen
uit de cirkelgang van zijn gedachten. Rancune-
gevoelens ontnamen hem alle initiatief.
En toen bleek hoe klein de main was, die
steeds met de borst vooruit minachtend had
neergezien op de tobbers, die zich slechts met
moeite door het leven heen worstelden.
Gerard was ten onder gegaan aan zelfbeklag
en hij zocht de schuld daarvoor buiten zichzelf
bij „die kerel".
Nu was „die kerel" zo diep gezonken als een
mens maar zinken kon en hierdoor wist Gerard
zich te bevrijden uit de ban van zijn zeurende
gedachten. Hij voelde zioh weer verheven boven
de kerel, die gladder geweest was dan hij.
Gerard was een misselijk product van trotse
opgeblazenheid en de Dromer kon geen mede
lijden meer voor hem opbrengen.
Met afkeer zag hij het zelfbewuste gebaar
waarmee Gerard een sigaar opstak.
Straks zou hij weer met de duimen in de arms
gaten van zijn vest gaan vertellen van de grote
plannen die hij weer had.
En Janna is weer bij haar ouders, zei hij
opeens bruusk.
Die vent dacht mij er onder te krijgen,
antwoordde Gerard.
Hij heeft je onder
Dat denk je maar, ik heb even uitgerust om
fris opnieuw te kunnen beginnenik zal de
wereld laten zien wat een goed koopman berei
ken kan.
En denk je daarbij je vrouw ook nog no
dig te hebben?
Die zit daar goed op die boerderij, nu kan
zij melken en klompen dragen. Ik moet niets
meer om me heen hebben wat me hinderen kan.
Wordt vervolgd)
Celloconcert van
Dvorak (23.15 u.)
Zijn Celloconcert in b. kl. t. is het
laatste werk dat Dvorak tijdens zijn
verblijf in Amerika (1892-1895)
schreef. Dit werk, geschreven in
1895, is geheel geboren uit de her
inneringen aan zijn Tsjechische va
derland en het heeft een verlangend
karakter, een romantisch smachten.
Het le deel is wat pathetisch-
heróisch, waarbij een Amerikaans
volksliedachtig thema snel verloopt
in een nationale Boheemse sfeer. Het
2e deel is van een zuivere lyriek,
met een parafrase op Dvorak's lied
,,Laszt mich allein" uit de Vier Lie-
der Opus 82. Ook een aanwijzing
voor zijn heimwee naar het vader
land, waar Dvorak's schoonzuster,
de actrice Josefine Kaunic-Cermak
leerde. Op die schoonzuster is Dvo
rak altijd al verliefd geweest en hij
wist dat dit het lievelingslied van
haar was. Het 3e deel is een soort
vreugde-uiting over de spoedige
terugkeer in het vaderland. Het slot
van dit deel schreef Dvorak pas in
Bohemen en het is een blijde cli
max geworden. Caspar Cassado
speelt het werk vanavond met het
Berlijns Filh. Orkest o.l.v. Hans
Schmiat-Isserstedt. Waarom de
VARA dit brengt onder „grote kun
stenaars uit vroeger jaren" weten
we niet, want dirigent en cellist zijn
nog springlevend en spelen nog zon
der enige inzinking.
Programma voor morgen
liturg, kal: 8.00 Nws. en
weerber; 8.15 Gram; 8.50 V d vrouw;
(9.35—9.40 Waterst.) 10.00 V d kleuters;
10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 V
tws; 13.20 Mil. Kapel; 13.55 Gram; 14.00
3it is leven, caus: 14.15 Gram; 14.20 En-
;else les; 14.40 Boekbespr; 14.50 lachte
lachte muz; 18.15 Journalistiek weekoverz;
18.25 Gram; 18.30 Pari. overz; 18.40 Gram;
18.45 Regeringsuitz.Atlantisch Allerlei:
Een en ander over de 15 landen, aange
sloten bij het Atlantisch Pact; 19.00 Nws;
19.10 Commentaar op het nws; 19.15 Ka-
merork. en solist; 20.10 „Lichtbaken",
caus; 20.30 Act; 20.45 De gewone man;
20.50 Gevar. progr; 22.10 Cabaret; 22.35
de zondag in. (Aansluitend:
"turg. kal;
Strijd om de
wimpel op.
Koninginnedag
Ook dit jaar organiseren de om
roepverenigingen op Koninginnedag
weer een groots opgezette speurtocht
naar de oranjewimpel. Radio-ver
slaggevers zwermen dinsdag uit over
het gehele land en zullen zich van
tijd tot tijd in het nationale program
ma melden en vage dingen vertellen
over de stad, waar zij zich verschui
len. Aan de luisteraars in de betref
fende plaats de taak de oranjewim
pel op te sporen, die in de buurt van
de verslaggever is verstopt. Maar
voorwaarde is het wachtwoord te We
ten en in het bezit te zijn van een
nader te noemen voorwerp.
De veroveraars van de wimpel
maken 's avonds op kosten van de
N.R.U. de grote feestavond mee in
de Rivièra-hal te Rotterdam. Zij krij
gen daar aantrekkelijke prijzen. Maar
wie in de kortste tijd de wimpel heeft
veroverd, wacht nog een prettige ver
rassing.
Aan de avond „Nederland Jubelt
in de Rivièra-hal werken o.a. mee
het Promenade Orkest, elf zangko
ren, uit elke provincie één, en ver
schillende solisten.
Peter van Houten
in ons land
De 32-jarige uit Nederland afkom
stige guitarist en leider van een kwar
tet Peter van Houten, die onder de
naam Van Wood de laatste tijd in Ita
lië maar ook daar buiten successen
behaalt en aan wie kortgeleden de
Italiaanse onderscheiding het gouden
masker is toegekend, is gisteren in ge
zelschap van zijn echtgenote en zijn
medewerkers in ons land gearriveerd.
Hij heeft onmiddellijk na zijn aan
komst in het Amstel Hotel in Amster
dam in tegenwoordigheid van talrijke
vertegenwoordigers van pers. radio en
televisie, op een vlotte en charmante
wijze geantwoord, op de talloze vragen
die van alle kanten op hem werden
afgevuurd. Vooraf had impresario Lou
van Rees de aanwezigen meegedeeld,
dat Van Wood zal optreden zowel in
het Showboatprogramma van de VA
RA als voor radio en televisie van de
AVRO. De geschillen, die tussen bei
de omroepverenigingen in verband
met het optreden van Van Wood wa
ren gerezen de VARA zou Van
Wood van de AVRO hebben „wegge-
waren op een min of meer
TIPS
uit het buitenland
ontbijtclub; 9.00 V d vrouw. VPRO: 10.01
Tijdelijk uitgeschakeld, caus; 10.05 Mor-
Ssnwljdlng. VARA: 10.20 Gram; 10.25
ansmuz: 10.50 Bultenl. weekoverz; 11.05
De familie Doorsnee; 11.35 Planorecital;
12.00 Gram; 12.30 Land- en tulnb. meded;
12.33 Gram; 13.00 Nws; 13.15 VARA-Va-
13.45 Sportpraat-
caus; 16.55 Instr. kwint, en soliste; 17.20
Act; 17.50 Gram; 18.00 Nws. en comm;
18.20 Ballroomork; 18.45 Gram; 19.00 Ar
tistieke staalkaart VPRO: 19.30 Passepar
tout, caus; 19.40 Het Evangelie van Jo
hannes, caus: 19.55 Deze week. caus.
VARA: 20.00 Nws; 20.05 Gevar. progr;
22.00 Soc. comm; 22.15 Amateursuitz;
22.40 Politie patrouilles, documentaire;
23.00 Nws; 23.15—24.00 Opsporing verzocht.
DRAADOMROEP
(over de 3e lijn.)
Vrijdag 26 april 1957 van 18—19.30 t
olv. Eugen Jochu:
IV. Friedrich von Flotow: Letzte Rose.
Rita Streich, sopraan. Rias Symphonie
is Schi
Dame". WQrttniiVBHHMHH
gart, olv. Ferdinand Leitner.
VI Jacques Offenbach; Uit ..Orphée
19071957, dat vanavond door
Duitsland (363 m) van half elf tot
half twaalf wordt uitgezonden.
Voor de Hessischer Rundfunk
(506 m) speelt het Omroeporkest
onder leiding van Otto Matze-
rath de Symfonie in d kl. van
Franck, An die Höfnung van
Fr. Hölderin, opus 124 van Reger
en het Pianoconcert in es gr. van
Beethoven
Jazzmuziek is te horen na twin
tig over tien voor de Westdeutscher
Rundfunk (98.4; 89,7 en 89.7 Mhz).
De Nederlandse televisie geeft van
avond een relais van de Vlaamse
televisie, -die Ibsens' Peer Gynt op het
scherm brengt. Het stuk wordt opge-
^rogromit-o voor morgen
10.55 Gevar. progr; 21.50
D EEDS enige tijd is er woordenstrijd
gaande tussen de Nederlandse
Consumentenbond en een aantal mid
denstandsorganisaties. Met nam
staat op het ogenblik grote onenigheid
over de winstmarges van de slagen,
marges die volgens de consumenten
bond te hoog zouden zijn.
De Consumentengids, het orgaai
in de consumentenbond, opende
enige weken geleden de aanval op de
vleesprijzen en prompt dienden een
aantal middenstandsvakbladen van
repliek. Ook de directeur van het Eco
nomisch Instituut voor de Midden
stand, drs. P. M. van Nieuwenhuyzen,
mengde zich in de discussie, omdat hij
meende, dat de consumentenbond het
door het E.I.M. geproduceerde cijfer
materiaal onjuist hanteerde.
Een der middenstandsvakbladen
schreef zelfs: De consumentenbond
heeft zo langzamerhand het peil be
reikt van een zeker dagblad, waarmet
de bona fide dagbladpers ook geen
polemiek meer voert.
Wij willen in dit verband voorop
stellen, dat wij elke actie, die beootf
de consument niet meer te laten be
talen voor een bepaald artikel du
strikt nodig is, toejuichen. Maar wil
betreft de wijze, waarop deze actie
gevoerd moet worden, menen we om
een gelukkiger methode te kunnen
indenken dan welke de consumenten
bond gekozen heeft.
^/ANNEER een consumentenorgani
satie van mening ls, dat een be
paalde consumentenprijs te hoog ligt,
zal zij primair overleg moeten plegen
met hen, die de consumentenpriji
vaststellen, i.e. de middenstanders.
(We laten hier bulten beschouwing
in hoeverre de middenstander ook
derdaad de hoogte van de consumen
tenprijs in zijn macht heeft. Voorlig
gende schakels als grossiers, fabrikan
ten, importeurs etc. spreken ook een
woordje mee. Maar hierover willen wi
het thans niet hebben.)
Wanneer een consumentenorganisa
tie klachten heeft over bepaalde prij
zen en zij zich niet in eerste instantii
tot de middenstand zelf richt, doch tot
het brede publiek wat de consu
mentenbond gedaan heeft ontaardt
dit maar al te gauw in het opzetten
van de ene groep der bevolking tegen
de andere. Bovendien menen we, dal
deze methode in strijd is met de waar
digheid van de plaats, die de midden
stander in ons maatschappelijk bestel
toekomt.
Het is immers de eerste taak van de
middenstander-winkelier, zo goed
mogelijk voor de consument te zorgen.
Heeft de consument een klacht, dan
vereisen de goede vormen, dat men
zich ook eerst tot die middenstander
richt.
J7EN permanent overlegsorgaan, waar
in zowel consumenten als midden
stand georganiseerd zijn, lijkt oni
daartoe het geëigende middel.
Nu bestaat er sinds enkele Jaren
een Consumenten Contact Orgaan
(C.C.O.), waarin echter de midden
stand niet is vertegenwoordigd. IVi
laten hier in het midden, of de mid
denstand hiertoe niet bereid is ge
weest, öf dat hier een misverstand in
het spel ls geweest. Blijft, dat de mid
denstandsorganisaties in principe niel
ongenegen zijn samen met de consu
menten zitting te nemen in een or
gaan van overleg.
In hoeverre de consumentenbond
zijn wijze van optreden gewijzigd zon
hebben, indien de middenstand tot het
C.C.O. ware toegetreden, valt niet te
zeggen. Een feit ls echter, dat de hui
dige acties van de consumentenbond
niet het resultaat zijn van overleg In
het C.C.O. Het C.C.O. draagt als zo
danig dan ook geen enkele verant
woordelijkheid voor de acties.
Wij achten een goed functionerend
orgaan van overleg van groot belang.
Acties, die de goede verhouding tussen
groepen van de bevolking dreigen te
verstoren en het gezag van het E.I.l
dreigen te ondergraven, zullen dan
achterwege kunnen blijven.
Ook zullen dan wellicht Initiatieven
tot prijsverlaging, zoals onlangs met
betrekking tot de prijzen van genees
middelen. niet van het departement
van economische zaken behoeven uit
te gaan.
Ds. J. F. Colenbrander
80 jaar
Ds. J. F. Colenbrander, emeritus-pre
dikant van de Geref. Kerken, te Er-
melo, viert vandaag zijn 80ste verjaar
dag. Ds. Colenbrander werd te Varsse-
veld in een landbouwersgezin geboren.
Hij werd in november 1903 kandidaat
en na als hulpprediker enige maanden
te Gorinchem werkzaam te zijn ge
weest op 30 oktober 1904 te Vijfhuizen
bevestigd. In 1909 beriep de kerk van
Appingedam hem voor het zendingswerk
op Soemba. Ds. Colenbrander kreeg
Melolo als standplaats en werkte er tot
1928. Op 16 juni 1929 verbond hij zich,
na bevestiging door zijn zwager, wijlen
ds. H- Veldkamp, aan de kerk van
Vriezenveen Hier was hij werkzaam
tot aan zijn emeritaat, dat hem op 26
april 1946 verleend werd. Tot april
1953 is hij daarn„ nog werkzaam ge
weest als geestelijk verzorger van „Son-
nevanck" te Harderwijk.