CHRISTELIJK
„Gezangen en diepgang"
Puzzel mee
t3
li
-LM1-
Boek
Mag een geestelijke zich aan de
leugendetector onderwerpen
Met eigen stijl
:a
Een dromer
op pad
tips
Een handreikingzonder
geleerden gheid
In De Bazuin schrijft ds. Chr.
W. J. Teeuwen, dat vaak zo
gedachteloos de mooiste psal
men gezongen worden. Hij
knoopt daaraan een beschou
wing vast over „Gezangen en
diepgang".
A/TOET ik dat gedachtenioos zingen
zo'n gemeente maar dadelijk
heel erg kwalijk gaan nemen? Och,
welnee. Niemand» geloofsleven be
weegt zich onophoudelijk in de diep
ste diepten der profetie.
Een van de grootste oud-testa-
mentisohe dichters is ongetwijfeld
de profeet Joël geweest. Wat liet
hij ons na? Per saldo een gewel
dig pinksterlied. Een profeet kan
niet altijd profeteren. En wie nu
meent, dat hij het wel kan, heeft
niet de minste geestelijke zelfken
nis. Daar heb je het nu juist. De
profetische geladenheid heeft in
Israël altijd haar tijden en gele
genheden gehad. En het is eenvou
dig ondenkbaar, dat een christen
ziel deze profetische spanningen
steeds zou kunnen verwerken. Ge
tuige immers het gedachteloos ge
zongen psalmversje.
Indien wie dan ook beweren
mocht, dat hij steevast met zijn
ziel bij de opgegeven psalmen is,
dan weiger ik eenvoudig hem te ge
loven.
In het geestelijk leven van de ge
meente kan de boog niet steeds
strak gespannen staan. Zo zal 't
bij Joël zelf ook wel niet altijd ge
weest zijn. Waarom dan slechts
één pinksterpoëem?
Het gaat er immers niet om of
wij altijd wel afstoten naar de
diepste diepten der profetische be
waarheid kent verschillende diep
ten. Wat Petrus ook al wist toen
hij over de brieven van zijn ge
liefde broeder Paulus sprak. Alle
zee is nog geen diepzee en een
oceaan is onmetelijker dan een
binnenzee. Maar wat ze gemeen
hebben is, dat het zeeën zijn alte-
gader.
TAAAROM behoeven we heus niet
met alle gezangen te dwepen.
Diepzeeën zijn ze niet, maar zij
vertolken de waarheid naar de
taal en de tijd waarin zij ontston
den. En altijd valt het op dat hoe
meer een gezang zich houdt aan
de taal der schriften, des te die
per z'n inhoud zal zijn.
Moet daarom elk gezang schrift-
berijming zijn? Men kent de op
pervlakkige stelling: in Gods
Huis niet anders dan Gods Woord.
Welaan, laat ons dan dadelijk de
preek afschaffen. Een verklaring
van Gods Woord is nog wat anders
dan het Woord zelf. En zo moet
men de gezangen ook zien: ze heb
ben niet anders te zijn dan verkla
ring en vertolking van bepaalde
schriftuurlijke gedachten en inhou
den. En dan kan men honderd
maal van een oppervlakkig gezan-
getje spreken, maar ik vrees, dat
dezelfde keurmeester het ook wel
eens hebben zal over de oppervlak
kige preekjes van zijn overigens
zeer beminde dominee. Of vergis
ik me?
NEE, het gezang heeft wel dege
lijk z'n plaats in het Huis Gods
Op deze ene voorwaarde dan, dat
het vertolking en verklanking geeft
aan de waarheid en de waarachtig
heid van het Woord. En al moge
het lang niet de diepte bereiken
van zo menige psalm, een zekere
diepte bereikt het altijd. Een diep
te waarop ook de eeuwen door al
tijd wel wat te vangen was. Hoe
menige zondaar is niet vertroost,
misschien wel tot inkeer gekomen
door het eenvoudige ..Jezus neemt
de zondaars aan" of door Gunnings
„Ga niet alleen door 't leven", dat
hij dichtte om de meisjes op de
voormalige Leidse katoenfabriek
het straatlied te helpen afleren.
Waar hij overigens niet al teveel
deugd aan beleefde. In het teme
rig Leids klonk zijn lied hem dag
in dag uit tot vervelens toe tegen
door de bovenlichten der fabrieks-
ramen. En geen enkele organist
deed hem in later dagen een ge
noegen om tot meerdere ere des
dichters juist dit gezang op zijn
orgel te gaan kwelen.
Het is immers, en vooral in de
ze tijden, al zo heel veel gewon
nen als de gemeente bij de Waar
heid Gods blijft. Hoe dat bereikt
wordt? Op alle mogelijke wijzen
En door preken en door psalmen
en door gezangen. Een preek die
niet meer is dan dogmatisch pro
za vertolkt de waarheid maar voor
een minimaal kwantum en een ge
zang als ..Wat de toekomst bren
gen moge", dat geboren is in
hoogdichterlijke uren van geloofs
beleving en waaraan alleen maar
blindemannen dat machtige slot:
..loop ik met gesloten ogen (is bid
dend) naar het onbekende land"
niet kunnen begrijpen, zulk een ge
zang brengt meer waarheid naar
voren dan een ellenlang gesprek
op het huisbezoek. Laten we de
dingen toch in hun verband zien.
Alles komt hierop neer: dat het
gewone christelijk leven in al z'n
ongekunsteldheid en gewoonheid
ook zijn plaats heeft in het ge
meentelijk leven.
Het probleem In het kerkelijk le
ven Is altijd: hoe moet ik de ge
wone alledagchrlsten met zijn een
voudig gestemd geestelijk leven
benaderen met de Boodschap? En
we kunnen niet dankbaar genoeg
zijn dat juist het christelijk ge
zang ons een handreiking komt
doen als alle mogelijke geleerde-
rlgheld bezig is ons geestelijk te
doen verdrinken. En dat is óók
een kant van de zaak.
Chr. school mag niet vreemd
zijn aan deze maatschappij
HONDERD jaar geleden kwam de schoolwet-Van der Brugghen tot stand.
Het was dan ook geen wonder, dat de voorzitter van de Schoolraad voor
de Scholen met den Bijbei, ilr. G. P. van Itterzon, gisteren op de alge
mene vergadering in Utrecht, in zijn openingswoord uitvoerig herdacht
wat mr. J. J. L. v. d. Brugghen en mr. G. Groen van Prinsterer voor het
Chr. onderwijs in Nederland hebben betekend.
Een eeuw geleden propageerde Groen de facultatieve staatsschool, terwijl
hij de bijzondere school op dat moment zag als een „onmisbaar surrogaat".
Van der Brugghen koos daarentegen voor de vrije school naast de openbare,
al legde hij de grootste nadruk op de persoonlijkheid van de christelijke
onderwijzer.
„Thans lijkt ons een combinatie van beide accenten niet alleen mogelijk,
maar ook hoogst gewenst", aldus dr. Van Itterzon. De plaats van de chris
telijke scholen in de Nederlandse wetgeving is van eminente betekenis.
Maar aan de andere kant zullen wij om onderwijzers moeten vragen, die
door Christus zijn gegrepen en uit liefde voor de Heiland de jeugd tot
Hem willen brengen.
Schoolraad
herdacht Groen en
Van der Brugghen
Heme pin usrverk
NED. HERVORMDE KERK
Benoemd tot hulppred. te Made (N.
r.): J. Homan, as. em. predikant te
Hulst.
Aangenomen naar Brugge België
(Toez.): T. H. L. Beernihk te Ouden-
plj, met haar jacht, nervositeit
mm
ITT
rr-
-
m
urn au
16
M'71
VI
m
mm
«Sri
□J
jjJËH
OPGAVE PUZZEL No. 5
HORIZONTAAL: 1 Bedrog, 7 uitroep,
9 kleur, 10 familielid, 12 getijde, 13 grote
bijl, 15 zangnoot, 10 mil. hoofddeksel, 17
aktieve zuurstof, 18 bijwoord, 19 land,
21 uitroep. 23 schel. 24 muziekinstru
ment, 27 zangnoot, 28 paard.
VERTICAAL: 2 Grondtoon, 3 drank,
4 uitroep, 5 lijkbus, 6 bevel, 7 ruiker,
8 welriekende hars. 11 slotstuk. 13 hou
ding, 14 kledingstuk. 15 eenvoudig, 20
metaal, 22 vreemde munt, 24 voorzetsel,
25 gram. 26 Chin. maat.
OPLOSSING PUZZEL No. 4
HORIZONTAAL: 1 Hup, 4 oom. 7 teint
8 op, 11 rob, 13 er. 14 nestel, 16 gribus,
18 en. 19 iep. 21 as. 22 aster. 24 bad, 25
VERTICAAL: 2 Ut, 8 per. 4 onbesuisd,
5 O.T. 6 spelling, 8 ion. 10 vergaan, 12
ets, 15 wit, 17 set, 20 pen, 22 Aa, 23 ra.
De ontkerstening neemt ook in Neder
land hand over hand toe. De onkerke
lijkheid laat geen enkele kerkformatie
ongemoeid. „God beware ons in deze da
gen van oppervlakkigheid en neutralis
me voor conflicten zoals die een e
geleden tussen Groen en Van der Brug
ghen bestonden, en binde ons samen
de kinderen van ons volk bekend te
ken met Hem, die verloren zondaars
zoekt", zo besloot de voorzitter.
De secretaris van de Schoolraad,
J. J. Hangelbroek, gaf een overzicht
van de huidige stand van zaken bij het
christelijk onderwijs.
„Het christelijk onderwijs in de maat
schappij van nu". Hierover refereerde
in de middagvergadering de heer J. W.
van Hulst. Hij vroeg zich af, of de chr.
school wel meegegroeid is met de ver
anderde maatschappij. De chr. scholen
moeten de innerlijke kracht bezitten,
zich van dag tot dag op deze maatschap
pij in te stellen, anders voldoen zij niet
aan de hoge eisen di$ thans aan haar
gesteld worden.
Bij de verdediging van het chr. onder
wijs wordt van niemand gevraagd de
argumenten van 1857 en 1900 ontrouw te
worden. Er moet op deze argumenten
verder gebouwd worden, maar zó, dat
ze in onze tijd weerklank vinden. Wan
neer de chr. school midden in de bran
ding wil staan, moet zij aandacht be
steden aan de gewijzigde gezinsverhou
dingen, de onevenwichtige relatie tussen
kerk, gezin en school, de politieke ver
houdingen in de hele wereld en de nihi
listische levensbeschouwelijke beïnvloe
ding van het leven.
Juist In onze veranderende maatschap-
Advertentie
Verwaarloos ze niet
die Rheumatische Pijnen-
Anders kunt U straks
niet meer op ol neer
Begin morgen die bloedzuiverende
Kruschen-kuur, om zelf te ondervinden
en al spoedig! hoeveel beter ge U
voelt, naar lichaam en geest. Want ook
Uw stemming heeft van Rheumatische
Pijnen zo te lijden. Eigenlijk vergallen
die pijnen Uw hele leven, belemmeren U
in Uw doen en laten. En dat terwijl hulp
voor 't grijpen ligt. Neem toch Kru-
schen. De kleine dagelijkse dosis doet
wonderen. Op Uw hele gestel.
VAN Dfc DAG
Evangelisch commando, door ds.
H. Vollenhoven. Deel II: In actie
ve dienst. Uitgave van J. H. Kok
te Kampen.
Dit tweede deel van het reeds door
ons aanbevolen boek van ds. Vollenho
ven (was bundeling in één band onmo
gelijk?) oevat een beschrijving der
praktische vormgeving van de eerder
als principieel noodzakelijk geschetste
persoonlijke benadering van de buiten
kerkelijke, zoals die in J. en E. ge
schiedt. Het begint met een beschrij
ving vr.n de blanco-jongere, in wiens
trekken wij uitgediept enige rimpeltjes
op het gezicht van een bepaald gedeel
te der kerkelijke jeugd menen te her
kennen. Met instemming lazen wij de
gedachten rond het kampwerk, al vra
gen wij ons af, of hier en daar de
hoofdofficier te veel de kamptechnische
mogelijkheden uit het oog verliest. Per
soonlijk acht<
onvoldoende
Mag van een geestelijke worden geëist, dat hij alch voor een rechtbank
onderwerpt aan een onderzoek door middel van een z.g. leugendetector
om na te gaan, of zijn getuigenissen overeenkomstig de waarheid zijn?
Deze vraag is actueel in de Amerikaanse staat Californië en het gaat
om de getuigenissen van de drie geestelijken bij de strafgevangenis te
San Rafael, waarin de reeds achteneenhaif jaar geleden ter dood veroordeelde
Caryl Chessmann verblijft. Chessmann heeft in al die jaren twee veel
aandacht trekkende boeken geschreven. De leiding der gevangenis ver
bood hem het schrijven van een derde boek. maar niettemin kwam het
gereed: het manuscript werd uit de cel gesmokkeld en is nu in handen
van Chessmanns agenten in New York. De gouverneur der gevangenis
wil thans allen, die toegang tot de dodencel hebben, aan een verhoor
door middel van de leugendetector onderwerpen om de kwestie tot
opheldering te brengen. De leider der geestelijken, een protestantse
loonlijk achten wij het week-endkamp dominee, heeft zich reeds vrijwillig aan de test onderworpen, zijn rooms-
jnvoldoende voor een goede gemeen- katholieke collega nog niet. De joodse geestelijke heeft verklaard: „Wanneer
«Juptvormlng, En het 1, de yrjjf of het he, ymM |len,lr Gods nietsïo,doende hu „bbi,
dierat is. I priester of dominee dan kan hij het beste zijn gewaad van geestelijke
afleggen en begraven".
nadrukkelijk bij de groep betrekken
de verlegens wel steeds
Aanbevolen.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Rotterdam-C. (8e pred,
ol.): F. Vroon te Groningen.
CHRISTELIJK GEREF. KERKEN
Beroepen te St. Jansklooster: A. Ziwiep
te Schiedam.
Bedankt voor Zaamslag: E. Venema
te Maassluis.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Bedankt voor Sioux Center (U.S.A)
K. de Gier te 's-Gravenhage.
NED. HERVORMDE EVANGELISATIE
Beroepen te Oostvoorne: hulppred.
van Lambalgen te Vlaardlngen.
Het vormingscentrum der Hervorr
- - - .Kerk, het Stiftshuis te Weerselo (Tw^„-
zekerheid, krijgt de chrl,lelijke echool te), krljgt gedurende de rnmermaenden
opnieuw een plaats, een taak en eenieen nieuwe bestemming. De kerkvoog-
functie. „In heel de schoolproblematlekden in Weerselo willen het Stiftshuis.
moeten wij mee-evolueren met het gn- da< de ]aatste tijd wegens financiële
te maatschappelijke gebeuren Als de moeilijkheden niet meer gebruikt werd.
chr. school op dit punt stil blijft staan, |ee, andere exploitatie-opzet geven. De
groeit er een mensengeslacht op, dat *>Ij i stieliting vakantie-vreugd, uitgaande van
j,et wereldonweer zich enkeie grote Twentse bedrijven, zal het
aldus de,gebouw nu aan werknemers voor vakan
tieverblijf beschikbaar stellen.
het losbreken
alle grond voelt ontzinken'
heer Van Hulst.
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
Volg Mij
Petrus, in ere hersteld, gaat
Jezus volgen. Heel duidelijk is
hem gezegd wat dat zal beteke
nen: wanneer gij eenmaal oud
wordt zult gij uw handen uit
strekken en een ander zal u om
gorden en brengen waar ge niet
wilt Ook aan Pe-
trus' leven zou
het kruis een ein
de maken.
Hoe reageert
Petrus? Och,
heel menselijk:
het kruis wil hij
wel dragen, maar
hij zoekt een
medestander. De
eenzaamheid die Christus in Zijn
lijden te verduren had, is voor
mensen te zwaar. En daarom
vraagt hij w^t er van Johannes
zal worden.
Het antwoord is scherp: „Wat
gaat het u aan? Volg gij Mij!"
Scherp en bijna hard maar voor
ons zo nodig. Want Christus vol
gen is niet iets van met-de-stroom-
meelopen, niet iets van kijken
wat de anderen doen. Het is zélf
ja zeggen tegen God, ook al voert
Gods weg u tegen de stroom in.
Maar het betekent ook dat ge u
nooit eenzaam behoeft te voelen.
Want naast u staat altijd de
Heiland. Dat weet ge toch, chris
ten?
TN ONS GOEDE VADERLAND ver-
toont elke politieke groepering haar
eigen karakter en dus ook haar eigen
stijl. In deze wetenschap zijn we ver
sterkt, toen we gisteren het genoegen
smaakten de algemene vergadering bij
te wonen van de Christelijk-Histo-
risché Unie.
Een klein trekje, dat op een buiten
staander misschien een vTeemde in
druk kon maken, maar dat hier op een
prettige manier werd „verwerkt":
onder de vele voorstellen, door c.h.
kiesverenigingen ter tafel gebracht,
er ook een, de openingsrede van
de voorzitter voor de algemene ver
gadering te beperken tot een half uur.
Natuurlijk vond dit voorstel geen
steun; in de C.H. Unie staat men op
zijn vrijheid en die vrijheid wil men
ook de reeds even bescheiden als
vriendelijke voorzitter van harte
gunnen. Maar het voorstel was wel
enigszins typerend.
Dit lag er achter: men wil op de
algemene vergadering het gesprek tot
zijn recht laten komen, men wil de
kiesverenigingen volop de gelegenheid
geven naar voren te brengen wat er
leeft aan vragen en
COMMENTAAR
Eerlijk en onthullend
De V.A.R.A. had het
I aangedurfd een klank-
beeld over de onge-
hutode moeders voor de
microfoon te brengen. Het resul
taat was eerlijk en onthullend.
De toestanden en omstandig
heden, die tot de ongewenste
status leidden had men ver
meden en men was uitgegaan
van de situatie als zodanig.
Anonieme interviewtjes leerden
ori-sdat ouders soms het ver
mijden van de schande hoger
stellen dan het geluk van
hun dochter. Een zin, die tot
nadenken stemt: Het is onze
verdienste niet, dat wij wettig
kind zijn.
RADIO
VANAVOND
Actie Goedzo sluit
5 juni
Tijdens een gecombineerde radio-
en televisieuitzending zal 5 juni'a.s.
in het Concertgebouw te Amsterdam
het eindbedrag van de actie Goedzo
bekend worden gemaakt. Men heeft
voor deze slotavond de woensdag ge
kozen in plaats van donderdag om
ook de N.C.R.V.-uitzending van de te
levisie te kunnen inschakelen. Er
wordt een uitgebreid muzikaal pro-
i Boekbespr; 14.50 Gevar
16.00
V d Jeugd; 17.J
18.50 De pun-
19.00 V d kleu
Vollenhove, klankb.
■ijzinnig Pro-
20.00 Nws:
Onbegrijpelijk
Priestley is een En
gelse schrijver van een
dergelijke faam, dat de
simpele aankondiging
van één van zijn stuk-
EL=.,,C. ken iedere toneellief
hebber rechtop doet
zitten. Daarom heeft „De Spie
gel" dat onder regie van Ton
Lensink gisteravond voor de
A.V.R.O. op het scherm kwam
ons zo teleurgesteld. Dit stuk
behandelt de moeilijkheden van
een helderziend meisje, dat zo
in het leven van een componist
is doorgedrongen, dat zij van
hem is gaan houden, maar hem
toch wil „overlaten" aan zijn
vrouw. Het gegeven miste ont
knoping en climax en krachten
van reputatie als Sara Heyblom,
Yda Andrea en Henk Rigters
stonden er dan ook vergeefs
aan te tornen. De keuze van
een stuk als dit is onbegrijpelijk.
18.15 Act: 18.
tjes op de 1
19.10 Geslagt..
VPRO: 19.30 Wat geloven
testanten?, caus; 19.50 B<
20.05 Boekbespr; 20.10 Op
zicht. bespreking v. toneelpremières:
20.20 Koorzang. VARA: 21.00 Dansmuz;
21.25 Mensen zoals wij. interviews: 22.10
Buitenl weekoverz; 22.25 Lichte muz.
VPRO: 22.40 Zorg om de mens. caus.;
22.50 Avondwijding. VARA: 23.00 Nws;
.00 Gra
Engeland, BBC 1
12.00 Vragenbeantw.: 12.30 Ork.
iws: 13.10
15.00 Gevï
pro-
16.30 Hoorsp;
15.30 Ork
17.00 V d kind: 17.55
Nws; 18.15 Stad en land; 19.00 Gevar
20.30 Gevar progr;
fl als briljanten
IVOROL
Kerk en bedrijfsleven
in Twente
De stichting Textielvak in Twente
gaat met predikanten en pastoors pra
ten over bepaalde vraagstukken uit het
raakgebied van kerk en bedrijfsleven.
69
De verte had geen bekoring meer voor hem
en hij wist nu heel zeker dat hij niet zijn hele
leven Lang zou kunnen omgaan met vrienden
als die hij langs de wegen had leren kennen.
Hij zou nu niet meer met Dirk bij de boerde
rijen kunnen aangaan om de mopperaar te leren
hoe hij verkopen moest.
Zijn levensvisie was geheel anders geworden.
Het verblijf bij zijn vriend was alleen daar de
oorzaak van- Als hij terug dacht moest hij zich
bekennen dat hij reeds maanden lang weggroei-
de van het zwervende leven. Het begon hem te
vermoeien en hij voelde zich onbevredigd. Zijn
idealisme was niet anders geweest dan een ont
lopen van alle verplichtingeneen vlucht in
het gedroomde leven.
Maar nu wilde hij gaan aanpakken en Corne
lia moest hem daarbij helpen. Hij had achter
haar masker geblikt en gezien dat zij daar
achter een zachte vrouwelijkheid verborg.
Als de zaak van Gerard in orde was gebracht
zou hij aan het regelen van zijn eigen leven be
ginnen.
Na een hartelijk afscheid van de heer en
mevrouw Hoeve ging hij oo pad voor zyn laatste
voettocht langs de wegen.
Hoe geheel anders zag hij de dingen nu. Hij
passeerde een zware plataan, waaronder hij dik
wijls had liggen dromen. Hoe zot was hij toen.
Het leven vraagt actiev® mensen geen dag
dromers.
Toen hij de 9tad naderde werden zijn voeten
trager. Zijn taak begon hem zwaar te drukken.
Hij zag er geen gat in, beslist niet.
Waar zou hij de woorden vandaan halen die
Gerard overtuigen moesten?
Aarzelend belde hij aan bij het huis van zijn
vriend en voor de eerste maal voelde hij zich
tegenover Cornelia verlegen toen zij hem onder
zoekend aanzag.
Hij Las een vraag in haar ogen, maar hij had
nog niet de moed om te erkennen dat hij zich
een verslagen man kon voelen-
Er was nu geen dispuut aan de deur. Zwij
gend ontving Cornelia hem en zwijgend liep hij
naar de huiskamer, waar Cornelia bij hem
kwam zitten.
Niets zeker, informeerde zij.
Ik heb haar gezien en gesproken.
Hoe gaat het haar?
Slecht, of liever het ging haar slecht, nu is
zij met haar kind bij haar ouders.
Met haar kindEn weer weggelo
penerg betrouwbaar is zij nietspreek
er maar niet met Gerard over.
Dat zal ik juist wel dren. je weet met
welke woorden wij de vorige maal afscheid v.an
elkaar namen.
Je kan jezelf wel een handvol sterren be
loven. maar daarmee heb je ze nog niet. Vertel
liever hoe je die vrouw ontmoet hebt.
Vertellenhet was gemakkelijk gezegd,
maar Cornelia had niet zo als hij tegenover
een gebroken mens gezeten. Zij zou oordelen
volgens de code die haar aangeleerd was en die
gold in een samenleving van enkel nette men
sen. Hij vreesde dat zij zidh nu weer als „de
huzaar" zou gedragen. Haar oordeel zou niet
onrechtvaardig maar wel hard zijn. In haar le
ven was geen plaats voor zondige zwakheid.
Durf je niet? vroeg Cornelia en hij meende
iets van spot in haar stem te horen.
Het was een uitdaging en hij vertelde alles
wat hij bij zijn vriend en met de vrouw van
Gerard ondervonden had. Hij besloot zijn ver
haal met de scherpe opmerking:
Veroordeel nu als je durft.
Ik zal niet veroordelen, antwoordde Corne
lia, dat komt mij niet toe. Het is niet onze
knapheid als wij staande blijven waar anderen
vallen.
Dat is christelijk gesproken Cornelia, ik
bewonder je milde houding, juichte De Dromer
met zijn oude geestdrift.
Glimlachend antwoordde Cornelia
Van de huzaar had je andere woorden ver
wacht.
Die bijnaam wil ik niet meer horen, zij
doet my pijnvoor mij ben je een vrouw met
een groot hart.
Het is al goed, maar wat denk je met dit
verhaal bij Gerard te bereiken?
Ik weet het niet, maar toch ga ik hem er
over sprekenzonder plan..., zonder ver
trouwen maar wel met een ongemotiveerde
hoop op een goede uitslagik ben
nog altijd de onberekenbare dromer.
iWordi vervolgd.)
Bachs concert voor
vier piano's
Bach heeft twee concerten voor
2 piano's en orkest geschreven, een
voor drie piano's en een voor vier
piano's. Laatstgenoemd werk, dat
vanavond wordt uitgevoerd door
vier vrouwelijke pianisten en een
orkest o.l.u. Arthur Goldschmidt
is een bewerking van het concert
voor vier violen van, de Italiaanse
componist Antonio Vivaldi. Bach
heeft de toonaard gewijzigd en het
Vivaldi-concert van h-moll naar
a-moll gebracht. Doch verder heeft
hij alleen de vier vioolpartijen voor
vier cembalo's overgeschreven,
maar zodanig dat het werk er veel
mooier door werd.
Het werk heeft drie delen: een
zonder titel aangegeven eerste deel,
dat overigens in een tamelijk snel
tempo moet worden uitgevoerd,
een largo als 2e deel en een allegro
als 3e deel.
Jos Cleber laat om tien voor tien
met zyn Cosmopolitain-orkest horen
hoe humoristisch de muziek kan
zijn. (A.V.R.O.).
Hierna volgt het ere-concert van de
winnaars van de jazz-competitie 1956
1957: de Southern Mixed-up Di
xie'^, de „Kees Kuyt Combo" en
het „Zaans Rhytme quintet".
Het donderdagavondconcert van
de A.V.R.O. wordt gegeven
door het omroeporkest onder
leiding van de Engelse gast-
dirigent Hugo Rignold. Ge
speeld wordt onder meer het
symfonisch concert voor piano
en orkest van de in 1895 in
Krakow geboren Joseph Rosen-
stock. Het werk is in een laat-
romantische stijl geschreven.
9 Johan Spelde speelt om tien over
tien op het orgel van de Nicolai- Mevrouw Hermine Heyermans
kerk in Utrecht werken van Bach en
een improvisatie over ,,'k Wil U o
i God mijn dank betalen". (N.C.R.V.)
21.45 Pia-
13.00 Ork
8.15 Stad
19.45 Ork i
21.00 Nws: 21.15 Buitenl
norecltal: 22.15 Klankb; 23.00 Nws: 23.08
—23.13 Koersen.
Engeland, BBC Light Progra
en 247 m. 12.15 Lichte
conc; 13.45 V d kind; 14.00 V d vrouw;
15.00 Nws en mil. ork.; 15.45 Lichte muz
16.15 Mrs Dale's dagboek: 16.30 Orgel
spel: 17.00 Lichte muz; 17.45 Pianospel;
18.00 Lichte muz: 18.45 Hoorsp; 19.00
Nws; 19.24 Sportber; 19.30 Gevar muz;
20.15 Discussie 21.00 Lichte muz; 22.00
Nws; 22.15 Act caus: 22.20 Dansmuz;
23.00 Voordr; 23.15 Lichte muz: 23.55—
24.00 Nws.
Brussel, 324 ra. 12.00 Ork conc; 12.30
Weerber; 12.34 Gram; 13.00 Nws; 13.11,
14.00 en 15.00 Gram: 15.15 Instr trio;
15.45 Koorzang; 16.00 Koersen; 16.02 Mu-
- -t illustraties; 17.00 Nws;
17.45 Duitse les;
rdr;
Nwa;
20.00 Ork conc; 21.45 Houtblazerstrio:
Brussel, 484 r
13.10 Ork conc; i>
16.05 Dansmuz;
18.38 Gram; 20.20 urn
22.35—22.55 Chansons.
uit het buitenland
i haar vader Herman Heyermans.
Morgenmiddag om half drie is de
Suite d'orchestre sur des Psaumes
des Huguenots van Gagnebin te ho
ren, gespeeld door het Omroepor
kest onder leiding van dr. Walther
Boer. (N.C.R.V.)
Programme voor morgen
Jag; 8.00 Nws
8.15 Gram; 9.00 V d zieken;
auw; 9.30 Gram; 9.35 Waterst;
Morgen-
In het verzoekprogramma voor de
ze zender wordt om twintig voor ne
gen de Psalmensymfonie van Stra-
winsky uitgevoerd.
Het Engelse derde programma (464
Land- en
12.53 Gri
tropole ork; 13.!
:t; 13.00 Nws; 13.15 Me-
Gram; 14.05 Idem; 14.30
15 Voordr; 15.35 Pianoduo;
..Hangplanten voor de kamer".
16.15 Gram. 16.30 Hobo en harp;
toordr; 17.20 Musettemuz; 17.40
er; 17.45 V d Jeugd; 18.00 Stem-
se; 18.15 Mil kapel; 18.50
..Wachtend op een beti
portage; 19.00 N'
(•eringsuitz; Rub
Ichting- Industriali;
Rubriek ..Verklaring
Een causerie over „Die Ohristlichen
Grundfragen" wordt om elf uur uit
gesproken voor Duitsland (363 m).
Het tragische sprookje van de
waternymf, die verliefd wordt
op een prins, geschreven door
Jaroslav Kvapil, wordt uitge
beeld in de opera Rusulka, ge
toonzet door Dloorsjak. Het
werk is om kwart voor tien te
horen voor Engeland (330 m.)
TELEVISIE
vanavond
1.15 Radio Filh
lvaart door
mdoverden-
Langs wegen van
3.35—24.00 Gram.
nieuws ..Testplaat", een uitzending
voor en door jonge mensen. Later op
de avond is er nog een directe repor
tage uit een grote gieterij voor
scheepsschroeven te Drunen in Noord-
Brabant. Tenslotte laat Maria der
Eist nog iets zien van de voorjaars-
meded: 12.33 Sport en prognose; 12.50
^roqramrr-o voor morgen
"TEN EIGEN karakter en een eigen!
stijl. Neem de deputatenvergade- j
ringen van de A.R. Partij. Daar krij-
vooral: kregen de „mannen
broeders" een geduchte „deputaten-
rede" opgeschoteld, waaraan men
voorlopig wel genoeg had en die j
alleen al aan tijd zoveel in beslag |T
nam, dat de rest wel in de verdruk-J]
king dreigde te raken.
Vandaar dat die a.r. deputatenver-1
gaderlngen veel meer het karakter a
hebben gekregen van betogingen. De
algemene vergaderingen van de C.H.
Unie op haar beurt hebben ^et
karakter gekregen van ontmoetingen.
Wij spreken geen voorkeur uit, maar
zien in beide vormen wel een eigen
karakter, een eigen stijl.
Past die eigert stijl ook niet helemaal
bij de C.H. Unie? Zij is een unie, wil
een unie zijn en gaat er trots op, het
te zijn. Wanneer men het op een be
paald punt onderling niet geheel eens
is, dan wordt dat kalm en nuchter
geconstateerd en men gaat er bepaald
ook niet onder gebukt. Men vraagt
voor zichzelf een zekere vrijheid en
die vrijheid gunt men ook aan een
ander. En juist door elkaar van harte
een -ruime mate van vrijheid te gun
nen, daarom ook slaagt men er in,
elkaar te waarderen en elkaar ook
vast te houden.
karakteristiek is voor deze interessan
te politieke groepering. Wij durven
de stelling wel aan, dat de C.H. Unie
en de christelijk-historische gedach-
tenwereld in hem gestalte hebben aan
genomen.
De gaven der vriendelijkheid er
der gemoedelijkheid sieren hem; hier
in liggen voor ons al verdiensten.
Maar ze winnen nog aan betekenis,
wanneer men ze plaatst in het kader
en de sfeer van deze politieke groe
pering.
In het openingswoord van de heer
Tilanus hebben wij voor onszelf twee
opmerkingen, die ais terloops werden
gemaakt, onderstreept. De eerste wat
de rustige vaststelling van het feit, dat
de C.H. Unie geen partij is van over
dreven, opgeschroefde propaganda; de
waarde daarvan acht men gering. Wij
zouden er aan toe willen voegen!
daarvoor appelleert zij als zodanig
reeds voldoende aan belangrijke groe
pen van ons volk.
j£N DE TWEEDE opmerking kwam
aan het slot van de openingsrede
(wij zouden deze waardevolle opmer
king hebben moeten missen wanneer
die rede maar een half uur had mogen
duren....): de christelijk-historlschen
streven er naar, staat en maatschappij
te helpen opbouwen naar een even
wichtige samenwerking, waar sociale
gerechtigheid heerst.
Onze gedachten bleven haken bij dit
woord „evenwichtig". Wij vonden het
goed gekozen en kenmerkend voor
deze politieke groepering met haar
eigen karakter en dus ook met haar
eigen stijl.
De heer Tilanus heeft nu tegen vol
gend jaar zijn afscheid als voorzitter
aangekondigd. Dat dit een verlies, en
een ernstig verlies, zal betekenen, is
buiten kijf. Het valt niet mee, een
voorzitter te kiezen voor een groepe
ring, die er een eer in stelt, ook en
juist in de onderlinge verscheiden
heid de hartelijke eenheid te beoefe
nen. De heer Tilanus is daarin ge
slaagd op een wijze waarvoor de Unie
hem wel veel dank mag weten.
Men mag hopen, dat zij de waarden,
in zijn persoon belichaamd, straks zal
weten te bestendigen.
De paus over de
kernenergie
Paus Pius de twaalfde heeft als zijn
mening te kennen gegeven, dat de lei
ders van alle landen en geloofsovertui
gingen het als hun plicht moeten be
schouwen dc kernenergie in dienst te
stellen van de mensheid in plaats van
hu; activiteit te verspillen aan een
..verschrikkelijke en kostbare wedloop
de dood".