CHRISTELIJK
ZWITSAL
Christus en de antichrist
in de westerse cultuur
N.C.L.B. verontrust over
pendeldienst in Brabant
RODENT
Puzzel mee
H
a h
a
a
a
■au
8
RI rw 1.1
Boek
■nnroï—m
Weerloosheid
afgewezen
2
KANTTEKENING
Referaat van dr. H. Berkhof (II)
Zaterdag gaven wij op deze
plaats weer, vrat dr. H. Berk
hof op de lerarenvergadering
te Utrecht heeft gezegd over
de bevrijdende werking van
de prediking op de onder de
voogdij der natuurmachten
levende Westerse mens (Ga
laten 4).
WAAR de zendingnprediking komt
met de boodschap van de heer-
schappij van Christus in hemel en
aarde (Matth. 28), daar wordt met
de vryheid (parallel aan Genesis 2)
ook het misbruik van die vrijheid
(parallel met Genesis 3) wakker ge
roepen. De ontgoddeljjking van de
natuur en de machten betekent voor
de mondig geworden gevangene de
mogelijkheid deze vrijheid te aan-
lardcr
In het laatste geval wordt het
nieuwe persoonlijke normbesef tot
een autonome ethiek, de van de
magische geheimzinnigheid bevrij
de sexualiteit wordt tot sexueel
exhibitionisme, de tolerantie wordt
kleurloosheid of tyrannie der meer
derheid, de arbeid wordt van ere
zaak tot afgod en het huwelijk
wordt van wezenlijke ontmoeting
tot vluchtige begroeting.
Deze verkeerde secularisatie kan
haar oorsprong niet ontlopen: in
haar aanvaarden van vruchten
der prediking en ook in haar zich
afzetten daartegen toont «ij. haar
afhankelijk.
\7AAK zijn de christelijke en de
V verkeerde secularisatie identiek,
lopen zij door eikaar. dan weer
zijn ze vijanden. Het is moeilijk
ze uit elkaar te houden en de kerk
is daarin niet altijd geslaagd. Het
is bijvoorbeeld goedkoop de Fran
se revolutie als zondebok te zien.
De meeste vruchten dier revolutie
zijn vrucht van de zendingspredi-
king. De christelijke secularisatie
is in het Westen nog lang niet uit
gewerkt. De opheffing van de sla
vernij in de vorige eeuw, de eman
cipatie van de vrouw maar ook de
18de-eeuwse Verlichting zijn er
voorbeelden van. En in al die din
gen is ook de anti-christelijke secu
larisatie werkzaam geweest.
macnien, heooen niet-enristenen
vooraangestaan. Het christendom
heeft de sacrale staat niet aange
tast, het bijgeloof niet voldoende
bestreden (neksenprocessen). Men
kan zich hiervan niet afmaken met
het verwijt aan de kerk van bana
le achterlijkheid. Men zal nier
eerder moeten zien een intuïtieve
vrees voor ontbinding. Men wist te
goed, dat op de mondigheid van
Uenesis 2 het rampzalige mis
bruik van Genesis 3 gevolgd is.
Wanneer de Kerk zelf de eierscha
len van „de voogdij er wereld
macht -;n" niet afgelegd heeft, dan
is dai uit vrees gebeurd om uit te
glijden op de smalle weg, die de
christelijke vrijheid heeft te gaan
tussen de heerschappij der mach
ten aan de ene en de anarchie aan
de andere zijde. Zij kan daarbij
met recht op Paulus wijzen, die
nadrukkelijk het offervlees ont-
goddelijkt verklaart, maar toch de
zwakke broeders in het geding
brengt.
Maar te vaak heeft de kerk het
kind met het badwater wegge
gooid. Zij heeft een mensentype
geschapen, dat zich op God richt
te, als een kind op zijn Vader,
maar zij heeft de mens verder
half-mondig gelaten. De renaissan
ce, het humanisme en de verlich
ting hebben een mondige mens ge
schapen, die echter zijn verhouding
tot God verloor. Zo ziet men ook
hier. dat God de wereld door de
kerk onderwijst, maar evenzeer de
kerk door de wereld.
TN de protestantse kerken heeft
A men de secularisatie van het
leven en de mondigheid van de
mens duidelijker geproclameerd
dan in de R.K. Kerk, met het ge
volg, dat men er weerlozer staat
tegenover de anti-christelijke secu
larisatie. In de R.K. Kerk met
haar meer naturalistisch levens
patroon heeft men de christen on
mondiger gelaten, waardoor men
in typisch roomse landen ook een
Waar de zendingsprediking komt
ontstaat op den duur een bevrij
de, maar innerlijk tegenstrijdige
cultuur. Dat is niet een gevolg van
het feit, dat deze cultuur gewor
teld is in Hellas èn Jeruzalem,
maar het is een gevolg vam de
zendingsprediking alleen. Men zegt
terecht, dat de zending ortrust te
weegbrengt. Indien men daarbij
in het oog houdt, dat de vrijheid
van Galaten 4 deze gespletenheid
veroorzaakt. Dit is ook een aspect
van het feit, dat Christus „het
zwaard op de wereld brengt".
tot
DIT alles roept op
tieve en tot een kritische
houding ten opzichte van de cul
tuur. Wij leven temidden van ver
worvenheden, die uitsluitend
vrucht zijn van de prediking. En
alleen al op grond van Matth. 28
mag men niet zeggen, dat we in
een post-christelijke tijd leven: we
leven onder Christus' heerschappij.
De leraren moeten kritisch zijn,
niet uit heimwee naar het verle
den, maar om overal de üitzicht-
loosheid te ontmaskeren en de leer
lingen de kunst van het onder
scheiden te leren. Daarbij moeten
wij ons voor ogen houden, dat
christelijke en anti-christelijke se
cularisatie verschrikkelijk door el
kaar liggen.
Éénmaal gaan belde tendenties
nlt elkaar. Dan regeert de anti
christ drie en een half jaar (42
maanden). Dat is lang, maar hij
zal zijn werk niet kunnen afma
ken, want halverwege (op.de helft
van zeven) moet hij ophouden zon
der zijn werk te voltooien. Maar
Christus heeft alle macht.
Landarbeiders werken in de stad
sociale redacteur.)
zij geconfronteerd met een sterke Industrialisatie, die de omschakeling
de beter betaalde fabrieksarbeid bijzonder verleidelijk maakt, maar anderzijds
is daar de band met het platteland, de band met de arbeid, die zo geheel
vreemd is aan die in de fabriek.
Deze verhouding is de laatste jaren bijzonder toegespitst en vele land
arbeiders hebben, zich geplaatst ziende voor de keuze, voor de fabriek ge
kozen. Het financiële voordeel, de maatschappelijke verbetering, de ruimere
economische mogelijkheden voor het gezin hebben dikwijls de doorslag
gegeven.
Gelukkig kan thans gezegd worden, dat
ook aan de verbetering van de positie
van de landarbeiders hard gewerkt wordt.
Dit iaar nog weer ziin de lonen met 3
pet extra opgetrokken en is de vacan-
tietoeslag met 2 pet. verhoogd. En in de
nabije toekomst zal ongetwijfeld de werk-
classificatie nog weer betere beloningen
mogelijk maken.
Voor een bepaalde groep landarbeiders
komen deze verbeteringen eohter te laat,
zij hebben het platteland al verlaten. Een
beeld van deze trek naar de stad gaf ons
dezer dagen de heer D. Meijer, secretaris
van de Nederlandse Christelijke Land-
arbeidersbond.
Vooral in het westelijk gedeelte van
Noordbrabant voltrekt zich een ontwik
keling, die tot ernstige ongerustheid
aanleiding geeft. Het aantal arbeiders,
dat dagelijks veelal per autobus uit de
omgeving van Breda wegtrekt bedraagt
7240, hiervan werken er 2575 in Zuid-Hol
land. Uit het rayon Zevenbergen gaan
er alleen al 1200 naar Zuid-Holland en
330 naar andere plaatsen in Brabant.
Uit de omgeving Roosendaal werken er
1200 elders: 400 In Zuid-Holland. 140 ln
België en de overigen in andere plaatsen
in Brabant.
het bestuur, ook de leden leveren hun
bijdrage en bewijzen daarmee, dat de
bond werkelijk leeft. De afdelings. en
districtsvergaderingen worden, evenals
de toog- en filmavonden over het alge
meen uitstekend bezocht. In vele geval
len werden juist het afgelopen jaar de
verwachtingen overtroffen. De N.C.L.B.
is kerngezond en leeft in de harten van
de leden. Maar wie zou het ook anders
kunnen verwachten van een bond, waar
uit de huidige voorzitter en vice-voorzit-
er van het. C.N.V.. de heren M. RuDDert
•n C. J. van Mastrigt, zijn voortgekomen?
RAT
MUIS
uitgeroeid met 'v...
m
mm
m
m a
mm
m
8
mm
n
8
m
mrnmm
Hl
mm
mmm
m
Alleen al het feit. dat de arbeiders elke
_ag uren langer van huis zijn, maakt het
duidelijk, dat zich hier allerlei sociale en
economische problemen voordoen. Deze
ongewenste situatie, waarin ongetwijfeld
verbetering dient te komen, heeft
voortdurende aandacht van het hooi
uur van de N.C.L.B.
In zijn jaarverslag over het afgelopen
hondsjaar zal de heer Meijer aandacht be.
steden aan d<t punt. De ledenraad van d«
N.C.L.B. wordt volgende week donderdag
vrijdag in het gebouw voor K
W. te Utrecht gehouden.
Dat hel voor een bondsbestuur geen
eenvoudige zaak is leiding te geven aan
een bevolkingsgroep, die met zovele
moeilijkheden te kampen heeft, is van
zelfsprekend. Maar onder de drie land
arbeidersbonden mag de N.C.L.B. er stel
lig zijn. De bond is met zijn 30.000 leden
een levenskrachtige organisatie. De r.k.
bond haalt krap de 24.000 leden en de so
cialistische bond (A.N.A.B.) brengt het
iet verder dan 40.000 leden.
Gezien de levensbe
schouwelijke verhoudin
gen in ons land slaat
dg N.C.L.B. zo een zeer
goed figuur. De vrij
Horizontaal: 1 Gesloten, 4 jaloezie,
8 bende, 11 vogel. 12 kippenprodukt.
13 bez. voornaamwoord, 15 verlaagde
toon. 16 oud. 18 slede, 19 bestaat, 20
toestand van algehele verwarring, 25
gezinslid, 26 ontkenning, 27 Chin
maat, 28 zwaardvis. 30 buit 32 schre
de. 33 zangstem.
Verticaal: 1 Drank, 2 dier, 3 bij
woord. 5 pers. voornaamwoord, 6
helleveeg, 7 bijdehande vrouw. 9
vreemde titel, 10 boomloot. 14 zang-
noot, 16 vogel, 17 boom. 18 afgezon
derd. 21 de naam onbekend, 22 boom,
23 kuisheid, 24 prooi. 25 visje,
handje. 29 vogel. 31 onder andere.
OPLOSSING PUZZEL No. 1
Horizontaal: 1 Schimmel. 7 la, 8
9 A.P.. 11 paard. 14 alm, 16 al, 17 is,
19 nar. 20 fat. 21 da. 22 A D.. 23 a
24 gemet, 27 ar. 28 re. 29 R.K.,
plantage.
Verticaal: 2 cL- 3 hap, 4 maal,
Mur, 6 maand, 10 plaag, 12 aarde, 13
Diana, 15 Mr., 18 start. 20 fa.,
amen. 25 era. 26 tra. 30 K.G.
VAN Dfc DAG
De Bijbel, dat moeilijke hoek,
door ds. A. de Wilde. Uitgave
Koninklijke Van Gorcum
Comp., Assen, 104 blz. 6.90.
schrijver zijn opvattingen
vragen die rond de Bijbel leven
name in vrijzinnige kring.
KINDERSHAMPOO
„Prikt" niet in de ogen!
Goed figuur
BernepinsKicprk
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Leusden: S. Julius
Streefkerk.
Aangenomen naar Lisse: G. Pettinga
te Huizum Fr.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Vianen: kand. Th.
W. A. Rijper, die bedankte voor Tijnje,
Nieuwenbru.g a/d Rijn, Nijbeets, Kame-
rik, Abcoude, Schoondijke en Hellen-
CHR. GEREFORMEERDE KERKEN
Beroep«n te Bunschoten: M. Vlietstra
te Eemdijk.
Tweetal te Delft: M. W. Nieuwenhuij-
zen te Amsterdam-W. en A. Zwiep te
Schiedam.
Rectificatie: ds. J. C. van Raven-
swaaij te 's-Gravenhage-Scheveningen
heeft het beroep naar Rotterdam-W. niet
aangenomen, dooh heeft hiervoor be
dankt.
NED. PROTESTANTEN BOND
Aangenomen de benoeming van
afd. Maarssen-Breukelen: mejuffrouw
dra M. F. van Mervenne te 's-Graven-
Toch geloven
Als men aan u vraagt: „Gelooft
e dat de Here Jezus in
derdaad geleefd heeft dat
Hij gekruisigd is, begraven en
dat Hij waarlijk is opgestaan?"
dan zult ge weinig moeite heb
ben met het antwoord. Dat ge
looft ge ten volle.
Wat dat betreft
zijt ge anders
dan Thomas die
het maar rtiet
kon geloven. Be
grijpelijk, want
Thomas had Je-
met eigen
ogen zien ster
ven.
Maar toen Thomas eenmaal
overtuigd was dat Jezus inder
daad uit de doden was opgestaan,
toen hij zijn Meester in levenden
lijve voor zich zag, toen beleed
hij Jezus als „Mijn Here en Mijn
God". Toen was Jezus niet meer
alleen zijn Meester maar zijn Hei
land in de volle, rijke betekenis
van die naam.
„Mijn Here en mijn God!"
wie de volle nadruk legt op dat
woordje „mijn" die heeft werke
lijk Paasfeest gevierd. En die gaat
met nieuwe kracht bezield weer
deze week in.
tfiergo/ven
sterke vlucht uit het
landarbeidersberoep
kostte de N.C.L.B. het
afgelopen jaar netto
slechts 700 leden, omdat
er een bruto-winst van 4000 leden tegen
over stond. Dus een winst van twaalf le
den per werkdag.
En voor de toekomst is men verri
pessimistisch. De opname-capaciteit
het niet-agrarische bedrijfsleven is
onbeperkt: sociale verbeteringen zullen
remmend werken op het arbeidersver
loop en tenslotte „zijn er nog vele leden
voor de bond te winnen, zodat er vol
doende werkgelegenheid is voor de leden-
propagandisten."
Voor zover de financiën ook een teken
van de gezondheid van een bond kun
nen zijn, vermelden we hier, dat, naar de
heer B. Holwerda. de penningmeester,
in zijn overzicht meedeelt, het
kapitaal van de N.C.L.B. thans 1.605.000
bedraagt en het afgelopen jaar een batig
saldo werd behaald van 98.000.
W erkclassificatie
Enorm is het werk, dat de bond moet
verrichten voor het ontwerpen van de
tientallen cjlo.'s. Voor de landbouw-
c.a.o.'s. die nog weer onderverdeeld zijn
naar landbouwambachten en naar de
streek, waarvoor zU gelden, ls dit jaar
lijks per 1 mei het geval. De nieuwe
landbouw-c.a.o.'s, waaraan op het ogen
blik gedokterd wordt, worden thans zo
opgesteld, dat tuaaentijds Invoering van
werkclassificatie mogelijk i>.
De tuinbouw-c.a.o. loopt van 1 februari
tot 1 februari, maar in verband met al
lerlei moeilijkheden is de nieuwe c.a.o.
voor dit jaar nog steeds niet uit. De c.a.o.
voor de zuivelsector loopt twee jaar, ook
van mei tot mei en dateert op het ogen
blik van 1 mei 1956
De bondsactiviteiten bestaan echter
niet alleen uit de werkzaamheden van
COMMENTAAR
Goed begrepen
Voor de thuisblijvers,
fcKJ-SSS&Ji I die eens een indruk
o I wilden krijgen, hoe
druk het gedurende de
Paasdagen was, brachten de
Vara en N.C.R.V. gisteren re
portages over de ongehoorde
vreemdelingen- en eigen toe-
ristenstroom naar diverse toeris
tische trekpleisters.
Bert Garthoff leverde uitste
kend werk met een reportage
over de Braakman, de sinds
enkele jaren ingepolderde zee
arm in Zeeuws Vlaanderen. Men
kan het de vogelliefhebber
Garthoff niet kwalijk nemen,
dat hij wat lang bij de geve
derde toeristen stil bleef staan,
men mag het hem als een
dienste rekenen, dat hij diverse
andere aspecten bezag.
In de Radiokrant „Vandaag"
van de N.C.R.V. gaf Goos Kamp
huis gisteravond een resumé
over de nog schaars komende
en nu ruim wegvloeiende vreem
delingenstroom op tweede Paas
dag. Wat de actualiteit betrof,
begreep de radio gisteren haar
taak.
Storend
k Als de V.A.R.A. dan
werkelijk pretendeert,
ook leden van kerke
lijke groeperingen in
haar gelederen te tel-
•lfvts'v 'en- 's het dubbel onbe
grijpelijk, dat op de
zaterdagavond tussen Goede
Vrijdag en Pasen zulk een
herrie-achtig cabaretprogramma
op het televisiescherm werd
gebracht. Op z'n zachtst ge
zegd: storend. Men besloot dan
met het optreden van een
zigeunerorkest „omdat daarna
de R.K. Paaswake werd uitge
zonden. Dit diDaze gebaar had
men beter achterwege kunnen
laten, want het hield werkelijk
niets in.
RADIO
VANAVOND
Radio-commentaar
op het nieuws
Dat men het niet alleen kan laten
bij het verstrekken van nieuws, mdar
dat het ook noodzakelijk is de achter
gronden van het gebeuren toe te lich
ten, begint men ook bij de radio hoe
De Haagse componist Marius Mon- langer hoe meer te beseffen. Met
„Missa Festiva" van
Monnikendam (18.30 u.)
vandaag zal de K-R.O.
elke uitzenddag (met uitzon-
in de zondag) aansluitend op
r commentaar
zorgd door
nikendam werd 28 mei 1896 te Haarlem mgang
geboren, studeerde orgel bij J. B. de evenee
Pauw en compositie bij Sem Dresden dering
te Amsterdam en Vincent d'Indy te het
Parijs. Was geruime tijd leraar aan
conservatoria te Rotterdam en Am
sterdam er. is muziekcriticus van de
Maasbode. Monnikendam heeft tal van
frote koorwerken geschreven, o.m.
ymphonia Sacra A en Symphonia
Sacra B voor mannenkoor en orkest,
een Missa Nova, zeven boetpsalmen
voor koor en orkest, een passie voor
koor en orkest en di bovengenoemde programma door de Neder-
Miasa Festiva. die vanavoid wordt !?nd.«eWeviM. worden overgenomen.
5. A. Mommersteeg.
PEER GYNT
Z uitgevoerd do'or Breda's Kath. Ge- Hd'Jetj.eit de
mengd Koor o.l.v. Kees Stolwijk. Deze
feestelijke mis typeert Monnikendam
geheel als componist: een zuidelijk-
„Peer Gynt", door het gezelschap
de Kon. Ned- Schouwburg te
werpen.
Ant-
:o:
wat voeten in de
aarde. De decors eisen veel fantasie,
en voor goede choreografie en muzi
kale omlijsting moest eveneens hard
worden gewerkt. De beperktheid van
het televisiescherm werpt, vooral bij
drukke rolbezetting, nog altijd grote
moeilijkheden op. Wij zijn dus be-
tnieuwd, wat de Belgen van deze be-
tuigenissen over de bezielende langrijke onderneming terecht zullen
kpacht van het Christendom. bren8en-
Deze keer wordt aandacht be
steed aan de verhouding arbeid
en Christendom.
t monumentale.
Hilversum biedt vanavond wei
nig keus. Voor de ene zender
draait de Bonte Dinsdagavond-
trein en voor de andere zender
K.R.Oheeft de twaalfde uit
zending plaats in de reeks ge-
0 Interessant ls wellicht nog de disco
causerie van Leo Riemens, die bij
zondere opnamen laat horen uit de Jy1,31
Scala te Milaan in de periode 1921
1928 (A.V.R.O. 7.05).
Rachmaninoff zal
middag om twee uur nog" eens
kunnen horen in de V.A.R.A.-ru-
briek „Grote kunstenaars uit vroe
ger jaren."
60; Ju-
t Liszt:
1. Hongaarse Rhapsodic nr. 12; Bavaria
Symphonic Orkest olv. Edmund Nick. 2.
Hongaarse Fantasie voor piano en orkest;
Julan von Karolyi. piano; Phllharmonisch
Orkest van Mtlnchen olv. Edmund Nick.
III. Edvard Grieg: 1. Peer Gynt Suite
Te
Meneer Kif kus zegt:
Voor het eerst heeft in de Gerefor
meerde Gemeenten een diakonale con
ferentie plaatsgehad. Zij was met goed
vinden van de classis Rotterlam belegd
door de diakonie van Vlaardingen en
stond onder leiding van ds. H. Rijksen.
De heer Van der Spek uit Genemulden
heeft gesproken over De dienst der barm
hartigheid.
67
Man, hoor dan tochjouw naamJan
na is altijd een goed kind geweest. Klaas Vor-
ster bromde iets voor zich uit. Zijn gevoelens
waren niet veranderd. Hij haatte de dochter, die
al zijn berekeningen vernietigd had. Maar hij
had gezond verstand genoeg om te kunnen be
grijpen hoe zijn naam in het dorp door het slijk
gesleurd zou worden als hij zijn dochter weer
terug rond naar de stad.
Je zet me het mes op de keel en daar houd
ik niet van, zei hij afwerend.
De heer Hoeve smeedde net ijzer nu het heet
was. Rustig antwoordde hij:
Neen Vorster, dat zie je niet goed. Er is
geen sprake van een mes op de keel. Mijn fami
lie is ook altijd erg gevoelig geweest in zaken
van eer, daarom kan ik vanuit jouw standpunt
de zaak bezien en beredeneren. De eer gaat bo
ven de persoonlijke gevoelens en daarom moet
jij je dochter naar Lommerrijk halen. Je kunt
niet anders doendoe het desnoods als een
tijdelijke oplossing later kun je altijd nog de
maatregelen nemen die je nodig acht.
Als dit alles vergeten is zal het dorp niet meer
vragen waar je dochter gebleven is- Je edele
daad zal in de herinnering voortleven en men
zal aan een gewoon vertrek denken, niemand
zal iets anders willen geloven.
Doe het manzie je niet dat Hoever ge
lijk heeft drong de boerin aan.
Zwijg en laat me nadenken!
Lang dacht Klaas Vorster na. Hij vocht eer
zware strijd met zichzelf, maar tenslotte over.
wonnen de logische woorden van Hoever zijn
trots en hij zei:
Een dromer
op pad
Ik beloof nog niets, wij zullen haar samen
gaan opzoeken.... Ik wil Janna en het kind
zien, daarna zal ik een besluit nemen.
Wanneer gaan we? vroeg de boerin.
Nudadelijkhoe eerder achter de
rug hoe beter.
Wat zal het arme kind opzien.
De heer Hoeve meende dat de verrassing te
groot zou zijn voor de dochter, die nog steeds
patiënte was en op zijn voorstel werd besloten
dat de ouders een uur na hem Lommerrijk zou
den verlaten. Hij wilde Janna voorbereiden op
hun komst.
Fratsen, zei Klaas Vorster, maar hij schik
te zich naar het voorstel.
Er viel nu weinig meer te bespreken en de
heer Hoeve liet de ouders alleen met hun pro
blemen.
Klaas Vorster liep met hem naar buiten en bij
het hek vai. de boerderij vroeg hij:
Zeg nu eens eerlijk. Als Janna niet bij je
terecht gekomen was, zou je dan ook afstand ge
daan hebben van je rechten op dat stuk land?
Lachend antwoordde de heer Hoeve:
Misschien vandaag nog niet, maar op de
duur toch wel. want dit verjaarde recht is in
strijd met de billijkheid.
Dan is het in ordeover een uur zijn we
bij je.
Toen de heer Hoeve bij zijn huis aankwam
stond Janna bij het inrijhek hem op te wachten.
Opwinding kleurde haar wangen en nu geleek zij
weer het jonge meisje, dat in jeugdige over
moed het ouderlijk huis verliet.
Hoe is het? vroeg zij gretig.
Eerst mee naar binnen, er staat te veel
wind voor je, antwoordde de heer Hoeve.
In de serre vertelde hij haar zoveel van zijn
onderhoud met haar ouders als hij nodig oor
deelde. Hij verzweeg de reacties van haar va
der, al verheelde hij niet dat zij van haar va
der slechts een koele begroeting te wachten
had.
Maar zij komen naar hier?
Zij komen, je moeder wilde al na mijn
eerste woorden naar je toe.
Zo is moedermijn vader is hard, w.an-
neer komen zij?.
Binnen het uur zijn ze hier.
J.anna deed als een opgewonden kind. Zij lach
te en huilde tegelijk Haar ouders zouden ko
menmaar dan moest zij naar haar kamer
om te zien of haar kind er keurig bijlag. Het
kind moest de brug zijn waarover zij tot haar
vader kon weerkeren.
Haastig liep zij weg en zij vergat aan haar
gastheer een verklaring te geven. Doch de heer
HoevQ begreep haar wel. Glimlachend zag hij
haar na.
Daarna bracht hij zijn vrouw en de Dromer
op de hoogte met het resultaat van zijn zending
Wonderlijk!, zei zijn vrouw. Komen z<»
naar hier? Maar dan moet God je de juiste
woorden in de mond gelegd hebben nu zal
alles goed komen.
IWordt vervolgd
beginnen morgenmiddag
om half vier laat de N.C.R.V.
de komende zes weken elke
woensdagmiddag de prestaties
horen van het Interscholair
Jeugdtournooi Haarlem 1957.
Dit muziekfeest van de jonge
ren is 1 en 7 februari in de
gemeentelijke concertzaal te
Haarlem gehouden.
Programma voor morgen
Hilversum I, 402 m. NCRV: 7.00 Nws
Fritz Leh-
igenaar- Ouverture
Residentie Orkest
rloo. V. Peter van
rapsodie. Residentie
___raU. VI. Gioacchino
Ottorlno Resphghl): La Bou-
Fantasque, Ouv
Jrkest olv. Antal
Tarantelli
Cancan, Valu
lente. Nocturne. Gelnp, AllegTo brlllanti
(Fuge). Rtas Symphonic Orkest, Berlijr
Brussel, 484
13.10. 14.10 ei
15.30
12.00 Gram; 13.00 Nwi
14.15 Gram; 15.15 Koe
am; 16.05 Lichte
17.10 enl7.30 Gram
de dag;
7.45 Een
ber; 8.15 Gri
ken; 9.25 V t
Waterstr; 9.40 Gri
Morgendienst; 11.01
Jaarvergadering v
Planorecital; 12.30 Larid-
12.33 Gram; 12.53 Idem; 13.00 Nw
Met PIT op pad; 13.20 Lichte muz; 13.45
Kamerork en solist; 14.30 Gram; 15.30
Interscolaire Jeugdtournooi; 16.00 V d
Jeugd; 17.20 Gram; 17.40 Beursber; 17.45
Gram; 18.00 Dubbel Mannenkwart; 18.20
Spectrum v h Chr Organisatie en Ver
enigingsleven; 18.30 R.V.U.: Mevrouw dr.
E Pereira d'Oliveira: „Voedlngs- en
spijsverteringstoornissen"; 19.00 Nws en
weerber; 19.10 Orgelconc; 19.30 Buitenl
overz; 19.50 Gram; 20.00 Radiokrant;
20.20 Concertgebouwork; 21.05 „Werk in
uitvoering", klankb; 21.35 Sopr, alt en
fö"
king; 23.00 Nw:
VPRO:
wijding. VARA:
11.35 Metropol
17.00 Nu..
!j8ojd j»a»0 OO'OZ t««N 0C6I
22.00 Nws: 22.10 Volksmuz; 22.55 Nws.
TIPS
uit het buitenland
0 Vanavond om zes uur zendt het
Britse Light Programme (1500
meter) de finale uit. van het
grote concours van Engelse
koren. Tijdens de laatste vijf
minuten van deze uitzending
zullen de zestien koren worden
bekend gemaakt, die zaterdag
avond gezamenlijk (met 800
zangers) zullen optreden in de
Albert Hall. Dit massale con
cert zal eveneens door het
Light Programme worden uit
gezonden.
Muziek bil Goethe's Egmont van
Beethoven wordt vanavond gespeeld
door het Weens Staatsoperaorkest.
(Duitsland 363 en 195 m).
ontbijtcliib; 8.50 Vlado Perlemuter speelt na elf over
tpr; tien pianowerken van Ravel (België
'm: 324 m).
Sport ui tsl;
led; 12.33 V h platteland; 12.38 Lichte
V d zieken; 16.
17.20 Lichte r
Rijksdelen ovei
in Noord Nie
7.50 Regenngsuit:
V d Jeugd; 19.10 Toespr;
1.35 Ritmisch strijkork i
18.50 Pianospel; 19.01
ning. klankb:
GRAMMOFOONPLATENPROG DRAAD
MAANDAG 22 APRI L
Frèdèric Ch-ntr, Impromptu nr. 2 ir
fis gr. t. op. 36; Berceuse ln des gr i
g
Vanavond verzorgt niet de NTS.
naar de AVRO het filmprogramma.
Op het beeldscherm komen onder de
titel „Trie van Somerset Maugham"
drie verfilmde short-stories van deze
beroemde schrijver, nl. De Knecht,
Mijnheer Weetal en Sanatorium. Niet
voor de kinderen.
'ogromrr.o voor morgen
KRO: 17.00—18.00 V
AVRO: 20.00 Televi
spiegel, toneelstuk
0.15—22.00 De
"yOOR de Protestants-Christelijk
"Werkgemeenschap binnen de Pu
van de Arbeid heeft dr. C. L. F»
tijn een rede gehouden, die de aan
dacht verdient om haar inhoud. Zulfa
temeer het geval wanneer men
aanmerking neemt de plaats was
zij werd uitgesproken.
Dr. Patijn is een kenner van
n gezaghebbend figuur öp het gebid
in de buitenlandse politiek. Vet
scheidene publicaties van zijn hani
mochten reeds het licht zien. Wal
ons daarin steeds weer is opgevat
len is een recht streven, ook in dt
buitenlandse politiek te zoeken naai
de houding welke de christen heef,
te nemen. Wat ons in zijn bt
toog voorts treft, ls een weldadij
aandoende zin voor de realiteit.
Wie de moeite heeft willen neme*
ize eigen beschouwingen op dit ter
rein te volgen, weet, dat wij tussu
deze beide elementen geen tegenstë
ling zien. Omgekeerd hebben wij t)
tijd gewaarschuwd tegen het scheppn
van een tegenstelling tussen
beide.
J7R zijn christenen die bij de ben
dering van de internationale pa
litiek zich zozeer door visioenen lala
leiden, dat zij geheel losraken van
realiteit; de realiteit wordt daarva
dan het slachtoffer. Er zijn aan 6
andere kant ook mensen, die menu
dat de internationale politiek
zaak is, die men beter kan beoordt
len bulten een evangelische visie
het gaat hier volgens hem om twe
gescheiden begrippen.
Anders dr. Patijn en anders od
wij. De christelijke overtuiging heë
wel degelijk alles te maken met
kijk die men heeft op de gang va
zaken in het internationale levu
Of wij het zien of niet, als chrlsl»
nen mogen wij aannemen, dat
ook in het internationale leven op wej
naar het Koninkrijk Gods. Mu'
daarom mogen wij ons van de m
kelijkheid niet losmaken.
Dr. Patijn dan betoogde, dat
vóór de eerste wereldoorlog eigenllj
nog geen sprake was van ee
tische beïnvloeding van de intern
tionale politiek door het christelijl
denken. Daarna ontdekken we
schijnselen als het zoeken naar e«
internationale rechtsorde en het p
cifi$me. Maar beide zijn vastge!op«
en hebben de tweede wereldoorln
niet kunnen verhinderen.
pjET streven naar een nleu»
rechtsorde heeft zich na de twu
de wereldoorlog toegespitst op de tol
standkoming van de Verenigde Natla
En wat het pacifisme betreft: h<
opmerkelijke hiervan is, dat het
tot een ideologie die zich nu in bi
bijzonder ging keren tegen bet p
bruik van bepaalde middelen.
Het is dus geen absoluut pacifism
meer, zoals we ons dat herinner®
uit de jaren twintig en dertig,
pacifisme dat zich keerde tegen elk
dienstplicht en zelfs een eenzijdlr
ontwapening predikte. Neen, daam
is het terug gekomen, maar that
keert het zich tegen het gebruik
zekere middelen. Welke die mldd»
len zijn, is duidelijk. Het zijn
atoomwapens.
De stelling is dan, dat met
atoomwapens de grens van het tot
laatbare wel is bereikt. In de atoom
wapens ziet men volop een zedelij
probleem. En zo men al bereid
terug te komen van het absolute P*
cifisme, dan ligt de nieuwe,
schoven grens bij het gebruik v
atoomwapens. Dit gebruik acht me:
zedelijk ontoelaatbaar.
J^IT pacifisme nu heeft dr. Patiji
in zijn betoog gekenmerkt »li
atoom-paficisme en hij heeft erv«
gezegd, dat de aanhangers er vat
welke respectabele motieven zij ooi
hebben, uit het oog verliezen, dat W
tot een even volstrekte weerloosheü
leidt als het verwerpen van elke bo
wapening.
Dit betoog van dr. Patijn verdien1
de aandacht. Het verdient de aan
dacht om de inhoud er van. Inder
daad ligt in de atoomwapens ook eei
ontzaglijk zedelijk vraagstuk
delen de beklemming die van dit vraaf
stuk uitgaat. Met alle reden heeft
Wereldraad van Kerken op afschaf
fing en verbod van deze wapens aan
gedrongen. Maar een feit blijft: w»
van het gebruik principieel afstanl
doet, maakt zich «veerloos.
Het betoog van dr. Patijn verdien1
ook de aandacht om de plaats waai
het werd uitgesproken. Onze Indrol
is, dat er met name onder de pw
testantse christenen in de Partij vai
de Arbeid verscheidenen zijn die bf'
„atoom-pacifisme" aanhangen. Tot htf
in het bijzender richtte dr. Patiji
zich.
Men mag belangstellend zijn, ho«
in en buiten deze partij de benaderiuf
van dit moeilijke vraagstuk zich
der zal ontwikkelen.