CHRISTELIJK
n
KANTTEKENING
Geen dure kolen door
Europese integratie
De maatschappelijke
consequenties
Puzzel mee
Boek
In Ghana zijn zendelingen
hartelijk welkom
Een dromer
op pad
Denkers van
deze tijd
2
Uit de vakpers
(Van onze sociale redacteur)
HET METAALBEDRIJF, orgaan
van de Christelijke Metaal-
bedrijfsbond, trekt deze week
van leer tegen de nogal te veel
gehoorde opvatting, dat de
Europese Gemeenschap voor
Kolen en Staal voor een be
langrijk deel debet is aan de
sterke stijging van de kolenprij-
zen in de naoorlogse jaren. Al
leen op deze grond, aldus het
Metaalbedrijf, wordt soms de
E.G.K.S. en het streven naar
economische integratie van
Europa afgewezen.
Nu moet worden toegegeven, dat
de kolenprijzen inderdaad op ex
orbitante wijze zijn gestegen.
De cijfers van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek wijzen uit,
dat de kolen vergeleken bij 1939.
meer dan zesmaal zo duur zijn ge
worden. terwijl de algemene kos
ten van levensonderhoud „slechts"
meer dan twee en een half maal
zo hoog zijn geworden.
Maar in welke periode vonden
deze prijsstijgingen plaats? Na
1953, in welk jaar de E.G.K.S.
werd opgericht? Nee. en nu komt
de aap uit de mouw, juist vóór
1953. Wanneer we voor 1939 het in
dexcijfer op 100 stellen dan blijken
de groothandelsprijzen voor steen
kolen in 1953 te zijn opgeklommen
tot het indexcijfer 627. Na 1953,
het jaar van de instelling van de
E.G.K.S.. had zelfs een afremming
van de verhoging plaats.
De enige verhoging, die een ge
volg genoemd zou kunnen worden
van de E.G.K.S. is de afschaffing
van de subsidies op huisbrand, zo
als antraciet. Dit geschiedde
slechts eenmaal en was nodig voor
een herstel van de gezonde con
currentie verhoixiingen.
De thans nog voorkomende prijs
stijgingen zijn geen gevolg van de
E.G.K.S.. maar uitsluitend van de
verslechtering van de ontginnings
omstandigheden en de stijging van
de lonen.
winkeliers, wijst op het dodelijk
gevaar, dat de verouderde onteige
ningswet vooral vormt door de
middenstanders, die in de oude
stadskernen in huurpanden hun
bedrijf uitoefenen. Enige jaren ge
leden heeft deze bond reeds voor
speld. dat duizenden middenstan
ders de dupe zullen worden van
de uitvoering van de sanerings
plannen. die overal in het land op
stapel staan.
Dit alarm heeft indertijd de re
gering doen besluiten een wijzi
ging van de onteigeningswet in
voorbereiding te nemen. Maar de
regeringsmolen maalt langzaam.
De regering heeft de onhoudbaar
heid van de huidige wet erkend,
maar inmiddels onteigenen de ge
meentebesturen rustig voort en de
middenstanders, die ongelukkiger
wijze juist nu uit hun huurpanden
worden gezet, worden het slacht
offer.
Na de regeringsverklaring heeft
de regering niets meer van xlch
laten horen. In Amsterdam leven
nu niet minder dan 200 midden
standers in angst en vreze. Bin
nenkort zullen zij hun panden moe
ten verlaten, maar de overheid
zwijgt nog steeds. In afwachting
van een wijziging der wet dient zo
spoedig mogelijk een noodregeling
te worden afgekondigd. Anders
zullen we straks het schandaal be
leven, aldus De Schoenhandel, dat
deze middenstanders uit hun zaken
worden gezet met als schadever
goeding niet anders dan
de
'POENADERING, orgaan
I Christelijke Bedrijfsj
Centrale, komt nog eens terug op
de rede, die dr. H. M. Hirschfeld
onlangs heeft gehouden voor het
departement Amsterdam van de
Nederlandsche Maatschappij voor
Njverheid en Handel over het
door Colijn in de dertiger jaren
gevoerde beleid. Hirschfeld ver
klaarde. dat het toentertijd stellig
niet aan inzicht mankeerde. Een
ernstige crisis zou thans nog die
per ingrijpende gevolgen hebben
dan toen.
Toenadering, tekent hierbij aan,
dat er nog altijd mensen zijn, die
geen begrip hebben voor het gro
te onderscheid tussen de periode-
Colijn en de huidige situatie. Het
is zeer te hopen, dat we nimmer
meer een internationale economi
sche crisis moeten doorworstelen
als in de dertiger jaren. Zou dit
onheil de wereld nog eens treffen,
dan zijn wij er helemaal niet ge
rust op, dat de gevolgen minder
rampspoedig zouden zijn, dan in
de dertiger jaren. En dit alle con-
junctuurbeheersing. waarover
men in deze dagen spreekt, ten
9pijt. aldus Toenadering.
Belang van organisatie-keuze ligt juist nu bij
(Van
sociale redacteur)
/"kNLANGS wijdden wij in deze rubriek aandacht aan de Christelijke Bond
van Kleinhandelaren in Aardappelen, Groenten en Fruit. Wij lichtten de
positie van deze, evenals van de r.k. en neutrale bond, toe en spraken er onze
verbazing over uit, dat zovele prot. chr. groentenhandelaren neutraal georga
niseerd zijn en bovendien in deze groepering veelal nog een vooraanstaande
plaats innemen ook.
Begrijpelijkerwijze is hierop van de zijde van de prot. chr. vleugel in de
neutrale bond nogal gereageerd. Wij achten dit verheugend, omdat op deze
wijze een gesprek tot stand kan komen.
ONDER WIJ SBENOEMIN GEN
Benoemd tot leraar Frans aan de
christelijke lycea te Haarlem: H. B. Sol
te Rotterdam leraar te Amersfoort.
Benoemd tot onderwijzeres aan de De
Visserschool te Harderwijk: mejuffrouw
J. Ebes te Hilversum en mejuffrouw A.
Hoekstra te Bedum.
Horizontaal: 1 Fruit, 3 onderdompe
ling, 6 snelloop, 8 werkelijk, 11 zang-
noot, 12 sleepnet, 13 zangnóot, 14 duw,
stoot, 15 paardje, 16 voegwoord, 17
figuur. 19 zangnoot. 20 slotwoord. 22
dier, 24 bevel, 25 klap.
Verticaal: 1 Uitroep, 2 muziekinstru
ment, 3 onvriendelijk, 4 drank, 5 zang-
noot, 7 banaal, 9 voedsel, 10 de oudere,
13 rij, 14 overwinning, 15 uitspansel, 17
koortswerend middel. 18 bevel, 19
kleedje, 21 bij voortduring, 23 de lezer
heil.
OPLOSSING PUZZEL No.
Horizontaal: 2 Drift, 7 is, 9 abeel, 11
tuk, 13 i.l., 14 Ue. 16 buis, 18 kit. 19
blik, 20 pias, 21 uil, 22 nona, 23 S.E.,
24 M.O., 25 arm, 27 moord, 30 da. 31
Verticaal: 1 Wit. 3 ra. 4 ibis, 5 fel. 6
te, 8 subliem, 10 luiaard, 12 kuil, 15 ets,
17 ik, 18 kina, 19 bus, 20 Po, 22 norm,
24 moe, 26 maf. 28 oh, 29 de.
Het is thans echter niet onze bedoe
ling nog weer nader in te gaan op de
specifieke situatie bij de georganiseerde
groentenhandel. Wij willen ditmaal de
kwestie in haar algemeenheid stellen en
op een bepaald facet nader ingaan.
Principieel gesteld achten wij het juist,
dat een fchristengelovige, wanneer hij
zich organiseert, toetreedt tot een chris
telijke organisatie, zo deze bestaat in
zijn tak van beroep.
Het is ons bekend, dat
er plaatselijk en ook
wel landelijk indertijd
bepaalde organisaties
zijn opgericht, die toen
tertijd enig waren in
haar soort. In deze zo
genaamde neutrale or
ganisaties waren uiter-
aard ook de christen-
vakgenoten georganiseerd. Eerst later
I is in sommige gevallen daarnaast een
'christelijke bond opgericht en (tot op ze
kere hoogte zeer begrijpelijk) vele leden
van de Hervormde Kerk of de Gerefor
meerde gezindte achtten toen met het oog
op de gunstige situatie, ja misschien wel
de christelijke geest, in de neutrale bond
geen reden aanwezig om uit te treden.
Wij kunnen in dit standpunt inkomen.
Maar we zouden er toch' een belangrijk
voorbehoud aan willen verbinden en wel
dat der maatschappelijke consequenties.
Zijn er immers maatschappelijke con
sequenties in het geding, dan kunnen we
niet meer volstaan met het in aanmer
king nemen van de structuur van de be
trokken organisatie en de wijze, waar
op het lid zich onder bepaalde omstan
digheden hieraan heeft verbonden.
Deze kwestie van de maatschappelijke
consequenties, is vooral na de jongste
wereldoorlog in Nederland bijzonder be
langrijk geworden. De wijze, waarop
men zich organiseert, heeft maatschap
pelijk grote betekenis gekregen. En dan
hebben wij hier met name op het oog
de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie.
Ook bij deze nieuwe vormgeving van
de maatschappij rust op de christen im
mers de roeping het christelijk beginsel
te laten doorwerken.
De wet op de P.B.O. gaat er
dat de besturen van de bedrijfsorganen
zullen worden samengesteld uit leden,
aangewezen door organisaties van onder
nemers en werknemers, dus dooï de vak
organisaties.
De overheid vraagt hier eigenlijk via
de wet aan het gehele maatschappelijk
leven, zich te organiseren. Bij ieder lid
van de maatschappij wordt er als het
ware op aangedrongen zich niet te ont
houden van het lidmaatschap ar
vakorganisatie.
In de wet op de P.B.O. is echter ook
nog vastgelegd, dat de verschillende
geestelijk-maatschappelijke stromingen,
welke aan de aangewezen organisaties
ten grondslag liggen, in de bedrijfsorga
nen vertegenwoordigd moeten zijn. Dit
betekent, dat bij de opbouw van de
nieuwe maatschappij -structuur ook deze
verschillende geestesstromingen als
danig tot erkenning moeten komen
vertegenwoordigers uit haar midden
besturende functie zullen moeten ont
vangen.
De overheid roept hier dus niet alleen
iedereen op, zich te organiseren, maar
via de wet vraagt zij ook om de chris
telijke vakorganisatie. Zij vraagt om
tegenwoordigers uit het midden rvan
organisatie, die op de grondslag der
christelijke geloofsbelijdenis en levens
beschouwing staat. De christen-mensen
worden hier opgeroepen invloed uit te
oefenen op het ontsta.-.* van de nieuwe
maatschappij-vormen.
In deze factoren liggen op het ogen
blik de maatschappelijke consequenties
de organisatie-keuze. Iedere christen
Heme Din esioerk
Friedrichfeld (Evangelische Kirche
Rheinland): W. K. Post te Warmen-
huizen.
Beroepen te Leerbroek: P. J. Dors
man te Staphorst.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Gapinge: kand. J. Vlaar-
dingerbroek te Loosduinen: te Zout
kamp: kand H. Alsmeier te Bentheim.
GEREF. KERKEN (onderh. art. 31)
Beroepen: te Hoek (Z.kand. J. G.
Meijer te Oldehove.
Aangenomen naar Heerenveen: J. van
Dijk te Schildwolde (Gr.).
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Aalsmeer (vak.-S. v. d.
Molen): M. Vlietstra te Eemdijk.
Aangenomen naar Soestdijk (tweede
beroep)P. de Smit te Middelharnis.
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal te Werkendam: W. C. Lamain
te Grand Rapids en H. Rijksen te
Vlaardingen.
d,c
in elk geval nlet-christelijk wil zijn,
draagt er toe bij, er voor te zorgen, dat
de overheid tevergeefs zoekl naar chris
telijke vakorganisaties en
draagt hij er toe bij, dat de christenheld
als christenheid, nu zij er toe in de ge
legenheid wordt gesteld, afwezig is.
Op deze gronden menen wij, dat het
maatschappelijk niet meer verantwoord
is voor een christen, lid te zijn van
zogenaamde neutrale vakorganisatie.
Mij dorst!
„Hierna zei Jezus, daar Hij wist
it alles reeds volbracht was, op
dat de Schrift vervuld zou wor
den: Mij dorst!"
De mens Jezus, uitgeput door
lichamelijk lijden en meer nog
door de last van Gods toorn die in
volle hevigheid over Hem is heen
gegaan, gaat sterven. Die mens
Jezus is in dit
als ieder
EEK
WOORD
VOOR
VAK-
DAAG
mens dat sterven
gaat: met droge
lippen die om
vocht vragen.
Niets mense
lijks is Hem ook
dit uur nog
vreemd.
Straks komen
u en ik voor de poort des doods,
komt voor ons het ogenblik dat
wij weten dat het einde daar is.
Weten we dan ook dat dan „alles
volbracht" is? Kunnen we dan te
rugziende op ons leven, zeggen
dat we de opdracht die God ons
gegeven had, vervuld hebben, zij
het dan ook gebrekkig en vol van
fouten? Maar wat meer is: kunnen
we op dat ogenblik ons overgeven
aan Jezus omdat we geloven dat
Hij, de mens geworden Zoon van
God, alles voor ons volbracht
heeft? Geloven wij in dat uur, als
het angstig doodszweet van ons
leekt, dat onze schuld voor God
bedekt is? Dat geve God!
VAN DL DAG
Bestevaer Michel, Schipper naast
God, door P. v.d. Leeden. Uitgave
J. H. Kok N.V., Kampen.
De herdenking van Nederlands groot
ste zeeheld en vlootvoogd wordt extra
cachet gegeven door dit boek, waarin
men tot in bijzonderheden kan kennis
nemen van Michiel Adriaanszoon de
Ruyters leven. Een boeiende historische
roman over een man wiens daden zo
veel betekenis hebben gehad voor ons
vaderland. Michiel de Ruyter wordt be
schreven als de zeeman-uit-één-*tuk.
betrouwbaar en rechtvaardig, de lief
hebbende huisvader, de krijgsman voor
het vaderland als de krijgsman in dienst
van zijn God. Dit edele karakter gaat
werkelijk voor ons leven.
Eerste minister Kwame Nkrumah van de nieuwe staat Ghana heeft ge
zegd, dat hij de christelijke zendelingen altijd welkom zal heten in het land.
„Wij hebben heel veel aan de zendelingen te danken," vertelde hij op een
persconferentie. De meeste leden van het kabinet van Ghana hebben zen
dingsscholen bezocht en 80 pet. van de kinderen op deze scholen staan als
christenen geregistreerd.
Ds. Christian G. Baeta, voorzitter van de Nationale Christenraad van
Ghana, bracht ook hulde aan de zendelingen en legde er de nadruk op, dat
het nodig is het christelijk godsdienstonderwijs te verbeteren. „Het gewone
godsdienstonderwijs, dat thans gegeven wordt, is erg primitief", zei hij. „Wij
geven de jeugd eenvoudige bijbelse geschiedenis, maar er wordt weinig on
derricht gegeven hoe wij ons als christenen hebben te gedragen in het prak
tische leven. Alleen de christenen kunnen het morele voorbeeld geven, dat
van zo groot belang is voor een jonge staat en zij moeten dit doen door
middel van literatuur".
Advertentie
Schilder als een man van 't vak: Cetalac!
Titel niet juist
A.V.R.O.'s radioscoop
fégggggffi I besloot gisteravond met
een wat moeilijk hoor
spel, dat ging over een
man, die vit wroeging over de
moord, die hij tien jaar geleden
op een nedeminnaar beging,
zelfmoord pleegt. Dat geeft al
lerlei complicaties voor zijn
broer, die inmiddels met de
weduwe is getrouwd. Haar zoon
uit het eerste huwelijk, die zijn
stiefvader niet graag mag, be
sluit de zaak maar geheim te
houden omdat hij bang is
voor haat"
He} geheel zat in de hoek van
de thrillert met een achtergrond
van kwdsi-psychologische ver
knipte verhoudingen.
Het was jammer dat de titel
„Velen van ons heten Kain" dé
inhoud allerminst dekte.
Zwakjes
De K.R.O. is er toch
nog niet met de politieke
poppenkast, waarin een
maal in de vier weken
papieren figuurtjes
rELBvic trant van spotprenten een
impressie van de politie
ke situatie moeten geven. De veel
al rijmende tekst van mr. Jan
Derks is voor het grote publiek te
ingewikkeld en zeker niet puntig
genoeg om echt geestig te zijn.
Ditmaal kreeg prof. Oud „als de
wijze uil" de grootste portie kri
tiek en natuurlijk werd ook Evert
Vermeer weer flink in het zon
netje gezet.
Maar. afgezien van het feit dat
alles natuurlijk door de Roomse
bril wordt gezien, is het geheel
toch te zwak om werkelijk tot reac
tie te prikkelen.
Meneer Kijkus zegt:
„Camera in het beeld, een
uitgevallen microfoonslechte
beurt!"
„Vier jaargetijden" van
Vivaldi (22 uur)
De Italiaanse componist Antonio
Vivaldi (16801743) heeft enkele
tientallen jaren vóór Haydn ook
een „Die Jah^eszeiten" geschreven,
echter niet als oratorium maar
als een orkestwerk. „Le Quattro
Stagioni" (Do vier jaargetijden)
van Vivaldi maakt deel uit van
een serie van 12 Concerti voor
orkest, genaamd „11 cimento
dell'armonia dell'inventio" (Toets
steen voor welluidendheid èn vin
dingskracht). De eerste uitgave
verzotgde een Amsterdamse druk
ker, in 1725 In de vier Concerti
van dit werk wordt het natuur
leven soms zeer programmatisch
verklankt: ruisen van bladeren,
kabbelen van een beekje, vogel
gezang, ja'.htgeluiden, storm
geloei, enz. leder tafereel wordt
nog voorafgegaan door een viool
gedicht. Het eerste tafereel is „La
primavera" (De lente) en heeft
drie delenAllegro, Largo en
Allegro (heraersdans), het tweede
„L'Estate" (De zomer) volgt met
Allegro non molto, Adagio en
Presto. Ook „L'Autunno" (De
Herfst) heeH die indeling: Allegro,
Adagio molto en Allegro (de
jacht) en „Llnverno (De winter)
ten slotte besluit met Allegro,
Largo en Allegro. Deze vier Con
certi grossi worden gespeeld door
het Concertgebouworkest o.l.v.
Bernard Haiiink en Theo Olof
speelt de vioolsoli.
Het goed instellen
belichten,
De conferentie van predikanten der
Vrije Evangelische Gemeenten wordt
op 7 en 8 mei gehouden te Nijverdal
onder presidium van ds. J. Karelse van
*Goes. Als referenten treden op ds. J.
Ytsma te Bussum (De leiding der
nieuwtestamentische gemeente: tweeër
lei arbeiders): ds. H. C. Leep te Rotter
dam (De gesteldheid van de heden
daagse mens); ds. J. van den Werfhorst
te Utrecht (Wat leert de exegese van
I Corinthe ons in verband met de
geestelijke gaven?).
63
Zo deed hij, doch achter dit toneelspel ver
borg hij de ergernis die de verplichting hem
bezorgde.
Lommerrijk was een mooi goed, maar hij kon
niet over éigen land de openbare weg bereiken.
Toen de weg geschikt gemaakt werd voor het
moderne snelverkeer, coacht hij uit zijn horige
staat verlost te wordep. Hij zag landmeters op
zijn lamd en hij rekende dat de weg omgelegd
zou worden. Hij voelde zich al vrij man, maar
de weg werd niet verlegd en de jaarlijkse gul
den bleef gehandhaafd.
Nu zat hij tegenover de heer Hoeve in de
mooie kamer van zijn huis.
Hoeve was nerveus en Klaas Vorster dacht
dat de vermogens verslindende nieuwe tijd ook
hem getroffen had. Maar drie duizend gulden
zou hij nu niet meer biedenhet stuk weg
was waardeloos voor de Hoeve's... duizend
gulden was geld genoeg.Hoeve zat in de knel.
dat was hem aan te zienmisschien zou nu
voor de eerste maal in de geschiedenis Lom
merrijk zegevieren over het goed van de Hoe
ve's.
Gul bood hij de heer Hoeve een sigaar en
vriendschappelijk informeerde hij naar de stand
van de gewassen.
De heer Hoeve gaf op alle vragen slechts een
kort antwoord.
Dit versterkte de overtuiging in Klaas Vor
ster zo zeer, dat er iets beschermends in zijn
optreden kwam.
Als Hoeve wankelde, wilde hij dit onervaren
knaapje met raad en daad terzijde staan.
Ten slotte zou hij dan toch sterker blijken dan
het geslacht van de oude heren van het dorp.
Deze Ho«»ve zou een góede partij geweest zijn
voor Jannamaar deze gedachte was zin
looshij had geen dochter.
Even doorpriemde hem een felle pijn, doch
hij haalde diep adem en toen was het weer
voorbij. Niemand behoefde te weten hoe pijn
lijk de gedachte aan zijn dochter nog steeds
was. Zelfs voor zijn vrouw verborg hij het leed
dat hij in zich omdroeg.
Wat deed die Hoeve zenuwachtig.. het
moest er we] heel erg nijpenvijfhonderd
gulden was eigenlijk genoeg voor dat stukje
waardeloze grond de jonge man durfde er
niet over beginnenhij moest geholpen wor
den.
Als Klaas Vorster vanaf de hoogte waarop hij
zichzelf geplaatst had ergens hulp kon verlenen,
was hij daartoe volkomen bereid. Maar hij was
een man, die diplomatiek wist te handelen.
Langs een omweg koerste hij naar het doel
dat hij zich gesteld had.
Het is tegenwoordig een heel karwei om
een bezitting te beheren, begon hij.
Het valt niet mee. antwoordde Hoeve afwe
zig.
Heel wat oude dingen hebben hun tijd over
leefd.
Dit antwoord opende de weg voor een directe
aanval en gretig maakte Klaas Vorster hiervan
gebruik door te zeggen:
Er zijn heel wat zaken belachelijk gewor
den.... die gulden voor verouderde rechten be
hoort ook niet meer in deze tijd thuiswe
hadden die zaak al lang in der minne uit de we
reld moeten helpen, dat is mijn eerlijke me
ningen niet om die gulden, maar omdat
wij moderne mensen zijn.
De heer Hoeve begon belangstelling te tonen.
Ook hij begon te rekenen. Met een gul gebaar
hoopte hij Klaas Vorster ontvankelijk te maken
voor alles wat hij nog te zeggen had.
W.aarom zouden wij het niet doen? vroeg hij
levendig.
Klaas Vorster verklaarde de plotselinge inte
resse v.an Hoeve op zijn manier en voorzichtig
antwoordde hij:
Ja waatom niet het is mij wel een
paar centen waardniet teveel natuurlijk,
want wat is dat stukje grond eigenlijk waard
voor jou niets en voor mij niet veel.
De prijs zal je niet tegenvallen, ik vind het
zelf ook een zotte geschiedenis.
—Ik geef je vijfhonderd guldenin de
stad wordt de bouwgrond met minder betaald
zou ik zeggen.
Daar doe ik het niet voor, Vorster.
Het gezicht van Klaas Vorster betrok en hij
maakte zich gereed voor een gevecht om de
prijs. Zoetsappig antwoordde hij echter:
lWordt vervolgd
punt en het hanteren
mera zijn voorwaarden voor het
maken van goede foto's. Nu de
vakanties weer in zicht komen zal
Jan Wolfslag op eenvoudige ma
nier deze dingen uitleggen. Van
avond om half zeven (A.V.R.O.)
begint hij zijn eerste tips door te
geven.
De Oostenrijker Max Rostal, die
in Londen woont en bezitter is
van een aantal prachtige violen,
speelt om vijf over zeven met de
Nieuwzeelandse Colin Horsley
(piano) een sonatine van Schubert
en de sonate van Debussy (Hil
versum II).
La fille de madame Angot van
Charles Lecocq is de opera-
comique die de A.V.R.O. van
avond na vijf over acht uit
zendt.
Programma voor morgen
dag; 8.00
ber; 8.15 Gram; 8.35 Ork conc; 9.00
V d zieken: 9.25 V d vrouw; 9.30 Gram;
9.35 Wateist: 9.40 Lichte muz; 10.00 Gram;
Metropole ork; 13.50 Gra_._.
muz; 16.00 V d jeugd; 17.20 Gram; 17.40
Beursber; 17.45 Gram; 18.00 Koorzang:
18.20 Spectrum v.h. Chr. Org. en Vereni
gingsleven: 18.30 R.V.U.: Mevr dr E Pe-
reira: ..Voedings-
De vrede schijnt in Hilversum nog
niet getekend te zijn. Het rommelt
nog steeds wat na. In de Radiogids
van de V.A.R.A. van deze week wordt
de vraag beantwoord wat de letters
A.V.R.O. betekenen. „Zoals de trou
we luisteraars zullen weten wordt
hier een omroepvereniging bedoeld",
aldus de Radiogids, „die veel prijs
stelt, hoge prijs stelt, op het uitzen
den van goede bonte programma's.
Dat dit in het verleden niet altijd is
gelukt, wordt duidelijk, wanneer wij
u de betekenis van de letters ver
klaren: „Ach Vara Redt Ons"
Nog eens Pilatus
Het is wel opmerkelijk en mis
schien toch een mankement in het
gemeenschappelijk overleg? dat in
deze lijdensweken tweemaal achtej- el
kaar op woensdagavond een televisie
spel ovet Pilatus wordt opgevoerd.
Verleden week gaf de NCRV Ons in
„Vonk in Judea" een blik op Pilatus
als de man die, als vertegenwoordiger
van de Romeinse bezetting in Jeruza
lem in politieke schermutselingen ver.
ward, Jezus veroordeelt en dan tot
wroeging komt.
Woensdag a.s. is het weer Pontius
Pilatus, die het middelpunt is in het
spel „Voor altijd Pilatus". Ook in dit
spel gaat men uit van de stelling, dat
Pilatus in feite niet besefte, wat hij
deed toen hij het „schuldig" uitsprak.
De schrijver Joseph A. H. Heyden-
dael tekent in zijn verklaring van het
stuk aan, dat iedere gelovige in zijn
leven voor een Pilatus-oordeel kan
komen staan en dat ook wij dan wel
licht pas later beseffen, wat wij ant
woordden op de confrontatie met de
eeuwige dingen.
De zangeres Corry Brokken heeft
een uitnodiging aanvaard morgen op
te treden voor de televisie en de
radio te Parijs, in de uitzending „Mu-
tó——l", uit de Olympia Halll.
i 18—20 uur. I. Orke
Géczy en Benedict Silberman: Rote Teu-
fel; Night of gladness; Stephanie gavof-
Carol. Detle\
;rber; 19.10 Or-
verdenking.
Hilversum II 298 m. VARA: 7.00 N'
1.10 Gym; 7.20 De Ontbijtchib; 8.00 N\
5.18 De Ontbijtclub. 8.50 V d
"0.10 Schoolradio. VARA
Müller, Ray Anthony
Billy May. Sound off; Little brown jug:
Jambalaya; Dancing in the dark; You
and the night and the music; I guess
I'll have to change my plan; Son
~-lne on your
werd Ja all
Mizzl; All
Glück bist du; Das MSrchen unserer Lie-
be; Folletti natturni; A scatto libero: Ta
bak und Rum; Fiddler's boogie: Dark
eyes: Mackl-Boogle: Twelfth Street Rag;
The Crazy Otto Rag; Junge, Junge; Auf-
takt; Dobs Dixie: III. 1. Sir Charles
ale; 2. Sir
TIPS
uit het buitenland
Hoe dit ook mag zijn, er zullen
stellig nog veel luisteraars over
blijven voor het Requiem van
Duruflé, het Concerto" grosso van
Handel en de Hymn of Jesus van
Holst, die, uitgevoerd door het
stedelijk koor en orkest van Bir
mingham, door het Brits Third
Programme worden uitgezonden.
(7.25—21.10)
Een hoorspel naar de Faust van
Goethe is om aoht uur te horen
voor Duitsland (363 meter). De
muziek is van Mark Lothar.
Beromiinsic- (567 meter) zendt
van tien over negen tot half tien
de cantate de Schoolmeester van
G. Ph 1 cie.mann uit.
■am; 11.00 R VU.: Eig
n Coolen: 11.30 Gevar
17.00 Idem: 17.20 Dansmuz; 17.50 Rege-
ringsuitz: Rijksdelen Overzee. Jeugdultz
Surinaamse vertellingen, door August Pen-
gel; 18.00 Nws en comm: 18.20 Hammond-
trio: 18.40 Act: 18.50 Gram: 19.00 V d
jeugd; 19.10 De grenzen open, caus; 19.25
VARA-Varia. VPRO: 19.30 V d jeugd
VARA- 20.00 Nws: 20.05 Tussen de regels
door; 20.15 Wien bleibt Wien: 21.10 Pro
gr na^r Joodse motieven; 21.45 Lichte
muz: 22.15 Tussen mens en nevelvlek.
".30 Strijkork: 23.00 Nws: 23.15 kind. KRO: 20.00 V(
in het gezamenlijk filmprogramma
geeft de N.T.S. vanavond een kleine
documentaire over de vervaardiging
van het beroemde Sèvres porcelein.
Dan volgt als hoofdfilm „Het huis
der stilte".
ProgramiT'O voor morgen
Gram: 23.50—24.00 Soc r
i Esperanto, spel.
pjET is weer even geleden, dat
op deze plaats de aandacht hebbq
gevestigd op een pas verschenen boel
Dit al geeft ons de vrijheid, nog eem
een boek te vermelden. Zulks temeei
daar er een is uitgekomen, dat q
bijzondere vermelding aanspraak mi|
maken.
doelen op het derde deel uit di
serie „Denkers van deze tijd", uitgt.
geven bij T. Wever te Franeker.
heeft tot onderwerp een vijftal fig*
die op het sociaal-economisch
denken van onze tijd belangrijke h
vloed uitoefenen of zonder wie
geldt speciaal Marx belangrijk
sociaal-economische gedachten uit on-
8 tijd niet denkbaar zijn.
Het boek handelt over Marx, Schuin,
peter, Sorel, Keynes en Röpke. Waarii
ons gevoel de betekenis van hu
boek schuilt? Hierin, dat het steil
doet uitkomen, hoe de sociaal-econfr
mische opvattingen die iemand aaj-
hangt niet maar aangelegenheden ziji
louter zakelijke aard, maar
die opvattingen rechtstreeks ontsprh
aan de kijk zelf, die men heeft q
het leven, wil men: aan de levensbi
schouwing.
J)E schrijvers (dr. K. J. Kraan ovb
Marx, prof. dr. S. U. Zuidema ove
Schumpeter, prof. dr. ir. H. van Rl»
over Sorel, prof. dr. F. de Ro»
over Keynes en D. W. Ormel
Röpke) aarzelen daarbij niet, naar di
diepte af te steken.
Terecht menen wij. Het komt de be
sproken en behandelde figuren toe
En wanneer men aanneemt, dat di
sociaal-economische opvattingen vooil
vloeien uit de levensbeschouwingen
dan moet men ook nagaan, wat du
achter die opvattingen aan levensbe
schouwing ligt.
Intussen kunnen wij hier welnlj
eer doen dan op de verschijning vu
dit belangrijke boek de aandacht
vestigen. Weinig meer, maar toch wel
iets. Dat zal dan hieruit bestaan dn
we een enkel kenmerkend citaat gi
ven.
£0 troffen ons in het artikel van di
Kraan qver Marx de volgende zin
nen: „Marx heeft geprofiteerd 1
Godsrijk zonder God. In plaats vu
het „totdat Hij komt" kwam „totdat Hti
komt". In plaats van „met Christui"
„zonder Christus". Helaas zag hij
de kerk van zijn dagen veel te wei
nig, dat het Christelijk geloof geet
opium is in de sociale tijd, doch hel
tonicum. Helaas riep de kerk van zijl
dagen aan de uitbuiters niet toe h«
woord van een Amos: „Hoort dit, gij
die fel zijt op de arme, om de weer
lozen des lands te vernietigen
hiervan de aarde niet beven?" En nq
beschaamt Marx ons, als hij profiteer-
van arbeidstoestanden, waarin
mens niet het verlengstuk zal zijn vu
de machine, een geborneerd arbeldi-
dier, maar waarin de mens zich mede
in en door zijn beroepswerk vol-men
selijk kan ontplooien. Dit is in den
wereld nog lang niet overal verwer
kelijkt".
JN het artikel van prof. Zuldenu
wordt de belangrijke sociaal-econo
mische filosoof Schumpeter ons gete
kend als „de intellectuele socialist':
„die meedoet uit z.i. louter rationele
en wetenschappelijke overwegingen
maar die ook anders kan".
„Hierin bestaat niet het minst de
invloed en betekenis van Schumpeter:
Een intellectueel, die zichzelf als
danig respecteert behoeft zich in dl
kring der intellectuelen niet meer t<
schamen, wanneer hij de komst van
het centralistisch socialisme inwacht
en metterdaad helpt versnellen'
Van Sorel schrijft prof. Van Riessco
onder meer: „De verdienste van Sorel
is, dat hij voor de moraal en de arbeid
is opgekomen, en dat hij de construc
tieve betekenis van de techniek door
zag. De balans slaat echter naar de an
dere zijde door vanwege zijn bijdrage
tot het verval van het denken en tot
de ontreddering van de levenspractijk.
Op de achtergrond van dit alles staat
een in wezen humanistische dwaling.
Sorel heeft in weerwil van zijn door
lopend pessimisme een ongeschokt
vertrouwen in de mens en in de men
selijke mogelijkheden om de moraal
te verbeteren".
JJIERBIJ moeten wij het laten. Wij
leven in een tijd, waarin het nut
tig en wenselijk is, dat wij de geesten,
waarvan zo grote invloed pleegt uit te
gaan, kennen en onderkennen. Dat
vereist inzicht en dat inzicht veron
derstelt studie. Deze studie heeft ech
ter een beloning in zichzelf.
Bij de studie van sociaal-economi
sche opvattingen, zoals ze, aan zekere
levensbeschouwingen ontspringend,
op ons tijdbeeld grote invloed oefenen,
kan dit boek over denkers van dexe
tijd ons alleszins van dienst zijn.
Benoemd tot onderwijzer aan de Prinses
Beatrixschool te Nijverdal: G. C. Bos te
Heino: aan de chr nat. school te Dedems-
vaart: H. A. van Niftrik te Amsterdam;
aan de chr nat- school te Kinderdijk:
J. Nap te Woerden en P. Boelema te
Aalsmeer; aan de hervormde school te
Opheusden. A. J Hoogesteger te Oud-
Beijerland.