CffRJSTFLUK
d;
Sluiten liefde en dienst
elkaar volkomen uit?
Puzzel mee
Belangrijkste Nederlandse
kerk tegen Verwoerd
Middenstand bereid naar
kritiek te luisteren
Een dromer
op pad
Niet te ernstig!
nemen
Gupa: EOÜTEN STOPSEL van Ceta Bever
2
Roeping
Prol dr. G. Brittenburg Wurth,
wiens negatief antwoord op de
vraag naar algemene dienstplicht
(let op het woord „dienst") wij
zaterdag overnamen. mediteert
verder in het Gereformeerd Week
blad wat over de redenen, waar
om men niet meer wil helpen.
TUATUURLIJK, w*j welen het heel
goed, hier zijn in het %-erleden
wel allerlei toestanden en verhoudin
gen voorgekomen, die dit in de hand
hebben gewerkt. Er is een tjjd ge
weest, dat heel wat vrouwen, ook wel
christen-vrouwen, hun dienstmeisjes
behandelden op een manier, die van
de slavernij niet 20 veel verschilde.
Het werd maar al te veel als een van
zelfsprekendheid beschouwd, dat de
ene helft van het menselijk geslacht
zich kon laten bedienen en de an
dere helft voor die dienst maar ge
reed had te staan.
te, ja, bijna alle meisjes ervoor
bedanken om nog langer zich
voor dat dienstwerk te .enen.
Maar of dit de enige verklaring
van het verschijnsel, .dat wij op
het oog hebben vormt, waag ik
toch te betwijfelen. Zou hier toch
ook niet zich openbaren een jam
merlijke devaluatie over heel de
linie van ons leven, ook van ons
christenleven, van de dienstge-
Ik geef het ogenblikkelijk toe,
dat euvel zullen wij stellig dan
niet alleen in één bepaalde groep
van onze samenleving moeten zoe-
En bij het uitspreken van dat
verwijt zullen wij niet alleen ln
één bepaalde richting moeten kij
ken, zoals wij maar al te vaak
doen. Dat ls in zekere zin ons al
ler grote font, ons aller ernstige
ONZE hele samenleving in al haar
geledingen begint zich toe lan
ger hoe meer te laten leiden door
dat fatale zoeken van alleen het
eigen belang en het najagen van
alleen het eigen succes en het stre
ven om alleen zelf zoveel moge
lijk carrière te maken.
En daarom: velen, die nu altijd
maar weer lamenteren over het
dienstbodetekort en de onmogelijk
heid om hulp in de huishouding te
krijgen, mochten weieens begin
nen de hand in eigen boezem te
steken. Want zo lang wij zelf veel
al nog zo weinig een leven leiden,
dat inderdaad in het teken van
het echte dienen staat, hebben wij
toch feitelijk niet het morele recht
om ons erover te beklagen, als
anderen niet direct gereed staan
ons te dienen en te helpen.
diepere zin geen algemene dienst
plicht? Wat betekent ons christen-
zijn nog, als daarin het dienstbe-
ginsel is weggevallen?
Kunnen wij Christus' lijden met
een gerust geweten gedenken, als
bij ons de bereidheid tot het ln
liefde dienen van onze naasten in
welke verhouding dan ook, geheel
ontbreekt, en als wij het maar
steeds meer vanzelfsprekend vin
den^ dat wij allen alleen het onze
Neen, wjj schrijven dit niet om,
ten behoeve van een meer gegoe
de categorie in onze samenleving,
meisjes uit een minder gegoede
categorie geestelijk de duimschroe
ven aan te zetten, alsof zij de eni
gen zouden zijn, die tot dienen
zich geroepen hebben te weten en
schuldig zouden staan, als zij
daarvoor zich niet beschikbaar
wilden stellen.
gaan afvragen, of wij op het punt
dig hebben.
En wij zullen daarmee niet mo
gen wachten, totdat anderen daar
mee een begin zullen gaan ma
ken; maar dan zal elk van ons
zelf op dit punt de eerste moeten
willen en durven zijn om in zijn
of haar eigen leven een nieuwe
koers in te slaan.
En om nu toch nog weer met
onze jonge vrouwen te eindigen:
een dienstplicht van overheidswe
ge zouden wij haar niet witten
aandoen, omdat wij, gelijk gezegd,
menen, dat wij daarmee haar
vrouwelijke natuur die nu een
maal op vrijwilligheid der liefde
is aangelegd geweld zouden aan
doen.
roeping
Maar vrijwilligheid
om Christus' wil, dat sluit tocï£
menen wij, ook voor een vrouw
elkaar allerminst uit. Want als
Christus ons roept en wij Zijn roe
ping In ons leven willen volgen
en is dat niet altijd de roeping tot
dienen? zal dit juist steeds de
echte liefdevolle vrijwilligheid bij
ons wekken.
Plant, 7 Ongebreideld. 10 Dier, 11 Gelijk
gespeeld, 12 Voorzetsel, 13 Schil, 15
Stevig, 16 Gezinslid, 17 Telwoord, 18 Deel
van het gelaat. 19 Futloos, 21 Tandeloos
zoogdier, 22 Kleur, 24 Eetgerei.
VERTICAAL: 2 Is. 3 Pilo. 4 Iel, 5 E,
Paard, 4 Pers. voornaamwoord, 5 Verschil,
van mening, 8 Onbep. voornaamwoord, 9
Mil. rang, 11 Bergplaats, 12 Onder an
dere, 13 Uitroep, 14 Groot feest. 15 Toe
spijs, 16 Onmeetbaar getal, 17 Reeds, 18
Kledingstuk, 20 Voor, 21 Godin, 23 Deel
van de Bijbel.
OPLOSSING PUZZEL NO. 89
HORIZONTAAL: 1 Cipier, 8 Sier, 9
Fa, 10 Ra. 12 L 1„ 13 Ren, 14 Arno, 16
Berk, 17 Vat, 18 Drum. 19 Uk, 20 Loos,
22 Pa, 23 Ka, 24 Etude, 26 Nes, 27 Emotie.
VERTIKAAL: 2 Is, 3 Pilo, 4 Iel, 5 Er,
6 Tank. 7 Gravure, 9 Ferm, 11 Arak, 13
Reus. 15 N.T., 16 Bros, 18 Do, 20 Lade,
21 O&se, 22 Pu, 23 Kei, 25 Em.. 26 N.T.
De Gereformeerde Onderwijzersvereni
ging in de kring der Gereformeerde
Gemeenten hier te lande zal haar alge
mene vergadering houden op 24 april
in het kerkgebouw aan de Boezem
singel te Rotterdam. De heer J. Kwek-
keboom, leraar aan het chr. lyceum te
Goes, zal spreken over „Ons kuituur-
begrip". De vergadering vangt om half
elf aan.
Advertentie.
Last van zenuwen t
Mijnhardt'» Zenuwtabletteo
helpen U er overheen.
De kerkelijke apartheid in Zuid-Afrika
Bij de voornamelijk Engels-sprekende Zuldafrikaanse kerken, die zich
tegen de kerkelijke apartheidsclausule in de nieuwe naturellenwet van mi
nister Verwoerd hebben verzet, voegt zich thans ook de belangrijkste Neder
lands-sprekende kerk, de Ned. Herv. Kerk. Een deputatie zal deze week naai
Kaapstad gaan voor besprekingen met de minister.
Elke kerk van betekenis heeft zich nu wat de kerkelijke apartheid betreft
tegen de minister verklaard.
Zoals men weet geeft de kerkelijke apartheidsclausule de minister en d
plaatselijke autoriteiten het recht, Bantoes te verhinderen kerkdiensten ii
zg. blanke kerken bij te wonen.
Maar hij verzet zich tegen een
ondeskundige beoordeling
(Van onze speciale redacteur)
T)E gang van zaken met het Consumenten Contact Orgaan en het prijzen-
en margebeleid van de overheid zijn twee belangrijke zo niet de be
langrijkste onderwerpen, waarover op het ogenblik in de middenstandssector
gesproken wordt. Het is dan ook begrijpelijk dat de Christelijke Kruideniers-
bond in zijn jaarverslag over 1956 uitvoerig aandacht besteedt aan deze beide
punten.
In het jaarverslag, dat dezer dagen is uitgebracht in verband met de jaar
vergadering van de C.K.B., die woensdag a.s. in hotel Noord-Brabant te
Utrecht gehouden wordt, stelt de secretaris van de bond, mr. P. J. v. d. Hout,
de vraag, waarom de C K.B. zich het afgelopen jaar zo druk heeft bezig
gehouden met de opric 'ng van het Consumenten Contact Orgaan. Is het
ook hier niet zo, dat wi zich verontschuldigt, zich beschuldigt?
Ja
Mr. v. d. Jfiout schrijft, dat de midden-
stander-detaiuist inderdaad bereid is een
ondeskundige beoordeling te negeren,
maar hij vraagt zich af, of deze midden
stander dit ook kan doen, wanneer de
ondeskundigheid wordt gedekt door de
naam van overigens representatieve
ganisaties, resp. weekbladen.
De middenstander-detaillist, die ziel
het publiek door de uitoefening van
functie een gezins-inkomen verschaft,
verzet zich tegen onderwaardering van
zijn beroep. Deze middenstander wil
zich hierbij echter beslist niet onttrek
ken aan het oordeel van de consument.
Zo betoogt mr. v. d. Hout:
„Men moet als organisatie bereid zijn
de consument eerlijk en klaar in te lich
ten over de praktijk van de handel, men
moet zich, ook in het publiek, openstel
len voor kritiek en discussie. Wij menen
te mogen stellen, dat in 1956 de C.K.B.
zich aan deze voorlich
ting en discussie aller
minst heeft onttrokken.
Anders gesteld: de
C.K.B. is een van de
weinige vakorganisaties
(de enige?), die zich
beschikbaar heeft ge
steld voor het geven
van voorlichting aan de
consument"..
De heer v. d. Hout spreekt er zijn
teleurstelling over uit, dat nog steeds
niet voor 100% opheldering is verkregen
over de voorgeschiedenis van de oprich-
het Consumenten Contact
ting
Margebeleid
Ten aanzien van het marge-beleid
wordt opgemerkt, dat reeds in 1956
marge-correctie gewenst was. Het o
leg met Economische Zaken was
tijds daarover al begonnen. Daarbij
kwam op 1 januari j.l. nog de A.O.W.-
premie, die de middenstander voor eigen
rekening moest nemen. Allerminst was
dan ook de stap verwacht, waartoe de
minister van economische zaken over
ging, namelijk: een zonder overleg be
vriezen of verminderen van de geld-
marge. In déze stap kan de secretaris
moeilijk een blijk van vertrouwen
Economisohe Zaken zien in het werk.
door de Christelijke Middenstandsbond
Boek
VAN Dfc DAG
„Oorlog en vrede van burger Ma
hasjavl" door M. Y. Ben Gavriël
vertaling C. de Dood, uitgave We-
reldboog-serie. Wereldbibliotheek,
Amsterdam, 202 blz.
Een boek om te lezen en te herlezen
ivegens zijn kostelijke humor. De lotge
vallen van een enigszins zonderlinge
Jood, vóór en tijdens de laatste oorlog
vormen de inhoud. De geschiedenissen
het leger worden zo amusant
teld, dat men wel een nurks moet
om daarbij zijn gezicht in de plooi te
kunnen houden. De oorlog is voor Ma-
hasjavi, de held van het verhaal en
zijn Joodse medestrijders in het Britse
leger, alleen maar een tijd met nieuwe
vermakelijke belevenissen. Bloed wordt
er gelukkig in dit boek nu eens
niet vergoten. Men kan er hoogstens
tranen bij plengen van het lachen.
Ds. S. J. Je Hoest 75 jaar
Ds. S. J. de Hoest, emeritus predi
kant der Nederlandse Hervormde
Kerk, viert vandaag zijn 75ste
jaardag.
Ds. De Hoest diende de gemeen-
n van Bunschoten, Garijp en ge
durende zestien jaar die van Menal-
dum, waar hij op 1 mei 1947 emeri
taat ontving. Hij vestigde zich daarop
te Rietveld en later te Utrecht, waar
hij nog als hulpprediker werkzaam
is. Hij was o.m. leraar godsdienst
onderwijs aan de hervormde kweek
school te Leeuwarden en bestuurslid
van de vereniging „Kinderzorg" in de
classis Leeuwarden.
en de daarbij aangesloten vakorganisa
ties in december (ten aanzien van de
prijsstabilisatie) werd verricht. Dit
werk wa>s niet in de laatste plaats ook
het belang van het Nederlandse volk.
Het zonder overleg systematisch bevrie
zen van de geldmarge wordt in strijd
geacht met het streven om in eerlijk
heid te komen tot een reëel en zakelijk
overleg in de praktijk.
Bpropmnpswvrk
NEDERL. HERVORMDE KERK
Bedankt voor Veenendaal: L. Kievit te
Woerden.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Bolnes: Th. Vollen-
hoven te Bergentheim.
Benoemd tot geestelijk verzorger van
de stichting Bloemendaal te Loosduienn:
F. H. Vonk te Ommen, die deze benoe
ming ook aanvaardde
GEREF. KERKEN (ONDER ART. 31)
Aangenomen naar Alkmaar-Broek op
Langendijk: kand. J. Strating te 's-Gra-
venhage. die bedankte voor Blokzijl.
Hoek (Z.) Uithuizen en voor Vrouwen
polder.
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Tweetal te Rotterdam-Charlois: W. van
Heest te Rozenburg en M, Vlietstra te
Eemdijk.
Beroepen te Aldergrove (Free Chr. Ref.
Church of Canada): G. J. Buys te Papen-
drecht.
Bedankt voor St. Jansklooster: L. Floor
te Nieuw-Vennep.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Leerdam: H. van Gilst te
Dirksland, die bedankte voor Gorinchem,
Slikkerveer, Veenendaal en -oor Waar
denburg.
EVANG.-LUTHERSE ,K
Drietal te Woerden: dr. C. H Lindijer
te Rotterdam, mejuffrouw M. A. Monsees
te Dordrecht en dr. C. J. Munter te
Groningen.
Tot gewoon hoogleraar in de facul
teit der wis- en natuurkunde aan de
Rijksuniversiteit te Groningen is be
noemd dr. J. Blauw. Hij zal onderwijs
geven in de sterrekunde.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Het ja-woord heeft gisteren in
vele kerken geklonken; mensen,
staande voor God en Zijn ge
meente, hebben betuigd dat zij
hun leven willen stellen in dienst
1 van de Heiland en tot de ge
meente van
Christus willen
behoren. God ze-
gene hen.
Dat ja-woord
(zij het dan in
de vorm en in
de taal van die
dagen) heeft
ook Jezus ge-
bruikt in de
laatste uren van Zijn leven op
aarde. Tot Judas als antwoord op
diens vraag of hij de verrader
zou zijn. En tot Pilatus, als be
vestiging op de vraag: „Zijt gij,
dus toch een Koning?"
Ondanks ons ja-woord blijft er
in ons toch iets leven van Judas
èn iets van Pilatus, iets van de
verrader èn iets van de twijfe
laar En daar is maar één wapen
tegen; iedere dag weer, en dat
heel bewust, ja zeggen tot God.
Ja zeggen in ons gebed, in ons
lezen in de Bijbel en ook in ons
dagelijks werk, in onze omgang
met mensen. Laten zien dat we
christenen zijn. Dan zult ge Gods
zegen ook dagelijks gevoelen.
COMMENTAAR
Hoogtepunt
Het was een diep-
I I ernstig hoorspel, dat
de K.R.O. zaterdag
avond bracht. Een
politierechter, door de sleur
zijn geloof in het recht ver
loren, gaat op zijn laatste zit
ting niet wee met de eisen van
het O.M.
Voor het laatst in zijn leven
wijst hij over de juridisch
weliswaar eenvoudige, maar
menselijk o zo gecompliceerde
en tragische zaken vonnis, maar
doet dit nu in naam van God,
uitsprekend, dat de straf later
zal volgenDe Officier tekent
hoger be*uep aan. Maar dan
zegt de politierechter: „Er is
geen hoger beroep voor u moge
lijk." Een merkwaardig en mis
schien wel dwüas gegeven, dat
G. Streefman aandurfde en
knap heeft uitgewerkt, zo, dat
hij de kern van de problematiek
van de rechtspleging raakte: de
spanning die kan bestaan tussen
het bewogen menselijke en het
juridische, tussen de eigen (ge
loof s) overtuiging en het wette
lijk voorgeschrevene. Dit aan
grijpend luisterspel was een
hoogtepunt in het radiopro
gramma van vorige week, iets
wat we rp de zaterdagavond
nauwelijks meer voor mogelijk
hadden geacht.
Toch nog mis
Het achterwege laten
van een teveel aan
tierelantijnen heeft het
zalerdagavondprogram-
ma van de K.R.O.,
televisie „Krocodil", wel wat
beter gemaakt, maar
als geheel is het toch nog mts.
Een enkel aardig shownummer
tje kon veel goedkoop vertoon
niet goedmaken. Jan Willem
Hofstra heeft zich vrij handig
door een entourageloze quiz
heen geslagen, maar vlot en
gezellig.nee. Zijn grootste
verdienste was, dat hij zijn
blunders met wat zelfspot
durfde goed te maken. Op
zaterdagavond verwacht de
televisiekijker geen cultuur,
maar het amusement dient toch
een beetje op peil te zijn. Deze
keer was niet slecht, maar in
hoofdzaak flauw.
Meneer Kijkus zegt:
„Die Hofstra's hebben het niet
gemakkelijk tegenwoordig
Tovenaarsleerling van
Dukas (21.15 uur)
Voor zijn ballade „De tovenaars
leerling" ontleende Goethe de stof
aan een oude volkslegende, waarin
wil gezegd worden dat een wijs
heid, die niet ten volle beheerst
wordt, ontaardt. De leerling van
een tovenaar wil namelijk bij
diens afwezigheid hetzelfde doen
als z'n meester: een bezem water
laten halen om de grond te
schrobben. Hij kent maar één
toverformulenief de bezwerings
formule. De bezem sleept steeds
meer emmers water aan, in steeds
sneller tempo. In grote angst hakt
de leerling de behekste bezem in
twee stukken. Maar daar gaan
Ongeveer 290 miljoen
radio's in de
gehele ivereld
In 1055 waren er naar schatting in
de gehele wereld ongeveer 200 mil
joen radiotoestellen, waarvan ruim
de helft in Noord-Amerika..
Het statistisch jaarboek der Ver
enigde Naties over 1055 meldt ver
der, dat de inwoners van Engeland
en Amerika begin 1056 bijna negentig
procent van het aantal televisie
toestellen bezaten, dat toen op de
wereld in gebruik was.
In de Verenigde Staten steeg het
aantal televisietoestellen van 12,5
miljoen in juli 1051 tot 39 miljoen
ln juli 1956 en in Engeland van 1
miljoen tot bijna 5,9 miljoen.
Orkestjubilea
De televisie is een hulpmiddel om
aan door de radio bekend geworden
orkesten nog grotere bekendheid te
geven. Hebben we eerst kunnen
beide bezemstompen (muzikaal kijken naar receptie en jubileum-
uitgedrukt door een canon) water
halen en het hele huis dreigt
onder te lopen. Op het laatste
moment komt de tovenaar zelf
aan en met een krachtige tover
spreuk bezweert hij het gevaar.
Nog even blijft de sfeer van het
betoverde huis hangen. Maar ten
slotte verloopt alles rustig. De
Franse componist Paul Dukas
(18651935) heeft naar deze bal
lade een zeer suggestief muziek
stuk gemaakt, een brok fascineren
de programmamuziek. U hoort
vanavond het orkest van de
Parijse Opera o.l.v. Robert Bene-
detti.
Na het optreden van het meisjes
koor Sweet Sixteen onder leiding
van Lex Karsemeyer zendt de
N.C.R.V. het hoorspel „Studenten
zitten baby", geschreven door G.
van Heerde, uit (8.40—9.15).
Voor Hilversum II is vanavond
om vijf over acht de familie Door
snee weer aan de beurt.
Om tien voor tien vervolgt de
VARA haar lezingen ,,De grote
kans van 1957, de gemeenschan-
pelijke Europese markt". Drs. D.
Roemers spreekt over de opbouw
van het verdrag.
Programma voor maandag
ram; 7.45 Morgengebed en lit kal;
vs en weerber: 8.15 Gram; 8.50 V
it: 9.35 Waterst: 9.40 Lichtbaken,
10.00 V d kind: 10.15 Gram; 10.30
radio; 10.55 Gram: 11.00 v d vrouw;
I Angelus: 12.03 Gram;
"2.33 Gram:
13.20 Lichte
viering van de Ramblers.
de Zaaiers, het AVRO-amusements-
orkest, aan de beurt.
De Ramblers stonden „in het zil
ver" voor de camera's, maar de
Zaaiers, die op zaterdag 13 april a.s.
zullen worden gehuldigd, hebben dan
feest, omdat ze vijf jaar bestaan.
Wat er al niet feestelijk wordt her
dacht! Maar we gunnen het orkest
goede woorden, bloemetjes en hand
jes en voor de kijkers is het weer
eens iets anders.
meded;
13.00 Nwi
Schoolradio:
56
an me
l__rwas nutteloos. Op alles wat de
Dromer zei, antwoordde Gerard met een uitval
naar „die kerel", die zijn leven verwoest had.
Moedeloos gaf de Dromer het op en traag slof
te hij naar beneden, waar Cornelia hem ontving
met de woorden:
Geen resultaatik heb het je gezegd
Nog geen resultaat, verbeterde de Dromer,
maar ik geef het niet op. Hij moet toch iets
menselijks in zich hebben en daar moet ik hem
treffen.
Als jij Gerard genezen kunt zal er ergens
wel een vrouw te vinden zijn die jouw opvoeding
ter hand wil nemen, zei Cornelia op haar gede
cideerde toon.
Hieraan hoop ik je later te herinneren, ant
woordde de Dromer.
XI
Na een door zorgelijke gedachten zwaar ge
worden nacht stond de Dromer in het vroege
zonlicht, dat speels door het raam van zijn
slaapkamer viel, te peinzen op de eerste stap die
hij zetter kon in het geval van zijn vriend. Na
verschillende plannen gemaakt en ook weer ver
worpen te hebben, kwam hij tot de overtuiging,
dat hij niets beters kon doen dan een onder
zoek instellen naar de vrouw van Gerard.
Cornelia wist haar adres niet. maar de Dro
mer had in het dorp van Janna en pal naast de
boerderij van haar ouders een jeugdvriend wo
nen, die zijn tijd doorbracht met hereboeren op
eer. soort ridderhofstede.
De ouders zouden wel weten waar hun dochter
te vinden was, oordeelde hij en vol goede moed
toog hij het pad weer op.
Je weet wat ik gezegd heb, had Cornelia
hem bij zijn vertrek toegevoegd en hij zag daar
in een goed voorteken.
Hij voelde zich nu een man met een taak in
het leven, die hem zou genezen van zijn verlan
gen naar het onbereikbare.
Zijn gesprekken met Cornelia hadden hem
overtuigd, dat een ander geluk dan hij achter
volgd had. voor hem gereed lag als hij zijn taak
volbracht zou hebben. Waarom dacht hij nu tel
kens aan de bijbelwoorden: en hij reisde zijn
weg met blijdschap. De Moorman, wien dit
woord gold, had iets van grote waarde gevonden,
terwijl hij nog maar op weg was om het geluk
te zoeken. De weg die hij te gaan had was lang
en het was laat dn de avond toen hij eindelijk
bij zijn jeugdvriend aankwam.
Deze vriend was een gelukkig man met zijn
jonge vrouw en twee schatten van kinderen, en
hij kon niet zwijgen over zijn geluk tegen de
vriend, die nog steeds niet wist hoe een vrouw
het leven van een man veranderen kon. Hij
sprak niet maar hij zong toen hij de Dromer
vertelde hoe rijk hij wel was. Zijn vrouw had
van de ietwat boerse jongeman een dichter ge
maakt, die onbewust poëzie maakte
Pas nadat hij de Dromer volledig verteld had
hoe goed het hem ging, vroeg hij naar het doel
van het onverwachte bezoek. Voor een gewoon
praatje of een onderzoek naar zijn gezondheid zou
de Dromer niet naar zijn afgelegen dorp geko
men zijn.
Ben ik ook niet, al doet het me goed je
weer eens te zien, antwoordde de Dromer en
met een lichte buiging naar de vrouw van zijn
vriend voegde hij er aan toe: En om eens
met je vrouw kennis te maken, dat is de reis
alleen al waard. Hiermede maakte hij een goe
de beurt bij zijn vriend, die meende dat zijn
vrouw de enige vrouw ter wereld was.
Geestdriftig begon hij weer haar lof te zingen,
doch zij remde hem:
Laat nu eerst je vriend eens aan het woord
komen.
Ik luister liever, vertel jij daarom maar
eens iets over je buren.
Beste mensen allemaal, ik heb nooit met
een van hen woorden of Last; we helpen elkaar
als het nodig is en voor de rest leven we ons
eigen leven.
Ken jij de boer van Lommerrijk goed?
Ik ken hem alsof hij mijn eigen vader was
Elk jaar komt hij me een gulden pacht brengen
voor een stuk weg. dat eigenlijk mijn eigendom
is maar dat hij niet missen kan.
Weet je niet meer van hem?
Er valt niets van hem te weten, hij is eer
boer van de bovenste plank en beter kan je var
een mens niet zeggen Het is jammer dat de mai
geen zoon heeft, want nu is er geen opvolger e>
dat is erg voor °en boer, die hart heeft voor zij
stee.
(Wordt utroolya,
16.00 V d 3
d Jeugd; 17.40 Beursbei
uitz: Rijksdelen Over
fiS omlsche o
het Koninklijk li
18.00 Lichte
18.30 Metropoli
j; 19.10 Uit h„.
19.20 Harprecital; 19.45 Act;
Uit hi
sital; 1.
meditatie; 21.00 Pi:
»nds binnenl
unplice, opei
18.20 Sportpra
en solist: IS
:k der boeki
tal: 21.30 Een
us: 21.45 La Fin-
23.00 Nws; 23.15-
AVRO: 7.00 Nw:
opening:
9.00 Gvm
9.15 Grar
VPRO:
Nws. 8.1
9.10 V d
met eomm; 17.45 Caus; 18.00 V d kind; 18.55
Weerber: 19.00 Nws; 19.15 Stad en land:
19.40 Sport; 19.45 Ork.conc; 20.00 Gevar.
Progr; 20.30 Ork.conc: 21.30 Quizpr 22.00
Nws; 22.15 At home and abroad, caus:
22.45 Kamermuz; 23.15 Rep; 23.45 par.
overz; 24.00 Nws; 0.08—0.13 Koersen.
TIPS
uit het buitenland
Interessant kan de uitzending van
het Engelse Light Progr. zijn (1500
en 247 meter): „Ik zal die dag
nooit vergeten", waarin bekende
personen het verhaal vertellen van
een onvergetelijke dag in hun
leven (21.46).
De radio in het buitenland, en
in het bijzonder de Engelse en
Franse, besteedt de gehele dag
veel aandacht aan het bezoek
van koningin Elizabeth aan
Parijs. Omstreeks negen uur kan
men nog kiezen tussen de repor
tages, uitgezonden door Enge
land (330 meter) of Parijs (1829
en 193 meter).
De muzikale komedie van Hans
Lang, Hofloge, naar het Engelse
stuk van J. M. Crawford, wordt
om negen uur uitgezonden door
de Norddeutscher Rundfunk (93,6,
93,0 en 88.5 MHz).
Het Omroep-amusementsorkcst
speelt om half tien voor het Ne
derlandse programma van België
(324 meter).
Van half elf tot elf uur wordt
voor Duitsland 363 meter een voor
dracht gehouden, getiteld „Rebel
lie tegen de dood".
12.30 Land- en l
conc: 13.00 Nw
13.20 Metropole-ork; 13.55 Beursbér;
Gram: 14.40 Schoolradio: 15.00 Vdvi
ïc.Y'?0' en "ian°." 16-°5 Blaaskw
TELEVISIE
VANAVOND
Wie gedacht had vanavond eens
een flink „Goed zo"-programma op
het scherm te zien, wordt teleurge
steld: de „Tussenbatte Zonnetrein",
waarin Johan Bodegraven 'n praatje
zal maken, duurt maar tien minuten.
Verder brengt de NCRV o.m. een
reportage over het Kamerlingh On-
neslaboratorium te Leiden (20.40).
Programma voor morgen
NTS: 14.45-15.4!
Parijs; 20.30 Joi
22.30 FUmprogr.
Brits Kon. bezoek
LJET IS een merkwaardige rede, dit
prof. Oud heeft gehouden voor dt
algemene vergadering van zijn tegen
woordige partij, de V.V.D. We hebbes
er in onze krant van zaterdag een uit
treksel van gegeven.
Hierop komt het neer, dat prof. Oud,
de grote schrijver over onze parlemen
taire historie, gemeend heeft, alsnof
een hoofdstuk te moeten toevoegen
aan onze jongste kabinetsformatie
Alsof deze nog niet lang genoeg had
geduurd en alsof daarin niet allerlei
mogelijkheden waren beproefd.
Prof. Oud blijkt nu allerhande prin-
cipiële scheidslijnen te zien tussen dtf
socialistische en wat hij dan maai
gemakshalve noemt de niet-socialiif
tische partijen. Deze al te eenvoudige
onderscheiding is natuurlijk op zich
zelf al uitermate verwarrend en dat
was misschien ook wel de bedoeling
van de spreker.
Men kan zich al dadelijk afvragen,!
of prof. Oud de aangewezen man is
om op principiële verschillen, als hij
bedoelt, attent te maken.
F)E MAN die in juni 1945 als voor-
zitter van de Vrijzinnig-Democra
tische Bond een rede uitsprak onder
de veelbelovende titel „Houdt koers
om het jaar daarop een leidende rol
te spelen in de oprichting van
Partij van de Arbeid, om later deie
partij weer vaarwel te zeggen en oni
sindsdien van de verkiezingsplate»
van de V.V.D. droefgeestig aan te zien
hij moest met het aangeven van
principiële verschillen eigenlijk wat
voorzichtiger zijn.
Het is trouwens ook uit de jongste
rede van prof. Oud niet duidelijk ge
worden, wat hij dan nü weer wèl wil
Kennelijk wil hij de socialisten uit
de regering. Wil hij dan een kabinet
van rechterzijde plus liberalen? Blijk
baar niet, want hij haast zich te
verzekeren: „Die positie zou ik zo
enigszins mogelijk liever vermijden".
In deze laatste zin schuilt misschien
de kern van heel prof. Oud's betoog.
De socialisten moeten er uit, maar
voor het overige wil spreker zoveel
mogelijk vermijden. K.V.P. en A.R.
moeten het maar samen doen, luidt nu
zijn laatste wijsheid. Dat zou wel een
uiterst vreemde positie worden: een
kabinet op zo smalle basis, afhanke
lijk van de steun der liberalen, die
zelf niet zouden meedoen.
PJET*IS DUIDELIJK, waar de twee
kardinale fouteib schuilen in het
betoog, dat prof. Oud voor de alge
mene vergadering van zijn huidige
partij heeft afgestoken.
De eerste is er een van een onduld
bare simplificatie, alsof dè principiële
scheidslijn zou lopen tussen socialisten
en „niet-socialisten".
Men weet beter. Er lopen in het
politieke leven heel wat principiële
scheidslijnen. Dat komt, omdat ons
volk de politiek wenst te nemen als
een ernstige zaak. Zo is er veel, dat
de protestantse partijen scheldt van de
socialistische partij. Maar er is ook
veel, dat de protestantse partijen
scheidt van de liberale partij. Na zijn
vruchteloze pogingen om te geraken
tot een „derde macht" had prof. Oud
dat kunnen weten.
Hij wil voorts toch niet gaan be
weren, dat er geen principiële scheids
lijnen meer zouden lopen tussen zijn
liberale partij en bijvoorbeeld de
K.V.P.? Ons dunkt, zijn liberale vrien
den zouden hem willen zien aan
komen.
£)IT IS dan de eerste fout In het be
toog van prof. Oud, de suggestie
namelijk alsof beslissend ls de scheids
socialistenniet-socialisten.
tweede fout ligt in de gevolgtrekking
die de spreker uit zijn eerste fout
maakte: dat in het kabinet de socia
listen, gesteund door een weifelmoe
dige K.V.P„ de toon aangeven. De
anderen zouden alleen maar dienen
als randversiering.
Het is goed, dat de heer Tilanus deze
beschouwing zaterdagmiddag maar
terstond heeft gebrandmerkt als „sto
ken". Want zij is al evenmin op waar
heid gegrond als prof. Oud's zienswijze
op de principiële onderscheidingen.
Ons kabinet is nu eenmaal zoals
met elk kabinet in Nederland het ge
val zal moeten zijn een compromis
kabinet. Niet voor niets heeft nog on
langs de socialistische fractievoorzitter
een socialistisch minister gekapitteld:
hij had tè veel toegegeven. Niet voor
niets ook klaagde onlangs het socia
listisch partijblad, dat onder de be
staande omstandigheden de socialisten
niet méér konden bereiken.
Van een compromiskabinet zal men
t en dan iets moeten slikken, dat
men niet aangenaam vindt Aan de
andere kant zal men in de politiek van
zulk een kabinet nog heel wat van
eigen wensen kunnen verwerkelijken.
In de stokende activiteiten van prof.
Oud kwam het wellicht van pas, dat
hij een vertekend beeld gaf van het
kabinet, maar daarvoor school dan ook
in zijn rede naar ons gevoel net tè
veel politiek. Dus doet men verstan
dig, het betoog ook ditmaal niet tè
irnstig te nemen.