D
NEUROTONIC
Geen jeugd van hel
Bronnenboek
"1
Tolerantie en intolerantie
sluiten elkaar niet uit
ZENUWEN
I-klas Baby-verzorging
met Babyderm-preparaten
Kamper schooldag op 23 mei
SPOEL OM die melkfles!
Een dromer
op pad
Hongarije
2
KANTTEKENING
Het gaat niet vanzelf
In Belijden en Beleven schrijft
prof. dr. R. Schippers, dat er aan
hel bekende Bronnenboek wel wat
mankeerde xoals van verschillende
zyden is aangetoond en dat er nog
tvel heel wat anders op het platteland
onder de jeugd leeft dan de kinkel-
achtigheid, i vaar het Bronnenboek
dan een boekje over heette open te
doen. Dat laatste vond mede z'n
oorzaak daarin, dat de enquêteurs
vaak weinig begrip voor en helemaal
geen geestverwantschap hadden met
de geestelijke achtergrond van het
orthodox-protestantse deel van ons
volk. Sprekende over de gereformeer
de jeugd {maar waarom zou het van
anderen niet geldenvervolgt prof.
Schippers:
jQAT is allemaal goed en wel.
Doch op één voorwaarde. En
dat is dan deze, dat we niet moeten
gaan denken, dat het over de hele
staat met die jeugd, als het Bronnen
boek zei dat het er lelijk en slecht
voorstond.
Daarmee wil ik niet beweren
dat de waarheid in het midden
ligt. En ook niet volstaan met de
opmerking dat we niet mogen ge
neraliseren en niet alles over één
kam mogen scheren.
Neen, wanneer ik duidelijk en
onbewimpeld stel, dat het beeld
van het Bronnenboek een onzui
ver beeld was, wil ik er even dui
delijk en onbewimpeld bij zeggen,
dat er w 1 wat loos is:
Daarbij heb ik dan speciaal het
oog op de gereformeerde jeugd
van het platteland. Daar zitten
niet alleen prachtige jonge men
sen bij de vleet onder; daar kan
ook eerlijk van getuigen, dat
generatie terug.
Maarook de plattelandsjon-
geren bevinden zich in een
stroomversnelling. Zo las ik dezer
dagen. En zo is het.
Het zou ook te gek zijn, als het
niet zo was.
HET GAAT er helemaal niet om,
dat onze gereformeerde meis
jes en jongens op het platteland
geen leuke en flinke meisjes en
jongens zijn. Maar het gaat er
om, dat de situatie, waarin zij op
groeien, vaak niet zo best is;
en dat het gezin, waartoe zij be
horen, nog bijna geheel het type
vertoont van het gezin van vijftig
jaar terug; en dat men van het
catechisatielokaal soms ook nog
hetzelfde moet zeggen; en dat er
te weinig mensen zijn, die begrij
pen dat het tempo van tegen
woordig toch anders is dan van
vroeger, ook het tempo waarin
men als jong mens verantwoorde
lijkheid krijgt en leert dragen,
En nu zóu het geen jeugd zijn,
praten dan om ze te nemen. En
vooral, als de een er over gaat
praten f>n di ander vindt het pra
ten van de een maar wat eenzij
dig, dan gaat die ander haast
vanzelf meepraten.
In dat meepraten wil ik niet
veel anders doen dan zeggen: het
gaat niet vanzelf goed. En het
gaat ook niet goed indien we vol
staan met het nieuw leven in
blazen aan de dorps-J.V. en aan
de M.V. ter plaatse en maar een
bloeiende Arjos hebben en een
dito C.J.B.T.B. Dat zal er ook al
lemaal bij behoren, maar niet
minder het voetbalveld, niet min
der een verbetering van de stijl
van het vrijen, niet minder een
vernieuwen van het patroon van
de manier waarop de zondag
wordt doorgebracht.
Het gaat niet vanzelf goed. En
wanneer er niets aan gedaan
wordt is de kans echt niet zo
denkbeeldig dat we over een aan
tal jaren een gereformeerde jeugd
op het platteland hebben, die dan
waarempel een aantal trekken zal
vertonen die in dat vermaledijde
Bronnenboek werden geschetst.
ging; goed ging in de situatie,
waarin zij leven.
Want jeugd is openheid, snel
heid van reactie, verlangen naar
begrip, vragen naar eerlijkheid,
doorzien van vormendienst. En
jeugd is daarom ook daad, doen
wat je goed vindt en er niet om
heen draaien, zeggen wat je
denkt, de dingen voor honderd
procent nemen, je kans waarne
men, je niet laten opsluiten, je
aansluiten bij de anderen. Jeugd
is nog veel meer. Maar in elk ge
val is jeugd zo. dat jeugd de dui
zend gevaren niet ziet die de
ouderen al hr jj-*-
den, voordat
deur stonden.
Daarom zit jeugd j
de stroomversnelling,
er is. Jeugd en stroomversnelling
behoren bij elkaar. Nu onze tijd
door het beeld van de stroomver
snelling kan worden getypeerd,
ziet u voor uw bezorgd geestesoog
de jeugd, ook de gereformeerde,
die midden tussen de klippen zit
en het schuim spat naar alle kan
ten en de stroom is niet te stui
ten; er is een serie draaikolken
en u houdt uw hart vast.
INTUSSEN wordt er dan over
l maatregelen gepraat- Graag wil
ik daar eer keer over meepraten.
Het is makkelijker er over te
Diesrede van prof. dr. H. W, Obbink
Bij het probleem van de religieuze tolerantie heeft de rector magnificus
der Rijksuniversiteit te Utrecht, de theoloog dr. H. W. Obbink, enige kant
tekeningen gemaakt in zijn rede ter gelegenheid van de 321ste dies natalis*
der universiteit, die gisteren in de Domkerk werd gevierd in een zitting!
van de academische senaat.
Prof. Obbink lette hierbij speciaal op enige gegevens uit de godsdienst
geschiedenis, niet omdat hij meende, dat nu juist deze wetenschap de op
lossing zou kunnen brengen van dit zeer gecompliceerde vraagstuk, dat de
laatste jaren opnieuw gedachtenwisselingen heeft uitgelokt, maar omdat hij
van oordeel was dat juist deze gegevens zich tegen een al te gemakkelijke
en tegenwoordig nog al eens aangeprezen oplossing verzetten.
niet verdovend
maar genezend
he* zenuwpreparaat dezer tijden
Puzzel
Uitvoerig schonk prof. Obbink
dacht aan wat men in onze tijd verstaat
onder tolerantie en intolerantie.
woord heeft immers sinds lang zijn
kelvoudige, rechtlijnige betekenis die het
in de 17de eeuw had. verloren; toen bete
kende het: dulden en toelaten van een
andere dan de staatsreligie of -confessie
die alleen in de strikste zin van 1
woord bestaansrecht had. Maar de n
derne' tolerantie is een uitermate coi
plex verschijnsel, dat elementen van zt
verschillende herkomst in zich draagt.
Aan het einde van zijn rede zeide prof.
Obbink met zijn kanttekeningen eenzij
dig te zijn geweest, omdat hij zich heeft
afgezet tegen de moderne tolerantie-idee,
die eenzijdig uitgaat van de humaniteit.
Wanneer wij het probleem van de reli-
wnrrll 1 I k... gieuze tolerantie in zijn juiste proporties
wordt U volledig de baas met j willen zien, dan gaat het evenwel niet
aan alleen maar te luisteren naar
het hedendaagse tolerantisme over
recht van religieuze uitspraken te zeg
gen heeft. Wij moeten evenzeer luisteren
naar de stem van de godsdienst zelf.
Men lost een probleem nu eenmaal
niet op door de ene helft er van buiten
beschouwing te laten en door de gods
diensten op grond van een norm van
buitenaf voor te schrijven hoe zU mogen
spreken over hun eigen boodschap.
De tolerantie, na eeuwen van strijd
worven. is een zo groot goed. dat wij het
met alle kracht hebben te bewaren, al
dus prof. Obbink. Daarom mag, naar zijn
mening, van de godsdiensten wel dege
lijk worden geëist, dat zij in hun gedrag
tegenover andersgelovigen zich laten
leiden .door dit humanitaire beginsel.
ZU behoeven daarmee in het minst
niet toe te geven aan een zeker relati
visme wat hun boodschap betreft. Zij
hebben zich alleen steeds weer te herin
neren dat zU krachtens hun aard geen
andere dan geestelijke middelen mogen
gebruiken om hun prediking tot gelding
te brengen.
Het valt niet te ontkennen, dat hierte
gen door alle godsdiensten en denomina
ties daarvan in de loop der eeuwen
zeer ernstige wijze is gezondigd en
wel wordt gezondigd. Maar dat vloeit
niet voort'Uit hun eisen wezen, noch uit
-hun absoluutheidsaanspraken. Tet vloeit
ypórt uit een naar hun eigen maatstaf
verkeerde interpretatie van die aanspra
ken, waarbij al te zeer menselijke mo
tieven meespreken, zo zei prof. Obbink.
Alle gedragingen, die ten doel hebben
andersgelovigen op welke wijze dan ook
onder pressie te zetten of in een kwaad
daglicht te plaatsen of te belemmeren
in hun religieuze leven, overschrijden de
grens van wat spr. zou willen noemen
de legitieme intolerantie. Deze houdt in,
dat een godsdienst leeft uit zijn eigen
absolute" waarheid, die hij door predi
king en voorbeeld tot gelding tracht te
brengen, en verwerpt wat daarmee
strijdt.
Deze legitieme intolerantie schijnt spr.
zeer wel verenigbaar met de tolerantie
welke de humaniteit ook van de religie
vraagt. Tolerantie is ln de grond van de
zaak niet (behóórt althans niet te zün):
OPGAVE PUZZEL No. 83
Horizonaal: 1 vaartuig, 5 waterbe
woner, 7 wilde haver, 8 de eerste
vrouw, 10 spil, 12 slede, 13 scheiding
der continenten. 15 afval, 17 vogel, 19
broeder, 20 drank. 22 bevel, 24 tande
loos zoogdier, 25 telwoord, 27 voor
keur, 28 insekt. 29 wijnmaat.
Verticaal: 1 tijdperk, 2 lokmiddel.
3 munt, 4 voorzetsel, 5 daer, 6 roe, 9
vader, 11 dochter van Laban. 13 fami
lielid, 14 ernstig. 16 reeds. 17 vreemde
munt, 18 vogelverblijf, 19 woning, 21
drank, 23 reeds, 24 oppervlaktemaat,
26 zangnoot, 27 krachtaanduiding.
OPLOSSING PUZZEL No. 82
Horizontal: 1 pompoen. 6 geel, 8
abeel, 11 on, 12 mes, 14 er, 15 ha,
16 ba, 18 dor. 19 pu, 20 sleep, 22 pöse,
24 trompet.
Verticaal: 2 omber, 3 pee. 4 eg,
5 neon. 7 en 8 amen, 9 es, 10 laars,
13 harp, 16 boete 17 gust, 18 de, 19 Po,
21 lam, 23 er.
Advertentie
Huidje van alle smetten vrij,
hoofdje rein met gezonde haargroei
VAN HER EN DER
In de Slowaakse Lutherse Kerk ls een
Slowaakse vertaling van het Nieuwe
Testament en de Psalmen gereed ge
komen. Aan een vertaling van de
overige boeken van het Oude Testa
ment wordt gewerkt.
Vluchtelingen ln West-Beriynse kampen
hebben meer dan duizend mark bU-
eengebracht voor de refugees in Hong
Kong De BerlUnse vluchtelingen ont
vangen zelf heel weinig zakgeld. In de
vluchtelingenkampen neemt 25 a 30 pet.
van de bewoners deel aan de protes
tantse kerkdiensten.
De Hogeschooldag van de Gereformeerde Kerken wordt dit jaar ge
houden in de Burgwalkerk te Kampt-n op donderdag 23 mei.
Na de opening om tien uur doet de rector, prof. dr. A. D. R. Poijman,
enige mededelingen. Sprekers zijn prof dr. H. Bergema over Eschatologische
visie en dr. K. A. Schippers over De kerk tussen verleden en toekomst.
Ds. C. W. Keur uit Den Haag spreekt het slotwoord. De leiding van de
Schooldag heeft de curator ds. D. Scheele uit Assen.
De avond tevoren wordt om half acht de bidstond gehouden, waarin
ds. J. L. Wielenga uit Hilversum voorgaat.
een zonder onderscheid accepteren van
elke religieuze opvatting als betrekkelUk
waar. ZU ls een respecteren van de mens
die achter deze opvatting staat, zo ein
digde prof. Obbink «Un rede.
Vervolgens werden aan dr. Hermann
Mannheim en dr. Geofrey B. Dowling
uit Londen en prof. dr. M. Ewing uit
New York, ere-doctoraten verleend. Pro-
motores waren resp. prof.- mr. W. P. J.
Pompe, prof. dr. J. F. Nuboer en prof.
dr. ir. F. A. Vening Meinesz.
BEROEPINGSWERK
NEDERL. HERVORMDE KERK
Beroepen te Kinderdijk: J. Wieman te
Oudewater.
Bedankt voor Heerjansdam-Kijfhoek:
K. van Beek te Hontenisse.
Aangenomen de benoeming tot vikaris
te Warnsveld: kand. J. Weerneker te
Bennekom.
Beroepbaarstelling: vik. D. Oliemans,
Stuyendijk, Heinenoord.
GEREF. GEMEENTEN
Vergaderingen
Morgenland
De jaarvergadering van de Morgenland
zending wordt op 3 april in ,,De
Woonstede" te Utrecht onder leiding
van de voorzitter, mr. M. P. Th. van
der Hoop van Slochteren gehouden.
Ds. H. Pol geeft een overzicht van de
toestand van de vereniging en dr. P.
Berron die dan in Nederland zal zijn
teruggekeerd, spreekt over actuele
vragen uit het Nabije Oosten en het
werk der Zending. De vergadering
vangt om half drie aan.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Wie is het?
Twaalf discipelen en een van
hen was de verrader. En niemand,
niemand van de anderen wist het,
vermoedde het zelfs maar. Mis
schien wist Judas zelf op dat
ogenblik nog niet dat hij zover
zou gaan als hij ging. Zomin als
Petrus wist dat
hij enkele uren
later zijn Hei
land zou ver
loochenen.
Johannes be
schrijft het al
dus: Jezus doop
te het stuk brood
in en gaf het aan
Judas, de zoon
van Simon Iskarioth. En na dit
stuk brood, toen voer de satan in
hem.
Het wil dit zeggen: dat de satan
altijd aanvalt op de zwakkë plek
in uw hart. De hebzucht van Ju
das, de grote mond en het kleine
hart van Petrus. Bij u is het wel
licht de ij delheid èn bij een ander
het egoisme.
Hoe voller uw hart is van God
en van Zijn dienst, hoe minder
kans de satan maakt. Maar
wie staat zie toe dat hij niet
valle.
Argument
Ondanks alles wat er
over de noodzaak van
de Verseltunnel is ge-
schreven, zullen niet
allen er het belang misschien
direct van inzien. Daarom zijn
klankbeelden zoals Henk van
Stiperiaan er voor de V.A.R.A.
er een gaf gelukkig. Een chauf
feur van een vrachtauto, die
er in aan het woord kwam,
vertelde dat. hij bijna 1 i uur
voor de pont stond' 'te wachten.
Dat is een hard argument en
daarom was dit klankbeeld in
de tOOS. 'j
Salzburg
Voor de N.C.R:V.-microfoon
vertelde Herman Felderhof later
in de radiokrant over de om
geving van Salzburg, de stad
die deze zomer het doel zal
zijn van de dubbele N.C.R.V.-
reis, een reis namelijk, die
radio- en reisvereniging ge
zamenlijk organiseerden. Her
man Felderhof zit er al een
paar dagen en wat hij vertelt,
doet de reislustigen wellicht al
hun pas opzoeken De belang
stelling voor de reis kunnen we
derhalve wel gissen.
Vioolconcert in A van
Mozart (9.10 uur)
Zen derwisseling
Maandag 1 april wisselen de om
roepverenigingen weer van zender.
Hilversum I geeft dan de program
ma's van de N.C.R.V. en de K.R.O.
Over Hilversum II zenden de V.P.
R.O., A.V.R.O. en V.A.R.A. uit.
In de tijd van drie maanden
schreef de 19-jarige Mozart in 1775
te Salzburg vijf Concerten voor
viool en orkest, waarvan die in G
(K.V. 216), in D (K.V. 218) en in
A (K.V. 219) de meest gespeelde
zijn. Het zijn alle driedelige con-
certen: een snel eerste deel .met ook verscheidene
vier tutti (alle instrumenten) en
daartussen besloten soli, een lang
zaam tweede deel (wel eens een
„sch warmerische Jüngllngsseele" SS'SSifi? z™dïn8?ênk™
Shmvboat verdivijnt
Het Vara-zaterdagavondprogramma
De Showboat zal jn het nieuwe seizoen
niet terugkeren. Het zal vervangen
worden door een programma, waar-
behalve enkele van de vroegere
verscheidene nieuwe krachten
zullen worden aangetrokken.
Op de vrijdagavonden in het nieuwe
seizoen zal de Vara onder de. titel De
Kattebel een reeks gaan uitzenden,
J~" <je;
genoemd) en een snel slotdeel, o
geestig en sprankelend. Zó is ook dan gfóótsér
het Vioolconcert in A.g.r.t. K.V.
219, dat vanavond gespeeld wordt Rally Radiostad Hilversum
door de violist Dick de Reus met
het Omroeporkest o.l.v. Anton
Kersjes. Dit concert wijkt enigs
zins af van de andere Vioolcon
certen nl. door het begin met een
inleidend tutti gevolgd door een
kort Adagio van de solist. In het
slotdeel verbindt Mozart de rondo-
vorm met menuet en trio, waarbij
een nationaal, volks element niet
vreemd is. Het langzame deel is
van een uitzonderlijke zangrijk
heid. Het concert vanavond wordt
geopend met de Symonie na. 46
van Haydn.
Het bestuur van de Internationale
Rally Radiostad heeft besloten de
traditionele toertocht dit jaar te hou
den op 25 mei. Deze internationale
toertocht „Radiostad-Hilversum" wordt
gehouden in samenwerking met de
N.C.R.V.
De eindcontrole zal zijn bij de
N.C.R.V.-studio aan de Schuttersweg
in Hilversum. B. en W. van Hilversum
hebben de raad voorgesteld een be
drag van 1000 beschikbaar te stellen
als bijdrage in de kosten van de aan
maak van de plaquettes.
Boek
VAN DL DAG
„Vogelleven" door Nico Tinbergen,
met foto's en tekeningen van de au
teur, uit het Engels vertaald door
Hans Warren, uitgeVerij Ploegsma,
Amsterdam.
Een voortreffelijk boek van een land
genoot, die in Engeland een bekende
naam verworven heeft, nog afgezien van
de mooie foto's en de rake tekeningen,
die een groot talent en liefde verraden.
Wat heeft de schrijver zich niet een tijd
en arbeid getroost om deze 62 bladzij
den samen te stellen. Zij bevatten en le
ren meer dan dikke papiermassa's. Ie
der ziet dagelijks zeer veel van het vo
gelleven. zonder dat hét hem veel zegt,
het wordt interessant wanneer
dit boek gelezen heeft, over de
de voortbeweging, de véren, gezicht, ge
hoor, voeding, bescherming tegen roof
dieren, woonplaats, zang. vechten, hof-
maken en om slechts enkele onderwer-
te noemen. iDit boek lokt tot lezen
herlezen.
Advertentie
Half vol water, schudden maar:
Twee seconden en 't ls klaar l
49
Hij spuwde minachtend op de vuile vloer, toen
vertrok hij. De Dromer en Leen volgden hem,
maar Leen had aan Joost ook nog iets te zeggen,
al was het maar in het voorbijgaan.
—Als je met mij naar de politie wilt, sta ik dag
en nacht voor je klaar, mijn adres weet je nog
wel uit de tijd toen je liep te leuren met wonder-
artikelen tegen mond- en klauwzeer en waar
van je mij een agentschap aansmeerde. De Dro
mer was moe van dit alles. Hij verlangde naar
de eenzaamheid van de landwegen om te kun
nen overdenken of hij zijn optreden tegenover
zichzelf verantwoorden kon. Nu het achter de rug
was zagen de dingen er anders uit dan bij het
uitdenken van het plan. Geld was eigenlijk een
vies artikel, het gaf altijd haken en ogen, zonder
geld zouden de mensen veel gelukkiger kunnen
zijn.
Hij wilde afscheid nemen, maar Kees liet hem
niet gaan. De overwinning moest bij hem op de
boerderij gevierd worden met blommige aardap
pelen en grote stukken pekelvlees.
Onwillig gaf de Dromer toe, maar tijdens het
eten wist Kees hem duidelijk te maken welk een
dienst hij de maatschappij bewezen had door Jan
nu eens voor altijd te ontmaskeren. Heimelijk
dacht hij bij deze prijzende woorden aan „de hu
zaar" en hij voelde zich groeien in aanzien en
vermogen.
Na het eten bracht Kees Dubbelman hem met
de auto naar de stad, hierdoor kon hij het pro
gramma dat hij zich gesteld had nog dezelfde
dag uitvoeren.
De oude notaris sloot de deur van de ouder
wetse brandkast en zag over de rand van zijn
bril heen de Dromer onderzoekend aan.
De Dromer deed alsof hij het gevraagde geld
natelde, want hij vreesde de ogen waarin hij
een beschuldiging las. Hij haatte het geld opha
len om het gesprek dat er onvermijdelijk op
volgde.
Voorheen had hij de bezwaren tegen zijn le
venshouding altijd weg kunnen lachen, maar
sinds enige maanden was 't hem alsof zij
aansloegen in zijn geweten. Hij borg het geld
weg in de diepte van een binnenzak en hij hui
chelde opgewektheid toen hij zei:
Ik ben dankbaar voor uw goede zorgen,
voorlopig kan ik weer vooruit en nu ga ik maar
weer.
Neen jongen, antwoordde de notaris, je
drinkt eerst een kop thee met me, want we
moeten eens praten.
Als u dat beslist wilt zal ik blijven, maar
tot een gunstig resultaat zal ons gesprek niet
leiden. Onze opvattingen lopen te ver uiteen.
En toch moet het jongen, je overleden va
der heeft mij opgedragen een oogje op je te hou
den. Lang zal ik het niet meer kunnen doen,
want ik word oud en mijn leven neigt ten einde.
U is nog kras, antwoordde de Dromer har
telijk.
Dat lijkt zo, maar mijn binnenwerk begint
te haperen omdat het versleten is en straks zal
jouw leven van mijn hand geëist worden. Door
de belofte aan je vader heb ik verantwoording
voor jou op me genomen.
De Dromer voelde zich ongemakkelijk op zijn
stoel zitten. Dit gewicht had de notaris nog
nooit in de schaal van hun gesprekken gewor
pen. De zakelijke argumenten hadden plaats
moeten maken voor gevoelsoverwegingen en die
zouden hem de volgende ogenblikken zw.aar ma
ken om te doorstaan. Hiertegen had hij geen
verweermiddelen, nu al zag hij duidelijk de
ogen van zijn vader weer op zioh gericht met
die waarschuwende blik, waaronder hij zich
vroeger zo week voelde worden. Zijn vader had
altijd angst over hem gehad omdat hij niet de
geordende wegen liep.
God zou hem nooit vragen: heb je in je le
ven veel geld verdiend? Dat was niet van be
lang, de grote vraag was: zijt gij mens geweest
en hebt gij geleefd naar Mijn gebod, dat eist
Mij lief te hebben boven alles en uw naaste als
uzelve?
Zonder zich op de borst te slaan kon hij ver
klaren, dat dit gebod de grondslag was waarop
zijn levenshouding rustte. Hij schoot in veel te
kort, dat wist hij, maar dit gebod was gegeven
.aan zondaren en niet aan heiligen, die geen ge
bod nodig hadden om te voldoen aan de godde
lijke eis van mens te zijn te midden van een
wereld die vol onmenselijkheden zat. De notaris
was een vroom man, hij moest toch begrijpen
dat elke mens een geheel eigen roeping had en
dat alle wegen ten slotte naar eenzelfde eind
doel leiden. Onzeker antwoordde hij de notaTis:
(Wordt vervolgd)
Programma voor morgen
8.18 Weer of geen
VARA: 8.00 Nws;
eer; 9.45 Geestelijk
V d jeugd;
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 V h
platteland: 12.43 Gram; 13.00 Nws; 13.15
Meded of gram; 13.20 Metropole ork;
13.55 Beursber; 14.00 V d vrouw; 14.45
Pianorecital; 15.15 Voordr: 15.30 Gram:
17.00 Lichte muz; 17.30 y d jeugd; 17.50
Mil
De pla*
18.00 Nws; 18.15 Gevj__
Nederland in
13.05 Med c.
ten; 14.00 Boekbespr; 14.20 Omr ork;
Gulden Vlies, hoorsp;
Dansmuz; 16.30 Sportrevue; VPRO: 17.1
Gesprekken met luisteraars; 17.15
platteland nu; VARA: 17.30 Hoorsp
jeugd; 17.50 Nws en sportuitsl; 18.05 Sport-
journ: 18.30 Strijkens; 19.00 Op de keper
23.15 Beursber: 23.16 Rep.: schaken: 23.21
17.15 Het Onze buitenlandse correspondenten mel-
-» -"*.30—24.00 Frontloge.
wd; 19.30 Het huis is
klein.
ip; 21.30 Alsof het
22.50 Journ: 23.00
hoorsp.
Nws; 2(
den vlinder,
teren was; 22.20
Nws; 23.15 Schaken; 23.20—23.55 Met
Franse slag;
Hilversum II 298 m NCRV: 8.00 Nws
•ber: 8.15 Orgelconc; 8.30 Morgen-
ladeus Mozart.
595; Allegrc
Larghetto
rk Philharmonic
Sir John Bar-
wijding.
9.45 Gran
en soliste; 12.05 Instr
gie; 12.40 Instr trio:
Wolgang Ar
I. Concert
cantabile^* AJIegro
sadesus. plano. N
Symphony Orchest
birolll.
II. Concert voor clarinet en orkest in
a gr.t. KV 622; Allegro, Adagio, Rondo.
Allegro. Richard Schönhofer, clarinet.
Zonnewijzer; Symphonie Orkest van Wenen olv. Bern-
Radio Dans- hard Paumgartner.
III. Requiem KV 626: Irmgard See-
fried, sopraan. Gertrude Pltzinger, alt,
Richard Holm, tenor. Kim Borg, bas:
Koor van de Weense Staatsopera; Sym-
ctet; 12.20 Apolo-
18.00 De kerk
rubriek; 18.25 Muzikale caus; 18.30 C
peinzingen van een dorpsdominee;
vondgesprekDe angst ln het leven
Ie mens: KRO: 19.45 Nws; 20.00 Gevar
irogr v.d. strijdkrachten; 20.30 Act; 20.45
)e gewone man; 20.50 Cabaret; 21.20 U
'an dc partij?, caus; 21.30
hoorsp; 22.20 Promenade
Avondgebed
bent toch c
soliste;
Utrecht
Programma voor maandag
i SOS-ber;
7.00 Nw;
7.30 Grar
Het eerste deel van het N.C.R.V.-
televisieprogramma van vanavond
li; 23.00 Nws; 23.15—24.00 Stedel ork komt, zoals gebruikelijk is, uit Bus-
sum. Jelle de Vries zingt zijn „Lied
van de maand". In de rubriek „Dit is
nu mijn hobby" zal men kennis kun
nen maken met mevrouw M. van
Regteren Altena uit Weesp, wier lief-
hebberij is het maken van poppen uit
dag; 8.00 restanten, die zij bijvoorbeeld in de
8.25 naaimand vindt. Nadat Pi Scheffer
weer zijn rubriek „Pas geperst" heeft
gepresenteerd, wordt overgeschakeld
revoi naar de nieuwe Beurshal in Hoofd-
12.30 dorp. Twee en twintig accordeonisten,
12.45 dertig charmante zangeresjes, vijf
*>/k; muzikale begeleiders, vier vrolijke
H-30 Fransen en twee wedstrijdteams ma-
ken hier samen één „Uit en thuis"-
ters:" Pr°gr anima
eurs- ln plaats van de in de omroepbladen
aangekondigde acrobaten „Two Suns"
zullen optreden „The Bramsons", die op
charmante wijze met hoepels weten te
>.30 Gi
•eerber; 8.15 Sport
9.00 V d zieken; 9.25 V t
9.35 Waterst; 9.40 Mastkllm-
10.30 Theologische
etherleergang; 11.10
progr; 12.25 V boer en tuinder;
Land- en tuinb meded; 12.33 Gram
Vatamtietips; 13.00 Nws; 13.15 Conc
13.45 Gram; 14.05 Schoolradio;
Gram; 14.45 V d vrouw; 15.15 Lichti
15.40 Klavecimbel voordr; 16.00 B:
zing; 16.30 Kamermuz; 17.00 V d kl<
17.15 V d jeugd; 17.30 Gram: 17.40
Nederlandse Antillen, door i
nfi^tiè" «1"Enp°u£ri'22 ^Tr' j°ngleren- Ten slotte de wedstrijd „Uit
Ja?,"'ffiLSKj™ «n
- - ac",n Hoofddorp en een zaalteam.
Staat.
t uo:
19.45 Beiaardspel: 20.L-
Radiokrant; 20.20 Lichte muz: 20.45 Tam-
Bokulu. hooysp; 21.25 Gram:
'rbespr; 22.10
Lichte muz: 22.00'
22.35 Gram: 22.45' Avond-
overdenking; 23.00 Nws: 23.15 Grai
9.15 Gram; 9.40 Morgenwijding:
Gram: 11.00 Hersengym; 11.20
11.30 Schoolradio: 12.00 Orgel en
Programma voor morgen
NTS: 20.00—21.45 Relais v.d. Duitse te-
levisie: TV-quiz ln kermissfeer.
Maandag
VPRO: 20.30 Rotonde: 21.00 Flamingo's
tellen tot drie. gesprek; 21.15 Uitgerust
uitrusten, rep; 21.45 Dansfeest ln Nigerië.
QM Hongarije is het gordijn dicht
gevallen en de grenzen zijn her
metisch gesloten. Wat er nog aan be
richten tot de vrije wereld doordringt
gewaagt van druk en van vervolging.
Predikanten en gemeenteleden wor
den gearresteerd en bij de verhoren
zwaar mishandeld. Duizenden en noj
eens duizenden in getal zijn de slacht
offers van haat en vervolging. De com
munistische dreiging openbaart ei
zich in al haar schrikwekkendheid en
krijgt er op verschrikkelijke wijze ge
stalte.
Wij hebben onze speciale verslag
gever Alfred van Sprang, die reeds in
de dagen van de zo wreed neergesla
gen vrijheidsstrijd voor ons te Buda
pest vertoefde, verzocht, ten dienste
van onze lezers nog eens weer een
bezoek te brengen aan de Hongaar»
grens. Men vindt zijn in alle soberheid
wel zeer aangrijpend relaas in on»
krant van vandaag.
Uit zijn relaas blijkt, hoezeer dt
grenzen gesloten zijn, hoe daar als hel
ware een andere wereld begint, een
wereld waarin de menselijke persoon
lijkheid wordt geknauwd en geknecht
waarin de onmenselijkheid het schijn!
te winnen van de menselijkheid.
JJOE machteloos staan wij nog te
genover dit alles. Maar juist in dli
menselijke machteloosheid tegenover
zoveel knechting en onrecht worden
wij des te sterker gedreven tot een
vurig gebed voor het volk van Hon
garije, dat nit mensen bestaat als wij
allen: mannen, vrouwen, kinderen.
Tot dat gebed zijn voor morgen dt
kerken in ons land opgeroepen. Dt
mens vermag niet veel. Zelfs de gro
ten der aarde zijn niet bij machte ge
bleken, iets wezenlijks voor het volk
van Hongarije te doen. Het communis
tisch bewind viert er volop hoogtij en
niets schijnt het daarin te knnnen hé
lemmeren. Maar wij hebben het wa
pen van het gebed. Dat wapen is een
schild en wij mogen het morgen op
heffen.
Wij mogen dat doen ln deze tfjd det
lijdensweken. Wel bijzonder mod
morgen tot ons spreken het bijbel
woord: „Een slaaf staat niet boveo
zijn heer; indien zij Mij vervolgd heb
ben, zij zullen ook u vervolgen".
De Hongaarse predikanten en dit
vele andere Hongaarse gelovigen, die
nu in de donkere gevangenissen van
hun land van de vrijheid zijn beroofd
hun is de eer te beurt gevallen, dat
zij mogen lijden om hun overtuiging
en om hun geloof.
J^EN slaaf staat niet boven zijn heer,
Maar in de vervolging die zü heb
ben te ondergaan staan de verdrukte
Hongaarse mannen en vrouwen wel
heel dicht hij hun Heer, in Wiens hand
zij zich ook onder de meest zorgelijkt
omstandigheden geborgen mogen we
ten.
Tussen Hongarije en de vrije wereld
zijn de grenzen dichtgevallen en hel
ijzeren gordijn is ondoordringbaarder
dan ooit. Wat zich achter het gordijn
afspeelt men kan het slechts gissen
en de vermoedens knnnen nauwelijb
bang genoeg zijn. Over de vrije we
reld en over Hongarije koepelt zich
niettemin dezelfde hemel.
Beslissend is, dat eens door het lijden
van een mens, van een die om onze
zonden mens is geworden, een andert
grens afdoende is ontsloten, de grens
tussen hemel en aarde, en dat d«
kloof is gedempt tussen mens en God
en daarom ook tassen mens èn mens
Wij mogen het Hongaarse volk niel
vergeten, ook niet nu de mededelingen
zo onwezenlijk schaars worden. Het lol
van dit volk moet ons van dag tot dag
onrustig houden. Zo voor het oog kun
nen we weinig doen. Maar we heb
ben de mogelijkheid van het gebed.
En ook op deze aarde bij hermetisch
gesloten grenzen ls de hemel open en
daarom de weg naar het hart zelf van
God.
Van her-
.en
der
Kamper voorlichtingsdag
Voor aanstaande theologische studenten
en hun ouders organiseren de Theolo
gische Hogeschool der Gereformeerde
Kerken aan de Oudestraat te Kampen:
en het Studentencorps Fides Quarlt
Intellectum op zaterdag 13 april een
voorlichtingsdag omtrent het studeren
en het student-zijn aan de school der
Kerken.
Het programma omvat een bezichtiging!
van de hogescholen, van de cicieteit
en van de stad Kampen (de stad dit
naar men zegt welhaast het grootste;
percentage intellectuelen op honderd
inwoners van Nederland heeft).
Men kan zich oriënteren met een fraai
uitgegeven voorlichtingsboekje dat;
gaarne op aanvraag toegezonden wordt
door het bureau der hogeschool j
Oudestraat 6, Kampen.
Protestantse kerkdiensten in Kameroen
worden iedere week in vyf talen over
de radio uitgezonden. Vele luiateraan
schrüven, dat zU in huizen samen
komen en mensen, die niet tot een
kerk horen, uitnodigen, om de radio-
uitzendingen te beluisteren.
Vertegenwoordigers van verschillende
kerken in Japan, al dan niet aangeslo
ten by de Nationale Christenraad, heb
ben besloten halfjaariykse conferentie!
te beleggen om de evangelisatie te be
vorderen en gedetailleerde plannen te
maken voor het eeuwfeest van de pro
testantse zending in Japan.