c CHRISTFUJK slaap EED Nieuw-Guinearapport van Oec. Raad niet het werk van ambtenaren Boek "1 Oostduitse kerken verliezen haar papieren leden Kan de synode niets aan het brokken maken van hoorcommissies doen? Een dromer op pad Aansluiten Zichzelf zlJn Porcelein Rookgordijn 2 Geen dolkstoot in de rug van minister Luns Minister beantwoordt vragen van het Eerste Kamerlid Reijers Het rapport „Nieuw-Guinea als probleem van het Nederlandse volk' van de commissie voor internationale zaken van de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland, is niet ontworpen en opgesteld door ambtenaren van het departement van buitenlandse zaken. In antwoord op vragen var het Eerste Kamerlid Reijers heeft minister Luns dit meegedeeld. In be paalde kringen is dit rapport gekenschetst als een „steek in de rug van d< minister, door zijn eigen ambtenaren toegebracht". Minister Luns wijst er verder op dat de ambtenaren van het departement van buitenlandse zaken voorafgaande toe stemming van de departementsleiding be hoeven alvorens zij publikaties van hun hand over onderwerpen het departe- In dit geval gaat het niet om een pu- blikatie van de hand van departements ambtenaren. doch om een door anderen opgesteld rapport, gepubliceerd door een commissie, waarin enkele departements ambtenaren zitting hebben. Na lezing van de in mei 1956 uit gegeven brochure ..Nieuw-Guinea als probleem van het Nederlandse volk" heeft de minister niet de indruk ge kregen, dat deze publikatie niet te ver warren met de omstreeks diezelfde tijd gepubliceerde oproep van de hervormde synode kennelijk beoogd heeft het regeringsbeleid inzake Nederlands Nieuw- Guinea te doorkruisen. Hoewel het genoemde voorschrift om trent de voorafgaande toestemming dus op dit geval niet van toepassing is, kan medewerking van een ambtenaar aan op VAN DL DAG HELAAS is „Een goed man" (A good man), een negerroman van Jef ferson Young, wat traag verteld en mo gelijk zal het daardoor niet ieder aan spreken. En dat is te betreuren want het boek heeft dermate goede kwal: ten, dat men het slechts met schade ongelezen kan laten. Het vertelt van de strijd van een neger om menselijke waardigheid, die tot uitdrukking komt in zijn streven zijn huis witgeschilderd te krijgen. De blanke gemeenschap dwars boomt hem, omdat zij voelt dat Albert Clayton meer bedoelt dan een wit huis te krijgen, maar de -eenvoudige neger uit Mississippi gaat onverdroten verder, totdat zijn vrouw uit angst de verwezen lijking van zijn plannen voorshands on mogelijk maakt. Daardoor krijgt het boek geen vrolijk slot, maar wel een hoopvol einde, Clayton laat zijn voorne men niet varen. Volgend jaar zal hij het weer proberen Het boek is een uitgave van N. V. Standard-boekhandel in Antwerpen en Amsterdam. De veelal verzorgde verta ling is van Jos van der Steen. het departement, wat liggende werkzaamheden issie in bepaalde omstan digheden twijfel doen ontstaan omtrent de grenzen van zijn vrijheid van hande len. De betrokkenen is hierop gewezen. Uniecollecte lijst 22 Van de 77ste Uniecollecte voor scholen met de Bijbel is thans lijst 22 verschenen. Door 550 lokale comité's is een bedrag van 273.511,43 bijeen gebracht. In de 76ste collecte verzamel den deze comité's 250.706,13. Op lijst 22 komen de volgende plaat sen en bedragen voor. Baflo: 602.50 (v. j. 634,50); Groote- gast: 213.25 (254.50); Holwierde: 206,— (211,50»; Onstwedde: 828.50 (803,50); Onstwedder-Holte: 366,— (273.50); Oostwold: 292.— 1260,50); Sappemeer: 216,25 (220,25); Vlagt- wedde: 90,50 (90,—); Huizum: 1.225,— (1.131,—); Lollum: 232,80 (228.40); Pingjum: 53.50 (57,30); Staveren: 268.09 (210,81); Tietjerk: 356,50 (380,75); Ureterp: 91,50 (100,—Wartena: 108,— (85,12); Zuidwolde: 207,25 (192,25); Balkbrug: 456,35 (455,—); Den Hulst: 226,18 (248,25); Putten: 1.962,95 (1.767,60); Scherpenzeel: 501.09 437,31); Utrecht: 1.700,— (1.403,— Elshout: 458,36 (467,Nieuw Helvoet: 249,25 (171,Rhoon: 1.160.Poort vliet: 193,— (177,50»; Nagekomen (zie lijst 8): Oldekerk: 6,=^. Advertentie e*. vi-CbJ- dag in dag uitl Geef hem bij de eerste m. voortekenen van kou, hoest of griep ABDIJSIROOP^ Melodie en woord der Ethergolven WOENSDAG 13 FEBRUARI rsum I. 402 m. VARA: 7 00 Nws; C M Bijleveld: Sport minister, hoorsp; 12.30 Lt 12.33' Koperkwart; 12.53 Gi 13.15 Met Pit op pad; Puzzel mee i 7 u i 6 1 u T" DOORLOPEND Horizontaal: 1 Geschrift, boom, 2 via/voorgaand, 3 kuisheid/gering/echt genoot. 4 afk. de oudere/droogplaats/ vogel. 5 dier, 6 wisselborgtocht/rond hout/ziekte bij kippen, 7 reimgings- middel/voorzetsel/arank, 8 lis aan een knoopsgat/lichtende kring om zon of maan, 9 voorgaand/gem'lin van Aegir. Verticaal: 1 mengelmoes/voorzetsel, 2 schade/ploegsnede, 3 vogel/bloedvat, 4 Ned. provincie, 5 lichaamsgestalte/ kleur, 6 verharde huid/dier/afk. heer. 7 deelteken/stel. 8 boom/aap, 9 land/ Arg. werkman. OPLOSSING PUZZEL No. 42 Horizontaal: 1 sokkel, 7 pl.. 9 hallo 10 uil. 11 maf. 13 Lt„ 15 ma. 16 ver spelen. 17 er, 18 E.K.. 19 les. 21 Ane. 22 reces. 24 t-t., 25 mottig. Verticaal: 2 Oh, 3 kam. 4 klagen, 5 elf. 6 L.O., 7 pulver. 8 lichter. 12 -»nket, 14 aspect, 15 meent, 19 Leo, <ct. 22 R.M. 223 Si. Noord-Atlantische Ver verenigingsleven; 10 Orgelconc; 19.30 20 00 Radiokrant: sn solist; 21.05 De 21.50 Pianoduo; 22.10 Film- -tropole ork; 22.45 A- Nws; 23.15 Zaalsport- 3.20—24 00 Gi relevisleprogi I. Helmut Zacharias en zijn „Magie V lins", de orkesten Ricardo Santos en Ced Dumont en Gerhard Gregor. hammondorg Goodnight sweetheart Moulin rouge Beroepingsiverk NEDERL. HERVORMDE KERK Beroepen te Oude 1: A. J. Wijnmaal verbeterd bericht). CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen te Amsterdam-West (evan gelisatiepredikant); S. van Zwoll te Kampen; te Broek onder Akkerwoude: Jubilea Gisteren vierde ds. B J. van Garderen, emeritus predikant der Nederlandse Hervormde Kerk zijn 45-jarig ambts jubileum. Ds. van Garderen werd in 1884 te Baarn geboren; hij studeerde te Leiden en werd in 1910 kandidaat in Zuid-Holland. Hij diende de ge meenten van Oudenbosch (1912), Lien- den in de Betuwe (1916), Sleeuwijk (1918), Nw. en St. Joosland (1921), Maassluis (1929) en Ankeveen (1948). Op 1 maart 1949 ging hij met emeri taat. Reeds in de mobilisatietijd 1914 1918 heeft ds. Van Garderen veel voor de militairen gedaan. In de oorlog heeft hij als reserve-veldprediker dienst gedaan; hij is werkzaam ge- weest onder de krijgsgevangenen in Duyne, De duivel Wanneer wij Jezus' eigen exe gese van de overbekende gelijke nis van de zaaier gaan overwe gen, dan zien we eerst hoe de duivel het evangelie tegenstaat. Het woord wordt gepreekt, het zaa-d wordt uitgestrooid en het valt langs de weg: de vogels pikken het op. Zo probeert de duivel het woord krachteloos te maken. Hoe? Door bij voorbeeld de aandacht af te leiden, zodat we alleen door heb ben, dat er mooi gepreekt wordt, maar niet letten op het wóórd, dat gebracht wordt. Hij doet het ook door óns: staan wij God niet in de weg? Wanneer aan een ander de kracht van het evangelie niet uit ons leven blijkt, dan geven wij de satan gelegen heid tot het roven van wat in het hart van die ander gezaaid is. Hoeveel kansen geven wij de duivel, in ons eigen leven, maar ook in dat van een ander? EEN WÓÓRD VOOR VAN DAAG emeritus predikant der Nederlandse Hervormde Kerk. te Amsterdam, zijn 75ste verjaardag. Ds. Van Duyne werd protestants) Wel gedoopt maar niet offervaardig „Minderheidskerk voor practiserende protestanten" geen volkskerk meer (Van onze correspondent) BONN, februari. In een preek in de Marienkirche in de Oostelijke sektor van Berlijn heeft het hoofd van de Evangelische Kerk in geheel Duitsland, de Bran- denburgse landsbisschop dr. O. Dibelius opgeroepen tot concentratie van alle kerkelijke krachten ten behoeve van een levendige gemeenschap. In de overvolle kerk verklaarde Bisschop Dibelius, dat de Evangelische Kerken in de door de Russen bezette Oostelijke zone van Duitsland zich thans ont wikkelen tot een „minderheidskerk voor praktiserende Protestanten". Volgens dr. Dibelius voltrekt zich Oost-Duitsland op het ogenblik de schei ding tussen degenen die van hun jeugd af hun geloof hebben beleden en reid zijn om voor hun Kerk offers te brengen èn degenen die geen gods dienst-onderwijs voor hun kinderen meer wensen, noch tot offers voor hun Kerk bereid zijn. Bisschop Dibelius legde er de na druk op. dat de Protestantse Kerk de stoot tot deze scheiding der geesten niet heeft willen geven. De ontwikkeling vloeit in belangrijke mate voort uit de financiële nood der Kerk in Oost-Duitsland. De Kerk. aldus Dibelius, kan zich niet langer ophouden met diegenen, die wel gedoopt zijn en volgens christe lijk gebruik begraven willen wor den. doch elk offer voor de Kerk van de hand wijzen (op papier was 1955 bijna 60 pet. der bevolking Scheveningen geboren. Hij studeerde te Utrecht en te Leiden en werd in 1907 kandidaat in Drenthe. Hij diende de gemeenten van Spijkenisse (1908), Meppel (1915), Zaandam-Oost (1923), Amsterdam-West (Sloterdijk). In 1947 ging hij met emeritaat. Met een kennelijke verwijzing naar atheïstische communistische „leer" die de z.g. „jeugdwijding" in plaats wil stellen van het godsdienst onderwijs en de openbare belijdenis zeide de landsbisschop: „Wij laten Limelight Goodnight II. Orkest Tor talk to thi t of nowhere The nearness ne goes by No other love, uit de operettes „Hochzeits- dies" (Friedrich Schroder) 'aldo Favre idorgel en er Schmidt- Pee Wee Hunt. It's only a pa- Little white lies Mississippi ig. je vous aime beaucoup A iud Dai irden in the rain Gi baby back home When I U bound Mi 'II. Orkest Stan Kenton. Yesterdays. ingeland BBC Home Serv. 330 pi- 12.00 scholen; 13.00 Gram; 13.30 V d boerer 55 Weerber: 14.00 Nws; 14.10 Rep; 14.: iz; 15.00 V d scholen; 16.00 Hoorsp; 16.. m: 17 00 Vespers; 17 45 Indian Summe 18.00 V d kind; 18.55 Weerber; 19.00 Nw Stad en land; 19.45 Volksdansen; 20 r progr; 20 30 Discussie: 21.00 Symf (22 00—22.15 Nws); 23 00 Discus' Par) overz: 24 00 Nws, 0.08—0.13 K< Light ordr: l: 13.00 P; •oordr: 12 15 Mrs Dale's Dagb; 25 Sport: 20 30 Gevar p 21.30 Hoorsp: 23.00 Nws; 23.16 Act: 23.20 muz; 24.00 Voordr; 0 r-overz; 0.55—1.00 Nwi V d sold: 19.00 I 17.00 N< zzmuz; 19.30 Nws; Merkwaardige praktijken in het beroepingswerk TJET PROGRAMMA van synodale vergadering verleden week bekendgemaa Het verkeersvraagstuk is gewichtig punt van deze v gadering geweest. Onze voorouders hebben waarschijnlijk Wanneer het tegengeval len is, wanneer de hoorcom- missie uit helderzienden be staat en zij weet, dat deze predikant in hun situatie grote niet past, laten de heren dan als christenen naar de - - pastorie tijgen en een ero de ken naar een beroep. Men stig gesprek aandurven. Wie te kan dat overdreven geeste- weet, gaan ze ook nog twij- het onheil, dat veroorzaakt Toch blijft wordt door de huidige ge- groep over. die uit overtui- dragsljjn _van de hoorcom- ging zelf geen hand uitste- past< ureeusie naiiu iuc»a over ve Kan aat overdreven geeste- weet, hoogste zeggen of in de kerkorde te lijk vinden, tegen hun stijl felen 1, breedste regelen zijn? is een heleboel in te bren- heid. gen. Maar die groep is er En vooral deze weerloos object hun helderzlend- srkelijke vergadering midden i het verkeer der wereld haar em moest laten h> r iedei wil woordelijke "VfIEMAND IS ER voor dat J-s de autonomie der plaat selijke gemeente beperkter voor sommige onbehoorlijke morden dan ze nu is. heren in het beroepingsver- lang door het kerkven: uaar buiten kijken dan vroeger hel geval was, moest het er wel van komen, dat de synode ook het nodige zou gaan zeg gen over de inderdaad schrik barende lijst van dodelijke ongevallen, die door het weg verkeer worden gemaakt. Wij weten niet bij het ter perse gaan van dit nummer waar het op uit is gelopen: op een herderlijk schrijven, een kanselboodschap of Maar het zou goed zijn als de hoorcommissie eens om- aaii ut luct. schreven en wel in de kerk- Wie zich op de hoogte wegrijdt ook dat een hoor- het hek staat te delibereren: naar binnen gaan of niet?, en dan nog ook niet ..kerk- opdat stelt van de praktijken, die èlles wat er omtrent het bij het horen van predikan- gangers achterna: hoe is beroepingswerk geschiedt, ten worden toegepast, komt zjjn huisbezoek, zijn naar behoren geregeld tot de conclusie, dat wij 7nn hnwehik riin eat, wordt. niet zonder reden bij de sy nodale vergadering terecht komen met het verzoek hier zijn huwelijk, zijn catechese, Want de goede schaafde commissies niet te na gekomen, er worden heel wat ongelukken en verdriet bewerkstelligd, statistieken zwij- Maar iedere predik: van op de hoogte rij hopen, niet i de leden had een vergadering ouderling van mij te pakken. Net de verkeerde. Hij had Het aantal predikanten. die al autorijdend hun ambts- kerkvenster ziende, ook werk doen. groot, dat zjj in een f soonlijk schrijven zullen a gemaand worden tot een nieuwe gehoorzaamheid aan de verkeersvoorschriften. Eerder komen daarvoor de hoorcommissies in aanmer king. die zich in toenemende mate gemotoriseerd naar hun jachtterreinen begeven. synode de opdracht krijgt aan alle kerkeraden een be richt te sturen, waarin de leiding der gemeente ge vraagd wordt er nauw op persoonlij- -vorige ge- nucii neci orpe op z"en stellen, meente kwam een hoorcom- angerlcht Want de verantwoordelijk- missie in de kerk, waar ik heid van het beroepings- preekte. Na afloop klamp- werk blijft berusten bij de ten zij kerkgangers aan. nr'èititalS kerkeraad der gemeente Eén preaiKant Een bredere vergad jDen mev mag toch zeker wel svnódelid minder brede vergadering nogal bezwaren. „Ik hoop wan advies dienen of richt- niet. dat jullie hem wegha- oeren tot handelen geven, len" heeft hij tegen de hoor commissie gezegd. Deze zin ALS EEN hoorcommissie doet het namelijk bij de van haar kerkeraad de broeders. Dat wist de oly- dê "onverschillig- opdracht krijgt voor één va- kerd. Maar hij had buiten i het le- cature twaalf predikanten te de waard gerekend. Zij ver ven van anderen maltrai- horen, dan kan men zich in u teert, mits er ernst wordt gemoede afvragen of de ker- gemaakt met het zoeken keraad meent, dat al deze het Neder- vergeten als hij 3 goed o vanuit het oordeel ruwheid geven EERSTE __.i onwel- predikanten geschikte kandi- u waaraan een kerkeraad levendheid in eigen kringen daten zijn om de vacature te moet voidoen js deze. wan_ een eind te maken. vervullen. Is er van te vo- nppr van' Jongere predikanten on- ren ernstig overlegd, onder- der ons wachten zich wel zocht en geïnformeerd op hun bittere ervaringen met discrete wijze? Waarom hoorcommissies te publice- moeten ren, uit bezorgdheid hun betrokken worden bij één benadelen; vacature waarvoor zij niet ouderen zwijgen, om niet de gesolliciteerd hebben? Weet indruk te wekken dat zij de voorzitter van de kerke- verzuurd zijn in de plaats raad dan niet, dat er sommi- waar ze letterlijk en figuur- ge pastorieën zijn, lijk op uitgekeken zijn. weken lang in een soort De kerkelijke commissie beroepingskoorts leeft na akerT -o—-'- dje tegenwoordig tussen pre- een hoorcommissie? Of dikant en gemeenten, die heeft deze predikant niet Want het wordt tyd, dat hun vacature willen vervuld noeg overwicht bemiddelt, is een Wel- raad? aftakking gehoorde predikanten beroepen is. schrijft men onmiddellijk de anderen hoe de stand van zaken is. Het is wel een verregaande vorm van onwellevendheid, wan neer men hen, die niet eens gesolliciteerd hebben, uit de krant laat lezen, hoe het af gelopen is. te zijn. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft nauw keurige gegevens van de ongevallen, die in ons land plaats vinden. Deze statistie ken zullen allicht ter syno dale vergadering aanwezig zijn. WU vragen ons echter af, of er ook niet een statistiek moet gemaakt worden van In het bedrijfsleven is en zo menen wij te we- n, christelijker dan som zijn ker- mige kerkeraden... Alle desiderata omtrent het beroepingswerk op te noemen is onbegonnen werk. kleine Wij volstaan met het boven- hun staande en wachten maar af, 'at de synodale vergade- predikantencorps, dat altijd al het middel van plaatsen komen, ..connecties" heeft aange- komst door iedereen wordt grepen om van standplaats genoteerd. Pastorie en kerk ring gaat zeggen te verwisselen en die met staan bijna onder één dak. wegverkeer. In de hoop dat een overtuigd geweten hun In die gemeenten moet een ------ ja-woord geven op de vraag: hoorcommissie niet onmid- de dienst wegrij- Het den. Dat is een klap in het men onderwijzer zich niet ge- aangezicht van gemeente roepen weten door God een plaats waarheen heeft gesolliciteerd? de predikant immers al be- gen? ook wat gedaan wordt t beroepingswerk. minstens moeten ko- een scholing van ambtsdragers. Zou het niet niet op een dwaalspoor lelden door ver schijnselen van deze tyd. die ons wil len wysmaken, dat ook een volk zonder geloof grote vooruitgang kan maken, zUn levensstandaard verbeteren en zün macht vergroten". De financieel zo kritieke toestand van de Evangelische Kerken in Oost-Duits land is. naar wü kortgeleden meldden, vooral ontstaan door de inkrimping van de staatssubsidie, de vermindering van de kerkelyke belasting en de beper king van de collecte-activiteit. Daar door staat alleen al de Evangelische Kerk van Berlijn-Brandenburg voor een deficit van acht miljoen mark. In Oost-Duitsland bestaan de volgen de landskerken: Mecklenburg. Saksen Thüringen (Luthers)Berlyn-Bran- denburg; Pommeren, Saksen en Thü ringen (geünieerd, Luthersen en Ge reformeerde in één kerk. Ministerie OK. en W. Besprekingen over onderwij zerssalarissen in goede sfeer Van het ministerie van onderwijs, kunsten en wetenschappen ontvangen we het volgende bericht: ~>e bijzonders commissie georganiseerd overleg voor onderwijzend personeel bij het lager onderwijs heeft met leedwezen verontwaardiging kennis genomen de berichten in de dagbladen met betrekking tot de op 8 februari 'n de commissie gehouden be spreking over dc regeringsvoorstellen tot herziening van de onderwijzers salarissen. De commissie wenst zich deze berichten die, zo al niet geheel onjuist, dan toch door hun onvolledigheid een onjuist beeld gevend, geheel te distanciëren. Zij stelt er prijs oo mede te delen, dat de besprekingen zich nog steeds aanvangsstadium bevinden, goede sfeer in de vergadering aanwezig was en dat de regerings delegatie ten aanzien van geen enkel onderwerp heeft medegedeeld, een wijzigingsvoorstel niet in c weging zou kunnen worden genomen." ISa Oostduits verbod: Duitse svnode komt nu in West-Berlijn samen De Generale Synode der Evangelische Kerk in Duitsland is tegen 3 maart naar Berlijn-Spandau in de Westelyke sector de stad beschreven. De synode zot oorspronkelyk in Halle aan de Saaie ir Oost-Duitsland gehouden worden; d« regering van Grotewohl heeft echter be zwaren geuit tegen de behandeling var de geesteiyke verzorging van het West- duitse leger, die op de synodale agenda ver dan zich door de staat te laten voorschryven, wat de kerk te doen heeft en wat niet, heeft de Raad van de E.K.D. de plaats van samenkomst veranderd. De agenda blyft dezelfde. In zyn nieuwjaarsrede heeft de pi dent van de Duitse Evangelische Kerk dag, dr R. von Thadden-Trieglaff, al ge- n op het uitblijven van toestemming de Kerkdag-1957, die in verschil lende plaatsen in de provincie Thüringen gehouden zou worden. Nog steeds is deze toestemming niet afgekomen en h de vraag of de Kerkdag, die omstreeks Pinksteren plaats zou vinden, wel Oost-Duitsland door kan gaan. Surinamers en Antillianen bij het Nederlandse onderwij: Volgens de ter beschikking staande gegevens volgen in ons land 204 Surina mers en 140 Antillianen hoger en 7f Surinamers en 138 Antillianen voorbe reidend hoger en middelbaar onderwys In een aantal andere takken van voortgezet onderwijs studeren 36 Suri namers en 62 Antillianen. Advertentie gezonaC De Dromer had zwijgend de ontwikkeling van de klucht meegemaakt. Met zulke vrienden voel de hij zich rijk en terwijl hij met Leen naar huis terug roeide zong hij als een vroege vogel van de rietlanden een dwaas liedje. Leen begreep welke gevoelens achter de zin loze woorden schuil gingen en hij reageerde heel zuiver: Dromer wat is het leven toch mooi Zo is het, antwoordde de Dromer. Het kind is de vader van de man, zei Jan de Beer toen de Dromer een woord sprak ten gunste van de man, die aan Jan een geverfd paard had durven verkopen. Verklaar je nader, vroeg de Dromer hem Dat is nog al eenvoudig. Wim Mulder was als jongen van geven lui en van hebben ziek. Hij knikkerde altijd met kleine ventjes, die hij door handigheidjes de laatste knikker afhandig maakte. Met minder was hij niet tevree. En nou kan een mens in het opgroeien wel iets veran deren, maar wat er in de jeugd zit komt er la ter uit.... een wilg wordt nooit een pereboom Hij is een slecht mens, al wil jij nog iets goeds in hem zien. Zijn er wel absoluut slechte of goede men sen? Jij behoort toch te weten dat elke mens van nature tot het kwade geneigd is en als wij voor misdaden bewaard b':iven is dat een genade waarvoor wij dankbaar behoren te zijn. Aan dit gesprek met Jan de Beer dacht de Dromer toein hij het dorp van Leen de Turf verliet en op weg was naar weer een ander dorp en andere mensen. Hij had Jan de Beer teruggehouden van een eerloze daad, doch de verbittering tegen Wim Mulder had hij niet kunnen wegnemen; die was gebleven als een stekende angel in het vlees van Jan. Hierdoor voelde de Dromer zich ver drietig gestemd. Hij wilde zo graag gave men sen om zich heen zien. De zorgeloze Dromer werd een piekerend mens. Wat zocht hij toch in de mens en in het leven? Het wonder, dat achter elke bocht van de weg verscholen kon zijn? In dit ogenblik van bezinning stelde hij zich de vraag wat toch de oorzaak kon zijn van zijn onverzadigbare zwerflust. Afkeer van de burger lijke maatschappij was slechts en der redenen. Ook zijn afkeer van de net geharkte paden was niet de grote drijfveer voor zijn zoeken naar wegen die door de grote massa gemeden wer den. Hij zocht het wonder, dat hem het grote ge heim van het leven zou openbaren. Met de ogen wijd open wandelde hij langs de wegen en hij leerde veel doch het grote wonder had hij nog niet ontmoet. Langzaam aan begon hij te begrijpen dat elk mens een eigen geheim bezat waarin niemand blikken mocht. En toch jaagde zijn rusteloze hart hem voort van dorp tot dorp en van stad tot stad. Diep in hem leefde de overtuiging dat hij eenmaal het grote wonder in zijn leven zot: kunnen brengen. Hierin verschilde hij niet van andere mensen die een onuitgezegd verlangen in zich omdroe gen. Leen de Turf, Jan de Beer, Wim Mulder, alle mensen die hij op zijn zwerftochten ontmoet had, koesterden in zich ongrijpbare verlangens waardoor zij zich lieten leiden. Hoe genoot Leen toen hij de politie een rad voor de ogen had kunnen draaien. Het was eigen lijk een flauwe geschiedenis, maar hij had met Leen gelachen om de Jonge, die met de kous op de kop naar huis moest. Het leek een aardige grap, doch nu hij de zuivere lucht van het wijde polderland inadem de, prikkelde hem een gevoel van onbevredigd heid over de rol die hij gespeeld had. Dit was een verontrustend gevoel voor de Dromer, die tot nu toe het leven genoten had; als een bij de bloem. (WORDT VERVOLGD)I JJET HOGER PERSONEEL bek geen afzonderlijke vertegen* diger te krijgen in het bestuur het bedrijfschap voor de rayonin trie. Tot deze uitspraak is de Soc Economische Raad vorige week komen, zij het ook met meerderheid van 21 tegen 20 stem Er is op deze uitspraak nogal kritiek losgekomen. Wij onderst ven die kritiek niet. Het hogere soneel immers zal ook in dit be< schap zijn stem kunnen doen h door zich aan te sluiten bij een o satie, deel uitmakende van een drie vakbonden. Aan dit laatste staat niets in deil Wij kennen verscheidenen uit jr kringen van het hoger personeelk lid zijn van een bij het C.N.V. j gesloten organisatie, en er nimmer van gebleken, dat zij i situatie betrëuren. Om dichter bij huis te blijven: Ou der dat wij ons nu in alle opzitten gelijk zouden willen of durven sttjwe met hoger personeel er zijnjte motieven, ook in de finaniBp: sfeer, die ons tot bescheidenheid «uibe de journalisten, voor zover chr» f lijk georganiseerd, zijn aangesloten het C.N.V. en van hen weten wfaer elk geval, dat zij van dit destijdsp^ nomen besluit bepaald geen hebben. Mogelijk kunnen wij vanuit i bescheiden positie hogere personJ leden met deze mededeling van dif"3 zijn. De christen-journalisten hebben bij hun toetreden laten leiden doe overweging, van hoe groot belangi is, dat in het maatschappelijk levej christelijk-sociale gedachte vindt. Dit schijnt in onze tijd s organisatie minder mogelijk. j^E MEESTE sportorganisaties, I steun verlenen aan het Neder# Olympisch Comité, hebben beslï voortaan via het N.O.C. weer co» te willen onderhouden met Son Rusland. Slechts drie organis^ bleken een afwijkend standpunt d Wij betreuren dit besluit. Zoals L der drie organisaties het duidelijk v de: er is sinds het besluit vai bër, genomen na de verraderC overval op Hongarije, in de Russifl houding niets veranderd. Tegenover deze harde en bii^" werkelijkheid steekt de motived^ van de andere organisaties pijij zwak af. Wij moeten waken isolement, zeiden zij. Is dat juist niet het euvel van l tijd, dat men niet langer durft zichf te zijn? Van sportieve mense dat dubbel tegenvallen. J7R LOPEN nu door de wereld allerlei geruchten over onenigl aan het Britse hof. In hoeverre) waarheid bevatten is ons onbekem we zijn er, heel eerlijk gezegd, f1 niet bijster nieuwsgierig na Wat ons uit een deel van deze ij" ruchten is opgevallen, is dat zij Igè oorsprong schijnen te vinden in pal schappen binnen de kringen aan of hof. Deze situatie is ons niet vreet^ Dat zij zich kan voordoen, moeten Ide ook voor wat betreft het Britse 1* betreuren. Men doet, behorende I.. zulk een hoge kring, verstandig, i der onderbreking te bedenken. I men niet maar woont in een glafel huis, doch dat bovendien breeklj- is als porcelein. |TEN INDONESISCH ambassadj heeft nu verteld, dat Nederland! processen in Indonesië tegen Ned landers gebruikt als een rookgonj om Nederlandse ondergrondse acti teiten in Indonesië te bedekken. I Een zonderlinge redenering. Nei land heeft in Indonesië niet veel i processen te gebruiken. Het heefll A. niet geënsceneerd. Het heeft intetj c' deel wel grote bezwaren tegen dl o processen. Het is voorts van men< dat een proces nu niet het meest schikte middel is om iets te bedekÜ g Integendeel, het meende tot dusd u dat ook deze processen door de In* nesische regering bedoeld waren I 1 iets te ontdekken, en wel juist Ned I landse ondergrondse activiteiten Indonesië. Wanneer wij dat verkeerd heb! gezien, wanneer Nederland integend de processen gebruikt om allerlei 1 keerds te bedekken, dan begrijpen i niet, dat de Indonesische regering nog zo lang mee doorgaat. Advertentie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2