Positieve twijfel geeft kans psychische kracht op nieuwe ook op nieuwe interpretatie van Gods majesteit Kans LUISTERT U LEIDSE AQUARIUMVRIENDEN HOUDEN TENTOONSTELLING Tweede lustrum fusie met een prettige feestavond gevierd De enige van Bindingsavond B.B. met Jong en Jolig MEL WE LEIUSCHt COURANT 3 Diesrede prof. dr. P. A. H. de Boer over Jeremia W7"IE WORDT TWIJFEL BESPAARD? De wetenschappelijke onderzoe- w ker, qualitate qua, niet. De wording der wetenschap is van twijfel afhankelijk. De vraag: wie wordt twijfel bespaard? reikt evenwel verder. In onze eeuw voltrekken zich op verrassend veel gebieden veranderingen de vorm van een kansspel: voortgang of ondergang. Is het vreemd, dat de twijfel kind aan huis bij ons is? Jeremia's twijfel kan ons een aanwij zing zijn, dat de mens door positieve twijfel kans heeft op nieuwe psychi sche kracht, die hem zelfs een hard lot doet aanvaarden; kans ook op een nieuwe God, op een nieuwe interpretatie van zijn majesteit en zijn wil Met deze woorden besloot de rector magnificus der rijksuniversiteit te Leiden de rede, die hij vanmiddag hield ter ge legenheid van de 382ste dies natalis der rsiteit. Een rede, die werd aange hoord door afgevaardigden van Curato- vrijwel alle hoogleraren, vele leden de wetenschappelijke staf, afgevaar digden van andere universiteiten in ons land, vertegenwoordigers der studenten faculteiten en andere belangstellenden. Prof. dr. P. A. H. de Boer, die als onder- erp voor zijn diesrede „Jeremia's twijfel" ad gekozen, begon zijn voordracht met .•n overzicht van de tijd en de plaats waartn Jeremia leefde: 650 voor Christus Jeruzalem. Zijn woorden en daden kun- n slechts worden verstaan met deze tijd vol wisseling en verwarring als ach tergrond. Hij was geen Jeruzalemmer, r iemand uit Anatot in Benjamin, een ts die een goed uur ten noordoosten de hoofdstad ligt. In Jeruzalem sprak hij als gast, ai als gevangene. Zijn woorden iten er geen twijfel over bestaan, dat ij zich één gevoeld heeft met zijn volk. Meer dan enig ander profetisch geschrift bevat het boek Jeremia uitingen, die het innerlijk leven van de profeet weerspiege len. Een aspect van dit innerlijke leven twijfel. Het stijlkritische onderzoek van Jere- ïia's woorden heeft voorts een duidelijk licht geworpen op het dichterlijke karak- jn menige passage. Naast de pro fetieën, zelf reeds ritmisch gebonden en met dichterlijke beeldspraak, komen veel gedichten voor met verschillende themata. In de keuze der motieven vinden wij her inneringen aan vroegere profeten. Ook >nt Jeremia voorliefde voor be staande dichtvormen, de dodenklacht, de smaadrede, de dreiging, het spreekwoord. Des dichters gevoelige hart blijkt uit zijn vermogen de teerste beeldspraak en de ste vervloeking te vinden voor het geen hem ihnerlijk beweegt. In zijn lyri sche ontboezemingen valt dikwijls elk on derscheid weg tussen de boodschap van Godswege en het eigen gevoelsleven. Zodoende gelukte het hem niet geheel al op te gaan in het ambt van profeet, ïjn zuiver menselijke gevoelens, zijn ver bondenheid met het volk, zijn smart over het gemis aan de natuurlijke vreugden in het gezin en de vriendenkring, door zijn beroep veroorzaakt, zijn teleurstelling het uitblijven van succes op zijn werk, dit alles maakte hem, volgens Baumgartner. tot een gespleten persoon lijkheid. In de klaagzangen vinden zijn onbehagen en verdriet een uitweg. Twijfel bij begin Jeremia begint al gauw zijn twijfel tot uitdrukking te brengen. In het eerste hoofdstuk van het boek wordt vermeld dat Jahweh's bevel om profeet, boodschap- 'an hem te zijn op een dusdanige stringente wijze tot hem kwam, dat geen weigering kon baten. Jeremia meent nog tegenwerping te kunnen maken, die bout snijdt: een profeet moet een ge schoold spreker zijn, en hij is nog jong ervaren: „Ai, mijn Heer Jahweh, zie, ik ben onervaren in het spreken, want ik ,Die lustige Witwe" (le acte) van Léhar. (KRO 22.05 uur) De miljoenen van de wedilwe Hanna Glawari zullen de financiële ondergang tan het denkbeeldige vorstendom Ponte- redrino moeten redden. Het enige middel e miljoenen in het land te houden huwelijk van Hanna met een in- van Pontevedrino. De man, die Zeta voor dat nieuwe huwelijk pp h«t oog heeft, is de gezantschapssecretaris, traaf Danilo Danilowitsch. Hanna en Danilo waren echter al op elkaar verliefd tóór dat Hanna met een rijke hofbankier bouwde. Danilo voelt er nu niets meer "oor om die 20 miljoen te redden en zich dan in te laten met de vrouw, die eens net met hem trouwde. Dat wil zeggen: so lijkt het. Want in werkelijkheid is MJ "op steeds verliefd, maar laat het niet "ierken uit angst dat zij zou denken, dat het om haar geld te doen is. Baron Zeta •s uan dat alles onkundig en weet ook "iet. dat zijn jonge vrouw Valenclenne flirt met Camille de Rosillon. die op haar waaier schriift ..Ik heb je lief" De waaier 'aakt zoek en komt ten slotte in handen tan baron Zeta Hij denkt echter dat de waaier aan mevrouw Kromow toebehoort ft zegt Valencienne. dat zij die waaiei •Is haar eigendom moet beschouwen on •en schandaal voor mevr. Kromow te Hrmijden. De waaier blijft een rol spelen, want als Camille bi? Valencienne aan dringt, schrijft zij op haar beurt op de Waaier: „Ik ben een fatsoenlijke En daarmee eindigt de eerste i dere charmante operette, waarin •ind Hanna en Danilo elkaar natuurlijk krijgen, zelfs zonder geld. Vanavond hoort die le acte door eerste klas krachten, *1 Anton Niesser (als Zeta). Emmy Loose fats Valencienne) Elisabeth Schwarzkopf fats Hanna) en Erich Kunz falDanilo) Het geheel o.l.v. Otto Ackermann. ben jong". Doch ook dit bezwaar wordt ondervangen. Hij zal de woorden, die hij spreken, door Jahweh ingegeven krijgen. Met andere woorden, Jeremia mag zijn woord als Jahweh's woord be schouwen. et is mogelijk", aldus prof. De Boer, „dat wij hier van werkelijke twijfel mogen spreken, maar waarschijnlijker lijkt mij deze inleiding tot de profetieën een stijlfiguur is. Een stijlfiguur, om de be- ïis van het komende werk te onder strepen". n de hand van enkele voorbeelden bewees spr., dat deze stijlfiguur meer dan ?ns in de Bijbel wordt gebezigd. Andere voorbeelden van Jeremia's twij fel kunnen op verschillende wijze uit gelegd worden. In het vierde hoofdstuk at in de overgeleverde tekst een ver- t tot Jahweh gericht, waaruit twijfel diens vroeger gegeven woord blijkt: i, mijn heer Jahweh! gij hebt dit volk Jeruzalem kennelijk bedrogen door te zeggen: Er zal vrede voor u zijn, terwijl het zwaard (hen) op de keel staat". Wan- wij de uitroep over Gods bedrog als woord van Jeremia handhaven, blijft de mogelijkheid bestaan-dat de profeet hier aan Jahweh's oprechtheid maar aan de kundigheid van de vroegere bemidde laars, die vrede voor Jeruzalem verkon digen, twijfelt. Sprekend over een derde voorbeeld ees prof. De Boer zijn gehoor op de tekst, waarin Jeremia, na een klaagzang de inwoners van zijn eigen stadje Anatot, die goed met kwaad vergelden m over wie hij een krachtige vloek uit- ipreekt, zijn God als volgt aanspreekt: Gp 2ijt het, Jahweh, die de rechtzaak wint, wanneer ik u aanklaag; maar toch wil ik met u rechten! Waarom is der goddelpzen weg voorspoedig, leven allen, die trouweloos handelen, zonder zorg? Gij plant hen, zij schieten wortel, spruiten uit, ook dragen ze vrucht. Gij zijt nabij in bun mond, Mij kent gij echter, Jahweh, Ge richt uw aandacht op mij, ge toetst mijn gezindheid jegens u. Ruk hep dan weg als vee ter slachting, estem ze voor de dag der doding! Hoelang moet het land treuren, i al het kruid des velds dor zijn? ee en gevogelte komen om wegens de slechtheid der bewoners, ant deze zeggen: Hij heeft geen aandacht „Dit", aldus prof. De Boer, „zijn duide lijke woorden. Baumgartner vergelijkt ze 'erwijten, die een oosterse boer de rechter toeroept, die volgens hem on- •chtvaardig en willekeurig zijn beslis- ngen heeft getroffen; het moet gezegd, al kost het ook zijn hoofd. Hier spreekt liet de profeet, maar de enkeling, die de chrijnende vraag van alle tijden ondei voorden brengt: waarom is der god- delozen weg voorspoedig? In deze aan klacht komt de twijfel aan Gods gerech tigheid aan het licht. Jeremia twijfelt niet aan de oppermacht van zijn God. Hij weet dat God het die de rechtzaak wint, omdat hij over recht beschikt. Maar hij waagt het zeggen, dat dit goddelijke recht niet klopt met wat door diezelfde God de voorgeschreven. God een leugenbeek In het vijftiende hoofdstuk van Jeremia uit hij de twijfel aan het belang werk. Niemand neemt zijn woord gaat men over tot vervolging en smaad. Jeremia uit de wens, niet geboren te zijn. Jahweh, wiens opdracht maakt, dat hij niet alleen eenzaam maar ook gehaat is, is hem als een „leugenbeek", water, waarop men niet vertrouwen kan. Terecht haalt men ter verduidelijking van de beeldspraak „een leugenbeek" eer plaats uit het boek Job aan, waar de beeld spraak uitvoeriger is. Tijdens hun tocht door de steppe buigen de karavanc naar de plaats waar zij een water wachten om mens en dier te drenken. Wanneer zij slechts een opgedroogde bed ding aantreffen, noemen ze de plaats een „leugenbeek": Waarom duurt mijn pijn steeds voort en is mijn wond onheelbaar, zonder genezing? Gij zijt voor mij als een leugenbeek, water, waarop men niet kan vertrouwen. Dit is krasse taal. Geen beschouwing over God, maar een woord tot hem ge richt. De tocht door de steppe is eer dodentocht, wanneer water ontbreekt. De gang door het leven, zonder vrienden, vrouw of familie, met een groeiende tegenwerking, is zonder zekerheid dat God met hem is, een wanhoopsdaad. In die twijfelende Jeremia rijst iemand voor ons geestesoog op, wie niets menselijks vreemd is. Hij verzet rich tegen een opdracht, die hem te zwaar toeschijnt, maar hU komt er niet van los; bij is gekwetst en ver ontwaardigd bij tegenwerking en on rechtvaardige behandeling; hij vloekt, hij verwijt; hU twijfelt aan Gods bij stand; htj ervaart dat de God, die hem dwingt tot zijn openlijke levens houding, hem wil gebruiken, muar niet wil ingaan op zijn rechtmatige klacht Toch gaat deze mens verder. Hij heefl het geweten, dat het niemand, in geen Prof. dr. P. A. H. de Boer Gij hebt m(? verleid en ik liet mij verleiden, gij greept mij vast en waart mij de baas. Ik ben tot een voortdurende belaching geworden, ieder bespot mij. Want mijn stem verheft zich niet dan om te schreeuwen, om uit te roepen: Geweld! en: Onderdrukking! Jahweh's woord gewerd mij immers voortdurend tot schande en smaad. Zeg ik dan^ij mij zelf: Ik laat hem ik spreek niet meer in zijn naam, ian is het alsof er in m\j een vuur brandt, opgesloten in mijn gebeente; k mat mij af om het in te houden naar kan het niet. Positieve twijfel In een opstel van Rümke over de psy chologie van de twijfel, waar hij als motto n schrijft: „De twijfel is ons ereteken ns tragisch kenmerk", onderscheidt jteur een negatieve en een positieve twijfel. De negatieve noemt hij ontstaan en vermindering van het werkelijk heidsbesef, hetzij door vermindering van psychologische spankracht, hetzij door verdringing van conflicten, hetzij door nis in de relatie van het zelf tot het zelf, hetzij door een niet meer voldoende dóórdringen van het beleven van het zijn. Deze verschijnselen nu ontbreken en enenmale bij Jeremia. Hij is -ealist, die de werkelijkheid van de situatie in de wereld zijner dagen scher per door heeft dan zijn tijdgenoten; zijn psychische spankracht is niet gebroken; tot God spreekt hij manhaftig; zijn con flicten bergt hij niet op in zijn binnen ste; hij weet te vloeken en hij kan zioh in zijn gedichten uiten; zijn relatie met zijn omgeving, de belevenis van de ge beurtenissen met zijn volk, in de wereld, zijn particuliere bestaan, zijn reëel en fel. De positieve twijfel, volgens Rümke, ontstaat, wanneer steeds een waakzi intuïtie waarschuwt, dat een objecti zekerheid nieit werkelijkheid is. I twijfel is een „spoorslag in het proces van het worden". Aan al deze voorwaar den nu voldoet Jeremia's twijfel. Spoorslag Vele onderzoekers van de teksten, die over deze geestesgesteldheid handelen, achten deze een zwak moment in Jere mia's leven, een voorbijgaande neerslach tigheid, een inzinking van zijn geloof of een teken van een gespleten persoonlijk heid, zoals reeds gezegd. Prof. De Boei komt tot een ander resultaat en noem: .Jeremia's twijfel „een spoorslag in he proces zijner wording, een doorbraak naar een nieuwe fase. Een zich verheffi boven zijn ambt. Het is. alsof hij door zijn eerlijke twijfel de zielskracht wi oin nu uit eigener beweging de taak vi God op zich te nemen. Wat roeping heet in het ambtelijke v; het profeetschap, wordt hier bewustwor ding, de ontdekking van zijn bestemi Jeremia wordt door zijn twijfel wi wezenlijk is. Niet meer en niet minder. En de verrassing is, dat zijn God hem z« kan en wil gebruiken tot in de hard* werkelijkheid van een eenzaam lijdei toe. Er is dus zelfs voor een profeet nog een hoger niveau en de twijfel sport op de ladder naarboven. „Ik waag het," aldus spr. „een vergelij king te maken. Ik neem daartoe wat ah kern deze vergadering haar plechtig ka rakter geeft: het ambt van professor Iemand wordt tot professor benoemd. Stel u voor, dat dit op jeugdige leeftijd ge schiedt, en dat hij In zijn familie wc boeren maar geen professoren heeft; dai is het ambt hem zo vreemd en ruim ab de toga, die het verzinnebeeldt. Blijft hij het professoraat zijn hele leven lang als een verhevenheid zien hetzij uit ge voelens van minderwaardigheid, hetzij uit ijdelheid, overigens verwante zaken, dan dreigt het gevaar, dat in elk ambt, of het wereldlijk dan wel kerkelijk is, schuilt, dat hij geen persoonlijkheid wordt. De wording tot mens Is gestremd. Hoe nodii is het, dat hij eens en meer dan een twijfelt, twijfelt aan zijn ambt ook. om he daarna als een der middelen te kunnen gebruiken, waarmee de mens aan bestemming tracht te beantwoorden, onpersoonlijke van een zelfstandige gi Puzzelprominenten 1. A. L. Eikelenboom, Kanaafl- weg 13. Leiden; 2. Nieuwbouw Dia- conessenhuis Leiden; 3. D Zijer- veld, Nassaustraat 2, Alphen aan heid opgevat ambt is de wijkplaats voor onvolgroeiden en vreesachtigen, en het wapen van despoten, klein en groot. Je remia staat tegenover het gilde der profeten zoals trouwens reeds enkele gro ten Israëls profeten vóór hem. Zijn op standigheid en twijfel rijpen hem tot mens. Tot de mens, die de strijd van een bestaan overeenkomstig Gods stem in zijn innerlijk niet uit de weg gaat. Op dit moment tekent de oud-testamentische tekst ons de enkeling. Agressief Jer vijfel heeft een positieve be- tijn persoonlijkheid. Voor de n. Heeft die twijfel ook ge- zijn Godsconceptie? Wij tekenis voor wording erva volgen voor zagen, dat hij niet terugdeinst om aan God te twijfelen. Dit is geen twijfel aan Gods bestaan. Ook zou hij niet instemmen met het lied van een stam uit het midden van Afrika over de aard van hun God Nzame, waarin tot uiting wordt gebracht, dat God God is en de mens mens, en dat daardoor God zich niet met de mens kan en wil bemoeien. Jeremia's twijfel is agressief. Hij beschuldigt God. Hij twist met hem. Zich hierin juist beroepend op hem. Prof. De Boer eindigde zijn interessante voordracht met de vraag: „Wie wordt twijfel bespaard? De onderzoekt tate qua niet. De wording der wetenschap is van twijfel afhankelijk. De vraag: Wi wordt twijfel bespaard? reikt verder evenwel. In onze eeuw voltrekken op verrassend veel gebieden verand gen in de vorm van een kansspel: v gang of ondergang. Is het wonder, dat de twijfel bij ons kind aan huis is? Jeremia's twijfel kan ons, dunkt me, een aanwijzing zijn dat de mens door postieve twijfel kans heeft op nieuwe psychische kracht, die hem zelfs een hard lot doet aanvaar den. Kans ook op een nieuwe God, op een nieuwe interpretatie van zijn majesteit en zijn wil beide. Bijna vier eeuwen geleden, na de slag op de Mokerhe'ide in 1574, toen de twijfel Oranje's hart moet hebben besprongen, schreef hij aan zijn broeder Jan van Nas sau de volgende woorden: zouden wij door gebrek aan hulp ten onder gaan. in Gods naam. dan zij het zo. Ons blijft dan toch altijd de eer gedaan te hebben wat geen ander volk vóór ons heeft gedaan, te weten, dat wij ons in zulk een klein land, zonder enige bijstand, verdedigd en in stand gehouden hebben tegen zo grote en verschrikke lijke krachtsinspanning van zulke mach tige vijanden...." Het is met de herinnering aan dit woord van de stichter onzer universiteit, dat ik voor allen, die een Leids hart be zitten, het driehonderd en drie en tach tigste jaar onzer academie aanvaard." Van de zomer in Oranjerie Woensdagavond hielden de Leidse Aqua riumvrienden een goed bezochte leden vergadering in de recreatiezaal van de H.C.W. alhier. By de opening deelde de voorzitter mede. dat tussen de beide Leid se aquariumverenigingen, De Natuur vriend en Leidse Aquariumvrienden, volledig eovereenstemming was bereikt (Adve i i He) NIEUWE RI|N 49 VOOR DE ZELFSCHILDER Chr. Overheidspersoneel Leiden Christendom vraagt rechtvaardigheid op sociaal gebied WIJ MOETEN NIET ALLEEN materieel voordeel willen behalen, maar dienen als Christenen de geestelijke nood van onze naaste te helpen lenigen. De leus: Ieder voor zich en God voor allen, wordt voor de Chris- telijk-sociale mens: Ieder voor de naaste en allen tezamen voor God". Aldus sprak de heer W. Wieringa, secretaris van de Nederlandse Christelijke Bond van Overheidspersoneel gisteren in De Burcht op de feestavond ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van de fusie van organisaties in de sector van het Leidse overheidspersoneel. De heer W. F. Loeve verwelkomde aan het begin van de avond de afvaardiging van de Chr. besturenbond en de secretaris van het hoofdbetuur. De afgelopen tien jaar overziende, zei hij, dat de praktijk heeft uitgemaakt, dat een fusie noodza kelijk is omdat één bond de belangen van het overheidspersoneel beter kan be hartigen. Wij zijn Chritelijk georganiseerd, zo zei de heer Loéve, daar wij Gods Woord ook willen laten gelden op het terrein van het sociale leven. Met de neutrale bond blijken soms diepgaande verschillen te bestaan. Met enkele woorden prees de voorzitter de onvermoeibare ijver van de penning meester, de heer Ch. Roosendaal, die zijn functie heeft neergelegd. Ook zijn echtge note werd met hartelijke woorden, een geschenk en bloemen in de hulde betrok- Gouden ridders" Aan de volgende heren die vijfentwintig jaar lid van een Christelijke vakorgani satie zijn, werd een gouden insigne en de daarbij behorende oorkonde uitgereikt: G. Biesbroek. J. W. Cornelissen, P. v. Dijk. W H. Haasbroek. C. G. Jacobs S v. d Kwaak. L. Melkert. J. Neleman. C Spaanderman, W. F. Stijger, P. J. v. d. Walle, W F. van Weerlee en O. Wielinga. De bondssecretaris roemde deze leden, omdat zij .juist in de jaren waarin de Christelijke vakbeweging sterk achteruit ging, lid zijn geworden cn het in dc crisis- jaren ook zijn gebleven. Hij dankte deze „gouden ridders", die een voorbeeld zijn geweest van liefde en trouw voor de Chris telijke vakorganisatie. De voorzitter van de propaganda- commissie, de heer P. J. v. d. Mark. sprak in gezelschap van zes ofge- vaardigden van de diverse groepen van overheidspersoneel, gekleed in het dienstuniform, een propagandis tisch woord. De Christelijke organisa tie moet verder gaan in het licht, dat het christelijk geloof sociale recht vaardigheid van de mens vraagt. Leden van de afdeling Leiden wisselden het programma af met muziek, waarna De Lekenspelers uit Oegstgeest Vrije Vo gels van H. Frieling, onder regie van de heer J. E. Bonker, ten tonele voerden. Zij deden dit zeker niet onverdienstelijk. Van de spelers willen wij mevrouw K. van Ees noemen, niet omdat de anderen zoveel voor haar onderdeden in presta tie. maar omdat zij zulk voortreffelijk stil spel leverde, waardoor haar rol naar het hoofdplan werd gebracht. voor het houden van een tentoonstelling. Deze zal worden gehouden van 28 juni tot en met 15 juli van dit jaar in de Oran jerie van de Hortus Botanicus. De heer Kroon hield een lezing over „Schoonheid van het zeewateraquamvm". Op zeer prettige wijze vertelde spreker hoe men een bak moet isoleren om oxy- datie tegen te gaan. Bij een „Noordzee- aquarium" is het steeds oppassen dat het water niet te warm wordt. Een van de op lossingen is om het water door middel van het grondwater te laten afkoelen. Nadat de heer Kroon de opbouw van het zeewater-aquarium had besproken, vertelde hij, hoe men aan de bewoners voor de bak kan komen. Hiervoor gaat men b.v. naar zee en zoekt daar zelf de vissen, krabben, anemonen enz. Bij eb is aan onze kust veel voor de liefhebber Na de pauze projecteerde de heer Ki-oon verscheidene mooie beelden op het with doek, opnamen van de kust van Neder land en andere landen en van bewoner» van de zee, zoals krabben, kreeften van allerlei soorten Royal Leiden onder Nederlandse directie Met ingang van 1 februari j.l. is m G. F. Rijnders benoemd tot directeur van de Nederlandse schrijfmachinebriek Royal Type Writers Holland n.v. te den. Mr. Rijnders is de eerste Néder- landse directeur van deze n.v. Van di oprichting der vennootschap in 1953. af heeft steeds een Amerikaan aan het hoofd gestaan. Het bedrijf is een dochteronder neming van de Royal Mc Bee Corpora tion in de Verenigde Staten en heeft, be halve in Leiden, ook in Cuyk nog een fa briek gevestigd. Aanvankelijk had de Amerikaanse directeur een vrij aanzienlijke staf var Amerikaanse medewerkers tot zijn be schikking. Doch in de loop der jaren zijn steeds meer Nederlanders in leidende functies benoemd. Met de benoeming van mr. Rijnders is dat beleid thans voltooid. De fabriek telt duizend rpan personeel. Gemeenteraad Leiden B. en W. stellen de raad voor, het be drag, dat per leerling voor de bijzondere scholen voor kinderen met leer- en op voedingsmoeilijkheden in 1957 beschik baar wordt gesteld ter bestrijding van d< kosten, te bepalen op f 120. Verder stelt het college voor, het be drag, dat per leerling voor de bijzondere scholen voor lichamelijk gebrekkige kin deren in 1957 beschikbaar wordt gesteld, te bepalen op f 640. „Volhouden en doorzetten" was het motto waaronder wijk 4 van de B.B. gis teravond in het Antoniusclubhuis een bindingsbjfeenkomst hield. De heer W. Th. Breedeveld, hoofd van wfk 4. zei in zijn openingswoord onder meer, dat de B.B. nog niet is wat men graag zou wen sen, maar dat men toch kan bogen op een kern van uitstekend gehalte. Het programma van deze avond was ter verzorging toevertrouwd aan Sempre Avanti met Jong en Jolig, onder leiding van Koos Kukler en met Henk van den Broek als conferencier. Met de solisten Nel de Vries, Lyda Spaans, Nel Pouw. Wim Brugman, Gerard Koolhaas en Tom Brand werd de gehele avond op plezie rige wijze gevuld. Een woord van lof voor deze solisten is wel weer op zijn plaats. Zij brengen altijd prettige afwisseling in het toch al aan afwisseling rijke pro gramma van Sempre. Er werd weer een liedjestocht door vele landen gemaakt. De heer Hagedoorn, hoofd van de B.B.. sprak een hartelijk dankwoord. De aan wezigen bekrachtigden dit met een gul applaus. Voor de organisatie van deze avond dankte hij ook de heer Eradus. assistent van de buitendienst. (Advertentie) VAKKLEDING LEIDEN'S GROOTSTE SPECIAALZAAK (sinds 1901) HAARLEMMERSTRAAT Filiaal Haarlemmerstraat Burgerlijke stand van Leiden GEBOREN: Gerardus Josephus Alphon- sus Maria, z. v. G. J. M. de Wolf en L. J. Duekman; Erik. z. v. C. Llgtvoet en E. P. J. Penseel; Cornelis, z v. N. Brand en G. M. Kusters; Anna Cornelia Maria, d. v. G. P. van der Weijden en C. M. Hoog kamer; Grietje Janneke. d v. M. H. Sie- rink en J. A. Santman; Wytske Dominica, d. v. H. Colenbrander en A. S. Hers; Geer- truida. d. v H. Schalk en M. Groeneveld. GEHUWD: J Guérin en J. Bonarius; P. de Water en E. M. Koevoet; J P. J. Ramb en C. J. van Steenbergen; M. V. Boon en E. Stranders. OVERLEDEN: J. van den Eijkel, 85 jr.. weduwe van L. Noort. AGENDA VOOR LEIDEN ning prov. kampioenstentoonstelling. Gulden Vlies, 8 uur: Vereniging voor pedagogiek, dr. L. van Gelder uit Am sterdam over: Welke gezinsomstandighe den beïnvloeden het leren nadelig? Leiderdorp, Dorpshuis, 8 uur: Har moniekapel, eerste officiële optreden. Warmond, 't Trefpunt, 8 uur: film „Het is middernacht, dr. Schweitzer". Oegstgeest, Irene, 8 uur: operette „Als kinderen dromen" door leerlingen van de Kon. Julianaschool. Zaterdag Lakenhal, 2 uur: K. en O.-rondleiding op de tentoonstelling van de schilder Kees Bol. Schouwburg, 8 uur: Dies-stuk „The Philanderer" van G. B. Shaw. Volkshuis, 8 uur: herdenking tienjarig bestaan Leidse Jeugd Actie. Leiderdorp, Irene. 8 uur: Chr. korfbalvereniging Velocitas, jaarlijkse feestavond, toneelgroep Excelsior uit Delft met „Van dit, van dat, van alles wat". Leiderdorp, Kantine Durisol, 8 uur: cabaret-reivue personeel Durl6oL Zondag Luxor-theater, half elf: Bijzonder Ker- kewerk, gevarieerd zondagmorgenpro gramma (Wat doen wij met leed?). Zuiderkerk, 12 uur: Christen Studenten Raad, prof. dr. W. Banning (Leiden) en W. L. Helweg (Rotterdam) over: De in vloed van het geloof op het maatschap pelijk leven. Maandag Stadhuis, 2 uur: gemeenteraad. Schouwburg, 8 uur: K. en O.. Het be zoek van de oude dame door toneelgroep Theater. Snouck Hurgronje-hui6, 8 uur: K. en O.- cur6us „Moderne literatuur" o.l.v. Paul Rodenko. Harmonie, 8 uur: Expogé, pater S. Keul- aerds O.F.M. over het leven van kardi naal Mindszenty (Hongarije). Lakenhal, 8 uur: concert Telemann- De Doelen, 8 uur: Leidse amateur- fotografenclub, competitie derde ronde. Kleine Burcht, 8.15 uur: Fondclub Lei den en omstreken, jaarvergadering. Tentoonstellingen Academisch historisch museum (Rapen burg 73), kunstzinnig werk door hoog leraren. stafleden en studenten (tot 14 februari). Lakenhal, 105 uur: schilderijen van Kees Bol (tot 4 maart). Rijksmuseum voor Volkenkunde: „Het leven van Buddha in de kunst" (tot 14 februari). Rijksmuseum Geologie en Mineralogie, (Garenmarkt lb), 10-12 en 2-4 uur: Geo logie in Nederland. Nachtdienst apotheken Apotheek Van Driesum, Mare 110, tel. 20406. Zuiderapotheek, Lammenschans- weg 4. tel. 23553 en Oegstgeester apotheek, Wilhelminapark 8, tel. 26274.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 3