•EBEEBHl NIGERIË GEESTELIJK LEVEN Een negerjongen droomt Sprekende Zendingsstatistieken DEAMER1KAANSE CHRISTEN 1SZICH BEWUST VAN WERELDTAAK r choolstrijd in DE ROLLEN VAN DE DODE ZEE vrmr Een van Amerika's bekendste „genezers" stierf aan polio De Bethesda Vrije Evangelische Gemeente van Min neapolis, de hoofdstad van de Amerikaanse staat Minne sota, heeft ongeveer 450 belijdende lidmaten. Er hangt in de kerk een enorme wereldkaart met 31 brandende lampjes, die het aantal zendelingen vertegenwoordigen, welke door de kerk worden onderhouden. Van iedere collecte gaat automatisch de helft van de opbrengst naar het zendingsfonds. De kerk, hoewel een voorbeeld voor vele andere kerken, is toch geen eenmalige uitzon dering. Iedere grote stad in Amerika heeft wel een kerk, die alleen twintig of dertig zendelingen heeft uitgezon den naar het zendingsveld. Meer dan ooit is de Ameri kaan ervan overtuigd dat hij een wereldtaak heeft en dat de „American way of life" het enige antwoord is op het communisme. ZATERDAG 2 FEBRUARI 1957 '_n van de .V zmdelin- die door de Bethesda Evangelische Kerk in Sr TER OVERDENKING De Amerikaanse Christen gelooft, 'dat God Amerihca nu de taak heeft gegeven om het Evangelie in de ge hele wereld te prediken, zoals eens God de wereldverkondiging mogelijk maakte door het Romeinse Rijk, wiens burgers (Paulus bijvoorbeeld) grote voorrechten genoten. kelijke zendingsge nootschappen. die vooral bekend zijn geworden onder de verzamelnaam ..Faith-" of „geloofs genootschappen". Deze organisaties zijn niet-kerkelijk geori ënteerd, aanvaarden In de ogen van de doorsnee Ameri- meestal zendelingen kaanse Christen heeft Europa afgedaani"it alle orthodoxe voor het zendingswerk en hij beziet he tl kerken, hebben geen speciale dogmatiek zelfs als een nieuw zendingsveld, dat zitj voor de doop en zenden predikers uit die te springen om Amerikaanse zendelin- in de doop van volwassenen door onder den. In ,,Bibliotheca Sacra" schrijftdompeling geloven, maar die ook de kin prof. dr. Harold Lindsell b.v. ..Welke dejderdoop aanvaarden. Meesta', hebber strategische positie van Europa in het deze genootschappen een zeer orthodoxe J zendingswerk in het verleden ook ge-j geloofdsbelijdenis. die duidelijk uit weest is, de toekomst van het zendings- spreekt, dat men gelooft in de drie-een werk ligt hoofdzakelijk in de handen vanheid- het verzoenend sterven, de licha- de Amerikanen en Canadezen. Niets aan rmelijke opstanding en hemelvaa t var de zichtbare geestelijke, economische, i Jezus Christus en in de opstanding var politieke of sociale horizon geeft de in-jde levenden en de doden. Tot de bekend- druk dat dit geen permanente werkelijk-1 ste zendingsgenootschappen behoren de heid zou zijn. De relatieve verhoudingen China Inland Mission, de Sudan Interior kunnen zich in de toekomst misschien Mission, de Africa Inland Mission en de nog enigszins wijzigen maar het focus- ook in Nederland bekende Christian and punt zal in Amerika blijven liggen". Ik Missionary Alliance. Vier Amerikaanse kan me niet voorstellen dat de -gemid-l genootschappen hebben meer dan 400 delde Europeaanse Christen deze opvat- mensen per genootschap aan het werk, ting met veel enthousiasme zich eigen terwijl de Sudan Interior Mission bijna zal maken, maar als Europeanen zullen 11000 zendelingen op het zendingsgebied we er wel aan' moeten wennen, dat het heeft. Dit laatste genootschap groeide onmogelijk is om de Amerikaan deze sedert de afgelopen wereldoorlog meer idee fixe (of is het een realiteit?) uit het dan 400 pet. De Central American Mis- I sion 100 pet. en de TEAM (The Evange lical Alliance Mission, vroeger een ge nootschap van Zweedse Amerikanen) zelfs 600 pet. Bovendien is naast de groei van de geloofsgenootschappen eveneens Er heeft z.ch sinds de oorlog een gro,e ,e bespeu„„ va„ de k]ei. merkwaardige ontwikkeling voorgedaan, nere kerkgenootschappen die merendeels die ook in Nederland zijn neerslag be-| tot de afgescheiden groepen gerekend gint te doen voelen. In Oost-Nigerië (Afrika) is een stevige controverse ontstaan tus sen de Rooms Katholieke Kerk en de Staat. Het strijdpunt is het nieuwe onderwijsplan, waarbij be- Bavincks Geref. Dogmatiek vindt ingang in U.S.A. Reeds jarenlang bestaat er in Ameri ka een grote belangstelling voor de Ne derlandse dogmatische en theologische boeken. Kuypers werk over de Heilige Geest heeft grote ingang gevonden en zijn invloed reikte veruit buiten de gren zen van de Christian Reformed Church Prof Bavinck heeft het nimmer zover gebracht Hij werd slechts zo nu en dan aangehaald in de werken van Ameri kaanse theologen met een Nederlandse Eerdmans in Grand Rapids heeft nu echter een selectie uit de vierdelige „Ge reformeerde Dogmatiek" van prof. H. (De Amerikaan zegt voluit Herman) Bavinck uitgegeven. Onder de titel ,,Our reasonable Faith" verscheen een beknop te populaire uitgave van een gedeelte van het tweede deel. Naast de bookcondensa- tions (beknopte uitgaven van boeken) die door de Reader's Digest worden "erzor2J krijgen de Amerikanen nu dus ook theologische „condensations" voorge zet Misschien vindt de nieuwe uitgave ook aftrek onder Nederlandse studen ten. die het te ..druk" hebben om de vier I delen door te werken. paald werd, dat voortaan kosteloos onderwijs zal worden gegeven aan allen. Alle scholen, die rijkssubsidie gen. zullen voortaan r bepaalde c J~" ontvan- de kneep. De Roomse kerk die beweert dat de helft de 700.000 inwoners tot haar vorm christendom is overgegaan, meent dat de ouders zelf moeten kunnen beslis- hoe het onderwijs van hun kinderen t worden gegeven. Bovendien ij kerk bang. dat een groot gedeelte het geld door corruptie in verkeerde handen zal komen. De kerk beschuldigde de staat van een „goddeloos staatsmono polie op het gebied van het onderwijs." De protestanten mengen zich niet in het debat, want zij kunnen zich zeer we] met de nieuwe wet verenigen. Hun finan ciële moeilijkheden hebben een oplos sing gevonden, terwijl de zending, die 95 pet van het onderwijs verzorgt het recht zal hebben om godsdienstig onder wijs te geven op de scholen. Zendings mensen kunnen benoemd worden tot hoofden van scholen en kunnen invloed, uitoefenen op de benoeming van de derraad, die het schoolbestuur moet men. De Roomse kerk ziet de nic wet echter als een groot gevaar, daar zij haar best deed om de controle op het onderwijs in eigen handen te krij gen. De minister-president heeft verklaard dat „de regering niemand zal tegenhou den om een bijzondere school te stichten, die schoolgeld zal eisen, mits die school niet zal proberen om rijkssubsidie gen". \Het Onze Vader (l) Het „Onze Vader" is uit de tijd, al thans dat meent dr. Wallace P. Rus- terholtz de bibliothecaris van de Universiteit van Chicago. De wijze geleerde is echter geen atheïst, geen godloochenaar, maar een. .dominee. hoofd te praten. MERKWAARDIG I kunnen worden. grond is geraakt? In het geheel niet. Het betekent alleen dat een groot deel van de Amerikaanse kerken zich niet achter de Wereldraad wil scharen, omdat zij deze oecumenische beweging niet ortho dox genoeg vindt. Uitgezonderd enkele kleinere groepen en de zendelingen van de Zuidelijke Baptisten zijn de verschil lende orthodoxe zendingsgenootschap pen aangesloten bij eigen orthodoxe or ganisaties. Zo dienen ongeveer 4000 zendelingen onder genootschappen, die zich verenigd hebben in de unie van evangelische zendingsgenootschappen, een onderorganisatie van de oecumeni sche beweging van evangelische christe nen, die niet de kerken maar de leden van de kerken samen wil brengen en die in Nederland vertegenwoordigd wordt door „Evangelische Eenheid". Nog eens 4730 zendelingen dienen onder de unie van interkerkelijke zendingsgenoot schappen, terwijl iets meer dan 1000 zendelingen uitgezonden werden door genootschappen, die zich aangesloten hebben bij de zendingsorganisatie van de hem. Schrijven kon hij Internationale Raad van Christelijk I had hij nooit geleerd In 1925 verzorgden de Amerikaanse christenen ongeveer 13.000 a 14.000 zendelingen op de ver schillende zendingsvcl- den van de wereld. De crisis blies ook over het zendingswerk een kille adem en in 1936 hadden velen hun zendings- gebieden moeten verla ten door gebrek aan fondsen en bleven nog slechts 11.151 actief werkzaam. De Tweede Wereldoorlog sloot vele deuren 1945 bevonden zich nog slechts 8000 Amerikaanse zendelingen op de ver schillende zendingsvelden. _-thodoxe> kerken. Deze ontwikkeling op zendingsgebied is ook van belang voor ons eigen land. De zo snel groeiende gelooi ;genoot- schappen doen hun best om ook in Euro pa comité's te stichten. De mensen die deze organisaties-financieel steunen, zul len over het algemeen leden van de bestaande kerken zijn. Deze genootschappen doen nog zeer veel pio nierswerk. dat een vee. grotere aantrekkings kracht heeft op het chris telijk publiek dan het werk van de één of an dere dokier in een groot zendingsziekenhuis of de colleges van een Neder landse professor aan een Indonesisch seminarium. Door deze genootschap pen werden tijdens de r.fizplonen tien jaar on- I SUPREMATIE GEBROKEN geveer der"s tMer,am,se 'w GELOOF VOLBRACHT HET ONMOGELIJKE (I) Hwarowa Stephen Sitole was maar een heel eenvoudige negerjongen. Dat zijn grootvader van moeders kant het grote stamhoofd Chikwanda was geweest, veranderde niet veel aan zijn sociale status. De glorie van het verleden wordt vaak vaal in de armoe van het nu. Stephens vader had geluisterd naar de blanken, die met grote beloften de mannen kwamen paaien om te gaan werken in de mijnen van Johannesburg. Gouden bergen waren hem voorgespiegeld en samen met een groot aantal anderen van de stam was hij vertrokken. mmere nfet, dat I AAN HET WERK als hij had kun-l ÏSU taSSSkS? V.„,f da, ogenblik heerste er «n**- Ie naaX». die deg ftrS tussen dede m hun kleine gezin en als grootmoe- beide wereldoorlogen eenvoudig verdwe- der Stephen met meegeiwmenJiad Mar nen Misschien stierf hii aan één van d-? naar huis in Rusitu had hij zeker vaak vele besmettelijke ziekten of trof hem honger geleden. In zijn een ongeluk in de mijn. Misschien ging huis werd hij onnuddelhjk aan het werk hi) onder aan de beschaving, verlokt gezet. Hij moest de kalveren hoeden en door de glans van het geld, Ingeslagen toen hij tien was geweest werd hem als hij was uit zijn stamverband. I pok het grote vee toevertrouwd. Pas Als iemand uit Johannesburg die ver-toerhij veertien was mocht hij naa, re stad met zijn gouden glans terugkeer- j zendmgsscnool om te leren lezen i het" laat-1 schrijven. Daar leerde Stephen meer. iemand wist waar- Hij, de heidense jongen, opgevoed bij at om deze negers terugkeerden. Men fluis-goden en geesten, hoorde voor het eerst terde wel. hier. en daar. dat sommigen yan de bef de van 'SW.VQor <ws; „Alzo. wegens misdaden waj'en teruggestuurd, hef heeft God de wereld gehad bleef of dat het heimwee anderen .ziek had ge. maakt. Als ze echter midden in de open ruimte van het dorp hun fantastische verhalen stonden te vertellen was al de geleden nood vergeten en stonden ze daar als overwinnaars. „Bwanon, Uw man maakt 't goed, hij laat U groeten. de liefde, van. God.. lief heeft God de wereld gehad' in zijn gedachten hangen ch op een goe de dag kwam hij als een heel verlegen jongen bij de zendelinge van de post en vroeg: „Heeft God mij ook lief?" Het gevolg van deze ontwikkeling dat de suprematie van de zendingsge- 'nootschappen die verbonden waren met Sindsdien sloten zich de deuren van het werk van de Wereldraad van Ker- Noord-Korea, van China en van verschil- j ken gebroken is. Voor de oorlog behoor- dan vijftig procent lende andere landen. India entodoneïïden ..H legden de zending vele moeihjkheden delingen tot kerken, die bij deze zendelingen werden daar j menische beweging waren aangesloten, to» c "-h sop Dit getal is aanzienlijk geslonken. Het in de weg slechts toegelaten, als ze zich op de één of andere manier konden aandienen als Specialisten. Toch steeg-het aantal zen delingen snel. Soldaten die overzee ge vochten hadden gingen naar de school banken terug om dezelfde landen weer te kunnen bezoeken met een meer vre delievende boodschap. Binnen vijf jaar verdubbelde zich het getal van zendelin gen. In 1952 overschreed het de 18.000, in 1955 lag het getal 50 pet. hoger dan het hoogtepunt in 1925 Toen bevonden me8- dan 2100 Amerikaanse zendelin gen zich in actieve dienst. GEWELDIGE GROEI Deze geweldige groei is niet te dan ken aan de groei van de kerkelijke zen ding. Vrijwel alle belangrijkste kerkge nootschappen hebben zich niet meer kun nen herstellen na de oorlog. De Presby ter aanse Kerk bijvoorbeeld onderhield in 1938 nog 1356 zendelingen, nu is dit gstal gedaald tot even over de duizend, een achteruitgang van drie en twintig procent. De Congregationalistische ker ken vielen terug van een hoogtepunt van 900 op 330. De Methodisienkerk boekte een kleine stijging nl. van 1353 in 19°8 tot 1513 in 1955: In het algemeen echter kan worden gezegd dat alle be langrijkste kerkgenootschappen veel minder zendelingen onderhouden dan in 1938. Het nieuwe hoogtepunt in de zendings geschiedenis is hoofdzakelijk te danken aan de geweldige. paddestoelachtige groei van de niet-kerkelijke of interker- totaal aantal ligt nu juist onder de vijf tig procent, maar dan rekent nog alle kerkgenootschappen geen lid zijn, maar wel belangstelling hebben en bovendien rekent men dan ook de zendelingen van de Zevende Dag Ad ventisten (Mormonen) mee. Betekent dit, dat op zendingsgebied de oecumenische gedachte op de achter- Ver- „En Sitole". De had haar een ogenblik nadenkend .ainigekeken en de naam herhaald „Sito- alsof hij op zijn tong wilde proe—" DROOM Wat zoudt u doen In het begin van de vorige eeuw zaten een aantal voor aanstaande schrijvers in een club in Londen bijeen. Men sprak over de groten uit het verleden en één van hen vroeg plotseling: „Heren, wat zouden we doen als Milton plotseling binnenkwam?" Onmid dellijk antwoordde één van hen: „We zouden opstaan en hem zo n geweldige ovatie geven, dat hem tenminste enigszins vergoed zou worden dat hij pas zo laat als een groot, schrijver werd erkend." „En als Shakespeare binnen zou ko men?" „We zouden hem tot „Mees ter van het Lied" kronenwas het antwoord. „En als Jezus Chris tus zou binnenkomenvroeg een derde. Charles Lamh, de grootste Engelse essayist uit die tijd ant woordde: „Voor Hem zouden tve op de grond vollen. ke Universiteit van Amerika in de Semitische talen en hoofd van ds American School of Oriental re search, heeft enkele zeer nuchtere woorden gesproken die verdere be kendheid verdienen: VOORBEELD „Men heeft de laatste tijd nog nl eens beweerd dat het verzoenend lij den van Jezus Christus reeds een voorbeeld had gevonden in de dood van een leider van de gemeenschap van de Dode Zee groep, die bekend stond als de „leraar der gerechtig- leraar der gerech- Stephen leerde die dag Jezus Chrls- os kennen en het veranderde zijn leven. spoedig thuis. I zijn houding in de klas werd anders en rijk géwordén en heeft al een ee„ ,amenkomst sloeg hij over. Diep fiets. Ademloos luisterden de achterge- -_aap nrri de zendingsvelden in Zuid-Ame-, bleven vrouwen dan naar de pronkver-1 'n z|Jn hart verlangde hij ernaar om ook rika en Afrika uitgezonden en ongetwij-' halen, die met de werkelijkheid zo wei-I het Evangelie te verkondigen, zoals de feld zullen ook dit jaar een betrekkelijk j nig te maken hadden. zendelingen en als hij zich alleen waan- groot aantal anderen volgen. Meestal Stephens moeder had er ook vaak ge- de mct ko€}eDi begon hij zich vast zijn het eenvoudige jonge mensen met'ÏÏjfoSSt en'aUU™1s «lepe» kmmen een Mulo-diploma vergelijkbare oplei-. had haar man °°u on,,.moet en a'ula w Q..f ze weer teleurgesteld naar huis ge-I spreken als de zendeling, ding, die daarna een Bijbelschool bezoch- gaan T(A die middag, die wel altijd ten in het buitenland, maar onder henhaar geheugen gegrift bevindt zich bijvoorbeeld ook de zoon l legen had J van de multimiljonair oliekoning Kess- Ier, die in Peru werkt onder de India-! ieOi"°ais.0f hij op zijn tong wilde proevenHet leven zou heel rustig verder ge nen. Zoals een Zwitsers theoloog, Karl wie bedoeld werd. Ineens wist hij liet. stroomd zijn, met een slecht cijfer als Barth, een geweldige invloed heeft ge- —Is je man groot en fors, sterk als een ergste dieptepunt cn een voldoende als U a a~ ,r, ujbeer?" Mevrouw Sitole knikte. „Dan grootste blijdschap, als e-r niet die had op de Nederlandse theologie zo kan Lb jk gee)n goed njsuws VOOJ je Stoom was geweest, de droom die zijn Amerika invloed gaan uitoefenen op zen-|zegt dat hij gestorven is, maa/r ik weet1 leven veranderde Stephen zelf heeft het dingsgebied. 'niet hoe en waar." (nooit helemaal goed begrepen, zijn bes te vrienden moesten er hartelijk om lachen, ma-ar iets in hem vertelde hem dat de droom werkelijkheid was. Hij had gedroomd dat hij m een zat. maar dat iemand hem bij het gen-d station er uit zette, omdat hij geen kaartje had. Toen ging hij lopen tot hij in Kaapstad uitkwam. Daar ontmoette hij de zendeling Dotson en zi' die tegen hem zeiden, dat hij stam moest terug keren. Hij luisterde niet naar hun raad en stapte aan boord van een groot schip. Aan zijn vrienden had hij verteld: „Na een lange reis kwa men we in een brede rivier met grote witte gebouwen aan weerszijden. Plotse ling liep ik tussen die wolkenkrabbers en iemand zei tegen me, „Jij bent hier een vreemdeling en je zult var. kou om komen Ik antwoordde, dat ik helemaal geen sneeuw za-g e>n helemaal niet wist, waar de man het over had. Toen werd „Dromen zijn bedrog," lachten vriendjes, maa- iets in hem vertelde Stephen dat deze droom geen bedrog was, dat hij naar Amerika zou gaan. Zijn vriendjes vergaten de droom al heel spoedig, maar Stephen niet. Diep in hem g oeide de drang om naar het zui den te trekken en Kaapstad te zien. Tegen zichzelf zei hij steeds: Eerst de school aflopen en dan ga ik, en toen Stephen vier jaar later de lagere school doorlopen had, ging hij inderdaad. De „Leider van de Essenen" in het debat Onder de archeologen is de laatste twee jaar een uitvoerige discussie aan de gang over de plaats die de leider der Essenen in het geheel van hun leer inneemt. De manuscripten die nl. bij de Dode Zee gevonden werden, bleken het eigendom te zijn van een bepaalde secte, die zich in een klooster had terug getrokken. De secte had een leider, die volgens sommige geleerden een voorloper was van Christus, en Jezus Christus zou zich zelfs heel sterk door deze secte hebben laten beïnvloeden. Erg belangrijk lijkt een dergelijke discussie uiterlijk niet, ware het niet, dat sommige geleerden hun best deden om Jezus Christus tot niets meer dan een dergelijk leider te degraderen. literatuur spreekt. Dat zij in de ze kerheid verkeerden, dat hij uit de doden zou opstaan in de eindtijd, waarvan het Boek Daniël spreekt, lijdt geen twijfel. Maar onder welke omstandigheden vond zijn dood en Jacob. Het wekt de krachtige veronderstelling dat een volkomen natuurlijke dood wordt bedoeld en wijst zeker niet op een wrede dood heid". tigheid" werd gebruikt in twee of drie schriftplaatsen in. het Oude Tes tament, die volgens de mening van de heilige Jeromius betrekking had den op onze Heer. MOGELIJK Het is heel goed mogelijk, hoewel nog lang niet zeker, dat de Joodse groep uit de omgeving van de Dode Zee meende dat de bedoelde 'eraar een. of misschien wel de ste, goddelijke boodschapper tijden, waaro WEINIG BEKEND De dood van de „leider der ge rechtigheid" is hoofdzakelijk merk waardig omdat men er slechts heel weinig van weet. Er zijn vier zinnen gepubliceerd, die mogelijkerwijze be trekking op zijn dood zouden kunnen hebben; slechts twee doen dat ook inderdaad. De eerste spreekt van een tijdsinterval „van de dag af, dat de leraar van de gemeenschap werd verzameld tot de dag, waarop een messias zal opstaan uit Aaron en Israël". De tweede spreekt van een periode van veertig jaar „van de dag dat de leraar van de ge meenschap verzameld werd." Het woord „verzameld" is het woord, dat in het Oude Testament werd ge bruikt voor het overli'den van de patriarchen Abraham. Ismaël. Izak De beide andere zinnen zijn in een commentaar op bet tweede hoofd stuk van de profetie van Habakkuk te vinden. In feite echter spreken deze zinnen over het gedrag en de straf van de „góddeloze priester die het de „leraar der gerechtig heid" en zijn volgelingen moeilijk maakte. Er is geen enkel verband te vin den tussen de oppositie tegen de le raar der gerechtigheid en de één of andere aanval op zijn persoon; en welke aanval dat dan ook moge zijn. er is geen enkel bewijs dat die aan val succes zou hebben gehad. Heel duidelijk wordt er gezegd dat de „goddeloze priester" zijn straf moest ondergaan, deze straf wordt als god delijk beschreven, waarmede waar schijnlijk een fatale ziekte bedoeld wordt, omdat hij de „leraar" weer staan had. GEEN TEKST In deze toestand is geen enkele verandering gekomen door het nog niet gepubliceerde materiaal dat de laatste tijd in de discussie werd be trokken. Er bestaat geen enkele tekst die spreekt over de wijze waar op de Leraar der Gerechtigheid is gestorven. Er is geen enkele grond waarop men zou kunnen beweren dat ook maar iemand zalig gewor den zou zijn op grond van zijn dood. Wij in Jeruzalem, die het materiaal allen hebben gezien, zien zeer ver langend uit naar het spoedige ogen blik dat dit materiaal in druk zal verschijnen in verband met de on houdbare stellingen die men heeft opgebouwd," aldus Shekan. i trok PASPOORT Stephen wist, dat je voor lange een paspoort nodig had en da ar on- hij naar de naburige stad Meisetter waar hij zijn paspoort moest aanvragen en waar hij een visum voor Zuid Afrika zou kunnen krijgen. Hij had er echter niet op gerekend, dal er alle mogelijke formaliteiten vervuld zouden moeten wo-den Dé man achter het loket stelde hem drie vragen: Hoeveel geld bezit je? (Stephen had geer Hoe lang ben je op school geweest? (V.j'f jaar» Wat wil je in Kaapstad gaan doen? (Stenhen moest zijn schouders ophalen want hij had er zelf geen flauw idee van) Het paspoort werd hem geweigerd en teleurgesteld liep Stephen de lange weg terug naar huis Toen nam hij het dwaaste besluit dat ooit een negerjongen heeft genomen. Hij zou gaan lopen. In de stilte van de avond lopen, dat wc artikel zien nemen, is volle lijkheid geweest. Na een heid van meer dan vccrtic is Stephen Silole een jaar onder z(jn stamgenoten keerd als zendeling. Door kend -orthodox zendingsgeno werd hy aangesteld als leider en hy heeft dezelfde en plichten als iedere andere overlegde hij met zijn beste vriend Reu ben en voor dag en dauw vertrokken Als iemand het geweten had, was er slist niets van gekomen, maar de beide jongens vertrokken volgens de stamwet- ten van de Vandaustam. Als iemand trok voor een lange reis. ging hij altijd weg zonder iemand te groeten, voor de zon op was. Als hij terug kwam wachtte hij altijd tot de zon al onder was hoorde het en zo deden Stephen en Reu ben het en toen de ouderen wakker den en vroegen waar de beide jongens waren, hadden zij reeds een hele afstand afgelegd. Maar er lag nog een veel gro tere afstand voor hen. Drieduizend kilo meter te voet. dwars door de Kalahari- woestijn met 1.75 op zak. Sitole onderweg Rusterholtz beweerde in een artikel in de „Christian Register" dat het nutte loos is om tot „Onze Vader" te bidden, daar de meeste mensen .God immers niet als een Persoon maar als een principe zien. De zin „Uw naam wor de geheiligd" houdt slechts een zeke re eerbied in voor God, terwijl wij veel meer eerbied moeten hebben voor het geestelijke binnen in ons. Met een „meesterlijke" knock out maakt hij dan het einde aan het gebed van onze Heer door te zeggen: „De laatste zin „Uw Koninkrijk kome" klinkt ma jestueus en vormt een machtig slot maar men kan de zin slechts literaire waarde geven." Als U wilt weten hoe het gestroomlijnde gebed van de geleerde doctor er volgens Newsweek wel uit ziet. luistert U dan naar wat hij in de plaats van Christus' gebed aanbiedt: Laat ons het leven binnen in ons en in de natuur eren; Laat ons streven naar het goede en de idealen helpen verwezenlijken; Laat ons iedere dag ons juiste werk vinden; Laat ons anderen behandelen alsof wij in hun schoenen stonden Laat ons het goede en het verkeerde kennén en laat ons het verkeerde door het goede overwinnen. Het woord „gebed" gebruikt Rusterholtz zelf niet, hij spreekt van een „medi tatie". Gelukkig voegt hij aan zijn ar tikel toe. dat als we dit gebed moe worden, we het ook kunnen moderni seren. Dat is tenminste een troost. Het Onze Vader (II) Er is waarschijnlijk geen gebed zo be kend als het „Onze Vader". Al heel jong leren we het onze kinderen zeg gen. Schrijvers hebben deze woorden „het meest volmaakte" gebed genoemd en ze overdreven niet toen ze het ge bed zo beschreven. Toen de discipelen voor het eerst de woorden hoorden vallen van de lippen van de Heiland was het waarschijnlijk een gedicht. Zelfs als we het nu terug vertalen in het Aramees, de taal die Jezus waarschijn lijk op dat ogenblik heeft gesproken, voelen we onmiddellijk dat de Hebreeuwse poezië zijn rechten doet gelden. Christus als de grootste On derwijzer aller tijden, wist dat zijn discipelen een eenvoudig gedicht het beste zouden kunnen onthouden en Hij worden. En toch is er een groot gevaar in het dagelijks opdreunen van deze heilige woorden: het gevaar van de sleur. Het louter prevelen van de juiste woor den, doen ze niet tezamen groeien t daan als Rusternholtz. Hij verwierp het en gebruikte een eigen versie; zij gebruiken het en maken •het inhoudsloos, omdat hun hart verre blijft van de woorden. Er is geen ver schil tussen een vergeten gebed en een versleten gebed. Het Onze Vader (III) Niemand kan ..Onze Vader" bidden, als hij op hetzelfde ogenblik een muur in zijn hart heeft opgericht, die hem scheidt van een ander waarachtig kind van God. Niemand kan „Uw Naam worde geheiligd" bidden, als dezelf de lippen diezelfde naam verschillen de malen die dag ontheiligd hebben. Niemand kan „Uw wil gesohiede" bid den. als hij zelfs zijn eigen wil niet wenst te buigen, maar ongehoorzaam is aan de geboden van God. Niemand kan „geef ons heden ons dagelijks brood" bidden als hij zijn medemens tekort heeft gedaan in zijn winkel door te weinig gewicht te geven, als hij zijn baas heeft bestolen door zijn tijd te verluieren, als hij zijn werknemer on derbetaald heeft. Niemand kan „Gelijk Ook wij onze schuldenaren vergeven" bidden en terzelfdertijd zijn mede mens blijven haten. Niemand kan „Leid ons niet in verzoe king" bidden, als hij zich bewust op de weg der verzoeking begeeft en als hij niet breekt met dat wat zijn gees telijk leven in de weg staat. Niemand kan ..Verlos ons van de boze" bidden, als hij niet daadwerkelijk verlost wil worden. Niemand kan ..Uw Konink rijk kome" bidden als hij niet welbe wust zijn leven voor dat Koninkrijk wil inzetten. Niemand kan bidden „En de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid" als hij de komst van Jezus Christus niet met verlangen, maar met angst en ontzetting, tege moet ziet. Het „Onze Vader" kunnen we pas bid den als we inderdaad „onze Vader" kunnen en mogen zeggen, want oas dan zullen we het gebed kunnen eindigen met het zo vaak inhoudsloze woord je „Amen." dat wil zeggen: Zo zij het ■ltf' 20 m^n leven- zoals GiÓ het Kerkgang is een noodzakelijk heid geworden in Amerika voor ieder die vooruit wil. De geweldige groei van de Ameri kaanse kerken is niet zozeer te danken aan een geestelijk reveil wel aan een nieuw mode artikel: De kerk op het plein. De Amerikaan is trots op zijn „way of- life". In die levenswijze ver andert de geur van de parfums, de snit van de japon en de kleur van het lippenstift van jaar tot laar. Tien jaar geleden minachtte men de godsdienst, nu is de religie in de mode. Hoewel alle kerkgenootschappen in Amerika snel groeien en moeite hebben om voor voldoende kerkge bouwen te zorgen, groeiden de Pinkstergemeenten het snelst; zij verdubbelden zich ruimschoots in de afgelopen acht jaar. Hun fabelach- tige-ontwikkeling is vooral te danken aan een aantal jonge evangelisten, die dank zij grote reclamecampag nes de mensen naar enorme gene zingssamenkomsten trekken, waar kort gepreekt wordt, maar waar na de preek gebeden wordt voor zie- Jack Coe was één van de grote namen. Als evangelist trok hij de laaste ja ren een enorm aantal toehoorders in zijn samenkomsten. Op het po dium vertelde hij van alle genezin gen, die God door hem had verricht en hij zweeg wijselijk over de tien duizenden die met genezen waren. Vorig jaar werd hij aangeklaagd door een ouderpaar dat op zijn aan raden hun zoontje zijn ijzeren har nas, dat de jongen als genezend po lio-patiënt moest dragen, had afge legd. Volgens Coe was de jongen op zijn ge bed genezen. De werkelijkheid is dat de jongen voor zijn leven onge lukkig geworden is. Coe werd voor de rechter gedaagd, maar kon niet veroordeeld worden. De ouders eis ten toen in een tweede rechtzaak S 150.000 schadevergoeding. Deze zaak kreeg een onverwacht einde. Enkele weken geleden verscheen een kleine rouwadvertentie in een aantal kranten en weekbladen. Jack Coe was overleden. De advertentie vertelde er niet bij dat hij gestor ven is aan een zware aanval van., kinderverlamming.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 17