OHRISTFUJK C Prof. dr. G. H. J. v. d. Molen: vrede door recht Boek "1 Gezonde Ba bies Z WITS AL Praktijk gaat voor een hechte theoretische basis Moeilijkheden voor het christelijk onderwijs in Canada KANTTEKENING Over overzeese rijksdelen Geweigerde audiëntie [EUW1 »- (Van een redacteuren) Morgen gedenkt mevrouw dr. G. H. J. van der Molen, buitengewoon hoogleraar in het volkenrecht aan de Vrije Universiteit, dat zij in 1892 te Baflo in Groningen geboren werd. Tussen die datum en de dag, waarop zij de katheder van haar vereerde leermeester prof. mr. A. Anema, bezette, in 1948, liggen jaren van journalistieke en wetenschappelijke activiteit, redactionele arbeid voor Trouw en andere zgn. illegale werkzaamheden, de Verenigde Naties en zo veel meer. Maar laat ons in geregelde orde ver halen. Mevrouw Van der Molen is doch ter van de Renkumse burgemeester, die als Tweede-Kamerlid en Rotterdams wethouder oudere lezers welbekend was. Zij ving haar loopbaan aan als journa liste bij het toenmalige dagblad De Amsterdammer en later bij De Stan daard. Intussen studeerde zij aan de Vrije Universiteit, waar dr. Van der Molen in 1937 als eersite vrouw promo veerde bij prof. Anema. Zij nam een belangrijk aandeel in de vrouwenbeweging en publiceerde bro chures op dat gebied en op dat van het volkenrecht en artikelen o.m. in Chris telijk Vrouwenleven. In de Nederlandse Christen-Vrouwenbond trad zij als pre sidente der Haarlemse afdeling op de voorgrond. In de bezettingstijd heeft mevrouw Van der Molen zeer veel in het verzet gedaan. Het woord illegaal" wil ons in zün betekenis van „onwettig" niet uit de pen. Zij was een der oprichters van Trouw. Talloze joodse kinderen heeft zij van onder 's vijands hand ge red. Als Tante Lien verwierf zij zich in de verzetsbeweging grote bekend heid. Na de oorlog bleef dr. Van der Molen werkzaam voor de oorlogspleegkinderen. In 1946 werd zij benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. Dr. Vain der Molen was in 1946, het jaar waarin zij privaat-docent aan de Vrije Universiteit werd, lid van de Ne-, derlandse delegatie bij de Verenigde Na ties. In 1948 betrad zij Anema's kathe der. Prof. Van der Molen neemt in de ju ridische faculteit van de Vrije een ge waardeerde plaats in.- Zij geniet even zeer bij de studenten waardering. De bloemen, die deze haar bij haar inaugu rele oratie aanboden, werden gevolgd door een erelidmaatschap van de Vere niging van Vrouwelijke Studenten. Maar in ruimer kring, ook in die van de Internationale Christelijke Vredesbe- Advertentie STAATSEXAMEN (HBS Gymn.) De kortste en voordeligste opleiding: RESA - HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) VAN DE DAG Helaas verschijnen er in ons land ve le kinderboeken, die eigenlijk de kos ten van het aanschaffen niet waard zijn. Daarom is het temeer verheugend weer eens een boek in handen te krijgen dat hierop wel een zeer gunstige uitzonde ring maakt. Wij bedoelen „De burgers van Schilda", een fraai verzorgde uit gave met kostelijke illustraties van Horst Het boek, dat kloek is uitgevoerd en waarvoor een prettige letter is geko zen, verhaalt hoe de inwoners van het dorp Schilda zich door hun voorgewen de domheid een roemrijke naam ver werven. De wat ironische wijsheid, sprookjes eigen, komt sprankelend in ieder hoofdstuk terug. weging, geniet z(j bekendheid als strijd ster voor het recht. Ook voor de vrede, wanneer hij althans door recht verkre gen wordt; en dat recht dient naar haar vaste overtuiging gegrond te zijn in het heilig recht Gods. Nederlands eerste chr. technische school in het zilver De eerste christelijke technische school (toen nog christelijke ambachts school geheten» in Nederland viert op 1 maart haar vijf en twintigjarig bestaan. Ondanks vrij veel tegenstand, niet het minst uit christelijke kring, tot stand, ge komen, wist deze school aan de Gordel- weg te Rotterdam zich te handhaven tot grote bloei te komen. Het bestuur verzoekt oud-leerlingen, die verhuisd zijn, hun komst op de reünie met de oud-leraren, die op 2 maart zal plaats vinden te melden. De zaak-Wezep De particuliere synode der Gerefor meerde Kerken (ond. art 31) in Ove-r- ijssel en Gelderland heeeft zich bezig gehouden met de zgn. zaak-Wezep en zich uitgesproken voor het beleid van haar deputaten voor zwarigheden, die in deze zaak gemengd zijn. Zoals men weet ging een lid uit zep van een beslissing van de kerkeraad in beroep bij de clasis Harderwijk. De clasis nam een besluit, maar de kerke raad wilde dat niet voor vast en bondig houden. De voor deze gevallen geëigende weg (art. 31 der kerkenorde) is, dat de kerkeraad in beroep gaat bij de parti culiere synode. Hij heeft dat niet ge daan. De clasis Harderwijk achtte nu met de kerkeraad, die zich niet aan de orde der kerken hield, geen mogelijkheid samenwerking aanwezig en weerde zijn afgevaardigden van de clasisvergaderin- gen. In deze zwarigheid deden deputaten van Overijssel-Gelderland de uitspraak, dat er wel degelijk mogelijkheid tot sa menwerking was. De Overijssels-Gelder se synode heeft nu uitgesproken, dat dit wel waar was, maar dat deputaten eerst de fout van de Wezepse kerkeraad in. het licht hadden moeten stettép. VAN HER EN DER In augustus wordt in Karlsruhe het de wereldcongres van Doopsgezinden gehouden. Het congres begint zater dag 10 augustus. Vr(jdag 16 augustus is de slotsamenkomst. Naast de ge wone zittingen zijn er sectievergade ringen voor het zusterkrlngwerk, de jeugd, de zending, het hulpwerk in breedste zin, het vredesgetuigenis, de publiciteit, theologie, geschiedenis, so ciologie en pedagogiek. Het congres zal telkens voor een dag gepresideerd worden door een voorzitter uit de ver schillende landelijke broederschappen. David McAltln, de zoon van een New Torkse bankier en getrouwd met een der erfgenamen van het Rockefeller- kapitaal, heeft als predikant zijn in trede gedaan bij een negergemeente te Princeton in New Jersey. Hij heeft reeds geruime tijd voor de gelijkbe rechtiging der rassen gestreden en wil in zijn nieuwe ambt een voorbeeld zijn van samenwerking. Beroepingswerk NEDERL. HERVORMDE KERK Beroepen te Apeldoorn: C. Jongeboer te Lisse; te Hardinxveld-Giessendam- Oost (toez.): J. R. Ouperus te Doorn spijk. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Scherpenzeel: J. Banga te Vleuten-De Meern. Beroepen te Heer Hugowaard: kand. G. v. d. Bergen te Amsterdam. CHRISTELIJKE GEREF. KERK Bedankt voor Midwolda (Old.): W. vs Heest te Rozenburg. proponent M. C. Postma te Amsterdam. Melodie en woord der Ethergolven ZONDAG 20 JANUARI 1 12.00 Lichte muz; 12.30 Sportspiegel; 12.35 Even afrekenen. Heren!; 12.46 Lichte nvuz; 13.00 Nws; 13.10 Meded of gram; 13.15 Ge- var progr; 14.00 Boekbespr; 14.20 Omr ork en solist; 15.15 Teken aan de wand. rad;- fonische voordr, 15.40 Clavecimbelrecit; 15.55 Dansmuz; 16.30 Sportrevue. VPR 17.00 Gesprekken met luisteraars, caus.; 17 Het platteland nu, caus. VARA: 17.00 V jeugd; 17.50 Nws en sportuitsl; 18.05 Spo Journ; 18.30 Strijkens: 19.00 Discussie; 19.30 9.30 Nws; 9.45 Gi Plechtige Hoogmis; 11.30 Kamerork 12 20 Apologie; 12.40 Lichte muz; 12.33 Zon- 14.30 Planorecital; 15.00 Brabants halfuur 15.30 Kamerkoor: 15.55 Lichte muz; 16 1! Sport; 16.30 Vespers. NCRV: 17.00 Chr. Ge it kerkdienst; 18.30 Vocaal dubbelkw Puzzel KRUISWOORDRAADSEL HORIZONTAAL; 2 Zacht in de mond, 6 Klaar, 8 Dun uitgesneden reep vlees of vis. 10 Zure vloeistof, 12 Aanslibbing, 13 Fig. lange eentonige opsomming, 15 Bioscoop, 18 Spoedig, 19 Bergplaats, 20 Vissoort, 22 Gezinslid, 23 Rivier in S je. VERTIKAAL; 1 Zotachtig, 3 Gereed, 4 Rechte lat. 5 Wintervoertuig. 7 Bind weefselontsteking. 9 Boom, 10 Reeds, 11 Drinkebroer, 14 Gesloten auto, 15 Sport van een ladder. 16 Kraan, 17 Zangnoot, 18 Lidwoord. 21 Verlichting. OPLOSSING 22 1 OEpaSboom, 2 bOEkanier, 3 snOEp- goed, 4 oprOEping. 5 ontmOEten, 6 voor. hOEde, 7 onderzOEk, 8 mistletOE. 21.20 U bent IHHPm 21.30 Het Marsmysterie, hoorsp: 22.10 taff, opera (le acte); 22 45 Avondgebed JANUARI 1957. Hilversum I. 402 m. AVRO: 7.00 Nws; '.10 Gym; 7.20 Gram; 800 Nws; 8.15 Gra J.10 V d huisvr; 9.15 Gram; 9.35 Watei 9.40 Morgenwijding; 10.00 Gram; 11.00 Her- aengym; 11.20 Gram; 11-45 Voordr: 12.00 Lli ïuz; 12 30 Land- en tuinb meded; 12.33 platteland; 12.43 Gram; 13.00 Nws; 13.15 Meded of gram; 13 20 Metropole ork; 13.55 Beursber. 14.00 V d vrouw; 14 45 Fluit piano; 15.15 Filmpraatje; 15.30 Gram; 17.00 Lichte muz; 17.30 V d jeugd; 17.50 Mil 18.00 Nws; 18.15 Lichte muz; 18.50 toor; 19.15 Muzikale caus; 19 30 Or gelspel; 19.45 RegeringsuitzLandb.rubrlek Drinkwater vóór vee; 20 00 Nws; 20.05 D< ladioscoop; 22.40 Muzikale caus; 23 00 Nws 13.15 Beursber te New York; 23.16 Buiten :orrespondenten23.30—24.00 Theateroverz. Hilversum II. 298 m. NCRV 6 00 Nwi ;n SOS-ber; 7.10 Gewijde muz; 7.30 Gram 7.45 Een woord voor de dag: V d zieken; 9 21 8.15 Sportuitsl; 8.25 Gram; 9.00 logisc i Mastklin w; 9.30 Gi 0.05 Gram. 10.30 1 ing; 11.10 Gr: 20 gi 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land- t 12.53 Gi muz; 13.35 Gram; 14 05 Schoolradio; 14 Gram; 14.45 V d vrouw; 15.15 Lichte mi 15.35 Gram; 16.00 Bijbellezing; 16.30 Plai :cltal; 17.00 V d kleuters; 17.15 V d jeugd; Rege i bui veerber; 19.10 Volksliederen; 19.30 V( Staat, caus: 19 .5 Beiaardspel: 20 00 Radio krant; 20.20 Gram; 20.35 De Bosse van het Josefsgilde. hoorsp; 21.30 Lichte muz; 21.45 Boekbespr: 21 55 Orgelconc; 22.45 Avondovei denking: 23 00 Nws; 23 15—24.00 Gram Televlsieprogr. NTS: 20.30—22.15 Filmprogr De ene beker beroep op de Anglicaanse Kerk ge daan een eiirie te maken aan de tradio- nele gewoonte om bij de viering van het Avondmaal de avondmaalsbeker van mond tot mond te laten gaan; dit i.v.m. het gevaar van overbrengen van ziek ten als tuberculose en een verkoudheid. „Het zou hetzelfde zijn, wanneer vijfttig of meer personen in een café uit het zelfde glas zouden drinken", verklaarde hij. De anglicaanse aartsbisschop Brits-Columbia, dr. Harold Sexton, klaarde naar aanleiding van Bendings artikel: „Ik heb nog nooit gehoord één avondmaalsbeker. Het is niet w lijk, dat de Anglicaanse Kerk het ge bruik van afzonderlijke bekers door de deelnemers aan het avondmaal zal goed- Conferenties Kerk en Wereld houdt op 16 en 17 fe bruari in het Eijkmanhuis een confe rentie on der het thema Parapsycho- olgie en geloof. EEN WOORD VOOR VAN- DAAG Toekomst Geweest, zeggeS^wel eens oude ren. Alles geweest. En zij wijzen op al die foto's van krachtige mensen, van vrolijke gezonde kin deren, langs de wand. Mensen, die een beetje belache lijk lijken op de oude foto's in hun ouderwetse kleren, met hun stro hoeden, baarden en snorren. Eens en zij actueel, modern. Levens lustig, vrolijk en ondeugend. Geweest. Alles voorbij. Dit is niet juist. Vaders, moe ders, vrolijke kinderen, eerwaarde ouderen, in het geloof gestorven, zijn toekomst. De foto's verfletsen en vergelen even als de herinne ring, doch zij zelf zullen terugkeren als het voltooide kunstwerk van God. Er zal een nieuwe wereld komen, waarop we dè zwakken, zieken, kreupelen, blinden en debielen, de belache- lijken en mislukten zullen terug zien in een heerlijkheid, dis ons verstand te boven gaat. Er zal geen ziekte zijn en geen onrecht. Te snel laten wij ons meeslepen door weemoed, te weinig houden wij het oog op de toekomst ge richt. Te veel laten wij ons druk ken door de scheiding van gelief den, te weinig zien wij op Christus, die onze toekomst is. llJ.u.lJmiaijjmnimiTiÉ Uitsluitend bl) Apothekers Theologische opleiding in Amerika (Van een bijzondere correspondent) PRINCETON, januari Princeton Theological Seminary ligt in het dichtbevolkte gebied van centraal New Jersey, precies in het midden tussen New York en Philadelphia. Sedert de stichting in 1812 hebben hier meer dan tienduizend studenten van alle delen van de wereld hun theologische opleiding gekregen van een zeer gevarieerd corps van docenten. Om twee namen te noemen: Toyoiko Kagawa was hier ingeschreven als student en dr. Abraham Kuyper gaf zijn beroemde Stone-lezingen op uitnodiging van de Faculteit van dit Seminary. Het Seminary is gehuisvest in een aan tal dicht bij elkaar gelegen gebouwen en villa's waar ongeveer 500 studenten en een dertigtal docenten wonen en werken. Er is een kapel waar elke mor gen een korte dienst wordt gehouden voor de gehele gemeenschap en er wordt een nieuwe bibliotheek gebouwd, die bijna allés zal bevatten, wat er de laat ste honderd jaar op theologisch gebied verschenen is. DAT HET LEVEN van een Amerikaans theologisch student anders is dan dat van zijn Europese collega, wordt ge ïllustreerd door het feit dat bijna ieder een zijn eigen auto bezit en meer dan de helft van de studenten gedurende zijn studententijd trouwt Voor iemand, die gewend is aan de methoden en gewoonten van het Neder lands theologisch onderwijs, vereist het enig aanpassingsvermogen om te wennen aan het Amerikaanse systeem en er ten volle profijt van te trekken. Een groot gedeelte van de verschillen is te verklaren uit het feit, dat de voor opleiding aanzienlijk anders is dan de In plaats van naar een gymnasium gaat men hier eerst naar een vierjarige mid delbare school te vergelijken met een driejarige H.B.S. en vervolgens vier jaar naar een zg. college, waar men ge durende vier jaar een algemene oplei ding krijgt, waarbij de student de ge legenheid heeft de nadruk te leggen op een vak, waar hij zich in het bijzonder voor interesseert. Besluit hij na zijn college theologie te gaan studeren, dan moet hij in het Seminary een belangrijk deel van zijn tijd besteden aan het leren van Grieks en Hebreeuws. Dit ls echter lang niet in elk Seminary het geval, omdat veel Amerikaanse kerken een academische opleiding voor een predikant geenszins noodzakelijk achten. De Canadezen vinden zo'n private school maar vreemd In het Centraal Week blad schrijft ds. A. B. C. Hofland uit Samia in de Canadese provincie On tario over moeilijkheden l' vóór het christelijk onder wijs in Canada: LLEREERST de finan- A ciële moeilijkheid. Alle christelijke scholen in Cana da moeten immers door de ouders zelf worden betaald zonder één cent subsidie uit de overheidskas. En dit ter wijl toch die ouders even goed door middel van de inkomstenbelasting moeten meebetalen aan het open baar onderwijs. En niet al leen moeten de ouders zelf heel het onderwijs betalen. van de kinderen naar de school. Ook dit laatste be tekent in Canada het bren gen van. een groot financieel Er zijn christelijke scho len hier waarvoor nagenoeg alle schoolkinderen met een bus moeten worden gehaald en gebracht. Er zijn school verenigingen die vijf of meer bussen moeten laten lopen. De afstanden hier maken dit noodzakelijk. Meestal wordt de school in stand gehouden door kerkcollecten, contributies en schoolgelden. Onze school in Sarnia met vier onderwijzers, vier lokalen en ongeveer 190 kinderen kost aan jaarlijkse exploi tatie ongeveer 20.000 dol lar. En dan leven wij in Sarnia nog „goedkoop" ver geleken met andere plaat sen, omdat wij tot nu toe met één schoolbus kunnen volstaan. lijke positie van de christe lijke school. Iedere provin cie afzonderlijk regelt de zaken van het onderwijs. Zo kent de wet van de pro- Wanbegrip vincie Ontario alleen de „public" (openbare)school en de „seperate" (roomse) school. Alle ouders genietef? het voorrecht hun kinderen tussen 5 en 21 jaar op die scholen gratis te mogen la ten onderwijzen. Alle inwo ners die zelf eigendommen hebben, betalen in hun in komstenbelasting voor het onderwijs. Maar mag er dan een christelijke school (die hie? private school genoemd wordt) bestaan? En wat is de wettelijke positie daar- Wel. er is een leerplicht wet die bepaalt dat alle kinderen tussen 8 en 14 jaar (in de steden 16 jaar) gere geld ter school moeten gaan. Ouders die deze wet overtreden zijn strafbaar. Nu is er echter een uitzon deringsbepaling op de leer plichtwet, hierin bestaande dat ouders niet strafbaar zijn als zij hun kinderen niet naar de openbare of roomse school zenden, wan neer die kinderen door mid del van privaat onderwijs eregeld en behoorlijk on- erwijs ontvangen in lezen, spellen, taalkunde. aard rijkskunde en rekenen. De rechtspositie van on ze christelijke (private) scholen berust dan ook al leen op deze uitzonderings bepaling. Dat is dus wel een dunne zijden draad waaraan het bestaan van onze christelijke scholen hangt. ALS DERDE moeilijkheid wil ik noemen het moe ten optornen tegen de pu blieke Canadese opinie. Hét verschijnsel van christelijke „private" scholen is in dit land nieuw. Men vindt dat de „public" school een christelijke school is en dat deze is bestemd voor alle kinderen .van .protestantse huize. Dat het óriderwijs óp de ze openbare scholen min of meer „neutraal" of ongods dienstig is, vinden de mees te christenen niet zo erg. In ieder geval worden meestal de verhalen uit de bijbel nog wel verteld, ook al zegt de onderwijzer er dan dik wijls bij dat het maar een sprookje is. Dit alles komt weer voort uit het feit dat het Calvinis me in Canada bijna geen wortel heeft geschoten. Het christendom vertoont hier meer een baptistische en me thodistische inslag. De za ligheid der ziel staat .op de voorgrond. Dat is het een en het al. Maar voor de roeping van de christen in het brede wereldleven, ook op het ter rein van liet onderwijs, heeft men meestal geen oog. Het gevolg is geweest dat men het van de Neder landse immigranten niet begreep dat deze eigen christelijke scholen gingen stichten. EEN heel grote moeilijk heid is verder ook het onderwijzersprobleem. Hoe moeten wij aan onderwijzers komen voor onze christelij ke scholen? Uit Amerika, waar de onderwijzers voor de christelijke scholen wor den opgeleid aan het Calvin College te Grand Rapids? Maar in de eerste plaats is er ook in Amerika een groot tekort aan onderwijzend personeel. Een vervolgens geeft het Calvin College een opleiding die is gericht op het onderwijs in Amerika. Een diploma van Calvin Collegf wordt door het Ca nadese gouvernement dan ook niet erkend. Zo staat het ook met de onderwij zers die in Nederland hun opleiding hebben gehad en van wie er verschillende nu onze christelijke scholen in Canada dienen. En het moet worden gezegd dat de meësten van hen hun taak op een bewonderingswaar- dige wijze vervullen en vaak voor een niet al te hoog salaris. Maar ook het Nederland se diploma is bij de Cana dese wet niet erkend. Dat laatste is nu nog wel niet zo'n groot bezwaar, omdat de wet geen eisen stelt aan hen, die onderwijs geven op een „private" christelijke school. De wet eist alleen dat de kinderen „geregeld en behoorlijk" onderwijs ontvangen. Maar op den duur is het toch gewenst dat wij voor onze christelijke scholen on derwijskrachten krijgen, die ook voor de Canadese wet bevoegd zijn om onder wijs te geven. Dat is zeker nodig tegen de tijd, dat wij om subsidie bij de overheid gaan vragen. De enige oplossing is dan ook dat wij zo spoedig mo gelijk een eigen opleiding voor onderwijzers moeten hebben. IA, zo.staat er heel wat op ons program. Christelijke lagere scholen, waarmee nu een begin is gemaakt. Verder christelijke middel bare scholen (high schools), waarvoor in één plaats in Ontario reeds de grondslag is gelegd. Vervolgens een Christian college (voorop leiding voor de universiteit), waar ook teachers kunnen worden opgeleid. En einde lijk een christelijke univer siteit. Ja, men heeft hier al de euvele moed gehad om een vereniging te stichten voor de oprichting en de in standhouding van een chris telijk „college" en een chris telijke universiteit. Nee, toch niet de „euvele moed". Maar het eenvoudig deze talenstudie be- tisch werk. Elk weekend gaan er b.v. teams naar sommige kerken om er op zaterdagavond een programma voor de jeugd te verzorgen en op zondagmorgen deel te nemen aan de kerkdienst en het zondagsschool werk. Het gevolg is. dat er eigenlijk maar ruim twee jaar overblijft voor de eigen lijke theologische studie, die dus zeer efficient georganiseerd moet worden om compleet te zijn. Er is een, wat schools, systeem nodig om dit met een zo groot aantal studenten, die niet allen persoon lijk geëxamineerd kunnen worden, te be reiken, zodat er weinig ruimte blijft voor het persoonlijk initiatief van de student. Dit hangt ook samen met de tendens in alle Amerikaanse scholen zo veel mogelijk iedereen te laten slagen, wat voortdurende stimulering en controle noodzakelijk maakt. Onze conclusie is helemaal niet, dat de theologische opleiding in Amerika noodzakelijkerwijze slechter of beter is dan die op het continent, ze is alleen anders geaard en anders gericht. Ze is meer op de praktijk ingesteld dan. academische opleiding en in zo' meer realistisch, terwijl de theologische faculteiten in Europa weieens wat te academisch zijn, maar misschien op den duur een hechter fundament leggen voor het veelzijdige en veel initiatief eisende werk van een predikant. Gemoedsbezwaren tegen ouderdomsverzekering Zij, die gemoedsbezwaren hebben te gen de Algemene Ouderdomswet, kunnen ter verkrijging van vrijstelling een for mulier aanvragen bij: T. van Beek Ro denrijselaan 76a .Rotterdam-Noord. Het ingevulde formulier moet worden ge zonden aan de Raad van Arbeid var het rayon, waarin jnen woonachtig is. Het postkantoor ter plaatse kan hier over nadere inlichtingen verstrekken. Het formulier is opgesteld in overleg met de Raden van Arbeid. Pleister op de wonde De regering van Kadar heeft de Hon gaarse kerkelijke ambtsdragers, die tij dens de opstand hun waardigheid moesten leggen, als pleister op de de een overheidsbetrekkmg aangeboden. Zo werd de gereformeerde bisschop Peter benoemd tot voorzitter van hei Instituut voor culturele betrekkingen: de lutherse bisschop Deszery kreeg een aanstelling bij radio-Boedapest. Beide bisschoppen hebben onder druk van de gemeente de leiding in hun kerk moeten neerleggen. Nieuwe dirigent in Haarlem Henri Arends besloot Concertgebouworkest Henri Arends. de assistent-dirigent van het Concertgebouworkest, is gister avond in een bestuursvergadering offi cieel' per 1 september a.s. benoemd tot eerste dirigent van het Noordhollands Philharmonisch orkest te Haarlem, de voormalige Haarlemse Orkestvereni ging. Zoals bekend heeft Toon Verhey deze functie om gezondsredenen neergelegd. Advertentie ASTHMA en BRONCHIALE HOEST in 30 seconden verlicht Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt, één Adozo tablet verlicht de hevigste aan val van asthma of bronchiale hoest in 30 seconden en herstelt de normale ademhaling in 5-15 minuten. Neem zelf de proef met de Adozo tabletten. Bij apothekers en drogisten. van de eisen der georganiseerde land bouw. Wanneer de regering nu dit pri vaatrechtelijk overleg in de Stichting van den Arbeid prefereert boven dat met de S.E.R. of het Landbouwschap, dan heeft zij geen recht meer, centrale landbouworganisaties naar de publiekrechtelijke instanties terug te wijzen Te meer als deze organi saties bij het door de regering ge opende privaatrechtelijke overleg in een hoek gedrongen dreigen te den, zodat haar gerechtvaardigde belangen in verdrukking komen. 53. .Zèker kind, we gaan, maar even langs de post." In de hall kwam hen de directeur tegemoet. „Gelukkig dat u er nog is mevrouw, een te legram." Ze scheurde het formulier open en las: „Dokter komt morgen vroeg" Gretiha. Vera verbleekte, zodiat de directeur angstig belangstellend vroeg „Is het iets ernstigs, mevrouw?" Dat gaf Vera haar gedachten weer terug. Met moeite maakte ze een glimlach en zei: „Iets ernstigs? Nee, mijn man komt morgen." Toch trillen haar handen. Ze drukt de brief vaster tegen haar handtasje. Ze merkt, dat de directeur ook iets vreemds ontdekt heeft en lacht nu weer en zegt: „Kijkt u zelf maar," en tot de kinderen: „Mor gen komt vader." Die juichen nu alsof het een groot feest geldt: Ze rukken aan hun moeders kleding en arm. Wonderlijk hoe zij dat opnemen; nooit bemoeit hij zich met hen, ze zien hem alleen aan tafel en ook daar nog weinig en toch, hoe spontaan is hun gejuich. Ze dringen haar nu weer naar buiten; de oudste denkt om het postkantoor. Als haar moeder in gedachten er voor blijft staan zegt ze „Ma, u moet toch de brief in de bus doen?" Maar de oude Vera Meilink is teruggekeerd De brief blijft in haar hand en ze keert om. „Nee kind, nu hoeft het immers niet, vader A.om.t nu toch zelf?" De glazen knikker door KARL WEST Terug in het hotel, maakt ze op haar kamer een koffer open; in de deksel is een aparte bergplaats, daarin doet ze de brief. Nu is het verdere deel van de dag stil en somber. Het nieuwe leven in haar voert een harde strijd met de donkere machten. Waarom was dat telegram niet twee minuten later gekomen? Nu houdt, hoewel ze het licht gezien -heeft, de aardse gebondenheid aan haar bezit haar weer vast. Het is, of met dat tele gram alles, wat zij bereid was op te offeren wee? voor haar is neergelegd. Zie het aan; bedenk, wat het is.... hij komt toch.... je bezit hem toch Wees blij, zoals de kinderen Ze vragen niet, ze denken niet ze genieten alleen. Het is of ze door een on zichtbare hand gelokt wordt op die weg voort te gaan Hij ligt daar goed opgeborgen die brief, even goed als die andere, thuis Nu komen toch die dagen waarnaar je ver langd hebt? Eindelijk kan hij nu eens rust nemen. Wat heeft hij niet gepresteerd in die tijd? Hij is tooh een genie? Én..hij is toch trouw"' Als het nu nog was, dat hii wel ogen voor anderen had. Wann^ei; zii zich c-Vito. vrde' ->ri deze weg waagt, bemerkte ze dat het licht, waarvan ze gisteren en vannacht een glimp gezien heeft, verdwijnt. Geen ander eindpunt heeft deze weg, dat weet ze sinds deze nacht en dat ze het toch zal moeten opgeven. Waarom dan nu niet? Zo worstelt ze verder, terwijl ze het spel der kinderen tegelijk aan schouwt en op hen let. Die zijn nu in hun element. Hier spelen meer gewone kinderen met eigengemaakte scheepjes van kurk en van een klomp, maar die goed varen. De kinderen amu seren zich beter, dan op het strand voor het hotel. Maar er is hier weinig toezicht en soms gen de kinderen zich ver. De kleintjes zullen niet ver gaan, maar de oudste moet ze her haaldelijk terugroepen. Soms komen ze bij haar om iets te tonen, d-at ze gevonden hebben, of vragen om iets te snoepen. Moeder geeft wel, maar even als gisteren vin den ze haar stil. Ze zijn onwetend van de strijd, die hun moeder deze dagen doormaakt Later zullen zij ook hun eigen strijd hebben, Eindelijk is Vera weer zo ver, -dat ze de juiste weg weet. Wat zal zij zich vreemd aan stellen; ze bedriegt zich zelve niet. Het masker afdoen voor God kan niet, zonder het ook voor de mensen te doen. Morgen zal ze hem de brief geven; ze zal neerzitten terwijl hij leest en wachten op zijn antwoord. Uit de dofheid opstijgend tot de volle klaarte bidt ze daar stil aan het strand, of ze toch alles mocht behouden, wat ze op deze wijze verkregen had. maar in haa gebed klinkt ook volle overgave volledige afstand. (IVUKD'J VERVOLGD) V> F)E LIBERALE „Nieuwe Rotten se Courant" is deze week met hoofdartikel gekomen onder de „Minister gezocht". Het gaat over minister voor het departement overzeese rijksdelen. Reeds tijdens de kabinetsformi heeft dit blad in alle toonaarden toogd, dat dit departement niet geheven mag worden. En het h< zich met een zekere heftigheid ve tegen het a.r. standpunt, dat het haii haven van dit departement de schiJJ^ in een koloniale status van de Wt> va" u kunnen wekken. nu" Een 'standpunt dat door de gevi*!» machtigde ministers van Suriname èf62®1 de Nederlandse Antillen werd j#"'® deeld. Temeer, daar het niet v#te psychologische wijsheid zou getuigi|uc^e de zaken van Nieuw-Guinea en fou West door één departement te lat behartigen. De „Nieuwe Rotterdamse Courai betoogt nu, hoe noodzakelijk het dat dit departement niet langer interim door minister Staf wordt heerd, omdat er verschillende bel: rijke beslissingen genomen moei worden. En bovendien weet het vertellen, dat de a.r. bewindslieden benoeming van een minister op di Dit departement trachten 'tegen te houdetK Dit dagblad doet het voorkomen, d er over deze zaak reeds zwaar in hei kabinet is gevochten. Het is merkwaardig, dat de N.R.I geen melding maakt van deling van minister-president Drees gedaan tijdens de algemene politie] beschouwingen in de Eerste Kamer dat er over deze kwestie nog overli gepleegd wordt met de Nederlani Antillen en de West. Er zijn reeds persberichten gewei dat de Antillen bereid zijn toe f sfemmen in de handhaving van departement. Het moet niet uitgeslof worden geacht, dat Suriname standpunt zal volgen. Als dit zo zal zijn, dan komt het probleem uiter aard geheel anders te liggen, Dan nog zal het a.r. bezwaar onveh zwakt gehandhaafd kunnen blijvei Maar het - is een geheel andere zaal of men tijdens de kabinetsformatie aai de a.r. vraagt, of zij dit departement willen beheren of dat er nu een Ni minister van een andere kleur voor vli dit departement komt. ge En dan met instemming van de West en de Nederlandse Antillen! want deze beide rijksdelen vonden I»elöen destijds óók onjuist, dat de Konink-goed rijksaangelegenheden door het depar-f^' tement van overzeese rijksdelen worfffuj den behartigd. Het komt ons dan ook voor, dat eenj eventuele benoeming van een minister; van overzeese rijksdelen voor de anti revolutionairen op geen overwegend' h< bezwaar behoeft te stuiten. Zij willen echter voot het beheer van dit depar-; tement niet de eerste verantwoorde-I^ lijkheid dragen. En als het nu een-had maal zo is, dat er naar de mening van anderen wèl een nieuwe minister vaB ^tg overzeese rijksdelen moet komen, wel* jj nu, waarom zou men dan van de anti- kan revolutionairen moeten verwachten, dat zij zich zullen verzetten tegen de versterking van het protestants-chris telijk element in het kabinet? jYJINISTER Mansholt heeft namens de ministerraad aan de drie centrale boerenorganlsaties meege deeld, dat de regering het niet juist oordeelt, een afvaardiging van deze organisaties in de ministerraad te ontvangen. De drie centrale organisaties hadden verzocht om een audiëntie in verband met haar ongerustheid over de behan deling van de landbouwvoorstellen in de Stichting van den Arbeid. De regering motiveert de afwijzing met de mededeling, dat het overleg met da landbouw steeds langs publiekrechtelijke weg, namelijk met 1 iei Landbouwschap dat ook de land bouwvoorstellen indiende, is gevoerd. De regering verzoekt de boeren- organisaties dan ook, via het Land bouwschap haar standpunt duidelijk te maken Er wordt aan toegevoegd,' dat nog deze week door de regering met een afvaardiging uit het Land bouwschap is gesproken. Dat de regering inzake een zo belangrijke materie als de landbouw aan topcolleges uit het bedrijfsleven audiëntie weigert verbaast ons, maar ;t is het goed recht van de regering. De motivering van de regering lijkt, is echter ten enenmale onjuist. De regering wil het overleg houden in de publiekrechtelijke sfeer, maar wie is het eerst van deze weg afgeweken?. De regering zelf. Zij is zelf naar de Stichting van den Arbeid gestapt met een aantal vragen over de gevolgen Voor vervolg zie 6e kolom. n. \w

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2