Een zijn kind zoekt toekomst - i >,h. «n de Auto s op de weg der wijzen uit 't Oosten W rv Al Bethlehem lat? zo dichtbij... PRIJZEN VAN 40, 25 EN 15 GULDEN Puzzel voor iecler die puzzelen kan 8 KERSTBIJ LAGE »ECE:.33ER 1936 LEIDDE IERTIN ISRAËL A .1 Oi VEEL HERINNE EN JORDANIË TIJD. WAARIN DE STER DE MAGIËRS NAAR BETHLEHEM ^OENi nu Jezu* gehore» was te Bethlehem, gelegen in Judea. in de dagen van koning Herodes, zie, wijzen uit het Oosten kwa men te Jeruzalem en vroegen „Waar is de Koning der Joden, die gehoren is Want wij liehhen Zijn ster in het Oosten gezien en wij zijn gekomen 0111 Hem hulde te bewijzen". (Matth. 2:1 en 2) de Geboortekerk, gtnnen Ook daar: het oude en het nieuwe ontmoeten elkaar Vermoeid ploeterden de kamelen, die de wijzen uit het Oosten naar Bethlehem zouden brengen over de weg, die via Jericho naar Jeruzalem leidde. De kara vaan was lang. De wijzen hadden op een lange reis gerekend. Zij hadden overal aan gedacht: aan voedsel, water en de kostbare geschenken, die zij de pas ge boren Koning der Joden wilden aan bieden. Maar de wijzen wilden opschie ten: zij wilden de eersten zijn, die de jong geboren vorst zijn grootheid kwamen aanzeggen. Daarom ploeterden de ka melen voort, hoe vermoeid ze ook wa ren. Zo was het, nu bijna 2000 jaren geleden Hoe anders is hei ihsns In 1036Geen gen onderweg ijjn om Jerusalem Ie bereiken. Geen sorgen over voedsel- en watervoorraden. Do moderne |>e!grlms naar Bethlehem komen voor bet grootste gedeelte met luxueuze vlieg tuigen. Alleen de relslger. die de moeite neemt, met de auto naar Bethlehem te gaan. komt langs de weg die de wijzen gegaan zijn. Toen koning Herodes hiervan hoorde, ontstelde hij en geheel Jeruzalem met hem. En hV liet al -ie overpriesters en schrift geleerden volks vergaderen en trachtte van hen te vernemen, icaar de Christus geboren zou worden. Zij zeiden fot hem; „Te Bethlehem in Judea, want aldus staat geschreven door de pro/eet; „En gij Bethlehem, land van Juda, zijt geenszins de minste onder de leiders oan Juda. want uit u zal een leids man voortkomen, die mijn volk Israël hoeden zal". Toen riep Herodes de wijzen in het ge heim en deed bij hen nauwkeurig navraag naar de tijd, dat de ster geschenen had. En htf liet hen naar Bethlehem gaan en zeide: „Gaat en doet nauwkeurig onderzoek naar dat kind. En zodra gij het vindt, bericht het mtf, opdat ook ik hem hulde ga bc- Zj hoorden de koning aan en reisden weg en zie, de ster, die zij hadden perien in het Oosten, ging hun voor, totdi kwam en stoi kind was. Toen zij de ster zagen, heugden zij zich met zeer grote vreugde. (Matth. 2:3—10). |)E MODERNE PELGRIM vindt niet meer het huls. woar de wijzen het Kindeke von den met Maria Zijn moeder. Op de plaats, waar het gestaan moet hebben, vindt hij nu de Ge boortekerk. waar op de dag voor Kerstmis al kerkelijke plechtigheden beginnen Als hij s middags de heuvels ten oosten van Bethlc- nem afrijdt, komt hij bij het „veld der schaap herders". Dit ls een met bomen overdekt ter rein, omgeven doo>- -en stenen muur. waarop een dienst wordt gehouden ter herinnering aan de boodschap van Christus' geboorte aan de herders, die op dat veld hun kudden hoed denGedurende de dienst wordt een „schaapherdersmaal" gegeten, bestaande uit onder zand gebakken vlees en platte bedoèinen- broden. De vooravond van Kerst bereikt ten slotte zijn hoogtepunt met de middernachtmis ln de Geboortekerk. De wijzen mochten niet over Jeruzalem naar hun land terugkeren. Zij reisden langs een andere weg. De tegenwoordige pelgrim moet wel over Jeruzalem terug gaan. omdat hij al leen daar hotels zal vinden, die de reizigers onderdak kunnen verlenen. Die hotels zijn niet luxueus. En veel zijn het er ook niet. De grootste hotels bevinden zich in het Israë lische deel van Jeruzalem, waar de reiziger, die naar Bethlehem wil, of er vandaan komt, niet mag komen. Maar ondernemende Arabie ren hebben tal van oude villa's en kloosters in vriendelijke en gezellige hotels omgetoverd Daarom zal de moderne pelgrim als hij uit Bethlehem komt. eerst naar Jeruzalem gaan. De wijzen evenwel, lieten Jeruzalem links lig gen en namen een andere weg. Toen zU weggetrokken waren. zie. een engel des Heren Herschijnt Jozef in de droom en zegt: „Sta op. neem het Kind en zijn moeder en ulucht naar Egypte en blijf aldaar totdat Ik het u zeg. Want Herodes zal alles in het werk stellen om het kind om te brengen. H\j stond op en hij nam in de nacht het Kind en zijn moeder en week uit naar Eggpte. (Matth. 2 13 en 14). T angs de weg naar Bethlehem kan men -®-1 ook thans nog vaak een moeder ziep, die met haar kind op de rug van een ezel rijdt, terwijl de gebaarde vader, het hoofd gedekt met een tulband, er naast loopt: het zijn even zovele levende beelden van de vlucht naar Egypte. Zo zijn er in deze dagen in grote delen van het vroegere Palestina nog vele dingen, die ons een beeld geven van hoe het omstreeks de geboorte van Jezus in dat land geweest moet zijn. J. DEN BOEF. eon zijn nnnm is nog van riem Een jaar zijn zxj veilig, maar waar vinden ze dan een moeder die haar armen voor hen opent? O 1>ETHLEHEM lag onder mijn bereik. Het lag eigenlijk zo voor het grijpen, hemelsbreed genomen. Ik k\£am uit Nazareth die dag. Is raël. Palestina, in twee dagen doen. Zo raakte ik in het Heilige Land in angstwekkende tijd nood. tijdelijk gebonden als ik was aan mijn boot. Een kustvaarder, die me als werkend passagier van Scheveningcn uit helemaal in Haifa had gebracht TK WAS dus tot Jeruzalem, mijn hoofddoel. doorgedongen. Bethlehem zat evenwel ook in het achterhoofd AI was het geografisch dan niet meer mogelijk de voetsporen van de wijzen te drukken op deze pelgrimage naar de stad van David. Bethlehem bleek „te doen". Via Arabisch-Jeruzalem. via Jordanië. Even wel. ik raakte met de minuut meer in tijdnood. De boot. mijn uitgangspunt, lag al onder stoom voor Cyprus. Ik moest dus. in Jeruzalem, kie zen tussen twee goede dingen. Of naar Kaper- naüm aan het Meer van Galilea. óf naar Beth lehem. Ik wikte, een nacht lang en besloot niet. Ik versliep me alleen lelijk. 'TOEN IK uit die beslissende nacht eindelijk ontwaakte stond een opgebleekte Jeru- zalemse hemel, waarin ontelbare al verflau wende sterren stille stonden, boven me. Als een kerstboom, zo volgeladen me; lichtjes. Er viel echter al niet meer te kiezen. De kleine karavaan, die met me naar Christus' geboor teplaats zou pelgrimeren, was de stad reeds uit. Bethlehem, op een steenworp afstand, was voor mij verloren. Voor mij geen herders in het veld, voor mij alleen de Israëlische solda ten nu. En zij lagen daar niet eens argeloos. Zij waren op hun hoede, al onthielden zij de passant hun „shalom", hun „vrede" niet. TJET MEER VAN GALILEA stelde niet te leur en de boot haalde ik ook nog net. Maar elk daarop volgend Kerstfeest ls er weer het spijtige gevoel van een verkeerde keuze, van een gemiste kans. De echo van de engelen zang klinkt me dan ietwat onzuiver in de oren. Omdat ik toen die zang in Bethlehem zelf, oase in het dorre Juda. het oor niet leende. PIET J. HOVINGH. VANGELOS slaat up hel kaartje aaii het voeteneind van 't bedje. Die mooie naam is het enige, wat zijn moeder hem in zijn leven mee gegeven heeft. Evangelos slaapt. Boven het dun ne nekje een blauw-bleek gerimpeld snoetje. Het is als rusten alle zorgen der wereld op dit onnozele mensen kind. En eigenlijk rusten ze ook op hem. al weet hij het met. Alleen dit eerste jaar van zijn leven zullen ze voor hem niet behoeven te tellen. Hij is aangeland, in de veilige haven van Metera, het eerste tehuis voor baby's en ongehuwde moeders in Griekenland, in Aghoi Anarghyroi bij Athene. De directrice, de Zwitserse Helen Nussbaum. staat naast me en vertelt met zachte stem het droef verhaal van Evan gelos' nog maar korte leven Hij is zes weken Zijn moeder kwam uit een klein dorp in de bergen naar Athene toen ze wist. dat ze een kind verwachtte. Ze vond werk en tobde rond tot het kind ter wereld kwam. Zes weken hield ze het nog uit. toen luister de ze naar de stem van haar familiele den, die zeiden: Jij kunt terugkomen, maar zonder kind Is er geen kind, dan is er niks gebeurd. We vergeten heb gewoon." Zc bracht Evangelos naar Metera. zo als zovclen voor haar hadden gedaan. „Er was eigenlijk geen plaats." zucht Helen Nussbaum. ..Maar wat doe je in zo'n geval. Het kind moet toch een toe komst hebben?" Evangelos maakt een grijpgebaarlje met zijn vingertjes als zoekt hij een houvast en Helen Nussbaum geeft hem haar vinger, waarom de witte garnaal tjes zich klemmen Dan gaan een paar bruine ogen open en Evangelos ont waakt Een vrouwengezicht staat over hem gebogen en een zachte stem zegt die woordjes, die overal ter wereld tegen baby>s gezegd worden en niet ver staan maar wel begrepen Metera is nog maar een goed jaar in bedrijf Het werd gesticht op initiatief van koningin Frederika, die voor Grie kenland reeds zoveel en zo baanbrekend d* Libanon over Damascus, de hoofdstad van Sjrrië en Amman, de hoofdstad van Jordanië. Daarna daalt dc weg de bergen van Moab af tot aan de Jordaan bij dc Dode Zee om van daar weer omhoog te kronkelen van Jericho naar de heuvelen van Judea en dan langs Bethamé Jeruzalem te bereiken. Op deze weg haalt de moderne reiziger in zijn auto memge karavaan in, die hem doet denken aan de kamelen, dia bijna twintig ecuwen geleden voortschreden op de kronke lende wegen, die via Jericho naar Jeruzalem en vervolgens naar Belthlehem leidden. De wijzen gingen eerst naar Jeruzalem, om dat zij dachten, dat het Koningskind daar wel geboren zou zijn. Toen zij dc stad binnenreden vroegen zij aan de mensen In de poort, die nieuwsgierig naar de vreemdelingen stonden ta kijken, waar het paleis was. dat de Jonge koning herbergde. Maar zij werden teleurge steld, want niemand wist Iets van de ge boorte van een koningszoon. HEDEN GEBOREN Vandaag is Jezus hier geboren en gisteren en daar maar tvaar de icakers die zich opmaken te gaan aanbidden en tcaar de tciizen die zich bereiden naar Bethlehem te reizen Ben ik in dit kille uur rillende het raur vergetend ingeslapen zie ik de ster niet die fel teen kt vanuit tie verte Vandaag is Jezus gehoren en gisteren en daar. Ook hier FREEK DE LEEUW EUW^J) 'T'oen de wijzen zich van Jeruzalem naar Bethlehem begaven, zijn zij vermoe delijk door de Jaffapoort van de oude stad vertrokken om een rechte korte weg naar de geboorteplaats van Jezus te vol gen. Deze (nog geen acht kilometer lange) weg werd tot 1948 ook door de moderne pelgrims gevolgd. Maar na de Palestijnse oorlog van dat jaar is die weg afgesloten, zodat het verkeer van Jeruzalem naar Bethlehem moet geschieden over Jor daans gebied, langs een route, die meer dan tweemaal zo lang is. Deze route voert de pelgrim langs het noor delijke gedeelte van de oude muur van Jeru zalem weer naar de weg van Jericho met de Hof van Gethsemane en de Olijfberg ter lin ker- en het Dal van Kedron ter rechterzijde Van deze weg af heeft men een goed uitzicht op de koepels en torenspitsen, die boven de gekanteelde stenen stadsmuur van het oude Jeruzalem (dat niet bij de staat Israël be hoort, evenmin als Bethlehem) uitrijzen. Voordat men in Bethanlc komt. buigt de weg af naar rechts en daalt hij snel naar het dorre dal van Josafat. Daarna stijgt dc weg weer snel, totdat de reiziger dc heuvelen rondom Bethlehem heeft bereikt De wijzen uit het Oosten konden ongehin derd naar Bethlehem reizen. Zij konden de kortste weg nemen. En zij waren verheugd. Dc moderne pelgrim, die zich naar Bethlehem wil begeven, komt echter voor moeilijkheden te staan, welke dc wijzen niet gekend hebben Om te beginnen moet de reiziger weten, dat hij naar het door Jordanië bezette gedeelte van Palestina moet en niet naar het Israëlische Bethlehem en de ommuurde oude stad van Jeruzalem liggen belde aan de Jordaanse zijde van de zgn. demarcaUelijn. die het land sedert dc Arabisch-Israéllschc oorlog van 1948 in tweeën verdeelt. Er heerst nog steeds geen vrede in het vroegere Palestina en sinds vorig Jaar Is de toestand dermate verscherpt, dat niemand in de Arabische landen wordt toege laten. die een Israëlisch visum op zijn pas poort hecfL De grote moeilijkheid ls hierbij, dat Jorda nië geen belangrijke zeehavens heeft. En geen enkele grote luchtvaartmaatschappij vliegt tot In het land. zodat de voornaamste inrelshavens Beiroet en Kaïro zijn. waar plaatselijke lucht vaartondernemingen voor het vervoer naar Jeruzalem zorgdragen De wijzen uit het Oosten hadden geen reis bureaus en geen paspoorten nodig. Zij volgden de schitterende ster. die zich voortbewoog en ten slotte bleef staan boven de plaats, waar het Kindeke was. En ztf gingen het huis binnen en zegen het kind met Maria Zün moeder en dl vie len neder en bewezen Hem hulde. En zfc ontsloten hun kostbaarheden en boden Hem geschenken aan.' goud en wierook en mirre. En van Godswege In da droom ge waarschuwd om niet tot Herodes terug te keren, trokken sjj Iangs een andere weg werk op sociaal gebied heeft verricht. Vóór haar had niemand het probleem van de ongehuwde moeder en haar kind durven aanvatten Nu wordt naar twee zijden getracht te helpen. In de eerste plaats hebben sociale werksters de taak om in de dorpen een andere mentaliteit te kweken, waardoor de jonge moeder niet uitgestoten wordt indien zij haar kind bij zich wil houden. Kerstnummer niet ontbreken. Onze tekenaar heeft er extra zijn best op ge daan. En de ervaring heeft ons geleerd, dat honderden lezers graag hetzelfde wil len doen. Vorig jaar deelden vele inzenders ons mee, dat aan de oplossing vader, moeder en de oudste kinderen hadden meege werkt Dat vonden wij een leuk idee. We hopen, dat 't nu weer net zo zal gaan. Men kan soms een hele tijd naar een woord lopen zoeken, dat een ander na enig nadenken gelijk noemen kan. We zijn er van overtuigd, dat ook deze Kerst puzzel weer menig uur van gezelligheid en ontspanning brengen zal. blad. In dc linker-bovenhoek van dc envelop duidelijk vermelden: „Kerstpuzzel". Er zijn altijd inzenders, die van hun oplossing een mooi stukje werk maken. Dat wordt van zelf door ons zeer gewaardeerd. Maar dit heeft geen invloed op de beoordeling der jury. D;e vraagt alleen: is de puzzel goed. Deelnemers hebben drie weken tijd. We mo gen dus verwachten, dat behoorlijk werk in duidelijk schrift wordt ingeleverd. Dat bevor dert een vlugge controle van de stapels oplos singen, die we ook nu weer verwachten. Wij loven drie prijzen uit: eerste f 40, tweede f 25 en derde f 15 OMSCHRIJVING HORIZONTAAL: 1 Wortelstronk, 6 Hoofddeksel, 11 Schrede, 12 Verhoogde toon. 14 Takje, 15 Geestdrift. 17 Vereni ging, 19 Uitheems vaartuig. 21 Lijkbus, 23 Lidwoord, 24 Formaat, 27 Echtgenote, 30 Maanstand, 32 Gelegen heid, 34 Dier, 36 Bergkloof, 37 Rein, 39 Vloeistof. 41 Snijgereedschap, 42 De eerste vrouw, 44 Schrijfgereedschap, 45 In kracht af nemen, 46 Spil, 47 Deel van de mond, 49 Roofvogel, 51 Godin van de zee, 52 Reeks, 53 Vogel, 55 Vreemde munt, 56 Telwoord, 58 Troep, 59 Verfrissing. 61 Deel van de bijbel, 62 Plantje, 63 Zangnoot, 64 Zangnoot, 65 Aanlegplaats voor schepen, 67 Geheel de uwe, 68 Soor telijk gewicht, 70 Winderig en koud, 72 Gezinslid, 73 Vreemde munt, 74 Aanzien, 76 Rijksmunt, 77 Schenker, 78 Reusachtig, 79 Pers. voornaamwoord. 80 Kledingstuk, 81 Verkeerd, 82 Boom, 84 Flink, 86 Neon, 87 Pers. voornaam woord, 88 Gezellig, 90 Luitenant, 91 Ge heel de uwe, 93 Herstel. 100 Vogel, 101 Zangnoot, 102 Licht Breekbaar, 104 Europeaan, 105 Opper- vlaktemaat, 106 Ind. dame van gemengd bloed, 108 Zangnoot, 110 Boom, 112 Spaarzaam, 115 Struisvogel, 116 Fr. goud, 117 Uitbouw, 119 Gevangenis. 121 Huiverig, 122 Plaats in Utah, 124 Dier, 126 Leidsel. 127 Verfplankje, 129 Roofdier, 131 Hondenriem, 132 Stoom schip, 133 Bijkantoor, 135 Bediening, 137 Niet deelbaar door twee, 138 Lidhaam. 140 Vissoort, 141 Deel van de voet, 143 Hap, 145 Verlaagde toon, 146 Zoen, 148 Deel van de hand, 149 Vinger, 150 Pips. VERTICAAL: 1 Kapot, 2 Rookartikel, 3 Voorzetsel. 4 Uitroep, 5 Vaartuig, 6 Toe schouwer, 7 Dier, 8 Dierenroep, 9 Bloed stelpend middel, 10 Boterton, 11 Te zijner plaatse, 13 Plaaggeest, 14 Weefsel, 16 Dc naam onbekend. 17 Munt, 18 Inhouds- 20 Gewas, 22 Tijdperk, 23 Insekt, 25 Jong dier, 26 Vruchtje, 28 Omslag voor papieren, 29 Streep, 31 Smalle opening 32 Slecht, 33 Maangodin. 35 Wees gegroet, 37 Bekwaam, 38 Kleermaker. 40 Oevergewas, 42 Hulde bewijzen, 43 Ten jare, 45 Wapen. 48 Chin, maat, 49 Oppervlaktemaat, 50 Zitplaats, 51 Zang noot, 54 Plant, 55 Voorzetsel. 57 Dc lezer heil, 58 Aanwijzen. 60 Vruchtennat, 64 Drank. 66 Bedrijver, 67 Zetel, 69 Zeer begaafd man, 71 Za niken, 73 Gewicht, 75 Niet verbonden, 79 Insekt. 83 Afgestompt. 84 Wapen, 85 Vurige streep. 88 Vaarwater. 89 Ruitersabel, 92 Kunststukje, 94 Zangnoot. 95 Boom. 96 Rijstbrandewijn. 97 Spoorijzer, 98 Boos, 99 Voorzetsel. 100 Handgreep. 103 Voorzetsel, 107 Voorzetsel. 109 God der liefde. 111 Sluier doek. 113 Soort dunne balk. 114 Boerderij, 116 Germ. myth, godheid, 118 Levens onderhoud, 119 Speelgoed. 120 Vogel, 122 Vod. 123 Fr. vriend. 125 Edelgas, 127 Deel van het circus,' 128 Meubel, 129 Hoofdmatras, 130 Handeling, 133 Roofdier. 134 Onvast, 135 Drank, 136 Eenmaal, 139 Rivier in Rusland. 142 Eerstkomende. 144 Voegwoord, 145 Lidwoord, 147 Zangnoot, 148 Per jaar. In de tweede plaats werd Metera, met ruime hulp uit het buitenland, ge- - bouwd. VenezuelaZweden en Neder. t land gaven een paviljoen. Elk heeft een (ji eigen kleur, maar voor het overige zijn q ze gelijk en bevatten: een babykamer, V waar twaalf kinderen met hun vier ver- V pleegsters verblijven, een Isolatiekamer- A tjc. keuken, huiskamer voor de ver- pleegsters en slaapkamers. Elke ge- V diplomeerde verpleegster heeft vier kin. deren onder haar hoede, waardoor de gezinsfeer bijna geheel benaderd wordt. j Metera is modern; de opzet royaal V maar niet overdreven. De directrice V leidt ons met trots rond en laat dank- baar het aandeel van Nederland zien: A de gehele technische installatie van keuken en wasserij. V De meisjes wonen voor dc bevalling in het paviljoen en in die tijd wordt ge- A tracht hen zo te beïnvloeden, dat zij V hun baby's ook later bij zich willen hou- y den. Na de geboorte van het kind wordt n werk gezocht en daar de baby in Metera A mag blijven, waar de moeder het te V allen tijde bezoeken mag, krijgt ze de 0 tijd zich sociaal te reclasseren. Q Maar het percentage dat de moed op- brengt mèt haar kind het leven door te V gaan. is nog klein Het merendeel van Q de baby's gaat een ongewisse toekomst tegemoet. Een jaar mogen ze in Metera blijven, maar dan Uit Noorwegen Finland, ook uit Hol- V land. uit Amerika vooral, komen de 0 pleegouders zich hier een kindje zoe- h ken. Hel hof in Athene moet vervol- j. sens de adoptie goedkeuren. En dan V heeft de baby een toekomst gevonden 1 1 gaat uit het veilige Metera naar een i Maar als het eerste levensjaar ver streken is cn de moeder hei kind wei gert en de pleegouders niet kwamen, dan komt steeds dringender de vraag. En nu Metera is een babyhuis. er kan zo eens met een paar maanden gesmokkeld worden, maar onherroepelijk breekt het ogenblik aan dal de kleuter weg moet. Men tracht dan in Griekenland pleegge zinnen te vinden, die tegen een vergoe ding van 300 drachmen (ongeveer veer tig gulden) per maand de zorg op zich nemen Het kind krijgt vrij voeding vrije geneeskundige verzorging tot zijn meerderjarigheid cn een klein uitzetje mee Maar het ls moeilijk ook dezt pleeggezinnen te vinden want het gewin speelt daar dikwijls een groter rol dar de zorg De baby's, die komen wel. blonde en zwartharige, bruin- cn blauwogige Ze liggen er tevreden in hun bedjes, ze worden in de armen van dc verpleeg sters gewiegd, ze kraaien m de box. Ze hebben het goed en strekken vol vertrouwen dc armpjes uit. zoekend naar hun toekomst Ze bezitten niets meer dan de naam die dc moeder hun gaf. maar nog deert ze dat niet; de wereld is groot cn er gens zal toch voor hen wel een moeder zUn, die haar armen voor ben opent?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 16