Egypte, Israël en Syrië BIJBELVERHAAL en de OUDE FABELS Hoe Clovis en Karei de Grote het kerstfeest vierd en keRstfeest 1956 D 2 KF.RS1 BIJLAGE DECEMBER 1936 Er zal een u-eg zijn, profeteerde Jesaja KERSTBIJLAGE 1956 1}E VERZORGING van de joariv*:»e Kerstbgdrege vraagt can 'n redactie altijd weer grolt inspanning en tocu-ij- ding. Vooral nu w\j sedert enige jaren hiervoor geen medewerking van buiten vragen, maar de vertchillende bijdragen wellicht niet haar het me«M ln het oog lopen de eigenschap k van zichzelf en van alle wereldgebeuren van vandaag af te wijzen en heen te wijzen, te verwijzen, naar het kind in de krib. dat kwam als wegbereider en naar wiens weerkomst wij mogen uitzien als va* de triomfante Wegbereider PGYPTE. ISRAEL, SYRIfc; ze zijn wel ,an hel nieuw»" geweest in deze laatste maanden en weken van dit jaar. Ze hehhen de journalist van vandaag wel bezig gehouden. Hij heeft gebogen gezeten over sijn kaarten. Hij heeft de telegrammen ont cijferd en uitgewerkt die zijn collega's hem zonden uit Kairo, uit Jeruzalem, uit Damgskus. Ilij zal hebben gedacht wat al sijn lezers dachten: een verwarde wereld daar, en misschien heeft hij zelfs wel gedacht: echt een beeld van het mensenleven, vol wrijving, vol van spanning, vol van haat en van gedrang met ellebogen. Hij zal er in zijn commentaren wat over hebben gemoraliseerd, in de trant van: zoal» het daar gaat behoort het toch niet te gaan. en ook: wat moet daar nog van terecht komen? P* Journalist van vandaag: hij heeft de re putatie. dat hij niet k» erg diep nadenkt over de sin der geschiedenis. Maar hu weet op zijn manier toch «rel van hoogtepunten en van dieptepunten in de geschiedenis. Ook voor hem la het straks weer Kerstfeest. En ook hu mag weten, dst het Kerstfeest de herinnering oproept aan het diepste punt in de geschiede nis. dat tegelijk was hot allerhoogste punt. Het diepete punt de mens tó ver van God afgersakt. dat God self mens. vlees moest worden om hem nog te redden. En daarmee dan het allarhoogste punt dat men xlch maar denken kan. dat zelfs alle denken te boven gaat en dat alleen nog te verwerken is in het floer Een punt, zó hoog. dat men van daar uit alle aeuwen an de geschiedenis van alle eeuwn kan overzien. Vsn dat hoge punt af liet men de lijnen lo pen. net men de wegen waarlangs de mens heid moeizaam voortrekt ziet de journalist sok die wonderlijke weg wasrover Jesaja eehreef Ir x*I een weg sij» can Egypte naar Syrië; tyne eat in Egypte komen en Egypte in Jyn4; en tgyV'e ral met Syne de Her» dienen. Oen lel lerael de derde tgn naast Egypte en Syrië, trant de Here heeft gezegd Gezegend zv mgn volk Egypte en het irerk ran mgn Kanden Synf en n»v« erfdeel Israel Dit ts door alle eeuwen van krijgsrumoer heen de boodschap geweest van het Kerst feest Is het te verwonderen, dat ons die bood schap vandaag wal heel sterk toespreekt? Alles werd anders pgypt*. Israël, Syrië: htt 1* vandaag hat bëtld van btdrciging en zelfverweer, van infiltratie en grens overschrijding. van verstopte kanalen en geblokkeerde wegen. Moeilijk te aanvaarden, omdat het hij het Kerstge beuren alles ander» i* geworden. Maar het is anders geworden en Jesaja beijvert zich, ons het nieuwe beeld voor ogen te etellen. Hij waarschuwt de mensen van gijn dagen en hij waarschuwt ons: verkijk u toch niet op wat u meent te zien; in werkelijkheid zijn er geen verstopte ka nalen. geen vernielde olteleidingen, geen geblokkeerde wegen; God giet Zijn ge nade overvloedig uit en er loopt strak* zelf» een weg van Egypte naar Syrië en terug Dat is dan het nieuws achter het nieuw* vsn vandaag. De Journalist uit de dagen van Chris- tu*' geboorte heeft hei niet gezien. In d» „acte diurnade dagelijkae nieuwskrant die in Caeisrt Hagen ln Rome werd te leren ge hangen. vindt men er nleta van terug. En ook het Kerstkind zelf vermeed aanvankelijk alle openbaarheid. „Zie* toe. dat ge het niemand segt." Eenvoudig timmerman werd HU- Hij tim merde. maar niet aan de weg Nederig wai Hu en sonder aantrekkelijkheid Maar Hij worlcee wël aan de weg Hij bereidde de weg Het «ou de weg worden, waarvan Jeaaja al ge schreven had: de weg van Egypte over Israel naar Syrié en terug, de weg voor een mo«i- taam soekenöe menaheid naar God. Het zou ZUn kruisweg worden. Hij sou dese weg banen voor alle tijden en roor alle eeuw. Het zou dezelfde weg worden, waarlanga Henoch wandelde met God Het r«u deselfde weg aljn. de steile, waarlangs Ja cob in het donkerate uur ran lijn leven de engelen sich sag spoeden naar hem toe. Het sou ook de weg worden, die wij hebben te gaan Het kan een weg sijn. die ons moei lijk lijkt. Maar het ia een weg waarop we Hem kunnen ontmoeten en waarop we verder mo gen gaan. niet langer alleen, n et langer een zaam, maar samen met Hem Ook dit ia hei grote meuwt achter het wellicht schamel» nieuws of zelfs achter de schijnbare nieuws- 1 onsheid in on» beataan. Onze blik verruimd 17fypt*. Israël, Syrië: ze hebben ons wel bezig gehouden, deze laatste weken van het jaar. Ze hebben ons heel wat zorgen opgeleverd. Ze hebben heel wat hooggeleerde beschouwingen over het volkerenrecht ondergraven en grondig ontwricht Voor velen hebben se wat er voor d» moder ne mena nog aan Keratvreurd» scheen over gebleven. danig bedorven. Straks moeten de politici maar weer tien. hoe d» verbrokkelde stukken van de aardrijkskundig» legkaart in •lkaar te pasaen. hoe een verstopt kanael open te stellen voor het wereldverkeer, hoe een wa> normaler leven in nog betrekkelijke veiligheid m rust mogelijk te maken hoe de onderling» grenzen te veriekeren en hoe de verbindings wegen weer begaanbaar te maken. Een moeiraam karwei wordt het en voor ho» Ung ral hetgeen dan nog wordt bereikt stand houdenHet ia roerig n dat deel van de we reld Trouwens, waar ter wereld is hei dat niet? Politici zijn allerweg» en onafgebroken in de we»r om d» totale oorlog, die gelijk tov staan met een totale ondergang te voorkomen D» tin van dit alles? Schijnbaar niet erg vee: en in elk geval weinig hoopvols. Maar Jesaj;. trekt de tj/eren en de papieren gordijnen voor on* open en verruimt on re blik tot in het on- e.ndige. tot in Gods eeuwigheid En tegenover d» mislukking van het menselijk volkenrecht mag hu «teilen het weislagen van de Godde lijke volkengónat Er zal zelf* eens een wee lopen van Egypte over Israël naar Syrië er terug Daar houden we het dan maar op. Ook wtj. Journalisten Jezua was timmerman masr Hij tlmmerd* n.et aan d» weg Hu ging ln «tilte en in ge- hooriaamheid Etjn »eg. die een kruisweg sou worden Hij bereidde Zijn weg. die voor on sen weg tou worden tot God. omdat het wa» een weg God naar ona In de schijnbare doelloosheid van ona leven maakte HU tich- self tot d» Weg. die tegelijk het Leven werd HU timmerde niet aan de weg. D» krant doet het wel Hel behoort nu eenmaal by haar we ien en hel kan niet andera Maa» dan p**i hei baar en met een schroom die overigen» IJl ET WERK van de journalist van vandaag hij weet het is van betrekkelijke waarde Hu schrijft op papier Maar laten we in dagen van verwarring en van menselijke onzekerheid leren om dankbaar te zijn ook voor het vergankelijke. Jezus schreef ook een» en Hu deed het ln het zand. Maar Hu sprak woorden van troost en van eeuwig leven Dus worden wij nu stil voor Hem en luisteren, wij: de politicus en de jour nalist. de man en de vrouw, de jongen en het meisje, de volksmenigte en de eenzame. In Hem gien wij de Weg. En daarom reizen wij, ook als lezer en ook als krant, onze weg met blijdschap. DR. E. DIEMER iriirm; sen la»f. dis zij ook au weer ge- willig en zelfmet vreugde op zich hebben genomen. Het Kerttevangehe it zo onuitputte lijk ri)k. Op Kerstfeest en in heel onl leven. In verschillende artikelen ran dit Kerstnummer is getracht het licht te laten rallen op de vele facetten van Gods grootste geschenk aan d».t wereld. verloren m schuld. Wg hopen, dal deze arbeid ertoe zal mogen hydrogen vreugde bij onz* te ligew. •weel Ook nu weer is gestreefd na mogelijk afwisseling Vooral met een bijzondere uitgave als deze willen wij heel het gezin dienen ouders en kinde ren. jong en oud. Vandaar dat ruimte is t-erleend aan enige mooie verhalen. waaronder wij ook rekenen een nieuwe Kerstsproke van Herm. Steggerda. Na tuurlijk mocht de ontspanning niet ont breken. Kerstfeest is vooral in Neder land een hoogtepunt in het huiselijk leven. Naar wij hopen zal de grote puzzel voor ouderen en de kleur- en opstelwed strijd voor jongens en meisjes mee werken de gezellige huiselijke sfeer te bevorderen. De collega's W F. Stafleu en J. Padding waren dit jaar belast met de op maak". een onderdeel van het werk. dat van grote betekenis ts. Naar onze mening hebben zij zich op uitnemende wijze van hun taak gekweten, zodat een goed verzorgd blad onze lezers kan worden aangeboden. Directie en hoofdredactie soreken de wens uit. dot deze K'rs'bijlagt in alle gezinnen waar ze op tafel komt. licht en blijdschap zal brengen. Licht en olvd- schap, opgevangen in Berhlehems stal, en die daarom altijd weer terugleiden naar het Kind, dat alleen middelpunt en basis mag zijn ook van de huisetifke vreugde, die op het aanstaande Kerstfeest aller deel moge zijn. Yrede op aarde „Boleh tawar" Dit wil zeggen: Je mag er we] een schepje af doen, zeide mij eens een zieke, die onduldbare pijn leed in het hospitaal te Tjimahi tijdens de Japanse bezetting, toen ik dacht hem te kunnen uitleggen, waarom de werkelijkheid zo met dit woord vloekt. Inderdaad: met zeggen is het niet te doen De Bijbel bevat genoeg gegevens om het ons te verklaren, maar wij kun nen het hier niet met woorden af. Onze menselijke woorden schieten te kort en zij blijven ons in de keel steken als in Boedapest wanhopige mannen, vrouwen en kinderen zich met blote handen op de aanstormende Russische tanks werpen, of wanneer in Port Said dode kindertjes op vrachtwagens liggen. Het Is geen academische vraag het hart wil antwoord hebben en het hart kan alleen ver staan door het geloof. Maar in deze vreselijke dagen wordt dit geloof telkens weer in een zware strijd geworpen. Het hart komt in op stand. het hart rebelleert ah wil het niet ba- grijpen. Komt dit niet. omdat wij het Kerstverhaal niet met het hart lezen? „Mama, wat doen ze nou met Onze Lieve Heer?" riep een kind ver schrikt bij een uitzending van een lijdensver haal. Voelen wij diezelfde schrik als wij het geboorteverhaal lezen, dat toch in de grond van de zaak verschrikkelijk is. Zijn wij wer kelijk kapot als wt lezen van de kindermoord in Bethlehem, zo kapot als wij waren, toen we door de radio de strijd in Boedapest volgden? Zo radeloos als die man, toen zijn vrouw be vallen moest in een nauw hok, waar geen ruimte was om je te roeren tussen het vee, en hij nog moest zien hoe hij wat tamelijk bruik baar stro kon vinden op de grond, om dst in een voerbak te leggen voor de baby? Wat een nacht was dat, toen hij wakker schrok, zijn DE QUICHUA INDIANEN van Zuid- Amerika hebben de boodschap vafi het Evangelie gehoord. Enkele rooms- katholieke priesters doopten hen en ga ven wat catechetisch onderwijs, maar in hun hart zijn de Indianen heidenen ge bleven. Zij aanvaardden de nieuwe gods dienst, maar zij was slechts een nieuw kleed oveT een oud bijgeloof. Men leerde God aanbidden, in Maria geloven, de hei ligen te hulp roepen, maar de heiligen waren de oude afgoden onder een nieuwe naam. De Blijde Boodschap in donkere tijden I/" ERSTFEEST spreekt van vrede op aarde, van vrede in mensenharten. Hoe vaak schijnt de nood der tijden hier mede in fel contrast. In de geschiedenis zijn daarvan vele voorheelden te vinden. Denk slechts aan de kerstdag van het jaar 303 toen de Romeinse keizer Diocle- tianus zijn duivels plan op deze feestdag liet volvoeren. Wanneer toch een xe«ho*iderd christenen tezamen gekomen zijn om 's Herland» geboorte te gedenken, laat de wrede keizer in stilte het gebouw omsingelen en grote hoeveelheden brandstof rondom opstapelen. Op een afge sproken teken werpt men het vuur ln het nu- terreal en weldra dringt het geknetter der vlammen door tot de in gebed verzonken ge meente. Ontzet tracht eder door de uitgangen te ontkomen, maar deze zijn versperd Geen van hen ontkomt aan de smartelijke dood. KERSTDAG 496 Hoe gan* ander* verlopen de ker«ldagen van het jaar MS. al* één van de tegenstanders van het christendom z|jn verweer opgeeft en ilrh gnd«dirn*l aansluit Wij hedne- naar de kathedraal, die baadt in een zee van licht. Ontdaan vraagt de koning fluisterend aan de bisschop, d e hem aan de hand voort- leidt: Is dat nu de hemel der christenen waar binnen gij mij voert? Maar de geestelijke ant woordt: Neen, de hemel nog niet, wel de weg erheen .Nu stort men de heilige olie over de koning uit, olie uit een kristallen fles, die neergedaald is uit de hemel. Duizenden vofgen OOK KAREL DE GROTE Gedurende de kerstdagen van het Jaar 800 vertoeft de grootst» der Frankische vorsten. Karei de Grote .te Rome, waar hij, zoals elke christen, het feest van Christus komst og> aar de w.l meevieren. Gehuld ln het kleed der Romeinse patriciërs begeeft de vorst zich naar de Sint Pieterskerk, knielt neer voor het al taar en bidt. Plots treedt dan de paus op de knielende koning toe en zet hem een gouden kroon op. sprekend: Leef en overwin, gij door God gekroonde keizer der Romeinen! Na de kroning brengt de paus de nieuwe keizer zijn hulde. •vis. koi Jeugdige leeftijd slrh m veldslagen had everladen. Wanneer hem een zoon wordt geboren, weet »un vrouw Clotilde haar heidense gemaal te bewegen het kind te laten dopen Nauwelijks is de doopceremonie afgelopen of de kleine sterft, wat Clovis woedend wijt aan de doop! Zo groot is evenwel Clotrides invloed op hem. dat het volgend Jaar. wanneer er weer een zoon geboren wordt, ook dit kind ten doop wordt gehouden. Opmerkelijk ie. dat ook dit knaap:» daarna ernstig uek wordt- Maar de koningin verzekert haar man. dat God haar gebed om genezing van hun zoon zal verho ren. Werkelijk geneest het kieid. Clovis is daarvan diep onder de indruk. Enige tijd daarna geraakt hij in oorlog met de Alemannen. die onstuimig opdringen. Reeds moeien de Franken wuken Clovis i» in grote nood Hij twufelt aan de macht zijner af goden. herinnert zich de woorden van zUO vrome vrouw, dat God de zwakke helpen wil. Wanneer de God der christenen hem zal red den uit sijn» vijaods macht, so belooft daarna de koning, dan zal hij sich laten dopen. ZUn overwinning op de Alemannen is daarop voi- Keratdag 49» aal de doop t» Reims plaat* hebben- In plechtig» pzoceaaie. waarin aha b.sachoppen en gee«ieluken van het gewa*t in vol ornaat meelopen, begeeft de koning sich De dagen zijn tot tekens ons geworden, Wij kunnen U daaruit niet lezen meer. Sinds is onzekerheid ons deel geworden, Wij zijn vermoeiden weten het niet meer. Wij voelen ons bedreigd en zien de horizont weer branden. Al rijpt Uw plan dwars door de chaos heen. De wereld rust niet in zichzelf, maar in Uw handen, Maar angst en ongeloof staan als een mistbank om ons heen. En vaagt de ster die ons naar Beth'lem moet geleiden, De weg die ons van jongsaf aan is voorgezegd. Klein Bethlehem, maar "t grote keerpunt aller tijden. Daar heeft God in zijn Zoon, zijn Liefd' ons toegezegd. Maar dichterbij dan Bethlehem is 't barnen van de nood. Gedreev'nen die we zijn. er is geen keren. Geen rusten meer. Ach, Kain die zijn broeder doodt Vindt geen berouw, en kan ons nimmer vrede leren. Neen. ons rest nog dit: om uit de poel van dit bestaan. Als de verloren zoon op weg te gaan om God t' ontmoeten. Zo en niet anders, aan Zijn kribbe te gaan staan, Om Hem als onze Heer en Redder te begroeten. Zo vindt alleen ons hart de jonge vreugden weer, De moed. de kracht, en 't uitzicht dat wij snood verloren. Want die geknield heeft in de stal voor onze Heer, Heeft Hij als tot zijn kinderen verkoren! Wat we niet zien, is toch dichter bij ons don wij dikwijls denken Dè Bijbel is vrijwel onbekend bij de india nen en de Bijbelse verhalen kent men slechts uit de kerk. Geen wonder dat vëel Bijbel verhalen ernstig verminkt doorverteld wor den; vaak zijn zij zelfs volkomen vereen zelvigd met oude fabels m een nieuwe zetting. Een indianenmeisje vsn de Quichuastam. Juanita, vertelde een zendeling dat zij als kind het volgende kerstverhaal had gehoord: ..In het dorp waar de Maagd Maria woonde, richtte men een groot feest aan ter ere van haar. Iedereen moest het feest bezoeken, want de Maagd zou zich een echtgenoot uitzoeken Iedereen moest zijn best doen de Maagd voor zich te winnen. Wie haar aan het lachen kon krijgen zou overwinnaar zijn De maagd zat op een troon op het markt plein. Iedereen was aanwezig behalue de oude Jozef. Hij had bij zichzelf besloten dat het voor hem geen zin had om naar het feest te gaanwant hij was immers zo oud en lelijk dat de Maagd foch geen interesse in hem zou hebben. Toen uiteindelijk de dronken mannen van het dorp alles geprobeerd hadden wat zij maar konden bedenken om de Maagd aan hei lachen te krijgen, kwamen zg bijeen om sich te beraden over de reden van haar groot ver driet. Iemand van hen meende dat misschien de afwezigheid van de oude Jozef de oorzaak was. Vast en zefcfcr kon ze niet blij zijn zolang niet iedereen aanwezig was en daarom werd er een comité gevormd dat Jozef zou moeten gaan ophalen. Hoewel Jozef steeds weer zei dat het dwaasheid was om naar het feest te gaan, haalden ze hem er toch eindelijk toe Het comité zocht en zocht, maat kon hei paard nergens vinden en eindelijk kwamen de mannen bij Jozef terug om hem te ver tellen dat ze tevergeefs gezocht hadden „Al wat wij zagen was een hoop beenderen." zei- „Dat was mijn paard.' zei de oude Jozef „Spreek er zachtjes tegen en je zult zien dat de beenderen zullen opstaan en mijn paard zullen worden Zij deden wat hij zei en inderdaad werden de beenderen een paard en tg brachten het dier bij Jozef „Maar waar is het zadel?" vroeg de oude Jozef. „Wij hebben geen zadel gezien." zeiden se. „Ej lag slechts een oud stuk leer." „O, dwazen, dat I* mijn zadel Leg het op het paard en je zult zien dat het een zadel wordt Zv deden zoals hun was opgedragen en het stuk leer werd een zadel. „Maar waar zijn de teugelsvroeg Jozej „Wij hebben helemaal geen teugels gezien." se<den de mannen. „Er lag nog slechts een druivenrank." „Gebruik dal voor mijn paard en je zult zien dat de rank een leidsel wordt." Eindelijk was het paard dan klaar en dr oude. vuile Jozef kon naar het feest gaan Op zijn beenderig paard maakte hij een paar rondjes over het marktplein Net toen hij langs de zetel van de Maagd kwam. struikelde het dier en Jozef lag languit op de grond. En de Maagd lachte en lachte, ze kon gewoonweg met meer ophouden en alle mannen wisten dat zij met de oude Jozef zou trouwen. Alle mannen werden boos. Ze werden zo boos dat ze onder elkaar begonnen te vechten Nooit is er to gevochten als die dag." Kennelijk zijn hier twee verhalen door elkaar gemengd Er is een tikje Kerstgeschie denis. door de namen van Jozef en Maria, maar verder slaat het verhaal op de schepping van de mens in man en vrouw zoala de hei dense indianen van Ecuador elkaar vao ge slacht op geslacht vertelden In dit verhaal ziet men het gevaar van een christendom zonder Christus Zo gemakkelijk wordt hel christendom een vernis waar het heidendom al spoedig doorheen begint te schijnen Wat is de kern van ons Westeuropees Kerstfeest: Da kerstboom, het kerstmannetje en de kerst kaarsen of het Kerstkind? vrouw uit de slaap haalde en haar mi Kind op ean ezeltje tilde om zo hard i lijk weg te reijnen voor de moordenaars, 4 het stadje overvielen. Vrede op aarde Het moet wel z kelijk geklonken hebben, toen hij i dat vreselijk geschreeuw hoorde en vluehl zo hard hü kon. zich telkens weer verschuilej en de woonplaatsen der mensen mijdend, dat toch niemand zou merken dat er een n der en een Kind uit Bethlehem probeei onder te duiken Maar die man en die vr geloofden en zij brachten het Kind over I grens in de hoop. dat niemand hen verradl zou. want er waren collaborateurs genoeg Egypte. Er was toen één wrede werkelijkhej Herodes. En Herodes leeft voort. Hij kan Be licht van de Kerstnacht niet verdragen, f moordt nog steeds de vrouwen en de tóei^ kinderen. „Dit is mogelijk na tweeduizend jaar Chri tendom." hoort men wel een* zeggen. Mij voelt dis spreker dezelfde ontsetting. welf Jezus aangreep, toen Hij zag, wat duizend jaar of langer gemoord si in Zijn naam, en ons waarschuwde, dat niet gekomen was om vrede te brengen, r het zwaard? Tegenover deze werkelijkheid dreigt andere werkelijkheid te vêrbleken. Wij slechts de dreiging uit het oosten komen, zodat we blind worden vo< onrecht elders in de wereld. We zijn verlaif van angst of rebelleren en willen bloed i Bloed voor bloed. Bloedige vernieling i plaatsen, van waar het gevaar voor on dreigt. Voor ons zelf en onze opgroeiende j gens, die we met angst «n beven i worden. Die andere werkelijkheid is de vret welke ons beloofd is. Die even reëel I even tastbaar, als de vrees van het oge| blik en die zich met alles vernietigen! kracht baan zal breken. Hiermede bedil len we niet die vrede welke Chris® reeds thans geeft in het hart, als Hij zef „Mijn vrede geef Ik u". Ook deze vrodel werkelijkheid in een wrede wereld. led# die onwrikbaar in Christus gelooft, klj deze vrede bezitten. Thans is bedoeld werkelijke vrede, die God op aarde i vestigen, zoals Psalm 46 het in twintigstjZu- eeuwse woorden zegt: „Die de H-bom twee slaat en de tanks met vuur v< brandt". Deze vrede zal komen met ef - •geweld en een vernietiging, welke aUQj overtreft, wat mensen kunnen uitdenk* Wij denken, dat de mens door de ontwiL f keling van de kernwetenschap of m£„r schien nog vreselijker ontdekkingen enar maal alle leven op aarde zal uitblussen! dat dit dan het einde zal zijn. Maar zof het einde niet. Als we in deze rumoerige dagen het geBnt hebben in een stille treincoupé te zitten f* weinigen Is dit beschoren) en een ogen®*18 verlost xljn van het zenuwachtigmakende k jachte gedreun van de nieuwsomroëp. Alsf" 1 dan zien hoe rustig de mensen op het vj*" werken en meeuwen met een oneindigs grr m vliegen tegen de grauwe lucht, dan zijn verbaasd, dat er nog altijd een leven om heen Is. dat rustig zijn gang gaat. zoals P" reeds zo vele duizenden jaren zijn gang gr Een zich steeds herhalende opeenvolging t raaien en oogsten, van zomer en winter. J leven dat zich niets aantrekt ons aangaat en verbittert. Dit I weer over enkele maanden de t zal brengen en misschien ook J VAN CAPELLEVEEN. mooie zomer zo lang als de wereld nog1 bestaan. Een rustig voortgaande vaderlf zorg. die ook ons niet vergeten zal. Maar dit alles geeft nog geen voorsl ling van de wereld, die eens komen zal van een leven, dat zo reëel, zo tastbaaiïe als de meubels van onze kamer. De der gen. die wij niet zien, zijn er niet mins6" werkelijk om, omdat onze zintuigen Pei niet bemerken kunnen Wat we niet ziTr wat we niet met onze vingers tasten. staat, en is dichter bij ons dan we denke'' Eens zullen wij het zien en tasten. Oi fantasie schiet te kort. zelfs de kuns,p naarsintuïtie is niet in staat deze werl tijkheid te beschrijven e{ Zo is het ook met de wereld, die eensin tegenwoordige wereld vernietigen oen wereld, waarin de in de Kerstna beloofde vrede zal heersen. Misschien is het woord: Vrede op aai to beter te begrijpen, zoals dr C Gilhuis dit (li klaarde, hoe de engelen in d« Kerstnacht r stukje van de aarde bezet hielden, zoals tijd ;r: de oorlog Dieppe een korte tijd door men t bezet werd Dat was de bevrijding niet. m it een tastbaar bewijs dat de vrede komen i Zo was het „Vrede op aarde" een teken, het Kind. dat oorlog op aarde zou brenj 10 eens als Vredevorst zal heersen over wereld, welke ons voorstelling-vermogen boven gaat Ook over ons als wij nu reedi K weerwil van alle stnjd buiten ons. en bm ons, in Hem de vrede zoeken Maar begrij E zullen we het nooit als we niet beseffen :n Hij geleden heeft Dit kan alleen door lijd zonder lijden kunnen wij nooit de liefde de Vader verstaan zonder lijden kunnen nooit de zekerheid krijgen van de vrede. op de aarde komt. en vrede krijgen ln Mr J. J WENTIJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 10