CHRISTFUJK
D
Oudheidkur lige expedities
naar het Sinaï-gebied
Christelijke Mulo heeft dringeiuf
meer leerkrachten nodig
H'
FiRMAMINT
Kerkmensen liggen me niet
K: ruï.,r„lsj-'"D^,r£ »;-■ :r
De plaats va£
de p.b.o. 1
2
Kort dag voor belangwekkend onderzoek
Kalfj
(Va
een medewerker»
Nauwelijks hadden de Egyptische soldaten in het Sinaïgebied hun schoe
nen uitgeworpen om des te vlugger de vlucht tc kunnen nemen voor de
Israeliv-he legers, nauwelijks was het vuren in de Sinaï gestaakt, of uit
Jeruialem vertrokken twee expedities om onderzoekingen van wetenschap-
felijk belang in dat gebied te gaan verrichten Alle beschikbare krachten
ie ook maar iets met oudheidkunde te maken hadden en die niet in
militaire dienst waren, werden opgeroepen om deel te nemen aan weten
schappelijke expedities op de historisch belangrijke grond van de Sinaï.
Er was haast bü deze expedities, want
in Israël was het reeds bekend. 4at het
veroverde gebied binnenkort weer afge
staan zou moeten worden en dat het dan
de vraag zou zijn of ooit Israëlische
archeologen op dit stuk Egypte hun
onderzoekingen zouden kunnen ver
richten.
Eén expeditie stond onder auspiciën
van het Israëlische departement van
oudheden onder leiding van Mordechai
Dotan. de plaatsvervangend directeur
i dat departement, de andere
tor magnificus prof. ór B Mazar.
De expeditie van Mordechai Dotan
had tot taak zekregen de oase van het
bijbelse Kades} Bamea te onderzoeken
in het No..rd-Oosten van de Sinai. de
groep geleerden onder prof. Mazar had
het Zuiden tot doel met speciaal het
beroemde klooster van de Grieks-
rina. Het doel u_
stellen naar de schat van gegevens ln de
nog nimmer grondig uitgezochte ma- j
uuscripten van dit klooster.
Dit klooster beilt een van de ield-:
saamste bibliotheken ter wereld: niet
mlndrr dan 7000 banden, alle van hoge
Beroe pinas icerk
te Amsterdam
Geref. Kerken (ond. art. SI)
Beroepen te Onnen (Gr.ï voor de mis
sionaire arbeid op Borneo:
Benthem te Hijken.
Kerk en Wereld
Voor academici en oudejaars-studenten
houdt Kerk en Wereld in het Eyckmans-
huis te Driebergen gedurende het week-
in 26 januari een conferentie
heden. Zaterdag-
EEN
HOOR»
VOOR
VAN
DAAG
de wereldsituatie
avond spreekt men over de laatste
wikkeling van het communisme, inge
leid door mr. W Verkade te Arnhem;
zondag spreekt de hoer H. M. de Lange
over onze taak ten opzichte van de on
derontwikkelde gebieden. De leiding be
rust bij dr. J. M. van Veen en mr. H
Vogel.
(Advertentie)
telling werden op verscheidene plaatsen
aangetroffen. Ook werden tal van in
scripties in de rotswanden gevonden,
die of ter plaatse ontcijferd werden of
werden gefotografeerd voor een latere.
rustige bestudering. m
Grote medewerking hebben de expe
dities gehad van het Israëlische leger.
Dit valt niet te verwonderen, aangezien
de oud-opperbevelhebber dr. Jigal Jadin.
thans een van de bekendste archeologen
is. Zijn militaire carriere heeft hij afge
broken om in Engeland en Amerika
verder in de archeologie te studeren.
SS fc'SSESXffSE'ÏSÏ: v.n rheumatiek. SPit hoofd-
li wn bëk.nd irchtoloof. zenuwpjnen worden snel en ef-
Voor Israël 1. dat om wee radeoer. doende verdreven door Togal. Er is
van (root beland- Enenljda wordt het'S«n beter mtddel tegen dan Toga]
Israëlische >ger hierdoor liefde voor Togal baat waar andere middelen
de oudheid aangekweekt waardoor veelfalen. Togal zuivert de nieren en is
waardevols dat anders verloren zou onschadelijk voor hart en maag. Bij
De zagende pijnen
gaan tijdig wordt ontdekt, aangezien
het leger bij het aanleggen van ver
dedigingswerken. zeer vaak op oud
heidkundige vondsten stuit, anderzijds
heeft zowel dr. Jigal Jadin als Mosje
Day an bij hun acties gebruik gemaakt
van hun kennis omtrent de veldtoch
ten in de oude boeken, waaronder de
Bijbel, beschreven.
De expeditie onder Mordechai Dotan
de oase van Kadesj Bamea
^SSSr^S^LSr StaTr Deze ZbdÏÏ SSJSSSe 7e™n
ouderdom van het klooster iltn er tv...
5200 handschriften
vele oud- talen at* het Georglsch.
rlsch en Macedonisch. Aangexf
uiteraard ondoen'IJk was In de korte
•panne t(|d« dat de oudheidkundige
in N'umeri en ook in Deuteronomium
Mirjam stierf,
thans wel komen vast te
I de oudheid een wel zeer be-
:i langrijke plaats.
pcdltlc I. t- IM konden werk™ 5T~D« •■'•«'Ukjek
hoeken Ie beolnde.en, weed met toe-1 hoor nedm oon de bron. die vo<
•temming en medewerking i
r die
geschriften films vervaardigd.
Ook de bouw en de omgeving van het
klooster werd aan een onderzoek onder
worpen. waarbU kwam vast te staan
dat vroeger een aanmerkelijk grotere
regenval in deze omgeving moet zijn
geweest. Sporen van samenleving ln de
eerste eeuwen van de christelijke Jaar-
Ad aert ent ie
apoth. en drog. f 0.95, f 2.40 en f 8.88.
es
Lente in midwinter!
Daarmee neemt het Oude Tes
tament (althans in de volgorde
die ons overgeleverd is) afscheid.
Voor het vermanend slot van
iMaleachi (4 46), meldt de pro-
Ifeet: De zon der gerechtigheid
zal over u opgaan; genezing onder
haar vleugelen (de beeldspraak
lijkt zo onlogisch als die van een
moderne dichter; u begrijpt het
best als u maar wilt!)
En dan gaan opeens de deuren
open in dat verrukkelijke beeld:
gij zult uitgaan
en springen als
kalveren uit de
stal (vers 2).
Hebt u ze wel
eens uitgelaten
zien doen, als ze
voor het eerst de
wei in mochten?
U weet toch hoe
fris en blij het land ruikt in de
lente? Stadsmens, u bent te be
klagen.
Het is misschien een beetje
raar, dat de Bijbel ons met kal
veren vergelijkt, die de grote wei
inspringen. We hebben allemaal
nog restjes oude mens, die dat
maar dwaas en ergerlijk vinden.
Schapen kan nog, maar springen
de kalfjes?
Christus is de deur. De deur
van de bedompte ruimte van de
stal der zonde naar Zijn stal, die
ruim en wijd is als de vrijheid.
Het kindje in de kribbe, waar
de wereld om en in ons zo ver-
NOODKLOK OPNIEUW GELUID
Ook de salarisregeling laat te
lang op zich wachten
ET christelijk muio-cnderwijs heeft opnieuw in zijn algemene
vergadering, gisteren en vandaag in Hilversum gehouden, de
noodklok geluid over het steeds toenemende personeelstekort.
Al lang staat niet me^i voer elke klas een leerkracht en de differen
tiatie in het onderwijs, welke wordt gewenst, lijdt mede daaronder.
Het aantal vacatuies groeit week aan week en het leerkrachten-
korps veroudert, terwijl t-n gevel ge van de bevolkingsaanwas het
leerlingenaantal straks verdabbelt.
Dit feit, alsmede de nog altijd niet bevredigend opgeloste
salariskwestie, houden de Vereniging tot behartiging van de belangen
der chr. scholen vooi mulo in Nederland, voortdurend in bezorgd
heid bezig.
hiervan in zijn openingswoord. Het
stuur heeft enkele maanden geleden
reeds opdracht gegeven een rapport sa
men te stellen over de te verwachten
leerlingentoevloed en de vraag naar
leerkrachten met bevoegdheden. Ook
werd een schema ontworpen voor een
nieuw bevoegdhedenstatuut, dat een ba
sis kan vormen voor besprekingen met
de zusterverenigingen, alvorens het de
regering wordt aangeboden.
Wat de salariëring betreft is men
wel dankbaar voor het door de over-
tederd over is, kwam in Bethle-
hems stal om van binnen uit de
door ons in het slot gegooide deur
te openen.
Het leven ligt open.
I)e winter begint
n, Li el»nitnn Itriule fablrttrn
bleef het wik Israël op zijn tocht uit
Egypte naar Kanaën hier geruime tijd.
Het grote belang van deze oase wordt
hiervan afgeleid, dat de archeologen
dertien lagen van •nederzettingen aan
troffen. die in de 15e eeuw v. Christus
beginnen Ook sporen van een vesting
uit de 10de eeuw v. Chr. zijn aange
troffen.
Van het volk Israël op iUn tocht door
dit gebied werd echter niets aangetrof
fen. Volgens de archeologen ia! dit
waarschijnlijk ook wel nimmer het geval
aUn. aangezien de Israëlieten «werven
de waren en derhalve geen aardewerk
bezaten, maar zoveel mogelijk dieren
huiden als potten en pannen gebruikten.
Wel Is een nieuwe theorie ontstaan
omtrent de doortocht door de Schelf
zee. Bij een tocht die werd gemaakt
om de weg te volgen die de farao's in
de 16de en 15de eeuw v. Chr. namen
aU zy optrokken tegen Kanaën kwamen
de archeologen plotseling voor een
moeras dat eerder aan het gezicht was
onttrokken Het wordt niet onmogelijk
geacht dat dit moeras het graf is van
het leger van de farao die de Israëlieten
achterna zat toen rij uit Egypte weg
trokken Het is echter niet meer dan
een theorie, aangezien een welover-
wogen onderzoek niet kon plaatsvinden.
I daar de archeologische expedities maar
twee weken in de Sinai konden blijven
In een speciale pnbllkatle. die Iter
Slnaïtlcum (De weg van de Slnall sal
worden genoemd, zullen over enige
maanden de geleerden op wetenschap-
peltjkr wijze hun bevindingen neer-
I leggen.
Melodie en
woord
der Ethergolven
ZATERDAG Z2 DECEMBER I8SS.
HUverium I. 40Z m. KRO 7 00
C.rmn. 13 c*uti4l it>uz, t
8 00 Nwi
naltstlek weekoven;
oven. 18.40 Gram:
lantiech Allerlei Et
7 45 Morgenge- landen, aangetloten
in
In het Gereformeerd Jon
gelingsblad schrijft ds. G. .V.
over je pralen tcilt.
kelijker gehad, als Hij niet
was geboren uit het door
de eeuwen vertrapte volk
van IsraëL Als Hij geen
onbewoond eiland verban- „Ik vind het helemaal geen Jood. maar Griek was ge
nen. dan zou je liever in ge- aardig zusje, 't ziet er zo weest en had verkeerd met
bepaalde onge- raar uit. kunt u niet voor de grote denkers van de
ander kindje zorgen, klassieke oudheid. Maar
tante Truus heeftJezus heeft zich niet ge-
die moeder zeggen? sohaamd onontwikkelde
lui ii
VRd.
zeischap
lovige vrienden daar heen-
or mg ligt, wel gaan dan met verschillende zoals
Jen. Hij houdt „broers in het geloof Wat
i van znn buur- Onmiddellijk geef ik jullie Ik vermoed, dat zc het discipelen, bezetenen, tolle-
kerkhanken en toe- dat er grote solidariteit kereltje zal vertellen, dat je naars en meisjes van de
-zusjM niet kunt vUkte zijn broers en zuseen
i. dl- De Heiland
oen v.. ook. dat
mrensehappen. Dit betekent onplezierige lieden bij de
niet, dat myn gesprek,«part- kerk horen,
ner niet in de kerk
want by heeft paa
en warme vriendschap kan broertjes i_
zijn onder ongelovige men- uitzoeken, maar dat je t|i JruciIlcll x
- kru*a: _En_ die moedor hMft nle,
- •- denker samen i
tehoord
meensehap der
waarin werd gei
gemeente een gei
H-r* en zuster*
hÜ echter ni
tisrh gedaas
onkerkelijke
«de
moedig
et Socrates
gedronken,
twee ban-
ruwhouten
-el herhter
Dit ia ideali».
n hy heeft met
ntaet dan met
gelovige moeder
ze vertellen, dat je broertjes A p-if+heker
en zusje van de Hére krijgt dea
In al die trouwe hartelijk- en ze moet aanvaarden, zo- JJÏff anri
held onder ongelovigen zie ajs ze zijn. M.i. is het zo ook ?iei?n aan
ik een stuk van Gods alge- in de kerk. kruis,
mene goedheid, waardoor de De Here kan ons aller-
menselijke gemeenschap aardigste vrienden en neven ten slotte: Daarom is,
menselijk is gebleven en niet geven, maar in de eerste wat de dominee zei,
helemaal verduiveld. Ook de plaats geeft HU ons broers en geen idealistisch gedaas,
ongelovige mens is méns zussen in de gemeente. Die Het is helemaal geen idea-
gebleven en niet tot dier of kunnen we niet uitzoeken, lisme! Idealisme is geen
demon gedegradeerd. maar die ontvangen we uit bijbels woord. Idealisme is
Zijn hand. Wij vinden mis- een heidens woord. De bij-
Aan de andere kant heelt schien de neven heel wat bel houdt ons niet zoet met
onze Heer m de sympathieker en enkele zgn. idealen. De bijbel doet
„vreemde kostgangers j-. 6
weerber; 19 00 Nw
.9.10 Radio Filh ork en soliste;,
0 00 V d kleu- 20 10 Lichtbaken, csus. 20 30 Act; JO.tt
.0.13'Gram;' 1«J§ Ben'Je zestig?; 1100 gew<
V d al eken; 1145 Grai
I 18 Gram. 54
Gram. 12 30 Land- en
meded; 12 33 sluitend Ai
12 54 Zonnewijzer: 13.00 Nw» et
13.30 Amus mui: 13 50 Lichte
I jeugd; 14 30 Ol -----
Letteren en Kur
1IOO De schoonheid v h Gregort
15 45 Amateursprogr:
n U. 298 m. VARA: 7.00 Nw,
720 Gram 8.00 Sws; 8 13 D
18 30 Ontbtjtchib. 9 00 V d vrouw VPRO: 1»
17 33 Vlooi. Tijdelijk uitgeschakeld, caua: 10 05 Morgen-1
18 15 Jour- wijding VARA 10 30 Zlgeunerork: 10 50 Bul-
"M n. f.mlllo nnorinw 1133
Puzzel mee
danir irri --vre€mde kostgangers on- bVoers vrij irritant, maar dat een appèl op ons. De ge-
f inri- der wie velen je niet zullen neemt met weg. dat zt) ln meensehap der heiligen is
'T m.f iuiï.e tnee en d« PUats bli ons 8e" «PJraebt. waaraan wil ons
Op deze wijze meen ik de g'raag toe. dat bepaalde UD„°^m betekent lidmaat- "g, ï^vA'iïïniêt of
inhoud van aun lange bnei ongelovigen je veel sympa- „hap van de kerk een «uk A*
wel te hebben weergegeven thicker zijn dan zekere ge- „u,.,,loochening. Niet ik viïdtn of 21
Ik ben overtuigd, dat ver- lovigen. 't Caat mp als Jullie organue„ een gemeente met
schillende Ier er. zullen rea- WlJ belijden dan ook niet: wat aardige lui. maar JJ® m^fi? nf" l^fair
geren rr.et: „wat een arro- lk gei0of een heilige alge- Christus vergadert een ge- maar'1
(ante pedanteling". En dat nene christelijke kerk. de meente en daar mag ik bij- uro" ol ruster voor
an ik niemand kwalijk gemeenschap der sympathie- horen. de a.n.dere" wlUen
nemen, die mijn samenvat- kpn 0f ,jer vlotte lui. maar En dan mag ik niet doen. Voor die ander sympathiek
ting leest. Eerlijk is eerliik: de 'gemeenschap der heilt- alsof ik Zacheüs niet in de of onsympathiek, maar die
ik heb het ook een ogenblik _pn £n jullie weten, dat boom zie zitten en ik mag geboren is uit dezelfde
gedacht. Maar ik ben ervan daaronder vreemde, ook wel hem evenmin de boom uit- schoot der kerk, ons aller
teruggekomen. Toen ik de onSympathieke heiligen zijn. kijken. Zacheüs. dat irritante moeder. En misschien zul
brief nog eens les en alle Ze zijn immers heilig ln kleine mannetje, dat voor je ontdekken, wanneer je
bijzonderheden combineerde, phristus. in de vergeving van zijn bekering je lieve groot- zelf een echte broer of
kwam ik tot de ontdekking. ^un zonden en de allervol- moeder heeft opgelicht, is zuster wilt zijn, dat die
dat de schrijver zich niet maaktsten kennen nog maar 0m Jezus' wil nu je broer! kerkmensen meer meeval-
arrogant verheft boven die een kjejn beginsel van het Je kunt je broertje thuis in len dan je dacht. Want
„nare kerkmensen", maar njeuwe leven. Daarom zin- de box ook niet inruilen zje je de liefdr
dat hU ergens, diep innerlijk Ren wc on - J
J i wipneus
nreuwc Daarom zin- de box ook niet inruilen zie „v.
jrgens. diep innerlijk Kcn wc ook njet: „En dat voor een neefje omdat hij soherp! De liefde ontdekt
gewond. En dat hij ook we> toMe christ'nen zijn, dat een wipneus heeft of zo ver- iets jn de ander, dat je zon-
ergens hunkert ^naar ^een wjjjen we wetenmaar schrikkelijk hard brult. der liefde nooit gevonden
^dfbMe'.SSS" ïnz^'vS om fez«- MU Eu L Ju,-
schap Dat er een diep wan- A JAAR is het daarom idea- kruis maar de laatste U Je Ue vee, krltlek hebt op de
trouwen is ten opzichte van -VI Ustisch gedaas, wanneer broer! Omdat h U Jexu» gemeenschap
he» wel wat al te luidruch- een predikant de gemeente broer Is KerKenjKe gemeenscnap.
trouw ontdekken tussen col- In de eerste plaats: Stelje mensen Hem wel lagen. De een Jonge kerk.
lega's op het werk of in
neutrale sportorganisaties wiegje
dan in de gemeente van
Christus. Werd je naar een
Heer die bedoelde.
moeder bij het Here Jezus heeft de grote meensehap van Jonge hei-
haar kind staat Broer willen zijn van heel ligen. die alleen al. doordat
heeft aan haar hand wat vreemde seigneurs. De ze er Is, een appèl betekent
ouder broertje, die zegt: Heer had het veel gemak- voor heel de gemeente.
leren wij bevroeden wat zonde is. I]
Berkhof noemde hoogmoed, begeerte
ongeloof, die de relaties ontwrichten i
de vermogens verduisteren.
het beeld van God in de mens.
on verliesbaar, anderzijds toch
kan gaan.
De verhoging van Jezus Is ons echl
ten onderpand van het herstel der v»
broken relaties en de mogelijkheid i
de strUd in het christelUke le«
Hem te overwinnen.
heid aangelegde noodverband, waardoor
een scherpere markering tussen de sa
larissen van glo en ulo, maar nog altijd
zUn deze salarissen aan elkaar gekop-
eld en dat houdt in dat de algehele
erziening eveneens voor het ulo zal
gelden.
Bij de strijd, hierover ontstaan, gaat
het de vereniging om twee dingen: het
verkrijgen van de juiste middenplaats
tussen glo en mo en om het zgn. car
rièrebeginsel, dat inhoudt gelijke sala
riëring voor mensen met gelijke of ge
lijkwaardige bevoegdheden en arbeid.
Standpunt
Duidelyk bet standpunt bepalende,
stelde de voorzitter dit aldus vast:
,1: Met handhaving van onze kritiek
op de gang van het overleg, dlstanciëren
ins van de ..faits et gestes" var
partners in het overleg, die overi
gens te werk gaan zonder onze voor-
2: Bij de regeling der salarissen, var
elke wfj hopen dat zij spoedig tot stand
komen, houden wU vast aan het stand"
punt dat het zgn. noodverband niet
krachteloos mag worden gemaakt, door
elke maatregel ook;
3: Doordrongen van de waarde van
het bezit van de derde akte, in het
bUzonder van de kleine scholen, menen
ij dat op dit punt de marge voor de
■erkers bij het ulo een nadere herzie
ning behoeft".
Op verzoek van een der leden werd
besloten, de minister van onderwijs
nog schriftelijk bekrachtiging te stu
ren van het reeds eerder verzonden
telegram, waarin voor het ulo gelijk
stelling in salariëring met het uto
wordt gevraagd.
Tijdens het huishoudelijke gedeelte
van de vergadering werden de jaarver
slagen goedgekeurd en werd in het pro
gram examen Mulo,een derde mogelijk
heid toegevoegd voor de moderne talen
op het schriftelijk examen, nl. het uit
werken van een aantal opgaven naar
aanleiding van een in de vreemde taal
gesteld leesstuk.
Ontvangsten
Aan de vergadering op donderdag
ging een ontvangst ten gemeentehuize
vooraf, waarbij burgemeester J. J. G.
Boot goede woorden sprak.
Des avonds was de afdeling Gooi en
Omstreken gastvrouw. Zij bood de tal
rijke collega's een muzikaal programma,
waaraan medewerkte het N.C.R.V. vo
caal ensemble onder leiding van Marinus
Voorberg.
ook weer
jen gangbare
leermiddelen ingericht, welke veel be
langstelling trok. De heer C. van den
Bosch, inspecteur l.o. te Hilversum
opende deze expositie met een aanbeve
lend woord. Ook het Ned. Bijbelgenoot
schap had er een mooie stand.
Vanmorgen werd de
voortgezet met een rede
Berkhof te Driebergen ov
mensbeschouwing.
Wensbeeld
Dr. Berkhof ging uit van de stelling
dat het diepste wezen van de mens niel
ontdekt wordt door wetenschappelijke
analyse, maar ook niet wordt herkend
uit opgebouwde, afzonderlUke Bijbel
teksten. Men kan het echter aflezen uit
de omgang van God met de mensheid,
met Israël en met de gemeente.
Wy zien de mens in drie relaties,
aldus dr Berkhof. Als kind van God,
als naaste van de medemens en als
Heer van de natuur, en de vermo
gens vrijheid en réde stellen Hem in
staat, in deze relatie te leven.
Doordat Jezus met ons en voor ons
uit is gegaan tot in de Godverlatenheid.
vergadering
an dr. H.
de Bijbelse
KANTTEKENING
UET is goed bij de voortgaande v£jt
n werkelijking van de publiekre£st
lelijke bedrijfsorganisatie, de beteknd.
nis van de vrije, privaatrechtelijk"
organisaties in het bedrijfsleven d£
delijk in het oog te houden. Tengevpe i
ge van de sterke toeneming van fui
aantal p.b.o.-organen en de bijzondfje*
bevoegdheid, die deze organen hebb^
zou het gevaar kunnen ontstaan (uid
vrije organisaties slechts van formiaai
belang te achten.
De betekenis van de vrije organi^r<
ties gaat evenwel verre uit boven
formele, zij staan niet onder, niet kse
maar naast de p b.o.-organen en hihei
ben ten opzichte van het verled"
niets aan betekenis ingeboet. Ja,
wagen de stelling, dat de beteke^
van de vrije organisatie sterk is t«zef
genomen, juist door het in het lev°P
roepen van de p.b.o., want het zijn
principe de vrije organisaties gewe^e
die de creatie van deze structuur Rah
maatschappij-ordening hebben mof-. 1
lijk gemaakt en vanuit deze vrije
ganisaties zal de p.b.o. steeds gevë^
en gesteund moeten worden, wil tai
tot waarlijk leven gewekt worden. )n-«
uit
n c
jQE p.b.o. is spontaan gegroeid fen
particuliere initiatieven in brn
maatschappelijk leven. Deze wortelf°8'
van de p.b.o. in de bodem van ^de'
vrije maatschappelijke leven nnsc!
altijd duidelijk voor ogen staan, 4an
men tot een juiste visie komen opi™
positie van de p.b.o., tussen overhf1
en vrije organisaties. De p.b.o., z<f—
zij is vastgelegd in de Wet op
Bedrijfsorganisatie vertegenwoord
de christelijke gedachte van saml^
werking. De enige gedachte, die r
leiden tot een christelijke levensh
monie, die ter linker rijde de alma
tige socialistische staatsgedachte
ter rechter zijde het onbarmhartig, c0
dividualistische liberalisme voor^
streeft. *n<
Om niet ter linker zijde af te wijltad
zal er scherp tegen gewaakt moe>et
worden, dat men de vrije organisaf 3
te veel naar de achtergrond dringt^
dan de p.b.o. automatisch te veel in boi
overheidssfeer trekt.
Advertentie
>^%GRAAI EGBERT
SIGAREN
J* V ti/t4f4SC west,
4 30 Borkbrspr;
ft 30 Pr«»t
Lichte n
17 40 Gr»m; ;8.00 Nwi
mui. 18 43 Grt
5 50 Ker
17 10
18 20 Dan:
19 "O Artistieke staalkaai
3n P»«separtout. catis. 19 40 H
Uitgeweken Honraarse musici speler
hun cevluehte landfenoten; 33 00 Jtwi
—34 00 Gram
Telerlsleprosr KRO: 17.0 V
kind NTS:
AVRO 20.13 Week-
30 50 Weekendshow.
330
Lichte
Service
fo' 13 53 Weer-
SS
Enfland. BBC
00 Gram: 13 23
Der. 14 00 Nws: 14.iu •- --
werkersork. 15 30 Hoorsp; 13.45 Idem: 16.30
Schots ork; 17.30 Caus; 18.00 V J
Weerber; 19 OO Nws; 19 15 Stad
Lichte mui; 30 15 Pi
21.00 Gevar proji
31.
Nu rit ze daar en siddert....
Wat zeiden die Emmaüsgangers?
„Wij dachten." en zegt U, dat zoveel mensen
zeggen: ..wij dachten." Ja. daar is veel van te
vertellen, wat de mensen gedacht hadden. Ik
ook. ik dacht, dat je zo iets vergeten kon van
zo'n brief, maar dat gaat met....
Juist vandaag komt het boven. Nee, als je
zo'n brief hebt, hij ligt nu al in het doktershuis
in mijn koffer, dan zeg je niet tot Jezus: Blijf
bij ons. Dat kun je dan niet meer zeggen.
Wat huil je nu....?
Hier is de glazen knikker van Wimpie....
Alle bruiden moeten toch altijd even huilen op
De glazen knikker
door KARL WEST
22.00 Nws;
23 45 Avond*
108 N«* *n weerber.
EnftUnd. BBC Ll*ht Projrsi
23 23 P»r
(n Isnd; 19.43
20 30 Interv;
22.15 Hoorsp;
18 55 haar trouwdag.
1500
1 Csus; 16 00 Fsbfleks I
Ja, Vera Meilink ook.
Niemand weet wat daar gebeurde in de klei
ne kerkje van het dorpje dat niet aan de spoor
lijn ligt. Niemand vermoedt er iets van wat die
bruid daar op dat moment zich bewyst werd.
Men ziet wel iets van de tranen, maar die
weent toch elke bruid! Juist op dit uur, dat rij
HORIZONTAAL; 1 Viertal. 6 Reeds.
7 St ik hout. 8 Lekkernij. ^10 Smeersel,
12 Rivier B|
T* eer
ïwSjijwï I*?:''"?"
volle omvang
PPU^.JSB-- - - Sport: 20 30 heeft aanvaard, staat deze daad
lt'« mui 21 0h Hoorsp. 22 00 Kerstkssrt voor haar.
Cypru». 33 30 Koornni; 33 00 Nws. 23 15 Waarom nu Das'
nroër ?4 m Urhte mui 0 50 Pr«rr aarom nu pas
oo Nw» Waarom niet gisteren, waarom heeft ze die
4 VMurvïuwende bert 5l Brü**»i. 324 m *12 00 Ork conc. \ix Weer- maanden van de verloving geen ogenblik aan
A;i"~ a? syrs. tssüü. sar.: »,i« .ed^
o -t i« C"kJ m. uu c«b4r»«i:edje* 13 30 Wat bezielde die man daar voor haar, wist
e??c: 48,?if"Ad Waarom begint hij nu pas zo? We
rter. 15 Spil, 17 Bezigheid. 20
c vecht. 21 Bloei wij ze. 22 Maa'-.
••tcrbaks VERTICAAL; 2 Roof-
Punt 13 Lengtemaat. 14 Bid. 16 Suk- JourTI.
kei. 17 Burcht. 1« Vruchtbare plek. 1» w -345 Grs:
Sport. -
OPLOSSING PUZZEL NO M i iim kcirstprocr:
21-00 Gram; 31
■■MMEMgAaglKlIiBMi
IVisnssfh 1V1Tnn» w»ren toch al meer "dan eens onder zijn ge
ts 30 V d sold: 19.00 Nws;
HORIZONTAAL. 2 Sloof. 5 Dorr.,
Aasgier. 10 Rn. 12 Eelt. 14 Klei. 15 Koe.
17 Sjappie. 19 Den. 20 Snert. VERTI-
22 00 Nw
lï sjat
caaL
Malleja
1« Spar. li Eek
hoor? Waarom juist vandaag? Kon het niet één
iTïê--»aa^Maa fk. d*« wachten? Want ze voelt het. dit is niet iets
55 ao®—voorbijgaands, van nu af zal het elke dag op
444 m 13 18 Gevar mus is.» haar drukken als een last. die ze niet kan ai-
N*-» :3 3o Gram, moo En secnndr judit - werpen. Reeds één uur na de officiële verbin-
Sim. UEoa. 'Z L®"'* beseft xe. dat er nu geen terug meer ia.
23 00 Nws; 22 10 Uctite mus; 22.55 Nw
23.00 En hier in de kerk is het al het eerste, dat ze
moet ondervinden. Die inzegening is niet voor
haar. Die uitnodiging van de Emmaüsgangers
kon nooit de hare zijn. Toch zou zij er steeds
bij moeten zitten, steeds moeten doen alsof ze
er deel aan had. Hoe was het mogelijk, dat
ze al die tijd zo geleefd had! Zy, die altijd zo
vrij, zo onafhankelijk was geweest Haar hele
bestaan was van nu af aan op een leugen ge
bouwd. Vader Kuipers had zijn predikatie ge
ëindigd. Met een bevende hand gaf hij Anton
de trouwbijbel. De woorden die hij er bij sprak
waren bedoeld om de inhoud van zijn predi
katie te rechtvaardigen.
Weer had hij alleen zijn zoon op het oog.
Toen hij ook Vera de hand drukte, bemerkte
hij opeens zijn verzuim
Hè, niet één woordje voor haar had hy er by
gevoegd, zou hij te hard geweest zijn?
Toen hij in haar ogen keek, schrok hij en
hij kon geen woord uitbrengen In zijn jarenlan
ge loopbaan had hij veel met de mensen mee
gemaakt. Aan vele sterfbedden gezeten en in
vele huizen troost gebracht. Hij was bemind
om zijn gave van te kunnen troosten, hij kon
de juiste snaren aanroeren, had altijd het juiste
woord. Er waren er in het dorp. die hem mei
bijzondere eerbied groetten, daar had hij een
geheim mede Daardoor had hij kennis ver
gaard van het menielijk hart. Had hy geleerd
het onderscheid te zien tussen het „misbaar",
dat sommigen jakter -n ..echte - nart Zul
ke ogen als Vera nu op hem vestigde had hij
meer gezien, daarom schrok hij.
Een jong echtpaar in zijn eerste gemeente was
na enige jaren wachten, verblijd geworden met
de geboorte van een dochtertje. Nooit had hy
zulke dankbare ouders ontmoet. Het kind werd
gewoon hun afgod en dominé vond het soms
wel wat overdreven. Vooral de moeder was
geheel van vervuld en was altijd bezig iedereen
te overtuigen, dat het zo'n bijzonder mooi kind
was. Dit was niet moeilijk, want ze behoefde het
daartoe alleen maar te tonen. Het was bijzonder
van schoonheid. Toen er mazelen heersten
het dorp. kreeg dit kind ook deze kinderziekte
en doorstond het goed Het was bijna geheel
over. De dokter had reeds afscheid genomen er
alleen gezegd: ..Nog niet naar buiten er mede
Dat het mogelijk was. dat de moeder deze
waarschuwing in de wind sloeg, vond zijn oor
zaak Ln het feit, dat er een bruiloft in de fa
milie was. waar ze éven naar toe wilde om
met het kind te geuren.
Het weer was zó warm geworden en ze ging
maar een uurtje. Het kind was zo monter.
Drie dagen later was het gestorven
De ogen waarmede die vrouw hem had aan
gestaard. hadden ds Kuipers jaren vervi
Nooit had hij meer iets meegemaakt, als het
verdriet, de wroeging van die moeder. Meer
dan twintig jaar was dat geleden. Nu op
zag hij in Vera's ogen en het flitste door hem
heen: zó keek ook Marie Turner toen het kind
dood was Hij kon geen woorden vinden, r
hield Vera's hand lang vast.
Eindelijk zei hij: ..Kind. kind
Vera merkte zijn ontsteltenis. Ineens begreep
ze iets en knipte met haar ogen en er kwam
een lach op haar gezicht ..Dank u wel. vader
Dominé moest door. zijn vrouw stond achter
hem er moest gefeliciteerd worden, men ging
daarna dineren. Ook werd er een foto gemaakt
(WOKDT VLKVOLGD).
IJ ET was de verdienste van de rdid<
die de heer H. J. Neefjes do o;
week als voorzitter bij de plecht 1
installatie van het hoofdbedrijfscf"
Detailhandel uitsprak, dat de pos^nd
van de vrije organisaties en haar bAeit
met de p.b.o. duidelijk in hovend
doelde zin werd aangegeven. ^er
De heer Neefjes noemde de vf~
organisaties een wezenlijke voorwaB
de in de Nederlandse opvattingen 0 9
de maatschappelijke structuur. Ja,lL|
achtte het een omkeren van de m»P
schappelijke rangorde als het pubU
rechtelijk lichaam de plaats zou gi
innemen van de vrije organisaties. A
Hiermee zijn wij het eens. r
Bovendien lijkt het ons niet I
vallig, dat deze woorden juist klonl I
uit de mond van de voorzitter t H
het hoofdbedrijfschap Detailham
Dit hoofdbedrijfschap vertegenwi I
digt immers 194.000 ondernemini
op detailhandelsterreln. Niet miiiM
dan 60% van alle Nederlandse c
sumpties loopt via deze 194.000 ondpr(
nemingen. Nederland mag rich r
heugen in een sterk ontwikkelde tfh*
denstand, maar die middenstand
dan ook heel wat aan gelegen
te blijven in eigen huis en het h«nc
goed boven water te houden. «ei
V
pjET is daarom naar onze menh".
dat de voorzitter van het ho/*u
bedrijfschap Detailhandel zo sterk
nadruk legde op het grote belang In
de vrije organisaties voor de publ» in
rechtelijke bedrijfsorganisaties. "c
De overheid heeft het In de afgt"
pen jaren de middenstand niet allied
gemakkelijk gemaakt en de tb»
aangekondigde voortzetting van I
prijsstabillsatlebeleid van de rege/rJ
treft de middenstand wederom bija^
der sterk. 1 1
Een opwekkend symptoom Is d^^'
bij, dat de middenstand bij de pJ0^
een vooraanstaande plaats innetca
(vrijwel de gehele middenstanden
thans georganiseerd in de twee ho8m'
bedrijfschappen Detailhandel en J|*]
bachten) en wij spreken de hoop
dat het beleid van de hoofdbedA 1
schappen zal worden gevoerd in^
geest van de installatierede vanK
heer Neefjes. k