CHRISTELIJK
Sociaal christelijk congres
van de E.G.K.S.
Textielarbeider, Kamerlid
en groot vakbondsman
De tijd van „de dominee is er voor
ons allemaal" is voorgoed voorbij
Het „electoraal
^drag"
2
4-
TT ET Internationaal Christelijk Vak- schap, dr W. Bhepohl
verbond, de International Catholic te»t van Dortmund ovec
problematiek
de landen
Migration Commission en het Interna
tional Catholic Institute for social ec-
ciiastical research (Icarea) organise
ren van 5 tot 8 Januari te Luxemburg
een congres over de sociale proble
men. welke voortvloeien uit de eeono-
misch-tecbniscbe ontwikkeling binnen
de Europese Gemeenschap voor kolen
en staal. Het congres wil een bijdrage
leveren tot het verkrijgen van een
beter iniirbt In dexe problemen, waar
van de oplossing noodzakelijk is voor
de samenwerking der deelnemende
staten.
Het congree etaat onder bescherming
van de Hoge Autoriteit. De directeur-
generaal van het Icaree. prof. G. H. L.
Zeegers. ie benoemd tot secretaris
generaal van het congres en treft de
voorbereidingen Het congres begint
met enige plenaire zittingen, waarin de
samenhang van de sociale problemen
met de god» 1i*r.*tg-m«>r*l* aspecten zal
worden duidelijk gemaakt.
Prof. dr A. M J F Mlchels van Am-
Sterdam zal spreken over de invloed
van de nieuwe energiebronnen op de be
tekenis en aanwending van de traditio
nele. prof dr A H. M. Albregt* van
de Economische Hogeschool te Tilburg
over de economische aspecten van de
ontwikkeling van het prodiditieapparsat
van de E G K.S P de Boer van het
bureau der EGKS. over de sociale en
culturele activiteiten van de gemeen-
Ad reet entte
2c 5k
de migranten binnen
de E.G.K.S., prof. dr G.
H L. Zeegers van de Universiteit van
Nijmegen over de sociale en godsdiensti
ge vraagstukken, die samenhangen met
de ontwikkeling van de Europese Ge
meenschap voor kolen en staal.
Na deze plenaire zittingen zullen in
werkgroepen gedurende een tweetal da
gen de sociale, culturele en godsdiensti
ge vraagstukken besproken worden, in
het bijzonder de normen voor de aan
passing van migranten vanuit christe
lijk standpunt, arbeidsvoorzieningen en
arbeid*behoefte. vraagstukken van de
ruimtelijke ordening en woningbouw,
sociaal-culturele, sociaal-hygiënische en
kerkelijk-religieuze voorzieningen in de
mUngebieden. vraagstukken des- aan
passing van individuen en groepen, coör
dinatie der activiteiten op het terrein der
intra-Europese migratie, onderzoek en
Vijf jaar F.S:S.
Meer dan drieduizend buitenlanders
studeren in ons land. In een vreemd
land te studeren valt niet mee. Het is
goed dat er voor hen een organisatie
is. die hun hulp verleent, als bij het
zoeken van kamers, het leggen van
contacten enz.
Vyf jaar is dit een onderdeel van de
Foreign Student Service, de stichting,
die in de ruimste zin buitenlandse stu
denten .opvangt", hun voorlichting ver
schaft over Nederlandse toestanden
Beroepingstcerk
NEDERL. HERVORMDE KERK
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Vergaderingen en
conferenties
De Bond voor gereformeerde jeugd
organisaties binnen de kring der Geref.
Kerken (ond. art. 31) houdt op 27 en
36 december zijn algemene vergadering
met de daaraan verbonden jeugdlei-
dersconferentie in de Grasheuvel te
Amersfoort Ds. J. Keizer van Brou
wershaven spreekt over Past goed op
het kind.
De Vereniging voor calvinistische wijs
cursussen. culturele avonden, tot oriën
terende bustochten toe organiseert.
Het eerste lustrum van de F.S.S. zal
uiteraard sober gevierd worden: dit
ligt in het begrip ..dienst", dat aan
deze stichting ten grondslag ligt. Op 3.
4 en 5 januari is er in Amsterdam een
internationaal studenten-sporttoernooi,
maakt U doodmoe De buitenlanders trekken vooral
•r» ondermijnt Uw Inaar Delft. Verder genieten economie,
Vgestel U bent er het sociale wetenschappen en medicijnen
vlugst van al met •'"•"j dt de
J vooral van Amerikanen.
ABDIJSIROOP/I
Dr. H. Bout gaat naar
Aix-en-Provence
Boek
VAN DE DAG
lUndreiking voor het gesprek der
richtingen In dr Nederlandse Her
vormde Kerk. Uitgave van Boeken
centrum, '»-Gravenhage.
Een brochure van 84 bladzijden Niet
temin een monument in de Nederland
se kerkgeschiedenis. Het is een rapport,
dat een breed samengestelde commis
sie in 1953 aan de Generale Synode
aanbood, en waarin ztj de punten aan
gaf. die bijzonder voor het gesprek tus
sen de richtingen in aanmerking kwa
men. De synode besloot het rapport uit
te geven Inderdaad heeft de commissie
he'. kerkelijk gesprek zelf ook gevoerd.
Het was haar ervaring, dat men aoms
verbaasd, soms bijna wantrouwig vroeg,
of de ander dat nu werkelijk meende'
men heeft vaak ingeroeste opvattingen
over anderer opvattingen, die helemaal
niet kloppen op de werkelijkheid De
commissie ia begonnen met luisteren
naar elkaar, de eerste vereiste, voor
een gesprek. ZU heeft nu materiaal ver
zameld. maar om tot waar spreken
Dr. H. Bout, hervormd tredikant te
Utrecht, is op uitnodiging van de Facul
ty libre de théologie Drotestarte
Alx-en-Provence m het Zuiden
Frankrijk vertrokken, teneinde daar
een reeks colleges tc geven over het
Oude Testament.
Het is de bedoeling dat totaal 50
college gegeven zullen worden. Dr
Bmit is oud-testamenticus en orofno-
veerde in 1952 bit wilton jjrpt. *dr. A
H. Edelkoort te Utrecnt op een proef
schrift over het zondebesef in het
Boek der Psalmen.
Aan de Vrije faculteit voor protes
tantse theologie doceert ook dr G. E.
Meuleman. tot voor kort gereformeerd
predikant te Vijfhuizen.
Verlossing
I Het valt gemakkelijk in deze
dagen voor het hoogfeest van
I 's Heren geboorte woorden van
liefde en vrede te spreken, die
gevaarlijk veel hebben van: vrede,
vrede en geen gevaar, terwijl er
geen vrede is.
Ja, het is waar:
de hand des He
ren is niet te ko^t
om te verlossen
en zijn oor niet te
onmachtig om te
horen. (Jesaja
1).
Maar laten we
vooral bedenken,
dat verlossing
iets te maken heeft met onze ver
houding met God. En dat hier
geen milde vreedzaamheid, zoals
die zo héél echt, héél intiem en
vooral zo héél wijdingsvol kan
zijn, een rol behoort te spelen.
Kerstfeest gaat over de schei
ding tussen Goa en ons. Wij zélf
brengen die scheiding (vers 2).
God komt ons verlossen.
Maar boven hoofdstuk 59 staat
in mijn Bijbel: geen verlossing
zonder bekering.
i het
evolutlonizme en dr. F. H. von Meyen-
feldt apreekt over het werk van de
«tichting leerstoelen Deze middag
vergadering ia openbaar.
Het Chriatelijk Paedagogisch Studiecen
trum houdt begin januari twee hoof-
denconferenties, van 2 tot 3 en van 4
tot 5 januari op Woudschoten bij Zeist.
De conferenties hebben hetzelfde pro
gramma. Het thema s Menselijke
verhoudingen in het schoolleven, met
name in de christelijke school. Drie
aspecten worden bezien: de verhouding
onderwijzer-kind, hoofdonderwijzer
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
Nog 5 dagen
dan ia hat weer Keratfeeat! Natuur
lek haalt U roor Uw feestschotels
mayonnaise ia buis. WUt V verse
mayonnaise, let dan op hst achter-
etiket met datumstsmpeL
WUt U lekkers mayonnaise, let dan
op hst toorwtlket. want de fijnst»
mayonnaise komt ran
WLTrUOa*.
H. Amelink morgen 75 jaar
In 1950 voltooide hij de
geschiedschrijving C.N.V.
KANTTEKENING
(Van onze sociale redacteur)
Morgen hoopt de heer H. Amelink, oud-secretaris en erelid van
het C.N.V., zijn 75e verjaardag te vieren.
Hoewel hij voorzichtig moet leven, omdat zijn hart hem reeds
enige malen een waarschuwing gaf, mag hij toch, gezien zijn leeftijd,
deze dag met zijn vrouw in redelijke gezondheid gedenken. Dit is
te meer treffend, als men denkt aan de zich nimmer ontziende ijver,
waarmee hij zich van zijn jeugd af aan aan het werk der Christelijk-
sociale beweging heeft gegeven.
Geboren op 21 december 1881 te
Lonneker, midden in het Twentse
textieldistrict, ging hij reeds op 12-
jarige leeftijd de poorten van een
weverij binnen. Van het begin af aan
leefde hij mee in de strijd der textiel
arbeiders voor een verbetering hunner
arbeidsvoorwaardenmaar zag hij ook,
dat h\j zich plaatsen moest aan de
zijde van hen. die dit wilden bereiken
door te leven naar het Bijbels gebod.
In 1901 behoorde hij tot de oprichters
van de textielarbeidersvereniging ..Eens
gezindheid", die zich aansloot bij de
Christelijke (interconfessionele) Textiel-
arbeidersbond „Unitas". Hy werd direct
sectie-penningmeester en wükhoofd,
doch kreeg in 1903 plaats ln het be
stuur. waarin hy al spoedig de voorzit
terszetel bezette. In 1906 werd hy lid
van het hoofdbestuur en twee jaar later
secretaris van de bond.
Ten volle stond hij in die dagen in de
strijd van de textielarbeiders, maar ook
in die der geheel Christeiyke vakbewe
ging en met name in die rondom zijn
eigen organisatie, waarin het geschil
rondom het interconfessionalisme van
de zijde van de R.K. bisschoppen alle
aandacht vroeg.
In 1915 werd hy benoemd tot vryge-
steld secretaris, tevens redacteur van
..Het Textielarbeidersblad", dat al me
nig artikel van zyn hand had geplaatst.
(Advertentie)
luisteren te prikkelen, zodst de echte 0 Te Den Haag is woensdagavond de
overeenkomsten en de echte verachlllen yshockeywedjtryd YHC ..Den Haag
duidelijk worden. Het resultaat in del DDR <Oo«t-Duitsland> ge»j
commissie is bemoedig and. Hoe sal het moetir.g eindigde in
ln de gemeenten lijn? De tussenstanden wa
ipeeld. De ont-
gehjk spei 55.
3—0. 1—1. 1—4
Melodie en woord
der Ethergolven
Rubriek Verklaring
I dag 8 00 Nws en we»
VRIJDAG tl DECEMBER ISSS.
R S van Oersen. De bur-
7 00 N»i en eerlijk* ttarvd voor de middenstand; 19J0
Gram; 7 43 Regenngsuii; Emlgrstierubrlek He
f d tl eken. 9 M V dL
9 30 Gram. 9 33 Waterst; 9 40 Grsm. 10 30 vliegt uit. hoorsp. 1100 Örgeiconc: 21.43
Morgendienst 14» Orgelcnrc. 1130 De ..Alaska Land der leegte, eau»; 22 00 Ma-
jeugd vliegt uit. hoorsp. 12» Metao-alt en rlnlerNcapel 22 33 Gram; 22 45 Avondoverden-
piano. 12 JO Land- en tuinb meded; 1IJ2 kina. 23» Nws; 23 13 Mui caus: 23.5—24»
Inatr septet; 12 33 Gram en act; 13» Nws; Gram
13 13 Lichte mui. 13 40 Gram. 14» Radio
/lib ork an eoliste. IS IS Voordr; 13 33 Ban- HUversum II. Z9I m. VARA; 7.» Nws:
ton en rtano. 11» Tulnb praatje, 18 13 7 10 Gym. 7 30 Gram. 8.» Nws. 8 18 Gram.
Gram 1« Salonork. 17» Voordr; 17 20 s 30 V d vrouw; i 40 Mannen- en vrouwen-
Gram 17 40 Koereen 17 a Kerkliederen; koor VPRO 10» Avonturen met kinderen.
IS» Stemmen van Oversee; 11.19 Schootork. caus. 10 03 Morgenwijding VARA 1020 Or-
19.10 gelapel; 10 30 V d kleuters; 11.10 CeUo
18-33 Ker
19» Nws
Puzzel mee
33 Het hangt aan de
tikt AVRO 13» Lichte mus;
en tulnh meded; 12 33 Sport e
Nws; 13.13
2 30 Land-
prognose;
Meded
Helpen in de vragen van het leven nü
In dienst der Kerk, het
maandblad van de gelijk
namige organisatie van
hervormde gemeenteleden,
wijdt een beschouwing
aan het huisbezoek. Na
geconstateerd te hebben,
dat in het „huisbezoek van
gisteren" bij al zijn be
zwaren toch iets function-
neerde van het pastoraat
en de gemeenschap,
schrijft het blad over het
huiibezoek van vandaag
en van morgen:
HET IS GOED. eerst eens
iets op te merken over
de klacht, dat er 10 weinig
huisbezoek namens de kerk
wordt gedaan. Naar mijn
mening is dit een ernstige
zaak. Het pleit niet voor
ons kerkelijk kunnen, dat
op vele terreinen zo vin
dingrijk blijkt te zijn, dat
er aan het kerkelijk huis
bezoek zoveel te kort komt.
We sljn ln de kerk van
die verschrlkkeiyk knappe
Jongens geworden. We kun
nen allea wat men noemt
fris aanpakken, maar het
Is dan toch maar so. dat
er van hulsbeioek weinig
of niets terecht komt. Wat
mij het meest verbaast. Is
dat er selfs predikanten ge
vonden worden, die het
huisbezoek uit de tijd vin
den en er daarom niets aan
doen.
En wat mij niet minder
verbaast, is. dat er ouder
lingen gevonden worden die
wel tijd hebben voor ver
gaderen en wat dies meer
zu. maar geen enkele
avond kunnen geven om op
huisbezoek te gaan.
Maar dit terzijde.
LIET is mü erom te doen
u te vertellen, dat wy
in de kerk niet langer meer
moeten denken dat huisbe
zoek een zaak van de kerk
alleen is. Er zijn tegen
woordig meer instanties,
die het woord en dezelf.»
Nieuwe aahpak van
het huisbezoek
zaak hanteren Wanneer
iemand u vertelt dat hij
huisbezoek heeft gehad,
mag u direct wel vragen
..van wie. van wie"!
Want behalVe de kerk.
trekt de ambtenaar van so
ciale zaken aan de bel. De
sociale werksters van het
bedrijf, van de geneeskun
dige dienst, van de stich
ting van volksgezondheid,
jeugdzorg. bejaardenzorg.
We worden thans van zui
geling tot grijsaard in de
gaten gehouden. Vroeger
gister van de burgerlijke
Wil niet vergeten: we
gaan naar een samenleving
toe waarin vele instanties
uw naam op kaart hebben
en vele mensen rapporten
maken over uw wel en wee.
Er zijn thans gezinnen,
waar bij eventuele zorgen,
drie of vier instanties over
de vloer komen, die ieder
voor zich weer rapporten
maken en in de kast op
bergen. Het kerkelijk huis
bezoek mag dan wat ach
terop geraakt zyn. helaas,
over de anderen hebben we
niet te klagen.
Zo gebeurt het, dat wat
vroeger alleen de dominee
hoorde, thans ter kennis
komt van allerlei vreemde
hulsbezoekers en bezoek
sters en er so langzamer
hand een legertje mensen
Is die op de hoogte sljn van
alle Hef en leed ln ons ge-
sin.
In deze lange rij staat
een beetje eenzaam ook de
tomlnee en sljn onderling.
VTROEGER gingen alle
deuren voor hen open.
tfu blijven vele deuren
dicht. Want de dominee is
de man van de kerk en met
de kerk hebben we afge
daan. Vroeger had een mens
de kerk nodig voor gasthuis
en begraafplaats, voor ar
menzorg en een baantje bij
de staat, tegenwoordig zor
gen andere Instanties
Er is zo tussen vroeger
en vandaag het één en an
der gebeurd. En van deze
ingrijpende verandering in
de samenleving hebben wil
in de kerk schoorvoetend
kennis genomen.
Wanneer de dominee of
de mijnheer van de kerk
met verder komt dan de
voordeur, dan moet hij niet
boos worden, 't Is niet zo
vriendelijk, maar vaak wel
eerlijk. De dominee behoort
bij al die andere instanties
die huisbezoek op hun pro
gramma hebben
Wel. als er iets is waar
door het gewenst is dat die
mijnheer van sociale zaken
aan de deur staat om bin
nen gelaten te worden, dan
mag hy ook nog binnen
komen. Voor de rest heb
ben velen er weinig of
op.
Natuurlijk weet lk wel,
dat er ook gezinnen sljn,
waar de kerk welkom Is.
De trouwe kerkganger zal
de pastor en sljn begelei
der niet de deur voorbij
sturen. Maar de tijd van:
„de dominee Is er voor ons
allemaal", la voorgoed
voorbij.
iak moeten komen
Men zal radicaal met de
oude methode van tIde
dominee en de ouderling
kunnen overal en by
een ieder wel huisbezoek
doen", moeten durven bre
ken. Want dat is ten enen
male niet waar. Ook al be
weert men op goede gron
den dat het evangelie toch
voor iederéén is en dat er
ten aanzien van de bijbelse
klanken wel een algehele
waardering gevonden wordt.
De feiten wijzen het uit.
Het kan niet. Want aan al
gemene. dikwijls niets zeg
gende. frases hebben we
niets. Een bijbeltekst of
een standaardwoord uit de
liturgie der kerk kan door
het vele gebruik de gloed
en de zegen verliezen. Bo
vendien hebben we daar
geen behoefte aan. Die ho
ren de mensen genoeg via
de radio.
Het gaat erom. elkaar te
helpen in de vragen van
het leven nu. En die vra
gen worden door andere
omstandigheden te voor
schijn geroepen dan een
honderd jaar geleden. Bo
vendien zyn ze zo verschil
lend van herkomst en in
houd dat ze niet meer te
vergelijken zijn met de vra
gen van voorheen.
Een kerkeraad zal zich
dus niet alleen hebben af te
vragen wiè er op huisbe
zoek gaan. maar ook wie
het meeste geschikt zyn
om by de trouwe kerkgan
ger en de randkerkelijken
en de verstweggedrevenen
op bezoek te gaan. Niet
maar voor de voet op, niet
maar volgens alfabet of
huisnummer, maar sterk
bepaald door de situatie
van het te bezoeken gezin
en de kennis en karakter
eigenschappen van de huis
bezoekers.
Laat ons het niet verge
ten: wij komen bij de
meeste gezinnen onge
vraagd. Wij willen een op
dracht volvoeren tot hei)
van gezin en gemeenschap
der heiligen. Zulk een taak
eist nauwgezette voorberei
ding. Waarbij we niet mo
gen verachteren ln de ge-
hy al op het tweetal voor de bei
mlng van beambte by het C.N.V. 1
april 1916 werd hy aangewezen als
secretaris. Na enkele jaren werd hem
ook de redacte van „De Gids" opge
dragen.
Vooral in deze belde laatste kwali
teiten heeft hy zich ontplooid. Hij orga
niseerde het bureau van het C.N.V., gaf
slagen hun vorm en bleek als
redacteur van ,.De Gids" een buiten
gewoon produktief en bekwaam pen
voerder.
Van grote betekenis was het referaat
/er „De vakorganisatie en de mede
zeggenschap der arbeiders", waarmee
hy in 1920 nieuwe wegen aanwees voor
de ontwikkeling, ook internationaal tot
bedrijfsorganisatie.
Ook internationaal
Daarnaast ontplooide hij een sterke
stiviteit op internationaal gebied. Hy
werkte mee aan de oprichting van het
Internationaal Christelijk Vakverbond ln
1920 en werd daarvan penningmeester,
functie, welke hij tot 1940 ver
vulde. Vele malen was hy representant
de Christelyke vakbeweging op de
internationale arbeidsconferenUes in
Genève. Ook werkte hy in 1927 mee aan
de stichting van de Prot.-Christelijke
Arbeidersinternationale. die hy 10 jaar
lang als secretaris diende.
Hy werd echter tot meer geroepen.
Had hy reeds van 1925—1926 zitting
ln de Eerste Kamer, van 1931 tot 1946
was hy lid van de Tweede Kamer. Ook
waa hy lid van de Postraad.
Van grote betekenis was zyn boek
UIERONDER willen wij nog enkeL
citaten geven uit het bock vaij
prof. dr. J. J. de Jong: „Overheid ei
onderdaan" (uitgave Zomer en Keu
ning te Wageningen); het betreft hle
de resultaten van onderzoeklnget
door deze hoogleraar ln de politic^-,
logie aan de Vrije Universiteit m«j
grote bekwaamheid verricht.
„Er bestaat een duidelijke samen
hang tussen het ontvangen hebben va^n
een minimum aan onderwijs en eei'
communistische politieke voorkeu
enerzijds en het ontvangen hebbel j
van middelbaar en hoger onderwijs et
liberale of communistische voorkeu^'
ren anderzijds. Rechts-radicalistischf"
bewegingen vinden groter weerklanj
onder hen, die meer dan lager ondetst
wijs hebben genoten. Deze samenh
voor gehad, dat deze werker het ge-j jiangen staan evenwel niet op zlcBrc
heel zou kunnen dienen. In 1912 stond |ze,f maar moeten aIs afhankelijk vaT.É
het tweetal voor de h.enoe- samenhang tussen godsdienst ej
HORIZONTAAL; 2 Voorstoot. 5 Stu
pide. 7 Roofvogel. 10 Paard. 12 Verhar
de huid. 14 Grondsoort, 15 Herkauwend
dier. 17 Baliekluiver 19 Handboom.
20 Winterkost VERTICAAL 1 Reptiel.
3 Verbond. 4 Zeer duidelijk. 6 V<
12.30 Gram; 11410
«ram. 13 13 Mil ork. 13 S3 Koerfen; 14
Sopr en plano 1430 Voordr 14 30
prosr VARA: 18» Gram; 20 Muz,
17.00 V d kind; 17.30 Orgal en tenor. 18 00
'Twa; 18 13 Act. 18 20 Lichte muz. 18 43 Ac-
irie »ociaie vorzekennzjprobiemen. eau»; ja> jfc heb 't goed gezien, dat meisje is heel,
Y. 'i10..?? Jportfcmd .rtop heel ernstig. Ik moet 't je zeggen, wanneer je
voor goed mijn huis verlaat. De tekst vind ik
nog wel.
Vera Meilink gaat trouwen. De dagen vlieger
snel. Ze leeft ui een roes van vreugde
Zó zalig, wat een genot, wat een leven, het
ene nog mooier dan het andere, 's Morgens kun
je zo verheugd uit je bed springen; je kon alles
niet óp haast. En de mensen, ze schijnen alle-
W22ê maal blij te zijn, ze gunnen het mij allemaal
ïs-is Lichte mui. i«» zo. Of die brief daar nog ligt in dat kistje? Ja
in. 16 30 Ork conc 17 30 zeker, maar het is gek, ik denk er geen ogen-
•9 13 St.* w» bllk aaf1 Het is net of hi* niet meer 's* Wer'
G«var 'progr. 20 43 Onbekend' i\ 13 Ork conc. «elijk. tk denk nergens anders meer aan dar.
aN»22 is Caus; 22 43 Gevar progr aan Anton en aan het trouwen. Zo echt bly is
23Reettai; 23 is Pmi oven: 24J« «e znncjer enige wanklank. Die moeder ook met
dat geld en al die cadeaux en bloemen en nu
land BBC Licht rrojrimmf is» *n ts het nog maar het begin.
".Ji00 Anton Kuipers gaat trouwen.
13» vrouw1S00*Nwi«1 mil ork'; Hij wordt van alle kanten gefeliciteerd en heef*.
18 43 Licht* muz:' it is Mn Dal*'» dagt»': al heel wat bloemstukken gekregen van patiën-
17 W Orcaletl: 18» H~wzp: 19» Licht* t€n
?rïïr!"*:'Sr£Sü' 3" D' m'* •°"d h" m« w«»
Di*ku««ic 22» Gevar mui Nw« 7.113 nu net op een leeftyd voor huishoudster.
a.~ zi 20 Ucht* muz 24» Voordr: o is ..Mijn a s vrouw schildert, dus zal toch wel
h-r 12 34 rum muz com 12 33 Ko»n«r13» „Nee dokter, voor mij is het met zo erg. maar
u :i Gram 14» Ucht* muz is 10 voor de meisje» hier ui het dorp. Och, och, U
over de sociale wetgeving, dat ook
als leerboek op middelbare scholen
werd gebruikt.
de Duitsers, terwyi hij ook daarna
onder toezicht werd gehouden. Hij gal
zich toen aan allerlei andere arbeid.
In 1941 had hy reeds de pensioenge
rechtigde leeftyd bereikt, doch de be
zetting was oorzaak, dat hy eerst op
25 juli 1945 afscheid nam van de Chris
telijke vakbeweging. Hij bleef echter
de opdracht behouden, de geschiedenis
van het C.N.V., waarvan in 1940 het
eerste deel was verschenen, verder te
schryven. In 1950 werd dit werk vol
tooid door de verschyning van
ontplooide banieren".
Reeds eerder was hij benoemd
tot ridder in de orde van Oranje-
Nassau. In 1953 werd hij om zijn
verdiensten voor de bedrijfsorga
nisatie bevorderd tot officier in
deze orde. Voorts is hij om zijn
werk voor de hulp aan Oostenrijk
ere-officier van het Rode Kruis in
dat land.
De glazen knikker
door KARL WEST
OPLOSSING PUZZEL NO M
HORIZONTAAL 1
rin 8 Sik. 9 Eend.
E K.. 16 Lat. 17 EL 18 La. 19 Ia, 21
Plat 22 Aam 24 Estrik. 26 Startan.
VERTICAAL: 1 PeO.
Ata, 22 Mi, 25 SL
hebt teleurgesteld en zo onverwacht.."
HS "iïSo Dokfr Ku„*r, l.cht: „Zo. «o. hoe -««
V d zoid 19» Nw»; 19.40 K
Passage 6 Boe- 28 «0 G*wiJ<J« muz I d pauz.
12 Ar. 13 Ir 14 Or*'
iMar; je dat?"
..Hoe ik dat weet? Ze hebben me gewoon mijn
Kwv hoofd gek gezeurd over U, ze waren nooit zo
Broaa*i 4M m 12» Gram is» Nu. vriendelijk geweest tegen me."
IJ 10 Li ebt ork. is» Sal Ruy Blaf. op«rs. ..Och kom
3ram 'iwDensmuz 17» Nw»; 171# Nee heus U merkte 'och zelf ook wel. da»
ie» «rm«d*PToo*ra 2222.10 dir dochter an Dorman niks mankeerde, dat
Dtecograpru*. 22 33 Chaofoof. 22 36 Nwa. 'Lui a OuvU Zie* gewceal. En die Ui6t*iuc.ae
nagel van dat wicht van De Groot
Dokter Kuipers lachte wat fijntjes. „Jij maakt
er maar wat van", zegt hij, maar hij is toch
erg gestreeld en zo groot en voornaam als hij
zich wel voordoet, hij luistert toch naar de na
men. die de oude keukenmeid opnoemde, inplaats
van haar. wat echt voornaam was geweest, zo
op 'n afstand te houden en zo'n indruk van zich
zelf te geven, dat ze met zulke praatjes niet
bij hem aan zou komen Maar ja, hij is 'n jon
gen van-buiten, wel flink maar niet zó.. Het
is best mogelijk, dat hij nog gedacht heeft:
„Jammer voor die meisjes" Zulke lui heb je
nog wel onder bruidegoms. Die hebben dan nog
werkelijk een soort medelijden met die meisjes
die niet het grote geluk hebben hun bruid te
mogen zijn. Verder is hij erg lief voor zijn bruid,
daar mankeert niets aan
Ze is dat ook waard. Zo helemaal geeft ze
zich en zo echt.
Ja, hij is werkelijk gelukkig.
Dat het maar een gelukkig huwelijk mag wor
den.
„Het is mij een voorrecht bruidegom, dat ik
de eerste mag zijn om je geluk te wensen. Jon
gen. we kennen elkaar hè en je vader en moe
der. wij hier allemaal in 't dorp. Je vader als
dominé en ik als burgemeester, we houden hier
ons gezin ook goed in orde We hebben ook wel
eens rake dingen gezegd legen "lkaar er dal
zal bij jullie ook wel een« gebeuren, maar het
gaat hier goed met je vader en mij al die ja
ren en ik hoop, dat het bij jou ook altijd, zelfs
als er eens moeilijkheden komen, toch een ge
lukkig huwelijk zal zijn.
U ook bruid en dominé en U moeder van de
bruid, ook Uw enig kind heb ik gehoord".
„Ja, burgemeester".
„Wat een aardige man die burgemeester."
„Ja, zo meelevend, maar hij moest toch nog
weer over die ruzies beginnen. Ja, dat is toen
wat geweest, hè vader?"
Vader zegt niets.
Vader zal 9traks wel wat zeggen....
De kerk was vol. Wie wilde er ook wegblij
ven, als dominé's enige zoon ging trouwen?
Bij gelegenheden kon hij toch zo goed zijn.
Dominé Kuipers was goed. Hij had zijn tekst
gevonden, heel wonderlyk.... „en zij dwongen
hem. zeggende: „Blijf met ons".
Net iets voor hem
„Bij de geschiedenis van de Emmaüsgangers,
wil ik jullie, geliefde kinderen op deze dag be
palen en hun bede. waar ik van hoop, dat het
ook jullie bede zal zijn en blijven."
Toen is hij begonnen en hij heeft het zijn zoon
gezegd, zó ernstig vermanend, zó scherp en toch
zó liefdevol. Ja. wanneer Anton op zijn vader
afgestemd had. dan zou hij tot in het diepst van
zyn ziel bewogen geweest zyn. Maar het deed
hem niets.
Dat heb je zo; hij merkte het niet eens, wat
zijn vader bedoelde en hij kon toch een preek
beoordelen.
Eigenlijk en dat merkte ds. Kuipers pas te
laat. had hij de bruid helemaal niet extra be
dacht.
Nu dominé, dat was ook niet nodig.
Die preek, hoewel voor uw zoon bedoeld, sloeg
haar in elkaar, tot „moes" gewoon.
Daar heeft ze nu drie maanden een gelukkige
en blijd« verloving gehad en aan niets gedacht.
(WORDT VERVOLGD).
politieke keuze en tussen sociaal-ec«r
nomische status en politieke keu#1
worden verstaan".
„Er bestaat in de regel een duidelijk
verschil tussen platteland en grokh
stad, tussen agrarische en industrie!^
milieus in die zin, dat socialistische er'
communistische politieke voorkeure/
zeer samenhangen met het wonen
grote steden of industriële milieuj
terwijl confessionele politieke voops
keuren meer en agrarische voorkeur*^
vrijwel uitsluitend aan het typisch
platteland zijn gebonden. De spreiding
van conservatieve en liberale voo» c
keuren is afhankelijk van de algehelA
partij-politieke situatie en met nan^
van het al-dan-niet bestaan van bi^
ginselpartijen op religieuze grondslap
van agrarische belangen-partijen'
„Er bestaat een niet te miskenna
verschil in electoraal gedrag tussefe
de man en de vrouw. Meer dan vaF'
de man gaat de politieke voorkeajj
van de vrouw uit naar beginsel-partif
en op religieuze grondslag en bij héic
ontbreken van deze naar conservatietf®
partijen. Rechts, en Iinks-extremistr®
sche partijen daarentegen xijn uitg^.d
sproken mannen-partijen, terwijl soci^jc
listen en liberalen in de regel even
eens, zij het dan in mindere matf'
meer mannen dan vrouwen tot zie)0
trekken. Deze verschillen hangen sa"
men met verschillen in religieus
binding, in objectieve soclaal-econs
mische status en de subjectieve waait
dering van eigen sociaal-economisclr
status".
„De traditionele opvatting omtreii
de leeftijdsgebonden politieke keu^
hoe ouder hoe conservatiever
gebaseerd als deze is op indrukken eet
gegevens van de klassieke verkiezingi
analyse, kan de toets der wetenschap"
pelijke critiek niet doorstaan; de bi c
schikbare poll- en panel-gegevens bl«
zen deze opvatting geen nieuw leveF
in, maar wijzen daarentegen duidelij^
op het bestaan van hlstorisch-bepaaldn
politieke generaties".
,J)e klassieke theorie inzake
democratische burger als wikkende «té
wegende het voor en tegen van b#n
paalde politieke voorstellen en a
van keer op keer uiteindelijk zijn 8
in het algemeen belang bepalend
vindt in de gegevens van het moders f
verkiezingsonderzoek geen enkele btj
vestiging. Noch de persoonlijkheid v*e
de candidaat, noch de actuele strijd
vragen hebben als zodanig in de reg£'
veel invloed op de politieke keu*
Deze wordt in overwegende mak
veeleer bepaald door algemene, zo me
wil emotionele, bindingsmotieven v*
relgieuze dan wel sociale aard, geli|
deze verstandelijk worden „vertaald
ln partij-beelden. Dit geldt in het al
gemeen ook voor hen, die van de en
op de andere verkiezing van politiek
partij wisselen".
En de samenvattende conclusie v^'
prof. De Jong luidt:
„Wij ontdekten een zeer hecht vq
weven patroon van electoraal gedrsd
van algemene aard. Waarbij de re#o
gieuze factoren als het ware de sch/
ring en de sociaal-economische
inslag vormden. Met andere woordefth
bij bestudering en verklaring van hPl
electoraal gedrag hebben wij èn fr'
eigen land èn daarbuiten steeds ln
eerste plaats acht te slaan op de relid
gieuze factor in zijn positieve en neg»<
tieve vormen en uitingen. Eerst 9
basLs van een grondige analyse van
religieuze factor mede in xijn ve^'
schillende samenhangen van gcestfp
lijke, historische, sociologische, physi/»'
logische en andere aard laten zilt
de sociaal-economische relaties in
politieke veld in hun talrijke variatié
van objectieve en vooral subjectiel*
aard verstaan".
aldE
i stelj,
Advertentie
Sun
balm
wyhe:
lerwljif
et de Bijbel
Wigboldud le Gronm
Benoemd lot onderwijl
met de Bijbel te ScherpenzeelJ. K.
en: »«n de Groen ven Prlz
Gouda: J. Broer te Delft.
mejuftzoo^
de echo*'
J K Reezi
Prlnft*1*»,