CftRISTFUJK c 3 Israël viert zijn bevrijding met Inwijdingsfeest Boek Dagelijks 1500 Hongaren per vliegtuig uit Oostenrijk De traagheid in verschillende kerken wordt schier onverdragelijk Voetbalpool Onenigheid 2 KANTTEKENING Overal branden de luchters Vraag De overwinning van de Makkabeeën op de Svriërs is weer aktueel Ieder Jaar omstreeks de tijd dat de christelijke landen de Advent en het Kerstfeest vieren, wordt by de Joden en •pedaal in Israël een ander feest gevierd, waar eveneens lichtjes bij te pas komen In Israël zelf ls overigens weinig of niets te merken van het Kerstfeest. Het feest wordt by de Christenen in Israël uiter aard wel gevierd, maar de kerstbomen ■taan niet overal voor de ramen Het zyn in Israël de menorah. de acht armige luchters, die overal hun schijnsel van oliepitjes of kaarsjes werpen. alle openbare gebouwen waren ze dezer dagen m Israel te vinden In byna alle huisgezinnen werden z^otstoken ni rael van 20 november tot 7 december het Channoekahfeest. het Inwijdingsfeest heeft gevierd. Schaars zijn de wapenfeiten waar het volk 1st»él in de Oudheid feest kor. vieren. Israël was en zal dat waarschijn lijk weer worden, een volk van boeren. Vele waren de vreemde heersers die Palestina bezet hielden en de Joden on derdrukten. Het vreemde Juk werd steeds weer afgeworpen totdat weer deren de scepter over Palestina ei Joden rwaalden. Het Inwijdingsfeest is in feite de her innering aan een wapenfeit, een cultuur strijd om het behoud van religieuze vrij heid en staatskundige zelfstandigheid. Zo wordt het ook in Israël gevierd Zeker de laatste jaren, nu Israël opnieuw strijd om zijn zelfstandigheid en cultuur moet voeren. Het is echter in de viering geen middeliyke herinnering aan de stryd die met de wapenen is gevoerd: het la een inwijdingsfeest geworden, een re ligieus feest. In de symboliek en ge bieden is het ook dit laatste, maar in de gedachten van de Israëliërs is het Juist nu specianl de herinnering aan de strijd om de vryheid. In 164 voor Christus la de stryd beg< VAN DE DAG Berkhof heeft zijn visie op Azië vastgelegd In een aantal gesprekken en belevenissen, gedurende een reis door Syrië. Irak, Pakistan. India, Thailand. Birma, Japan «n Hongkong. De schrijver is niet te diep ingegaan op de diverse politieke vraagstukken, die de Westerling doorgaans niet kan beoor delen zonder de veelal gecompliceerde achtergronden te kennen. Enkze achter grond ls echter wel noodzakelijk en het valt te betwijfelen, of deze in het boek van Aster Berkhof da nodige ruimte kresg toegemeten. Eén factor, zeker niet de mdnst belang .ike, wordt wél duideiyk naar voren ge- icht: de ontstellende armoede, en de .-•inomische achterstand, die de regerin gen van de eerst onlangs onafhankel!:'< geworden staten ten spoedigste willon elimineren. Niettemin verschaft ..Angst Azië", voornamelijk dank zij de beschrij ving van locale toestanden, een beter In zicht over het streven van Azië. dat van het grootste belang la voor de gehele westelijke wereld. In Modllm, een plaataje nabij Jeru- n. Onderlinge twisten hadden de Joden verdeeld. Een groep wilde de Griekse goden aanbidden, een andere groep wilde de Joodse godsdienst getrouw biyven. Het Isnd en de bevolking zucht ten onder de druk van koning Antlo- chus, een der opvolgers ran Alexander da Grote. Tot vreugde van de Hellenis- was de tempel In Jeruzalem aan Zeus gewUd. Bloedig werden de wetsgetrou we Joden onderdrukt ding van Zeus t sanbld- Beroepinfistcerk NED. HERVORMDE KERK Ermelo: J. P. Aangenomen Roon te Zierikzee; naar Sas van Gent- Phillpine: kand. E. E. Stern te Amster dam. Bedankt voor Mlddelhamis: J. C. Stel wagen te Hlllegersberg. Beroepen te Ter Aa (Utr.): J. Spelt te Dinteloord. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Dronrijp: kand. G. H. Gerritsen te Groningen; ie Wijhe: kand. H. A. Starrenburg te Amsterdam. GEREF. KERKEN (ond art. 31) Voroepeit te Dokkum-IVitium: kand. G Blijdorp te Folie-ci.-.m, drecht-Peims: Bcnnebroek. CHRISTELIJKE GEREF KERKEN Beroepen te Broek ender Aklrerwoude: M. Draljer te Drachten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Werkendam: H. van Gilst te Dirksland. OUD-GEREF. GEMEENTEN d.trn tui Anlloehu» Antlochi die In Modllm de wetstrouwe Joden daartoe ook kwamen dwingen. Een oude priester uit de Tempel. Mattisjahu (de Septuagint heeft deze naam vergriekst tot Mattathias) en zyn vyf zonen werden gedwongen In het c ren. oude priester in strijd gewikkeld raak te met de soldaten en de Joden tot strijd tegen de onderdrukkers opriep. Drie jaren heeft de strijd geduurd, alvorens Juda de Makkabeeër. een van de zonen van Mattisjahu, die na de dood van zijn vader, het leger dat tot duizenSen was aangegroeid, aan voerde Jeruzalem bezette en de ont wijde tempel kon gaan reinigen. Bij die herinwijding was het. zo ver luidt. dat het wonder gebeurde. (Er was kruikje olie in de tempel dat de dienst van Zeus was ge bruikt. Het kruikje olie dat voor één dag voldoende brandstof vormde was echter acht dagen voedsel voor het licht. De luchter bleef net zo long branden tot nieuwe olie vervaardigd was. Het waren Syrische troepen, die de Joden 2100 jaar geleden versloegen. Het zal duidelijk zijn dat speciaal dit jaar van velen in Israël de gedachten in de eerste plaats naar het wapenfeit zijn jitgegaan. Opnieuw vormt Syrië een oedrciging. Nadat nauwelijks enige we ken geleden de strijd met de oude vijand Egypte begon, is Israël thans beducht, dat de andere oude vijand. Syrië, het Joodse land wil overrompelen. Hierop zinspeelde Israels president Ben-Zwi. in Modllm dezer dagen, toen hij het Chan- noeka-llcht in ontvangst nam, dat esta fettelopers van de berg Zion, waar een metershoog Channoeka-luchter zijn licht over huizen en dalen uitspreidde, brach ten. „Het is alleen een volk. dat met succes heeft gevochten om rijn onaf hankelijkheid. dat het wonder begrUpen dat verricht; Zij pen het li in aantal Het was een strijd om de ct_ onafhankelijkheidsoorlog en een strijd om de geestelijke vrijheid. Geve de Rots van Israël, dat wij ons niet op nieuw te weer moeten stellen, om onze vrijheid ln welk opzicht dan ook te t spreken er bewerkstelligen". Werkelijkh. Al» waarschuwing dat Israël weer tal es ■trljden staat overal In laraël. het oude symbool, dat leder Jaar weer al eeuwen lang onUtoken wordt, het Channoekah- User. ZUn lichtjes op openbare gebouwen en in de hulsen la speciaal In deze dagen een waarschuwing. Channoekah Is méér dan alleen een religieus feest, zoals het eeuwen door de Joden In de verstrooiing Is gevoeld. Hoge Raad verwierp het cassatieverzoek n.a.v. brand St. Servaastoren De Hoge Raad der Nederlanden heeft Jistermorgen het beroep in cassatie e loodgieter G. C. uit Maastricht worpen. De loodgieter was in be gegaan van een arrest van het gerec hof te 's-Hertogenbosch twee weken hechtenis Hij was destijds veroor deeld omdat hij brand zou hebben ver oorzaakt in de St. Servaastoren te Maas tricht tengevolge van het hoogst on voorzichtig omgaan met een soldeer bout. Wie vanavond aan de krant toe komt, zal haar maar vlug even doorkijken en beslist niet nu een Woord voor vandaag gaan lezen, j Behalve j Ik kan me voorstellen, dat u het niet erg plezierig hebt van daag: alle mensen hebben alleen aandacht voor hun eigen gezin en gaan er vanavond eens een ge-1.tv,et ingang van 11 december zullen zellig avondje van maken. Maari1'1 dagelijks 1500 Hongaarse vluchte- u hoort bij hen. die wel eens «,n-1 dags in het grote gebed afgerat- voerd. De V.S. hebben zich bereid ver- feld worden: de zieken, de een- klaard 21.500 Hongaren op te nemen. Een film, een boek en een veiling voor de vluchtelingen Drie acties In Nederland zijn weer drie EEN WOORD VOOR VAN DAAG zamen enz. Allicht wordt u dan wel eens kriebelig. Wat weten die mensen ervan? Ze weten niet wat het is, alleen op je ka mer te zitten, terwijl iedereen prettige mensen om zich heen heeft. Je bent. nergens welkom, want er wordt een gezinsfeest bij uitstek gevierd. En daar staat u buiten, al krijgt u dan wel mis schien een pakje met de post. Het lijkt goedkoop en misschien irriteert het wel, dat het woord vandaag voor u is. Nu ik dit schrijf vind ik het eigenlijk on oprecht, want vanavond ben ik u waarschijnlijk ook vergeten. Daarom geef ik vandaag maar eens niet een tekst om over na te denken, maar wil ik vragen of u voor ons feestvierders wilt bid den: wij lppen het gevaar niet alleen u te vergeten, maar God ook, als we het zo erg druk heb ben met leuke dingen. Wilt u In de periode tot juni 1957 zullen op deze wijze 90.000 Hongaren vervoerd kunnen worden, die behalve naar de V.S. naar Canada en Australië gaan. Tot nog toe hebben 40.000 vluchtelin gen. die voornamelijk in andere Euro pese landen zijn ondergebracht. Oosten rijk verlaten. De grens van het absorptie vermogen van West-Europa is thans ech ter ongeveer bereikt. AÏleen Engeland en Frankrijk hebben zich nog niet aan een bepaalde limiet gebonden. Het totale asyl-aanbod bedroeg tot nog toe 75.000 vluchtelingen, terwijl er reeds 115.000 Oostenrijk zijn binnengekomen: van hen bevinden er zich nog ongeveer 75.000 in Oostenrijk. Gisteren zijn slechts 600 Hongaren de Oostenrijkse grensprovincie Burgenland binnengekomen: dit geringe aantal hield waarschijnlijk verband met de ongun stige weersomstandigheden. Normaal ko men dagelijks 3000 vluchtelingen Oostenrijk aan. Vermomd als stoker op de eerste post trein .die sinds 25 oktober uit Hongarije in Oostenrijk arriveerde, heeft de chef van het belangrijkste station van Boe dapest in het Westen toevlucht gezocht. De kosten van het vluchtelingentrans- port wordt voor de maand december schat op 6 tot 7 millioen dollar. De hebben sinds 1952 ongeveer 45% van kosten van de Intergouvernementele commissie voor Europese migratie, de organisatie die het transport regelt, i hun rekening genomen. vanavond bidden of God er ons voor bewaren wil alleen aan ons zelf te denken? i de cultuur. Een Secte-, sector- of Rijkskerk O Naar aanleiding van het feit, dat de tweede zondag in de Aduent wel als „oecumenische zondag" wordt gevierd, schrijft dr. {eile P. J. Rotcam Abbing in erg miezerig. Nederland gaandeweg proberen elkaa Woord en Dienst: heeft op oecumenisch ge bied wel grote mannen op- nUsondag geleverd (Visser 't Hooft, de deur. Kracmer) maar. omgekeerd lijk Hoe zullen we deze zond.* evenredig daaraan, slechts rpWEEDE veel te laat. hetgeen een symptoom van stroefheid traagheid is:_ Zolang de te begrijpen en ie overwin- „,,r het apparaat kan nen wat al te menselijke v„beterd worden. De h nderpalen zijn, Ilelsrorge- dcelnemende kerken X beslist meer geld hier vuwi* over hebben (denk aan te maken dg conecte op tweede Ad- Melodie en woord der Ether golven DONDERDAG Nws «n DECEMBER IMS. Grsm 19* I 15 Grar sa 19 Grsm; 20 (X »X WatHRt; 9.40 Grsm NCRV; B 00 TlJdschrtttsnRron; 10 00 Gram. 10» Morssndiao* KRO 11.00 Grsm. 22*5 AvorxtoverdenJcln*; 3.00 Nw»; V d nakar. 12 oo AnfeXu; 13 03 Jnitr Oc- 23 IJ SportulUl; 23»—4.00 Gram. 1?» 'ÏJrd?rin> tulnb9 13» Rttm HUvrrtum II, 39» m. AVRO: 7.00 Nw«; mui.2 VS Zonnewijzer; 13 00 Nw. en ksth 7.10 Gym; 7» Grsm. VPRO: 7 50 £efc«e- n«t ia» Zen* en pieno: 13 46 Gram NC- rüns AVRO: 8 00 Nws; 845 Grem; 9 00 RV 14.00 Oram; 14.45 V d vrouw 16 IS Gym; 910 V 1 vrouw; 9 15 Grsm; 9.40 Mor- Puzzel mee AJeljsdlnho, een Braziliaans beeldhouwer uit de I6de eeuw, caus; 12-00 Zang en pleno: 12 90 Uit het bedrijfsleven; 13.00 Nw»; 13.15 Meded of (ram: 13» TTieaterork en soliste; 13 56 Koersen; 14 00 Grem; 14.15 Cabaret. 14 46 Alt-mezzo en piano. 15.16 V d zieken; •0 00 Gram: 18-15 Voordr: 10 30 Jazzmuz: ld 50 Grem: 17 00 V d Jeugd; 17 45 Rege- rlngsultz Nederland en de wereld Het maandelijks overzicht ven de werkxeeznhe- den der Ver. NaUe», door mr C. W A. Schdrmann; 18 00 Nw»; 18.15 Sportproble- men, 18 36 Lichte mui; 18.55 Gesproken brief uit Londen; 1900 V d Wnd; 19.06 Cabaret; ---- - - re-ork 19 45 V d jeutfd; 30.00 .11 45 m i-:pk waarvan wij houden; 23.10 Grem; 32.26 Jour- neel: «36 Viool en r Koersen v New York; reeponden ten melden; 23-2! Televisieprogr. MTS: 30.0 overz. KRO: 30.16 Film 30 40 Spaene ork Epiloog" >k jee. 31» dat deze door ons in stand I. is gehouden zonde der ver- het duurt deeldheid geen Jaar meer .oort. En mag duren en in heilige we„prwt:euuitJ u„ Xsl.ïf„,.b.eSe"h sas; beman ning moet worden uitge breid. zijn gezag moet .uilen in de prediking kerkelijke verdeeldheid horen van de gr00t ais bij ven onze een- reeds lang zo, held In Christus, ven de onverminderd voort. smaad en sehnld van de ver- daar waar men op e.~0 - Qen aewiJBIBUl uu deeldheid der gemeente in bied onderling samenwerkt, ook organisatorisch ettectu- moe^n worden vergroot. L A. rhri.iii.* hede 's d(i officiële gescheiden- eren kerken, - ven ChrbMt bede er ni,{ mlnder plJnliJk en roep«tem tot bekering en Qm geworden een-zijn, vsn de beloften Men ma(, d3„ ai wereld- Godz over z\jn gemeente. En wijs zeggen dat wat zó lang die prediking hebben wü hard uit elkaar gegroeid is. niet den stellen nodig Maar trekken wii ons In een paar jaar weer een t kan worden, de christen wil dat oord in te echter niet wereldwijs gebeurt er inlusaen iets. Ca€#le».wiji «Ijn. hij Kunnen we elk jaar weër n,et I01!eer horizontaal naar korte termijn. Niet ditzelfde prediken en elk jaar de wetten der historie als bidden en praten O' wéér hetzelfde nalaten dat wel verticaal naar de ge- te maken, maar juist gedaan moet worden? boden Gods nü, hy hoort de het te bevorderen. Intussen i praten met elkaar, en kan over en weer echter, dat elke moet uitspreken of zij secte-kerk wil l i verabsolutering van zijn. in verabsolutering eigen belijden; of dat Naar ik meen is het alle sector-kerk li zijn. ln re gen belij- iksi Enerzijds kan dankbaarheid spreken het zijn die haar grenzen niet praten overbodig enger trekt dan het Rijk Gods is. uu Mijns inziens vertonen zich' als kerken gebeurt juist dit derde niet. sommige kerken nog trek- En de Oecumenische ken - l"~* 4-1 met heden radicaal te bekeren God in onderlinge een- Raad van Kerken ln Neder- verrassend snelle groei held. van de oecumenische bewe- uil ook in ons land P«, ALS IK hot good Ho. lijn 10 mei 1946 werd de Oecu- in land staat er slecht .1 vanwege zijn samenstelling en vanwege zijn apparaat, er zeker drie verschil- Zij bestaat slechts uit de het secte-kerk-zljn. gedragen de meeste zich echter als sector-kerk. en zouden alle Rijkskerk moeten willen zijn. Als kerken Rijkskerk wil- menische Raad vao Kerken lende reacties op de ellen- grote Ned. Hervormde Kerk len zUn. behoeven zij el- ^pgericht. Ên ongetwijfeld de der verdeeldheid moge- <32 j>rocent_ van de bevol- kander niet uit te .luiten kunnen zij elkander Iten. De Oecumenische Raad terwijl de mag geen „superkerk" wil- 8HKerken (7 len worden (zie ra] worden, procent) geen deel willen Chichester 1949), ;etwijfe.„ se plant- lijk. Men kan allereerst c arlg be- moedig erkennen dat 1 (taan wórtól «oiohoton. Hot mot oo, Ijvoren do eenheid 1 pr< ls niet meer weg te denken niet kunnen herstellen. De bevolking haler n kerkelijk Nederland. En eenheid kan niet organisn- Gereformeerde Kerken (7 len worden ale rapport uit wat zijn 10 jaar nng in het torisch gemaakt worden, procent) geen deel willen Chichester 1949), maar J; u.ooumL ,.ot- uitmaken van de afzonderlijke kerken mogen zich wel stellen binnen de stroef eenheid van het één-Kerk- zodat zijn. Dit laatste Is mijns in- au ziens dringend geboden voor De laatste vele kerken In Nederland, het Ne- De traagheid ln dezen van .er de in- vele kerken wordt schier temationale toestand kwam onverdragelijk. leven der Kerk? Praktisch eisen dat" dU*plantje ook «ls kerken slechts gezamen- voldoende bemand, reeds een bladerdak heeft, lijk des te aandachtige- v—k.nH «m.Hk™r waaronder de vogelen des luisteren naar Gods ér hamels nestelen of reed. Woord ln aUe woorden der serleux nenr vruchten afwerpt waar Schrift en bidden dat God ..Boodschap leder zich aan laaft. ons gemeenschappelijk Licht derlandae^olk^ Anderzijds mag men toch mag geven. Film- I~)E MEDEDELING dat men onder het huidige kabinet niet behoeft te rekenen op een dusgenaamde nation; lc oetbalpool verrast niet. Het enige errassende is, dat er blijkbaar binnen regeringskringen op dit punt enige onzekerheid bestond. Het zag er im mers naar uit en een opmerking van een der ministers wees in deze richting dat er ter bestudering een fabriek Polygoon te Haarlem zal be- staatscommissie zou worden ingesteld, langeloos een filmstrip van Nederland De staatscommissie kan nu achter- vervaardigen om de Hongaren een beeld van ons land te geven. Bij elk beeld is wege blijven. Hongaarse vertaling gevoegd. De voetbalpool is ook bij de kabi- 1 agen een netSformatje even in het geding ge weest, maar toen bleek, dat er waren met principiële bedenkingen, van vol doende ernst om eventueel medewer king aan een kabinet te weigeren, heeft men heel verstandig de gedachte zonder meer laten vallen. Wij onderschrijven de bezwaren. De voetbalpool is een soort van kans spel en het ligt niet op de weg van de overheid, de mogelijkheid daartoe met haar gezag te steunen. Men kan zich zelfs afvragen, of niet strenger dan thans het geval ls op de naleving van de bestaande bepalingen behoort •orden gelet. Wijzelf overzien het terrein onvoldoende, maar het ver luidt, dat hier nog wel het een en ander door de vingers wordt gezien. Dat het niet tot een nationale voet balpool komt, verheugt ons. Het ver heugt ons ook om zovele Jongeren, die de sport beoefenen. In een gezonde beoefening van de sport mogen zij aanspraak maken op onze hartelijke sympathie en steun. Maar waarom hen gebracht in allerhande gewetens conflicten? Wij zien in een voetbalpool een nevenverschijnsel van de sport, dat met de sport zelf niets uitstaande heeft, maar wel in staat kan zijn, bij verscheidenen de sport in discrediet te brengen. Ook zal nog voor de Kerstdagen een fotoboek het licht zien, dat tegen 5 verkrijgbaar wordt gesteld. De netto opbrengst is voor de Hongaarse vluch- lingen. Het boek bevat 80 opnamen van de ellende aan de Hongaarse grens en in de vluchtelingenkampen in Oostenrijk. De opnamen werden gemaakt door twee vrouwelijke fotografen uit Amsterdam. Voorts zal er binnenkort een grote kunstveiling worden gehouden. Een grote groep internationaal bekende kunstenaars heeft namelijk gratis een aantal kunst werken ter beschikking gesteld. Donder dagavond wordt een expositie van de kunstwerken officieel geopend in het Van Abbemuseum te Eindhoven. Ver volgens gaat de collectie naar het Stede lijk Museum te Amsterdam. De gehele opbrengst van de veiling J~ gaarse slachtoffers. Rondom de bijzondere school in Duitsland Naar aanleiding van de nog steeds in Duitsland bestaande controverse om trent de rechten van ouders en kerk ten aanzien van de scholen, met name in de landen Nedersaksen, Hessen en Beieren, hebben de r.k. bisschoppen van Duits land een beginselverklaring uitgegeven, vastgesteld op de jaarlijkse bisschop penconferentie van Fulda. voldoening te hebben vastge- tal wetten van de afzonderlijke landen en de conventie der rechten van de mens aan de ouders het eerste recht toekennen, kinderen op te voeden, stel len de bisschoppen vast. dat de staat naast de ouders zekere rechten op de opvoeding kan doen gelden. Doch ook de kerk, zeggen de bisschop- ^jn. beeft haar rechten, omdat zij krachtens baar goddelijke zending zelf standig over de middelen behoort te oordelen, waarmede de mensen tot het geloof en tot hun einddoel behoren te worden geleid. Daarom ook moet het onderricht dat rooms-katholleke kinde ren op de scholen ontvangen van een katholieke geest doordrongen zijn. De staat heeft tot taak de mogelijkheid tot oprichting van bijzondere scholen te scheppen. Omtrent het vraagstuk van de vorming van onderwijzers, welke kwestie vooral in Beieren onderwerp van ernstige dis cussie vormt, stellen de bisschoppen vast, dat de rooms-katholieke lagere scholen staan of vallen met een korps van goede r.katholieke onderwijzers. Westduhse christenen: Solidair met Israël (Van een medewerker) Twee en vijftig vooraanstaande pro testantse en rooms katholieke voorgan gers en politici hebben in het Westduit- se blad Frellmrger Rundbriefes een op roep gericht Tot de Christenen waar ook ter wereld, zich solidair met Israël te betonen. Het blad dat „een bijdrage wil leveren tot begrip en vriendschap tus sen het oude en nieuwe Volks Gods ln de geest van beldo testamenten", Is een uitgave van samenwerkende protestant se en roomskatholleke stromingen in West-Duitsland. In de oproep wordt het gigantische opbouwwerk dat in Israël wordt ver richt om enerzijds het verwaarloosde woeste land vruchtbaar te maken tegelijkertijd mensen van uiteenlopende cultuur en verschilende landsaard tot één natie samen te brengen, al een daad genoemd die sympathie en ondersteu ning verdient. De oproep zegt verder; „Iraël is voor ons Christenen echter meer. Het is het enige door God uitver koren volk. het volk van het Oude Tes tament zonder hetwelk het Nieuwe Tes tament niet denkbaar is. De Joden die heden de staat Israël opbouwen en dedigen zijn onze broeders: zij zijn dierbaarste vrienden door de gesch, nis en zullen dat altijd blijven. 1 wordt een deel van Gods volk met de ondergang bedreigd en opnieuw lijkt het alsof de Christenen dit zullen toelaten. WH roepen daarom alle Christenen waar ook ter wereld op hun verbondenheid met de staat Israël tot uitdrukking te brengen en zich solidair te verklaren met de Joodse strijd", aldus de oproep van de Westduitse christelijke i ,,Het lijkt zo vreemd Anton, maar ik kan niet blij meer zijn. als ik aan onze verloving denk en dat moet tochVandaag is het me duide lijk geworden, we moeten niet verder gaan sa- De glazen knikker door KARL WEST HORIZONTAAL 1. Insekt. 7. vogel. 8. deel van de bijbel, 10. zomervogel. 12. rooEVOrmige versiering. 14. soort pek. 15. deel van de voet, 17. een achoen herstellen. 18. klimwerktulg. 19. lidwoord. 20. kuisheid. 22. schik godinnen. VERTICAAL: 2. Rivier ln Rusland. vfu'o/SSSiche J afstandsmaat. 4 »tuk. 5. verwon- k» v«4r, ding. 6 peen. 9 dicht. 11 weefsel, IJ m 13 34 Gram; weinig voorkomend. 15. bouwwerk. 16 gelofte. 17. in hoge mate. 21. »ng noot OPLOSSING PUZZEL No. 85 HORIZONTAAL: 1. vlinder, f géi T. prijs. eg. 10 mot. II. Aga. 12-SS x>» Granv 3010 IS. OT, ie iep. 17. hof. 19. tt. 21 tuba. SI rek. 24 elegant. VERTICAAL 1. Vlijm. 2 ls, 2. nog 4. dL, 5 regatta. 7. poaltle. 8. aof. 9 T. IJ. set, 14. bot. II. fuut, 20. weg re. 22 ka. Toen deed Anton, wat hij lang geleden, de eer ste keer had moeten doen. maar nu was het te I Engeland, BBC Home service. 339 m. 13.001 laat. Hij vocht.... Het hielp niet meer. Hij v(d(d*rM •5a?JcM»"*^rsmeek*, hij dreigde. Alles vergeefs. Hij bereik- Sin Óm 1?» «TSll t. alleen, dat nng meer tranen vloeiden meer K. v d kind: is 55 Wearber. 1900 dat z« op zachte, dringende toon al zijn bezwa- I. 9 15 Stad «n land; 19.46 Onbafcand; ren weerlegde en de onmogelijkheid van hun ver- ii)is houding aantoonde en daardoor zelfs nog sterker lc*u»; 2125 La Bohëme.' opera (acta ui»; overtuigd werd. Twee uren hield hij het vol. ..Nu re» Nw». 22.16 Ia Boftame. o^era (acte moet toch weggaan," zei ze en kuste hem gf-roostend, terwijl haar tranen ook zijn wang be- EngaUad. bbc U(ht Procraaime. ism vochtigden. Dat deed hem haar weer aangrijpen «■n 247 m ia.» oiymptacba Spaien; 13» zó lief wac ze toch, zó lief. Maar buiten ge- f/m (wT'^ii'v dDïï!pUuoo'Vd vrctvwkomen, waren het die kusson en die tranen, die iaoo N«» «n Ucht« mui;' 16 45 Lichte muz; nog op zijn gezicht brandden, die hem overtuig- n.15 Mr» Dale's da*b. 17» Cau». iï.46 Or* den dat het geen droom was. maar nuchtere wer- c*ic. 18» Cava; 18 58 Bar; 19 00 Gram; k.IIIkheid 19» V d leuMó. 19 45 Hoonp; »00 Nw» KeujEneia. an journ. 20» Round Britain Quiz; ai.» Ala een dronken man strompelde hij naar ei* y. 00 huis. Vera Meilink herkende hem niet eens voor Spelen n'ao'weense mui'; hij vlak bi) Wal. - o» Frofr Wat liep hij vreemd, die ene schouder zo hoog M opgetrokken. Ja, hij was het toch. Hij kwam de deur in. Even later hoorde ze hem in zijn kamer Nw»; 13.11 Or- MtopelV 14 00 En* 1413 Gram. :4» En toen: het bed kraakte alHij had er zich Franse' le». 14 46 Gram. 18» Schoolradio; M op i^ten vallen. En wat was dat itïXitT.iTwrysff' nu i"uid df°' Oram 17.1S v d «ad. 18 15 Meiajaaicoor, Droge snikken als van een die huilt zonder IS» V d aoM; 19 00 Nw»; 19» Rep; 19 40 tranen ft'Hf.,,, weerdeo: ,,N„ M.I" oc Nw»: 2231 gn Vera luiatarde naar Anton Kuipers, die 11 Ti.iT'ri'n Gram sis-'uoo N^»" verdriet, zijn onmacht, zijn vernedering uit- •rmatai. 4S4 m. 13» Oram. 1190 Nw»; nep met gesmoorde stem. het uitsnikte en voor (d-15 Gram; 14» Kamaror*. i»» Gram. eërst proefde het zou» var zijn eigpr mannen- 19 00 LicMe mui. 17 00 17 16 Gram; »S I "X hij d.chi er da. men hem kon horen. Wat gaf hij er ook om al hoorde iedereen het! Maar alleen Vera hoorde het. Mevrouw Mei link sliep in de zekerheid, dat zij toch gelijk zou krijgen en daar behoefde ze niet voor wakker te blijven ZESDE HOOFDSTUK Mijnheer Haak was een verstandig man. Ver standig dan in de zin van: opmerken, begrijpen eri hij maakte de dingen af. ..Belangrijke zaken." ze) hij altijd. ..moet men tot het laatste toe regelen. Niet te vroeg menen: zie zo. dat komt wel in orde verder." Slordige menaen dachten steeds dat alies van zelf ging. Zó bezag hij ook het conflict tussen zijn dochter en Kuipers Tot zijn verbazing en... hij had zich moeten inhouden om niet al te veel vreugde in zijn stem te leggen had hij de volgende morgen van Ada zelf vernomen, dat zij met Anton gebroken had. ..Dat is het beste, wat je hebt kunnen doen Een beste jongen overigens, maar jullie hoorden niet bij elkaar." Hoe was het mogelijk en juist nu! Hij dacht dat ze hem toch niet zo gemakkelijk zou loslaten Gisteren nog. toen Rengers naar haar vroeg, had hij moeten antwoorden, dat ze om Kuipers thuis gebleven was. ..Hoe is dat zo gekomen?" ,,Och. gewoon... Ik merkte ineens, dat we toveel verschilden We waren in de kerk ..Hoe "in hij het op?" Nu zag hij opeens een verandering op Ada's gelaat. Ze herinnerde zich weer de twee uur van de vorige avond. ,,Eh.... jahij schrok er nogal van. geloof.. ineens werd ze erg bleek. ,,U moest eens naar hem toegaan, vragen of hij wel is thuisgekomen." Nu had ze opeens tra nen in haar ogen. ,,Ofik zal zelf...." Nu kwam mijnheer Haak in actie. Afmaken de zaken, niet denken: het loopt nu verder wel. Een order is dan pas goed afge maakt, als de stenen afgeleverd en het bericht van ontvangst door de afnemer getekend door ons 1 is ontvangen; zo is het in een steenfabriek en zo is het in het leven. ..Natuurlijk ga ik er heen. Denk je, dat ik iets tegen die jongen heb? Het is een sympa thieke vent, die het ver zal brengen en hij zal mij leren kennen. Nee. je hoeft niet. Weet je, wat jij moest doen? Weggaan Ada, op reis. Tante Koos wil wel met je meegaan. Ik zal haar bellen. In elk geval ga je een paar dagen naar haar toe. Doen?" Ada knikte. „Ja. maar gaat U nu even naar hem toe, hij was zozo Nu stroomden haar tranen weer. „Ja. ik ga al Voor het eerst zag mevrouw Meilink de heer Haak. Ze begreep het direct, toen ze hem op de stoep zag. Haar toon was niet vriendelijk. Wat had ze vriendelijk te zijn? Ten eerste had deze man geen kamers nodig. Ten tweede was haar man architect geweest en dus niet minder dan die steenfabrikant en ten slotte was zijn dochter de oorzaak van het ver driet van haar pensiongast. Dat was nu wel geen zoon van haar, dus had ze eigenlijk geen bood schap aan hem. maar zy beschouwde de mensen die bij haar inwoonden en redelijk waren, als een deel van haarzelf. (WOKD7 VERVOLGD). £R OPENBAART zich onder de socialisten een grote onenigheid op internationaal gebied. De Engelse socialisten hebben het optreden van Engeland en Frankrijk in Egypte op de scherpst mogelijke wijze bestreden; de regering van hun land behoort zonder meer af te treden, zeggen zij. Maar de Franse socialisten staan vol komen achter het Engelse en Franse optreden in Egypte. Onder de socialisten in ons land is de verdeeldheid op dit belangrijke punt ook groot. Het Kamerdebat van gisteren heeft daarvan de bewijzen afgelegd. In één socialistische rede voering werden Engeland en Frankrijk krachtig verdedigd en werd hun slechts verweten, dat zij niet ver ge noeg waren gegaan; in een andere socialistische redevoering echter werd het Engelse en Franse optreden als van stonde aan foutief bestempeld. De socialistische onenigheid op dit belangrijke punt heeft zich pijnlijk doen gevoelen tijdens het congres van de Socialistische Internationale, dat juist dezer dagen te Kopenhagen is gehouden. De Franse socialisten kre gen daar van hun geestverwanten uit andere landen zoveel critiek te slikken dat ze het niet langer ..genomen" heb- :n en weggelopen zijn. Geen wonder, dat er thans onder de socialisten voor wat betreft de inter nationale en nationale eenheid binnen hun gedachtenwereld bezorgdheid be staat. Er is voor die bezorgdheid reden. Aan de confessionele partijen te onzent is het door de socialisten nog al eens als een grief aangerekend, dat nu en dan binnen die partijen van verschil in opvatting werd blijk ge geven. Daartegenover zou dan de socialistische partij het beeld vertonen van mensen, die van onderscheiden levensbeschouwing zijn, maar één zijn voor wat betreft de te voeren politiek. Nu men de zaken zó stelde, waren wij nu en dan wel genoodzaakt, te wijzen op belangrijke verschillen die zich onder de socialisten voordoen. Zulk een verschil is er nu ook en wel in zeer ernstige mate met be trekking tot de internationale situatie. In zulke omstandigheden klinkt uit socialistische mond een verwijt als bovenbedoeld, gericht tot de confessio nelen, wel wat wonderlijk. Het is wel gebleken, dat een socialistische partij geen garantie van eenheid biedt. Spanje en Colombia De Canadese Raad van Kerken heef ing van godsdienstige groeperingen en de be perking van de vrijheid tot publieke godsdienstoefening in Spanje en Colom bia in het jongste verleden. De Raad vraag aan zijn uitvoerende commissie, met de Spaanse en de Co lombiaanse regeringen in contact te treden over deze zaak. Hij vrai de Canadese regering, of zij ria de Verenigde Naties het herstel van gods dienstvrijheid in beide landen wil be vorderen. De Raad is aangesloten bij de Wereldraad van Kerken. De heer J. Foster Dulles, minister in buitenlandse zaken der Verenigde Staten zou aan de Colombiaanse presi dent Gustavo Rajos Pinilia de bezorgd heid van zijn regerinR hebben meege deeld over de behandeling van Ameri kaanse missionarissen in Colombia.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2