Wetenschappelijke Films als Evangelisatie Medium Hoort de zaterdagavond wel bij de zondag? nog Rooms-katholiek boek over ,-Het Protestantisme" ZELFKENNIS De Kathedraal van Coventry Zondagsschool 36 ZONDAGSBLAD ZATERDAG 1 DECEMBER 1956 Een verfilmde preek over de relativiteitstheorie Een preek op het witte doek kunnen we ons nog altijd moeilijk voorstellen, al is dan de ban van de bioscoop bij veel christenen reeds lang verbroken. Trouwens evenmin kunnen we ons Albert Einstein erg goed in een kansel voorstellen: in onze herinnering zien we hem in een collegezaal voor een bord met ontelbare formules, maar in de kansel van een kerk....? En toch keken vorige week een aantal genodigden in de congreszaal van het Leger des Heils, te Amsterdam en Rotterdam met grote interesse naar het witte doek, waarop de relativiteitstheorie van Einstein werd uitgebeeld en gebruikt werd om het Evangelie te prediken. De algemene secretaris van de Engelse organisatie „Fact and Faith Films," bracht enkele dagen in Nederland door om aan predikanten en jeugd leiders enkele wetenschappelijke films te laten zien, die gebruikt worden om het Evangelie onder de intellectuele jongeren te verbreiden. Vrij kort na het einde van de oorlog meende het bestuur van het Moody Bible Institute, 's werelds grootste zen dingsschool. een manier gevonden te hebben om de middelbare schooljeugd en de studenten van de universiteiten met hei Evangelie te bereiken. De pre sident van de school was in aanraking gekomen met een jong predikant dr. Ir win Moon die ivooral voor Amerika) over een zeer uitgebreide kennis van de natuurwetenschappen beschikte. Als Eoef besloot men een wetenschappelij- kleurenfilm te maken over de natuur. Toen de ..Heer der Schepping" uit kwam was iedereen zo enthousiast, dat er een speciaal instituut werd opgericht om via de wetenschappelijke film de mensen aan het denken te zetten over de plaats van God in het heelal en de rechten van God op ons leven. De ene film na de andere ontstond. De één nog beter, nog indrukwekken der dan de andere. Ze werden in ker ken vertoond, in bioscopen over ge heel Amerika, waardoor duizenden bui tenkerkelijken in aanraking met het Evangelie werden gebracht, en de le gerleiding besloot de films verplicht te stellen voor alle troepen, in het kader i de karaktertraining. Uit het buiten land kwamen aanvragen en de eerste film werd reeds van teksten in negen tien talen voorzien. Tijd slechts relatief De film die de meeste indruk op ons maakte was ongetwijfeld „Time and Eternity" (Tijd en eeuwigheid). Dr. Moon begint met te beweren dat tijd slechts relatief is. Tijd bestaat eigen lijk niet. maar is afhankelijk van een vast element. Er volgen dan enkele bij zonder interessante proeven. Met een versnelde camera waardoor de film met een snelheid van bijna 140 km. per uur door de camera wordt gejaagd maakt men opnamen van een kogel die in een schotel melk valt. van een ei dat door een pijl wordt doorboord. Even later verandert hij het tijd- element weer en ge- hej bruikt een vertraagde ;ra. Vier en twintig worden in twee mi- nuten samengeperst. Een zachtr«se rozeknop breekt voor de ogen open en spreidt zich tot een schit terende bloem. Drie da gen vakantie worden in enkele minuten ge comprimeerd en een rugbywedstrijd van twee Dan komt de relativiteitstheorie naar voren E is MC2, oftewel is ge lijk aan de massa, vermenigvuldigd met de snelheid van het licht in het kwa draat. De gevolgen van deze theorie zijn geweldig belangrijk, want bij grotere snelheid van een lichaam verandert de massa. Deze wetenschap moest men toepassen b.v. in de cyclotron, waar atomen met deeltjes worden beschoten. Lichamen worden korter, een klok gaa*. langzamer lopen en bij een snelheid 90 pet. van die van het licht is een lichaam tot de helft gekrompen Als we een reis zouden kunnen maken naar de ster Sirius met de snelheid van 99,999999 pet. van die van het licht dan zouden we 18 jaar wegblijven. Voor ons eigen gevoel echter zouden we er slechts twaalf uur over doen. Via spe ciale opnamen werden op het witte doek de gevolgen getoond van een der- Selijke snelheid voor een menselijk chaam, een ellenstolt en een klok. Een monster Dr. Moon stelt dan de vraag of deze kennis een monster geschapen heeft dat ons zal gaan vernietigen en hij be antwoordt de vraag zelf ontkennend Maar wel meent hij dat deze weten schap ons aan het denken moet zetten. Als wij naar de sterren kijken, zien wij nu het licht, dat honderden duizenden jaren geleden de ster verliet en al die tijd onderweg was naar ons toe. Iemand op Sirius, die ons zou kunnen zien. ziet wat wij negen jaar geleden deden. Weet U wat dat wil zeggen-' Dat onze daden uit het verleden nog steeds leven. Tijd en ruimte houden verband met elkaar, maar dat wil zeggen dat God, die alomtegenwoordig is niet aan tijd is gebonden. Daarom noemde God Zichzelf bij de brandende braambos „Ik ben. die Ik ben." Wij zeggen Ik was. ik ben. ik zal zijn. God zegt: Ik ben. Ik ben. Ik ben. Iedere zonde uit het ver leden staat heden nog voor Gods aan- Moon zijn gehoor j is dat wc at is vergeving den. die slechts kan geschieden door in Christus te geloven, die onze zonden op zich heeft genomen. Allen, die de film zagen, waren er even enthousiast over. De kleuren waren prachtig, de fototechniek was vaak ver bluffend. De wetenschap werd op een „populaire" manier naar voren ge bracht. maar het werd nergens een ka rikatuur. En de Evangelieboodschap zat niet slechts aan de wetenschap vastge knoopt zonder er deel van uit te ma ken, maar er was een natuurlijke over gang tussen de ontdekkingen van de wetenschap en de gevolgen, die deze ontdekkingen ook op geestelijk gebied kunnen hebben. De film zet de mens het denken, niet over eigen groot heid, maar de overweldigende kracht God. Distributie In een kort slotwoord vertelde de heer Aldridge dat zijn organisatie de distributie van de films verzorgt in West-Europa. De bedoeling is dat de films door nationale organisaties in ieder land van Europa vertoond wor den ais een direct evangelisatiemiddel. Van de genodigden werd gevraagd of belangstelling hadden om even tueel ook tot een Nederlandse organi- te komen. Door naam en adres op te geven zou men meer van de ver dere ontwikkeling der plannen horen. Het voorlopig contactadres is de heer vingen in het Nabije Oosten zien. De film gaat uit van bepaalde pro fetieën en laat dan de vervulling der profetieën vanuit de opgravin gen zien. Het gaat er niet om te bewijzen dat de Bijbel het ge- inspireerde Woord van God is, maar om te laten zien dat de Bijbel recht heeft op onze belangstelling en e onderstrepen dat wat wij geloven, niet op losse schroeven staat. Bovendien werden verschillende kinderfilms met Bijbelse verhalen gemaakt. Resultaten Bereikt men resultaten met deze films? Een predikant schreef o.a. „Het zal U interesseren dat een jonge man leider van een groep „Teddy Boys" ons Nozems) zo onder de indruk van de film „Dust or Destiny" dat hij de volgende week weer in de avond dienst aanwezig was en tot geloof is gekomen. Hij zei dat de film hem de hele week over God had doen naden ken.'- „LOLLUM-WAAXENS" zelfs geblinddoekt de vleermuis echte hy hulpeU Lollum en Waaxens zijn twee kleine dorpen ergens in Friesland. Achterlijk zijn ze bij lange na niet, al behoren ze tot de kleine onbekenden van ons land. In zekere zin kunnen ze met een groot aantal plaatsen in ons land wedijveren in christelijke cul tuurmanifestaties. Er is een afdeling van de Cefa (Christelijke Filmactie) die iedere der de zaterdag van de maand een film voorstelling organiseert in het dorps huis. Mevr. W. Cremer de Vries, die in „Belijden en Beleven" deze feiten naar voren brengt, heeft niets tegen deze avonden, maar toch ze ver volgt: Ach. ware de kous hiermee af Maar dat is ie niet. Pertinent niet. Want die Cefa moge goed zijn en de zeven films ook en het Dorpshuis ook a-****#**#*#*##» Beschamende poging tot begrip Rietkerk, secretaris vs Eenheid, bureau Licht en Leven, He rengracht 449 te Amsterdam. Naast de wetenschappelijke films heeft het Moody Institute of Science zich sinds kort ook op een geheel nieuw terrein gewaagd, n.l. dat der archeolo gie. Onder de titel „The Stones Cry (De stenen spreken) laat de film de laatste resultaten van de opgra- Zoiets lees je niet vaak Ds. B. Slingenberg schrijft in het ge reformeerd kerkblad van Ede: „Met blijdschap zullen ongetwijfeld ook velen onzer kennis hebben genomen van het bericht, dat ds. P. Bouw, hervormd pre dikant te Slikkerveer, het beroep naar de hervormde kerk van Ede heeft aan genomen. We willen ook van deze plaats de hervormde gemeente daarmee geluk wensen en de hoop uitspreken, dat ds. Bouw ten rijken zegen mag worden ge steld. (Centraal Weekblad) Eeuwen lang heeft de Rooms-Katholieke kerk de luiken in de richting van het protestan isme potdicht gehouden. Wie weten wilde, hoe de volgelingen van Luther en Calvijn er uit zagen, moest maar de studeerkamer kernen Kijken; daar hadden Cochlaeus, een tijd genoot van Luther en anderen, de binnenkant van de luiken be schilderd en in schrille kleuren stonden daar de misleide ketters afgebeeld, gehoed door de notoire wellusteling Luther, verleid door de fanaticus Calvijn, verdeeld, verlaten, doemwaardig In de laatste tijd heeft Roomse zijde de luiken opengeworpen keek men vanachter ee s wat bewasemde ruit der Reformatie. Er is een poging tot begrijpen, er groeit enige waardering >r de reformatorische belijders. Dat de kelder van het Roomse huis nog Colomb'ianen wonen, dat vaak gemakS' halve een grote massa priesters en le ken in de Roomse wereld geen gelijke tred houdt met de „studeerkamer", is erg jammer, het roept zelfs om pro testen. Maar we moeten daar niet al te veel kwaad van zeggen, zolang er onder ons nog zijn, die bij het horen van de naam „Rome" onmiddellijk brandstapels menen te ruiken: óók een mistekening, al vindt aanleiding voor.... De godsdiensten der Mens heid, onder redactie de dominicaan dr. J Michels is een uitnemend werk verschenen van dr W. H. van der Pol. hoog leraar in de fenomenolo gie aan de Keizer Karei universiteit te Nijmegen Onder de titel „Hel We reldprotestantisme" heeft prof. Van de Pol belang rijk bijgedragen tot be grip voor „de Evangeli- schen". Men kan niet ontkennen, dat begrip vereiste is voor een goe de bestrijding. Zulk een begrip is te iemand, die zelf In de s geografie gestudeerd, is tot 1941 leraar in dat vak geweest, maar heeft intussen te Utrecht tneologie gestudeerd en pro moveerde daarin cum laude in 1936. In 1940 ging hij over naar de R.K. Kerk, in 1944 werd hij kapelaan te Bunnik, het jaar daarop werd hy rector in Blaricum. in 1948 zijn intrede io de Nij meegse senaat plaats vond. Men zegt wel eens. dat Juist mensen, die een kerk verlaten hebben, hun vroe gere gees\elijke huis het scherpst en het felst bestrijden. Uit dit boek blijkt daar intussen niets van. Nuchter, zijn r.-katholieke lezers zo nu en dan waar schuwend, wanneer een legende zal worden weersproken, beschrijft hij ach tereenvolgens de drie grote groepen van protestanten: het lutherse, het gerefor meerde, (calvinistische), het anglicaan se type van het reformatorische chris tendom. De bewegingen, vrije kerken n sekten gaan in een vierde hoofdstuk 'ooraf aan een beschrijving van wat systematisch niet in de voorgaande past. Terecht laat de schrijver de Mormo nen, de Jehova-getuigen, de Christian- scientists enz. niet meer binnen het protestantisme vallen. Wellicht 1 een nadrukkelijker vermelding var feit voor zijn lezers nodig. We geven een aanhaling: „Aan lezers, die niet tot de engere kring der vakgeleerden behoren, mag de uitdrukkelijke raad gegeven 1 den (orh) voorzichtig te zijn in hun oordeel over de hervormers, hun overtuigingen en hun bedoelingen en (om) kritisch te staan tegenover vroeger gangbare meningen, die door het moderne reformatieonderzoek reer& latig zijn overwonnen, en recht als éénzijdig geheel onjuist moesten -worden gebrandmerkt." Nog een citaat: „De verdeeldheid van het protestan tisme is niet zo groot en reikt ah men de extreme vormen van moder nisme en vrijzinnig protestantisme buiten beschouwing laat b\? lange na niet zo ver en zo diep als katholie ken gewoonlijk menen. Zowel de ver splinterde organisatieals d< vaak onbegrijpelijk felle strijd over detailpunten van de leer hebben het besef van de diepere eenheid vaak verloren doen gaan en bij de katho lieken vaak de indruk gewekt van een hopeloze verwarring, tegenstrij digheid en geloof sonzekerheid. (De verschillen zijn niet zo groot), door dat alle formaties althans in bedoe ling het volle geloof van de oud christelijke concilies en kerkvaders willen vasthoudenofschoon getoetst Niet bruikbaar Een schilder was op zoek naar een xuerverstrpe dat hem dienen kon als rrodel voor een schilderij. In de achterbuurten van een grote stad vond hij iemand die voor zyn doel als ge knipt was. Een echte haveloze land loper. H{j sprak met hem af dal de man zuh de volgende dag vervoegen zou aan zijn uoning om te poseren. Toen dr zwerver het adres hoorde waar hy komen moest schrok hij niet ueinig. Hal een deftige buurt! Daar kan ik zo niet verschijnen, docht hij. Voor zijn laatste centen liet hij sich knippen en scheren en kocht hij een fatsoenlijk tweedehands pak. En zó, opgeknapt en gefatsoeneerd, trok hij de volgende morgen by de kunstschil der aan de bel. Maar de schilder stuurde de man natuurlijk teleurgesteld weg. Zo kan ik je niet gebruiken, zei hij. Het utl* mij om een zwerver Idoen. (Onze Kerkbode) Een dominee vierde het feest van veertig herdersjaren, waarbij naar de gewoonte ook de ouderlingen waren. ,Jk zal", zo sprak de pastor toen „emeritaat aanvragen. De last van de gemeente kan door jónger kracht gedragen." .JMaar dominee, u is nog kras kunt nog best wat wachten". Toen sprak de oudste ouderling: ,Ja dominee, 'k moet u zeggen: wij stonden strakjes bij elkaar in vree te overleggen. op 't veertigjarig feest wij moesten u niet sparen maar zeggen als het minder werd, bij 't klimmen van de jaren. W\j merken dat de ouderdom langzaamaan gaat fnuiken. Zo spraken d' ouderlingen toen, Wij konden wel een jonge kracht oprecht naar hun gedachten. in uioe plaats gebruiken." „Welnu", zo zei de dominee „Wat zeg je?" sprak de dominee ,,'k Zal 't nog wat uit gaan stellen. „Ben 'k minder in mijn preken Maar merk je dat ik minder word dan zes of zeven jaar terug? dan moet je 't m\j vertellen." Is dat u ooit gebleken? Een paar jaar ging het nog heel goed Tc Ben zo gezond nog als voorheen toen werd het langzaam minder. De één na d' andere ouderling kreeg daarvan soms al hinder. Er werd gemopperd met elkaar, gemopperd m gezinnen. En als er toat tè klagen is: de jongelui beginnen. (Centraal Weekblad) 'k heb nog een best geheugen. Ik doe mijn werk nog met plezier zou ik nu niet meer deugen?" De ouderling schrok van 't geval en moest de zucht eens slaken: Wie niet meer weet wat h\j nog kan begint wel op te raken! E. VAN OOSTEROM Tweede aalmoezenier voor R.K. Hongaren in Nederland Naast dr. Béla Adalbert Déri, die eni ge weken geleden werd benoemd tot aalmoezenier van de katholieke Honga ren in Nederland en België, is in ver band met de komst van de Hongaar se vluchtelingen in Nederland nog een bijzondere zielzorger aangewezen, na melijk de Hongaarse (jezuïet Pater Ro- chus Radaniji, wiens adres is: Minder broederstraat 110 te Leuven, België, doch die zich vanaf zondag 18 november zal vestigen in het moederhuis der Zusters van Liefde, Oude Dijk 1 te Tilburg. Amerikaanse Lutheranen verenigen zich Op 12 december begint te Chicago eet gesprek over de samensmelting van vier Amerikaanse Lutherse kerken. Het to taal aantal lidmaten bedraagt 2.8 mil joen. Het zijn de Verenigde Lutherse Kerk in Amerika, de Lutherse Augus- tana Kerk. de Fins Evangelisch Lu therse Kerk en de Amerikaans Evan gelisch Lutherse Kerk. Bovendien zullen drie andere Lutherse kerken zich op 1 januari 1960 tot een verenigde kerk met meeT dan 2 miljoen lidmaten sa menvoegen. Dit is weer een nieuw te ken dat de verschillende nationaliteiten in de smeltkroes van het Amerikanis me hun oude banden verliezen en tot één enkel volk samengroeien. aan de Schrift en verdiept direct vanuit de Schrift. Dit boek is een soms beschamende po ging tot begrip. Wij kunnen daarvan veel leren. Van het boek ook. van de Pol, Het de en desnoods het kerkgebouw gereformeerden, maar die avond deugt niet. En hiermee raak ik een probleem, dat verder reikt dan Lollum-Waaxens Vandaar ook, dat ik die twee namen boven het artikel tussen aanhnlingslc kens heb gezet Want hierin is Lollum- Waaxens symptomatisch voor heel veel andere plaatsen. Wij houden niet meer van kerkgaan hebben we onlangs geconstateerd Er daarom komen velen maar één keer Maar wij houden ontzettend van uit- 5aan. En het is. alsof velen de zater- a ga vond daar het meest geschikt voor Goed. ga zaterdagavond eens uit. Wat is veelal het gevolg? Te laat naar bed. Slaperig in de kerk. Geen con centratie van hart en gedachten op de ontmoeting met God En dat er van "harten, die met geploegde voren open liggen om het goddelijk zaad van het Woord te ontvangen, weinig te beken nen valt. Die zijn op zaterdagavond voor het grootste deel dichtgewalst door de bulldozers der „christelijke" cultuur. Het meeste zaterdagavond-uitgaan is roof aan de zondag. Dus roof aan God. Soms begin ik te denken, dat de oude Joden niet zonder reden hun sabbath moesten aanvangen op zaterdagavond zes uur. Wat een weldaad om met zo'n stille avond van inkeer te beginnen. Wat een ontspannende voorbereiding voor de Géést (in pli van de plicht) van de kerkgang. Wat een zich instellen op de ontmoeting met God in Zijn huis en in Zijn prediking. Ach, zou de magerheid van ons ge loofsleven ook samenhangen met zulke dingen? Wat dunkt ui Wij hebben zo verschrikkelijk veel cultuurproblemen tegenwoordig. En het woord „stijl" is niet van de lucht. Maar zou een rustige vóór-sabbath ook niet èlles met stijl te maken heb ben cn niet tegelijk een groot stuk cul tuur inhouden? nu mill imiir wil' win win mini nun iiiuii> mm mm milt turn mum mum mm mini mm TER OVERDENKING Waarom Advent (I) Door de eeuwen heen heeft de mens geprobeerd te bewijzen, dat God bestaat, maar hoe knap de bewijzen ook waren, nooit werd één atheïst erdoor overtuigd. Een Indianenstam heeft God de naam gegeven van „Het Grote Mysterie", verder konden ze niet komen. God is „Het Grote Mysterie Als wij buiten sUan op een prachtige zomeravond en de sterren fonkelen, dan geloven wij vaag in God. De Gro te Beer spreekt van Hem; de Orion, de zandloper van het heelal, getuigt van Hem Er is orde, regelmaat, er Hoger Wezen zijn. Maar als Aldjoenen project Jat 5 jaar zal vergen Opnieuw is Coventry in het nieuws. De stad die zijn naam verleende nieuw Engels synoniem voor vernietigingen, verrijst lang zaam uit haar ruïnes, ver oorzaakt door duizenden Duitse bommenwerpers. Zeer spoedig zal nu kunnen wor den begonnen aan de boven bouw van de nieuwe kathe draal deelde de bisschop, dr. C. K. N. Bardsley, mede. Het herbouwcomité heeft een aanbod aanvaard van een bouw maatschappij om dit werk in vijf jaar uit te dan acht miljoen gulden. Dezelfde firma heeft reeds de fundamen ten Aangelegd en het gebouw op getrokken tot de vloer van het schip der kathedraal. Dat werk kostte reeds meer dan een miljoen gulden. Naar schatting zal men voor het nieuwe werk 6000 ton steen nodig hebben en men gebruikt daarvoor aan de buitenkant een zachtrose Hollington zandsteen. De archi tect prof. Basil Spence heeft voor het inte rieur het gebruik van deze steensoort afge raden en men zal de cn bepleisteren in lichtere tint opdat de gebrandschilderde ramen beter tot hun recht zullen komen. Aan de westzijde zal een groot glazen scherm komen, waar- enkele ontwer- vorden gemaakt door John Hutton. Een anonieme gever zal de kosten betalen van een wandtapijt dat de ge hele oostelijke wand zal beslaan en dat ont worpen wordt door Graham Sutherland. Het fonds voor oor logsschadevergoeding zal de kosten dragen van tien gebrandschil derde ramen, die ge maakt zullen worden door de Koriinklijke Academie voor beel dende kunsten en hun plaats in het schip van de kathedraal zullen vinden. Het orgel zal gebouwd worden uit fonds van onge- een miljoen gul- bijeengebracht door de vereniging van Canadese organisten. In het nieuwe con tract is nog met de bouw van de ChapeJ ity en het Chris- Service Center opgenomen. Van ver schillende kanten werd de angst geuit, J niet tot her- ra deze bijgc - overgaan wordt herbouw c de angst gestild door zijn verzekering dat te zijner tijd ook deze Se bouwen zullen hcr- ouwd worden De bisschop zei: „Het is kwestie van voor rang." rle hemel betrekt, als de donder rolt cn de bliksem de aarde in een helse gloed zet, als het water de dijken breekt, als de aarde schudt cn trilt onder onze voeten en het lieflijke van de natuur zich hult in vijandschap is diezelfde God een mysterie. Als ons geweten spreekt, voelen we ons zelf onbewust verbonden met een Ho ger Iets. Ergens moet een r.orm zijn; ergens moet een God zijn. Maar waar om spreekt ons geweten vandaag en zwijgt het morgen'' Waarom klopt het hart bij de één onrustig als hij reist op zondag en zoekt de koppensneller zich met blijdschap een weg door het oerwoud op zoek naar prooi? De God, die het geweten in ons heeft gelegd, wordt dan een mysterie. We spreken xo graag over de vinger Gods in do geschiedenis. God, Neder land en Oranje was eens een drie voudig snoer Op het strand van Nieuw- poort werd het bewijs van God gele verd, bij Stalingrad keerde God de Duitse horden. Het is gemakkelijk om God te geloven als het ons meezit, maar op de brandende puinhopen van Boedapest, voor de tienduizend para chutisten die op 17 september 1955 bij Arnhem landden en hun dood tege moet gingen werd God een vreemd mysterie. Noch uit dc natuur, noch door ons ge weten of uit de cultuurgeschiedenis kunnen we God leren kennen. God is Onze 1 ader f En toch. toen Jezus Christus zijn dis cipelen leerde bidden, moesten zij Hem nazeggen: „Onze vader!" Kun nen wij „Het Grote Mysterie", „De Gans Andere" dan toch kennen? Phll- lippus vroeg Hem eens: „Heer, toon ons de Vader." en de Heiland ant woordde: „Ben Ik zolang bij u geweest en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Jezus Christus kwam op aarde om ons de Vader te openbaren. Hij zei van Zich zelf: „Ik ben de Weg. de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij!" In het Oude Testament sprak God reeds tot de mensen in de profeten. Hij gaf Zijn beloften. Er was slechts één manier om te weten of de profeet uit God sprak of uit zichzelf, n.l. door de vervulling van het gesprokene. De rnpn- sen uit het Oude Testament moesten zich buigen voor de beloften van God. Jezus Christus echter is het Woord dat vlees geworden is. In Jezus Christus werden alle beloften van het Oude Tes tament vervuld. Hij is onze verlossing onze rechtvaardiging, onze heiliging, oBze-. krachL- onze vrede, on« blijd schap. Nu geldt de cis: „Wat wilt ge doen met Jezus die genaamd wordt oe Christus!" Hij openbaarde Gods liefde toen hij zien in Gethsemané vrijwillig overgaf om gekruisigd te worden. Hij openbaarde Gods goedertierenheid toen hij de broden en vissen verme nigvuldigde. Hij openbaarde Gods macht toen Hij tegen de zee sprak: „Zwijg, wees stil! Hij openbaarde Gods gerechtigheid, toen hij met zijn: „Wee U" dc Farizeeën bestrafte. Hij openbaarde Gods geduld toen Hij zonder hen te veroordelen de menigte van Naz&ret machteloos op de berg achterliet, vanwaar zij hem in een ra vijn wilden gooien. Jezus Christus heeft ons God doen ken nen als onze Vader. Mozcs zag God slechts „van achteren" toen op de berg Slnaï Gods heerlijkheid nederdaal de. Elia hoorde God op dezelfde berg in ..het suizen van een zachte stilte". Nebuchadnczar ervoer Gods hand in de geschiedenis, toen hij zijn zelfver heffing moest boeten met krankzinnig heid. Mozcs aanschouwde iets van het karak- tei* van God. Elia iets van dc belof ten van God. Nebuchadnczar besefte iets van de macht en heerlijkheid van God, maar geen van drieën zagen zij God. Jezus Christus was de priester, die het karakter van God openbaarde, de profeet, die de beloften van God vervulde, en de Koning, die de over winning van God bezegelde. Maar Christus was meer. Hij was God Zelf. die tot ons kwam opdat wij tot Hem zouden kunnen komen. wordt kleiner in Engeland Volgen* de „World Christian Digest" heeft het Engelse blad „The Timet" een serie artikelen gewijd aan de plaats van de kinderen In de kerk. Het blad kwam tot de conclusie dat de naam „Zondagsschool" niet langer populair is. Sommige Engelse kerken zoeken an dere namen en zijn voor de dag gekomen met uitdrukkingen als ..Kinderkerk," .Juniorenkerk." en zelfs ..gezinskerk." maar geen en kele naam kan verhelen dat de op komst op de Zondagsscholen lang zaam achteruit gaat. In 1900 waren er 3.302.000 kinderen op de 20.000 Zondagsscholen die ge leid werden door de vrije kerken in Engeland en Wales. In 1939 was het getal gedaald tot 1.930000, in 1948 zelfs tot IJl9.000, terwijl tegen 19S3 het aantal iets hoger lag, maar een groei die op geen enkele wijze evenredig is met de gebnorteaanwas. Ook verleden jaar daalde het aantal kinderen weer. en hef aantal leiders daalde zelfs tot 230.000. Ook in de Engelse Kerk gaat de daling van het aantal kinderen samen met de daling bij de leiders. In 1929 hadden Anglicaanse Zondags scholen 102 910 leiders en leidsters en 1.788 408 kinderen; «n 1939 waren het er 120102 leiders en 1 420.108 kinderen; in 1953 zelfs 98.208 lei ders met 1.317.569 kinderen De ..Times" meent ondanks deze ach teruitgang dat de Zondagsschool zijn waarde heeft behouder. goede Zondagsscholen falen niet" schrijft het blad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 17