in Leiden r HEBBEN DEZE ons iels te vertellen ZATERDAG 1 DECEMBER 19.Ï6 BRIEVEN AAN DE Jiieuwe Cci2l$rf|c QToiiranl Vandaag gaan we de laat ste maand van 't jaar in. Over ruim drie weken is 't Kerstfeest. Dan moet er ver teld worden. Dat brengt voor velen moeilijkheden mee. Het kerstverhaal (Lucas 2) na tuurlijk niet, maar de zg. „vrije vertelling". Zoals elk jaar bereikt ons ook nu weer het verzoek om een handje te helpen. Ons devies is: ge heel tot uw dienst! We zul len hier echter geen titels noemen. Er bestaan verschil lende bundels, waarin men te kust en te keur terecht kan. Voor ouderen en jonge ren. Ga eens met uw boek handelaar praten. Die zal u zeker kunnen helpen. Wacht daar niet te lang mee. Dan kunt ge rustig uw keus be palen en u voor de vertelling voorbereiden. We wensen u veel succes! Impressies van bezoek aan Legermuseum ER WORDT GEZOCHT Tl. dr G. If R. - Wij hrhhrn hel door u bedoelde geslicht WIE KA.N IIKI.n.V boekwerk „Eer VELE VRAGER** Het boek „Edna enige jaren geleden i al* feuilleton verseh Mfj. W. de Raad, z(j, die dit boek RFXMR WDT- KI PRODI i TIES Over de aangeboden imr mm mini hui iwh iiiiii min iinm mi urn mm iihi ihiii wik 'im urn hihh mm mm mui' m Het keizerlijke leger trekt op. Het voet volk sloft door het stof van de weg, daar mede de achter het leger aantrekkende bedelaars, marskramers en handelaars in een wolk van scherp, wit poeder zettend. In hun midden voeren de huursoldaten een vreemd voorwerp met zich mee. Het is zwaar, loodzwaar en het laat zich op het kleine platte wagentje maar moeizaam over de hobbelige zandweg voortzeulen. Dan houdt het leger halt: achter de bos rand steekt bet vijandelijke kasteel de to rens en tinnen naar de zinderende, blauwe lucht. De aanvoerder wenkt. De bombar der. En bet voetvolk sjouwt het zware ijzeren gevaarte, een enorm soort smeed ijzeren trechter, naar voren en leggen het En de bombarder was de voorloper van de mortier en van het kanon, en in het jaai 1450 was men er bijzonder mee in zijn schik. De tijden veran deren, het menselijk vernuft dacht nieuwe toepassingen uit van het moordend buskruit. En de Bombarder uit 1450 heeft plaatsgevonden tussen curiosa als harnassen, spiezen en haak bussen in het Leger- en Wapen museum ..Generaal Hoefer" in Leiden. De slagen bij Hasselt en Leu ven. Nederland trekt ten oorlog tegen zijn zuiderburen. Het is 1831 en de uniformen zijn kleu rig en welversneden. Een leger te velde heeft nu heel wat meer het lijf dan in 1450. toen de huursoldaten wat suffig door het stof van de landwegen sjok ten. Er zijn paarden, er zijn moderne wapens, er zijn' wa- De bombarder, de marketensier, het duel in een geul langs de weg. zo. dat de brede mond schuin naar boven wijst. Uit de kruithoorn schudden ze er kruit in. cn dan Nederlandse miliciens hebben hier op niet een groot deel van hun va derland doorkruist? Tja. de fiets, bewijs, dat ons le ger toen. in de dertiger jaren i heel wat Hollandser was dan nu. Tóen stonden de gebruiksaanwij zingen ook nog in het Nederlands op de kanonnen, en dat die kanon nen wel wat onhandiger en ouder waren dan het materiaal, waa' de zonen van de toenmalige ..big gen" mee werken, nu in 1956. ach. dat zal leder met herinnerin- - iii gaarne vergeven, gapentic mond. Er gaat een lont door het telt een bezoeker oude kanon daa- trots ver- ns. dat dat ja dat. uit 1881. staal, in 1940 in de Peel nég een Duitse pantser- trein in brand heeft geschoten. Oh se, meQeertJtaÉBa^^B kom da a t aan weerszijden hen twee maal twee zwartge- jaste heren. Er worden de twee trotse heren cassettes roorge- kleine, gezette vrouw. Het houden, en ze kiezen hun pistool. is vrouw Kronenburg, en zij Zij stappen ran elkaar weg, draagt de kleurige kleding met draaien zich om. richt de pisto- routine, de kleding van de mar- |c ketenster. Aan een riem over vt haar schouder draagt zij het t?an de twee heren grijpt naar kleine, rood en geel geschil- :ijn nrm_ wcar bloed de witte zundgat, het vuur vreet zich daaraan knis- terend een weg. De omstanders treden opzij een da verende knal. een grote grijze wolk van Kr staat de bekende keukenws «cherpe kruitdamp. Er gaat een gejuich w op: in het dak van het kasteel heeft de 1 ™cl de mltr«illeur-«Huit op het r stuur, er staat het proefumform stenen kogel een enorm gat geslagen. met de platte kraag uit 1940. dat het nooit verder dan een proef kunnen brengen, er staat in de ..Indische zaal" het borstbeeld van Van Heutz met de twee uni formen. die hij als GG en als ge neraal gedragen heeft, ernaast. Er is het uniform van Prins Bernhard als Gele Rijder, als Ca valerist en de battle dress, waarin de Prins na 1945 in ons land te rug kwam De uniformen van ge neraal Snijders en generaal Rein- defs rijn er. er is een hele zaal gewijd aan de Gele Rijders, wier ga la-uniform en meer dan duizend gulden kostten! Er is een miniatuur-opstelling van een parade van de Lichte Brigade voor de Koningin in 1918, er is een uitrusting van een Noord- koreaans soldaat met Russische bewapening, er is een zaal met vele miniaturen van wapens van het Nederlandse leger in de loop der tijden, er zijn zalen vol met wapens voor sport en jacht, er is onnoemelijk veel. •eg het interessant- leum la de volledig- staat te kijken de eerste mitrail leurs. een wapen, dat 37 lopen had. die alle 37 tegelijk werden afgeschoten (een soort hagel in het groot dus), bij de met een slinger rond te zwengelen mitrail* leur uit 1850, die 30 roterende lo pen had. dan moet men de Inven- uniformen. tlviteit van de constructie bewon deren, en dan krijgt men een blik op het historisch verband, dat Maar vei ste van dit heid. Als Is verleden stil e\ rt leeft in de krijgt e het ons naliet. kant. „Vrouw Kronenburg" staat er op dat vaatje, en de soldaten verdringen zich om ene glaasje, dat zij van hand tot hand doet gaan. Bran dewijn, jenever, het is de sol daten om het even. DUEL VERDWENEN Het duel is uit dé society wagens en attributen. En soms breekt de glimlach van herken ning door bij velen van de bezoe- in de ontwikkeling kers van deze uitgebreide eollee- oorlogsmachinerie zit. tie. Zie daar die fiets eens staan dat kale vervoermiddel van het regiment Wielrijders van voor d« laatste oorlog. Het gezondheids del staat dw; grauwgroene In het trapportaal ran het Legermusea, staat dit standbeeld van een Gele Rijdt in vol ornaat tegen de ar h ter grond vc vaandels van opgeheven regimenten symbolen tan een verleden tijd IS'ederlandse Leger. Maa echtop boven het vaderlandse krijg* frame hoeveel veel bijgedragen oi die hele ik houden niet van oorlog, in we het wel over eens. het verleden hebben de te maken tot de democratische, onafhankelijke natie die het nu is en daar kunnen u en Ik trots op zijn. De attributen van die moeilijke strijd door de eeuwen heen. liggen in Leiden. Het is de •iehtingen moeite «aard, er eens een kijkje Nederland te gaan nemen. dwei hebber NU CADI-WAGENS arketenster bestaat al lang niet meer; Cadi-wagens hebben haar plaats ingenomen Maar dat neemt niet weg, dat de soldaten van 1831 met vrouw Kronenburg bijzonder ir schik waren. Zij schonk voor drie cent flinke gl«asjes! En het uniform van vrouw Kro nenburg, het vaatje met hef kraantje en de hoed met de ko karde hebben een plaats gevonden in het Leger- en Wapenmuseum Generaal Hoefer in Leiden. bellen ze elkaar op om bet „eens goed te zeggen" of ze .vragen hun secretaresse even een brief op te nemen, een brief, die begint met ..Waarde beer en die eindigt met van dergelijke praktijken verschoond te blijven". En de cassette met de duelleerpistolen heeft een plaats gevonden in een vitrine van het Leger- en Wapen museum Generaal Hoefer te Lei hun den. ■Het zijn - drie punten op Nog nooit tevoren heeft de fotografie m^se'umfG(ip8Bombarder mt'ltóo. zulk ,Ü<1 van herwaardering rneege- maakt als in deze jaren na de tweede we reldoorlog. Fototentoonstellingen schoten als paddestoelen uit de grond, de kranten deze unieke en tijdschriften kregen naar buitenlands leline oude J n naar moderne de Bombarder uit 1450, de attributen van vrouw Kronen burg uit 1831 en de cassette met duelleerpistolen uit 1850. Er zou den op deze wijze honderden ge schiedenissen te vertellen zijn, al le aan de hand van deze unieke en prachtige verzameling oude wapens en leger-attributen. Een voorbeeld een grote llOllgi ivert1Cifdeen"jachG illustratie en enkele technische vindingen de velden, als het 1418 jachtgeweer tovert partij aan het hof van een sultan, met alle pracht en praal voor ogen, de oude Gereedschaps- en Keukenwagen van het Nederland- leger doet u de mobilisatie duidelijk in gedach- oude, bekende fiet» van enten Wielrijders; hoevelen ran anj et statte rechtop een andere houding ■ol te hondm op het gezondheids- hoge hoeden ge tijd plechtig op het pagnie i hoofd, de lange zwarte jassen sta tig klapperend om ai de benen. Het is een vroege mor gen in 1850, aan de rand van Pa rijs. Er ratelt nog een rijtuig nader- bij. cn daarna f nog een. En dan staan ze daar bij elkaar. De twee trotse heren in hun hemdsmou wen met kanten middeleeuws kasteel tot nabije werkelijkheid, de kanonnen van de oude schepen naar de Oost te- de heldhafti- en verbeteringen maakten van de fotografie als ambacht een uitdrukkingsmiddel, dat zich op het hoogste niveau met de andere kunstzinnige uitdrukkingsmiddelen is gaan meten. Iedereen fotografeert tegenwoordig; iedereen kan ook fotograferen, net zo goed als men ieder kind Lemoine. kan leren spelen op de piano, net zo goed als een tekenles in een klas van 30 kinderen ook dertig tekeningen oplevert. Het is echter maar enkelen gegeven, met de camera in de hand uit te stijgen hoven de middelmaat van vakbekwame, geroutineerde fotografen en het is bovendien maar enkelen ge geven de talenten en de groten in die top te onderkennen. Want fotografie is geen tech nisch soort tekenkunst, fotogra fie is geen beeldverhaal, foto grafie is geen surrogaat-schil derkunst. Neen. het schrijven met licht (want dat betekent iën""zijn.' „foto-graveren") heeft een vol- bekend. Maar als Dat er zeventienjarigen met zien. en wilde dat op zulk een sterke drank en sigaretten op en wijze, dat hij niet naar de pen, over elkaar op zolderkamers en niet naar het penseel, maar naar in kelders hangen, is nu eenmaal het fototoestel greep, een feit. en dat dat soms de leer- Veel willen we hier nB deze lingen van nette middelbare scho- uitgebreide ontboezeming van ook wel genoegzaam lt)n foto's niet zeggen Wij plaat- land honderden. duizenden ge schiedenissen verbonden zijn. is het wel aan de in het oude Leidse Pesthuis ondergebrachte verzame- komen unieke functie, een karakter en een eigen, streng afgepaalde plaats. Dat is geen vermindering van de waarde 'ne~ ervan, integendeel. Het geeft de fotograaf zijn eigen plaats, of hij nu reportages maakt, of lantekening die morbide jongelingen opstaat de hierbij gepubliceerde foto' om de buitenwereld een vals beeld hem; de ene foto stelt voor een tc geven van die gedragingen der gezelschap jonge mensen, discus- hope des vaderlands, dan moet sierend, „bomend Nederland beslist zeggen, schijnlijk een schildersatelier is. ROMANTIEK Want die jonge Van der Keuken bracht de romantiek ten heelt de binnenplaats hij nieuws fotografeert of dat hij op vrije middagen met de üiterlïjk v»n *Ün kameraden camera wat door de velden hun samenkomsten in beeld, dwaalt. Van de „salon-fotogra- niet de schrille leegheid van 1 fie", het romantische plaatje, innerlijk. En bij Joan van waarvoor men het onderwerp de tooirraf,. gebruikte voor een mooi eind- <oU" km""" resultaat, zijn we voor eer groot deel af. al wordt de amateur-fotoclubs nog wel ook (en niet onverdienstelijk) aar. gedaan. Men is langzamerhand gaan begrijpen, dat de foto onvermoe de mogelijkheden biedt bóven de De foto is genomen in spiegel, waarvan mei nog gedeeltelijk ziet, mantisch moment geven zonder meer en dan schieten ze in hun OP plicht te kort. Maar foto's kunnen ihRéhhvnIiiiI vertollen en dan hebben ze als uitdrukkings middel een unieke plicht ten volle vervuld. De tentoonstelling „Wij en" van de Unesco, waar wij indertijd uitvoerig schre- heeft J SB andere uitdrukkingsmiddelen. Het functionele van de materialen, in middels hier ook ten volle doorge- - broken in architectuur cn binnen- vcrt*Uen huiskunst, in kunstnijverheid cn de beeldhouwkunst, is ook op dc fotografie van toepassing gewor- Een verhaal van armoede van decadentie misschien, maar steeds het eerlijke verhaal achter dcn - hun onderwerp. Van der Keukens Tot .over ie .n.. verheugend uniek tussen de uitdrukkingsmid delen. is de goede foto. Maar pa rallel met de journalistiek en literatuur dringt er in de fotogi fie iets anders binnen, op meer geestelijk niveau, dat een beden kelijke kant heeft. Dat is de belle- *-•- van de zelfkant van het le- "V' de bedriegelijke romantiek Jen denken: fotoboek Van der Elsken ..Een liefde ir. de Saint Germain des Pres" van dc bohème. Jonge schrijvers proberen er ,iun krachten op. jonge journalis ten vullen er de kranten en tijd schriften decadente existcntialis- tensfeer daar wel realistische, maar oppervlakkige beelden geeft. Wij hopen maar. dat vele lezers en kiikers in dit boek zul ten menselijke ligen: tisch Daarom verkwikking te meer te maken met een rr aakt. die alleen de Nieuwendijk". de ..bohémiens kunnen zijn. is het een an. die foto's maar foto' kijkjes in i het exis tentialisme van Saint Germain des Pres. Het was alles nogal on schuldig, doorzichtig en gpi tot het met de 17-jarige Jc van der Keuken die zijn fotoboek je ..Wij zijn zeventien" de wereld instuurde, ineens zeer ernstig en bedenkelijk werd. FOTO-AMATEUR Hij exposeert onder het pseudc niem A. Nettel in de „Cave In ternationale". een Amsterdams 'ohan studenten-eethuisje. Hij is electro technisch ingenieur, en een foto amateur in de beste betekenis van het woord Hij wil ons iets van de wereld en de medemens laten geleffect scheppen kan. heefl in tegenstelling tot de negativl- deze foto meer gedaan, dan al- lelt van de belletrie en de ro- Icen wat mensen in beeld ge- mantiek van de boheme..! bracht. Het is een verhaal, het ver- De andere foto geeft een heel de lijst haal van pratende mensen in wat simpeler beeld: een poesje deze een atelier, eendrachtig en de trottoirstenen van een vreemde stad. Het poesje kijkt u aan, een vrouw loopt met haar boodschappentassen langt. Zo maar een straatbeeldje, een mo mentopname die de fotografie ons mogelijk maakt. Geschilderd of getekend kén dit met worden, en dat heeft fotograaf Nettel juist gezien. Straat naar het niets DE bekende Engelse schrijver Beverly Nichols heeft in zijn leven getoond een wel zeer uitge breid oeuvre te beheersen. HIJ publiceerde als journalist, schreef boeken over architectuur cn tuin kunst en bovendien zorgde hij er voor. dat er verscheidene toneel stukken op zijn naam kwamen. Bovendien schreef hij een koste lijke detectiveroman. ..No man's street", die in een levendige, doch soms wat slordige vertaling van Jo Manassen in de bekende ABC- serle van dc Arbeiderspers te Amsterdam in het Nederlands is verschenen. Het boek. dat als Nederlandse titel heeft ..Straat naarhetniet s". boeit door de knappe opbouw, de originele schrijftrant en de verrassende ontknoping. Ook de indringende persoonsbeschrijvingen verhogen 1e waarde van het boek. Tenslotte zij gezegd, dat Nl- hols, ondanks alle verbazingwek kends In zijn boek. de aanvaard baarheid niet heeft veronacht zaamd. De deetectivellteratuur is mat „Straat naar het niets" on- tagenaeggelijk verrijkt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 13