De zending op Mars
DIETRICH BONHOEFFER:
Alice ruïneert de zending
De man van het
Godsdienstloos christen dom
in Noord-Rhodesië
Massale bekeringen van
Hindoeïsme naar Boedisme
Nieuwe uitgave
„Lees
„Zwier"-ige felicitatie
Billy Grahams campagne
in New York
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 17 NOVEMBER 1956
1
■iia.se KW'
Iedere Nederlander heeft wel eens gehoord van de Duitse predi
kant Martin Niemoeller, de man die Hitier weerstond. Van Dietrich
Bonhoeffer hebben echter slechts naar heC schijnt predikanten ge
hoord. Komt dat omdat hij zijn heldhaftige houding met de dood
heeft moeten bekopen? Een overwinnend geloof spreekt in onze
tijd, die jaagt naar succes, nu eenmaal gemakkelijker tot de men6
dan een geloof dat standhoudt tot in de dood. Wij willen liever
een David zijn, die trouw was tot de troon, dan een belijdend lid uit
de gemeente te Smyrna, die trouw moest zijn tot op de brandstapel.
Bonhoeffer groeide op in een gezin
waar boeken tot het dagelijks menu be
hoorden. Zijn vader was professor in de
psychiatrie, een wetenschap die toen nog
in de kinderschoenen stond en thuis
reeds heeft hij geleerd om zich te interes
seren voor de mens. Toch wandelde hij
niet in de voetstappen van zijn vader.
Voelde hij misschien reeds jong dat psy
chiatrie op zichzelf niets kan doen voor
het leven van de mens? Dat slechts ge
loof de mens in een andere levenssfeer
kon brengen? Reeds op zijn 21ste Jaar
promoveerde hij op een proefschrift over
„De gemeenschap der Heiligen". Drie jaar
later werd hij hoogleraar.
Bonhoeffer werd nimmer een kamer
geleerde, die ver van de werkelijkheid
zich wijdde aan zijn theologische studie.
HU wilde midden in de wereld staan met
zyn geloof, en in zijn hart brandde een
verlangen naar gemeenschap met alle
christenen. Hij werkte als vicaris te Bar
celona en gaf daarna colleges aan het
Union Theological Seminary te New York
waar hij tevens zijn eigen studie voort
zette.
Toen Hitler in 1933 de macht overnam
voelde hij weinig meer voor een univer
sitaire loopbaan, hij vertrok naar Enge
land om daar de beide gemeenten
St. Paul's en Sydenham te dienen.
Maar toch voelde hij zich verantwoorde-
lijk voor zijn eigen land. Met grote be
zorgdheid zag hij een ontwikkeling zich
openbaren die geheel en al in strijd was
met de ethiek van de Bijbel. Hij keerde
terug naar Duitsland en werd leider van
het seminarium voor predikanten der
Belijdende Kerk in Pommeren, dat in
1940 op orde
de nazi's werd gesloten,
CHRISTEN
In één enkele alinea staan zo de fei
ten van zijn leven opge
tekend. maar openbaren
ze ons ook iets van zijn
brandend hart. van zijn
verlangen naar contact
met Christenen in andere
landen? In een tijd waar
in het nationalisme hoog
tij vierde in Europa voel
de hij zich In de eerste
plaats christen In een
voorwoord tot zijn boekje
„Leven met elkander"
staat: ..De laatste jaren
voor de oorlog was
Bonhoeffer zeer
zaam in de Oecumeni
sche Beweging". Bonhoef
fer evenwel één van de mannen ge
weest. die 1943 het jaar waarin zowel
de wereldraad a1-. de Internationale
Raad V8n christelijke kerken gesticht
werd mogelijk maakten. Hij zocht geen
suoerkerk, hij zocht geen organisatie, hij
wilde leven uit de werkelilkheld van de
eenheid van alle waarachtige gelovigen
in Christus en daarom moest hij wel de
gemeenschap zoeken, die in Christus
werkelijkheid is.
Bonhoeffer is moeilijk theologisch er
gens onder te brengen. Zelf roemt hij
zich eens ..modern", maar denk dan
niet aan vrijzinnig. Hij wordt door vrij-
zinnieen en orthodoxen gewaardeerd. Hij
was te ..grenzenloos" om orthodox te
zijn, te begrensd om vrijzinnig te zijn.
Hii was te z°e* bewogen over de we
reld om zich thuis te voelen in een ver
starde k»rk; hij was te zeer een chris
ten om door de wereld te worden aan
vaard. Zijn leven deed het geweten der
nazi's spreken, maar ook het hart van
de kerk onrustig kloppen. Hii was een
aanklacht en daarom moest hij vérdwij-
OP LAUWEREN
GEVANGEN
Op 5 april 1943 wordt hij gevangen ge-
>men en in een cel alleen opgesloten.
Zelf meent hij at het slechts van korte
duur zal zijn. want hij is zich geen
schuld bewust, maar het duurt lang, de
gevangenschap eindigt met de gal? op
9 april 1945. De Duitse machtshebbers
voelden terecht dat Bonhoeffer door zijn
christendom het (Duitse volk zcu beïn
vloeden Van zijn gevangenis uit
schrijft hij brieven. Hij is er de man
niet naar om stil te zitten en hij stu
deert verder. De brieven zijn na de oor
log gebundeld en uitgegeven onder de
titel .Verzet en overgave" Ze zijn het
lezen waard. Geen verslagen man
spreekt, geen mens die worstelt met het
„waarom?". Er wordt ons geen gebalde
vuist tesen de hemel beschreven. Er
staat zelfs niets van zelfmedelijden ge
drukt in het wit tussen de regels. Op
9 maart 1944 schrijft hij: „Ik verzet
me er innerlijk tegen, als ik in brieven
uitingen lees over mijn „lijden". Ik
vind dat profanatie. Je mag zulke din
gen niet dramatiser^i. Het is voor mij
de grote vraag, of ik meer „lijd" dan
jij of dan de meeste mensen tegenwoor
dig". Er is «een zoeken naar de ver
borgen dingen Gods. „Onverbiddelijk
sta ik tegenover bepaalde onjuiste ver
klaringen van die nood, die ook wel als
troost zijn bedoeld, maar helemaal geen
troost zijn. Ik verklaar de nood hele
maal niet en meen. dat dit voor het
begin het beste is en volkomen te ver
antwoorden" O, Ik weet wel, Bonhoef
fer is geen supermens door hei geloof.
Leven met
elkaar
„Alice", de plotseling opgedoken -J**0 d°P"- ZiJ d^0p'
profetes in Noord-Rhodeslë, steelt
de bekeerlingen van de zending
en heeft het werk van de chris
telijke kerk in het Lubwa-district
bijna verlamd. Dit rapport werd
in de jaarlijkse synode van de
Schotse Kerk bekendgemaakt.
volgclingcr
Hervormd of
Gereformeerd
In 1938 schreef Dietrich I
Bonhoeffer in het boekje
Leven met elkander":
„Het is voor de christen j
niet vanzelfsprekend, dat j
hij onder christenen mag
leven Daarom
hoort ook de christen i
te verkeren in de veilige
beschutting van het kloosterleven, maar midden onder de vijanden.
Daar heeft hij zijn taak en zijn werk. En later in datzelfde geschrift:
„Wie niet alleen kan zijn, moet oppassen voor de gemeenschap!"
Bonhoeffer heeft bewezen dat hij alleen kon zijn en juist daarom
had de gemeenschap zo'n grote waarde. Uit al zijn brieven ademt het
feit dat hij behoefte had aan geestelijke gemeenschap. Daarom kon
hij ook schrijven: „Wie geen deel heeft aan de gemeenschap moet
oppassen voor het alleen zijn!"
Bij het schrijven zal hij wel nimmer beseft hebben dat hij zelf
de waarde en werkelijkheid van deze regels nog eens zou moeten
bewijzen! Voor iedere christen is dit boekje waardevol, en het hoofd
stuk „De dag alleen" zou ik iedereen willen aanraden te lezen.'
..Alice" heeft een nieuwe cultus ge
sticht. Eigenlijk heet deze 32-jarlge
vrouw Lcnshina Mulenga, maar de an
dere naam is gemakkelijker uit te spre
ken. Ze beweert dat ze persoonlijk con
tact met God heeft. De zendelingen zijn
door de geweldige aanhang, die zij zich
in enkele maanden ttjds gevormd heeft,
volkomen uit het velA geslagen. Binnen
de twaalf maanden slaagde ze er ln
60.000 mensen tot zich te trekken.
Deze vrouw woont in het dorpje Ka-
somo. Volgens haar eigen woorden is
ze overleden, maar wilde God haar niet
in de hemel binnen laten, omdat Hij nog
een taak voor haar op aarde had. Daar
om verzocht HU haar naar de aarde terug
te keren om de menaen te leren hun tove-
rUen op te geven en zich van hun zonden
te bekeren. Volgens Alice heeft God haar
verteld, dat er twee boeken zUn, één
voor de blanken en één voor de kleur
lingen. Het laatste boek is het enig Juiste.
Lenshina heeft geen interesse voor het
Nieuwe Testament, dat is slechts een
schuwelljk is in de gevangenis, „dat de
afgrijselijke beelden ine vaak tot in de
nacht vervolgen en dat ik ze alleen
te boven kom door het opzeggen
van ontelbare liederen". Maar ondanks
zijn omstandigheden vindt hij kracht,
het meest wel uit een dagelijkse ge
meenschap met God door bijbelstudie.
Nauwelijks een half jaar na zijn eerste
MODERNE MENS
t meest verwonderlijke is wel dat
hij zich tot op het laatst blijft bezinnen
op de taak van de kerk tegenover de
In e»n tijd waarin d» kerk van Euro
pa vrij algemeen op zijn lauweren rust
te en van apostolalre bewogenheid
slechts sprake scheen te zijn in de krin
gen van de Oxford Beweging, dacht hij
na over de taak van de kefk in een
van Christus vervreemde wereld. Vol
gens prof. Miskotte had Dietrich Bon
hoeffer een volkomen eigen opvatting.
In onze dagen horen we vaak spreken,
over de „vierde mens". De uitdrukking
komt uit de provisiekast van de evolu
tietheorie. De „eerste mens" was dan
de gorilla-achtige oermens, die met zijn
knots in preahlstorische bossen jaagde.
Uit hem werd de tweede mens geboren
die zich boog voor de goden, daaruit ge
nereerde de christelijke mens en na
hem kwam de nachristelijke mens. Deze
vierde mens, heeft ontdekt dat de hemel
leeg is en de hel een fabel. Bonhoeffer
is veel bezig geweest met deze mens.
Hij gelooft niet dat deze mens op geen
enkel appèl meer zou kunnen antwoor
den. Hij gelooft echter wel dat de kerk
op deze mens moet toekomen met een
..xeligionsloses Christentum" een gods
dienstloos christendom. Hij bedoelde
daarmede dat vele vormen en leerstel
lingen die in de loop der eeuwen tot
het christendom zijn gaan behoren de
mens in de weg kunnen staan en dat
De Achterkant
moderne mens, Nauwelijks een half jaar
voor zijn dood schrijft hij nog aan een
vriend: „Wij moeten de kerk uit haar
verstarring bevrijden. We hebben een
frisse wind ncdig" en stuurt hem dan
een inhoudsopgave voor een verhande
ling waarin hij een inventarisatie op
maakt van het christendom en vraagt
naar het werkelijk wezen van het ge
loof. Ook in deze studie blijkt weer zijn
zoeken naar een godsdienstloos chris
tendom zoals hij eerder reeds schreef:
„Een christen is geen religieus mens.
maar een eenvoudig mens. zoals Je
zusHij vertelt dan dat hij eens een
Fransman ontmoette, die hem vertelde
dat hij een heilige wilde worden. Daar
stelde hij tegenover dat hij wilde leren
geloven. „Heel lang heb
ik het enorme verschil
daartussen helemaal niet
begrepen. Ik was van me
ning dat ik kon leren
geloven, als ik probeerde
een soort van heilig leven
te voerenLater merk
te ik dan dat je eerst
leert geloven. Als je het
volkomen hebt opgegeven
iets uit Jezelf te maken
of het nu een heilige is
of een bekeerde zondaar".
(Deze zin heeft wel een
heel ongelukkige punc
tuatie!)
ZUn brieven aan vrienden geschreven
zijn waardevol In de marge zullen w»
soms vraagtekens plaatsen, of zelfs een
„neen", maar juist in onze tijd nu wij
weer meer ons gaan bezinnen op onze
taak in de wereld moeten wij kennis
nemen van deze man die bij het laatste
bekende afscheid kon zeggen: „Dit is
het einde voor mij het begin van het
leven".
Lev«
met elkanc
Dietrich Bon-
Een nieuwe grondwet maakt
ïen land nog geen democratisch
land, ontdekte dr. Ambedkar in
India. Hij was één van de juristen
die aan de grondwet van het vrije
land hebben gewerkt en hij was
-ie belangrijkste voorvechter van
de afschaffing van het kastesys-
eem.
De grondwettelUke bepalingen die hij
heeft ontworpen hebben er inderdaad
toe geleid om het kastesysteem van
priesters, soldaten, kooplui en paria's
bij de wet te verbieden. Maar de wet
werkte niet. omdat het kastesysteem
tot het hart vin het Hindoeïsme be
hoort. De Hindoes mogen zich dan
moderner gaan gedragen, hun gods
dienst ls niet veranderd.
Dr. Ambedkar heeft begrepen, dat hij
nimmer de paria'» vrij zal krijgen als
er niet iets anders gebeurt en hij
heeft zijn eerste grote stap daartoe
ondernomen. Terwijl de Hindoes met
alle macht bezig zijn om bekeerlingen
tot het christendom terug te winnen
en zij er zelfs in geslaagd zijn in een
als massaal aangekondigde bekerings
samenkomst enkelen tot de oude go
den terug te leiden, heeft dr. Ambed
kar vorige maand een massasamen
komst gehouden in Nagpur waar hij
200.000 vroegere paria's van Hin
doeïsme naar het Boedisme leidde.
Het is de vraag wat deze bekeringen
zullen uitwerken, maar bovenal vraagt
men zich ahoe de Hindoes zullen rea
geren tegen deze massale bekerings
actie.
Brengt interplanetair verkeer voor de kerk
nieuwe verantwoordelijkheden
Een pater heeft voor enkele dollars alvast een stuk grond op de
maan gekocht om er een kapel te bouwen. Hij is blijkbaar onder de
indruk gekomen van de artikelen, die de laatste maanden in de
kranten zijn verschenen, en hij wil op tijd klaar zijn. Heel binnenkort
zullen de eerste raketten vol muizen en apen vertrekken, die als
eerste landingstroepen de maan landingsrijp moeten maken. Als de
mensen volgen zullen zij onmiddellijk een kapel moeten hebben om
gelijk de „pelgrimsvaders" in de Verenigde Staten hun dank te
kunnen uiten.
„Voorbarig-'" vraagt dr K. J. Kraan
in Horizon, Zelotisme? Neen ik houd
van die pater, want als we nog eens
een reis zullen maken naar de maan
of naar Mars, dan zullen we ook daar
de God en Vader van Christus willen
aanbidden, die alle evoluties van het
heelal trouwelijk leidt."
Dit wil trouwens niet zeggen dat al
le Rooms Katholieken het op dit punt
eens zijn Dr. Michael Schmaus,
fessor in de Katholieke dogmatiek
de Universiteit van Miinchcn heeft
klaard, dat er niets in de Christelijke
leer is, dat ons noopt het bestaan
buiten-aardse wezens te ontker
Christus'is ongetwijfeld hün hoofd,
volgens PauluS Is Hij hét Hoofd
het heelal. Maar „de Vraag blijft open
of Hij ook de betekenis van Verlosser
voor hen heeft. Dat hangt op zijn beurt
weer af van de vraag of déze redelij
ke schepselen gezondigd hebben en of
zij, gelijk de mensheid, verlossing be-
De Jezuïet Vader Antonio Meesinco.
redacteur van Civlita Cattolica, zegt
„dat de kwestie van een eventuele mis-
slonarle werkzaamheid onder de bewo
ners van andere planeten om twee kar
dinale vragen draait: ten eerste of er
geestelijk en physisch menselijk leven
op de planeten is en ten tweede of de
bewoners nog in de oorspronkclüke
van genade verkeren, of in zonde ge
vallen zijn."
Vader Agostino Gemelli. rector van
de Katholieke Universiteit van Milaan,
ontkent de mogelijkheid van leven bui
ten de aarde Hij getuigt: „Als God
mensen op andere planeten geschapen
had. zouden deze mensen niet van
Adam afstammen, en zou men niet ir.
staat zijn de logica van het goddelijke
plan tot redding van de mens te ver-
NIET VERDER
Al met al zijn we dus nog niet bar
veel verder. Er bestaat geen vaste
rooms katholieke opvatting over deze
problemen. Of we al kunnen spreken
van een nieuwe „Mars-dogmatiek" bij
de protestanten is de vraag Nog maar
heel weinigen hebben zich aan deze ne
telige vraag gewaagd.
Wel wiist dr. Kraan op de Zeven
de Dag Adventisten, die hun oordeel
hebben uitgewerkt in een artikel in het
Amerikaanse blad Signs of The Times.
Het artikel stelt de vraag of we, nu
De Nederlandse Gereformeerde Jeugd
raad heeft besloten met ingang van
januari 1967 een nieuwe periodiek uit te
Een beeldhouwer der oudheid kreet geVen onder de titel „Lees!" Dit orgaan
ia zyn atelier bezoek i an een vriend, zal vooral ten dienste staan van de lei-
Deze zog. dat Je kunstenaar, die bezig dende personen in de jeugdorganisatie»
uns met het uithouwen van een beeld,jen in hot jeugdzorgwerk Dc inhoud be-
grote zorg besteedde aan de achterkantstait uit korte en duidelijke besprekin-
gen van belangrijke binnen- en buiten-
aarom landse uitgaven, die steun kunnen bie-
die onwillekeurig b\j hem opkwam. Jtet den aan de le)der8 ,n he, jeugdwerk,
beeld is toch bestemd om in een ms lel voorlopig zal het tijdschrift drie maal
worden geplaatst en dan ziet immers jaar verschijnen. Redactie: prof. dr.
niemand de achterzijde„Inderdaad", ir. H. van Rlessen, ds. J. M. van Krim-
antwoordde de beeldhouwer, M mensen i pen en Ad. Kuiper; deze heren worden
zien die kant niet. maar die zien de< bijgestaan door een uitgebreid aantal
deskundige medewerkers.
(Da Christen) Centraal weekblad,
Waarschijnlijk is er niemand zo goed op de hoogte van
kerkelijke zaken als de heer W. C. F. Scheps, die onlangs zijn
veertigjarig jubileum vierde Zijn laatste nummer van „Kerk
nieuws" stond vol felicitaties, maar de aardigste gelukwens
schreef Zwier in een Kampei krant:
En nou kump 't, want ik mut
bi'j disse gelegeneid een olde
vrind t'an mien in 'l zunnegien
zetten Jullie zullen em niet alle-
moale kunnen, bealve de dome-
neers. Want deur ef ie dageluks
mee le maken.
Overal weur veule domeneers
bi'j mek are bin op de Skooldag.
of op de Synode of zo deur
ku'j em vinden. IJ U klein van
stuk. ef prn grote mond, kent
meer biebelteksten as alle Kam
per domeneers in ttomtip jeur
neudig e'm ummr meditaties in
de krante van Gnrriet Jan te
skrieven. en ie hiet: SKEPS.
Ik mut mien vrind en kelega
Skeps ier eempies in de zunne
zetten, want ij luv al veertig jeur
mee in 't krantevak. Eerst gewoon,
en toen allenio veur karkelukke
zaken. Det wil zeggen det ie nou
van elke domenerr in Nederland
kan zeggen oe as ie fn de leer
stiet (zuver of minder zuver),
oeveule centen as ie in de zak ef.
as zien vrouwe ze der teminóte
met uutaald ef, en of ie nog eur
op de kop ef.
Varders is mien kelega en vrind
Skeps een beste man met een
stichteluk woord veur iederene
(dus ook veur mienj weura'j of
en toe machtig umme kunnen
lachen (en del ku'j tegenswoor-
dig niet van iederene zeggen), en
varders in 't bestuur van de
christelukke drankbestrijding. Een
tied lang zo'j det an zien neuze
niet zeggen, maar det is weer
overebeterd.
Al met al zeg ik van disse
olaasse of: Arteluk efilseteerd
kelega! Da'j ze nog maar lang
maggen lussen (ik beduul oe we-
derpartijders) en da'j nog maar
veule domeneers onder 't Kark-
nieuws maggen drukken!"
Wie 't niet begriepen kan, mut
maar ies in^aamp'n koom'n.
binnenkort de mogelijkheid zich schijnt
voor te doen van reizen naar plane
ten. een nieuwe zendingsorganisatie zul
len moeten gaan opbouwen, om deze
zending te gaan bedrijven.
Het blad geeft dan zeven punten weer
en komt tot de conclusie, dat het zen
dingsbevel voor de aarde van kracht
is, en dus niet voor de zending op
Mars zal behoeven te gelden. In het
kort geven we de punten weer:
1. In Jesaja 45 18 wordt gespro
ken over de grondvesting der
aarde. Van de hemelen wordt
niets gezegd en dus, daar Gpd
geen God van chaos is, moeten
we wel aannemen dat Hij de
andere planeten niet onbewoond
gelaten heeft.
2. De Satan, de grote draak, werd
op de aarde geworpen en zijr
activiteiten zijn tot de aarde be
perkt
3. Christus kwam op aarde leven en
dat bewijst dat er dus sléchts
een plaats was, waar zich moei
lijkheden voordeden.
4. Christus spreekt zelf in ^.ucas
15 van slechts één verloren
schaap, penning en zoon en dus
is er slechts één verloren wereld.
i. Het Evangelie zal in de geheli
wereld gepredikt moeten worden
en niets wordt gezegd van het
heelal.
Wel zullen er bezoeken zijn aan
andere planeten want de 144.000
zullen het Lam volgen, waar HU
ook gaat en als Hij dus de pla
neten bezoekt, zullen zU ook met
Hem gaan.
CURIOSITEIT
We geven deze gedachten maar door
oor curiositeit. Terwijl, het werk
arde nog lang niet klaar 1», zitten
wijdt zelfs een heel gedeelte aan deze
zeven punten, omdat zij uitgaan
wat niet ln de Bijbel staat en ze doen
nem denken aan het oude trucje
te bewijzen dat 2 gelijk is aan
Immers 22 is 1—1 of we mogen ook
schrijven 2 (11) dan mogen we beide
kanten van dc vergelijking delen door
(11) en de uitkomst ls 2 is 1.
De fout zit natuurlUk in het feit dat
we de nul in de berekening gaan ge
bruiken. waardoor we tot een volko
men verkeerde conclusie komen. Zo de
den ook de Zevende Dag Adventis
ten. Dr. Kraan schrijft dan in zijn ar
tikel:
CONCLUSIE
Onze Conclusie is. dat vooralsnog de
theologie de kwestie van ev. missies
naar Mars enz. maar geheel open moet
laten, eenvoudig omdat de -Bijbal deze
kwestie geheel openlaat.
Christenmensen zijn soms wat bang
uitgevallen en ik kan me voorstellen,
dat we wel eens even benauwd on
kunnen afvragen, of de Bijbel nog wv*
houdbaar zal blijken, als er mensen
als wij op één of andere satélliet zou
den zijn en wij met hen zouden spre
ken pver God en over onze Christus.
Ik voor mij ben daar niets bevreesd
voor. Het lijkt mij alleen verbazend in
teressant. want wie ze ook mogen we
zen, zc zijn in elk geval schepselen van
dezelfde God' De Bijbel heeft niets van
de feiten te vrezen want alle feiten
zijn paragrafen in het ene dagboek van
de Ene God, die hemel en aarde ge
maakt heeft Er ls niets dat buiten zijn
Journaal valt en van dat journaal is
dc Bijbel het voor ons bestemd excerpt.
In het excerpt stsat lang niet alles,
maar niets in het hele boek der heel-
alhistorie is met het excerpt in strijd.
En wij sluiten ons dssr maar bij aan,
hoewel we persoonlijk van mening zijn
dat het „helr van de hemel" de ater-
ren het gebied Is vsn hpt „hglr van
God" (de engelen).
gduizend dopelingen denken I Zojuist kreeg ik nog eens de kroniek
schreef in Bezinning naar aanleiding
!van do Nieuw Guinea-kwcstie Hij
6e/i?^Vnn.n™0,fSErm?fJ dl!
de overdenking waard zijn:
„Bij de gereformeerden is de kerk in
stelt, is zU toch een groot gevaar voor i de eerste plaats de gemeenschap der
h..r volgelingen Men geloo,,. dn. G„d S
tot haar spreekt door een vreemd flui- kerk de gemeenschap dergenen.
tend geluid. Zendelingen die hun ogen
open hielden, toen haar volgelingen met
gebogen hoofd cn gesloten ogen het spi e-
God stonden af te wachten, za
gen haar achter een boom verdwUnen en
op een klein instrument blazen De
kleurlingen zUn erg onder de indruk
van haar persoonlUk „contact
De duizenden volgelingen komen van
heinde en ver om deze valse profetes te
horen en ze heeft ze reeds zover ge
kregen dat zU eigen kerken gaan beu-
Verlos ons van
die erfenis!
de Here Jezus santen
zijn cn dan het hele historische leven
In dit samenzijn met hun Heiland
doorleven, om speciaal kei kclijk-gc-
tuigend. te staan in dc wereld. Men
kan zoggen dat dit verschil van op-
vatting le herleiden is tot een ver
schil In formulering, een verschil in
terminologie. Het lijkt mij toe dat het
veel meer ls dan een verschil In Hg-
ging He: is een verschil in theologie
omtrent de kerk
Verlaten
Op een klelna begraafplaats na>«st de
Engelse kerk van Fatcgarh in India 1-g-
gen een aantal Engelsen. Amerikanen cn
bewoners uit India begraven. Een enkel
S raven opge-
in het mar-
VERLATEN. Er staat
enkele naam boven de lichamen.
De mensen zijn tijdens een opstand om
gekomen, cn hebben nimmer hulp gehad
van d. buitenwereld. De lichamen die
gevonden werden waren van onbeken
den Zij werdan ln de steek gelaten.
monument is boven h
richt, met slechts éénv
mer gebeiteld:
Vijftig jaren geleden zo lezen we
ln de kerkbode van Middelburg had i
men hier in Middelburg drie kerken. A, j ont grafschrift kunnen we ook boven de
~-1" J ruines van Hongarije oprichten. We
De A-
Gasthuiskerk, de B-mensen in de oude
Hofpleinkerk en de C-mensen in dc Noor-
derkerk.
men mij vertelde, was er ln dc
NoOrderkerk altijd iets, wat in die an
dere kerken niet werd aangetroffen, laat
Ik dat noemen een zekere „opgewekt
heid". Dat viel zo maar te constateren
(Waarschijnlijk als gevolg hiervan dat
de grote doleantie-leider, dr. Abraham
Kuyper, er zich eens over heeft uitge
sproken het helemaal niet erg te vin
den dat vóór dc aanvang vBn de dienst
met buurman of buurvrouw oen kort ge
sprek wordt gevoerd)
De erfenis zou ik willen zeggen is
»n vader op zoon en van moeder op
dochter overgegaan. We zitten nog steeds
met die erfenis Daar zou de kerkeraad
hebben geld ingezameld
Wij hebben ons land opengesteld voor
vluchtelingen. Maar wij konden niets
doen vuur do strUdendcn. Nimmer werd
de ontzetting van het woord ..mach
teloos" zo gevoeld als in dc afgelopen
weken. Nimmer voelden we een diepe
re afschuw dan voor „Judas" Kadar
en zijn moordende Mongolen, gestuurd
door dc Pilntus van het Kremlin.
Hoe kan God dit toelaten? God heeft het
zelf doorgemaakt. Jezus Christus werd
verraden, laaghartig mishandeld, ver
moord door Romeinse benden. HIJ ls
geen vreemdeling in Boedapest.
Maar toen Pilatps zijn avondpunch dronk
om zijn zenuwen te kalmeren, toen de
Schriftgeleerden opgelucht naar huis
gingen omdat zc hun baantjes hadden
behouden, stortte de hel in en brak
Fraai it het interieur tan de oude Hervormde kerk le Oterschic.
De grote evangelisatiecampagne
van dr. Billy Graham in New
York is begonnen, ook al wordt
de eerste openbare samenkomst
pas in mei van het volgend jaar
gehouden. Tijdens een diner,
waarbij meer dan 1000 belangrijke
figuren uit de zakenwereld en van
de pers aanzaten, heeft dr.
Graham gezegd: Wij komen heus
niet naar New York met het
grandioze idee dat wij de stad
eens even zullen bekeren, hoewel
Kerk van Zuid-India
groeit
Het dagelijks bestuur van de synode
van de Kerk van Zutd-lndia heeft na
stemming besloten ln te gaan op het ver
zoek van de Christelijke tAnglicaanse)
Kerk ln Trivandrum. lid te worden van
de Kerk van Zuid-India. Hierdoor wordt
een groep Anglicaanse gemeenten in
Travancore-Cochin, die nog geen lid wa»
van dc Kerk van Zuid-India, hierin opge
nomen. De Kerk van Zuid-India werd in
1947 opgericht en omvat nu Anglicaanse.
Methodistische. Presbyteriaanse. Gere
formeerde en Congregationalistische
kerkelijke lichamen.
(Belijden én Beleven).
wij wel het evangelie bezitten,
dat Gods dynamiet in zich heeft
om New York totaal te verande
ren, zoals het eens de Romeinse
wereld veranderd heeft.
Het huidig geestelijk ontwaken, vervolg
de hij. is vrijwel geheel aan New
York voorbij gegaan. Slechts twee a
drie procent vsn de Inwoners gant
met cnlae regelmaat naar dc kerk
.Het behoeft dan ook ln het geheel
geen verbazing te wekken, dat de stad
in de ogen van velen volkomen ma
terialistisch Ingesteld ls".
Het diner werd georganiseerd door
het werkcomité om de evangelist voor
te stellen aan de belangrijkste figu
ren van de stad. Onder de aanwezi
gen waren onder andere John D.
Rockefeller II cn William Randolph
Hearst Jr., één van de belangrijkste
namen uit de krantenwereld.
Van over de gehele wereld stromen
blijken van belangstelling binnen. In
h'-t verleden sijn slechts twee evan
gelisten er in geslaagd in New York
een campagne te beleggen, die eni
germate Invloed op het leven vsn de
stad uitoefende.
Aan deze campagne zullen acht buiten
landse predikanten hun medewer-
kina verlenen om in speciale bijeen
komsten van vorsohlllende nationale
groepen te spreken. De campagne zal
midden mei beginnen en voorlopig
acht weken duren, maar het comité
beeft de zaal voer bijna een half
jaar gahuurd.