WERKEN VAN BACH IN DE ARCHIEF-SERIE VAN DEN u n textiel-ontwerper en drukker Gejaagd door de liefde Cultureel venster twee stalles KUNSTSCHILDERS ZONDAGSBLAD ZATERDAG 10 NOVEMBER 1956 Bij een bezoek aan de textielontwerper en drukker Jan van den Bergh in Seheveningen krijgen we licht een gevoel van heimwee naar de tijd, dat ambachtslieden nog in gilden onder gebracht waren. Kigrnlijk kunnen we de persoon van Jan van den Bergh als vakman maar op één manier en heel in het kort kwalificeren nl. als meesterdrukker, een titel welke men geeft aan iemand, die liefde heeft voor zijn vak en dit naar alle kanten beheerst. Dat dit vak veelzijdig is, veel moeilijkheden heeft, maar ook mogelijkheden biedt constateren we, wanneer we hem op zijn atelier „*t Seghel" bezig zien en het verloop van de werkzaamheden volgen. Heel anders ligt hc-t bij deze eenhng. die denkt in textiel, die bij het ontwerpen als het ware de stof met zijn vingers l ja- verhouding tot de fabriek drukt. Tenslotte rest ons nog de vraag: Waar lig.*, nu de belang rijkheid van dergelijke stoffen, renlange ervaring weet, dat hij ken. Deze ligt aan de ene kant ze op zijn textiel kan bereiken. Zelf brengt hij dan zijn önt- werp over op het met zijdegaas bespannen raam. al naar de aard van het ontwerp, dus het door hem gedachte eindresul- rerper van een taat, doet hij hier een keuze uit hierin, dat een atelier als Seghel" de mogelijkheden biedt, dat zij, die hun woning een uitgesproken exclusief karakter willen geven, hier op bestel ling een gering aantal meters stof voor gordijnen en bekle de eerder genoemde mogelijk- ding kunnen verkrijgen. Maar hoeveelheid pa- heden als snijfilmfotografie, belangrijker nog zijn deze stof- tronen. Daarvoor of direk.:e beschildering. Met ten en hun maker voor de ar- zijn zijn creaties de te zorgvuldig op gezet. en komen zij slechts na lang wikken en wegen gen, en veel verande- verstevigende laklaag chitekten en binnenhuisarchi- maakt hij volgens zijn persoon- tekten. die voor hun bouwwer- lijk voelen thans nog scherpere inder scherpe omlij: inrichtingen bekleding en gordijnstoffen nodig hebben, welke aansluiten bij de aard Iedere volgende van hun werk. Deze zullen zich wenden tot de ontwerper-hand drukker en hem vragen zijn creatief en druktechnisch ver mogen in dienst te stellen van hun spciale eisen. Evenzo kun nen kerken, scholen en sche pen, bank- en kantoorgebouwen eindresultaat Kerk persoonlijk IlunJ ruimten ieder naar hun .s, wat bi, een fabriKsprodukt aar,d °P ecn verantwoorde wy- gewenste effekten nog te verhogen, bewerking van drukken tot de de laatste fase van ontwikkelen zal hij verrichten volgens zijn visie. king collectie toege voegd te worden, persoonlijki Het behoeft ons dan ook niet te verwonderen, dat de verschillende dessins, welke in de loop der jaren behoorhfk^anbal !V/. uitgegroeid zijn. reeds vijf jaar PERSOONLIJK KARAKTER Begrijpelijk is. dat ook het personen elk' volgens opgezet d« het 'Sn V zonder' K"™ 'MJUI t worden zonder iets van hun waarde ingeboet te hebben Naast de kwaliteit van alleen-maar het d£ne„ te zorgen, da', bel "eind" produkt gaaf zonder fout of vlek is. Ook Jan van den Bergh wee.*, ons met een betrekkelijk klei ne outillage, welke hijzelf ont- ontwerp heeft dit wierp en steeds meer perfec- nog een andere tionneerde, door zijn zorgvul- dat digheid en liefde voor het vak Jfde een produkt voor te leggen, dat wijze bewerkt worden als het diezelfde eigen schappen bezit. p—B.eigen wijze wil laten inrichten. ARIE VERMEER Gedeelte van een stof, opga- houivd uit verschillende vier kanten en rechthoeken van ver schillende kleur, u-elke lap op groter formaat gezien toch een opmerkelijk rustig effect sor- I TITGAANDE van zijn ontwerp wordt volgens zyn aanwij zingen een houten of metalen •panraam gemaakt*.. Dit raam wordt door Jan van den Bergh werP ma met zijdegaas bespannen, hetzelfde waarna hij zijn ontwerp hier- ontwerp fabrieksprodukt, dan treffen hier, waar de eenling aan het Afgezien nog werk is, een veel persoonlijker het artistiek peil noot. De fabrikant laat een door belichting, dus fotogra- t fisch. door smjfilm waarin dus de te bedrukken delen gesne den worden uit een filmlaag. hiermede toch zijn taak eigenlijk afgelopen zijn. Dan komen na goedkeuring van het ontwerp door de welke op het zydegaas geplakt brieksdirekt e stuk Precies volgens opgezet sche ma gaan anderen thans aan rvolgens ont wikkelen. etc. tot er duizenden karakter heeft en nog eens duizenden meters dit altijd behoudt bewerkte stof vervaardigd zijn. nodig om de fabriek draaiende te kunnen houden. wordt of door direkt het werp met een lak op de zijde te schilderen, waarbij dan de uitgespaarde gedeelten later de verf doorlaten, die op de tex tiel overgebracht moet wor den Om het zijdegaas nog te dere redenen, niet mogelijk versterken. bTfDgt ^U. 0p niet te bedrukken gedeelten nog een laklaag aan. Opge merkt zij nog, dat bij een ont werp in verschillende kleuren het drukken! iedere kleur een apart raam vraagt. Nu volg,*, de bereiding van de verf. welke wonderlijk genoeg op waterbasis wordt gemaakt, doch na ontwikkeling volkomen kleur- en wasecht is. De stof wordt op een meterslange ta fel gespannen, waarop het raam komt te liggen, dat van opstaande kanten is voorzien, om de hierop gegoten verf bin nen haar grenzen te houden. Mo' een rubberrakel wordt de verf uitgestreken, waarbij de onbewerkte gedeelten van het zijdegaas kleur doorlaten en deze op de stof overbrengen. Met verwarmingslampen wor den direkt 'hierna de bedrukte Qeen aanwijzigingen gedeelten gedroogd, waarna de kleuren met chemische stoffen ontwikkeld worden. Door nog een aantal chemi sche bewerkingen wordt de stof nu gespoeld en de kleur geneu traliseerd. waarna ze door ko kende zepen wasecht gemaakt wordt. Tenslotte krijgt de stof een finishing touch om haar soepel te houden en wordt ze op span- ramen gedroogd, resp. door ka landers gewalst om haar de oorspronkelijke glans terug te geven. komen we, neer we de werk- ken. Stel da, d„ op niveau ligt als een wiens atelier een van Jan van den Bergh combinatie van werkplaats, labo ratorium en kan toor is, op de voet volgen tot de conclusie, dat èn door gebruik van de beste grond stoffen èn door zijn grote zorg voor ieder aspect van het werk, de kwaliteit van zijn stoffen zo niet even hoog als het fabrieksprodukt ligt, dan er zeker bovenuit komt, het ontwerp een veel exclusiever stuk de verschillende specialisten aan bod. De kolorist gaat zijn kleuren maken en probeert ze aan tt passen, aan die welke de ontwerper opgezet heeft. Is het, hetzij om technische door het veel ge ringer aantal i ters. dat hy HEGEL de Duitse denker TN DE SERIE „Hoofdfiguren van het Menselijk Denken" is nu ook een Inleiding tot het denken van Hegel verschenen en wel van de hand van J. V. Meininger. Deze 'reeks telt nu reeds ongeveer twin tig deeltjes en wordt nog steeds voortgezet. De Uitgeverij Bom N.V., AssenAmsterdam, heeft met deze serie een goede greep gedaan. Natuurlijk is het onmoge lijk in zulk een beknopt werkje aan de behandelde figuren recht te doen wedervaren, maar aan de andere kant moet men toch er kennen. dat de auteurs er over het algemeen in geslaagd zijn de lezer een totaalbeeld van de den ker in kwestie te geven, met me nige karakteristieke trek op de koop ioe. Een moeilijker figuur dan Hegel is bij zulk een beper king nauwelijks denkbaar, of het zou Heidegger moeten zijn. Boven al wordt intieme kennis van het werk van de behandelde denker vereist. Welnu, het onderhavige boekje, dat er eerlijk voor uit komt enige inspanning van de le zer te eisen, geeft de lezer inder daad een algemene indruk van het formaat van de 19e eeuwse Duit se denker en van zijn wijze van filosoferen. En aangezien in de wijsbegeerte de grote denkers' wel iswaar komen en gaan. maar op een of andere wijze hun woord blijven meespreken, is het goed. dat aan een breed publiek in het kort wordt verteld, wie Hegel was. wat hem bezielde en hoe hij hen die na hem kwamen heeft beïn vloed. een invloed, die heden ten dage nog niet is uitgewerkt. VIA NAALD £N IM.AAÏ Over de juiste vertolking van de werken van Joh. Seb. Bach it al heel veel geschreven en gesproken Bach heeft namelijk de uit zijn composities ge geven en in dit opricht rijn de uitvoerende kunstenaars geheel beide uitgevoerd door het Berliner aangewezen op eigen stijlgevoel. Dat men het niet altijd met el- Motettnchor. de Berliner Phil- kaar eens is. valt :e begrijpen. Dat is ook niet zo erg. maar wel harmoniker. Gunthild Wcber <so- erg is dat er meerderen rijn. die geen andere opvatting dan de Praanj, Lore Fischer 'alt'. Hel- „r derHclv. alle. „Heel 'A"VTÏ" overeenstemmend iaarmee i, Dor noem ik ortiel.eke onver- r„u (30 e„ Ung.peel- draagzaamhe-.d. Slechts als Bach m de vertolking volkomen be- plaat APM 14005'. dekt blijft onder een romantisch kleed of als de uitvoerder zich- De cantate „Es erhub sich ein If belangrijker vindt dan de componist, dan is er reden tot kri- Streit" is voor uitvoering op de tick. E* DIENENDE FUNCTIE Jan van den Bergh heeft ge toond zijn vak zowel artistiek als technisch te verstaan door zich niet alleen te laten gelden als kunstenaar, die allerlei ate lier-experimenten uithaalt op linnen, dat de wereld instuurt, om zich verder van het al of nie«t-bruikbare ervan weinig aan te trekken. Hij heeft be grepen. dat zijn werk een die nende functie heeft, dat het niet maar even moet bekoren om daarna van het toneel te verdwijnen en weer vervangen te worden door nieuwe opzien barende motieven. Hy is ook met in de eerste plaats De sierletters waarmee je het v« van mijn eenzaamheid hebt beschreven zijn alle medeklinkers uit het alfabet van myn eigen echo Ik lees geen zon ik lees geen sneeuw geen bloem ik lees geen teken ik opnieuw beginnen kan. J stilistisch Orer de zaterdagavond editie van het dagblad c buigen wij ons hoofd op zoek naar het laatste cryptogram: traar de klinkers resoneren Water in u»ijn. Offerlam. streven geweest de an Bach uitsluitend op de instrumenten uit Bach's tijd. Historisch gezien voorwaar een prachtig streven cn tevens een waarborg van een stijl- verantwoorde weergave Voor het muziekleven lijkt het me overi gens helemaal geen dwingende eis. daar de klankidealen in Bach's tijd heel anders waren dan in onze tijd Wil men dus ook de mensen van onze tijd kennis doen maken met de kunst van Bach, dan lijkt het me beter niet de beperking der oude instru menten voor te schrijven, doch onze instrumenten, waarmee de mens van deze tijd dus vertrouwd is. als overbrengers van Bach's muzikale gedachten te gebruiken Het belangrijkste is dat de stijl van Bach s kunst niet wordt ge schaad en dus een Preludium en ;ien- Fuga uit Bach's ..Wohltemperier- "an te Klavier'' op de moderne vleu gel anders klinkt dan de „Mond- scheinsonate" van Beethoven. DE DEUTSCHE GRAMMO- 2 PHON GESELLSCHAFT heeft A naast de gewone uitgave van pla- ten een special: zgn. Archiv-Pro- J duktion, welke onder artistieke P leiding staat van de zeer bekwa- A me dr Fred Hamel. In deze Ar- chief-serie wordt er naar ge streefd. de composities van oude P componisten idus niet alleen klank- Bach, maar ook van compoms'en mij is J als Schütz. Monteverdi Weck- P mann. Handel. Telemann. de y Mannheimers J de middeleeu akoestisch. „haft Bach-ca n Gunthild Weber. irhieTserie "van" de Grammopho n Geselt- nu weer de twee 's 19 en 79 op bij en opnametechnici. Voor mij is de Archief-serie het groot ste muziek-monument. dat ooit werd opgetrokken en van onschat- zelfs muziek uit bare waarde voor iedereen, die de roeg- oude muziek op volkomen verant- oorde wijze wil horen'vertolken Michaelsdag <29 september' stemd en door Bach in Leipzig ge schreven ongeveer 17251726. De orkestbezetting heeft drie trom petten. pauken, twee hobo's, hobo da caccia, strijkers cn cotinuo, terwijl de vocale partijen worden gezongen door een sopraan, een tenor, een bas en een koor. Zo als begrijpelijk gaat de tekst over de strijd van Michael tegen de draak, waarbij zowel de vreugde over de overwinning van de draak wordt bezongen, als het gebed op klinkt. dat Gods engelen ons steeds zullen vergezellen (zoals bijv. in het slotkoraal op de wijs van Ps. 43: ..Lasz dein Engel mit mir fahren"). De cantate „Gott der Hcrr ist Sonn' und Schild" is voor uitvoe ring op de Reformatiedag (31 ok tober' en door Bach in Leipzig geschreven omstreeks 1735. De orkestbezetting heeft twee hoorns, pauken, twee fluiten, twee hobo's, strijkorkest en continuo. In plaats van de tenorsolist zingt hier een altsoliste Het werk is geba seerd op de woorden van Ps. 84: 12 (berijming vers 6): ,,Want God de Heer is een zon en een schild, de Heer zal genade en eer geven; Hij zal het goede niet onthouden aan degenen die in oprechtheid wandelen'' Een der schoonste kerkcantates van Bach. Men kan zich de uitvoering niet beter voorstellen. Vier zeldzaam mooie en stijlvolle Bach-stemmen rei «wf van s°l'sten, een koor (van 76 dat ooit led®"' dat technisch volmaakt CORN. BASOSKI. qua instrumentatie Aan de hand daarvan zal xo getrouw mogelijke weergave te eigen uitvoeringen tot een hoger brengen, waarbij zoveel mogelijk artistiek gebeuren kunnen het oude instrumentarium wordt ken. geschoold, een uniek instrumen taal ensemble en een dirigent, die Bach's kunst na aan het hart ligt Hier spreekt Bach en is de subjec- it van een al te persoonlij- eergave geweken. gebruikt en de bezettingen geheel overeenstemmen met die uit de 7° ontving ik tijd waarin deze werken wer- mooi- ai S HELDER. plaat bij de mensen kwam steeds wordt uitgebreid beste werken uit vroegere tijden. Bach-cantates uitgevoerd door de beste kunste- sich ein Streit' Bach-werken, die strumentaal. Allereerst de plaat verzorgd door de beste der Herr IAE andere plaat is een orgel- opname van de blinde orga nist Helmut Walcha. die zowel het kleine orgel van de St. Jako- bi in Lübeck als het Schnitger- orgel in Cappel bespeelt Op laatstgenoemd orgel speelt Wal cha de canonische variaties over met dc het Kerstlied „Vom Himmel hoch Es erhub da komm' ich her" en de ..Fuga 79 ..Gott sopra il Magnificat" op het orgel Sonn' und Schild", in Lubeck de Partita over het De alt Lore Fischer zingt in de Bach-cantate „Gott der Herr ist Sonn' und Schild" bijzonder mooi de alt-aria in de D.G.G.- opname. TF/-ANNEER men het zeer W luxueus uit^voerde Duitse passiekoraal „Sei gegrüszet, Jesu gütig" (30 cm langspeelplaat APM 14030). Wat doet Walcha met deze or gelwerken? Zij die menen dat Walcha's spel koud of verstard is, vergissen zich toch wel heel erg als ze deze plaat horen. Hier is een sprankeling en een barok ke beweeglijkheid, die volmaakt past in de tijd van Bach. In de registratie heeft Walcha gezocht naar een helder en doorzichtig klankbeeld, waarbij hij vanzelf sprekend geholpen werd door de oude disposities op beide orgels. Zelfs een tfemulant schuwde Walcha niet in de canonische va riaties ..Vom Himmel hoch". Dat is echter geen vrijbrief voor alle organisten om de tremulant bij Bach te trekken, want er zijn maar weinig goede tremulanten op de wereld en er zijn ook maar weinig organisten, die precies we ten wanneer zij een tremulant kunnen gebruiken. Walcha heeft op dit instrument een goede tre mulant en het gebruik hiervan is stilistisch volkomen verantwoord. Het geheel is een rijk. doorleefc en zuiver Bach-spel geworden. Slechts een enkele keer is er even een kleine zweving in de orgel klank. Een plaat die alle organis ten en orgelminnaars moeten be zitten en die als voorbeeld kan dienen, zoals trouwens de gehele als voorbeeld dient. prospectus van Arnold Kriegers derde Afrika-roman „Geliebt. ge- jagt und unvergessen". dat de uit geefster van de Hollandse verta ling ons ter oriëntering toezond, heeft doorgekeken, ontkomt men niet aan een niet nader te defini ëren gevoel van weeheid, veroor zaakt door de talloze typisch Duit se lofprijzingen. Dr. Egon Franz is zelfs van mening dat. als dit boek de Nobelprijs niet krijgt, de Nobelprijs zijn betekenis heeft verloren. Wanneer ik mijn oor deel zo kort mogelijk sa- menvat, kom ik tot de slotsom dat Arnold Krieger met het verhaal van de jonge geroofde negerin Jokoenda een magdalenafiguur heeft geschapen, gejaagd door de liefde tot haar dood toe. Met een boek als dit is men voor geruime tyd van zijn eigen omge ving afgesloten en ver toeft men in „donker" Afrika, waarvan de au teur zich afvraagt of het wel zoveel donkerder is dan Europa Het geeft de lezer een duidelijk inzicht in de problemen van dit ontwakende werelddeel. Om zich, zoals Krie ger deed, zo te identificeren met de meest innerlijke roerselen van een mooie, door de liefde gejaag de vorstelijke negerin, moet men niet alleen kunstenaar zijn. doch ook grondige studie hebben ge maakt van land en volk. Aan bei de voorwaarden voldoet dc schrij ver. doch zijn etnografische en folkloristische kennis heeft de kunstenaar in hem toch parten gespeeld. Weliswaar i 3 hij een meester in hc-t schrijven van le vende dialogen, doch men .can van het goede ook teveel krijgen. Het was mij wel zo lief geweest a.j de schrijver de omvang van zijn verhaal tot de helft had be perkt. Wie niet opziet tegen het lezen van een zeer breed opgezette ro- DROOM IN DE DELTA van Fred. Thomas en Anton Pieck F\E DELTA, dat is het Delta- gebied van Rijn en Maas. Nederland Is daar nog gelegen heid tot dromen, bij een bevol king van tegen de elf miljoen zie len. bij overvolle verkeerswegen, bij een intensieve bearbeiding van het land en een ongekend be drijvige industrie? O ja. het komt er maar op aan de plekjes te we ten en de rust van dergelijke plek jes te doen beantwoorden aan een innerlijke rust. Fred Thomas heeft het land bereisd als een dro mer. maar dan in de beste zin van het woord, namelijk als een fijn en indringend waarnemer een goed geïnformeerd kenner van de* historie, een zorgvuldig stylist En Anton Pieck. met wie Thomas al vroeger heeft samen gewerkt voor het boekwerk ..Be min dan Amsterdam", is er ook nu weer met een schat van pla ten. waarvan vele gekleurd, die natuurlijk de opvattingen van de ze productieve tekenaar niet ver loochenen. maar die zo volkomen afgestemd zijn op alles wat schil derachtig. oud en karakteristiex is aan geveltjes, torens, markt pleintjes, hoekjes en gaatjes, dat men zich gewonnen geeft en de liefde respecteert, waarmee hij zich in elk détail heeft verdiept. Door de samenwerking van be schrijver en tekenaar is een voor treffelijk geheel ontstaan, ccn ge zellig en onderhoudend boek, waarmee men urenlange verpozing beleeft en dat ons leert ook zelf de ogen te gebruiken en zich te verlustigen aan het vele pittores ke. dat ons goede landje ons on danks de industrialisatie nog biedt. Het boek is een royale en voor name uitgave geworden (van Ad M. C. Stok. Zuid-Hollandsche Uit gevers Maatschappij. Den Haag) man kan hier terecht (369 blz.) Dat het boek, ondanks de breed voerigheid. zo aangenaam leest, is zeker een compliment voor de vertaler C. J. Kelk. zen zal de figuur van Jokoenda, ..het zwarte licht", niet spoedig vergeten. Arnold Krieger. „Jokoenda, het zwarte licht" N.V., Uitg. Mij. Kos mos. Amsterdam 1956 D? inmiddels voortreffelijk verfilmde roman van Sloan Wil son „Thé man in the grey flan nel suil" heeft in een Neder landse vertaling waarvoor Han G. Hoekstra lof verdient, bij De Bezige Bij in Amsterdam het licht gezien en daarover kan men verheugd zijn, want „De man in het donkergrijze pak" (waarom moet overigens donker grijs worden gesproken, alleen grijs was al mooi gendeg ge weest) is een voortreffelijke ro man. Het is sterk geschre ven en geeft op indringende wij ze het probleem weer van de man, die in de oorlog uit de koers is geraakt in zijn strijd om het geluk. De uitgave van het sympathieke, maar wel wat dure boek, is keurig. Een boekje waarop beslist niet gewacht is vindt men in „Twee stalles voor 1972". Een zeer zwakke toekomst fantasie van Dimitri Ffenkel Frank, in de Vensterreeks ver schenen bij „Het Wereldvenster" in Baarn. Het verhaal kreeg als leus mee: De gigantische toekomst- strijd tussen film en televisie uit gevochten, via de hard- heid en hartstocht van producers en filmster ren. Het geeft echter slechts wat goedkope Wild-West-romantiek en getuigt bovendien van een groot gebrek aan verbeeldingskracht. Wat vooral voor een schrijver van toekomst fantasieën funest is. Ge lukkig zijn er in de Vensterreeks ook betere boeken verschenen. als romanhelden in onze kunstredacteur) geniale abstrahering in de kunst, zijn grootheid van het penseel. „Degenen die mij veroordelen Daarover spreekt het boek niet kennen het karakter van de kun stenaar niet ten volle en waarom dringen ze ons verplichtingen op, gelijk aan de hunne? Wij dringen hen onze wetten toch ook niet op". Deze woorden die Gauguin het i r de kunstschilder Paul Gau- gelezen zal het karakter van de kunstenaar nog niet begrijpen en zal wellicht ook nog veroordelen. De schrijver heeft namelijk nage laten de kunstenaar Gauguin te te kenen, doch zich uitsluitend be paald tot een geromantiseerd ver- derd in 1892 en 30 x 25 c nemarken en in Frankrijk woon de. die in Panama het houweel hanteerde en rust zocht op de ei- literair heeft het ook niet l_ veel waarde. Het is af en toe wat primitief, een wat stumperige pri mitiviteit overigens, niet in de geest van Gauguin, die een in tens heimwee had naar het ver loren paradijs der „primitieven". Het is aardig om daarnaast de Irving Stone over Vin- liever al blijft ook hier het be zwaar, dat het verhaal domineert over de persoon. Maar Ir ving Stone heeft gevoel lite- beneden de is de derde druk die thans verscheen en vanzelfsprekend wilde schrijver d Vincent meer bij het publiek doen leven. Nu. het publiek zal er wel licht van smullen, als het tenminste geen eisen stelt op literair of kunsthistorisch ge bied. We ontmoeten in dit boek weer de schilder Gauguin en het is leuk te lezen hoe beide schrijvers over bepaalde zelfde feiten heel anders schrijven, maar na tuurlijk beiden toege spitst op dat „what the public wants". Daarom zijn het wei nig opvoedende boe ken voor de jeugd. Ten slotte is er dan nog een roman ver schenen over de Ita liaanse kunstschil der Amadeo Modigli- ani (1884—1920). geti teld ..Een eenzame in Montparnasse" en ge schreven door Herbert Koch. 2) Het leven van Modigliani is in teressant genoeg geweest voor een roman, het leven van iemand die zich nergens thuis voelde, die alle kroegen in Montparnasse kende en in een Parijs ziekenhuis de tering stierf. Maar waar- 'n uitgesponnen in die dit alles roman? Waarom al die genaamde eerlijkheid, die niets a n Gogh het Gele Huis ders is dan een middel hetgeen voor van ixogn net nood lottige gevolg had van zijn eerste vlaag van verstandsver bijstering. Het is alles heel inte ressant, vooral de tragiek van Gauguin, zijn verblijf op zolder kamertjes in Montparnasse, zijn bordeelbezoek en zijn ziekte. Maar wat veel interessanter is. is het werk van Gauguin, zijn streven naar de geestelijke bete- JW_ het onderwerp, zijn lei- in arliitiiiw riir, Scheltens verdienen. De kunstenaar Mo digliani, die ik werkelijk niet als de grootste schilder kan be schouwen, is er heus niet mee ge- Abraham in burger: slordig boek Het zou onbillijk zijn te zeggen, dat het boek van mr. G. Th. Ver haren, dat bij J. N. Voorhoeve in Den Haag onder de titel „Abra ham in burger" is verschenen, he lemaal geen kwaliteiten heeft. Hier en daar immers bewijst de heer Verharen, dat hij heus wel kan vertellen. Storend zijn echter de grove slordigheden ook op juridisch gebied, wat men van de schrijver toch eigenlijk niet verwacht en absurditeiten. In het boek laat mr. Verharen bijv. in een rechts zitting eerst de eis uitspreken en daarna de getuigen horen, maar aan het eind maakt hij het het bontst. Dan laat hij de hoofdper soon, slechts in het bezit van een vals paspoort, emigreren. Het ergst achten we overigens, dat al le leugen en bedrog verklaard wordt uit het geloof. 1) „Gouden gestalten", roman over Gauguin, door Char les Gorham. Oorspronkelijke titel „The gold of their bodies". Vertaling J. F. Kliphuis. Uitg. Giltay. Amsterdam. (308 blz.) 2). „Het leven van Vin cent van Gogh" door Irving Stone. (3e druk). Oorspronkelijke titel „Lust for life". Vertaling me vrouw L. J. A. M. Berkhout-Wil- lemse. Geïllustreerd met foto's uit de gelijknamige film met Kirk Douglas. Uitg. Hollandia te Baarn. (372 blz.) 3) i n Montpari bert Koch. „Schicksal Vertaling' J. Scheltens en Giltay te Amster dam. (248 blz.) i a s s e" door Her- Oorspronkelijke titel Montparnasse". Kliphuis. Uitg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 18