CHRISIFUJK RODENT Penella, Spaans evangelist komt naar Nederland Salarisdiscriminatie fünest voor liet onderwijs We mogen niet meer van elkaar los 1 l Prof. Gispen over: Functie van wijze in Israël rs, 2 Verwarrende berichten over zijn plaats in Spaans Protestantisme FEN Nederlands comité bereidt op het ogenblik een spreekbeurten- toarnee voor van de heer M. Cignoni Penella, die uit Spanje naar Nederland komt om hier meer bekendheid te ge- Ten aan de positie van en steun te ioeken voor het Spaanse Protestan tisme. In sijn wekelijks bulletin schrijft het Persbureau van de Ned. Herv. Kerk hierover het volgende: Het officiële Protestantisme in Spanje, geconcentreerd in de Evangelische Kerk van Spanje (Iglesia Evangélica Espanola) en een aantal kleinere protestantse ge loofsgemeenschappen. wordt in ons land reeds vele jaren gediend door de Vereni ging ..Het Évangelie in Spanje", waarvan mr. C. H. Plug te Amsterdam voorzitter is er. ds. G. Nutbey. Herv. predikant te Vught, secretaris. De Evangelische Spaanse Kerk is lid van de Wereldraad van Kerken en via deze officiële en betrouwbare contacten onderhoudt zij in het buitenland goede relaties, ook met het Nederlandse Pro testantisme en daarvan om. met de Ned. Herv. Kerk. Van bevoegde Spaanse zijde vernemen wij thans, dat de heer M. Cignoni Penella in Spaanse kerkelijke kringen bekend is. Destijds, zo deelt men ons van die zijde mede. heeft hij in Genève de Bijbelschool bezocht van de heer Alexander en heeft hu sedert vele jaren de secte der Alexan- drislen vertegenwoordigd. al(s hoedanig hij in Barcelona het dusgenaamde B:j- belhuis leidde Gedurende de republiek werkte hij ook als bijbelcolporteur samen met het Brits en Buitenlands Bijbelge nootschap. Na de oorlog verzamelde hij enkele personen o mzich heen. stichtte een zaal voor samenkomsten, van welk centrum hij de leider is. Predikant is de heer Penella dus niet; hij is een zelf standig prediker. Indien het Nederlandse comité beweert, dat slechts „weinig predikanten de be schikking hebben over een kerkzaal, waar gepredikt mag worden", dan is dit, althans wat Barcelona betreft, zeer be paald onjuist. In deze stad zijn 15 pro testantse gemeenten ,die onder goed keuring der overheid hun arbeid mogen verrichten. Zij behoren tot de volgende kerkelijke denominaties: 5 gemeenten van de Spaanse Evangelische Kerk, 3 Q TUI de Unie van Baptisten. 1 gemeente van de Spaanse Episcopaalse (Herv.) Kerk. 2 grotere gemeenten van de ..Misión Christiana Espanola" Baptis ten i. 3 grotere gemeenten van de Broe dergemeenten (Plymouthisteni De heer Penella behoort tot geen van deze gemeenten of organisaties en hij maakt derhalve ook geen deel uit van het predikantenconvent van Barcelona In elk geval kan de heer Penella niet met enig recht optreden in naam van no(L.-_ se Evangelische Kerk, die. zoals wij reeds meldden, lid is van de Wereldraad van K-rkcn en van de Wereldbond van Her vormde Kerken. trekking tot het Spaanse Protestan tisme. De grootste Protestantse groepering in Spanje vormen de Baptisten en daarna volgt de Vergadering der Gelovigen. De Spaans Evangelische Kerk omvat slechts Z0% van de Protestanten. In Barcelona staan weliswaar vijftien kerken, maar dit vindt zijn oorzaak In het feit, dat in deze wereldstad vele buitenlanders wonen. Een kerk sluiten in deze stad zou sterke invloed hebben op de buitenlandse betrekkingen en de internationale politiek van Spanje schaden. Evenwel zijn elders in Spanje tenminste nog 50 a 60 Protestantse kerkgebouwen gesloten. Cignoni er van te betichten Alexandrist te zijn, werd onzin genoemd. Hij heeft inderdaad op de Bijbelschool van de beer Alexander te Genève gestudeerd, maar heeft daarna geen officieel contact met de heer Alexander gehad. De be- wering is juist als er mee bedoeld Evenals voorgaande jaren organiseert dt, dat Cignoli. noch vrijzinnig noch n- Beroe pin gsiverk NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Ede wijkgemeente 1 Bouw te Ridderkerk: te Schoonrewoerd en te Leerbroek: kand. I. Kok te Veene- daal; te Wolfaartsdijk: K. van Liere t( Oudega (H.O.) en Kolderwolde; te IJs- selmuiden: J. G. Abbringh te Ooster- wolde: te Zuid-Beijerland: H. Kraay te Hardinxveld. Aangenomen naar IJmuiden: kand. D H. Gijsbers te Amsterdam; naar Zierik- zee: C. Bezemer te KerkdrieL GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Zonnemaire: kand. D. En- £el te Woerden; te Alphen aan den Rijn: J. Boeijinga te 's-Gravenzande; te Zuidhorn: A. Brink te Joure. Aangenomen naar Hilversum: J. L. Wielenga te Kampen. Bedankt voor Capelle aan den IJssel: J. van der Zanden te Murmerwoude; voor Oldehove: H. Dijkstra te Oosterend. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Gij zijt mijn Allle schrijven over de Bijbel moet altijd weer leiden naar de Bijbel. Men kan op een enkel woord de aandacht vestigen, maar om dat woord ten volle te ver staan, moet men 't lezen in het verband, waarin 't in de Schrift staat. Dat geldt inzonderheid van Jesaja 431 r ,,Maar nu, zo zegt de Here, uw Schepper, o Jakob, en uw Formeer der, o Israël: Conferenties midden-orthodox ls. maar rechtzinnig, aldus onze zegsman. Cignoni Is met rijn gemeente lid van de Internationale Raad van Christelijke Kerken en dus niet van de Wereldraad van Kerken. Cignoni is vrijwel by alle Protestan ten in Spanje bekend, omdat hU jaren lang als Evangelist het land Is door getrokken. Hii is dus zeker In staat om namens het Spaanse Protestantisme te «preken al stelt hii geen pry» op het lidmaatschap van de Spaanse Evan gelische Kerk. Ds. Bik in het harnas tegen Lou Honderden Amsterdammers hebben gisteravond een discussie aangehoord tussen ds. B. E. J. Bik. voorzitter en predikant van de Hersteld Evangelisch- Lutherse kerk in de hoofdstad en de hee- Ton Haentjens Dekker over de vraag: ..Kan Lou uit Muiden de wedergekomen Christus zijn." De discussie werd gehou den in de grote zaal van Krasnanolskv. Ds. Bik betwijfelt^ het goed recht van Lou om zich de wedergekomen Christus te noemen. ..Ik tart Lou. zijn goddelijke afkomst te bewijzen", zo riep hy uit heer Haantjes Dekker nam het von Muidense palingboer op. ..Lou getuig'., zoon Gods geworden zijnde, van de zoon", zo argumenteerde hij. ..Brabbel taal", reageerde ds. Bik. Na drieëneenhalf uur debat lieten de twee sprekers het erbij Zy hebben plkaar niet kunnen overtuigen Lou zelf. d.e onlangs door het gerechtshof te Am sterdam tot één dag gevangenisstraf werd veroordeeld wegens het niet ver schijnen als getuige in een rechtsgeding tegen een ouderpaar uit zijn volgelingen, dat geen dokter had geroepen bij het ziekbed van hun kind. was niet bij het debat aanwezig. Wel ongeveer honderd van zijn discipelen. Melodie en woord der Ether golven WOENSDAG 24 OKTOBER 13.15 Tentoonstelllngs- het Gereformeerd jeugdcentrum ..De witte hei" het komend winterse een aantal weekeindconferenties. opzet van deze conferenties is een tal jongeren uit het land met elkaar in contact te brengen in een gesprek over bepaalde zaken uit het jeugdwerk. De eerste conferenties worden gehou den van 3 tot 5 november en 10 tot 12 november en zijn respectievelijk ge wijd aan het culturele element jeugdwerk en Gespreksgroepen jeugdwerk. Deskundige referent len steeds de onderwerpen bij c ferentiedeelnemers inleiden en de dis cussies bijwonen. EEN WOORI) VOOR VAN DAAG Vrees niet, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt mijn." God maakt zich op om Zijn volk redden. Dat heeft dit volk niet verdiend, maar de Here blijft trouw aan Zijn verband. Voor die •edding moest er heel wat gebeu ren: daarvoor moet de -ereldge- schiedenis in beweging worden gebracht. „Ik geef Egypte, Ethio pië en Seba als losgeld in uw olaats. Omdat gij kostbaar zijt in mijn ogen en hooggeschat en Ik u liefheb, geef Ik mensen voor u in de plaats en natiën in ruil voor uw leven. (Vers 4). Zó kan alleen God spreken. Zo sprak Hij tot Zijn volk in oude tijden. En zo spreekt Hij vandaag tot ons. „Ik heb u verlost." Daarvoor heeft Hij Zijn Zoon gegeven. „Ik heb u bij uw naam geroepen." Dat deed Hij reeds bij onze doop, bij onze belijdenis en in zo vele dagen van blijdschap en droefheid. „Gij zijt mijn!" Wij zijn het eigendom van Jezus Christus, die ons niet Amsterdamse leraren protesteren „Het gaat niet om ons, maar om het voortbestaan van het V.H.M.O.'' (Van een redacteuren) De onrust in brede kringen van het voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs, die ontstaan is door het regeringsbesluit, de verhoging der sala rissen der hogere ambtenaren niet te laten gelden voor de leraren V.H.M.O., uit zich in protestvergaderingen in verschillende delen des iands. Vorige week is in het Zuiden zulk een bijeenkomst geweest en gisteren kwamen de Amsterdamse leraren bijeen in de aula van het Vossiusgymnasium, waar dr. A. la Fleur, voorzitter van de Raad van Learen bij het V H.M O en rector van een der twee christelijke lycea te Haarlem, in een uitvoerige rede de voorgeschiedenis en de betekenis van het regeringsbesluit schetste. De motivering achtte hij niet alleen grievend, maar vooral onwaar en kort zichtig. De regering heeft namelijk haar besluit gemotiveerd met de stelling, dat de leraren in 1953 al een aanzienlijke salarisverhoging hebben ontvangen. Dr La Fleur, die nauw bü het toen gepleeg de overleg betrokken is geweest, stelde hier tegenover, dat in 1953 is vastgesteld met welke groep hogere ambtenaren de lerarengelijk staan. Dat zijn de hoofd ingenieurs bij de waterstaat: dit is dus de functie, die een wis- en natuurkundig doctorandus die onderwijsbevoegdheid hebben in de regel bereikt. Het ïykt juist dat twee geiyk bevoegde A dv*rten*ie Spierpijn 'of rheumatiek? Flink wrijven met Kloosterbalsem, die diep in het weefsel dringt. Kloosterbalsem wrijft de pijn weg J met goud of zilver maar met Zijn bloed heeft gekocht. „Gij zijt mijn!" Dat moet een stempel zetten op héél ons leven! dV d weerber; 8.15 Roem 9 00 V d zieken. 9 25 delen 3 33 Necro spirituals; 12 53 Gram ii'ffiS door A. Pengel; 18.00 Nws en comm;! Acl; 18-50 Pianospel; 19.00 Bezitsvorming, caus; 19.25' O: 19.30 V d jeugd VARA: i Nws; 30 05 Tien Jaar Belgisch-Neder- ar. orgel; 18.45 Spectrum van het Christelijk Jeugd. NC organisatie- en Verenigingsleven, caus. 19.00 schip. TV- 23 50—24 00 Soc i Televisieprofr. VARA: ln Esperanto. 7 00—17 30 Voor de Orgelconc; 1 9 30 Bul-I_ 19 50 Gram; "30 00 Radiokrant: 30 30 Concertgebouwork en soliste, 21.10 Weg en werk der Kerkhervormers, caus; 21.30 Gram: 3:40 Muz vragenbeantw; 23 00 Film beschouwing; 22 10 Kar 14.00 Gram. ïermuz; 22 45 Europa: 22 00 Dagsluiting. Woensdag 24 oktober vaa 18—20 uur De tegenstelling Hervormd-Gereformeerd De Leeuwarder Cou rant (neutraal) geeft onder de titel Moeilijki verhouding' beschouwing, aie, hoewel allereerst op Friese ver houdingen geïnspireerd, van breder belang lijkt. ER ZOU geen aanleiding bestaan op deze plaats in te gaan op de dit jaar tus- —i de hervormde en de ge- J£rv Moeilijke verhouding der burgers en notabelen, het huis van wijze en def tige bezadigdheid, van zeer brede en zeer vage ver- Volgende Hel verleden werk. tog TOCH GROEIT bij dit alles zijn nog niet de de overtuiging, dat r leantie. zo de toekomst toch niet j d Sympathïe der autori- politie- kan mgaan. Enige kerit.ro- ltiten. kafrentegen rat in den trachten aarzelend vooral voorzichtig!) t der contact te komen elkander enkele plaatsen hebben dé den en dicht elkander licht kwa- kleine hervormde lijke eigenschappen toe gereformeerde noemt hervormde lauw, slap, beltjnd. veel te meegaand, teiten. Daarentegen afscheiding zowel als do leantie een sterk element rebellie der kleine luy- en ook een hartstochte- - het kerkelijk ongedisciplineerd, toch ,al vr'i dat hierbij de zaak weln,K Benelgd tot offervaar- v*n de „grote kerk g. digheld. omgekeerd be- gepformeerderfheb^^d^ van de eenheid der kerk het geding is gebracht. En ook daarover zouden we hier nog kunnen zwijgen, rechtig, farizees, hard, pre- hun ring der „gemeente"; het hart sprak zijn protest te- gen de afgemetenheid uitsluitend op de g, redelijkheid, du. kil fn nf hervormden de te geven. gereformeerden als eigenge- beden wel interne moeilijk- gehele volksleven en zeker dat in ons gewest daar niet zo nauw bij betrokken was. In de prak- ïrdogmatlseerd. tijk Aangenomen dat over i allen dae "stoot "eer met ^aricaturen 4«r kerk-zljn altijd keuze rs voortdurend op JgS.Jïïf- SP"SanEÏ geestelijke beslissingen i vroegere zekerheden verdwenen, maar toch is n opgeven. een groot onderscheid in mentaliteit, in psychologi- 1 immers voortdurend op de moeilijke en vaak pijn lijke verhouding van her vormd en gereformeerd houdins als grote kloven m„rdc„ begrepen het volks.even verdelen. „r mPt hun isnlemei dër£ï«.1t EitriKÏÏLÏ leven'verdelen^In^Frlesland ruch en enti-revolutionairi. fel ".Tiff lu n nïfi"™ t°ur uc 3L ÏSÏTSBJ'US WdSÏ lijk gereformeerden. Bijni HET ZIJN zeker niet uit sluitend de theologische r-H; üprk njët alles geleerd ixfgTt dV,3ranarn0daarb?ih Sta *frl<eli*e worded dS de* plaat- vorma, maar aaaroij zijn die de beide groeperingen die nauwelijks verdeeld houden. Een pre- heel behport plaatsen hebben "beide groeperingen een ei school', met betrekking de organisering van het (voorliefde^voor de nlgeme" S0*,,!"1" b»"d Herk d^Ün.'Üede'b.T'ol organisaties, eontr^ be, ïg EfflSTS? Z" een kwart zal komen. Nu- aandacht niet mee meriek ontlopen de groepen ceuw geleden. elkaar dus niet zo ver; wel js bij de hervormden die ze °Xer verschillen- presbyteriaal geworden menleving te komen, elkaar sterk wantrc zij hebben echter ook ge- dringen naar op confessio nele basis staande organi- mag worden, dat de plaat selijke gemeente kern en centrum van christelijk ge loof is en dat deze gemeen- door overvloeiende goed- Deze verhouding Bi - maar al te vaak uitsluitend bestaat in het feit dat er geen enkele verhouding be staat heeft het samenle- diep gestempeld. De ge. principiële, mar vaak stijve en stroev telijke statuur van De posities zijn langza- wel i plaatsen merhand wel vastgelegd i 1 pp! geefsheid in stand gehouden moet worden. De gerefor- geleden. De kerkorde meerden zagen in de door ortinrm on mooi hen talloze malen doodver klaarde hervormde kerk nieuw leven opbloeien en werden plotseling met de geconfronteerd." die der gerefor meerden toegebogen. Over punt als Assen kan nog lijken bevroren. De kerke- meerden tallozen, die ook lijke situatie op het platte- opzicht gees- land zit ogenschijnlijk muur- der hei inspireerd aller- Beide groeperingen* het' standpunt komen niet meer van •hellen. eikaar los en mógen inspireera aller- uok ae sociaie acmer- j -ti 1 apostolaat of zelfs grond van de verschillen is dat. zeker om der Wille langs elkaar heen leeft, delijke Men heeft zich lang zo duidelijk niet et het onvermij- als in de vorige eeuw. Toen oend. was de grote kerk de kerk van het volksleven, ook niet. Advertentie in de maastd.' 4ée dxg SANOSTOL academici, die beiden in rUksdienst ko men (de een by waterstaat, de ander hetzij direct, hetzy via de organen van het bijzonder onderwüs by O., K. cn W.) hetzelfde salaris verdienen. Dat was de zin van 1953. In de persoonlijke sfeer, aldus dr. La Fleur, ontstaat door het nieuwe besluit geen noodsituatie: de tijd is voorbij, dat een leraar niet „rond kon komen". Nog steeds echter worden jonge mensen, die het leraarsambt ambiëren en er ook zeer geschikt voor zouden zijn, afgeschrikt door het feit, dat de regering niet de voorgeschreven „voortdurende zorg" aan het onderwijs besteedt. Het is nu een maal zo, dat het vrije bedrijf beter be taalt dan de overheid, hoewel men dit feit ook overdreven kan zien. Maar het gaat niet aan, dat de regering discrimL natie toepast tussen gelijkwaardige amtP tenaren en semi-ambtenaren. Dit klemt te meer, nu berekeningen uitwazen, dat in 1963 krap geschat 178.000 leerlingen middelbare scholen zullen bezoeken. Men kan gerust zeggen, dat dat aantal wel 190.000 zal zyn. Op grond van deze schatting heeft men in 1963 ongeveer 3600 leraren meer nodig dan nu nodig zün (en nu is er reeds een tekort waardoor een groot aantal lesuren eenvoudig niet gegeven wordt, omdat er geen docenten zyn). Die3600 leraren zouden nu met hun studie moeten beginnen, indien ze tegen 1963 bevoegd moeten zijn. Er is inder daad een oproep geplaatst en het ministerie stelt voorschotten en beurzen beschikbaar. Hier zijn inderdaad veel jonge mensen op afgekomen, maar door een merkwaardig beurzenbeleid heeft maar een deel van hen regeringssteun. Als dezen bij het onderwijs gaan, wordt hun die schuld kwijtgescholden: deze mensen gaan dus naar het onderwijs. Maar de anderen, die geen bijdrage hebben ontvangen, hoewel ze er om ge vraagd hebben? Weet de regering wel, dat 55 procent van de maniyke afgestudeerden in het vak geschiedenis een vak, waarmee men ln het vrye bedrijf bepaald niet ln topfuncties terecht komt, zoals de wis kundigen niet by het onderwys komt? Niemand weet, waar deze mensen heen zyn gegaan. Het beleid van de regering moet er op gericht zijn zoveel mogelijk stude renden te bindén aan het onderwijs: door een beter beurzenbeleid en vooral door het salarisbeleid te gronden op rechtvaardigheid en niet op incidentele discriminerende maatregelen. De daar door ontstane onzekerheid voedt de ge dachte. dat men als leraar altijd achter aan komt. Dat is funest voor het onder wijs. Daarom zün de leraren het aan hun eer verplicht (niet aan hun portemon- naie), hier tegen op te komen, ondanks de bü intellectuelen wel voorkomende Innerlijke weerstand tegen salaris- stryd. Want de Nederlandse jeugd heeft recht op waarachtig V.H.M.O., een vorming, die hun beloofd wordt op grond van de wet en van het recht, zo besloot dr. La Fleur zijn meermalen door byval onderbroken betoog. Bij acclamatie werd een motie aange nomen. waarin protest tegen de gang van zaken wordt aangetekend. Deze motie zal ter kennis gebracht worden van de regering en van de beide kamers der Staten-Generaal. Boek VAN DE DAC Tussen Nederland en de Nederla se Antillen bestaat sinds einde v< jaar een nieuwe verhouding. Dank niet het minst het bekwame sta manschap van minister Kernkamp een Statuut tot stand komen, dat wel voor Nederland als voor de Vi bevredigend is. Het spreekt vanzelf, het voor velen, in allerlei funktie hoedanigheid, van belang is, de schikking te hebben over een trouwbare kommentaar op de niei staatsregeling. Welnu, deze toelicht is thans verschenen, en wel van houd van een deskundig man mr. W. H. van Helsdingen („De stas regeling van de Nederlandse Anti] van 1955, historische toelichting praktijk") en op voorname wijze u geven door het Staatsdrukkerij- en geverijbedrijf te 's-Gravenhage. Het uiteraard geen vlotte literatuur, bracht het onderwerp nu eenmaal zich. Maar het is wel waardevol n riaal. dat hier bijeen is gebracht, nisneming van deze stukken vers' het vertrouwen in de hechtheid var Statuut, dat kon worden bereikt. Advertentiën VERDELG rat en muis fj met Kamerleden vinden; R.V.D. te duur (Van parlementsredactie) Verscheidene leden der Tweede i mer hebben aangedrongen op verse ring van de Rijksvoorlichtingsdienst, uitbreiding van de R.V.D. door neming van enkele ambtenaren vai ander departement, kan hun goedki ring niet wegdragen. In het over de begroting van algemene voor het dienstjaar 1957 wijzen op, dat het bedrag, dat voor dienst wordt uitgetrokken, is opgelo tot niet minder dan 1.278.700. Zij h den met het oog hierop gemeend eeri1 een inkrimping dan een uitbreiding mogen verwachten. In hetzelfde verslag stellen enige merleden de vraag, of het nieuwe k: j bereid is aan het rijkspersoneel 5 mei geheel of althans voor de h van de dag vrijaf te geven, het parti liere bedrijfsleven en de lagere publi rechterlijke lichamen te ad' soortgelijk besluit te nemer ciële steun te verlenen aan reiding en de organisatie vai gemeen mogelijke feestelijke vie; van de 5de mei. Andere leden wij deze aandrang af. Nog steeds runioerij in Apeldoorn Het rumoer om het vertoningsver van de film „Rock around the clo was gisteravond in Apeldoorn steeds niet geluwd. Reeds vroeg avond was het in het centrum bij der druk en de politie moest verse dene malen van de gummistok geb maken om groepen demonstranten een te jagen. Tot ernstige baldadij den kwam het echter niet. omdat een versterkte politiemacht op de was. Een groep marechaussee, die de Koning Willem III-kazerne ger werd gehouden, behoefde niet uit rukken. Er werden enkele demons rende jongelieden naar het bureau gebracht. Advertentie VüihaAe chocolade PASTILLES Stichtingsdag Vrije Universiteit Ontstaan van schriftgeleerde en rabbi r" TN de Woestduinkerk te Amsterdam is gistermiddag de stichting der V Universiteit, thans 76 jaar geleden, herdacht in een openbare zitting de senaat. De rector-magnificus prof. dr. W. H. Gispen hield een rede, i getiteld was: „De wijze in Israël".- Vormden de wijzen in Israël een afzonderlijke klasse of bekleedden een apart ambt? Kan men hen stellen naast de priesters en de profeten de koningen? Op deze vraag wordt door velen een bevestigend antwo gegeven. Tegenwoordig zoekt men de wijzen meestal onder de zgn, sch vers, die dan ambtenaren en politici waren, zo zei prof. Gispen. Om een antwoord op de gestelde vraag te vinden brengen de Hebreeuwse woorden voor wijze en wijsheid ons niet veel verder. Wel zullen de daarvoor 155. In gedachten zag hij de kaart van Zweden ictiy like voor zich, dat misschien 500 kilometer van het *re kamp vandaan was. De oplossing was het ste- 1 len van een vliegtuig. De Duitsers zelf moes ten hem er heen brengen. En dan.. Dan was Edel" I het niet nodig dagen lang tussen vijanden te - (strompelen, hopeloos in de gaten te lopen en I hier maar het einde van de oorlog af te wach ten. Geen gereis in treinen, waar de politie voort durend kwam controleren. Geen moeilijkheden met eten of met de taal. Alleen maar in een toestel kruipen, starten en dan op bevriende bodem landen met een kostbare buit. om ver- »»w o Kjna in;» v°lëens de ambassadeur een kaartje naar huis 15 Town «nd countrv;' te vragen! JJJ JJ DAN PAUL BRICKHILL MAAR ZO! OPGAVE PUZZEL NO 49 HORIZONTAAL: 1 Metaal. 5 gereed- |"e schap. 8 soort gracht, 10 spil, 12 op- 2(7 achlk. 14 drlnkbakje 16 onmeetbaar ge- Dai tal. 17 file. 18 gelei. 20 gesloten. 22 kleine egge. 24 zangnoot, 25 naakt. 26 binnen. 28 dichtbij. 30 verfrissing. 31 roede. 33 grondtoon. 34 wünmaa' VERTIKAAL: 2 Bestaat. 3 muurholte 4 grendeltje. 5 uitgestrekt. 6 vluchtig, 7 omslag voor een boek. 9 dier. 11 ruitersabel. 13 lnsekt. 15 worm. 1« onbe dorven. 19 Fr. lidwoord. "1 dier. 23 kolen emmer. 25 gereedschap. 27 dichtbij. 29 hooggelegen weide. 31 heilige, 32 zang- DOC OPLOSSING PUZZEL NO. 48 muz: 20.00 Gevar progr; ln the city; 2100 Ork ws: 22.15 Caus: 22.30 DIscumU KnoU: 23 30 Gram; 23.45 Pari ws; 0 080.13 Koersen, land. BBC Licht Protrammr. 12.00 Nws en voordr; 12 15 Mrs dagboek 3.15 Dar HORIZONTAAL: 1 Braak. 5 mat. 7 aal.. 8 Agi 10 LS 12 as. 13 mut 15 kei. 1" matinee. 18 kan. 13 nar. 21 te. 23 •i. 24 erf. 26 ore. 27 mol. 28 appel. VERTIKAAL: 1 Balk. 9 ras 3 «L 4 ka S masker 6 trui 9 ga. 11 Fijt. 13 mantel. 14 tin. 16 Ee. 17 ma. 17a nat. 18 krom. ■V) kiel. 22 er. 23 are. 25 fa. 28 op. Ber: V d stouw. 15.00 nw Lichte muz: 17 15 Mn Voordr. 17.45 Ork conc; 4 45 v „Soms gebeurt dat wel, overste." zei de ser- geant. „Ik snap waar u heen wilt. Laat 't maar rx;aan ons over!" i Drie weken verstreken. In het hospitaal was het tamelijk comfortabel, maar ontzaglijk ver- Woo parll velend. Bader en Palmer zagen hoe ettelijke 14 00 werkploegen onder bewaking de poort uit gingen }j45 Maar voor ze naar buiten mochten, werden ze Tdagboek; ':7 30 allemaal uitgekleed en onderzocht in een barak 18 45 xoo^zF1'- bet hosP',aa' za8 hoe andere gevange- 13.45 Pianospel; Jazzm 1130 Hoorsp: 23.00 Nws; 23.15 2320 Dansmuz: 24.00 Voordr; 0.15 0.50 Progr-overz; 0.55—100 Nws. ber; 1234 Gri nen de straat aanveegden, vlak bij de hoofdin gang en opeens kreeg hij een idee Hij vertelde het aan de „Big X". de sergeant, die instem mend knikte. De sergeant kwam op een avond aanzetten i 14 Sc,V£'rv!!V \V?o twee stoer uitziende sergeants-vliegers een Aus- i73or Boekbespr; 18.00 Cau«; 18 30j traliër. Keith Chisholm, en een Brit. Hickmar ilste: 22 00 Nws Nw-s: 19 30 Gri m. 2'. 15 Omr o Uil Gram. 22.45 Liederen, 155 NWF' 20oo| (die Bader voor de oorlog bij de Shell Compa in Londen had leren kennen) .Kijk. overste." zei Big X. „morgen gaat er **•'•1 een ploeg naar buiten voor lichte arbeid op eer mui. n"»1 vliegveld bij Gleiwitz aan de Duits-Poolse grens 7 50 Dat is echt iets voor u. Licht werk zoals gra* maaien en zo. Als u en luitenant Palmer nu zin hebben.." Bader en Palmer zeiden dat het in orde was. De sergeant wees op de beide sergeants-vlie gers „Deze twee knapen gaan ook mee en ver der een Israëli, die uit Polen afkomstig is en vloeiend Pools spreekt. Ze gaan met hen allen Poien in en ze hebben vervalste identiteitspapie ren Die zullen we u ook bezorgen." Twee dagen later smokkelde het X Comité be :ems en landmachtkleding het hospitaal binner en 's avonds schoor Palmer zijn martiale snor af- De volgende dag was het warm en zonnig weei Ze hingen in legeruniform wat voor de barak om en deden hun best onverschillig te kjjken, ofschoon ze één en al spanning waren De werkploeg marcheerde het grote kamp uil en de bewakers stuurden hen de barak in om te worden gefouilleerd Bader en Palmer grepen hun bezems, slenterden de weg op en begonnen te vegen. Eén voor één kwamen de soldaten van de werkploeg weer naar buiten en bleven in eer groep staan wachten Al vegende kwamen Bader en Palmer op hen af De laatste man die uil de barak kwam, liet zijn zak met gereedschap vallen en ging geweldig tekeer De bewakers be gonnen te lacnen en op hetzelfde ogenblik gaven Bader en Palmer hun bezems aan twee man nen van de werkploeg, die onverschillig tussen de anderen door veegden in de richting van het grote kamp. De bewakers riepen „Kornm! Komm!" en de groep marcheerde naar de hoofd ingang. Het escorte liet de papieren zien, de onderofficier telde de neuzen, duwde het hek open en ze marcheerden naar buiten, waarbij de hele troep het tempo stevig drukte en zich ver drong om de hinkende „soldaat Fenton", alias wing commander Bader Iemand nam zijn be pakking over en hij fluisterde: „Zeg toch geen „overste" tegen me. Ik ben gewoon een van de ploeg." „Maak je maar geen zorgen, makker," zei Chisholm. „Zo gek zullen we heus niet zijn Op een stopplaats stapten ze in een trein en terwijl ze drie uren lang door het land hobbel den, dacht hij er aan hoe krankzinnig het eigen lijk was dat de Duitsers zelf hem naar een vlieg veld brachten ja, er zelfs op stónden dat te doen Maar toen schoot hpm iets anders te bin nen. Het zou heus niet lang duren of ze zouden lem in het kamp missen Hij zou verdraaid vlug noeten handelen In de middag van een hete augustusdag kwa- nen ze in de gore industriestad Gleiwitz aan en moesten toen nog een dikke drie kilometer te- ^en een berg op lopen naar het vliegveld Het iuurde geen twee minuten of hij transpireerde hevig en weldra bemerkte hij dat zijn rechter been stuk schuurde Een lange soldaat die ze Lofty noemden en die uil Nieuw-Zeeland kwam, ging naast hem lopen en hielp hem vooruit, ter- vijf de anderen zo dicht mogelijk om hen heen liepen opdat de bewakers niets zouden bemer ken. Het rechterbeen deed hem pijn als in die verschrikkelijke nacht in St Omer. en Lofty, die zelf droop van het zweet, droeg hem bijna Niet temin was Bader aan het einde van zijn krach ten toen ze twee barakken bereikten, die binnen een prikkeldraadomheining stonden, afgesloten van wat een groot militair kamp scheen te zijn (WUKDl VLKVULGDj in aanmerking komende plaatsen het Oude Testament moeten won onderzocht. Men moet daarbij bed ken. dat de wijsheid in het oude een internationaal verschijnsel 1 Het Oude Testament spreekt dit i! delijk uit en de opgravingen v: laatste eeuw hebben dit treffend t tigd Juist voor de wijsheid hebben d veel materiaal geleverd. Prof. Gis$ besprak vervolgens dit materiaal, name uit Egypte. Edom. Arabië, T nicië, Babel en Perzië. De wyze in Israël blükt met p beoefening van de wijsheid in het ka ti van dc volken van het nabije oos u te staan. Maar de wijzen buiten Kand n waren van ambt of beroep iets andi z In zoverre zou men geneigd zijn, d bovengestelde vraag voor Israël a e kennend te beantwoorden. JJ Het Oude Testament biedt echter a j enige gegevens, waaruit blijkt, dat I a wijze in Israël vooral in de tijd a u Hizkia en daarna, de man was, die d op het gebied van het onderwijs dc jeugd en wat literaire werkzaam!» I betreft zich toelegde op het formulei l en doorgeven van de wijsheid, pralj f, sche raad voor het gewone leven. I j, Daarbij nam hij. met alle ruimte 4 jj opvatting, zijn uitgangspunt in de 9 bied voor Jahwe Misschien maakte! een afzonderlijk beroep van de I noemde werkzaamheden. o Zyn vroomheid heeft hem op duur doen worden: schriftgeleerde. 1 bi. Door het latere jodendom werd chokma gelijkgesteld met de tora. Je was de grote wüze, vooral blijkens i J onderwüs in de Bergrede en in de gé j kenissen. aldus prof. Giapen. c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2