De Stem van de Andes,
DE ANDERE PAPOEA
GEESTELIJK
LEVEN
STERK RADIOSTATION VAN
PROTESTANTS ZUID-AMERIKA
Godsdienstige film van
Amerik. Gebedsgenezer
a3A
De kerk achter het IJzeren Gordijn
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 20 OKTOBER 1956
inn iiiiiii mui1 mi mm mm» n>ni mnn mm mini mm mill ihmii min mm niiimi imiiii nm
In één van de buitenwijken van de Ecuadori-
aanse hoofdstad Quito staat cen complex witte ge
bouwen, gekroond door een enorme zendmast. Op
één van die gebouwen staan de nu wel wijd en zijd
in Zuid-Amerika bekend geworden letters HCJB,
de roepletters van ..De Stem van de Andes", de
enige Protestantse zender van dit continent.
De ..World Radio Missionary Fellowship" heeft
gemeend, dat wil de Protestantse zending in Zuid-
Amerika aan kracht winnen, zij over een stem
moest beschikken, die niet alleen over het hele
werelddeel, maar blijkens een stapel post, c
de hele wereld wordt gehoord.
Dl zender is onafgebroken van Kerstdag 1931
in de lucht geweest, zowel op korte als lange
golf. dag in dag uit, 24 uur rond, om zoals de
vindingrijke zendelingen de roepletters hebben
ingevuld: Heralding Christ Jesus' Blessings, dus:
Jezus Christus' zegeningen uit te dragen.
Protestantse radio
in Latijn-Amerika j
Latijns-Amerika is zeer waarschijn
lijk ddt deel van de wereld (behalve
Noord-Amerika), waar de radio het
meest wordt benut om het evangelie
uit te dragen. Er zijn op het ogen
blik zes radio-stations Protestant
se zendingsstations opgericht met
de zeer besliste bedoeling het evan
gelie van Jezus Christus „uit te zen
den". Ze staan in Guatemala, Haïti,
Costa Rica, Panama, Ecuador en Bo
livia. Al deze stations hebben ver
schillende dagelijkse evangelische
programma's in de lucht in naast
het Spaans maar liefst twaalf
talen. Behalve deze zijn er honder
den evangel te-pro
gramma's, welke
op basis van betaling
worden uitgezon
den door talloze com
merciële radiosta
tions, verspreid over
geheel Latijns-Ame
rika.
Er zijn maar twee lan
den, waar Protestant
se radioprogramma's
niet zijn toegestaan:
Mexico en Columbia.
In Mexico mogen
vanwege de atheïstische achter
grond van de constitutie j— hele
maal geen godsdienstige program
ma's worden uitgezonden; in Co
lumbia heeft de Roomse Kerk de
volledige controle over alle gods
dienstige zaken van het land; dat
wil zeggen: alleen de R.K. Kerk mag
„in de lucht z\jn".
Over het geheel genomen zijn er meer
dan tweeduizend Protestantse pro
gramma's per maand door de radio
van L.-Amerïka.
M. Garrido Aldama ln
„De Protestant".
flllllllllllinillllllllllllH
Griekse kerk tekent
appèl aan bij de
Hoge Raad
Ds. Michael Kyriakakis, moderator
van de Griekse Evangelische Kerk
heeft appèl aangetekend bij de Hoge
Raad tegen een regeringsbesluit om de
herbouw van de Eerste Evangelische
Kerk te Athene te staken. De kerk, die
ongeveer honderd jaar geleden werd
gesticht, is het oudste kerkgebouw van
de Evangelische Kerk in Griekenland
De herbouw had reeds lang geleden
moeten gebeuren, maar door gebrek
aan fondsen moest zij steeds worden
uitgesteld. Verleden juli echter maakte
de Wereldraad van Kerken het de ge
meente mogelijk het oude gebouw af
te breken en de fundamenten voor een
nieuw gebouw te leggen.
iiiiiimimmmimiiiiiiii
Zij baden niet....
HCJB geeft zo al
leen goede muziek,
godsdienstige uren,
zondagsschool, Bij
belvertellingen
cursussen in
talen (waaronder
Russisch en Platt-
deutsch voor de
Mennonietenkolonies in Paraguay)
en verschillende Indiaanse dialecten.
Maar het station begreep, dat, wilde
men gehoord worden, men ook opge
vangen moest zijn.
heel
Men heeft daarom ei
tig systeem ontworpen
gen Indiaanse nederzettingen
toestelletjes te verspreiden,
werkelijk de beschaving van die bin
nenlandse streken een hele stap voor
uit kwam, nu althans het isolement in
de lucht werd opgeheven Maar HCJB
(men noemt het niet anders meer) is
nog veel meer.
Het zendt Bijbelcursussen naar alle
delen vat? Zuid-Amerika en de wereld
en men gaat er prat op 6000 cursisten
in 27 landen te hebben. Er is een
HCJB-bus. die dp de weekends naar
afgelegen dorpen vertrekt, deels om er
onbevreesd leken. De man was direkt
nieuwsgierig naar de grote vogel en
men besloot hem voor een tochtje
te nemen. Dat is wat men via de ra
dio van de mannen heeft gehoord. De
rest kan worden gereconstrueei
een later gevonden dagboek. De
aan was zo enthousiast van
dat men hem nog eens meenam. Daar
na is hij met de vrouwen opgewonden
het woud-ingetrokken. De volgende dag
zijn de zendelingen teruggegaan. Zij
hoopten op een nieuw kontakt.
DAGBOEK
Het dagboek is bijgehouden tot op het
ogenblik waarop geschreven is; hier
komen enige Aucas, die we nog niet
hebben gezien.. Het waren de moorde-'
naars. Men kan ik heb dat nog uit'
de mond van de weduwen vernomen
deze moord niet anders verklaren, dan
dat de Aucas kennelijk aan een behek
sing geloofden, toen die ene man ver
klaarde echt te hebben gevlogen. Ze
hebben zich daarop en masse op de
weerloze (altijd ongewapende» zende
lingen gestort en hen wreed verminkt
ONTZETTING
Oral Roberts is Amerika's bekendste prediker uit de Pinkster
gemeenten, die grote gebedsgenezingssamenkomsten belegt en een
eigen televisieprogramma verzorgt. Evenals vele andere sprekers
heeft Roberts ook een film laten vervaardigen, die enige weken ge
leden haar Nederlandse première beleefde in de Gereformeerde Kerk
te Oaderkerk a. d. Amstel.
„Kerknieuws" schrijft nu:
Een verklaring. De kerkeraad van
Ouderkerk a.d. Amstel verzoekt ons in
verband met het feit. dat van de film
„Waag het met God" van het Oral Ro-
bert-comité daar ter plaatse de première
gegeven werd, opname van het volgen
de: „De kerkeraad verklaart dat de
Ecuador, het Rooms-Katholieke Ecua
>r, was er bepaald ontzet van. In de
?rste plaats 0111 de dood van deze moe
dlge mannen, die zoveel goed en vrucht
baar werk hebben gedaan. Ia de twee
de plaats uit angst, dat de wereld sou
denken, dat héél Ecuador zou bestaan
uit louter koppensnellers. Om dit iaat-
naar even te ontzenuwen moet u
dan weten, dat dit voorval zich afspeel
de in het uiterste oostelijke deel van
het land op de grens met Brazilië, in
het Amazone-oerwoud. In dit hog weinig
betreden gebied zwerven drie groepen
rond, Zaparos, Ancas en Jlbaroti waar
de Aucas en Zaparos Inmenging
bulten weren. Met de Jibaros heb
ben de mannen van HCJB telkens
contact en ik heb zelfs opnamen ge
hoord van Jibaros, die, met begeleiding
een klein orgeltje, psalmen zingen.
Nu, Ja, psalmen.... het was maar goed.
men mij dat eerst had gezegd.
Ik heb een paar dagen ih het mid-
de HCJB-mensen getoefd en
gekregen.
de vrijheid
(Door ds. H. J. Teutscher, Her
vormd predikant te Rotterdam)
om
Men moet eens een avond in een -kring van Papoea's
doorbrengen en dan beginnen te praten over de oorlogs
jaren. Wie dat doet moet rekenen op weinig nachtrust.
Menige avond roerde ik opzettelijk dit onderwerp aan;
soms in zo'n paalwoning boven het water, temidden van
een grote kring van donkere schimmen; soms ook in een
hutje aan het strand, rondom een flakkerend vuurtje. Al
doorpratend bemerk je, hoe bij honderden Papoea's de
ervaringen in de vrijheidsstrijd diepe sporen hebben
achtergelaten in hun denken en streven.
s ze maar eens beginnen te praten over de verzetsbeweging
tegen de Japanners.' Vreemd, dat in die bange tijd de oude naam
van Mansren Manggundi weer kon opduiken. Eeuwenlang
hebben de Papoea's elkaar de oude mythe ran Mansren vêrteld.
Hij was in contact gekomen met de goddelijke macht en kon
met het toverstokje dat hij gekregen had, alles in het aanzijn
roepen, wat hij maar wenste.
mm
de school, dat alle kinderen van buiten
landers en heel wat Ecuadoriaanse kin
deren er op gaan.
Het heeft een hospitaal, vlak naast
de zender, terwijl er Indiaanse klinie
ken zijn in het binnenland van Ecuador.
Het verspreidt elke week 15.000 pam
fletten met Bijbelteksten gezangenboe-
ken. Bijbels en niet in de laatste plaats
behartigt het de zending onder de In
dianen in de verste oerwouden. Het is
daar, dat we aan het begin van dit
jaar zulk droevig nieuws hoorden, toen
vijf zendelingen door de stam der Au
cas werden overvallen en vermoord.
Men herinnert zich wellicht nog de
toedracht. Vijf jonge Amerikaanse zen
delingen poogden kontakt te zoeken met
een nog vijandelijke, maar over het al
gemeen wel toegankelijke stam der
Aucas, waarvan er naar schatting nog
10.000 in tropisch Ecuador moeten rond-
Nadat zij geschenken hadden afge
worpen uit hun kleine Piper Cub. een
vliegtuigje van de Zendingspost- en die
geschenken door tegengaven waren be
antwoord, hebben zij het toestel aan
de grond gezet. Zij maakten toen ken
nis met twee
grenzeloos respect
Niet alleen dat zij alles zelf bouwen.
hun zender, hun zieken
huis en scholen, zij heb
ben bovendien een dag
taak. die niet mis is
Roken en drinken zijn
taboe en dat men er eens
even bij gaat zitten,
komt niet voor Er is
zelfs voor de kleinen
een speciale ..Kinder
garten" ingericht, omdat
hun vader en moeder;
Tietzlf in dè'Hdio. hetzij
op tfcbólërr of in zieken- t
huizen bezig zijn.
En de Stem van Andes
heeft nog meer op het
programma Er moeten nieuwe klinieken
komen in het oerwoud; er moeten meer
medicijnen en radio's verspreid worden.
VEEL STEUN
Van veel steun blijkt de zender voor
het zendingswerk In Colombia, het eni
ge land, dat zij het niet altijd offi
cieel dan toch officieus de Protes
tantse zending dwarsboomt In Ecuador
heeft men- hoewel de hele regering RK
is, alle medewerking, omdat de over
heid inziet, dat veel werk wordt gedaan
dat het volk algemeen yan nut is.
Wie een goed radiotoestel heeft,
moet maar eens luisteren naar de
Stem van de Andes, op 25 meter
(11,91 meg.) en 9.75 meg. op de
31 meterband en wie dan zin heeft
om de harde werkers aan die kant
van de globe moreel of financieel
te steunen, schrijve (bij voorkeur
in het Engels) naar La Voz de los
Andes, Casilla 691, Quito, Ecuador.
HANS KIEVID
Zo was Mansren Manggundi. de prachtige schepen, bemand met Pa
schurftige oude heer. die door zijn poea s zouden de zeeën bevaren. De 8 ans
eigen mensen, vanwege zijn huidziek
te was uitgeworpen, glorieus in zijn
dorp teruggekeerd, verjongd er
machtig. Al zijn standgenoten deel
den in zijn macht, zijn glorie en de
overvloed die hij tevoorschijn tover- oude. zingende stem wgs het, alsof
n zouden heren worden en de he
ren zouden slaven zijn. Sedert oeroude
tijden hadden de grootmoeders deze
oude mythe voor hun kleinkinderen
aan. In het geheim wordt er op tal
van plaatsen geëxerceerd. Meer dan
eens speelde ook hier een goeroe een
leidende rol. De'verwachting van de
komst van Mansren Manggundi kreeg
an het uur der bevrijding,
ieder hunkerde. Een nieu-
bewustheid van een eigen volksbe-
an begon te groeien. Te lang wa-
i de Papoea's veracht en miskend.
de
BESPOT
Maar eens werd hij gewantrouwd
en bespot en in woede ontstoken, ver
liet hij het eiland Meos Woendi
trok r
het Westen. Slechts liet hij zoals er ZOvele
geheimzinnige magische kracht
over allen uitgegoten werd-
In kritieke tijden was deze
se verwachting een troost en een
kracht voor velén geweest.
Gedurende kalmer tijden had. voor
al onder invloed van het Evangelie,
de oude geschiedenis veel i
wonderlijke dynamiek verlo:
werd een sprookje, een oud verhaal.
de belofte "na. dat hij eenmaal
terugkeren^.'dan zou de gouden tijd
-aanbreken, de „koreri"; een nieuw
leven iou aanbreken: ieder zou een
móói huis bewonen; niemand zou
meer behoeven te zwoegen voor het
dagelijks eten; integendeel, de heer
lijkste spijzen zouden te allen tijde
in overvloed beschikbaar zijn; over
kleding zou geen zorg meer bestaan;
de mooiste kleren zóuden voor ieder
een beschikbaar zijn. Niemand zou
meer op zee behoeven te zwoegen in
de uitgeholde boomstammen, maar
een stuk koopwaar van hand tot hand
gaan? Eerst een prooi voor de Sul
tan van Tidore, dan in Hollandse han
den, daarna in Japanse handen; en
wie zal zeggen, wie er straks komt?
Waaróm zouden ze niet hun eigen lei
ders hebben, die de weg naar de „ke-
zijn madjuan". de vooruitgang zouden ba
nen? De tijd van Mansren zou voor
de Papoea's een nieuw leven beteke-
nen. Papoealand voor de Papoea's.
Geen vreemden zouden "Mét onder hen
me^i voor het zeggen hebben? 'Niet
'langer meer zouden Hollanders en
A-mbonnezen onder hen de lakens uit
delen! 't Was immers de belofte van
Mansren: de heren worden slaven en
de'diaven worden hecen! Zie maar.
hoe het de Hollanders vergaan is: als
slaven der Japanners zijn ze wegge
voerd en als koelies te werk gesteld
aan de wegen. Was dit niet een onmis
kenbaar teken van het aanlichten
toen er nergens meer- recht -bestond.
toen iedereen veracht ciU^verörukt
werd. begon men de oude naam. hier
en daar weer opnieuw te fluisteren.
Het was of de klank van de naam
Mansren Manggundi in veler hart
een nieuwe verwachting, vol blijde
glans, opriep.
ONRUST GEBOREN
de komst van de Ja
panners, in die moei
lijke periode, waarin
Nederland nog regeert
over Nieuw-Guinea,
erwijl het eigen grond
gebied der Nederlan
ders door de Duitsers
i de i
tijd?
LEGER GEREED
Voort gaat het met de organisatie
an het ondergrondse leger. Het be-
bezet is, groeit aan alle vrijdingsplan is gereed. Op een door
kant reeds de onrust. Angenita vast te stellen dag zou men
van alle kanten met oorlogsprauwen
rukken op Manokwari, het
In één van de dorpen
komt een oude vrouw,
Angenita, terug van
een l.„,durU verblijf 'rum De onderdruk-
op een onbewoond k!r! meedojenloor worden
«•.lend. Ze had daar "dood. °°k d' sroepjes Ambonne-
Eens nodigde een heer i
een boer op de maaltijd. Voi
deed de boer uat hij thuis
te doen. Hij vroeg een zege
Zijn gastheer keek hem aar
hij begon
hij, „u be
niet dat het by ontwikkel-
et gebruikelijk is aan tafel
rrdde de boer, „ik ben het
huishouding hidden ook niei
maaltijd."
,Jk hen bly dat te hort
gastheer, „en uie zijn het,
of de jongere
Jiet zyn
Uitvoerig Is in de Nederlandse pers
gesproken over de nieuwste ontwikke
lingen in de landen achter het IJzeren
Gordijn. De veranderingen voltrekken
zich echter niet alleen op politiek
terrein, ook de kerk ondervindt de
gevolgen.
Het verzoek van de wereldraad van
kerken ten opzichte van de Lutherse
Hongaarse bisschop Lajos Ordass die
in 1948 tot vier jaar gevangenschap ver
oordeeld werd voor „valuta-transacties
op de zwarte markt" is ingewilligd. De
bisschop is gerehabiliteerd. Zijn vonnis
is herzien en hij
is vrijgesproken.
Volgens een rap
port uit Sofia
(Bulgarije) zijn
twee van de
de kerk zon'der geestelijke leiding
te laten. In de oorlog hadden wij uit
zicht op een bevrijding. Maar is deze.
verandering van het regiem slechts een
korte fase in de wereldgeschiedenis of
is het oosten blijvend aan het commu
nisme overgeleverd? De leer van de co-
existentie gaat wel in de richting van
het laatste.
Het is gemakkelijk om vanuit het
vrije westen partij te kiezen voor of te-^
gen deze kerkelijke leiders. Hoe denken
de gemeenteleden in Hongarije echter
over de gang van zaken? Wordt de hui
dige leiding aanvaard of wordt zij ver-
Ernstige kritiek op de leiding
gevangen geno
men leiders van
protestantse kerken, aldaar uit de
gevangenis ontslagen. Het zijn Wassil
Ziapkoff van de Kongregationalistische
kerk en Nikola Michailoff van de Bap
tisten kerk. Beiden behoorden tot een
groep van 15 protestantse predikanten,
die wegens hoogverraad gevangen geno-
De grote vraag is: Wat gebeurt er
achter het IJzeren Gordijn? Ondanks het
feit dat bepaalde elementen in de ker
ken door de communisten werden uit
geschakeld en anderen naar voren wer
den geschoven, omdat zij zich niet ne
gatief uitlieten over het regiem, heeft
de wereldraad contact gezocht met deze
kerken Vele orthodoxe kerken was dit
contact een doorn in het oog. omdat zij
de leidinggevende personen in die ker
ken beschouwen als landverraders, of
als zwakkelingen die zich niet voor recht
en waarheid durven uitspreken en met
alle winden meedrijven. Voorstanders
van contact antwoordden dan, dat het
Leventoch immers onverantwoordelijk zou zijn
Gelijk met de herziening van het von
nis van bisschop Ordass komt een be
richt van heel andere aard naar Ne
derland. In het Gereformeerd Weekblad
wordt een uitvoerige geloofsbelijdenis
afgedrukt van een groep mensen uit de
Hervormde Kerk in Hongarije, die zich
de „Belijdende Kerk" noemt In haar
uitvoerige belijdenis zegt zij o.a. dat de
kerk geroepen is het Evangelie te pre
diken. „Deze opdracht moet de kerk
vervullen ook dan, wanneer de wereld
of de staatsmacht haar dit verhindert
of ronduit verbieden zou. In dit geval
kan de kerk in de illegaliteit raken
Over het communistisch regiem schrijft
zij: „Wij belijden bij het licht van het
Woord dat de tegenwoordige orde van
staat en maatschappij gelijk een ie
der het stempel van de zonde draagt
en dus tal van trekken heeft, die de
kerk niet kan beamen." En even ver
der: „Uit de profetische dienst der ln
geloof gehoorzame kerk tegenover de
staat te allen tijde volgt, dat zij met
haar goedkeuring de overheid sterke
in daden, die gericht zijn op het wel
zijn van dè burgers en op de gerechtig
heid. Zij moet echter telkens weer wij
zen op de fouten, verzuimen en zonden
?ls op te genezen wonden der staat. Met
bezorgdheid zien Wij, dat de tegenwoor
dige kerkregering slechts de eerste
helft van deze profetische dienst ver-
Vult, verzwijgt echter volkomen de an
dere helft en daardoor is haar dienst zo
onevenwichtig geworden dat de dienen
de kerk tot dienstbare kerk werd
Na er op gewezen te hebben dat de
kerk zelfs dingen van de regering goed
keurt die ten
strijd zijn met
Gods Woord en
na de klacht dat
de tegenwoordige
kerkregering een
kliek - J-
kerken wil dwingen in een bepaalde
theologische richting, die niet verant
woord is. eindigt het stuk met de woor-
Onder deze omstandigheden moeten
wij belijden, dat wij de beslissingen van
onze tegenwoordige kerkregering niet
in alle gevallen als de beslissing der
kerk kunnen aanvaarden. Déarom ach
ten wij de gehoorzaamheid niet abso
luut verplicht, ja wij openen de moge
lijkheid. dat de onvoorwaardelijke ge
hoorzaamheid aan onze tegenwoordige
kerkregering in vele gevallen ongehoor
zaamheid aan Jezus Christus kan zijn.
Deze „Belijdende Kerk" wordt ge
vormd door een groeiend getal predi
kanten. ambtsdragers en gemeenteleden,
die vanwege hun houding reeds ver
schillende moeilijkheden ondervonden
hebben.
Deze belijdenis is een moedige getui
genis en het westen doet er wel aan, zo
mogelijk, ook met deze mensen contac
ten te onderhouden.
die hier en daar te vinden
ren, zouden uitgeroeid worden. Een
geheim leger van 8.888 soldaten was
gereed (acht was een oud, heilig ge
tal!» Maar he» hele plan werd door
enige Ambonnezen verraden aan de
ngen a Japanners. De leiders der ondergrond
se werden gegrepen, een aantal Pa
poea-koppen rolde in het zand en uit
dit verzet.
eenzaam gewoond van
wege een besmettelij
ke ziekte. Nu scheen
ze volkomen hersteld, gaaf van lijf en
leden, en spoedig deden de meest
wonderlijke verhalen
de ronde. Ze zou vele malen gestor
ven zijn, maar telkens was ze weer
uit de dood opgestaan. Spoedig kreeg was het
Angenita de reputatie van een profe
tes. die in contact stond met Mansren
Manggundi. Ze keerde terug, naar
haar eiland, dat ze nu „Judea" doop
te en daar werd voor haar een hei
ligdom gebouwd. De profetes had
naast zich een generaal,.-Stefanus ge- hun stamverband,
naamd. Van heinde en verre kwamen v«n onderlinge haat
Papoea's naar Jydea-en langs
Maar één ding kon niet worden uit
gebannen door de Japanse wreed
heid: er was onder duizenden ge
groeid het nieuwe leven; het besef,
een volk te zijn. Eeuwenlang hadden
geleefd in de enge begrenzing van
•n atmosfeer
vijandschap.
Maar nu hadden ze een nieuwe ver-
weg van velerlei ritueel werden ve- bondenheid ervaren, die zich uitstrek-
Icn ingelijfd jn het leger van de pro- te tot ver bulten de grenzen van het
fetes. Sommigen geraakten daarbij eigen dorp en de eigen stam. Ze had-
in trance en spraken tongentaai, den het visioen gezien van het ene
„precies zoals in de Bijbel". Papoeavolk in dit wijde land. Het
was geweest als een ontwaken uit een
De oude myth? werd opnieuw ge- diepe slaap van eeuwen, waarin blijk-
interpreteerd. Uit de gebeurtenissen baar nimmer nieuwe mogelijkheden
van die dagen bleek duidelijk, dat en nieuwe verwachtingen hen hadden
Mansren Manggundi naar Duitsland to®*ewcn)tl
was gegaan, en dat hij het was. die Die nieuwe visie kon niet meer weg-
de Duitsers de overwinning ovgr de - genomen worden. Na de grote neder-
Nederlanders had bezorgd, De voor-' 'aa*- ,oen de Japanners zo wreed had-
snellinff kwam uit: De heren werden den toegeslagen, scheen de nieuwe
tijd verder verwijderd dan ooit te
voren. Maar in de harten van velen,
vooral van de vele jongeren, leefde
de overtuiging, dat de nieuwe tijd
ook al moest het
spelling kwam.uit; „De henen werden
slaven, de slaven werden hénen". An
genita werd door het Nederlandse
gezag gevangen genomèn; bij de in
vasie der Japanners werd ze uit haar „ker ko^*n
gevangenis bevrijd. Later, onder de langer duren, dan ze aanvankelijk
druk der Japanners groeit in het ver- verwacht hadden. Zo gingen ze door
borgene de verzetsbeweging rondom met het dromen van hun dromen en
Angenita en Stefanus. h*1" zlen Van hun visioenen. De nieu-
NATIONALISME
Stefanus reist van dórp "tot dorp,
ganiseert het leger en stelt officieren stoutste dromen overtroffen.
Totdat de Amerikanen kwamen!
Toen was er geen tijd meer voor dro
men. Toen zagen ieders ogen dingen,
die de schoonste visioenen en de
vertoning van bovengenoemde film een
ernstige fout is geweest en wel le om
dat de film op vele plaatsen en dus als
geheel in strijd was met de H. Schrift,
gelijk ze ook tekort deed aan de hei
ligheid van het gebed; 2e omdat daar
door het Evangeli? op de bewuste avond
vertolkt is op een wijze die voor al
len. maar ln het bijzonder voor hen,
die Jezus Christus niet kennen, ver
warrend was; Se omdat zó het werke
lijke doel van de avond: de inleiding
te zijn tot het evangelisatiewerk van
onze gemeente in het nieuwhegonnen
seizoen, niet is bevorderd, maar dit
evangelisatiewerk is geschaad".
TER OVERDENKING
Anachronisme met een
ivaterlioofd
In het blad der Vrijzinnig Hervormden
schrijft P. Smits een boekbespreking
over een posthuum verschenen boek
van ds. Bakker: „Het woord waar
mee God ons aanspreekt.Met grote
instemming citeert de schrijver Bak
ker's woorden over de lichamelijke
opstanding van Jezus Christus:
„En nu ligt het geheel ih de Oosterse
geest, dat de herleving van Christus
in de zielen der in hem gelovende vol
gelingen in allerlei verhalen, die wel
wonderlijk uiteenlopen en, wat de bij
zonderheden betreft, lang niet altijd
tot overeenstemming zijn te brengen,
is gedramatiseerd tot een opstaan uit
lichamelijke dood. Eerst dan. wanneer
wij er ons vin bewust zijn, gelijk
Paulus dat was. dat God Zijn Zoon
in ons geopenbaard heeft en dat
Christus is opgestaan uit het zonde
graf van ons eigen hart en wij dus
met Jezus zijn opgewekt, eerst dan
krijgen al die opstandingsverhalen hun
diepe zin, ook voor ons eigen leven."
De schrijver noemt de lichamelijke
opstanding dan een „anachronisme
met een waterhoofd!" Als U geen
woordenboek bij de hand hebt, dan
schrijf ik even over wat ik van dat
„tien-gulden-woord" las: „Een ana
chronisme. is een zonde tegen de tijd
rekening welke men begaat door een
feit in een tijdperk te plaatsen, waar
het niet behoort." De opstanding is dus
iets geestelijks dat in onze harten ge
schiedt. maar de apostelen deden als
of er sprake is van een lichamelijke
opstanding. Die lichamelijke opstan
ding meet due alleen tnaar zinnebeel
dig gezien -werden.
Paulus en de
opstanding
Volgens ds. Bakker is Paulus zich be-
lus ook niet:
„Indien er gpen (lichamelijke) opstan
ding der doden'Is, dan is ook Chris
tus niet opgewekt. En indien Christus
niet is opgewekt, dan is immers onze
prediking zonder inhoud, en zonder in
houd is ook uw geloof. Dan blijken
wij ook valse getuigen van God te
zijn dan is uw geloof zonder
vrucht, dan zijt gij nog in uw zonden.
Dan zijn ook zii, die in Christus ont
slapen zijn, verloren."
Als er geen lichamelijke opstanding is
1. dan is de dood niet overwonnen.
2. dan is Christus wel voor de zonden
der mensen gestorven, maar hij kan
hen geen nieuw, eeuwig leven schen
ken, en zijn wij dus nog in de dood.
3. dan Is de macht der duisternis ster
ker dan de macht van God.
4. dan is Christus slechts een Boada.
Mohammed of Zoroaster en staat het
Christendom op één lijn met iedere an
dere heidense godsdienst.
dan is Christus een leugenaar ge
bleken want hij voorspelde zelf zijn
lichamelijke opstanding (Mattheus 16:
21). Kan een leugenaar ons de weg
naar een hoger leven wijzen?
6 dan kan Hij nu geen plaats voor ons
bereiden zoals Hij beloofde en ls er
voor ons geen heerlijkheid.
7. dan is Hij nu niet aan de rechter
hand van de Vader en kunnen wij niet
rekenen op Zijn voorbede.
8. dan zal hij niet wederkomen om de
volkeren te oordelen en Zijn rijk op te
zetten.
of in andere woorden: Dan ontvangen
wij geen eeuwig leven, geen schuldver
geving. geen verlossing, geen vrede,
geen leiding in ons leven, geen hulp,
geen hemel. Dan zijn. wij inderdaad
Paulus te spreken, „de be-
klagenswaardigsten v
i alle r
Josefus en de
opstanding
Maar Christus is wel opgestaan De
vier evangelisten getuigden ervan
Paulus vertelt zelfs dat 150 mannen
Christus zagen. Zelfs de Joodse ge
schiedschrijver Josefus schreef: Nu
leefde er omstreeks deze tijd Jezus,
een wijs mens. als we hem tenminste
wettig cen mens kunnen noemen,
want hij deed geweldige dingen
een leraar van diegenen die graag
de waarheid horen. Hij trok veel Jo
den en veel heidenen tot zich.
Hij was Christus en toen Piiatus op
voorslag van de voornaamsten onder
ons, hem veroordeeld» tot het kruis,
verlieten degenen die hem eerst lief
hadden hem niet. want hij verscheen
levend voor hen op de derde dag
zoals de goddelijke profeten dit en
tienduizend andere heerlijk» dingen
van hem hadden voorspeld; en de
stam van christenen, naar hem ge
noemd. is heden ten dage nog niet
hoofs tuk van het achttiende boekver
Joodse oudheden brengt hij een aan
tal verhalen van gepleegd onrecht bij
elkaar. Groter evenwel dan het on
recht dat Pllatus Christus aandeed, is
het onrecht, dat w!J Christus aandoen
door de lichamelijke opstanding te