CHRISTELIJK L WYBERT Uitspraken classes Harderwijk, Brielle en Rotterdam-Zuid Protestantse jongeren uit West-Europa bijeen De synode staat nu voor een uitermate zware taak Uit de impasse 2 De synodale Oproep In de classlcale vergaderingen van Brielle, Rotterdam-Zuid en Harder wijk van de Nederlandse Hervormde Kerk is de Oproep van de generale synode inzake Nieuw-Guinea besproken. Brielle Op de vraag of de "Brlelse classlcale vergadering van mening is, dat de synode het recht heeft te spreken in zaken als de kwestie Nieuw-Guinea, was de ver gadering algemeen van oordeel, dat de synode het recht heeft ingevolge ord. I, 11, 1 te getuigen met en voor de Kerk Jezus Christus. De tweede vraag luidde: „Vindt de classicale vergadering het juist, dat de synode zich bemoeid heeft met Nieuw- Guinea en ten opzichte daarvan tot be zinning heeft opgeroepen?" Van de 23 aanwezige stemhebbende leden der vergadering waren er 10, die meenden, dat het juist was, van wie vier leden uitspraken, dat dit reeds veel eer der had moeten geschieden. 13 Leden meenden dat de synode had moeten zwijgen. Vraag 3 luidde: „Meent de classicale vergadering dat de synode haar in deze handelwijze heeft gepasseerd?" 11 Le den antwoordden hierop ontkennend. 12 Leden gingen van de overtuiging uit, dat de classicale vergadering eerst diende Nieuw-Guinea'discutabel heel. steld?" 6 Leden achtten dit juist, 17 ren er tegen. Vraag 5. „Had de synode met meer overleg te werk moeten gaan inzake de publikatie van deze Oproep?" Allen zijn het er over eens, dat dit inderdaad had moeten geschieden. Vraag 6. Inzake de bijbelstheologische fundering van de oproep, was men het unaniem er over eens. dat hierin tekort is geschoten en dat zowel de synode als de andere vergaderingen der Kerk met kracht op dit punt verder moeten ar beiden. De 27 gemeenten binnen deze classis zijn samengevoegd tot de ringen Brielle, Geervliet en Sommelsdiik. Rotterdam-Zuid De* classicale vergadering van Rotter dam-Zuid waardeert het, dat de synode de zaak Nieuw-Guinea ter sprake heeft gebracht «41 stemmen voor). De classicale vergadering betreurt het. dat de classicale vergaderingen in deze niet zyn geraadpleegd (27 stemmen voor, 14 tegen). De classicale vergadering stemt er mede in, dat de synode de soevereini teit van Nederland over Nieuw-Guinea in discussie heeft willen stellen, maar heeft critiek op verscheidene onduide lijke formuleringen in de oproep (41 stemmen voor). De classicale vergadering acht het gewenst, dat de synode deze zaak recht streeks aan regering en parlement voor legt. mits van te voren de bijbels-theo logische fundering duidelijk worde uit gewerkt (41 stemmenvoor). Met 21 tegen 16 stemmen werd aan genomen het voorstel van een der le den. luidende: „De classlcale vergade ring verwerpt de practlsch politieke uitspraak, dat in het licht van het tot dusver gezegde een oplossing niet kan bestaan in een voortzetting van de be staande aanvechtbare en onzekere situatie". Een voorstel, inhoudende een verzoek dat de synode zich zal uitspreken dat zij deze Oproep betreurt, omdat zij zo'n grote pastorale schade heeft aangericht, werd verworpen met 9 stemmen voor en 28 tegen. De 10 gemeenten binnen deze classis zijn samengevoegd tot de ringen Charlois en Pernis. Harderwijk Na een breedvoerige discussie wer den in de classicale vergadering van Harderwijk de volgende resoluties met op 6 na algemene stemmen aangenomen: 1. Vooropstellende, dat de kerk de roeping heeft het licht van Gods Woord te doen schijnen over het leven van overheid en volk, en vanuit het Woord tot regering en volk te spreken, wan neer beslissingen van de regering in strijd zijn met dit woord, en wanneer volkszonden hiertoe aanleiding geven, meent de vergadering, dat de synode vanuit de H. Schrift niet aannemelijk gemaakt heeft, dat er aanleiding bestaat dit nu te doen aangaande de status van Nieuw-Guinea. 2. De synode heeft zich in haar overwegingen teveel laten leiden door kritiek en wensen van „omliggende vol- «eren in een zich veranderende we reld" en hierdoor de indruk gewekt, meer een politiek stuk de kerk in te zenden dan een bijbels gefundeerde Oproep tot bezinning. 3. De indruk wordt ten stelligste gewekt, al zegt de synode zich van een bepaalde oplossing te willen onthouden, dat toch een bepaalde politieke beslis sing wordt gesuggereerd, waarbij de diepe teleurstelling dient te worden uitgesproken, dat over de houding van Indonesië t.o.v. Nederland wordt ge zwegen en aan het gevaar van sterke communistische tendenzen in dat land stilzwijgend wordt voorbijgegaan. 4. Ernstig bezwaar moet worden ge maakt tegen de manier waarop de H. Schrift in dit stuk wordt gebruikt, ge tuige het onvolledig citeren van een tekst uit de Bijbel, waardoor men deze uitspraak van de Here Jezus Christus pasklaar heeft willen maken voor eigen mening. 5. In deze aangelegenheid had de synode niet mogen verzuimen de grond vergaderingen der Kerk. do classicale vergaderingen, te raadplegen voordat zij er toe overging dit stuk als een Op roep van de Hervormde Kerk te publi ceren (hier 1 stem tegeti). 6. Opnieuw is duidelijk geworden dat de raden der Kerk een teveel aan invloed ontvangen, waardoor het pres- byteriale karakter van onze Kerk niet tot zijn recht komt. Deze redenen brengen de classicale vergadering van Harderwijk er toe de generale synode met grote aandrang te verzoeken deze Oproep terug te nemen. Bovendien verzoekt de classlcale ver gadering van Harderwijk de generale synode een onderzoek in te stellen, of het juist Is zie het vraaggesprek van ds. De Ru met ds. Mackaay, uit gezonden door het IKOR dat de Papoea's bij vrjje meningsuiting in de ogen van het Nederlandse gezag voor revolutionairen worden gehouden. In dien de bedoelde bewering op waarheid blijkt te berusten, dan verzoekt de classlcale vergadering de synode de Overheid hierover te onderhouden. De 27 gemeenten binnen deze classis zyn «amengevoegd tot de ringen Elburg, Heerde Advertentie Bescherm Uw keel en voorkom - verkoudheid met Melodie en woord der Ether golven DINSDAG 9 OKTOBER I 14.21 I 14'4< 8.00 Nw d vrouw; y.jü waterst; 9.4U 10.00 V d kleuters; 10.15 Gr radio; 11.00 V d vrouw; I Als de ziele luistert, caui 12.03 Gram; 12,30 Land- 12 33 Gram; 12.55 Zonnew en Kath nws; 18J0 Gram; 7.00 Nvw; Ziek i liturg kal; 17.45 Rej am; 8.50 V C. S I i kelijkheid bij papoea's; Beroepingswerk NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Terwispel-Tynje. J. Bruinsma te Gaastmeer; te Sneek (toez.): H. A. J. Smits te Akkerwoude. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Knijpe: G. de Ruiter te Noordwolde. Bedankt voor Hazerswoude: A. Brink te Joure; voor Bunde (Oostfriesland): J. van Tuin/n te Schettens; voor Min- nertsga: J. Banga te De Meern. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Bedankt voor 's-Gravenhage-Oost: H. van der Schaaf te De Krim; voor Nij megen: A. W. Drechsler te Amsterdam- Noord; voor Biezelinge: C. van der Weele te Leiden. Tweetal te Rotterdam-Kralingen: G. J. Buys te Papendrecht en B. Bijleveld te Noordeloos. REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP Benoemd tot predikante in tijdelijke dienst te Hilversum: mejuffrouw da. T. Mayer, voorganger der afdeling Baarn van de Nederlandse Protestantenbond De Schotse gemeente te Genève heeft In een bijzondere kerkdienst het feit herdacht, dat vierhonderd Jaar ge leden de latere reformator vai Schotland, John Knox. In Genèv aankwam, waar hU Calvijn leerde kennen. Uw adres bekend Worden als de kinderen! Dat geldt vooral voor ons bidden. Een kind veinst niet. Het sluit de ogen en vouwt de handen en bidt. Dat zijn ongekunsteld gestamel in de hemel gehoord wordt dat is voor een kind geen ogenblik een probleem. Maar wel voor grote mensen. Tie kun nen er over kla- EEN WOORD VOOR VAN DAAG gen, dat voor hen de hemel van koper is en dat hun gebed toch niet wordt gehoord. Met als gevolg, dat ze er ten slotte maar mee ophouden. In zijn brief aan de Colossen- zen schrijft Paulus: Volhardt in het gebed (4 2). Hij had de kracht van het gebed ervaren, maar hij wist ook, dat bidden niet is een ruk aan de hemelbel, waar na al onze verlangens vervuld worden. Toen hij op de weg naar Damascus Jezus had ontmoet, was hij als een gebroken en blinde man naar de stad gebracht. En daar in de eenzaamheid had hij, nog kort te voren „dreiging Ai moord bla zende tegen de discipelen des Heren", bidden geleerd. En Jezus luisterde naar dat gebed. Ananius kreeg de op dracht: Ga naar de straat, die de Rechte heet, en vraag ten huize Conferentie te Worms (Van een onzer verslaggevers) £EN DERTIGTAL protestantse iongeren uit verschillende West- europese landen is donderdagavond in de oude Lutherstad Worms aangekomen, om daar enkele dagen lang met elkaar te praten over de plaats, welke de piotestanten op het politieke erf in hun land innemen, en hun gedachten te laten gaan over de Europa-gedachte, bezien vanuit protestants gezichtspunt. Deze driedaagse conferentie staat onder auspiciën van de Junge Union Deutschlands, de jongeren-- organisatie van de Christen Demuoratische Unie. Nederland is ver tegenwoordigd door tien l-den van de Arjos. Om een inzicht te geven in de politieke situatie in eikaars landen rapporteerden vrijdagmorgen jongeren uit de landen van, zoals men zou kunnen zeggen Lu+heiCalvijn en Zwingli, uit Duitsland, Neder land en Zwitserland Voor Nederland sprak mejuffrouw G. J. v d. Pol uit Amsterdam. De opmerking van haar, dat Nederland vijf protestantse politieke partijen zijn en dat nog een zesde groep aangesloten is bij de partij van de Arbeid, kon niet nalaten, enige hilariteit te verwekken. Een rooms-katholiek, dr. Willy Schnei der uit Solothurn, gaf een overzicht vai de politieke situatie in Zwitserland. „Wil hebben 22 staten, niet één staat", zei hij. doelend op de Zwitserse kantons met hun zeer grote zelfstandigheid. „Daarop moe ten wij onze politieke partijen afstem van Judas naar iemand uit Tarsus, genaamd Saulus, want zie, hij is in gebed (Hand. 9 11). Jezus weet precies waar wij wonen, al is 't ook drie-hoog- achtèr. Hij luistert naar ons bid den en staat altijd gereed ons te helpen. Of ons bidden gehoord en ver hoord wordt? En het zal geschie den, dat Ik antwoorden zal, voor dat zij roepen; terwijl zij nog spreken, zal Ik verhoren (Jes. 65 24). De grondvergaderingen hebben gesproken Sportpraatje-, 18.30 G) 10.15 Uit het Boek der Boeken:1 20.30 Act, 20.45 Gram; 20.50 plm 21.50 ndgebei i Gram Puzzel mee TT 5 5" 5" T 9" 3 K O b p 7 N E K _)agope- AVRO: 8.00 Nws: 8.15 Gram, 900 Gym: 9 10 V d vrouw; 9.15 Gram; 9.40 Morgenwijding; 10.00 Gram; 10.50 V d kleu ters; 11.00 Theaterork; 1130 Sopr en piano; 12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb me- ded; 12.33 Orgel en zang; 13.00 Nwi; 13 15 Meded of gram; 13.20 Promenade-ork; 13.55 Beursber; 14.00 Gram; 14.40 Schoolradio; 16.00 V d vrouw; 15.30 Orgelconc; 18.00 Altviool en plano; 16.30 V d jeugd Dans- Praat- OPGAVE PUZZEL NO. I 17.30 Varlété-or Horizontaal; 1. Plant; 2. werkplaats, voorzetsel; 3. drank, beknopt, uitroep; 4. Eng. inhoudsmaat, lobbes; 5. spil. bloem, strop; 6. grondverf, pauze; 7 grootspraak, gemalin van Aegir, voor zetsel: 8. getijde, worstvlees, maal; 9 spoorijzers, uitspruitsel. Vertikaal: 1. Weegbrug merkwaardi ge stof: 2. kaartenboek. eil. in de Mid- deJandse Zee: 3. voortbrengsel, thans, zanenoot; 4 ieder, afdak aan een ge bouw: 5. afvoerkanaal, delfstof: 6 pit afk staatsman, grote bijl. 7 delfstof oogklep voor paarden: 8 stevig ge bouwd. water ln Friesland; 9. niet breed, krachtig. OPLOSSING PUZZEL NO. 35. Horizontaal: 1. Plak. 4. spek; 8. li; 9 trio: 10. as; 11. ako; 12. stam; 14. pret; 16 werk; 18. keet; 21. ooi; 22. de; 23. dame 26 in. 27. elan; 28. inkt. Vertikaal 1. Plas; 2. list; 3 klam; 4 stop; 5. Pr.: 6 ei; 7. kost: 13. air; 15. roe 16. wade; 17. koen; 18. kiwi; 19. edik; 20 iuicteraai tent; 24. al. 25. ma. - - parle; 19.00 V d kind. 1945 Fllmpraatje: 20.00 Nws: progr; 22.15 De Antwoordman koor en pianoduo; 22 55 Ik Televlslcprogr.: NTS: 20.30 Jour overz. AVRO: 20.45 Short Vision, 21.00 I Married a Witch, film. ^EL ZELDEN is, zo ocunjj.1 Ui. /X. r. i\. LcA.ft.ei center 111 een „zeer vooriopige naoe- trachting"' op ue consi deraties van de classi cale vergaderingen in het „Hervormd Week blad De Gereformeerde Kerk" wel zelden is er in de geschiedenis van de Nederlandse Hervormde Kerk zulk een enorme belangstel ling geweest voor de vergaderingen van de classes De beroering rondom de Oproep heeft als eerste resultaat dat de classes meer dan ooit tot de grond vergaderingen der kerk zijn geworden. Weliswaar vraag ik mij af, of deze grondver gaderingen wel als voldoen de mondig zijn behandeld: de Oproep is gevolgd door nadere overwegingen, de praesides en scribae van de classes zijn uitgenodigd om m Oegstgeest eens te komen praten, vertegen woordigers van de Raad op de meeste classes voor lichting gegeven, een lijst met vragen werd op vele classes ter beantwoording voorgelegd waardoor de zelfstandigheid en de mondigheid van de classes niet geheel gehonoreerd is. De consideraties van de classes lijken soms ook angstwekkend veel op el kaar: men herkent de vra genlijst! Intussen sljn de consi deraties nu gegeven (ik vermeen, dat een enkele classis nog niet gereed is en over een maand nog eens een keer bijeen komt), en de synode staat weldra voor de moeilijke en delicate taak de „be zinning" voort te zetten. Want dat de zaak Nieuw- Guinea. met al de vragen die bovendien aan de or de gekomen zijn nu maar in de doofpot moet, is uit gesloten. Wij moeten sa- Zeer voorlopige nabetrachting men verder. Zijn we door de classicale vergaderingen verder gekomen? Ik heb er drie meegemaakt. de een met meer plezier dan de andere, maar ik kan toch wel zeggen, dat deze vergaderingen op hoog peil stonden. Voorzover ik consideraties gelezen heb, kreeg ik de indruk dat het midden van het land doorgaans ongun stiger oordeelde dan wat verder van het midden ligt (het zou goed geweest zijn, wanneer In alle classes een pro- en een contra-spreker was geweest). Maar aan de analyse van de considera ties moeten we ons niet wagen: deze wordt een zeer omzichtig werk. ECHTER is de vraag: zijn we vérder gekomen? Ik meen van ja. Het was om te beginnen voor velen een grote verrassing, dat de vertegenwoordigers van de Raad voor de zending het voor de Oproep als zodanig niet hebben opgenomen. Zij spraken meer vanuit het rapport dat de Raad bij de synode had ingediend dan vanuit de Oproep. Het pro bleem Nieuw-Guinea werd door hen niet gezien onder het aspect van de verhou- dinz Nederland-Indonesië, zoals de Oproep dit over heersend doet, maar meer in internationaal kader. Zij betoogden, dat ons volk moet leren buiten de gren zen te kijken, dat Nieuw- Guinea behoort in de Pa- cific-samenhan,? en dat ziin toekomstiee status in dat verband aan de orde be hoort te worden gesteld Daarover konden we het allemaal eens zijn. Nu moet ik er wel bij zeggen, dat ik de vertegenwoordi gers van de Raad voor de Zending hier weergeef voor zover ik ze gehoord heb. De Indruk werd daarbij gewekt, dat Oegstgeest voor een deel verstandiger is dan Woudschoten, alleen moet Oegstgeest dan toch maar op de classes en in de gemeenten de kastanjes uit het vuur halen. Of de Zending daar verstandig aan doet? De distantie tussen de sprekers van de Raad voor de Zending en de politieke overwegingen van ae Op roep geeft ons de mogelijk heid om vérder te komen. In Utrecht zagen wij, na een bewogen en waarachtig kerkelijk gesprek zonder politieke hetze, zonder ook de verderfelijke mentaliteit om per se „de synode in de rug te willen aanval len", het visioen van de Oproep zoals deze had moe ten zijn. Ik heb nu meer dan ooit de indruk, dat de tekst van de Oproep haas tig en ondoordacht tot stand is gekomen. Met ds. Kabel zou ik willen spreken van een „betreurenswaardige vergissing", waarop we dan ook zo spoedig moge lijk moeten terugkomen door een veel bredere uit eenzetting. Om verder te komen, zal het ook beslist noodzakelijk zijn het verzet tegen de Op roep niet voortdurend te dlsqualificeren als „politie ke hetze". Evenmin om telkens te komen opdra ven met goedkope bewerin gen als „kolonialisme" en „nationalisme". En ten slot te zullen we ook moeten zien, dat we uiteindelijk met de bezwaren bedoelen de synode te helpen ln haar taak „te getuigen van het Woord Gods tegenover overheid en volk". IN deze weken heb ik' nog al veel gelezen ln het boek van Walter Künneth „Politik zwischen DSmon und Gott" (Berlijn 1954). Ik heb daar veel aan ge had voor mijn bezinning. Eén enkel citaat: „De christelijke kerk staat niet geïsoleerd naast de politieke debatten, maar midden in de strijd van de politieke machten. Juist in de strijdsituatie van deze wereld heeft zij haar troos tende taak te volbrengen. De kerk werd wel als de „derde plaats" boven de politieke tegenstellingen en spanningen van de wereld aangeduid. Deze plaats van de kerk mag echter niet misverstaan worden als een positie naast de andere politieke posities de kerk heeft een brug te slaan over de kloof van de politieke tweespaltDe liefdeloosheid van de po litieke strijd is, wann de geest van haat niet ziel van de mens zal verte ren, aangewezen op deze onvoorwaardelijke „liefde" van de christelijke ge meente. In de verwerkelij king van de liefde wordt de gemeente tot een plaats van „troost" in de poli tieke zóne. Deze liefde dienst van de gemeente ge schiedt aan de zieke en do delijk verwonde mensheid in lichamelijk en geestelijk opzicht. De politieke strijd slaat open en verborgen wondenvergiftigt de zielen.... Geen andere in stantie dan de christelijke kerk is in deze situatie van het leed in staat in de bres te springen, de kloven te overbruggen, en wonden te verbinden." Is onze Hervormde Kerk de laatste maanden niet veel te veel tot een poli tieke instantie geworden? Is zij nog in staat de diepe wonden, die door de politieke strijd geslagen Mijn, te verbinden? Het wordt hoog tijd, dat de kerk weer haar plaats gaat innemen in een bovenpolitieke dimensie, troostend en verbindend. Daartoe zal er echter een overleg moeten geschie den „op een zeer brede basis" Wat in de partij politiek eigenlijk een on mogelijkheid is. zal in de kerk van Jezus Chris'us mogen geschieden: dat allen samen verder gaan. Het R.K. volksdeel is meestal politiek georganiseerd en wel in de Kath. Con servatieve Partij. Deze partij heeft progressieve werkgemeenschap binnen zich. Het protestantse volk is voor groot deel aanhanger van de liberale dicale partij. Het protestantisme in Zwit serland kan derhalve liberaal genoemd worden. In Zwitserland bestaat dus niet de situatie, zoals in Duitsland, waar R.K p-i protestanten elkaar op het politieke terrein hebben gevonden. Contact tussen Protestanten en Rooms- Katholieken is er nagenoeg niet. Wel werken hier en daar in verschillende kantons, de Protestantse minderheden samen met de Roomsen, maar dit zijn gro te uitzonderingen. Pogingen van protes tanten om hun geloofsgenoten los te ken uit de liberale partij en een eigen protestantse partij te vormen, bleven doorgaans zonder succ Toch bestaat er wel een Protestantse partU in Zwitserland, en wel de Evange lische Volkspartij ln het kanton Zürich. Hierover vertelde de heer André Rou- lin uit die stad. Het ascetische protestan tisme van Calvijn heeft in de Duitsspre kende staten van Zwitserland geen in vloed gehad. De gedachten van Luther en Zwingli vonden er ingang. In de loop van de eeuwen ontstonden echter naast de staats kerken meer strenge vrije kerken. De aanhangers ervan konden niet instem men met de liberale vooruitstrevende po litiek van de vorige eeuw. Sommigen hen richtten een vereniging van Pro testantse intellectuelen op, das Eidgenös- sische Verein, dat echter een aristocra tisch en patriarchaal karakter had dank zii gemis'aan invloed in de lagere volkskringen spoedig verdween. Ongèveer vijftig jaar geleden werd in Zwitserland de eerste protestantse vakvereniging opgericht. Deze groeide uit tot een landelijke organisatie in 1920 Na een grote staking in 1918 ont stond de Evangelische Volkspartei, wel ke werd gedreven door het streven, de Nieuw-Testamentische beginselen in de praktijk te brengen. Het is een volks partij in de ware zin des woords, bleef totnutoe in Zürich in de minderheid, maar mag zich in groei verheugen. De heer Roulin, die secretaris is van deze partij, zag de toekomst ervan niet donker in, ook al steunt men haar steeds in kerkelijke kringen (Karl Barth bestrijdt haar, maar Emil Brunher biedt onverbloemd steun). West-Duitsland Dr. Gerhard Stoltenberg, secretaris de Junge Union, gaf een overzicht de situatie in West-Duitsland. Protestan ten en rooms-katholieken zijn hier vereend In de CDU. Meer dan vijftig procent van de inwoners van de Bondsrepubliek is evangelisch, ongeveer veertig procent rooms-katholiek. Naast de Evangelische Kerk vindt men hier en daar nog andere (kleine) protestantse kerken. Fnuikend werkt echter de secularisatie. Daarom moet men niet vertrouwen op deze per centages. De aanhangers van de sociaal-demo cratie, de arbeiders, behoren voor eer groot deel slechts in naam tot de kerk De burgerlijke groepen zijn dikwijls aan hangers van het liberalisme. De laatste decennia deed de ontkerstening zich ook op het platteland gelden. dat het Evangelische volk in politicis labiel is. Momenteel zijn posltlef-kerkelljk politiek rechts niet meer Identiek. Duits land kent immers ook een Christelijk Sociale Unie. Concluderend kan men evenwel zeggen, dat het platform, waarop CDU en CSU samen staan, geen wankele basis heeft. Dr. Stoltcnljerg geloofde niet, dat deze basis In de toekomst smaller zal worden. iz; 13.25 V d 1.55 Intermezzo; 15-00 V iritieken, 16 45 Gram; li d kind; 18.55 Wee 22.00 Nws; 22.1: 1.13 Ko« Ing foi Sound; 24.0< 22 45 Klsssieke Mrs Dale's Idem; 14.00 RmHBPm.- 15.00 V d rrouw; 16 00 Nws en Amui n»uz; 16-30 placo de). 16.45 Mil ork; 17." Sp-r 2100 Gevar progr. 21.30 Dansr H-i\ 23.00 Nwi 22.00 Ge- 0.55—1.00 Nw: 11.45 Gram; 12.30 13.11 Gram; 23.20 Swli 13 Swing 0.50 Progr ov Brussel. 324 oer; 12 34 Gi 14.00 Schooirai 16.02 Lichte 17.10 Muziek apr: 18.00 Ml. 19 00 Nws; 19.40 Gram; 19.50 Caus; 20.00 De Zandloper; 21,00 Europees Mozartconc; 22.00 Nwi 23 05—23.10 Nw Moz 12.00 Gram; 13.00 Nws; 13.10 Gram 14 45 Orar ork; 15.25 Gram; 16.05 Lichte muz; 17.00 Nws; 17.18 Gram; 19.30 Nws; 20.00 Gram, 20 50 Idem; 31.00 IdBBC ulti voor Nederiar Londens Radlodagb. Vrai 17.45—18 13 Nw 142. Bader snauwde tegen hem: „Stomme idioot! Hoe zou ik hier nu kunnen ontvluchten?" De man scheen de betekenis van zijn woorden begrepen te hebben en zei automatisch: „Befehl ist Befehl!" Dat deed de maat overlopen! Naast de verne dering, de stompzinnigheid, de bombardementen en het moorden was dit wel het toppunt. Van dat ogenblik af haatte hij alle Duitsers met een onverzoenlijke haat. Hoog boven St. Omer sneden vier 109's Crow- ley-Milling van zijn wing af en hij joeg als een wilde door de lucht. Maar nauwelijks had hij de ene vijand van zich afgeschud of een andere zat achter hem aan. Een granaat sloeg van opzij door zijn cockpit, sneed de brandstofleidingen door en explodeerde in de supercharger. Wolken van rook vulden de cockpit en de motor deed de jager hevig schokken. Hij draaide het toestel op de rug en richtte de neus recht omlaag. Even later maakte hij een noodlanding in een tarweveld. Juist wilde hij het toestel in brand steken, toen hij in de verte Duitse soldaten op zich af zag komen. Hij kroop door het hoge ko ren weg, ontdeed zich van vliegpak en uniform jasje, smeerde zich flink met modder in en liep in Zuidelijke richting, wegduikend achter een mesthoop, toen Duitse vrachtauto's passeer den. Die middag legde hij meer dan dertig kilo meter af en klopte, toen het donker werd, bij een boerderij aan. De bewoners bakten eieren voor hem en in de ochtend bracht de boer hem op de fiets weg. Twee dagen later was hij on dergedoken in St. Omer, in het huis van de schoenmaker Ditry, de leider van de zich ont wikkelende illegale beweging. Van Ditry hoorde hij dat Bader in het hospi taal gevangen werd gehouden en dat er een vermetel plan was ontworpen hem te bevrij den. Een ambulance-auto met twee Franspn, in de uniform van de Luftwaffe en voorzien van PAUL BRICKHILL DAN MAAR ZO! een vervalste order, zou naar het hospitaal rij den. De vermomde Fransen zouden een bran card naar boven brengen, Bader er opleggen en hem meenemen. Vervolgens zouden ze per radio contact met Engeland opnemen en ver zoeken een Lysander te zenden, die 's nachts op een afgesproken plaats moest landen om hem naar Engeland terug te brengen. Werden de Fransen gesnapt, dan zouden ze zeker wor den doodgeschoten. Wilde Crowley-Milling onder gronds naar Spanje reizen of blijven om te hel pen? De beleefde, bescheiden Crowley-Milling gaf te kennen dat hij liever wilde helpen De volgende dag kwam echter het bericht, dat de Duitsers Bader al naar Duitsland hadden gebracht en veertien dagen later begon Crowley- Millings de afmattende tocht over de Pyrenee- en. Franco's soldaten kregen hem te pakken en zetten hem in het beruchte Miranda concentra tiekamp. waar hij bijna van honger omkwam, typhus kreeg en blind werd. Later kreeg hij het gezicht terug en werd hij naar Engeland geëvacueerd, waar hij tot het einde van de oor log vocht. Midden in de nacht arriveerden ze in Frank fort en Bader werd van de trein naar een auto gedragen, die hem m een half uur naar Dulag Luft bracht, het kamp waar alle krijgsgevan genen van de luchtmacht werden geregistreerd en ondervraagd. Twee luchtmachtsoldaten droegen hem naar een stenen gebouw, door een gang en kwakten hem in een kleine cel op een houten brits. Ze trokken hem zijn uniform uit en lieten hem in z'n ondergoed in de duister nis achter. Hij was doodmoe en sliep die nacht goed. De volgende morgen om acht uur kwam een leven dig manneke in een grijs burger pak zijn cel binnen en zei opgewekt: „Goeden morgen" Sonderfuehrer Eberhardt sprak uitstekend En gels en hij was èl te vriendelijk Hij gaf Ba der een formulier dat deze moest invullen, het beruchte valse formulier met het rode kruis er boven, dat de Duitsers altijd gebruiken. Bader las de vragen: „Van welke basis bent u opgestegen? „Nummer van het squadron? „Welk type vliegtuig?" enz enz. Hij - MA de hoogleraren De Gaay Ful man en Donner heeft thans o mr. Roosjen de portefeuille v, 1 Overzeese Rijksdelen geweigei I Vorige week hebben wij reeds u eengezet, dat de antirevolutionai aanspraken op twee volwaard! ministerszetcls even gerechtvaardi zijn als de afwijzing van deze porl 1 feuille. ün Dank zij de voortreffelijke arb^ van de inmiddels ontslapen chrisl^ lijk-historische minister Kernka^^n vormen, voor wat de West betreed, Overzeese Rijksdelen een afgeslotg bj zaak. Het zou betekenen een tekor c.S doen aan de verdiensten van deze i bekwame bewindsman, indien rof?"* deze ministerszetel wenste te bestand digen. Het zou in de West niet goi een worden opgenomen. ®eyie Wat Nieuw-Guinea aangaat, iiger vergt, zoals wij reeds hebben uite«vens gezet, niet een afzonderlijk volwas^ sc dig departement. Wij hebben zelfs fcatie vraag opgeworpen, of bet de bar0^ met Nederland en bovendien e^t snellere ontplooiing en ontwikkelihrist van Nieuw-Guinea niet ten 8°®^" zou komen, indien de aangelegd opi heden van dat overzeese rijksdéet b voor de verantwoordelijkheid k«^* 1 men van de onderscheidene dep%}gjr tementen, die met die aangelegeiiger heden van nature het meest te makf6^" hebben. oelei gaf „U moet de rest nog invullen," zei Eber hardt vriendelijk, „dan kan het Rode Kruis uw familie op de hoogte stellen en uw briever doorsturen, 't Is maar een formaliteit, ziet u." „Dit zijn alle antwoorden die u van mij krijgt," zei Bader „Ik ben niet gek! En nou zou ik graag een bad willen nemen, me sche ren en m'n benen terug hebben En dan wil ik ontbijten Eberhardt verliet de cel met de mededeling, dat hij de Kommandant zou roepen. Een lange, slanke man van ongeveer vijf en veertig jaar kwam binnen en zei vriendelijk: „Goeden morgen, Wing Commander Mijn naam is Rumpel." Hij maakte een gebaar dat mede leven moest uitdrukken „Voor u is de oorlog nu afgelopen, maar we zullen ons best doen het u zo prettig mogelijk te maken Ik ben in de Eerste Wereldoorlog zelf jachtvlieger gejveest en wij Duitsers wensen niets liever dan de oude tradities van kameraadschap van de vliegers uit de vorige oorlog in ere te houden." Bader antwoordde kortaf: „Ik begrijp niet wat u bedoelt. Wij zijn vijanden en dat feit kan niet vergeten worden." IWUKD1 VEKVULGDj e 'aatste zUn- De JQE aanbieding van de portefeulf van Overzeese Rijksdelen aan eu_ man als prof. De Gaay Fortman he ben wij vorige week reeds een zaA" genoemd, die weinig serieus aandee Prof. De Gaay Fortman Immers hiD* mati zich reeds doen kennen als een tegeigoe| stander van het voortbestaan van dBel departement. Trouwens, ook in de formatieplai He, nen van de heren Drees, Romme \.R. Licftinck kwam het niet meer vo<jhr. Ook het socialistische dagblad HP8 Parool moest dezer dagen toegeve^*1 dat de aanbieding van deze post agech de heer De Gaay Fortman toch feitfan lijk een vreemde zaak was. DeUaro Spc aanbieding moest wel twijfel opro^,.. pen, of informateur Burger hen, departement van Overzeese Rijk delen zelf nog volwaardig acht. st; Daarom van tweeën één: hij acfan het zelf niet volwaardig, maar da^jj^ behoort hij het ook niet als volwaateru dig aan een ander aan te bieden; i hij acht het zelf wel volwaardig, maista dan rijst de vraag, waarom hij bfj[i-ll aanbiedt, niet aan een van zijn partij SU genoten, maar aan mannen die daij0"tc anders ove? denken. u De weigering van deze portefeuillrise zien wij dan ook liggen in de lif11"- van het adres der Leidse hoogleraren^ Een kabinetsformatie is een zaak, dien t met de nodige ernst behartigd mollec worden. r" p^EEDS hebben wij als onze ovefloll tuiging geopperd, dat de ant!Mi revolutionairen, door aanspraak f^! maken op twee volwaardige zetelnevi niet maar handelen in eigen belanj- va doch in dat van de gehele protestant!*^,' christelijke volksgroep. terg Het is dan ook begrijpelijk, dat hi^- 1 houding in het jongste nummer va'u^ het christelijk-historlsche weekblam c Koningin en Vaderland werd toeg^n- juicht. Er is in christelijk-historisch kring waardering voor deze houdini Li Het gaat niet aan, dat ln h^31 kabinet, zoals dit thans wordt gedacb slechts twee ministers uit protestants-christelijke partijen eej/aa plaats zouden krijgen. nim Het kan ook in de politiek wel ®®i^ee de schijn hebben, alsof bescheideer! heid een deugd is, maar hier sta» toch waarlijk te grote belangen op h« spel, dan dat men zou dienen t Di laten schieten datgene waarop meflaa op goede gronden recht kan doerad gelden. pp ET valt op, al behoeft het toch nie A al te zeer te verwonderen, da dit standpunt ook buiten de pro testants-christelijke groepen begri| ontmoet. Zoals men weet heeft de R.V.P haar fiat aan de zetelverdeling vai Burger afhankelijk gesteld vai de voorwaarde, dat ook de anti revolutionairen akkoord zouden gaan Welnu, vanmorgen schrijft de r.k^ Volkskrant, na de antirevolutionair! uie weigering van de post der Overzees!In Rijksdelen: „De ar. fractie heeft val*„® de katholieke ruggesteun geen mis-uit bruik gemaakt Wij blijven hopen, dat de informa* Ha teur bereidheid zal gaan tonen toltro een redelijke oplossing. Dat er ln zijïu,c gedachtenwereld een uitweg moet zijn S0[ uit de impasse, hebben wij hierboven tec reeds aangetoond. ee' De verantwoordelijkheid ligt bij de sit informateur. Moge de week, die wfj *P' nu zijn ingegaan, voor de schiet °e{ eindeloze kabinetscrisis nu toch waar- d«

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2