CHRISTFUJK Drie classes over de Oproep Bevoogding en richtingloosheid: oorzaken van matheid Dierendag De verantwoordelijkheid voor opvoeding mag de ouders niet ontroofd worden 2 KANTTEKENING Nteaw-Guine*. Den Bosch De cluslcale vergadering van '»-Her- to*enbo*rh wenst voorop te stellen, dat *0 ileh erover verheort, dat de synode besloten heeft een Oproep te doen ult- faan. Ten aamlen van de wljie waarop de*e Oproep Is uitcefaan heeft zl) echter ojn. de vraag cesteld of de synode ilch heeft ferealiseerd dat x(J, na In vele aan gelegen taken als de berechting der N.S-B.-ers. het Indonesische vraagstuk. de herbewapening van Duitsland, het Atlan tisch pact en de kweatle-Ambon Keiwegen of nanwelUka gesproken te hebben, In dete Oproep pastoraal tekort Is geschoten door gebrek aan voorlichting en door het onthouden van een overzichtelijke materie tot besinning? De vergadering achtte het dan ook onjuist om bijv het rapport van de Oecu menische Raad als bekend te veronder stellen en gaf de synode in overweging, meer aandacht te besteden aan voorlich ting en publiciteit Voorts werden door de vergadering nog de volgende vragen gesteld: Wat de theologische bezinning betreft, vroeg zij zich af. of deze niet te eenzijdig is gesteld Waarom heeft de synode de Oproep niet geplaatst in het bredere ver band van een bezinning op het kolonia lisme enerzijds, maar ook op het Aziatisch nationalisme en het anti-kolonialisme an erzijds' Is de synode zich bewust, dat haar voortdurend zwijgen inzake de kwestie- Ambon er oorzaak van is en in toenemen de mate kon worden, dat diegenen in richt, zich nu de Ambonezenkwestie gaan toeeigenen als hïin zaak. met argumenten, die een heel andere achtergrond hebben dan de Kerk. in het licht van het Evan gelie naar voren zou moeten brengen? Wanneer door de wtyze van spreken, zoals die thans door de synode voor bet eerst op een voor velen verrassende vQu Is geberlgd, een nienw pastoraat Is ge ïntroduceerd. Is het dan ook niet de verantwoordelijkheid der synode, dit spre ken, ook In toekomstige uitspraken, te doen voorafgaan van een grondige, breed georiënteerde, theologisch cn zakelijk politiek bezonnen pastorale voorlichting aan de kerk In haar geheel? De 13 gemeenten binnen deze classis samengevoegd - 'gaderlngen der Nederlandse Her- p van de Genera Beroepingsu-erk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Berkenwoude: L. J. der Kam te Arkel-Kedichem; naar Gouda De classicale vergadering geheel heeft een duidelijli houding aangenomen ten opzichte de Oproep, waarbij vooral werd gewezen op de zwakke bijbels-theologische fun dering van deze Oproep, op het voorbij gaan van de classieaie vergaderingen, zendingsarbeiders en Papoease Kerk, en op het niet raadplegen van de Raden de zaken van Kerk en theologie. Kerk en overheid, en van de Raad de zending, de laatste voorzover het betrof de definitieve redactie. De classicale vergadering erkende het echt van de synode te spreken, maar betreurde, dat dit op een dergelijke wijze samengevoegd tot de ringen Gouda. Woerden Alkmaar De classicale vergadering van Alkmaar, die woensdag te Schagen bijeenkwam, heeft na een uitvoerige bespreking het volgende met vrijwel algemene stemmen uitgesproken. De classicale vergadering van Alkmaar neent. dat het terecht is met het oog op het welzijn van de bevolking en de stabi liteit van het bestuur, dat de internatio nale politieke status van Nieuw-Guinea opnieuw als probleem onder de aandacht an het Nederlandse volk wordt gebracht. Zij is dankbaar dat de synode Kerk en olk hierop opmerkzaam heeft gemaakt. De kerk heeft te getuigen, dat de heer schappij van Christus ook geldt voor de samenleving der volken Het komt de classicale vergadering i binnen deze claul* zijn de ringen 's-Hertogen- Boek VAN DE DAG Op 1 Januari 1957 wordt waarschijn lijk *de Algemene Ouderdomswet van kracht. In deze verwachting heeft het Centraal Sociaal Werkgevers-Verbond (Kneuterdijk 8, Den Haag) aanleiding gevonden, een publikatle in het licht tc geven, bestaande uit de tekst van de wet en een commentaar daarop Daar mee is het C.S.W.V. stellig op tijd. Er moeten immers nog verscheidene uit voeringsmaatregelen afkomen. Deze zul len nu straks in een tweede druk een Plaats krijgen. Een afzonderlijk hoofd stuk in deze publikatie houdt zich be zig met de voorgeschiedenis van de wettelijke regeling. Zoals men weet. is de voorgeschiedenis van de ouderdoms zorg aanzienlijk langer dan de voorge schiedenis van de wet. Het schijnt ons toe. dat de publikatie van het C.S.W.V., ook in deze nog onvoltooide vorm, haar nut kan afwerpen. i gerechtig'hei volken en hel De classicale vergadering spreekt haar verontwaardiging uit over de wijze waar- ■P en gedeelte van de Nederlandse pers op de synodale oproep heeft gereageerd. De 29 gemeent classis zijn sar Alkmaar. ZIJpe. Schar Beroepen te Hilversum (vak.-G. Mey- »n>: J. L. Wielenga te Kampen. Bedankt voor Roosendaal: Z. C. Ver- sluys te Rijswijk (N.B.). CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Ulrum: D. van Wilsum Dedemsvaart GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Wageningen: P. van der Bijl te Leerdam. Ds. J. C. Salverda overleden In de ouderdom van 65 jaar is onver wacht overleden ds. J. C. Salverda, pre dikant bij de hervormde gemeente Hoofddorp. Ds. Salverda werd 3 augus tus 1891 te Wons (Fr.l geboren. Hij stu deerde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht diende de gemeenten van Lemele, Hei en sinds 1929 die van Hoofddorp. Ds. Salverda bekleedde tal van bestuurs functies. Het stoffelijk overschot zal vrij dagmiddag te Hoofddorp ter aarde wor den besteld, na afloop van een rouw dienst die om 2 uur in de hervormde kerk zal aanvangen. Vrije geluiden Doordat drie catechisanten de preek met een vurig op de kerkbank ge slagen ritme begonnen te begeleiden (wij nemen aan dat de predikant daar geen aanleiding toe gaf), moesl de dienst in de Haavinkerk te Ullens- akker onder grote verwarring afge broken worden. De jongelui werden uiteraard nier zachtzinnig uit de kerk „verwijderd". Twee hunner mochten weer binnen komen nadat ze de predikant om ver geving haden gevraagd. De derde man werd door de woedende kerkgangers tot aan zijn ouderlijk huis oude en Texel. EEN nOOKII VOOR VAN DAAG Twee van de vijf! Als Gods almachtige genade in j Je heidenwereld gaat werken, dan sist dat van -ons voortdurend ge- ;bea, veel geld en soms zelfs onze beste mensen. De gemeente te Antiochië had. als we 't zo eens mogen zeggen. ijf,dominees: Barnabas, Simeon. Lucius, Manaën en Saulus. Een prachtig team. waarmee in deze grotestads-gemeente heel wat was te bereiken. Wij zouden zeggen laat dat voorlo pig zo blijven. Geen beroepings- sies, ge wapend met wire recorder (zoals dat tegenwoordig gaat) naar An tiochië! Maar de Heilige Geest dacht daar anders over Hij sprak: Zondert Mij nu Barnabas en Saulus af voor het werk, waartoe Ik hen geroepen heb (Hand. 13:2). Antiochië, de onge gemeente met haar vele grotestads-problemen zal dus twee van haar vijf predikanten moeten missen! En uitgerekend de twee beste. Dit bevel komt van de Koning der Kerk. Wie zijn wij, dat wij bezwaren zouden durven inbren gen? Hij alleen weet wat goed is voor heel de kerk en voor elke ge meente afzonderlijk. En voor de doorwerking van Zijn Koninkrijk zullen we alle offers met vreugde brengen. (Het woord voor vandaag van gisteren en heden werd geïnspi reerd door een preek op Zendings dag, die schrijver dezes mocht be luisteren. Hij hoopt, dat dit woord ook zijn lezers wat te zeggen heeft.) De Nederlandse christelijke bond van overheidspersoneel houdt op 16 okto ber zijn lustrumvergadering In hotel Noord-Brabant te Utrecht. Om half drie begint de viering in een der be nedenzalen. Lustrum-congresdag S.S.R.-Utrecht gelovige rationaliteit, die onder-1HET piHt doch nipt scheidt I-I (Van een i redacteuren) IS het groot-auditorium der Utrecht se universiteit hangen twee oude vlaggen: symbolen van ten groot ver leden. Het zijn verschoten gerafelde vlaggen: symbool van het verdonkerd goud'' Mensen die het weten kunnev geloven aan die verdonkering: onze kerheid, gebrek aan vertrouwen iv oude waarden, scepsis ten aanzien van idealisme, religieuze matheid (zeker bij aankomende studenten), een le vensstijl, die zich op het materiële richt dat zouden de kenmerken zijn an de huidige studentengeneratie Was het toeval, dat tegenover de laggen, aan de andere zijde van de prachtige zaal boven het spreekge stoelte, als antwoord de zinspreuk der universiteit was aangebracht: Sol iustitiae, illustra nos; Zon der gerech tigheid, verlicht ons? Hoe dit zij. de Utrechtse S. S. R. heeft aanleiding gezien tot het organiseren van een congresdag, waarin gesproken werd over: Student en christen: een eenheid of een tweeheid? Men stelde hier zichzelf en zijn mede studenten de vraag, of een academicus wel gelovig kan zijn. Dat Is geen abstracte kwestie: nog steeds verliezen studenten in hun studie hun geloof en dat zijn dikwijls niet de slechtsten. Ook ln Utrecht Is het aantal hoogleraren, dat vroeger calvinist was niet te ver waarlozen. Prof. dr. Ir. H. van Rlessen sprak des morgens over de christen-acade micus en de wetenschap. Na een breed historisch overzicht schetste hü de huidige situatie: de zekerheden der wetenschap zijn ln de crisis gekomen. De oorzaak daarvan zocht spr. In de secularisatie, die de eenheid van de mens breekt. De dienst die het chris telijk geloof nu aan de wetenschap kan bewijzen is de doorbraak van de secu larisatie. Er is nu een vacuüm; daarin kan het geloof zich doen horen. Dat betekent praktisch allereerst, dat de christen-academicus de overschatting van de wetenschap tracht tegen te gaan. Dr. H. Jonker, hervormd predikant te Amsterdam behandelde middags de oude tegenstelling tussen de rede geloof, ratio en fides. Men heeft ge tracht deze beide te verzoenen systemen, die niet voldoen, omdat de tegenstelling veronderstellen. In de Bijbel komt zij niet scheidt, doch niet scheidt. De maatschappij Des avonds hield dr. H. R. Wijngaar den, lector aan de Vrije Universiteit, een boeiend referaat over de relatie van de christen-academicus tot de moderne maatschappij. De huidige studenten generatie heeft met haar leeftijdgenoten gemeen een gebrek aan interesse voor at er ln de maatschappij gaande is en :n afkeer van „opgeroepen te worden". Men kan de oorzaken wel zoeken in gebrek aan normbesef enz., maar wat zijn daarvan dan weer de oorzaken? De leeftijdgroep van om en nabij de leerling. Nog niet lang geleden kon op die leeftijd zelf beslissen. De maat schappij is ouder geworden in dit op zicht. Het onderwijs duurt langer, de leertijd in het bedrijfsleven eveneens Men kan wel klagen over gebrek aan verantwoordelijkheid bij de jongeren, maar hoe kan dat anders, wanneer zij geen bevoegdheid krijgen? De andere oorzaak van het gebrek in interesse achtte dr. Wijngaarden het feit. dat de wereld geen steun biedt: er zijn geen vanzelfsprekendhe- geen vaste normen. Gebrek Spr. bepleitte Vergaderingen en conferenties De ouderlingenconferentie 1956 der Christelijke Gereformeerde Kerken wordt op 25 oktober gehouden in het gebouw voor chr. sociale belangen, Kromme Nieuwe Gracht 39 te Utrecht. Ds. J. C. Maris zal spreken over het werk van de I.C.C.C. en ds. J. H. Velema over versterking van het reformatorisch besef. De confe rentie begint 's morgens om 10 uur. In het gebouw Pretoria te Rotterdam- Zuid houdt de Zuidhollandse afdeling van de organisatie van hervormde ge- meentelederf In dienst der Kerk haar toogmlddag op zaterdag 3 november. Ds. J. C. Brokken te Rhoon zal spre ken over de bewustwording van het hervormde gemeentelid en zijn plaats in de gemeente. Des avonds zal een forum overgebleven vragen (en ande re) beantwoorden. De toogmiddag be- Melodie en woord der Ethergolven VRIJDAG S OKTOBER ISM I VARA: 16.00 Orgel en zang; 16.30 V d I 17.00 Mui caus; 17.40 Gram: 1800 ertum I. 401 m. KRO: 7 00 Nw»; 7.10 18 15 Act. 18 20 Lichte muz; 18.50 ..Met dé 7 45 Morgengebed en lit kal; 8 00 deur In huts". cau*;_ 19.00 V d Jeugd; 19 10 8J0 v dVPHRHHHH vrouw; 9 33 Waterft; 9 40 Schoolradio; 10.051 kerk. eau»; 19.50 Bet. Gram; 10.30 Partjae Uedjea; 17 00 V d zie- Nationale Reeiasseringsdi VPRO: 19 30 Een die 11.4 te mux: Ned lied Jee: wijzer; 13.00 Nws derwij. nu", eau*. VARA: 21 00 Gram; 21.40 1320 Planoduo: 13 45 V d vrouw-! De vijf veroonden ringen, klankb; 22.00 Lich- 1430 Idem: 15.00 Schoolradiote muz- 22.25 Bulten] oven. VPRO: 22 40 15.30 Metropole-ork; 16.00 V d Deken; 17.00 ..Zorg om de mens", vaus. 22 50 AvondwtJ- 1 jeugd. 17 15 Kinderkoor; 17 40 Beursber. ding VARA 23.00 Nwa; 23.15 - 24 00 Gram. ml*n 18 45 Televlileprogr. NTS: 20.00 - 21 30 „Fluffv 'lngaultzneemt de leiding". TV-spel; 21.30-22.00 ..Tele- 17.45 Gram; 16 30 En nu Uchte muz. 19 00 Nw»; 19 10 Regerlnt Reclasaerlrg een nieuwe levenskan*. Klankb vla v Jo van der Walie. Een uitzending ln ta- re. Rs<u<) Nederi,nd wereld-, GRAMOFOONPLATENPROGRAMMA VRIJDAG 5 OKTOBER VAN 18—19.30 UUR omroep 19 20 Regerlngtultz Emlgratleru-j blek Het emlgratiepraatje van H A van Luyk; 19 30 Ven progr v d militairen; 20 30 Act; Xi 43 De gewone man; 30 50 De *prlng- earuc; 31.15 Alleen maar geroepen. hoor*p; d, 06 Viool en piano; 22.23 Orgelconc; 22 45 Avondgebed en Ut kal: .00 Nwi; 23.15- li 24 00 Nouveauté'*. rt, aa.i» ~Uit..Othello' i tan do; Ave Ma- PHQHH- graaa: Viktona de los Angeles. d -opraan. Orkest van de Opera te Rome olv. 23 Gram 8 00 nw» lil Gr* Giuseppe MoreUl met Glannella Borelli. mez- 'W: igo^^M^^lkliT»ROVARA° "TOR-O Catalan!: Uit .Xa Wally"; S v^i ii nLn na Ebben? Ne andró lontana Maria Meneghini P*?°' CaUas. sopraan. Philharmoniach Orkest olv. w m TuUlo Sera fin. tuinb meded. _12» Sport, en^prognoee^ m CUcomf) pUCCini: 1. Utt ..Manon Les- 7 10 Gy 1020 V d kleuter»; 12 50 Gram; 13.01 13.18 Aspecten van het christelijk onderwijs IV (Van medewerker) A1?'' ii der verschillen inzicht die de schoolkeus beïnvloeden hoort men wel. dat ouders de openbare school kiezen, omdat zij in de school een „aanvulling zien van dat, in het rapport a wat het gezin juist uit zijn hoofdbestuur der eigen aard niet geven kan" Plaats en taak der school voeding, zoals de humanist deze ziet. In het Woord van de week d.d. 3 april '55: „wat geven we onze kinde ren mee?" geeft dr. Van Praag een uiteenzetting over de humanistische op voeding van het kind in het stelt het Humanistisch Ver- het Jatin. Op de school Maat- bond, dat de schoolopvoe- echter stelt hij het meeste din, moet correleren met de vrouwen to de onde™U; schappij tot Nut terwijl de voorstanders van gemeen („De geestelijke gezinsopvoeding, het bijzonder onderwijs de taak der openbare school in zelfs een deel van de ge- - school alleen zouden zien onze tijd") kan men lezen zinstaak over neemt: ..Ook nei «ezin r.iei. „als een onderdeel van de op blz. 9: „voor de ouders, de veranderingen in het i gezinsopvoeding" (rapport die hun kinderen naa van de Pacificatie-coromis- confessionele school sie der P.v.d.A.) In het rapport grondslagen van ons paeda- een deel van de godsdien- gogisch werk van het Pae- stige opvoeding dagogisch centrum der school opdragen N.O.V. wordt gezegd over hun kinderen naar de open- het wezen der openbare bare school zenden, staan school- wier voorstanders hier anders tegenover: zij met grote nadruk, de opvoedng zien als in de menen, dat de meer gedif- de school ziet als eerste plaats ouderplicht en ferentieerde godsdienstige voedingseenheid in de schooloDvoeding als een opvoeding behoort tot de heel der volksopvoeding, noodzakelijke aanvulling taak van Gezin en I daarvan" en even verder: terwy^ de nasteeving hun richting zenden, is de beschouwing van de school de orde van de catechisatie, de zaak zo gesteld, dat ze ook in haar verhouding tot an- de zondagschool of de gods- - »n- dere maatschappelijke in- dienstles. Ook hier geldt de stellingen De veranderde weer, dat ik mijn kinderen Zij. die betekenis van het gezin ver- niet licht iets zou verbieden, zwaart de taak van de wat ze met echte, zij het school" De commissie stelt kinderlijke, overtuiging kie- rote nadruk, „dat ze zijn. Al zou ik stellig heel op- goed uitkijken aan wat voor St- een persoon ik ze toever- e trouw." Kerk. school heeft wél haar eigen taak. maar zij moet functio- J~^E tegenstelling aanvul- het echter vbor de wat hierboven als het so- neel opgenomen zijn in het IJ yng 0f onderdeel achten ontwikkeling en de oplei- ciaal doel van de opvoeding netwerk van maatregelen, wy niet geheel juist. Het dat ze het gedurende een werd aangeduid, in hoofd- die in dienst staan van de samen zijn met ding van hun kind nodig is zaak de taak van de school geestelijke volksgezondheid andere sociale In s morbide. Mat Oram IJ» TR-WOTRi W www: r.tghuu CalU». aopraan. Phllha, SS? ÜJL'oB Tulllo Seraf!n. b Inte. 1420 Hertaling fragm Dlnadegavondprogr Puzzel mee harmonia Orkest olv. Herbert von Karajan. 2 „Madame Butterfly" (2e bedrijf). Plaats van handeling Nagasaki Personen Madame Butterfly i Clo-Clo-San) Eleanor Steber, so praan: Suzuki, bediende van Clo-Clo-San Jean Madeira, meizo-iopraan, Kate Pinker- Th elms Votlpka. mezzo-sopraan; B. T Aleaslo de PaoUs. i Prins Yamadort der YakuDdé; De van Cio-Clo-Sai De moeder jmilie; Vrienden en vrlen- Clo-Clo-San; Bedienden Koor en >olltan Opera Aiaocla- ïer; 13 00 Nw»; 13.10 Caus; 14 00 V d scholei Orkestc -progr; 1530 16 30 Hoorsp; 17.00 V d kind; 17 55 Weerber. 18.00 Nws. 18.15 Town and Countrv; 18 45 Sport. 19 00 Gevar progr. {j Uc OPGAVE PUZZEL NO. J3 KRUISWOORDRAADSEL HORIZONTAAL: 1 Kledingstuk. 6 ge wicht. 7 gast. 10 verharde huid, 11 Fr vriend. 12 maat, 13 dier, 15 boom. 18 Srs voornaamw.. 19 de eerste vrouw. Hiding. 22 overblijfsel. 24 ongevuld. 25 gelijkmatig. VERTIKAAL: 1 Deel van de voet. 2 drank, 3 vissoort, 4 voorzetsel. 5 kleding stuk. 8 min of meer naar binnen schuin toelopend. 9 eikenschors. 12 vogel. 14 sterk. 16 dier. 17 telwoord 18 telwoord. 21 dier, 23 voorzetsel. OPLOSSING PUZZEL NO. 3 .PELS pees, peer. pier, DIER. unR.? C<Engeian«. BBC Light Progr. 1500 m ,2 00 Danamuz; 12.45 Orkeatconc; 13 tleuters; 14 00 V d vrouw; 13.00 7 1411 ork en soliste; 15 45 Amui mui ldr< Dales Dagb; 16 J0 Orgelspel; Hoorsp: 18 00 Uchte muz. 18 45 Hoorsp; 19.00 Nvts. 19 24 Sport. 19.30 Gevar progr; —.15 Discussie: 21.00 Uchte ■H 22 15 Caus. 22 45 Jazzmuz; Voordr. 23 15 Uchte muz: 23.50 Progr 23 55-24 00 Nws deel van de dag afstaan behoort te zijn aan een onderwijs-instituut Echter ook bij de voor- en elke gmgang van het standers van de openbare kind met anderen op zijn school wint de gedachte vorming invloed uitoefent veld. dat de school niet los heeft de schoolopvoeding staat van de gezinssfeer en een belangrijke aanvullen- gezinsopvoeding, de taak. In het hierboven genoem de rapport over de grond de culturele bewustwor- dïenstlge "miÜêus treft8men ding." ook aan op de protestants- christeflijke school. Hieraan De humanist die wars heeft de ontwikkeling der is van godsdienstige be- laatste twintig jaar in kerk invloeding in het gezin, en samenleving het hare eist dit ook van de school: bijgedragen. Dat de school- „In elk geval mag de schoo. opvoeding ook onderdeel met een levensbeschouwe- mo€t zijn van de gezinsop- andaag dierendag: de dag aarop in tal van landen bijzon dere belangstelling gevraagd wordt voor het dier. Bijzondere belangstel ling: dat betekent dus. dat de belang- itelling voor het dier er eigenlijk elke dag moet zijn, maar dat zij op deze dierendag nog eens extra wordt ge stimuleerd. Voor die stimulans heeft men de dag van vandaag uitgekozen. Daarvoor bestond reden: het is de sterfdag van de grote dierenvriend FTanciscus van Assisi. Belangstelling voor het dier wil nog j veelal zeggen bescherming van het dier. Dit is al opmerkelijk. Er is op het gebied van de dierenbescherming reeds veel bereikt, hetzij langs de weg van wettelijke voorschriften (er staat een dieren wet op stapel), hetzij langs de weg van propaganda en overtui ging. Niettemin, belangstelling voor het dier Is nog veelal een andere om schrijving van bescherming van het dier. Terecht, menen wij- Want er valt aan de bescherming van het dier nog veel te doen. Vergeleken met voor heen is er stellig al veel verbeterd, dank zij met name de volhardende bemoeiingen van personen en organi- keuze geen probleem: het milieu van de ouders beperkte de mogelijkheden iedere bevolkingsgroep. Nu hoort alom: Mijn zoon mag worden wat hy wiL Maar zo worden ze aan zichzelf overgelaten. Is dat vrijheid of richting loosheid? Bevoogding en richtingloosheid heb-i" ben tot oorzaak, dat de jongere de we- saties. Kettinghonden vindt men in Sri'vln °r"ln'dt*lch ow""er°- ons land heel wat minder dan elders. n, onvoedine on de open- de rapport over de grona- met een levensoescnouwe- m0€t zijn van de gezinsop- ire school geeft daardoor slagen van ons paedagogisch lijk gemengde bevolking voeding der gezinnen, die ire scnooi werk staat te lezen: ..Daar- niet misbruikt worden voor j. iiuiv j ÜLbt) bet raak te ror.en ding. belangrijk zowel elk lid van de gemeenscu^ „".Weiin.7 In „Hu- ding moet dus Opvoeding" stuk zijn van de gemeenschap niet de gemeenschap die van het gezin, als totaliteit manisme misbruikt worden voor de school wezenlijk dragen. beïnvloeding van de js toch een eis. die door dat de opvoeding op school leerlingen in dogmatische niemand meer ontkend zal botsing komt met richting. De schoolopvoe- worden. wordt vervolgd Dr. Wijngaarden ging verschillende levenskringen na. Hij constateerde, dat het in de kerk. de school, de politiek, het bedrijfsleven, de verhouding ouders- kinderen. het huwelijk, de sexuele mo raal^ ènders moet. De vraag is maar Het merkwaardige is, dat ln de sec toren, waar de persoonlijke relatie in het geding Is, de mogelijkheden al ge zien en gedeeltelijk al enigszins gerea liseerd worden. Maar in de kerk, de school en de politiek, waar het insti tuut de persoonlijke relatie verdrongen heeft of ln de weg staat, is men nog aar aarzelend op zoek. Indien men de huidige maatschappij niet wenst te nemen, heeft men groot gelijk. Zich er ongeïnteresseerd van afwenden is echter de reactie van een kind, dat niet meer mee wil doen Daarom deed dr. Wijngaarden toch maar een oproep. Groots is uw roeping en heilig uw taak. Men zegt dat niet gauw in de kring van jongeren; daar om vertaalde spr. dit maar met: wees niet vervelend: doe mee. De beantwoording der vragen werd ingeleid door een debat tussen prof. Van Riessen en dr. Wijngaarden. Naar aan leiding van een der .vragen merkte dr. Wijngaarden nog op, dat ons onderwijs in veel opzichten het individualisme bevordert door ten behoeve van de in dividuele prestatie-beoordeling te eisen, dat de ander niet geholpen mag wor den. Dit heeft zijn gevolgen voor de naastenliefde, aldus dr. Wijngaarden. Te Brussel Groei van evangelische theol. faculteit Dezer dagen zal de protestantse theolo gische faculteit te Brussel, die enige ja ren geleden voor de opleiding van eigen predikanten met een Nederlandse Franse afdeling werd gesticht, haar ni we gebouw betrekken aan de Boulevard de la Chambre. De faculteit, die onder leiding staat van de hervormde predikant, prof. dr. A. J. Bronkhorst uit 's-Gravenhage. heeft zich zo ontwikkeld, dat men met ruimtege brek te kampen kreeg. Tot buitengewoon hoogleraar aan de faculteit is voorts benoemd dr. W. H. Beekenkamp. hervormd predikant te Delft. Hij zal 17 oktober te Brussel zijn ambt aanvaarden. Dr. J. W. Marmelstein begraven Op de algemene begraafplaats te Bloe- mendaal is gistermiddag dr. J. W. Mar melstein begraven. In de kapel sprak ds. H. J. Winter, predikant te Sens. Hij te kende de invloed, die dr. Marmelstein heeft geoefend als leraar en als vriend op het leven van zeer velen. Dr. Marmel stein was een calvinist, zij het meer van het Franse dan van het Nederlandse type. Groot was zijn geloof, groot ook zijn le venskunst De arbeid aan de Theodorus Beza-school te Paron, waarin hij de laat ste jaren van zijn leven opging, be schouwde hij als een geestelijke verjon gingskuur. Aan het slot van de samenkomst gen de aanwezigen ps. 891 en 7. Bij het graf las ds. Winter Psalm 84. Gezongen werd het Te Deum. Ds. M. Stadig dankte namens de fa milie voor de belangstelling, bijzonder van hen. die uit Frankrijk waren i gekomen. DAN MAAR ZO! 139. Ze liepen verder steeds maar verder. Vijf minuten, tien twintig. Zijn rechter stomp be gon te schrijnen omdat er geen stompsok om zat. Dertig minutende stomp begon hem nu erg pijn te doen. Ze gingen steeds maar ver der. Hij liep uiterst moeilijk en de Fransman maakte bemoedigende geluiden om Bader te be duiden dat het ,,nu niet ver meer was". Ze moesten wel veertig minuten hebben gelopen. Het metaal van de prothese had het vel in zijn lies opengeschuurd en elke stap was een marte ling. Hij kón niet meer en hield zich met beide armen aan de Fransman vast. Toen nam de man hem op zijn rug en zwoegde zo verder. Na een van het verrukkelijk zachte. O tafel, glimlachte en liet hem alleen Met een zucht van verlichting gespte hij de prothesen - - U». tteedd, *>ch ui, en kroop onder de deken, derbroek .e voori n. Van d r pupertaup. broken Frans trachtte hij de goede mensen dui delijk te maken dat zijn aanwezigheid uiterst gevaarlijk voor hen was. Als de Duitsers hem vonden, zou hij weer opgesloten en naar een krijgsgevangenenkamp gestuurd worden, maar de Hiècques liepen de kans doodgeschoten te worden. Hij moest meteen weg en zich ergens verstoppen. Madame zei: „Non, non, non, non Duitsers zouden hem nooit vinden, 's Avonds haar schoonzoon, die goed Engels sprak, komen en dan zouden ze de zaak overleggen en con tact met de ondergrondse opnemen Ze bekeek zijn rechter stomp en haalde toen een lange on paar honderd meter hield hij stil en zette Bader neer; de arme kerel haalde bijna gierend adem. zo moe was hij. Bader leunde tegen een muur en de Fransman oplnde een hek vlak naast hem. Bader strompelde achter hem aan door een lin. Hij zag een deur open staan, waar acht een zwak licht scheen en plotseling was hij een laag kamertje met gebloemd behang; op de tafel stond een olielampje Een oude vrouw met een zwarte shawl om haar heen geslagen en een oude man stonden op en de vrouw sloeg haar armen om hem heen en kuste hem. Madame Hiècque was al boven de zestig; ze was gezet en had een gerimpeld, vriendelijk gezicht. Haar man, een schrale, gebogen gestalte, omarmde hem eveneens en hij voelde de grijze snor tegen zijn wangen. Hij stond nu ook van aangezichl bed. „Ziezo, we hebben die smerige moffen lekker te pakken Tq-_ gehad. Over een paar dagen zie ik Thelma al n weer," dacht hij en geen minuut later sliep hij al. Hij werd de volgende morgen om zeven uur wakker doordat iemand zijn schouder heen te ze een stuk af en naaide dat van onderen dicht, zodat hij een uitstekende stompsok had. ze de stomp met poeder had bewerkt, trok hij de stompsok aan. Dat was al een stuk be- ?4oo Schoolradio;' W.45 to* aangezicht met zijn gids. maar zag weinig meer dan het schijnsel van de lamp op de glim- 17 10 Licht* muz. 17 46 Gram. 18 10 Voordr. 18 20 Gram. 18 30 V d sold; 19 00 Nw*; 19.40 Gr*m 19 45 Cau»; 20 00 Ork conc: 21.00 Kun»tkaleldotcoop21.15 Gram; 22 00 Nws; 22 11 Gram. 22 30 Folkk>rt«tl*ch« profr; 23.55 -23 00 Nw» Brui» rl. 4*4 m. 12.00 Gavar muz; 13.00 Nw*; 13 10 Llchta muz. 14 00 Moi*e. opera: 15 jS er. l«oS Gram 17.00 Nw*; 17 15 Gram. 17 30 V«n progr 18 38 Gram: 1950 Nw» 20 30 Gram 20 W Ork conc; 22 00 Nw»; 22 30 Chanaon». 22 55 N< de hand De oud-e vrouw vroeg hem vriendelijk: „Vous êtes fatigué?" Op de tafel steunend antwoordde hij „Oui" en met een kaars bracht ze hem naar boven, naar een kamer met een breed bed. waar hij zich direct op liet neervallen. Ze zette de kaars op op hem neer Hij had een scheermes, warm ter en een handdoek gebracht. Bader knapte zich wat op en bekeek toen zijn stomp, die helemaal rauw, met bloed bevlekt en ellendig gevoelig was. Niets aan te doen. Hij moest de pijn maar verbijten- 't Was trouwens niet de eerste keer Hij bond de prothesen onder en zijn pijn ver bijtend ging hij naar beneden Madame had al koffie en brood met jam voor hem klaar staan en terwijl hij ontbeet, zette ze een oude strohoed op en ging naar buiten Een paar uur zat Bader in een pluche fauteuil en probeerde met zijn beetje Frans een gesprek met de oude man te voeren; dat ging erg moeilijk, maar de conver satie was toch een en al hartelijkheid. Opgewonden van blijdschap kwam Madame terug. ..Les Boches." gichelde ze. ..ils sont trés stupides Uit haar woorden maakte hij op dat ze naar het hospitaal was geweest en de Duit sers alle kanten uit had zien hollen om de om geving af te zoeken. Wat een mop! In zijn ge- 's Middags hoorden ze het vertrouwde geronk van vliegtuigen en ze namen hem mee naar buiten, in de ommuurde tuin. Met onuitspreke lijk verlangen keek hij naar de elkaar kruisen de condensatie-strepen en hij zag de toestellen nu en dan in de zon blinken- Uit alle ramen in de omgeving leunden vrouwen, die met bezems en handdoeken zwaaiden en luidkeels riepen: ..Vive les Tommies! Vive les Tommies!" Het was heerlijk en ontroerend en het zou niet lang duren of ook hij zou daar boven vliegen; dan zou hij heel anders over de raids denken, want hij wist nu wat ze voor de Fransen betekenden. Op 5000 meter hoogte, even ten zuiden van dicht bij de bommenwerper vloog, zag het bom- menluik opengaan en de langwerpige kist met de reserve prothese vallen 't Was net een klei ne doodkist. Boven de kist flapte een para chute open en langzaam zwaaiend zakte hij om laag. omringd door de zwarte wolkjes van de luchtdoelgranaten, welke de verwarde Duitse kanonniers omhoog zonden. wordt vEKvoLGDi vincie eeland. Maar soms worden nog gevallen van achteloosheid en mishandeling open baar, die ons allen voor onze mede mens het schaamrood naar de kaken jagen. QIERENBESCHERMING ls dus hard nodig. Maar die bescherming, door ons hele volk behartigd, moet uitlopen op algemene vriendschap jegens het dier. Onder vrienden spreekt men niet van bescherming. Daar ls het vanzelfsprekend, dat men elkaar ont ziet, elkaar respekteert, elkaar waar deert en helpt. Zo kan het ook zijn tussen mens en dier. Met sentimentaliteit heeft dit niets te maken. Mens en dier zijn niet gelijkwaardig. Maar zij zijn bei den schepselen, niet maar ontstaan, doch geschapen. De schepping is aan de mens ter verzorging opgedragen en toevertrouwd. Van die schepping maakt het dier een belangrijk be standdeel uit. Het dier dient de mens. Maar het dier kan ook niet zonder de mens. Het dier is een vraag aan de mens, waarop de mens het antwoord moet geven. De mens heeft ook ten opzichte van het dier zijn verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid van de mens is er ten opzichte van heel de schepping. Maar zij is er wel vooral ten opzichte van het dier, dat immers leeft, dat pijn kan hebben, angst en vrees kan kennen en omgekeerd ook blijdschap en opgewektheid, dat op vaak beschamende wijze dankbaarheid kan tonen voor zelfs de meest beschei den en sobere weldaad, ja zelfs voor het eigenlijk vanzelfsprekende als de dagelijkse verzorging. Q IERENBESCHERMING, so zegt men, is een uiting van menselijke beschaving. Dieren beschermen, zo zegt men, is mensen beschaven. Van harte mee eens. Daarom is het van zo grote waarde, dat reeds het jonge kind de liefde voor het dier wordt bijgebracht en het kin derlijke inzicht, dat ook hier vaak zo opmerkelijk helder is, nog wordt aan gescherpt. Er ligt hier al motief vol doende om de actie ter bescherming van het dier van harte en op allerlei manier te steunen. Maar er is hier nog wel meer. Er ligt hier een eenvoudige christelijke plicht en roeping, waaraan in de nuch terheid van de christelijke liefde ge hoor en gevolg mag worden gegeven. Dit verschaft aan de jaarlijkse vie ring van de dierendag een verdiepte zin. De stimulans, die er van op alle andere dagen kan uitgaan, zal er te levendiger en te krachtiger om wor den. Israëlische trein beschoten Israëlische woordvoerders hebben ver klaard, dat er gisteravond bij de Isra ëlisch-Jordaanse demarcatielijn van Jordaanse zijde geschoten is op een passagierstrein. onderweg van Haifa naar Jeruzalem. De bestuurder werd licht gewond. Het incident vond plaats op de Isra ëlische kustvlakte, ongeveer 60 km ten zuiden van Haifa, aldus de woordvoer- De passagiers zouden ongedeerd zijn gebleven- Water in Amsterdam 20 pet. duurder De gemeenteraad van Amsterdam heeft besloten tot een herziening van het reglement en tarief voor waterleve- ring. die neerkomt op een gemiddelde verhoging van 20 pet. Enkele grondsla gen uit het oude reglement komen te vervallen, sommige worden verhoogd en andere verlaagd. Hoogleraarsbenoeming Tot gewoon hoogleraar in de facul teit der veeartsenijkunde aan de Rijks universiteit te Utrecht om onderwijs te geven in de inwendige genees kunde en de klinische diagnostiek der grote huisdieren en de gerechtelijke dierge-°eskunde is benoemd dr. G. Wage r. thnnc directeur van de Ge zond! "--diens! voor dieren in de pró-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2