CHRISTELIJK
a
Achtduizend bezoekers op del
schooldag in Kampen
Dordtse en Delftse classes
spreken zich negatief uit
"1
ELL
VciikcuSe
Het Belgisch Bijbelgenootschap
stuit op veel weerstanden
»,..w src.-difïïïü
Belijdenis bepalend voor!
grenzen van oecumene
DAN
MAAR ZO!
2
De synodale Oproep over Nieuic-Guinea
Classicale vergadering van Goes
betuigt haar instemming
De claulcale vergadering van Dordrecht kwam gisteren bijeen ter bespreking
van de bekende Oproep der Generale Synode inzake Nieuw-Guinea. Hoewel de
classicale vegaderlng 84 leden telt, waren slechts 43 leden aanwezig (precies de
helft pus één), waardoor de vergadering blijkens ord. 1,21 der Kerkorde gerech
tigd was beslissingen te nemen.
De classicale vergadering sprak uit,
dat de synode eerst de classicale verga
deringen had moeten horen, voordat zij
haar Oproep in het licht gaf (27 voor;
14 tegen; 2 onthoudingen).
De vraag, of Nederland de soeverei
niteit over Nieuw-Guinea discutabel
moet stellen, werd door 22 leden be
vestigd, door 14 leden ontkennend be
antwoord. Zeven leden onthielden zich
van stemming.
De vergadering achtte de theologische
jÉÉn| J"~"~de Oproep zwak (29
Meerdere leden pleitten voor terug
zending aan de synode met verzoek om
een betere schriftuurlijke en theolo
gische fundering èn om meer studie-.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Muntendam: J. W.
Bruinsma te Gaastmeer; te Blija: (toez.)
M. de Jonge te Wedde.
GEREF. KERKEN
C. J. van
Bedankt voor Guelph, Ont. (Chr.
Ref. Church): J. C. Derksen te Middel-
stum; voor Nieuwdorp (Z.): Z. C. Ver-
sluys te Rijswijk (N.B.).
GEREF. KERK (Ond. art. 31)
Bedankt voor Grand Rapids. Mich.:
W.
de Lingen te Zwijndrecht.
CHR. GEREF. KERKEN
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
A
materiaal. En laat de synode, gehoord
de classicale vergaderingen, zich din
tot de Overheid wenden.
In het algemeen werd het gewenst
feacht, dat de synode, wanneer zij naar
uiten spreekt (tot overheid en volk),
dit niet doet dan na eerst de kerkelijke
vergaderingen en/of de raden van bij
achtergronden van de Oproep zwak (29 stand te hebben geïnformeerd. Het
leden). Acht leden toonden zich tevre- overgrote deel der vergadering was van
den (zes blanco). gevoelen, dat dit ook bij deze Oproep
De classicale vergadering van Dor-i had dienen te geschieden,
drecht ls van mening, dat de Generale Toen door enkele leden der classis
Synode deze Oproep niet had moeten opgemerkt werd, dat wU in zoverre
doen uitgaan (30 leden voor, 13 tegen, I toch dankbaar konden zijn voor deze
geen onthoudingen). Oproep, omdat hierdoor de Kerk tot
De synode had eerst de zendingen biddende bezinning werd geroepen
en de Kerk In Nieuw-Guinea moeten I gewekt, terwijl de voorbede voor Nieuw-
horen (27 leden voor, 14 tegen, twee Guinea verlevendigd is, bleek, dat de
onthoudingen)1 meesten voor dit synodale stuk geen
De 25 gemeenten in de classis Dor- i dankbaarheid konden gevoelen, terwijl
drecht zijn samengevoegd tot de ringen ernstig betwijfeld werd of de voorbede
Dordrecht, Beijerland en Zwijndrecht. inderdaad hierdoor gediend is.
De tien gemeenten binnen de classis
Delft zijn samengevoegd tot de ringen
Delft en 's-Gravenzande.
Papendrecht
dijk.
Beroepen -e Broek onder Akkerwoude:
C. Noordegraaf te 's-Gravendeel;
Zaamslag: M. Baan te Dordrecht.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Katwijk aan Zee en
Veen: P. van der Bijl te Leerdam.
Delft
Gisteren heeft ook de classicale ver
gadering van Delft in een speciale ver
gadering zich enige uren bezig gehou
den met de Oproep van de Generale
Synode. De vergadering, die zeer goed
bezocht was, vernam van de praeses,
ds. C. Spoor te Nootdorp, dat het mo-
deramen niet op het verzoek is inge
gaan om een vertegenwoordiger van
de Raad voor de zending ter vergade
ring de oproep te laten toelichten. Na
de door de synode toegezonden „over
wegingen" en na de samenkomst van
praesides en scribae der classis te
Oegstgeest, waarvan ds. Spoor uitvoe
rig verslag deed, achtte men het beter
om in onderlinge bespreking tot enige
klaarheid te komen.
Uit de levendige discussie bleek wel,
dat de classis Delft zich zeker niet
achter de Oproep wil plaatsen.
Betwijfeld werd, of de synode wel
competent ls alle facetten van het
vraagstuk, Nieuw-Guinea te beoordelen,
al wilde niemand de kerk (in haar
synode vertegenwoordigd) het recht
ontzeggen om over praktische politieke
vragen te spreken mits vanuit het
Woord des Heren. Men zij voorzichtig
en bepale zich tot wat dwingend uit
het Woord naar voren komt! Het profe
tisch geluid werd al te zeer in dit stuk
gemist.
Goes
Ook de classicale vergadering
Goes heeft zich uitgesproken ovei
synodale Oproep. Hier was de stemming
geheel anders (van de stemverhouding
is ons niets bekend).
Hoewel de classicale vergadering
enige bezwaren had tegen inhoud en
strekking van de Oproep, sprak zij toch
ln grote meerderheid haar instemming
uit.
De vergadering was verdeeld in haar
oordeel over de vraag of de Raad
de zending terecht een dominerende rol
in deze kwestie heeft gespeeld.
Over het tijdstip van de publicatie
werd opgemerkt, dat de Kerk in ieder
geval tegelijk met de pers kennis
de Oproep had moeten krijgen.
De 33 gemeenten binnen de classis
Goes zijn samengevoegd tot de ringen
Goes, Kruiningen en Borssele.
Wij geven deze cijfers bij elk bericht
over uitspraken van een classicale
vergadering. Sommige gemeenten zijn
gecombineerd voor de dienst des
Woords; andere zijn gesplitst in wijk
.gemeenten. De bedoeling van he
vermelden kan slecht zijn, een indruk
te geven van de spreiding van
classicaal ressort.
Melodie
en
woord
der Ethergolven
VRIJDAG 28 SEPTEMBER
Hilversum I. 402 m. VARA: 7.00 Nws;
7.10 Ochtendgym; 7.20 Gram; 8.00 Nws;
8.18 Gram; *5.50 V d vrouw; 9.35 Waterst;
9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Avonturen
met kinderen, caus; 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 V d kleuters; 10.40 Gram:
10.55 Gevar muz; 11.35 Harprecital. AVRO:
12 00 Orgel en saxofoon; 12.30 Land- en
tuinb meded; 12.33 Sport en prognose; 12 50
Gram. 13.00 Nws; 13.15 Meded en gram;
13.25 Mil ork; 13.55 Beursber; 14.00 Viool
en plano; 14.30 Voordr; 14.50 Gram; 15.10
Gevar muz. VARA: 16.00 Gram; 16.30 V d
Jeugd: 17.00 Muzikale caus; 17.40 Lichte muz;
18.00 Nws; 18.15 Act; 18.20 Dansmuz; 18.50
Vakverenlglngsnieuws:_ 19.00 V J
H ee; 18.15 Vocaal
Clavedmbel en viool:
19.10 Regeringsuitz
en Toelichting";
„ratlerubriek: H A
gratiepraatje: 19.30 Grar
Kamerork «Bril
21.30 Gev<
VARA. 21.00 Amus
Het onderwijs
21.30 Met de plaat
23 15-24.00 Gra
,-ondwijdlng. VARA: 23.00 Nw
n. 298 m. NCRV: 7.00 Nw
Puzzel mee
17.00 Voordr: 17.20 Lichte
1.00 Nws en weer-
Rubriek „Verkla-
5.20 Regerlngsuitz;
an Luyk: Het emi-
20.00 Radiokrant:
solist; 21.20 Rep uit
muz; 22.00 ..Het werk
Advertentie
chocolade
PASTILLES
j. Engelendienst
I Er zijn engelen. Natuurlijk
maar wie zou dat durven ontken-
!nen? Wie dat zou wagen, kreeg
(en zeer terecht) ongetwijfeld
last met zijn kerkeraad. Er zijn
dikke boeken over de engelen ge-
I schrevenV an engelen-verschij -
ningen kunnen we vele voorbeel
den noemen, en over de ^"lieve
engeltjes" in de kerstnacht zingen
we sentimentele versjes.
De Bijbel spreekt heel anders
over de engelen. Hij noemt ze
.krachtige helden, die 's Heren
woord volvoe
ren" (Psalm 103:
20).
En - die krach
tige helden staan
ten dienste van
de mens. In
Psalm 91:11 staat
het zo nadrukke
lijk: Want Hij
zal aangaande u
Zijn engelen gebieden, dat zij
behoeden op al uw wegen. Toen
we in de donkere bezettingstijd
door duizend gevaren waren om
ringd, hebben we ons getroost en
gesterkt aan deze goddelijke toe
zegging. En ook hebben velen on
dervonden, dat dit geen loze woor
den' zijn maar heerlijke realiteit.
's Heren volk wordt door en
gelen behoed. Ze zijn de lijfgarde
van allen, die op Hem betrouwen.
Geref. Kerken (art. 31 K.O.)
Zeven vergaderplaatsen had men
nodig voor deze grote schare
ZONOVERGOTEN tag het nijvere Hanzestadje gisteren aan de
IJssel waarvan het water zachtjes rimpelde toen het gistermorgen
duizenden zijn stadspoorten zag binnenvallen. De leden van de Geref
kerken onderhoudende artikel 31 K.O. hielden hun jaarlijkse School
dag. Achtduizend bezoekers en bezoeksters waren uit alle windstre
ken gekomen om dit jaarlijks festijn mee te maken. Met allerlei mid
delen van vervoer was men naa. Kampen getrokken en de politie had
dan ook uitgebreide maatregelen genomen om verkeersopstoppingen
te voorkomen. Het gemeentebestuur had de verplichte winkelsluiting
voor deze middag terzijde gesteld en men had overal voorzieningen
getroffen teneinde zuik een grote schare behoorlijk te kunnen ont
vangen. Boven die duizemikoppige massa deed de stadsbeiaardier zijn
klingelend klokkenspel ho-en zodat alles er toe medewerkte, dat men
met recht een feestelü' kon gewagen.
episoden, nl. Ie toen de ark naar het
leger werd gebracht in de strijd tegen
de Philistijnen. Toen beroemde men!
zich valselijk op het Eben-Haëzer, wanti
er was geen bekering en het volk bleef
in oude zondige gewoonten voortleven.
Later is er een Eben-Haëzer geweest]
toen het volk zich bekeerde na
overwinning op de Philistijnen en
gedenksteen oprichtte. Dat was de
roem en toen was er bekering. Men
mag zich wel beroemen maar dan moet
er waarachtige bekering zijn. In de;
vrijgemaakte kerken is wel een werke
lijke Reformatie geweest, maar er zijn]
nog veel onvolkomenheden en verkeerde
motieven.
Zeven vergaderplaatsen
om alleen ean plaats te verschaffen.
Het zal duidelijk zijn, dat wij niet al
deze samenkomsten kunnen verslaan.
We doen dan ook slechts hier en daar
een greep.
Aan de Schooldag ging, der traditie
getrouw, dinsdagavond in de Nieuwe
kerk een ure des gebeds vooraf. Voor
ganger was ditmaal ds. J. Meester van
Amsterdam-Zuid, die de talrijke aanwe
zigen bepaalde bij Jes. 44:21 en 22.
Sprekende over: Een vertroostende ver
maning tot Gods kerk, werd achtereen-
TELE VISIEPROGRAM MA
NTS: Eurovisie: 21.30-22.30 Intern tennl:
amp voor professionals.
GRAMMOFOONPLATENP.ROGRAMMA
DRAADOMROEP
3e Ujn)
(over
Idae 28 september van 18—19.30 uur
Pietro Mascagnl: delen uit „Cavalier!
eana": Preludio e Siclliana. II cavall.
ita. Ah. lo vedi. che hal tu detto. Al
il Signore vl manda. Mamma quel vino. Ma
rianne Schech, sopraan; Lorenz Fehenber
ger, tenor; James Pease, bariton. Koor va:
de Staatsopera te Munchen en de Bamberge
Symphonlker. Dirigenten: Victor Relnshagei
"Volfgang Sawallisch.
II. Francesco Cilèa: 1. uit: L'Arlesiana'
2e acte) E la solita storla. Nicolai Gedd.
snor. Phllharmonla Orkest olv. Alceo Gallle
Meneghlni Callas, sopraan. Phllharmonla Or-
est olv. Tullio Serafin.
III. Glacomo Puccini: „Madame Butter-
ly" (le bedrijf). Plaats van handeling:
Madame Butterfly (Cio-Clo-San) Eleanor S
sopraan; Suzuki, bediende van Cio-C
„Wie bijbels colporteert is uit de duivel"
verslag van de werk
zaamheden van het Bel
gische Bijbelgenoot
schap over het jaar
1955. Daar staan aller
lei cijfers in over uit
gaven en inkomsten.
Maar, zo schrijft De JgThjSPS
Open Poort (Neder- rende
landse editie), slechts
Het Evangelie in
Vlaanderen
ger reeds een bijbel koch
ten. Jammer genoeg werd
hij heel slecht ontvangen
door de schoonmoeder. „Ze
kwam brutaalweg binnen
toen ik er was. Het was to
taal onmogelijk haar te kal-
wond zich
u-a i.r j danig op, dat ik elk ogen-
J1®* Woord blik dacht dat ze alle zelf-
niet, van God en ik had zodoen- controle zou verliezen en op
zestig de de kans om hem het me aanvliegen. Maar in-
gelokt w881- e" zui^.?.r Evangelie plaats hiervan snelde ze de
door de hevig parlemente- te brengen. Hij stelde vast straat op, al vloekend en
gesticulerende dat hij nog nooit op zo'n schreeuwend lijk een beze-
hij klaar was, overtuig®""» on AiIwhw ----- - -
nooit UJIL
en duidelijke tene. Ik profiteerde
-.V,,., -«„••• WHO -3 Here T—<-■'
een Cijfer Wil ik er Uit bewijzen dat de bijbels vals bad horen spreken."
Het blijkt nl. dat na sen wachtten op het bewijs
de V.S. van Amerika d8t hij ZOU leveren. Daar letselvoor.de bijbeli/
de jonge vrouw en haar te
bemoedigen, want ze maak-
're beproeving
^reiding. De mensen be- Br- H- Caussin: „Ik heb
- - - schouwen hen ook als pro-
aantal bijbels of bijbel" dend weS- nadat hij nog testanten. Zij verkopen arrnmiiar hew.
eenmaal He mensen waar- Hecrenen Hio c- öa,-,
j eenmaal de
gedeelten heeft ver- schuwde vo
kocht, nl. 1.550.932. Ach- "ijg boek^
ter dit droge getal staat het eenvoudige woord „Bij- de "oorzaak
het enorme enthousias- bel". ..Heilige Schrift" c'
„Gewijde Geschiedenis'
voldoende
grondig bewerkt. Ik geloof
"hji. dat er geen deur ls ge-
mmm uu eB waar" v.-eest waarop ik niet ge-
de Bijbel volgens hun J2*".
is leer verklaard wordt. Over golven slGCgen legen
h (ana„s. rot.! Ik hen dlkwHI.
me van de jonge Protes-
Jehova schrijft br. CkFaesï ?c,nr
Ik had de gelegenheid bij
dichtgesla-
tantse kerken van Bra- doen vluchten en u alleen Jehova's Getuigen binnen te Ik ben buiten gezet zo-
ziiië te^ laten.^ De_ pastoor alleen komen. Ik heb gehvord dat hAt
j B11W4U uat terugtrok
heeft het woord, zoveel als de leider van "defecte hun Y,eld* d® «gen vol tranen.
Ik wil echter graag burgemeester, herder, poli- had gezegd dat ze radicaal bad tot de Heer en ging
Alles verloren waren als ze niet teru« aan de 9,a&-
hijgde- op straat getuigden. De Br p Tassl werk, onder
rkfiKk de Italiaanse mijnwerkers
.rk.lllk verloren BelgJë JWetaige„
werkelijk verloren
ik antwoordde haar
,Ik heb dat als ze bewaard werd
door Christus, ze behouden
was. Ik heb hen kunnen
spreken over de Heer
draait rond hem -
verslagen van de ver- creteert dat wie met bijbels
schillende bijbelcolpor- ™ÏPorteert ult de dulvel
teurs, die momenteel Br. V. Jongen:
werkzaam ziin in RpI- Nieuw Testament
Z1Jn öe! kocht aan een pastoor die
gie. Wij kunnen daaruit bij vrienden op bezoek was.
oomaken hoeveel weer- heeft er een opdracht in het is met tranen
5 i geschreven en het hun aan-
Standen de Bijbel nog geboden. Hij wenste mij
steeds wekt onder de Yeel m.°,ed en «oede ve£-
T_ koop. Alvorens te vertrek-
R.K bevolking van ken heelt men mij zelfs een
België. k°P koffie aangeboden."
Deze colporteur heeft nog
Br. H. Caussin: „Ik heb «en andere ervaring van dit tu,'jen
dorp verlaten zonder «®ort opgedaan: „Toen lk gen biJ
En toch ls volgens br. E.
Simons vijand nummer één
Iemand anders. Hij schrijft:
„Hoewel de Jehova's Ge-
veel last bezor-
colportagewerk,
zich echt
de Bijbel", zeg hij ons.
„Het is waar dat de Bijbel
hun wordt voorgehouden als
j" een gevaarlijk boek. Een
j® groot aantal van deze Ita
lianen zijn ontmoedigden of
opstandigen, door het zware
werk waartoe ze gedwongen
worden. Dit harde werk
maakt ze ruw en doet hen
het besef verliezen van een
goede God. Anderzijds doet
het afgemaakt te hebben. °P de markt stond, kwam vij^a nummer één J^^nwerkeMziekte^ diehen
.utw k. ."W ee. er een „rle.Mr n.d.rbij, ,„ch R„mt. ^nUs"
hen opstaan tegen bazen,
Hd.' ?£.°E
En ziehier de reden: een ®r, e®n Pfi®9*e^,..^,ade^b'^• toch steeds Rome.
katholieke missionaris be- bekeek "HJ11 Bijbels en
vond zich in een huis dat Nieuw Testamenten, las de
ik bezocht. Hij deed z'n panelen en zei: „Dat -
mond niet open.
ge ogenblikken later
pastoor verwittigd en
de kinderen in alle straten
eni- »oed. mijn vriend, dj doel d
de irï <4.f.™chUwS
Deze arbeiders beschuldl-
l protestant
te vragen heffen tot God",
'len daar Br- C*
deur tot hoe de
Faes vertelt
daar
hun deuren te sluiten daar h0J'de"„0*u^[° hJm'telkén» katholieke uitgaven, ver- de noodïaak hun lnnd te
lastig viel
protestanten, moeten verlaten
n dat het mijn te gaan werken. Het
Islechte boeken zijn die wij leed van velen is groot. Ze
jln* ItüolïJfc K?vnnRK ke keer 'dét hii"zich ërgens aanbieden. Men begrijpt hebben zes a zeven jaar
dat ogenblik bevond, „Ar,n(.ht dat de katholieken niet eens oorlog gekend (ln Afrika of
boeken her- In Europa), daarna werden
gevangen genomen
Melchiorre Luise. bas:
jke Commissaris John Baker, t
Yakusidé; De ambtenaar: De m
i Cio-Cio-San: Familie; Vrienden en
inen van Cio-Cio-Sar.; Bedienden,
i Orkest van de Metropolitan Opera
:on. Dirigent: Max Rudolf.
.ervice, 330 m. 12.00
.00 Nws
18.15 Sport 18.30 Gevar muz; 18.50 Caus
19.00 Gevar progr; 19.45 Lichte
HORIZONTAAL; 1 Futloos, 4 chef-
kellner. 8 Aanzien. 9 Graafgereedschap.
10 Zangnoot. 12 Deel van het huis, 15
Tik 17 Papiermaat, 19 Gemeente in
Zuid-Holland. 21 Paardekracht. 22 Sluit
middel, 25 Vreemde munt. 26 Tooi, 27
Haar op de bovenlip. I
VERTIKAAL; 1 Las, 2 Watering. 3
Telwoord, 4 Voorzetsel, 5 Reep van een
veerkrachtig materiaal, 6 En dergelijke,
7 Koor, 11 Mil. hoofddeksel. 12 Ind. ar
beider.' 13 Werpankertje. 14 Zangnoot,
16 Laatstleden, 18 Zware hamer, 20 Gro
te bijl. 21 Voor. 23 Chin. maat. 24
Nummer. 25 Niet deelbaar door twee.
OPLOSSING PUZZEL NO. 26
HORIZONTAAL; 1 Mustang. 7 Prei.
8 Tree. 9 T.T.. 11 Kok, 12 Narwal. 15
Kabel. 19 Sampan, 20 Dol. 22 K.M., 23
Ader. 25 Elft. 27 Regatta
VERTIKAAL; 1 Me. 2 Uitwas. 3 TT...
4 Ark, 5 Neon, 6 Gek, 7 Pint, 10 Ta
bak 13 R.K., 14 Lemmet, 16 L.P., 17
Knot, 18 Mode. 20 Dar, 21 Leg, 24 Ra,
26 La.
21.15 Caus; 21.45 Geval
orecital; 23.00 Nws 23.08-
Engeland, BBC light programme, 1500 ei
247 m. 12.00 Lichte muz; 12.45 Ork conc
13.45 V d kind; 14 00 V d vrouw; 15.00 Nw
en mil ork; 15 45 Lichte muz: 16.15 Mr
Dale's dagboek; 16.30 Orgelspel; 17.00 Liede
20.15 Discussie: 21.00 Ge-
Schoolradio, 15.45 Gi
Gram; 17.00 Nws;
Gram; 1810 Vlaam
sold; 19.
Ze hebben
gelat«n In de buurt
mLrPtoen °Sf*5!£ "tndëri geïnsTalieérd "had." veVz°o"cht dat de katholieken niet
ït£at wSde Inslaan, waren de agent hem te verhuizen hun eigen h«.v.n
aiio jmruii pesloten en zich naar het commissa- kennen als -•••»... --
•lie d'_«r~ N,uwe- daat te begeven ..Een Boomte imprimatuur aan- moeslen opnieuw hun I.mi-
lijks stond ik er of een pas- zondagmorgen, toen hij me biedt,
toor kwam bij mijn stalij- bedreigde mt__de
tje staan
lie verlaten om in de hel
Br. Faes vertelt over een van de mijn te werken met
begï^ëen hrie vS sTréaT" te"Tagen. bezoek dat hij gebracht het vooruitzicht
valse bijbels, had ik met die agent een heeft bij
ie- mijnwerkersziekte."
De vrijmaking en het leven der
kerken zoals het zich sindsdien ont
plooit, noemde spr. Gods werk. Spr.
zag dit werk Gods tn gevaar er
hij voelde het dreigen van de ont
bindende onenigheid. Daarom hoorde
in de uitroep: „Uw werk, o God",
hartstochtelijk pleidooi jegens
allen, die de kerk des Heren lief
hebben. Die roep moet vandaag weer
klinken in het spreken en zingen.
Wie dit waarlijk bidt zal zich be
keren en uit zijn leven wegdoen wat
de eenheid bedreigt. Dan kunnen wij
dit bidden in het geloof Dan hoort
God en kunnen wij, aldus spr.,
rustig zijn.
In de morgenvergadering in de Nieu-
e kerk trad vervolgens op prof. H. J.
Schilder die sprak over: „De polemiek
van Eben-Haëzer". De hoogleraar be
toogde dat deze polemiek slaat op twee
nodig volgens aangetoond le waaraan de kerk
moet gedenken; 2e waarvoor zij
leven en 3e waarin zij zich moet
blijden.
In de Nieuwe Kerk had de president-
curator. ds. D. v. Dijk van Groningen,
de leiding. Hij hield een toespraak ge-
titeld: „Uw werk o God waarin
hij allereerst uiting gaf aan zijn blijd
schap over de massale opkomst om ver
volgens te accentueren dat Schooldag be
tekent: Kerkedag.
Jirath Jaweh
-)»
In de middagvergadering sprak eerste
ds. J. F. Heij van Drachten over:
rath Jaweh": vrees des Heren. Spr.*
zette uiteen dat men op tweeërlei wijzejoes
bang kan zijn voor God. De Bijbel.oni
leert ons God op de rechte wijze te
vrezen. Vrees en liefde sluiten elkander'81"15
niet uit. Op de dankbaarheidsweg is|eut
men niet autonoom, want God zelf gaf
voor het dankbaarheidswerk zijn rechten?""
en inzettingen. God moge Jirath Jawehin 1
in het werk der School in depjj,
liolr nn Ho OYOCT PIP nr\ Vl P t StU.I
de exegese, op het stu-P
de collegezaal en Hijpro
aller hart. L
dogmatiek
deervertrek
legge het ir
Prof. C. Veenhof was de laatste spre-i w
ker, die handelde over: „Wat gebeurtma
er in de kerk?". Hij wees er op dat.
hij geen overzicht wilde geven van del a'
interne moeilijkheden in de vrijgemaak-jnd
te kerken. Het belangrijkste in de kerk.I
liever nog in de kerkdienst, ls de ont-rf
moeting met God. Dit is een genadega-ilb:
ve want gelovigen hebben er geen recht;
op Christus in hun midden te ontvan-pe
gen. Het is genade dat Hij daar komen, va
wil, want immers waar twee of drie in^ei
Zijn Naam vergaderen daar wil Hij ko-w
men en aan die belofte hebben wij ge-.,
noeg.
Rest ons nog te melden, dat ln dezeerst
bijeenkomst namens het damescomitébor
als bijdrage voor de bibliotheek een be-|ag
drag van 18.500.— aangeboden werd,'
terwijl melding gemaakt werd ivan in-f
gekomen telegrafische groeten uit Alba-,
nië, Lethbridge en Nieuw-Guinea. er
Naast samenkomsten in de Nieuwejrat
kerk kwam men ook bijeen in de Broe-j.
derkerk, in het kerkgebouw der Geref.
gemeente, in de Stads-gehoorzaal, f
het kerkgebouw van de Oud-Geref. ge-(tei
meente, de Lemkerzaal en de zaalfeee
„Hanzestad". Inde
Ds. Velema op Bondsdag Chr. Geref. Mannen:
HET IIOUDEN van een bondsdag in een uithoek van het land,
zoals Enschede is, bergt grote risico's in zich ten aanzien van hetP™
te verwachten aantal bezoekers. De Bond van Chr. Geref. Mannen-ode
verenigingen heeft dit risico echter aangedurfd en de resultatend.
hebben niet teleurgesteld. De gisteren in Enschede gehouden bonds-iteu
dag mocht zich verblijden in een groot aantal bezoekende leden, totp.1
niet geringe verheuging van de gemeente Enschede, die de keus vanF®"
deze gemeente op prijs stelde en dit ook duidelijk toonde bij deL,
ontvangst. sir
lijden
Na de huishoudelijke vergadering aan
de vooravond van de bondsdag verzorg
de de gemeente met medewerking van de
Chr. Geref. Gem Zangvereniging Cres
cendo, de heer J. W. Scholten, organist
en de heer J. Koning, declamator, een
uitstekende ontspanningsavond, die ?oed
ln de smaak viel. Evenals vele En-
schedese gemeenteleden woonde ook de
pastor loci, ds. A. Hilbers gisteren de
gehele bondsdag bij.
Zo kan de Bond van Chr. Geref. Man-
nenverenigingen wat betreft de keuze
van de plaats reeds op een geslaafde
dag terugzien. Maar er was meer, dat
vermelding verdient. De prachtige nieu
we Renatakerk (alle leden van kerk-
bouwcommissies zouden we willen aan
bevelen eerst eens hier te gaan kijken)
stond ter beschikking van de Mannen
bond en maakte het vergaderen nog
tot een bijzonder genot.' En niet in de
laatste plaats moeten we hier vermel
den het uitvoerige, belangwekkende refe
raat van ds. J. H. Velema. Chr. Geref.
predikant te Apeldoorn, over: De gren
zen van de Oecumene. Wat betreft het
gesprokene was dit onderwerp wel het
belangrijkste van de gehele bondsdag.
Ds Velema betoogde, dat de kerk
„katholiek" is (cn dat behoort zij ltijd
te zijn), wanneer zij staat op het fun
dament der apostelen. Katholiciteit en
apostoliciteit behoren -daarom bij el
kaar. Bepalend voor de grenzen van
de oecumene noemde spreker de belij
denis van de Heilige Schrift als Woord
van God. de belijdenis van de Drieeni-
ge God, Die Zich ln Christus heeft e-
openbaard en de daarin besloten b- "ij-
denis van de noodzaak en de volstrekt
heid van Christus' bloed. Om deze din
gen gaat het fundamenteel en zal het
steeds meer gaan ln de eindworstellng
Daarom voelen we ons met allen ver
bonden, die genoemde geloofsstukken be-
.00-21.15 Kunstkaleldoscöop):
folklore; 22.55-23.00 Nws.
22.30 Russische
.05 Dansmuz; 17.00 Nws; 17.15 Gram
9.05 Idem. 19.30 Nws; 20.00 en 21.30
133.
Die middag haalden ze Willie en de Pool weg
en van dat ogenblik af was hij volkomen op
z.ijn school-Frans aangewezen.
De volgende morgen kwam Lucille hem als
gewoonlijk zijn brood cn eikelkoffie brengen. De
schildwacht hing in de deuropening. Bader zei
vriendelijk „Bonjour" tegen het meisje en bijna
verstarde zijn glimlach toen hij voelde dat ze
hem een briefje in de vingers drukte. Hij ver
frommelde het in zijn hand en trok die onder
de dekens, 't Ging alles heel vlug in zijn werk.
Ze zei niets, maar glimlachte flauwtjes toen ze
de kamer verliet. De schildwacht trok de deur
achter haar dicht.
Half onder de dekens verscholen ontvouwde
Bader het briefje en las, in het Frans en met
een kinderlijke hand geschreven:
„Mijn zoon zal elke avond van middernacht
tot 2 uur voor het hek van het ziekenhuis wach
ten. Hij zal een sigaret roken. Wij willen een
vriend van Frankrijk helpen."
De ondertekening luidde: J. Hiècque.
Bill Hall keek nieuwsgierig over zijn opgeta
keld been en vroeg; „Wat hebt u daar?"
„Och, een vriendelijk briefje. Meer niet," ze)
Bader onverschillig, maar inwendig een en al
opwinding. Hij stak het briefje in de borstzak
van zijn nachthemd en stopte er een zakdoek
bovenop. Want het was gevaarlijk en hij moest
het kwijt zien te raken, het vernietigen. Hij wist
dat degene, die dat briefje zo moedig had on
dertekend, de kans liep zijn leven te verliezen.
En Lucille ook. Maar hoe moest hij nu uit dit
ziekenhuis komen? Hij moest z'n kleren terug
PAUL BRICKHILL
zien te krijgen! Hij kon onmogelijk in zijn nacht
hemd door de stad wandelen. Doen alsof hij
slaapwandelde? Zeker met zijn kunstbenen onder
z'n hemd uit! Allerlei dwaze gedachten speelden
hem door het hoofd. Vóór alles echter moest
hij z'n kleren zien te krijgen en dat briefje
vernietigen.
Hij pakte zijn pijp en lucifers. Toen nam hij
z'n benen van de muur, bond ze onder en liep
naar de deur. De schildwacht versperde hem
de weg. Bader wees naar het toilet en de man
knikte. Op het toilet sloot hij de deur, streek
een lucifer aan en verbrandde het briefje, hield
het ,vast tot het op een hoekje na was verkoold,
liet de as in de bak vallen en spoelde die door
Toen hij naar zijn kamer terugliep, gaapte
ie schildwacht hem voortdurend aan en hij be
^reep hoe belachelijke hij er moest uitzien met
z'n kunstbenen onder het nachthemd uit. Maar
meteen schoot hem iets te binnen. Dit was zijn
kans!
De dokter kwam zijn stomD weer onderzoeken
en Bader zei beminnelijk overredend: „Ik heb
nu m'n benen wel weer terug, maar ik kan toch
onmogelijk in m'n nachthemd rondwandelen.
't Is ontzettend gênant." Hij vertelde van de
starende schildwacht. „Ik weet zeker dat u me
zult begrijpen," ging hij vleiend verder ,,Ik
moet toch iets aan hebben. Zelfs in bed is dit
nachthemd verdraaid lastig. Mijn stompen ra
ken er in verward."
De dokter keek een poosje nadenkend en glim
lachte toen. „Nu ja, in uw geval is er eigenlijk
geen bezwaar tegen Ik zal uw kleren laten
brengen."
Dat was een succes! En zo doodeenvoudig!
Een half uur later kwam een Duitse verpleeg
ster zijn kleren naast zijn bed leggen, glim
lachte even tegen hem en verdween weer
Hall zei geërgerd: ,,'t Zou me niks kunnen
schelen als-ik m'n benen kwijtraakte, als ik dan
tenminste m'n broek maar terug kreeg. Ik voel
me in dit nachthemd als een idioot."
Hoe moest hij nu het hospitaal uil komen? In
gespannen lag hij over dit vraagstuk na te den-
cen. 't Was het laatste probleem, maar ook het
'astigste. Hij hoefde niet te proberen door de
gangen en langs de trappen te lopen. De wach-
en waren de hele nacht op hun post- Ze zouden
hem onmiddellijk naar zijn kamer terugbren-
len en hij zou z'n kleren weer verspelen Hij
iep naar het raam en keek naar beneden. Mis
schien konden Lucille's „agents Anglais" hem
'elpen.
Hij stond nog steeds na te denken toen de
mberispelijke jonge graaf (de jachtvlieger met
iet ridderkruis) met zijn vriend binnenkwam
.Ha," zei hij, „ik ben blij 'dat u uw benen weei
hebt. Zeg, we hebben twee flessen champagne
voor u meegebracht Hebt u zin mee te gaan
en een glas met ons te drinken?"
IWUKDT VERVOLGD)
Ds. Velema betoogde, dat de gemeen
schap met personen gemakkelijker blijkt
te zijn dan met kerken en groepen. .n^e
zijn Christenen, met wie men in de e-
mei hoopt te komen, maar met wie merfnc
toch geen Avondmaal kan vieren en iid1
men op de kansels toch niet kan toelajrb:
ten als ze ambtsdragers zijn. In dezaiec
toestand mag evenwel niet berust wor1uc
den. jmj
Als concrete oecumenische vormen^,
die thans aan de orde zijn, noemde ds:
Velema, de vereniging van kerken spe>~
ciaal de verhouding tot de Geref. T"er-
ken onderh. art. 31) correspondentii«
met andere kerken (Free en Old ~hrw
Ref. Church en de Reformed Churchei
of Australia), contacten met kerken,
op nationaal niveau (Geref. Convent rIs
ontmoetingscentrum, als contact-orgaan
met de overheid en om andere kerker,
te waarschuwen tegen het vervagen van
de grenzen der oecumene) en de Geref.
Oecumenische Synode.
Het grote aantal vragen, naar aan
leiding van dit referaat gesteld. w~rdSj
in de middagvergadering beantwoord
door een forum bestaande uit de .predi!er
kanten ds. J. H. Velema, ds. A. Hil( n
bers, ds. J. W. van der Gronden en ds,g{
C. van der Zaal. Omdat de lange reek^
van vragen een goed beeld gaf van d<
gedachten, die er leven onder de ledeij.
van de kerk, laten we hieronder ditld
maal enkele vragen volgen:
Hoe komt het, dat bij het
oorlogse eenheidsstreven de 1
scheurdheid nog groter is gewordend
Leeft het verlangen naar eenheil1
niet sterker bij de kerkgangers da*
bij de theologen? Moeten we
eenheid van de kerk met meer z
vanuit Christus in plaats van
de gebroken wereld? Is de Acte 1
Afscheiding niet in strijd met
streven naar eenheid met hen dijt>
Schrift en Belijdenis handhaven? fije
het met ook in strijd mei deze Act«h0
de Ned. Herv. Kerk niet te zien altna
een valse kerk? Waarom wordt er uj jj
de kerkelijke bladen zoveel nadrulkti
gelegd op wat scheidt? ts de kritischi",
houding van de jeugd niet zeer betal
MÊÈmlljk
kerk
Moeten in de preken niet meeyw
praktische dingen behandeld wordefn
naast de vragen van het zielelevenvoi
Naar welke kerk moet de Evank
gelisatiewerker de mensen sturenft
Hoe komt het, dat twaa'f apostelef
de wereld veroverden en tienduizend
den dominees de wereld verliezend
Zou het niet beter zijn in het gesprek
met andere kerken ernst te spreken*
over wat verbindt en niet allereerst'
over de verschilpuntenI1
De beantwoording van deze vragerf8
zou ons in dit verband te ver voereif'
en moeten we daarom achterweg!
laten.
Ds. L. J. Put overleden
In de ouderdom van 45 jaar is
Leeuwarden na een langdurige ont
steldheid overleden ds. L. H. Put, zt...
dingspredikant in dienst der Soedanesé
kerk. Ds. Put werd in 1911 geboren- In'
1935 werd hij zendeling-leraar en
1951 zendingspredikant. Hij heeft
laatst in Bandoeng gewerkt.
De begrafenis is vanmiddag te Huizural
geschied.