c
C+tRISTFUJK
KANTTEKENING
Te weinig leraren en te veel
leerlingen
ZETHAMETAnv.
Roepingsbesef, soberheid en meer
religieuze concentratie nodig
Magistraal referaat over Bijbel
en wijsbegeerte
hL °uv<
Moment van stilte
als goede start
Boek
2
Voorzitter Vereniging van Leraren
Staat het voorbereidend hoger
onderwij s voor een bankroet
Met gemengde gevoelens zien wij terug op de balans van het voor
bereidend hoger en middelbaar onderwijs van het afgelopen jaar, zo zeide
de voorzitter van de algemene vereniging van leraren'bij het middelbaar
onderwijs, de heer P. van Houte, toen hij vanmorgen de openbare ver
gadering van deze vereniging op Woudschoten te Zeist opende. Met ge
mengde gevoelens, omdat bij de registratie van de meetbare resultaten de
uitkomst teleurstellend is.
Jeugd
werk in opmars
Jaarvergadering
De synthese ook?
(Van een onzer verslaggevers)
Het congres 1956 der Calvinistische
Studentenbeweging is weer ten einde.
De eigenaardige vermenging van ernst
en de scherts die deze congressen zo
kenmerkt is voor dit Jaar weer ver
leden tijd. Naast het referaat van prof.
Doojjeweerd. waarvoor wjj u naar el
ders op deze pagina verwijzen, was de
huishoudelijke stelling iets dat het
vermelden waard Is De C.S.B. heeft
de laatste jaren haar werk aan de mid
delbare scholen sterk uitgebreid.
De begroting van dit jaar was vier
maal zo hoog als die van drie jaar ge
leden. In dat licht gezien was deze
vergadering stellig niet onbelangrijk
Zo was bv. prof. dr. H. Dooijeweerd
expres een dag eerder gekomen om
de vergadering mee te maken en zo
af en toe zijn uiteraard wijze
raadgevingen te doen horen. Verre
weg het belangrijkst is voor de buiten
wereld in het C.S.B. werk thans het
jeugdwerk geworden: de kampen en
nog meer het blad Signaal. Het abon
nementenaantal van dit blad, dat posi-
tief-christelijke voorlichtig voor mid
delbare scholieren wil geven, werd af
gelopen jaar verdubbeld. Financieel is
de positie van de C.S.B. nog zeer
zorgelijk. Het afgelopen jaar hebben
velen echter dit werk royaal gesteund
en er is goede hoop dat ook het komend
jaar dit zal geschieden, zodat de schuld
van ongeveer 6000 die er thans is, het C.S.B.-blad zal verschijnen,
dan voor een groot deel weggewerkt Ook in het komende jaar i
zal zijn. C.S.B., die dan onder leiding zal staan
Uit het rapport van de commissie van de heer J. Snijder uit Kampen,
van onderzoek naar de synthesegeest de steun en medewerking nodig heb-
die in het gereformeerde studenten-1 ben van hen die inzien dat het door-
Daar is in de eerste plaats, ver
volgde de heer Van Houte. het schrik
barend tekort aan leraren. In wezen
echter is dit tekort een verschijnsel
van secundaire aard, primo ir is de
sterke toeneming van het aantal leer
lingen, meende de voorzitter.
De heer Ven Houte vroeg zich met
betrekking tot dit probleem af, of niet
me.er leerlingen de scholen van
VHMO bezoeken, dan uil het oogpunt
van begaafdheid verantwoord is. In
doorsnee van stad en land, vervolgde
hij, is slechts 5 procent der lienjarigen
zo intelligent, dat een overgang naar
een hogere school pedagogisch en psy
chologisch juist is.
Spreker zeide echter, dat bij deze
beschouwingen voorzichtigheid dient
te worden betracht, want voor
succesvolle loopbaan spelen ook
dere karaktereigenschappen een rol.
Op het terrein van het lerarentekort,
vervolgde de heer Van Houte, dreigt
de toestand catastrofaal te worden.
Vcor insiders is het duidelijk dat het
pre-universitaire onderwijs voor
bankroet staat en zal afglijden
een peil. dat de n2am VHMO niet
meer dragen kan en mag. Voor insi
ders, zo verduidelijkte spreker, omdat
het verbijsterende lerarentekort nog
niet naar buiten -reekt wegens het
vervullen van de de vakatüres met.
„onbevoegde" leraren. Spreker hekelde
in dit opzicht de houding van de
overheid.
Een van de oorzaken van de kenne
lijke onaantrekkelijkheid van hel
lerarenambl zag de heer Van Houte
salariëring en de pensioenrege-
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nijkerkerveen: A.
Vroegindewey te Veenendaal; te Ros
winkel: vik. W. A. Bos te Wieringer-
werf.
Aangenomen naar Bennekom (toez.):
P. D. Steegman te Klaaswaal.
Bedankt voor Delden: M. Blom te
Hengelo (nadere beslissing).
Schoolconcert geeft
opdracht voor opera
De Stichting Het Schoolconcert heeft
an de componist Henri C. van Praag de
opdracht verstrekt tot het schrijven van
kleine opera die speciaal bedoeld is
in de pedagogische concerten van de
genoemde stichting op middelbare scho
len te worden uitgevoerd. De componist
heeft Mies Bouhuys bereid gevonden,
het libretto te schrijven. Het onderwerp
zal zijn het verblijf van de kinderen van
Gysbreght van Aemstel op het eiland
Marken; de titel luidt „D'Onnozele Fene-
rik op Marken."
leven is opgetreden, bleek, dat
het einde van dit jaar eer
over dit onderwerp in de
VLAARDINGEN
!7s er bij ons dat
verlangen?
Psalm 84 wordt een pelgrims
lied genoemd De dichter was
wellicht niet in de gelegenheid om
„naar de kerk te gaan". Ook is
mogelijk dat hij er een lange reis
voor moest maken. In elk geval:
zijn ziel verlangt, ja smacht naar
de voorhoven des Heren. Hij is
jaloers op mus en zwaluw, die hun
nest hebben gebouwd in de nabij
heid van de tempel. In oosterse
vervoering gaat hij verder: Eén
Uw voorhoven is beter dan
duizend elders;
ik wil liever
staan aan de
drempel van het
huis mijns Gods
dan verblijven in
de tenten der
goddeloosheid.
Iets van dat ge
weldige heimwee
hebben velen on
zer gekend in de oorlogstijd, toen
zij als onderduikers van de kerk
gang waren uitgesloten. En ook
onze zieken, die maanden lang
bed of kamer moeten houden*
weten er van.
Maar hoe staat 't met ons, die
vanavond weer een gewone werk
week achter de rug hebben, of dié
misschien uit hun vakantieoord
zijn teruggekeerd?
Morgen is 't zondag en staan de
kerkdeuren weer open. Kennen
wij iets van het verlangen en
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Reünisten der S.S.R. over het studentenleven
(Van
redacteuren)
Is er nog wel reden, over „verschraling" van het studentenleven te spreken'
Deze vraag stelde de heer D. van Genderen deze week in het congres van d«
Reünistenorganisatie der S.S.R. op de Pietersberg te Oosterbeek. waar dit onder
werp ter sprake was. De heer Van Genderen, die lid is van het Uniebestuur dei
S.S.R.. zou aanvankelijk het verslag van het Uniebestuur betreffende dit onder
werp bespreken, doch het resultaat van de enquête over deze materie is nog nie
gereedgekomen, zodat hy nu aan de hand van zyn eigen practische ervaring
vooral in Utrecht, een overzicht gaf.
Hij meende op grond van de ontwik
keling in de laatste jaren, dat niet
verschraling gesproken behoeft te
den, als men ziet naar de uitwendige
factoren. Het bezoek aan de sociëteit, de
belangstelling voor lezingen en verga
deringen geeft geen reden tot klacht
Het leven in de disputen is zelfs
beterd. Partijschappen zijn niet n
merkbaar. De laatste jaren zijn er
geen pogingen gedaan, de grondslag
der de S.S.R. weg te graven.
Toch zag de heer Van Genderen wel
bezwaren. Het is erg moeilijk, geschikte
personen te vinden voor bestuursfunc
ties. Wat moet daarvan terecht komen,
als de huidige studentengeneratie geroe
pen wordt tot het geven van leiding?
Het S.S.R.-lid wil gereformeerd zijn,
smachten, waarvan Psalm
zingt? Of wordt onze kerkgang
beheerst door de vraag wie er op
de preekstoel zal staan?
„Bij u, mijn Koning en mijn
God, verwacht mijn ziel een heil
rijk lot" Alleen als we in die
stemming „opgaan", zullen we
ervaren: Zij gaan voort van kracht
tot kracht en verschijnen voor
God in Sion.
Goede zondag, lezers en leze
ressen!
dringen van jongeren studenten
publicatie I middelbare scholieren, met de bijbelse
boodschap niet zinloos maar juist in
Sola Fide. I deze tyd dringend noodzakelijk is.
Melodie en woord
der Ethergolven
ZONDAG 2 SEPTEMBER
postduivenber en gram: 8.18 Gevar progr; 9.
9.45 Geestelijk leven. caus. VPRO: 10.00 V 9.
d kind. 1KOR: 10.30 Herv kerkd; 11.30 Vi
genbeaniuoording. AVRO: 12.C
[llversum I 402 m. AVRO:
m; 7.20 Gram; 8.00 Nws
I V d huisvr: 9.15 Gram:
i Morgenwijding; 10.00 Gr;
SEPTEMBER
3.05 Meded Liet
genbeanmonrding. AVRO: 1
12.30 Sportsplegel; 12.35 Eve
ren!: 12.45 Gram; 13.00 N\
of gram; 13.10 Gevar progr v d mil;
Boekbespr; 14.20 Vioolrecital; 15.15 Orgi
sopr: 15.40 Lichte muz; 16.30 Sportr
VPRO: 17.00 Tussen kerk en wereld, i
17.15 Het platteland nu, gesprek. VARA:
19.35 Cabaret. AVRO:
20.05 Lichte muz; 20.40 Aan de
het koninkrijk, caus: 20 50 C
21 30 Act. 21.40 Plano en strijkt
baret; 22 30 Gram; 23.00 Nws;
gram; 23.25—24.00 Gram.
Hilversum II 298 m. NCRV; 8.00 Nw» en
weerber; 8.15 Orgelconc. IKOR: 8.30 Ev Luth
vroegdienst. KRO: 9.30 Nws; 9.45 Gram:
10.25 PlechUge hoogmis: 12 05 Gram; 12.20
Idem; 12.40 Lichte muz; 12.55 Zonnewijzer;
13.00 Nws en kath nws; 13.10 Gram; 13.40
Boekbespr; 13.55 Omr ork en solist. I. d.
pauze: Studie en levensbeschouwing, caus;
15 15 Ucht« muz; 16.15 Sport; 16.30 Ves-
Sirs. NCRV: 17.00 Doopsgezinde kerkd; 18.30
ewljde muz; 19.00 Nws uit de kerken; 19.05
Boekbespr; 19.15 Gram; 19.30 Het Evangelie
in een draaikolk, caus. KRO: 19.45 Nws;
20.00 De gew
11.45 Voordr;
.00 N'
8.15 Grar
9.35 Water!
m; 11.00 Een
11.15 Gi
12 30 L
Prof. dr. H. Dooyeweerd sprak voor de C.S.B.
VP de slotdag i
O'
zomercongres der
Calvinistische Studenten
beweging in Brielle heeft
prof. dr. H. Dooyeweerd
hand van het Thomisme, dat
de schepping a.h.w. in
tweeën, in een natuur- en
een genadeschepping splitst
en zo de radicale betekenis
van de zondeval en de ver
lossing ondermijnt.
muz; 13.00 Nws; 13.15 Meded
13.20 Promenade ork; 13 55 Beursbi
Gram; 1415 Gevar progr; 15.00 Gra
,-eging; 17.50 Mil c
i; 18.00 Nws; 18.15
uz; 19.00 Volkslie-
9.45 Regeringsuitz:
r;
SÏS.
Gewijd»
voor de
uitsl; 8.25 Gi
II 298 m. NCRV: 7.00 Nws; 7.10
z; 7.30 Gram; 7.45 Een woord
de dag; 8.00 Nws en weerber; 8.15 Sport-
der; 12.30 Land-
i Voordr; 10.00 Gl
.00 Gram; 11.4C
12.25 Voor bo.
10.30
i; 9.30 V
11.40 Pi
tx
inb meded;
^jêugd; *14~30
B
Bijbeioverdenkii
J ters; 17.1
15 Rege:
r K H Voc
kal; 23.00 Nwi
Puzzel mee
PUZZEL No. 5
KRUISWOORDRAADSEL
ber; 19.10 Orgelconc; 19.30 Voi
het lidmaatschap van S.S.R., i
Beiaardspel. 20.00 Radiokrant; 2
weerd vërvólgens stelde. het Griekse denken, waar- nF
Geen enkele niet-christe- uit begrippen als lichaam f) existfentif-,n°-
lijke wijsbegeerte is erin en ziel stammen. De Bijbel sone zet prof. Dooye-
ocii magistraal referaat geslaagd deze vraag te be- spreekt ons van een rëli- weer»!, dat deze filosofie
„„or rlp vpr- antwoorden, dit mysterie gieus concentratiepunt, de van Barthiaanse zlJd® vv®'
f van de eenheid en de veel- spiegel. In zijn religieuze eens gekenschetst wordt als
houding van de Bijbel en heid van de men- te ent- centrum is de mens een bijbelser dan de Griekse.
«ij**-*- Ee» refe- j-*, «nheid. EèttFFJïrïWE
raat, dat naar zijn eigen abSl?!.:{t, Oorsprong. Valt HE VRAAG wat de sleu- Er is slechts bijbels of niet-
zeggeo, tegelijkertijd een hij van God af. dan is hii tel der kennis is, was aia 1'™
persoonlijk peluigenis ook reddeloos en absoloul,,hel kernpunt O an prof. ls dep/d tjïeert D™t
i i verleren, hy heeft zioh dan rjcaueweerdi referaat yp a
eormde van wat hem in afgewend van zijn Leven,- '"?,f"T„, 'J h„ chrbtenen met haar
i i hmn Jezus zegt op een oe- sympathiseren en dat vooral
zijn wijsgerige arbeid be- paald moment tot de zo over de ontmoeting ge-
zielde. Het getuigenis van De echte eenheid van de schriftgeleerden, die Hem. sproken wordt als het „het"
wat bet leven vult: Gods mens is pas te zien als men niet in Zijn goddelijk ambt van het existentialisme,
Wr.^vz) Jn 7Ün aamon-n* de n,ens ziet a,s het hoeld, willen erkennen: wee U, vervulde spr. met weerzin.
J samen-, a- he, sple8clb„,a van Goa heb( de s,entel deT I)e ontmoeting ,n do,e filo-
tnnrl,- greep op hot gehele God drukt Zijn brold uit aw„aIn. Dat so,le Is "n gedevaluoerdo
leven. i«b£i„C£nw^ houdt in. dat de Schriften
Het weerkaatst het godde- m de handen der schrift-
Hij achtte he* onbegrij- lijk beeld. Zonder God is geleerden, die ongetwijfeld
pelijk. hoe men kon vol- de mens dus niets. Bij de goede theologen waren,
houden, dat de Bijbel niets zondeval heeft de mens gesloten waren. Er was
met wijsbegeerte te maken gedacht, dat hij iets ln een sleutel nodig om ze
_.,a_ J... .ichzelf was. Dat beel«l weer open te maken. Zon-
eerste wereld",
22.45 Avondoverdenkingz
Gram; 23.40—24.00 Het Ev<
Maandag 3 september va
Ludwig van Beethoven:
^IL^Romance
in g gr. t. op
Rudolf Koecki
nik er o.l v. F»
III. Symfonii
Adagio assai;
Eugen Jochum.
IV. Concert voor plano
in g. gT. t. op. 58. Allegrt
dante con moto. Rondo.
Kempff, piano Berliner P
it en piano;
Nws; 23.15
i es gr t. op 55 (..Erol-
brio: Marcia funebre.
Allegro vivace; Aile-
18.00 Nws;
.20 Gram; 19.00 Hoorsp; 19.30
20.00 Klass.muz; 21.00 Nws;
22.00 Hoorsp; 23.00 Nws en
HORIZONTAAL: 1 Overblijfsel, 6 dier,
7 meubel. 10 boom, 12 keu. 13 groente.
15 getijde. 16 tijdperk, 20 rivier in Rus- ljc
land. 21 onderricht. 22 blaam, 24 zang- Cai
noot. 25 openbare verkeersdienst. 26 voor, 18.00
27 rivier in Nederland
VERTIKAAL: 1 Ongecultiveerd. 2
paard. 3 tandeloos zoogdier. 4 afval. 5
drank, 8 vervoermiddel. 9 rivier in Duits
land, 11 stupide. 13 insekt, 14 hevig, 17
stad in Italië. 18 sportterm. 19 afvoerbuis,
22 bevel, 23 aanzien, 24 spoedig, 26 gezins
lid.
OPLOSSING PUZZEL No. 4.
V A L H E L M
B A N A A L O
S A P A L L N
P R O G B I T
I K O N S A K E
R A G K K F U
A S P A D U R
A M A N I E R
LUISTER::
i. 12.00 Dansmuz; 12.45 Ork.
13.45 V d kind: 14.00 Cl
14.45 Voordi
mtmoeting. De bijbelse ont
moeting is veel dieper. z(j
is ontmoeting in Christus.
In Hem pas kunnen we
elkaar leren kennen, weten
we wie we zijn en hoe wij
afgevallen zijn. Daardoor
het existentialisme de-
heeft. ja zelfs dat deze UB I
twee elkaar niet verdragen, heeft ~hy toen verduisterd ^er die 'sleutel heeft de monTscher"dan'het Griekse
f00?,e:n h™e- Bijbel geen enkele beteke. denken. Het vervaagt de
de blik van de totaliteit op moed tussen God en zich- eren-zen en voert zo van
dit tijdelijke leven wil ge- zelf te plaatsen. De stralen nw- ook ni.®£ als veelheid Woord af.
ven. zal zich in haar werk van God z<jn nu gebroken, van menselijke geschriften.
door de Bijbel moeten laten echter niet volkomen uit-
Karl Barth, zo vervolgde
de V.U.-hoogleraar, ontkent
dat. Voor hem is de wijs
begeerte autonoom en ver
draagt zij zich niet met
Gods Woord. Toch heeft
ook hij voor zijn theolo
gische arbeid filosofische
beschouwingen .nodig. Dan
valt -hij echter toch terug
op de wijsbegeerte en wel
veel soorten
satan is in negatieve zin
geen macht, die gelijk Is
aan die van God. De marht
van de satan komt immers
uit de schepping, die Gods
werk is.
menselijke geachrij.en. ëe°Sg„nd"gglr van
Prof. Dooyeweerd maakte existentialisme, de christen
het beeld van de sleutel Soren Kierkegaard, heeft
duidelijk aan het voorbeeld noolt va" z.1n, .A*0ie Se
van de liefde in de wet der zegd, dat zy bijbelser was
tien geboden. Zonder de dan 'e van zi|n gr°te tegen-
liefde zijn de tien geboden stander Hcgcl.
dan ook niets. Aan het slot van zijn
redevoering beklem-
De sleutel der kennis
de Bijbel is het „gevangene redevoering oeiuem-
m u! ziin van Jezus Christus", toonde prof. Dooye-
SSSSSfiS^Z h«,r
de zich met am Oml zijn ls ta de tijdeWke getuigenis had willen
lembaring van God aan geven vanuit het hart
w
God
storende wijsbegeerte, de
autonome, nu de eenheid, vppmein ne n
hontwerpfzij schepping, zondeval
'Ifgod-béeid ld001' ZU'k *en "bgieuie grondmotief men „„fc ],et hart van
- aigocuDeeio. van de Wysbegeerte der
Men zal gemerkt heb- Wetsidee vormt. "e Schrift langs recht-
nens. die ben. zo vervolgde prof. Deze drieslag is het hart zinnige wegen kan weg-
dit tijde- Dooyeweerd. dat tl deze van «^dn^der^kBi; nemen: de £arizeeën en
wijsbegeerte uitgezonderd ménselijk der Schrift. Hij waar-
tische.°°Dezé vfcrdt B™rth lossing, die dan ook het schuwde ervoor, dat
namelijk van duivelse oor
sprong.
TAT maakt de
tbestaanh slechts "doet bijbelse eenheidsvisie van nis tot de Bijbel. Wie begint J
als een veelheid, tot lichaam en z A geen sprake de Schepping te misvormen de schriftgeleerden wa-
eenheid? Wie is de meer is. De bijbelse ge- verstaat niets meer van de ren rechtzinnige theo-
eigenliik? waren de dachtenwereld is radicaal zondeval en de verlossing.
n-:i1cor, Ao iOgen.
maar het bezwaar is een zekere geeste
lijke loomheid.
Er zyn verontschuldigingen: het zv
studieprogramma en de noodzaak
snel af te studeren. Maar daartegem
staat, dat er voor een feest altijd tyd
gevonden kan worden. Het Chris.endom
is voor ons een gemakkelijke zaak ge
worden, waarvoor geen offer nodig
waarvoor wy het in elk geval niet w
brengen.
Prof. dr. ir. II. van Riessen ging in een
brede, weldoordachte causerie nader in
op de „hedendaagse studentenproblema-
tiek". Hij schetste de studentenmaat
schappij, die een grote mate van vrij
heid, een rustige sfeer, een echte geeste
lijke samenhang en ook een sterk tradi
tioneel karakter eist met behoud van
de afzondering, ook van de studenten
maatschappij, waarna hij de moeilijk
heden van het heden opsomde.
Die moeilijkheden komen van buiten
op de studentenmaatschappij aan. Onze
tyd is een tijd van verandering,
minnen de plussen overtreffen. Het lijkt
moeilijk, in die cirkelgang der verande
ringen die elk voor zich zowel oorzaak
als gevolg zijn, de diepere oorzaak
vinden en dus de verantwoordelijkheid
te stellen. We zijn daarbij
overvloed terechtgekomen, die meebrengt
een volte van het leven en een snel
tempo, waardoor het gevaar ontstaat, dat
we noe langer hoe meer van een produc
tieve in een consumptieve houding ko
men te staan: we doen niets dan ont
vangen.
Dan is er het regiem van de toege
paste wetenschappen, die, verbonden
met het economische van onze tijd tot een
practisch rationalisme leiden. Er is een
voorkeur voor de gemeenschap, maai
wat ervan terecht komt is een stuk col
lectivisme. Het leven is genivelleerd, an
derzijds ontzettend ingewikkeld, waar
door een gevoel van hopeloosheid
ontstaat, waardoor bijv. in de politiek
de democratie meer en meer schijn
wordt, omdat men de beslissingen maar
overlaat aan mensen, die men ver
trouwt, daar men hun standpunt toch]
niet kan doorzien.
De Westerse beschaving staat in een
crisis. De diepe achtergrond is, dat er
verval is en zelfs vaak een ontbreken
van het geloof, dat eertijds een stimu
lans was tot grote dingen. Het geloofs
verval uit zich in twijfel, een zonder-
geloof-zijn en een hang naar de mythe.
De gevolgen in de studentenmaatschap-
j zyn: een verdwijning van de nood
zakelijke contemplatie en afzondering,
activisme,
gaat, een volte
studie, een verdwynei
overvloed in de
an de geestelijke
de "Universiteit, maar ook
samenhang,
de S.S.R.
Wat kan de cirkel doorbreken? De
sleutel daartoe is herstel van het geloof.
Het ontbreken daarvan immers maakt
de studentenmaatschappij kleurloos. Er is
geen patroon meer. Men gevoelt, dat'er
iets anders is, maar men vindt zo moei
lijk iemand, bij wie het zwaartepunt ligt
in God. Aan zo iemand zouden ook de
studenten zich willen geven.
Hier ligt de verantwoordelijkheid ook
in predikanten en van ouders van de
politici, dat zij deze sleutel uit de moei
lijkheden niet daadwerkelijk aan de stu
denten hebben meegegeven.
Drie punten stelde prof. Van Riessen
daarom aan het eind van zijn causerie
centraal: roepingsbesef, soberheid
religieuze concentratie. Die geven
leiding aan het leven.
In Oost-Duitsland:
Christen-arbeiders
worden genaaid
Volgens het Oostduitse communis-
teische partyblad Neues Deutscchland
stellen Oostduitse christelijke arbei
ders, die in gewetensnood verkeren
door de nieuwe wervingscampagne
van de Oostduitse communistische par
tij, dikwijls de vraag of zij dekerk
moeten verlaten om toe te kunnen
treden tot de communistische partij.
Het blad heeft een ontkennend ant
woord gepubliceerd, omdat er „tussen
de communistische beweging en het
christendom talrijke punten van over
eenkomst op sociaal en moreel terrein
bestaan". Het blad deelt mede, dat
„aanvaarding van de marxistische le
vensbeschouwing geen voorwaarde
vormt om lid van de partij te wor
den."
111.
„Jongeman, wat is dat voor 'n ding?" had de
admiraal geblaft. Corkie had het hem uitgelegd.
„Distinguished Service Cross? Wat is dat voor
'n ding?" had de zeebonk (die het drommels goed
wist) gefoeterd.
Onberispelijk in de houding had Corkie hem de
omstandigheden uitgelegd. Maar toon de admi
raal het lintje van dichterbij bekeek, had hij
plotseling het zilver van de knoop der Poolse
Luchtmacht gezien en z'n ogen waren bijna uit
z'n hoofd gerold toen hij de R A.F. knoop, de
R C.A.F.-knoop en de Tsjechische knoop in de
gaten had gekregen.
„Nou en toen was er een ongelooflijke scene,
majoor," zei Cork zuchtend. „U ziet dat ik ook
nieuwe knopen draag."
Op 1 januari zette Bader een streep in zijn
logboek en schreef daar onder:
„Zo eindigt 1940. Sinds ik 242 Squadron kreeg
14.15 Gram: I (juni) hebben we 67 vijandelijke toestellen neer-
15.00 Nws en ork.conc; 15.45gehaald (bevestigd) Mm
16.15 Mrs Dale's Dagb 16.30 die
Orgelspel: 17.30 Dansmuz: Vliegers, aie
18.15 Gevar r
DAN
MAAR ZO!
22.15 Act: 22.20 Lichte
ber; 12.34 V
Nws; 13.15 Vlas
15.15 Vlaamse
16.02 V d ziek
Kunstkaleidos
ork; 22.00 M
22.35 Gram:
Nws; 20.30 Orkes
23.50 Progr.overz: 23.55—
1145 Gram; 12.30 Weer-
landb; 12.42 Gram; 1J.0O
is casinoconc: 14.00 Gram:
amermuz: 16.00 Koersen:
i- 17 00 Nws; 17.10 Lichte
n'; 18.00 Franse les; 18.15
caus: 18.30 V d sold: 19 00
n: 20.00 Svmf ork; 21.00
21.15 Gl
2130 Am
00 Gevar.muz: 13 00
i.25 La-Haut. operette;
.00 Nws: 17.15 Gram;
al; 17 55 Gram: 19 30
22.00 Nws;
het verlies van vijf
een gevecht werden gedood en
wolk omlaag dook. Het squadron
18.45 een, die uit e
heeft I D.S.O. en 9 D.F.C.'s
Leigh-Mallory liet hem bij zich komen in zijn
hoofdkwartier te Uxbridge en zei:,.Je zult het
de laatstè tyd wel een tamme boel vinden hè?"
„Erg tam, generaal."
„Wat zou je er van zeggen om naar Frank
rijk te gaan en ze daar 's stevig aan te pakken?'
Bader gloeide al van geestdrift.
„We denken er over een paar bommenwer
pers te sturen met een flink jager-escorte," ver
volgde de generaal ..Jij hebt daar ervaring mee
opgedaan en daarom dacht ik dat je er wel voor
zou voelen
In een enveloppe met opdruk „Geheim" kreeg
Bader zijn orders toegestuurd voor wat de
Eerste Off°ns'evc Sweep" werd geroemd Drie
j squadrons Hurricanes zouden zes Blenheims bege
leiden bij een aanval op het Forêt de Guisne,
waar Duitse opslagplaatsen van munitie werden
vermoed. Van de Luftwaffe had de RAF. wel
geleerd dat het niet zo voordelig was grote for
maties bommenwerpers met slechts een klein
jagerescorte te sturen. Het ging er nu om de
juiste verhouding te vinden. Thans lijkt deze
operatie allesbehalve indrukwekkend, maar des
tijds was het de eerste poging om te weten te
komen wat de vijand kon presteren Het was de
eerste „offensieve" actie: voor de eerste maal
werd de strijd naar het terrein van de vijand
overgebracht inplaats dat de R.A.F op zijn
komst wachtte. Dat was hoogst belangrijk voor
het moreel zij het dan niet voor dat van de
Duitsers.
Op 10 januari bracht Bader, in de vurige
hoop dat het tot een gevecht zou komen, 242
Squadron in de lucht en boven North Weald kre
gen ze gezelschap van twee andere squadrons
aangevoerd door luitenant-kolonel Victor Bea
mish. Toen Bader nog maar dertien jaar was en
in Cranwell logeerde, was Beamish een van die
athletische cadetten, die zo'n diepe indruk op
hem hadden gemaakt De massief gebouwde Bea
mish met zijn vierkante kin. had op z'n 38ste
jaar als een tijger in de Slag om Engeland ge
vochten, óók nadat Park z'in operationele vluch
ten tot twee ner dag had h'n°rkt omdat „ik
toch een enkele keer met mijn commandanten
moet kunnen confereren." (Later was Beamish
de man die waarnam dat de Schamhorst en de
Gneisenau de haven van Brest verlieten).
Boven Hornchurch sloten ze zich bij de Blen
heims aan en staken het kanaal over. 242 Squa
dron vloog boven de bommenwerpers op onge
veer 6000 meter en Bader had echt zin in
avontuur. In de buurt van Calais bereikten z
kust; Frankrijk zag er vredig uit zoals het daar
onder de sneeuw lag. Binnen enkele seconden
waren ze boven het Forêt de Guisne, dat slechts
enkele kilometers naar het binnenland lag. Weer
enkele seconden later was de operatie in feite
afgelopen en vlogen ze terug. Voor de. jagers was
er geen tijd om op bominslagen te letten; waak
zaam zochten ze de lucht af, maar er kwamen
geen 109's. Op het laatste ogenblik, vlak voor
ze de kust verlieten, kwamen de verraste Duit
sers weer bij hun positieven en meteen versche
nen er smerige vlekjes van ontploffende lucht
doelgranaten in de koude, heldere lucht. Dat was
een vreemde gewaarwording, want het was een
nieuwe vijand In de Slag om Engeland waren
die zwarte vlekken altijd goede wegwijzers voor
hen geweest. Toen waren ze boven zee en wel
dra landden ze op Martlesham. 't Was maar
een saaie bedoening geweest.
De volgende dagen waren niet zo rustig
Leigh-Mallory had een paar „klusjes" bedacht:
telkens wanneer de wolken laag hingen, stuur
de hij twee jagers naar de andere kant van het
Kanaal. De bedoeling was dat ze op alles zou
den vuren wat ze op de grond of in de lucht
zagen. Als ze in moeilijkheden kwamen, moesten
ze omhoog schieten en zich in de wolken verber
gen. Enkele squadrons van 11 Groep hadden deze
methode al eens geprobeerd en twee dagen na
het escorteren van de Blenheims kreeg Bader j
zijn kans. Hij nam Turner mee De omstandig
heden waren H°a*l want er was een tien-tiende
bewolking op 300 meter hoogte.
(WcmDI VERVOLGD) I
VANDAAG zijn we de september-
maand weer ingegleden- Behalve
voor een paar gelukkigen, die het
hebben opgezouten, zijn de vakanties
achter de rug. De scholen beginnen.
Het leven zo zeggen we het
hervat zijn loop.
Dat leven is een druk levën. Het is
gejaagd en gecompliceerd. Het is vol
van rumoer en het legt beslag op ons.
Het vergt vaak meer dan wij kunnen
opbrengen. Het moet, zeggen we weer,
rationeel worden geleefd, en ook zeg
gen we, dat de nodige efficiency daar
bij onvermijdelijk en onmisbaar is.
Dit zijn zo van die modetermen,
waarvan wij ons vandaag bedienen,
als we over het leven praten. Waarmee
overigens bewezen is, hoezeer het le
ven is verzakelijkt.
vakantietijd hebben we besloten
met de gebruikelijke serie goede
voornemens. Ook dat zijn we zo ge
woon- Het behoeft gelukkig nog in het
geheel niet de weg naar de hel te zijn,
die er mee is geplaveid, al is de weg
naar de hel er stellig óók mee gepla
veid.
We hebben onze voornemens en onze
plannen. Plannen om dit te doen en
om dat te ondernemen. Thuis. In het
gezin. Op ons werk. In het organi
satieleven. Op het terrein van onze
liefhebberijen.
De r is in de maand verschenen en
voorlopig gaat de r er ook niet meer
uit. Geen nood, wij hebben voorlopig
ook nog onze geldingsdrang, die uitge
vierd kan worden, voordat we weer
serieus en lichtelijk amechtig naar de
volgende vakantie gaan uitzien. Kort
om, het leven heeft weer beslag op
gelegd.
jyjAAR vóórdat dan het rumoer van
het drukke bestaan van vandaag
ons overvalt en over ons valt, vóórdat
de slag gaan, al werkende, al
schrijvende, al pratende, is het goed,
een enkel ogenblik stil te zijn. Stil te
zijn, óók om te vragen naar de zin
in het leven.
Die stilte vraagt God van ons. Hij
vraagt van ons heel Veel. Hij vraagt
a ons aktiviteit, elke dag weer en in
veelheid van vormen. Hij vraagt
van ons thuis, op schpol en bij ons
wérk. Hij vraagt ze vaak nog in de
uren van de avond. Maar Hij vraagt
ook met nadruk van ons om de stilte.
God vraagt van ons, nu en dan het
rumoer te onderbreken en te denken
Hem- Hij vraagt ook van ons, ons
niet in het rumoer van het leven te
storten zonder eerst stil te zijn ge
weest en te hebben gedacht aan Hem.
„Weest stil en weet, dat Ik God
n". Dit woord geldt de mens. die
tot opstand is gekomen en die zichzelf
heeft vergeten. Maar het geldt ook de
de vrouw, die zomaar op het
punt staan om God voorbij te zien.
Van deze louter-actievelingen vraagt
God, dat ze even stil zullen zijn, van
een stilte waarin de wetenschap ge
boren wordt, dat er ook nog een God
In feite vraagt Hij het van ons allen,
i we op het punt staan, al die maan
den met de letter r er in te gaan vul
len met onze plannen en onze acties.
^/ERGEET Mij niet, vraagt God. Ver
geet niet, dat het leven alleen zin
i betekenis heeft in Mij.
Het is goed, dat we weer aan de
slag kunnen gaan. Maar laat het een
begin zijn in de stilte met God. Dat is
een goed uitgangspunt- Dan wordt het
ook een goede start.
Laten we dankbaar zijn, dat we met
God mógen beginnen. Hij keert zich
niet van ons leven af. Hij zegt ja tot
ons leven. Hij staat tegenover ons
leven niet onverschillig. Hij is de grote
kans, de enige mogelijkheid van ons
leven.
Met Hem valt er iets goeds van te
maken. Mits wij onszelf eerst voor een
ogenblik het zwijgen weten op te leg-
VAN DE DAG
Gij en uw kind, door Winifred de
Kok, vertaald door mevrouw J. S
Hoeksma, arts, ingeleid door Wilha.
J. Bladergroen, psychologe. Ultg.
Hollandia N.V., Baarn.
Het opvoeden van kinderen tot even
wichtige mannen en vrouwen is een
ware taak. Dit boek kan in veei op-
ichten goede raad geven. Moderne psy-
op bcgrij-
chologische inzichten zijn
pelijke wijze in verwerkt. In het hoofd
stuk over de pasgeboren baby *ordt
er de nadruk op gelegd, dat gebrek aan
ervaring niet van belang is. maar lief
de voor het kind de rijkste gave is,
die men het kan geven. „Niets in zijn
leven, geen materiële dingen, zullen
ooit zó belangrijk zijn of zó grote in
vloed uitoefenen". Het hoofdstuk ..kind
n godsdienst" heeft onze instemming
',r ugeiJ, Noodzakelijk is indeidaad
Hebt God bef" en „Hebt uw naasten
lief gelijk u zelve", wat de schriifster
aandient als het wezen van de leer van
Christus. Zij spreekt echter niet over
Christus als Middelaar en Verlosser als
liefhebben te kort schieten. De
in gelovige ouders reikt verder
dit boekje is aangegeven
taak
Advertentie
WONDEROLIE
onhandige llkdoornringon en ce-
Een nieuw vloeibaar
t de pijn weg la
vaarlUkt
middel. NOXACORN.
Eeltplekken
al. Bevat gezul-
het pljnatf"-
jlfsJe j NOXACORN L.
bespaart
23'; en"
benzoca°ne Een rtJnstUlend.
septisch Likdoorn
ellende."
jemeiyk v