Protestantse monniken Uniecollecte op komst Levenservaring ZONDAGSBLAD ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1956 Het kerkje uit de twaalfde eeuw is hel middelpunt n een kleine groep gehouwen die samen het dorpkf Taizé vormen. Dit is het tehuis van de Taizé broederschap. vormen oecumenische gemeenschap door Betty Thompson Op een stille heuvel 111 Bourgondië (Frankrijk) werd het eens slapende landelijke dorpje Taizé het centrum van een nieuw oecu menisch getuigenis. Jonge leken uit Calvinistische en Luterse ker ken, en een (veel kleiner) aantal predikanten hebben de broeder schap van Taizé gevormd en daar hun permanent tehuis gevonden. Dertig jonge mannen zoeken daar een Protestantse weg om te medi teren en hun geloof om te zetten in actie. In de havenstad Marseille zoudt U de drie Taizé-broeders niet gemakkelijk herkennen. Pierre werkt al twee jaar lang in de bouwvakken en is daar de actieve tussenpersoon geweest tussen werknemers en werkgevers. José is timmerman. Axel is een specialist in het repareren van naai machines. „In niets onder scheiden wij ons van de buitenwereld" zegt broeder Pierre na mens de Taizémen- sen, die in de indus trie werk hebben gevonden. „Onze aan wezigheid heeft al waarde. Wij willen niet aggressief zijn. We wachten rustig op een aanleiding tot een gesprek. We zijn ons er van bewust dat wij een belangrijke taak verrichten voor De mensen van Taizé willen aan de wereld laten zien dat de kerk een open oog heeft voor alle men sen in alle omstandig heden. En de jonge mannen die in de fa brieken werken willen door hun leven getui gen. De broeders van deze orde volgen geen strakke methode. Zij hopen het spontane vertrouwen te winnen van hun medearbei ders. Ieder van de Marseille werken en in Taizé samen een kamer delen, benade ren de mensen op hun eigen wijze. De gedachte van de broederschap werd in 1939 uitgewerkt door een jong theoloog, I Roger Schutz, die ac tief deelnam aan het werk van de Zwit serse Christelijke Studenten Beweging. Hij zocht een orde van mensen, die zich naar lichaam en geest aan God wijden, om samen te leven, te werken en God te aanbidden. Roger wilde ten ene male het idee van een klooster ver mijden. Een klooster scheidt af van de wereld en dat wil de orde juist niet. Van het allereerste begin af hebben de jon ge mannen van Taizé hun werk l in de wereld verricht, en hebben zocht naar wegen eir-middelen c positief oecumenisch getuigenis dragen. den toeleggen op de prouukue van melk. kaas en boter. Taizé heeft niets van de laboratorium- steriliteit van een „model boerderij." De Bourgondische boeren zouden waar schijnlijk alleen wantrouwend zijn. Maar in de grote schuur staan 48 koeien en stieren die al heel wat prijzen in de wacht gesleept hebben en het middel punt zijn van een nieuwe landbouwge- meenschap. POTTENBAKKERIJ De g'rote schuur en de kleine kliniek laten reeds jaren lang zien wat de broe ders van Taizé practisch willen bereiken. Aan de nauwe straat, die het dorp door snijdt, staat evenwel nog een ander ge tuigenis. Daar heeft broeder Daniel zijn pottenbakkerij, waar hij samen met een jongen uit het dorp zelf. Er is beweging gekomen in het stille orp dat langzaam verwerd tot een uïne. Het hoofdgebouw van de gemeen schap is gracieus 17de eeuws van chitectuur. Het zoemt van leven als de Paasmorgen na de schemerochtena- dienst de broeders gezamenlijk hun maaltijd houden. Van Afrika tot Duits land toe, waar de leden hun werk ge vonden hebben, komen zij in de grote eetzaal samen om zich opnieuw te be- ;n en de banden van broederschap ïrnieuwen. Langzaam groeit de ge meenschap. Tastend zoekt men zich een weg. Voor de doorsneeprotestant is het moeilijk te begrijpen waarom bepaalde beloften moeten worden afgelegd, die de Taizé gemeenschap eist. Maar deze be loften zijn niet slechts negatief. Zij be staan meer uit een aanvaarden van be- iaalde verantwoordelijkheden, dan uit iet verwerpen van genoegens. De broe ders mijden de woorden „klooster" en „monniken." De nadruk ligt niet zozeer op de gezamenlijke armoede, maar op het gezamenlijk bezit. De bronnen van bestaan worden in een gemeenschappe lijke „pot" gedaan en wat noodzakelijk aangeschaft moet worden, wordt kocht als de fondsen het toelaten. PRACHTKERELS „Deze Taizé-broeders zijn prachtke rels, maar volgens sommige normen :ijn het dwazen," zei een oude vriend ran de gemeenschap eens. „Als ze een bedrag ontvangen, denken DE 78-STE Rood surrogaat O „Jeugdwijding" voor Oostduitse jongeren Politieke functionarissen in de grote organisaties, de bedrijven cn de scholen moeten aanpakken en de ouders in Oost-Duitsland trachten te winnen voor de zg. jeugdwijding, zodat ze hun kin deren opgeven voor de samenkomsten waarin de jeugd wordt opgeleid voor dit communistisch surrogaat voor de kerkelijke belijdenis en aanneming. Het loopt blijkbaar nog met zo erg goed met de propaganda voor de jeugdwijding, want de Oostduitse bla den beschuldigen som mige jeugd wijdingscom missies ervan, dat zij nog later te bewaren. Zy jniet met hun werk be kopen een Röntgenstralen-apparaat voor gonnen zijn, terwijl de de dokter of een orgel voor de kerk, voorbereidende - - - - 1 l Strijd om de „scholen met de Bijbel" nog niet volstreden „Huil nu maar niet, de zomer is zo voorbij" zegt de man op de scooter tegen zijn duopassagiere, als zij bepakt en bezakt door de stromende regen hun vakantie beleven. De tekening stond in een krant in het oosten van het land. Het is nu 1 september, en volgens de begonnen scholen is de zomer vakantie ten einde en voor de meeste mensen de zomer even- 5. De avonden gaan lengen en in veel huizen begint men reeds ernstig te denken over het aan steken van de haard: Terwijl de vakanties nog aan de gang aren werd er aan de Sweelinckstraat Den Haag hard gewerkt aan de voor bereiding van de 78ste Uniecollecte. Eigenlijk is 17 augustus de historische dag. maar reeds vele jaren lang is de collecte verschoven naar de eerste maand van het nieuwe schooljaar. De Uniecollecte! D? woorden hebben >or de oudere lezers waarschijnlijk •rtrouwde klank. Zij herinneren nog iets van de oude schoolstrijd. Vele jongeren evenwel fronsen misschien hun voorhoofd bij dezelfde woorden, en vra gen zich in verbazing af waar deze col lecte eigenlijk toe dient. Dat het iets te maken zou hebben met de Nederlandse Oppositie Unie is niet waarschijnlijk, maar waar dan wel mee? Voor een goed begrijpen moeten we terug naar 8 december 1874. Het debat over het Lager Onderwijs is aan de gang in de Tweede Kamer en als mr. dat dit speciaal was ten gunste van die een specifiek Rooms Katholiek of Joods onderwijs aan hun kinderen wil den geven, terwijl de openbare school een school zou zijn, waarin het geloof van geheel het volk tot uitdrukking kon komen. In 1858 echter werd deze school ontdaan van de Bijbel, Bijbelse geschie denis en van het gebed. Het onderwijs werd neutraal om niemand aanstoot te geven. Het ontwerp Kappeyne maakte dit neutraal onderwijs tot een nationaal onderwijs. De christenen konden eigen scholen stichten als ze zelf de kosten wilden dragen. Juist de „kleyne luyden" konden op deze manier hun kinderen onmogelijk naar een christelijke school UmkUmuI September „LAAT HET KRUIS NIET LOS EN LAAT HET KIND NIET LOS" (KUYPER) gebruiken het bedrag onmiddellijk. de herfst begint. Voor i dit unieke GEEN DWANG Iedereen die de orde „overgees- daartoe niet veel grond kunnen vinden. Boeren, een dokter, een pottenbakker, een wetgeleerde en psycholoog bevin den zich onder de leden. Niemand wordt gedwongen werk te verrichten dat hem in de eerste oorlogsjaren. Twee jaar lang woonde hij daar dicht bij de grens tussen bezet en onbezet Frankrijk. Hij hoopte daar na de oorlog zijn gemeen schap op te kunnen zetten. Die jaren gebruikte hij voor meditatie, gebed Broeder Daniel, één van de Taizé gemee, bakkerij, die vazen ■an de eerste broeder schap leidt de potten zekere vermaardheid hun prachtige „Ik loop weg...." i Hij was vast niet ouder dan vyf, een zielig klein kereltje dat met een te grote koffer de sloep afkwam van zijn huis. Hij liep een blokje om, en ging toen voor een tweede en een derde keer rondom het zelfde blok. Toen het donker begon te worden hield de grote politieagent, die hem al een paar keer was tegengekomen hem tegen. „ITat doe je daar?" vroeg de agent. „Ik loop weg", zei de jongen ver legen. ..Luister", antwoordde de agent. „Ik let nu al een hele tijd op je. Je loopt voortdurend rondom hetzelfde huizenblok. Noem je dat weglopen?" „H at kan ik an ders doen", snikte het jochie, „Ik mag de straat niet alleen over". En zo is het ook gegaan met Adam. Van het ogenblik af dat de mens op de loop ging voor God. Maar God heeft alles zo gemaakt dat de mens zijn angsten niet kan ontlopen, dat aan de gevolgen kan ontkomen, dat de i i dood niet kan slechts één oplossing „is van God, Die uacht nt van het kruis. Dat is »n en de weg naar vrede. Maar op de één of andere het noodzakelijke geld te komen. Durf en visie trouwden protestantse waagstuk uit te voeren. Het aantal broeders groeit gestadig. En velen hebben reeds genoten van de rusti ge schoonheid der diensten, die gehou den worden in de kleine kerk met zijn wit gekalkte muren. Terwijl men luis tert naar de krachtige stemmen van het mannenkoor dat de „Grand-Prix" ver wierf op het jaarlijks Frans muziekfes- vluehtsoord voor verdrevenen tot de Duitse bezetting hem naar Genève te rug dreef. Daar werden de „regels" van de gemeenschap geboren. Twee vrienden sloten zich in Zwitser land bij hem aan en het drietal organi seerde conferenties. Zij hadden contact met studenten en vakbewegingleiders. In 1943 begonnen de drie vrienden hun gemeenschap en hielden dagelijks litur gische diensten in de Kathedraal van Sint Pieter, de kerk van Calvijn. Na de bevrijding van Frankrijk trok Ro ger Schutz met zijn vrienden naar Taizé om de gemeenschap op te gaan boui Men waarschuwde hen dat het te vroeg was om een dergelijke gemeenschap op te bouwen, maar de jonge mensen wil den niet anders. DOKTER EN BOER Dr. Robert Giscard kwam in 1 naar Taizé voor een geestelijke retr te. Hij had in de Franse kranten Taizé gelezen en wist dus wel iets het werk af. Als medisch student had hij zijn studie in Parijs beëindigd, en hij kwam helemaal niet met het ver langen om er te blijven. Tien dagen later, toen hij naar Parijs terug ging om aan zijn proefschrift te gaan wer ken, wist hij dat hij zijn levenstaak gevonden had. Broeder Robert __'t jaarlijks 1 tival voor godsdienstige muziek valt het licht in schitterende kleuren door de ramen, die door broeder Eric werden ontworpen. De Nederlander broe der Laurent, die opgeleid werd tot mees- in de rechtén bespeelt het orgel. Bui- bespeel ten blaft ergens een hond te haan kraait luidruchtig, maar het stoort niet, het accentueert het feit, dat deze gemeenschap staat midden in een bedrijvige wereld, waar zij een taak meent te hebben voor God. functionarissen zijn richtlijnen, waaruit blijkt, dat de propagandisten maar liever niet te veel moeten praten over het karakter de jeugdwijding als belijdenis vai materialistische wereldbeschouwing, dat ze vooral de nadruk moeten leggen op het verenigbaar zijn van jeugd wijding en belijdenis. De belijdenis ver plicht tot een bepaald geloof, de jeugd- wijding zou de kennis van de weten schap en verder praktische levens ervaring bevorderen Taizé, centrum van getuigenis eerste inwonende dokter, zich een kleine kliniek nen. Honderden komen van heinde Hij bouwde n gele bakste- uit die streek om zich door hem te laten behandelen. De dokter spreekt niet graag over zijn eigen werk. Veel liever praat hij over het werk van broeder Alain, die geestelijk en door ge boorte zijn broeder is. Deze 27-jarige boer heeft een coöperatieve melkfabriek festicht. Hij slaagde er in de boeren uit e streek te laten zien dat zij in plaats van vee te fokken, veel beter zich kon- Sommige kerkmensen willen het idee verbreiden dat de Chi nese communisten werkelijk de christenen vriendelijk gezind zijn, schrijft het weekblad Time. Een paar weken geleden bezocht de Anglicaanse bisschop K. H. Ting in Chekiang de samenkomst van de Wereldraad van Kerken Hongarije om daar te vertellen dat de christelijke kerken in com munistisch China inderdaad vrij zijn. Catechisatie en schoonmaak Men weet in Amerika het nuttige en het aangename op voortreffelijke wijze te verenigen. Een groep van 25 cate chisanten uit Berne, India, Ver. Staten, heeft een week lang Chicago bezocht. Natuurlijk bekeek de „dorpsjeugd" (12 tot 16 jaar) de vele bezienswaardig heden van de wereldstad Chicago met grote belangstelling, 's Avonds bezocht men zendingssamenkomsten, waar over de bijbel werd gesproken. Men was on dergebracht in het doopsgezinde semi narie van Chicago en betaalde de gast vrijheid door gedurende de voormidda gen zich onledig te houden door een grote schoonmaak van het gebouw, ter wijl de jongens de kozijnen en de deuren hebben geverfd (Doopsgezind Weekblad) trtctrictrtvtrCrlz-Cr-tvtrtr'tcCr-ir'trtr-tvCr-trtrirCr-^Krair-trtrirtT-irtr-ti-frCr-trCrir-irirtrtrtrtrü-trCrtrCtirCrtrtrtr Verenigd om de troon Als ik denk aan ons volk. dat z'n weerga niet vindt, waar ter wereld het oog wordt bekoord zing ik luide en blij van de band die ons bindt, nan de eigene sfeer, zo eendrachtig bemind, zing ik woorden, nooit elders gehoord. En m'n zingen wordt jub'len vol sprank'lende gloed, wijl m'n hart in het heden 't verleden ontmoet: der vaderen trouw en bezadigde moed Dat doet er m'n harte zo goed! Als ik zie, hoe ons volk om Oranje zich schaart, zo vol eerbied, begrijpend en mild trilt een tedere snaar, wijl m'n harte ontwaart, hoe heel Nederlands volk om haar druk zo bezwaard nu weer ademt, bevredigd, gestild. 'k Man weer zingen en jub'len. vol sprank'lende gloed, wijl m'n hart in het heden 't verleden ontmoet: der vaderen trouw en bezadigde moed Dat doet er m'n harte zo goed! G. H. HORMAN. zien als „een daad Gods en een be wijs van Zijn liefde". Vorige week werd weer opnieuw het bewijs gele verd hoe vrij het christendom in China is. Na hem vijf jaar lang als gevangene vastgehouden te hebben, lieten de communisten Henry Am brose Pinger, Rooms-Katholiek bis schop in Chowtsun en een Francis caans missionaris met een dertigja rige ervaring vrijuit gaan. Hij was de laatste Amerikaanse Rooms- Katholieke bisschop, die door de Ro den uit de gevangenis werd ontsla gen. Vier jaar lang wist hij zelfs niet waar van men hem beschuldigde. Vijf maanden lang ondervroeg men hem iedere dag. Vijftien maal verhuisde hij naar een andere gevangenis. Zijn Bijbel en rozenkrans werden afge nomen. „Er is godsdienstvrijheid in nieuw China", zeiden zijn bewakers, „maar niet voor gevangenen". Hij werd ernstig onderwezen als men hem in gebed aantrof. „Al spoedig leerde ik bidden zonder dat te laten blijken". Voor zijn vrijlating werd bisschop Pinger meegenomen op een 25-daagse „culturele tocht' door Rood China, maar hij kwam er niet erg van onder de indruk. Zijn in druk van de kerkelijke leiders, die vrede met het regiem hebben geslo ten, is dat zij of oneerlijk, of mis leid zijn. „Ik ben er tenvolle van verzekerd, dat ie Chinese commu nisten zich de uiteindelijke vernie tiging van de kerk ten doel stellen." dat het zijn plicht kind het eerste onderwijs te onthouden, wanneer de school, waarin het onder wijs genoten wordt, voor het kind door de staat kosteloos opengesteld is? Zegt men: Indien gij dat wilt, onderdrukt gij de minderheid! zou ik bijna zeggen: Welnu dan moet de minderheid maai onderdrukt worden, want dan is zij de vlieg, die de gansche zalf bederft, heeft zij in onze maatschappij recht van bestaan." Orimid'deTfijk s dr. Kuyperop tegen dit-aanmatigend li beraal despotisme. Hij .beseft dat de woorden van mr. Kappeyne het gewe ten in gevaar brengen en van de ouders die een dure privé-school niet kunnen betalen eist de kinderen naar de kos: teloze staatsschool te sturen, waar zij dan gratis en voor niets afgeleid wor den van het geloof der vaderen door eer neutraal en daarom anti-christelijk on derwijs. Tegenover de eis van Kappey ne stelt hij zijn geloof: „Het geloof, dat is geen confessionele belijdenis, maar dat geloof, hetwelk de innerlijke ver bondenheid van mijn persoon in hel diepste van mijn hart is aan dien God, die leeft daarboven en aan wiens al macht ik door het geloof de macht kan ontlenen, om indien al de Staat zijn gan se macht tegen mij keerde, desnoods alleen pal te staan en te tonen dat de consciëntie, mits door het geloof s een hogere macht verbonden, een grens gesteld is, die zelfs de Staatsmacht niet duurzaam kan overschrijden." „TAMELIJK TAM" Toen dezelfde Kappeyne in 1878 zijn ontwerp voor de schoolwet naar voren bracht, leek het geheel tamelijk tam, maar onder het gladde vernis was een gevaarlijke slang verscholen, die lang zaam maar zeker het christelijk onder wijs zou kunnen vermorzelen. Heel het land kwam in r«. open brieven werden door tallozen ge richt aan de Staten Generaal, maar de wet werd aangenomen en ter onderte kening naar de koning gezonden. Nog was alle hoop niet verslonden. Had de koning het recht niet om een wetsont werp te weigeren als het onrecht deed aan een grote minderheid? Comité' werden opgericht, handtekeningen vei zameld en op 3 augustus 1878 werde op het Paleis het Loo bij Apeldoorn de handtekeningen van 304.000 mensen on der een petitie aan de koning overhan digd. Hem werd verzocht het wetsont werp niet te tekenen en de gelovigen het recht te geven op een gelijkgesteld christelijk onderwijs. GEMENGDE SCHOOL Sinds 1806 kende ons land de zoge naamde gemengde school waar de Bij bel werd gelezen en in ere werd ge houden. In de grondwet van 1848 werd de vrijheid gegeven om particuliere scholen op te richten en het leek er op sturen. Tegen hopen en beter wete ondertekende de koning de wet op 17 augustus 1878. DOODSTEEK Het christelijk onderwijs scheen doodsteek gegeven te zijn, maar juist toen bleek wat het gewone gelovige volk vermocht. Na veel besprekingen werd het werk verricht voor het volkspetitio- nement voortgezet. Men zocht een Bond, die het onderwijs van „een school met de Bijbel" kon stimuleren. Op de 300ste gedenkdag van de Unie van Utrecht kwam men in de Domstad bij elkaar. De Bond werd gesticht en op aanraden van de eerste secretaris werd het geen Bond. maai voorstanders van eer school met de Bijbel Een jaar na het onder tekenen van de wet werd de eerste Unie collecte gehouden om zo gelden bijeen te bren gen om de protestantse scholen te onderhouden, nieuwe scholen te stich ten en propaganda te voeren. De eerste col lecte bracht 40.000 gul den op. de tweede 72.000 en. langzaam steeg het bedrag tot 137.000 in 1886 om dan weer langzaam te dalen tot 76.000 in 1895. waarna een nieuwe stijging zich inzette. COLLECTE NODIG? De vraag die reeds zo vaak gesteld is, zal ook dit jaar wel weer naar voren komen, Is deze collecte nog nodig? Er is toch gelijkstelling van openbaar bijzonder onderwijs? Merkwaardig dat deze vraag in Amerika niet gesteld wordt. Toen het Volkspetitionement werd opgesteld kon men wijzen op de toestanden in de Verenigde Staten. Nu wij ons enigermate in rust bevinden, is daar echter een zelfde schoolstrijd in volle gang gekomen. In één jaar tijds werden 300 lagere scholen gesticht door ouders zonder één rode cent sub- sddie. Daar voelt men de noodzaak voor het christelijk onderwijs, en beseft men de gevaren van een neutrale opleiding, die niet neutraal maar meestal anti godsdienstig is. Het werk van de Unie is ook in onze tijd nog nodig om tegen over de geweldige reclame van het ..on gedeeld naar één school" de eis te stel len van een opleiding gebaseerd op Gods Woord daar „de vreze des Heren het begin der wetenschap" is. OP DE SCHOLEN Niet alleen naar buiten uit zal de Unie echter haar werk moeten doen. Meer dan ooit is het nodig dat zij zich zal de Bijbel" is. Een onderwijze: het geloof onwerkelijk of slechts „confessionele belijdenis" is en die heeft ervaren van wat Kuyper be schrijft als „innerlijke verbondenheid mijn persoon aan dien God" is een groot gevaar als een ongelovige onderwijzer op een neutrale sohool en De augustusmaand is weer voorbij De komkommermaand bij uitstek voci de kranten heeft heel wat grote koppen voor de voorpagina's opgeleverd. Mar- cinelle werd een begrip. De Kerkedag in Frankfurt was een evenement. De Suezkanaal-kwestie bracht vele pennen in beweging en het demissionaire ka binet bleef regeren. Nu ligt een nieuwe maand voor ons. Tientallen moeders hebben met nauw verholen tranen hun spruiten voor het eerst naar school gebracht, honderden anderen hebben blij gezucht, da' de vakantie weer ten einde was. Moei zaam moet alle kerkelijk en interker kelijk jeugdwerk weer op gang komen. De zomervakantie bracht misschien li chamelijke rust, maar kerkelijk is daarvan meestal weinig te bespeuren. Geestelijk blijft de vakantie meestal nog wel even duren. Het wordt echter tijd, dat we uit deze „vakantie-lethar- gie" ontwaken. Gebruik de lengende avonden goed, gebruik ze voor God. De jonge mannen- en meisjes-verenigin gen, de catechisaties en de jeugdevan- gelisatie-bewegingen hebben actieve jongeren nodig, die zich geneel willen geven. Velen trekken zich terug omdat ze menen geen gaven te hebben. De vraag is evenwel niet of U gaven nebt, maar of U Uzelf aan God wilt geven. Jaloezie Ze was naast me komen zitten in het gras en begon een gesprek. Haar ac cent verried duidelijk haar Friese her komst. Ze was één van die onopval lende figuren in het jeugdkamp, die nimmer haantje de voorste zijn, maar ook de aandacht niet op zich vestigden door zich terug te trekken. Tijdens de ochtendwijding had ik gesproken over de blijdschap van het geloof en daar kwam ze op terug. ,Ik kan niet meer blij zyn", vertrouw de ze me toe. Tastend en zoekend pro beerde ik een reden voor haar blijd- schaploos geloof te vinden. Stond een onbeleden zonde tussen haar en God? Ze wist zich zondig, maar was zich niets speciaals bewust. Las ze per soonlijk de Bijbel? Al verschillende jaren iedere ochtend. Het gesprek stokte. Plotseling vroeg ik of ze wel meewerk te in kerkelijk of evangelisatiewerk. Stomverbaasd keek ze me aan en vroeg: „Ik? Ik heb zo weinig gaven. Soms wilde ik wel dat ik de gave had om te getuigen of te zingen of om een zondagsschoolklas te leiden." Opeens besefte ik wat haar scheelde. Ze was een meisje met maar één ta lent. Diep in haar hart was ze jaloers op mensen, die (naar zij dacht) meer talenten bezaten. Dat ze zelf een taak had in haar leven van alledag en in haar dagelijks werk was haar ontgaan. Als de man in de Bijbel had ze haar talent begraven en was ze jaloers op hen die meer hadden ontvangen Ja loezie kan ons het leven vergallen en de blijdschap ontroven, ook als we ja loers zijn op wat anderen in hun geestelijk leven ontvangen hebben. God echter wil een ieder gebruiken, die zich aan Hem geeft. staat een waarachtig geloofsleven van zijn leerlingen in de weg. Als straks de collecte gehouden wordt, doen alle ouders die geld. alle onderwijzers die lessen, en alle bestuursleden van scho len die leiding geven er goed aan om zich opnieuw te bezinnen op de taak van de bijzondere school. Meer dan ooit he-eft in deze tijd van vervlakking de bijzondere sohool een taak. Als zij die taak niet ziet, streeft zij niet alleen doel voorbij, maar kan zij ruïneus voor de toekomst van ons land. Het woord van Kuyper: „Laat het Kruis niet los en laat het kind niet los", nog steeds actueel. mier tekent Uilenspiegel op 18 mei 11 t zal stranden omdat het volk niet geïnteresseerd is ii r haar belastinggeld terug wil hebben. Toch tekender '8, hoe het Volkpetitione- „om des gewetens wille", 304.000 ouders de petitie. ste Uniecollecte geeft hetzelfde blad School met de Bijbel. H eer vergiste ■cte bracht 40.000 gulden op. Oók een opgave! De Lier „Verder wordt besloten dat de scriba twee brieven zal schrijven en dai de predikanten er elk één zullen bezorgen, niét om een dubbeltje port te besparen, maar om de brief stevig op het hart van geadresseerde te binden." (Centraal Weekblad) rfiiritirïrüirCrCrte-trtrirtrCrCiirirti irCrirCrirCrCn Alleen op zondag De Roemeense regering heeft be paald, dat de roomsnkatholi-eke kerken voortaan alleen op zondagen en op burgerlijk erkende feestdagen geopend mogen zyn. Daardoor zyn de dage lijkse kerkdiensten onmogelijk gewor- "i vooral huwelijken en begrafe- ar r.k. ritus bemoeilijkt, om dat daarbij steeds een mis wordt ge celebreerd. Ook voor missen in parti culiere huizen is voortaan een politie- vergunning nodig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 17