CHRISTELIJK
Dit jaar officieel contact
met de Russische Kerk
Boek
1
Kerkeraad van Ommen richt
zich tot dc synode
De Evangelische Christelijke Kerk
wordt zelfstandig
f
Ook Romme is liet
niet gelukt
m
2
KANTTEKENING
Centrale Commissie Wereldraad van Kerken
Nog deze winter zal een officiële ontmoeting plaatsvinden van
vertegenwoordigers van de Wereldraad van Kerken met het patriar
chaat van Moskou, zo deelde de president van het Dagelijks bestuur
van de Wereldraad, dr. Fry, aan de Centrale Commissie van de
Wereldraad (h^t hoofdbestuur) mede, die dezer dagen in Hongarije
bijeenkomt. Zoals men weet, was tot op heden slechts sprake van
informeel contact, door wederzijdse bezoeken, zoals onlangs nog
door de anglicaanse aartsbisschop van York werd gebracht.
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zuid-Beijerland: E. M.
Pannekoek te Ochten.
Benoemd tot vikaris te Markelo:
kand, R. Houtsma te Herbayum, die
deze benoeming aanvaardde (verbeterd
bericht).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Vreeswijk: kand. C. G.
Mak te Leeuwarden; te Terhaard:
kand. G D. Hanemaayer te Amersfoort.
Bedankt voor Wetsinge-Sauwerd: B.
Oosterhoff te Leimuiden.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Middelburg: Chr. van
Dam te Barneveld, die bedankte voor
Capelle aan den IJsseL
Ook dr. Fry is in Moskou geweest
en hij kon naar aanleiding van dat
bezoek en van de onderhandelingen
met aartsbisschop Nicolai vaststellen,
dat het Moskouse patriarchaat bereid
is over samenwerking in de Wereld
raad nu ook officieel te praten.
Aartsbisschop Nicolai behandelt na
mens patriarch Alexei de contacten
met het buitenland. De Wereldraad
had vorig jaar reeds in een brief aan
de patriarch op het onderhouden van
contact aangedrongen..
De optimistische verwachting, dat in
Hongarije al een officieuze waarne
mer van de Russische Kerk aanwezig
zou zijn is niet uitgekomen.
VAN DE DAG
Avonturen in Azië, door Alfred
van sprang. uitgave «.V
ueor. Zomer en Keunwgs
Lngeversmij., Wageningen.
Onze lezers hebben, dank zij de vele
reportages van zyn hand in onze
krant, Alfred van bprang leren ken-
ken en waarderen als een groot ver
slaggever. Hij heeft hen meegenomen
naar vele verre landen. Hy heeft dat
geaaan door onopgesmukt en eenvou
dig te vertellen van het leven, zoals
het daar geleefd wordt, van de kleine
en niet minder van de grote dingen.
Hij heeft hen keer op keer laten
proeven van de typisch Aziatische
sfeer in landen als Birma, Thailand,
China, Japan en vooral ook Korea.
Hoe vaak heeft ons niet uit de
lezerskring de vraag bereikt: Komt
er ook een boek van de belevenissen
van Alfred van Sprang? Welnu, dat
boek is er nu. Men vindt hier Van
Sprang in zijn eigen prettige stijl, die
onze lezers zo vertrouwd is gewor
den. Dit is reportage op zijn best en
zoals zijn verhalen onze lezers heb
ben gepakt toen deze in onze krant
verschenen, zo ook zullen ze er prijs
op stellen, dit boek als een meer
duurzaam bezit te hebben.
Tot dit laatste is te meer aanlei
ding, omdat het wel byzonder goed
is uitgegeven, met een keur van
voortreffelijke, door Van Sprang zelf
gemaakte foto's Meer dan dit woord
hebben onze lezers ter hartelijke
aanbeveling zeker niet nodig; wij
willen hun eer ook niet tè na komen.
Aziatische kerken
In het najaar van 1957 zal een
conferentie in Pragat op Sumatra ge
houden worden, waar vooral de ker
ken van Azië zich over een nieuwe
vorm van oecumenische samenwerking
zullen beraden.
De Aziatische kerken zijn namelijk
van mening, dat de tijd gekomen is,
dat zij zélf gemeenschappelijk verant
woordelijkheid gaan nemen voor de
kerstening van Azië. Men grijpt hier
bij terug op de conferentie van Ban
doeng, waar de wens van de Azia
tische volken naar nauwere onderlinge
samenwerking en naar eigen initiatief
kenbaar gemaakt werd.
Armeense kerk
Vertegenwoordigers van de Armeen
se orthodoxe kerk hebben zich uit
gesproken voor aansluiting bij de
Wereldraad.
Deze zeer oude kerk (volgens de
overlevering zou de apostel Thaddeus
hier gepredikt hebben) heeft zich door
de afgelegen ligging vrijwel zelfstandig
ontwikkeld. De leer en de liturgie
zijn echter in hoofdzaak die vai
Orthodoxe kerk.
Hoofd van de Armeense Kerk is
de Katholikos van Etsjimiadzin, die
de titel voert van „Dienaar van Jezus
Christus, door diens genade Katholikos
van alle Armeniërs en opperste patri
arch der Heilige Apostolische Kerk
van Christus en van de Heilige Stoel
Etsjimiadzin in de Ararat". Etsjimiad
zin ligt in het Sowjetrussische deel
van Armenië.
Constantinopel
De oecumenische Patriarch van Con
stantinopel (een titel die uit de 6e
eeuw stamt, toen nog niet allerlei
landskerken zich onafhankelijk
Constantinopel gemaakt hadden) heeft
zijn vertegenwoordiger bij de Wereld
raad opgedragen zijn dank te betuigen
voor de hulp. die de orthodoxe Chris
tenen in en om Istimboel betoond
is na de ernstige ongeregeldheden
september 1955. Bijzonder werden zij
gesterkt door de morele steun en de
broederlijke gemeenschap, die ir
materiële hulp tot uiting kwam.
Benoemd tot onderwijzer aan de Vree-
wij kschool te Rotterdam-Zuid: A
Loch te Rotterdam; aan de Koningin
Wilhelminaschool te Apeldoorn: J B.
Smit te Hilversum: aan de geref. school
te Oldebroek: C H. van den Hof te De
Bilt; aan de school met den Bijbel
Alblasserdam: J. Koster te Utrecht; a
de chr. nat. school te Wanswerd-Sneek:
W. de Jong te Hantiun; aan de herv.
school te Beiien: H. A. J. Podt te Hel
lend oom; aan de school met den Bijbel
te Waardhuizen (gem. Almkerk):
Schutte te Hasselt
De prijsvraag van
de AS VA
De Algemene Studentenvereniging
Amsterdam looft niet, zoals ons giste-
gemeld werd, een prijs van f 50
en van 10 uit voor de beste car
toons, die de noodsituatie van de stu
dentenhuisvesting aan de bevolking op
het hart binden, maar een hoofdprijs
50 voor de beste en 10 voor elke
cartoon die gebruikt wordt, en dat kun-
er meer zijn. Iedereen kan aan
deze prijsvraag van de ASVA, Roeter-
straat, Amsterdam, meedoen. Inmiddels
vernamen wij nog, dat het voorkomt,
dat de student des morgens mevrouw
en mijnheer in de slaapkamer even
storen moet, als hij tenminste gewassen
op college wil verschijnen. Opvallend
is nog een voorwaarde die hospita's bij
het verhuren van kamers stellen,
„Geen theologen"
Melodie en woord
der Ethersolven
VRIJDAG 3 AUGUSTUS
VARA 7.00 Nws; 7.10
de "jeugd!" VPRO r°UW
deren, oaus; 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 V d kleuters; 10.40 Plano k quatre
mains; 11.00 Amus muz: 11.40 V d Jeugd
AVRO: 12.00 Volksmuz; 12.30 Land- en
tulnb meded; 12.33 Sport en prognose; 12.50
Gram: 13.00 Nws; 13.15 Meded en gram;
■13.20 Amus muz; 13.55 Beursber; 14.00 Pla-
Puzzel
KRUISWOORDRAADSEL
PUZZEL No. 479
Horizontaal: 1 Edelgesteente, 4 te
leurstellend. 6 bestaat, 8 zangnoot, 9
lidwoord. 10 uitroep. 12 knaagdiertje,
15 gem. in Noord-Brabant. 17 ik, 13
diepte meten. 21 landbouwgereedschap,
22 verlaagde toon. 23 ambtshalve. 25
afstandsmaat. 26 insekt, 27 prent.
Vertikaal. 1 Deel van een schip. 2
drank. 3 verfrissing, 4 inhoudsmaat voor
droge waren, 5 boom, 7 door redene
ring trachten aan te tonen, 9 vreemde
titel. 11 krijgsgod, 13 oppervlaktemaat,
14 pers. voorn, woord, 16 onmeetbaar
getal. 19 uitheems dier. 20 broedplaats.
24 voorzetsel, 25 klas.
OPLOSSING PUZZEL No. 478
Horizontaal: 1 Rietkolf. 7 mees. 8
pul. 10 er, 11 pa. 12 ia, 14 rein. 15 lei,
18 club. 18 en. 20 ha. 21 ar. 23 aar. 25 asem.
27 zot. 28 alp.
Vertikaal: 1 Reu. 2 Em3 tee, 4 ker
rie. 5 os. 6 flaneur. 8 plicht. 9 li. 11 pi,
13 albast. 17 la. 19 na. 22 re. 24 aap, 25
tal: 14.30 Voordr; 14.50
VARA: 16.00 Gram; 16.30 V
17.40 Gram; 18.<
irk; 18.!
kind; 17.00 Mu;
Nws; 18.15 Act; 18.
ikverenigingsnieuws;_ 10.00
lansgrocp. VPRO: 19.30 De
t zijn grondgebied op vreed-
js. VARA: 2100 Amus.
»at op reis; 22.00 Lichte
VPRO. ^22.40^ Vandaag.
1.15—24.00 Gra
Hilversum II 298 m. NCRV: 7.00 Nws
OS-ber; 7.10 Gewijde muz: 7.30 Gram; 7
:en woord voor de dag; 8.00 Nws en wee
er; 8.16 Gram; 9.00 V d zieken; 9.25 V
uisvr: 9.35 Omr ork: 10.30 Morgendiem
11.00 Planorecital; 11.30 Lichte muz; 12.
"ocaal ens en orgel; 12.30 Land- en tui
leded; 12.35 Planoduo: 13.00 Nws; 13.15 Pi
Interkerkelijk Thuisfront; 13.20 Lichte mi
13.45 Gram; 14.10 Radio Philh ork en soli:
".15 Voordr; 15.35 Gevar muz. 16 00 Tut..
aatje: 16.15 Koor en sol; 17.00 Voordr;
17.20 Negro-spirituals: 17.40 Koersen; 17 45
18.00 Stemmen van Overzee; 18.15
18.25 Blaasens; 19.00 Nws en weerber;
19.10 Regeringsuitz: Z. Exc. W F M Lampe;
Het statuut in zijn werking; 19.20 Regerings
uitz: Het emigratiepraatje van H A van Luyk;
19.30 Gram; 20.00 Radiokrant; 20.20 Gram
21.25 ..De roerige wereld, rep.; 21.35 Holland
'ival 1956: Strijkkwart; 22.10 K;
">1; 22.45 Avondoverdenking;
23.15-24.00 Gra
Hij was veracht
„Hij was veracht en wij heb
ben Hem niet geacht!" zo schrijft
Jesaja. Met het eerste stuk van
deze profetie kunnen we het
eens zijn: de Jezus van Nazareth
die op aarde rondwandelde, die
op een ezeltje naar Jeruzalem
reed, als een
""N
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
koning door het/'"
volk vereerd,
maar die later
door datzelfde
volk naar het
schandhout werd
verwezen
neen, die Jezus
was in de ogen
van zijn tijdge
noten een verachtelijke figuur!
Maarwij hebben Hem niet
geacht is dat niet wat over
dreven? Staan er niet duizenden
kerken in de wereld waar week
week uit Zijn naam beleden
wordt? En is het niet zo dat de
ergste godloochenaar toch nog
wel respect en waardering heeft
voor die Jezus van Nazareth? O,
hoe dwaas is dat alles! Hij is ver
acht waarom? Omdat Hij „om
onze overtredingen werd door
boord en om onze ongerechtig
heden werd verbrijzeld. Omdat
Hij de straf droeg die ons de
vrede aanbrengt!" En dat was
voor de mens toen en is voor de
mens nu een haast onverdraag
lijke gedachte.
Acht u Jezus? Alleen als u nu
op dit ogenblik, uw overtredin
gen, uw ongerechtigheden voor
God wilt belijden, als u nu wilt
aanvaarden dat Jezus van Naza
reth ook voor u gestorven is aan
dat verachte kr,uis, alleen dan
De synodale oproep
„Men houde zich liever met het
belij denisvraagstuk bezig""
De kerkeraad der Hervormde Gemeente van Ommen heeft de
onlangs door de Generale Synode uitgegeven Oproep tot bezinning
op de verantwoordelijkheid van het Nederlandse volk inzake de
vraagstukken rondom Nieuw-Guinea aan een breedvoerige bespre
king onderworpen
Met eenparige stemmen heeft de kerkeraad besloten ter kennis
van de Generale Synode te brengen dat de kerkeraad van Ommen
het onjuist acht wanneer de synode in een kwestie, die niet alleen
de kerk, maar geheel ons volk in de allergrootste beweging brengt,
zelfstandig te werk gaat en niet vooraf het oordeel der kerk vraagt
in haar grondvergaderingen.
Hij acht het onjuist, dat de synode wel
afgegaan op het oordeel van de Her
vormde Raad voor de Zending, maar niet
vooraf overleg heeft gepleegd met de
kerken van Nieuw-Guinea, die zeer ver
ontrust blijken te zijn over de Oproep.
Hij acht het juist, dat de synode met
Inachtneming van het boven opgemerkte
tot bezinning oproept, maar ten enen
male onjuist, wanneer de synode bjj
voorbaat de resultaten aangeeft waartoe
deze bezinning moet leiden. Dit komt
hem voor een gevaarlijke anticipatie te
zijn.
Het doet de kerkeraad pijnlijk aan, dat
de synode in de inleiding van de Oproep
aanspoort tot het zoeken naar het licht
van het Woord Gods, maar verder dit
licht niet laat schijnen over het aai
orde gestelde vraagstuk. De toepassing
van het woord van onze Heiland: „Wie
zijn leven zal verliezen om mijnentwil en
om des Evangelies wil, die zal het be
houden" (Mare. 8 35) komt de kerke-
hebt gij achting voor Hem. Maar
dan ookis er vrede voor u.
Een vrede die alle verstand te
boven gaat!
In oktober komt Nieuw-Guinese synode bijeen
■1% tIEUW-GUINEA, na
Groenland het
-L grootste eiland
ter wereld, ligt in de
Grote Oceaan tussen
Australië en Halma-
heira, zo onderwijst ons
de encyclopedie, en zij
vertelt er enige wetens
waardigheden bij, die
wel leerzaam zijn, maar
waardoor wij geen ant
woord krijgen op de
vraag, wat nu eigenlijk
de Evangelische Chris
telijke Kerk van Nieuw-
Guinea is, hoe zij ont
stond, kortom: waar
men over praat als men
het kerkelijk gesprek
van de dag voert.
Ds. J. Drost, predi
kant bij de Nederlands
sprekende Evangelische
Christelijke gemeente te
Hollandia, heeft ons
voor zijn terugkeer naar
zijn gemeente hij
heeft zijn verlof in Ne
derland doorgebracht,
waar hij vroeger de
Gereformeerde Kerken
van De Lier en Ede
heeft gediend iets te
vertellen over de E.C.K.
Voorop dient te wor
den gesteld, dat God met
elk land zijn eigen histo
rie heeft, ook zijn eigen
kerkhistorie. Daarom is
het niet juist te probe
ren parallellen aan te
wijzen en overeenkom
sten te willen ontdekken
met Nederlandse verhou
dingen. Daarom ook
noemt de E.G.G. zich
niet Hervormd of Gere-
Geen vergelijking J
formeerd (want de kerk
heeft daar geen reforma
tie ondergaan) of Protes
tants (zij heeft geen pro-
testatie ingediend, zoals
onze geestelijke vaderen).
Elke vergelijking moet
wel mank gaan.
Gewapend met deze be
hoedzaamheid naderen
we Nieuw-Guinea, waar
vooral na de oorlog veel
Nederlanders zich vestig
den. De Christenen on
der hen sloten zich al
snel aaneen. Dat is eigen
lijk vanzelf gekomen, of
liever: dat is zo geleid.
In Nieuw-Guinea. waar
de problemen totaal an
ders zijn dan in het oude
land, kan men niet ge
scheiden optrekken.
Zo vormden zich allengs
Nederlandssprekende
evangelische gemeenten,
die kerkeraden kozen en
contact met elkaar opna
men, zodat in september
1955 te Manokwari aan
de Noordkust de Neder
landssprekende gemeen
ten in classis bijeenkwa
men en daar spraken
over hun gemeenschap
pelijke belijdenis en over
hun plaats onder de chris
tenen van Nieuw-Guinea.
INTUSSEN waren dank
zij het zegenrijke zen
dingswerk. ruim honderd
jaar geleden door Ottow
en Geisler begonnen,
door de Utrechtsè Zen
dingsvereniging voortge
zet, en later door de Her
vormde Kerk van Neder
land overgenomen, bloei
ende Papoea-gemeenten
ontstaan. Vroeger wös
het zo, dat het land ver
deeld was in ressorten en
dat in elk ressort een
zendeling arbeidde en
toezicht op de gemeenten
hield. Dai zal nu anders
worden. De ressorten
blijven, de ressortszende
ling ook, maar uitslui
tend voor de zending. De
gemeenten zijn zelfstan
dig, vormen classes en
een ressortsynode, waar
in de ressortszendeling
wel als adviseur zitting
heeft, maar die zelfstan
dig alle kerkelijke zaken
behandelt. De classes en
ressortsynodes bestaan al
enkele jaren. In 1954
kwam een convent uit
het hele land bijeen, de
,.proto-synode", die de
zaken van kerkorde en
belijdenis regeldede
E.C.K. aanvaardt als be
lijdenis het apostolicum,
daarnaast Efeze 2:20 als
het fundament der Kerk,
de Bijbel als het enige ge
tuigenis van de openba
ring Gods en als richt
snoer voor haar leven en
handelen en Jezus Chris
tus als haar Hoofd en
Heer, die haar regeert
door zijn Woord en Geest.
Het is duidelijk, dat de
E.C.K. de kerk van het
land is, de kerktaal is
Maleis.
De Nederlandsspreken
de classis had een apar
te blanken-kerk kunnen
vormen. Zij heeft echter
zich in belijdenis en kerk
orde aangepast aan de
besluiten van de Papoe-
ase proto-synode en haar
verlangen uitgesproken
in het grote geheel van
de E.C.K. een bescheiden
plaats in te nemen; een
bescheiden plaats, omdat
de leden van de Neder
landssprekende gemeen
ten op Nieuw-Guinea nog
minder een „blijvende
stad" hebben dan de Pa
poea's: door overplaat
sing e.d. is de kerkelijke
stand niet erg standvas
tig, bescheiden ook, om
dat zij hun plaats weten.
In 1954 is te Seroei een
theologische school ge
sticht met in niet eerste
jaar reeds 25 leerlingen.
Docenten zijn ds. I. S.
Kijne, die al tientallen
jaren op Nieuw-Guinea
werkzaam is en ds. J. P.
Kabel. Dank zij de steun
van de Leeuwarder syno
de der Gereformeerde
Kerken in Nederland zal
ds- K. A. Schippers, ge
ref. predikant te Ermelo
binnenkort als derde do
cent naar deze school
2"o is de allen omvatten
de Evangelische Chris
telijke Kerk i.o. ontstaan,
I.o.: in oprichting. Want
al komen de classes ge
regeld samen en ook de
jaarlijkse districtssynodes,
zolang de Algemene Sy
node nog niet bijeen is,
functioneert de kerk nog
niet geheel. In oktober a.s.
zal de eerste Algemene
Synode samenkomen. Dan
vallen de lettertjes i.o.
geheel weg. Dat zal de
bekroning zijn van de
wonderlijke ontwikkeling
waarin de leiding Gods te
zien is: van de zegenrijke
zending der Hervormde
Kerk naar de zelfstandig
wording van de Nieuw-
Guinese landskerk, die dan
in eigen zaken gaat be
slissen, zoals zij dat nu al
meer gaat doen, en haar
plaats temidden van het
volk van Nieuw-Guinea
gaat innemen Deze Kerk
zal dus straks komen te
staan ook voor de vragen
die samenhangen met de
toekomstige ontwikkeling
van westelijk Nieuw-Gui-
raad voor in strijd te zijn met eei
zonde uitlegkunde.
Hij acht de opmerking van de synode
„Door de handhaving van ons bewind
snoeren wij hen n.l. af van hun natuur
lijke nabuurland Indonesië, waarrrx
door historische banden verbonden zijn"
niet in overeenstemming met de realiteit.
Het zou kunnen zijn, dat de Papoea':
Nieuw-Guinea er zelf heel anders
denken.
De kerkeraad vraagt zich af,
de synode meent in déze kwestie tot
bezinning te moeten oproepen, terwijl dit
bijvoorbeeld in de kwestie-Ambon, v
zover hem bekend, achterwege is
bleven.
Hy dringt er bjj de synode op
liever dan kwesties als deze, vragen
de orde te stellen, die het leven en
welzijn der Kerk op het allernauwst
raken, bijv. het belijdenisvraagstuk.
De kerkeraad dringt er bij de synode
op aan, alles in het werk te stellen, dat
de al groter wordende kloof tussen synode
en kerkvolk, die blijkt uit allerlei pro
testacties, brochures enz., uit de weg
geruimd worde.
De kerkeraad bidt de synode licht
wijsheid van boven toe in alle zaken,
waarvoor zij zich thans gesteld ziet
de toekomst gesteld zal zien, opdat door
haar arbeid Gods eer vergroot en het heil
der Kerk bevorderd worde.
Strij d tegen liberale
Joden in Israël
(Van
i medewerker)
De archeoloog Nelson Glueck, die
gedurende enige tijd voor het doen
van opgravingen in Israël verblijft,
heeft als een der leiders van de
liberaal-Jcodse gemeenschap in Ame
rika, het plan opgevat in het hart
van de orthodoxe wijk van Jèruza-
lem een synagoge te bouwen, waai
de diensten volgens de liberale ritus
zouden worden gehouden. In de
meenteraad van Jeruzalem is daar
van de zijde van de orthodoxe Joden
ernstig tegen geprotesteerd. Grote be-
zwaren werden van die kant ge
maakt tegen het houden van syna
gogale diensten op zondag in plaats
van de sabbat en het zeggen van de
gebeden in het Engels en niet in
et Hebreeuws. Ook hadden de
erthodoxe Joden ernstige bedenkin
gen, dat de gebeden zonder gedekt
hoofd gezegd zouden worden. Aan
vele van de bezwaren is men van
liberaal-Joodse zijde tegemoet ge
komen. Geen overeenstemming kon
echter, worden bereikt over degenen
die toegang tot de nieuwe synagoge
zouden hebben. De liberale Joden
wensten iedereen toe te laten ter
wijl de orthodoxie slechts studenten
toestemming wilde geven. Het opper
rabbinaat van Israël, de hoogste re
ligieus Joodse autoriteit in het land,
is echter tussenbeide gekomen. Het
heeft verklaard geen toestemming te
zullen geven voor het houden van
synagogale diensten op liberale
grondslag. De motivering van
opperrabbinaat was, dat „de tijd nog
niet rijp is voor het houden van
liberale diensten die in staat zijn
onrust te zaaien onder mensen
reeds al te zeer onder verdeling ge
bukt gaan".
Bij de justitie zal door de voor
standers van een liberaal-Joodse ge
meenschap in Israël tegen het opper
rabbinaat een aanklacht worden in
gediend.
Onderwijsbenoemingen
Benoemd tot onderwijzeres aan de
Herv school te Werkendam: mejuffrouw
J. Mol te Dordrecht; aan de Chr school
te Alblasserdam-; mejuffrouw J. Sloen-
drecht te Rotterdam; aan de chr. school
te Emmercompascuum: mej. R. Fok-
kema te Emmererfscheidenveen: aan de
chr. school te Gaastmeer: mejuffrouw N
de Jong te Heerenveen: aan de geref.
school te Oldebroek: mejuffrouw W.
Botma te Emmererfscheidenveen: aan de
geref. school te Ruinerwold: mejuffrouw
R Hummel te Tweede Exloërmond.
:eland, BBC I
:e, 330
12.01
Sportuitsl: 14.00 Recital; 14.30 Ll<
15.00 Tw.ntig vragen: 15.30 Ork con-
sp; 17.00 V d kind; 17.55 weerbe
18.15 Sport; 18.30 Lichte mu;
19.00 Gevar progr; 19.30 Symf
soliste: 21.00 Nws; 21.15 Causerieën; 21.45
s foolish things; 22.15 Kamermuz; 23.00
.and.
23.01
Light I
3.13 Koer
overr; 23.53—24.00 Nws.
Brussel 324 m. 11.45 Gram; 12.30 Weerber
12 34 Gram (Om 12.55 Koersen); 13.00 Nws
13.15 Gram; 14.00 Porgy en Bess, oper
(Om 16.00 Koersen); 16.30 Lichte muz: 17.0
Nws; 17.10 Lichte muz: 17.45 Gram; 18.00
Kamermuz; 18.30 V d sold; 19.00 Nws; 19.40
iz: 14.00 Gram: 15.00 Ork c
85.
Het voeren van een commando had ook de
laatste remmingen van de verloren jaren wegge
nomen. Hij leefde voor zijn squadron en ver
wachtte van al zijn mannen dat ze dit ook deden.
Op elk ogenblik kon je die nonchalante gestalte
met z'n zwaaiende manier van lopen overal zien
opduiken als het bazige, onbetwiste hoofd van
het gezin, dat altijd kwam kijken of de huishou
ding wel goed liep. Het was zoals Stan Turmer
met z'n vierkante kop tegen West zei: ..Benen of
niet ik heb nog nooit zo'n stuk energie gezien
als die knul!"
De forse Turner was allesbehalve een rustige
knul, want hij was een formidabele bierdrinker
en had de neiging in gezelschap een pistool van
zwaar kaliber af te schieten. De basiscomman
dant had Douglas al eens geadviseerd: ..Zie dat
je die vent kwijt raakt. Hij is veel te wild."
Maar Bader begreep Turner; de man was eer
uitstekend vlieger, moedig en vastberaden,er.
hij blééf. Zelfs maakte Bader hem sectie-com
mandant en hij bemerkte dat deze verantwoor
delijkheid de wilde Canadees heel wat kalmer
maakte.
Leigh-Mallory had goed gezien toen hij Bader
het commando over 242 Squadron gaf- Die Cana
dezen leefden met een onbeheerste en vaak la
waaiige energie, en ze stoorden zich alleen aan
reglementen en orders wanneer die nuttig waren
en niet omdat het ..zo hoorde" of nu eenmaal
in de voorschriften stond. Ze voelden dat Bader
precies als zij was en zf konden het begrijpen
wanneer zijn eigen uitbundigheid in conflict
kwam met de discipline. Baders discipline was
DAN
BRICKHILL
MAAR ZO!
diep geworteld wanneer het er om ging de be
velen op te volgen van hemzelf of van een an
der. die hij respecteerde; maar in andere om
standigheden was die discipline minder duidelijk.
Dikwijls gaf hij zijn mensen een uitbrander,
maar binnen vijf minuten waren ze dat verge
en omdat ze wisten dat hij het óók al weer
••as vergeten.
Hij had al uitgekeken naar toekomstige sectie-
ommandanten en daarbij had hij vooral het
>og op Hugh Tamblyn, met zijn vierkante kin
/aste blik en nuchtere humor. De knappe Tam
blyn wekte vertrouwen en hetzelfde gold van Noel
stansfeld met z'n blond, krullend haar en aar-
lige snuit, en van Laurie Cryderman, lang en
enger, met een golvende haardos en een opge-
vekte charme-
Nog geen twee jaar tevoren was Cryderman
Dand-leader geweest en hij was nu pas vier en
twintig. Norrie Hart was een geheel ander type
gedrongen, met een grimmig gezicht, uitermate
adrem en met een merkwaardige afgebeten ma
nier van praten Op de zijkant var zijn Hurrica
ne had hij een pot de chambre geschilderd.
waarin hakenkruisen vielen. John Latta was weer
anders: hij sprak temerig en was een donkere,
tengere jongeman, in wie zo nu en dan de kop
pigheid van zijn Schotse voorouders boven kwam.
Ben Brown was bijzonder knap, erg moedig en
schoot miserabel. Neil Campbell was nog knap
per. Bob Grassick was een massief gebouwde
kerel, die door niets uit zijn evenwicht werd ge
bracht.
Geen van die Canadezen scheen vrees te ken
nen zeker niet Willie McKnight, een kleine,
twintigjarige knaap uit Calgary, met een paar
felle ogen in zijn hoofd, die een dodelijk schut
ter was en tijdens de strjjd in Frankrijk ver
scheidene Duitse toestellen had neergehaald. Het
was een taaie rakker, die al een D.F.C. had ver
overd en een zwak had voor weemoedige muziek.
Hij had een grote collectie gramophoonplaten,
die hij uren achtereen in de mess afdraaide en
hij was altijd hevig verontwaardigd wanneer
Crydermann de fluwelen stem van Crossby met
zijn minder gevoelig maar wel doordringend ge
luid overstemde.
Behalve Bader en de beide escadrille-comman
danten was Denis Crowley-Milling de enige an
dere Engelsman, een stevig gebouwde, blonde
tweede luitenant, die er als zeventien uitzag,
maar in werkelijkheid een en twintig was. Dan
was er nog Roy Bush, een rustige Nieuwzeelan-
der- Doch de verschillen in nationaliteit bemerk
te men alleen maar aan het dialect; andere ver
schillen bestonden er niet. want daarvoor waren
ze te druk in de weer om als een team te
'rainen en al was er geen strijd in het vooruit
zicht, onder de nieuwe commandant was het le
ven interessant genoeg.
(WORDT VERVOLGD)
pEHEEL overeenkomstig onze ver
wachtingen en voorspellingen is
liet ook prof. Romme niet mogen ge
lukken, een kabinet samen te stellen.
Voor wie de politieke verhoudingen
te onzent kent, is dit geen verrassing.
Er spelen in de politiek ook een aan
tal sentimenten mee. Een politicus
pleegt iemand te zijn, die vooral ook
datgene in het oog houdt wat hem
van de andersgezinde politicus onder
scheidt. Het is nu eenmaal niet ge
makkelijk. met zulk een gezelschap
overeenstemming te bereiken.
Dit komt in de parlementaire spel
regels tot uiting. Was dr. Drees in zijn
formatie niet geslaagd, dan moest het
wel voor de hand liggen, dat ook prof.
Romme niet slagen zou. Uit deze over
weging heeft men hier en daar zelfs
vermoed, dat de heer Romme niet of
nog nauwelijks een ernstige gooi naar
de formatie zou doen.
Overigens heeft de heer Romme zelf
van stonde aan gesteld, dat het hem
in zijn poging wel degelijk ernst was.
Die ernst kenmerkt ook het brede
ontwerp, dat hij op papier heeft ge
zet en dat een degelijk stuk werk
schijnt te zijn geworden.
jlJET IS intussen juist met de hou
ding van de socialisten tegenover
dit program wel vreemd gesteld. Aan
vankelijk kon men in de socialistische
pers lezen, dat Romme's program zo
zeer als twee droppels water op dat
van dr. Drees leek, dat het reeds daar
om voor de socialisten uiterst moei
lijk moest vallen, steun te geven aan
de man, die Drees had laten vallen.
Nu redeneert men van socialistische
kant geheel andersom. Vermoedelijk
begrepen hebbende, dat zuk een argu
mentatie het toch niet „doet", leggen
de socialisten thans de nadruk op.
overigens veelal ongenoemde, geschil
punten met het program-Drees.
De tegenstelling tussen K.V.P. en
P.v.d.A. schijnt nu groter dan ooit.
Wij willen haar niet verkleinen. Maar
uiteindelijk is dit in" het geheel van
de parlementaire spelregels toch een
stadium geweest, waar wij doorheen
moesten. Om in de regels van het spel
te blijven: het is nu éénéén. Zoals
wij na het mislukken van dr. Drees
schreven: eerst na het eveneens mis
lukken van Romme zal mén werke
lijk tot zaken kunnen komen.
jy^AAR voor dit laatste wordt het nu
dan toch werkelijk tijd. Een posi
tief element is, dat de P.v-d.A. uit
eindelijk niet gewild heeft zonder de
K.V.P. en de K.V.P. niet zonder de
P.v.d.A. Wellicht spelen daarin ook
herinneringen door aan de jaren, waar-
men gezamenlijk zo broederlijk op
trok. Dat was nog onder de activiteit
prof. Beel, die steeds een binden
de schakel is geweest tussen rooms en
rood, doch die sinds enige tijd om
bekende redenen niet meer beschik
baar is-
Van enkele kanten wordt nu
wel als mogelijk nieuw formateur
Burger genoemd, die er vorig
jaar inderdaad in geslaagd is een
breuk te helen nadat de socialis
tische Kamerleden de socialistische
ministers in de steek hadden gelaten
en die tengevolge daarvan wel aan
prestige heeft gewonnen. Maar ditmaal
is de breuk toch wel van ander karak
ter dan in 1955 het geval was.
Zeker evenzeer ligt voor de hand,
it een man wordt aangewezen uit
een derde milieu. De protestantse
fracties komen daarvoor het meest in
aanmerking, temeer omdat zij zich.
behoudens begrijpelijke reserves, posi
tief hebben gesteld, zowel tegenover
de gedachten van dr. Drees als tegen
over die van prof. Romme. Het is
overigens geen functie, die men
iemand mag toewensen.
|^R ZIJN dan nog mogelijkheden ge
noeg: een opdracht tot informatie,
een opdracht tot formatie, een aan
hankelijk geheime opdracht tot for
matie.
Zulk een formateur uit een derde
milieu heeft nog meer mogelijkheden.
Wanneer men aanneemt, dat hij zelf
het minister-presidentschap niet am
bieert, kan dit voor hem worden tot
een object in de onderhandelingen. Wij
verhelen ons intussen niet, dat hier
juist voor een protestants formateur
moeilijkheden liggen. Hij heeft ander
zijds meer dan één van zijn voor
gangers de factor mee, dat de tijd be
gint te dringen.
Men hoort langzamerhand ook met
meer klem de wenselijkheid opperen
zakenkabinet of van wat dan
wel, tamelijk mysterieus, genoemd
wordt een nationaal intermezzo
kabinet. Wij nemen echter aan, dat de
politici hiervoor niet bijster veel zullen
gevoelen. Dit is hun eer toch werke
lijk te na-
Ook het feit intussen dat deze ge
dachten, en met steeds meer nadruk,
worden geopperd, zal voor de politici
een stimulans zijn om ook zonder
„zakenkabinet" nu toch werkelijk tot
„zaken" te komen.
Advertentie