Hollanders meden (in de
lente) Hellas
ÜJJ'isr;xapt'*,1"
EAU DE COLOGNE
«as;
ji xfffrsp
A WeAA/ir,*4L V' UWTTEP
Morgenavond met muziek en
licht doo r de Leidse grachten
Concertgebouw-Orkest speelde
Haydn, Debussy en Brahms
t
Rembrandtspel in Lakenhal
en in de wijken
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
3
WOENSDAG 11 JULI 1956
Waar de oleanders bloeien
n»*'WiiiifiTii' if!11 -
w
l &ntnFBAHEH
\v0onw*"Oh-:";
Wij vreesden relletjes; - maar
Britten kwamen niettemin
(Van onze speciale verslaggever)
T^R 7S GEEN TWIJFEL MOGELIJK: op Cyprus ligt genoeg conflictstof
opgestapeld om er een onvervalste Griekse tragedie uit op te bouwen.
En de Griek, van nature vrijheidslievend, doet niets liever dan dat. Hij
neemt die dingen ernstig op en hij loopt er graag warm voor. Ook in de
straten van Athene, als het moet. Maar dat behoeft voor de Nederlandse
toerist nog geen reden te zijn het prachtige land te schuwen. En toch v
gen ze het me daar op de man af: „waar blijven jullie dit jaar?" „We zijn
bang geworden vanwege het laatste réi-rumoer in jullie straten", moet je
dan eerlijk bekennen. Die Atheners kijken bevreemd terug en schudden
het hoofd. „De Engelsen komen toch ook," zeggen ze. Gelijk hebben ze.
diend hebt, weet je niet, maar het wordt
je ook hier duidelijk gemaakt dat je van
harte welkom bent. Dat gaat meestal in
de trant van „Oh, ben je Hollander, ha-
ha-ha," waarop steevast vriendelijke en
vooral goedbedoelde schouderklopjes
volgen.
Een omwenteling is er na de oorlog
op toeristisch gebied geweest. De tijd
dat alleen intellectuelen dit land bezoch
ten, behoort tot het verleden. Grieken
land ligt nu ook open voor de toerist die
wellicht niet iedere door een archeoloog
omgekeerde steen op zijn klassieke waar
de wil schatten, maar die een land en
landschap zoekt dat hem als vakantie
ganger kan bekoren.
Bekoorlijk is het land en de mensen
e er wonen zijn het niet minder. Deze
ensen die, zo ze hun nieuw-Grieks in
lil voor uw „oud" niet aan u kwijt
kunnen veelal toch wel een mondje
moderne talen spreken. En doen ze zelfs
liet, dan blijkt hun eerlijk gemeende
diepdoorleefde gastvrijheid ruim
schoots voldoende die i3albarrière te
doorbreken, om vervolgens met oogop
slag en gebaar het door beide partijen
verlangde contact toch tot stand te
brengen.
Heus, er hoeft de bezoeker in Hel
las niets in de weg te staan, zelfs niet
het gevoel van onwetendheid voor
lieden die in hun schooljaren geen
Gids voor Gymnasiasten in de leer
gierige hand gedrukt kregen en zich
daarom alleen al verloren wanen.
Want 'met al zijn marmer en gebar
sten steen is Griekenland allerminst
een klassiek labyrinth, waarin alleen
de klassiek gevormden een uitweg
zouden weten. Natuurlijk, hoe meer
geestelijke bagage hoe beter, maar
de oleanders bloeien hier even ver
rukkelijk voor de ongeschoolden
het meisje op het land schenkt haar
lievelingsbloem even spontaan
gracieus weg aan de klassiek onbe-
lasten. Soms durft men zelfs te den
ken dat spmmige overbelasten in het
Het is geen Griek, (gastheer van het
zuiverste water), die het in zijn hoofd
zou halen een vreemdeling van welke
tong of taal ook een haar van zijn on-
i schuldige hoofd te krenken. Hier ben je
gast, en wat daar op Cyprus passeert, is
een andere kwestie. Een zaak voor
Cyprioot èn Griek, zegt de Griek.
De Engelse toerist bleef dus komen en
het toeristenbezoek uit Nederland liep
terug! Jammer dat er landgenoten zijn
geweest die de berichten over de stu
dentikoze anti-Britse straatrelletjes in de
Griekse hoofdstad verkeerd uitlegden.
Ze hebben er een mooie Griekse lente
èn een onvergetelijke tijd door gemist.
Studenten, demonstranten-van-den-bloede
hier en overal, mogen zich dan eens te
buiten gaan aan luidruchtige vaderlands
liefde, tegenover de „xenos" of vreem
deling de Brit incluis zijn ze de
voorkomendheid zelf.
„Zeg dat de wegblijvers maar duide-
lijk!", is me keer op keer op het hart
gedrukt Ik zou het niet durven zeggen
als ik ze niet op hun woord geloofde.
Gezien
T~\E „HOLLANDOS" is gezien in het
land der Grieken. De Nederlander
die gelijk overal ter wereld als brave
Hollander te boek staat, kan daar wel
eens over inzitten. Waar je het aan ver-
„Falstaff" van Verdi (V.A.R.A.,
20.15 uur)
Orgelconcours Haarlem (N.C.R.V.
21.45 uur)
Voor vanavond twee luistertips. Wie om
kwart over acht begint te luisteren naar
Verdi's laatste opera „Falstaff" zal
als hij ten minste vooraf de handeling
kent er niet zo gauw toe komen om
kwart voor tien over te schakelen naar de
andere zender. De 79-jarige Verdi heeft
met deze kameropera een plotselinge
lichtheid bereikt, d\e doet denken aan een
„Figaro's Hochzeit" van Mozart. Het is
het verhaal van de dikke schelm en
drinkebroer Falstaff (bekend uit Shakes
peare's werken) die door twee liefjes voor
de gek wordt gehouden. Let u vooral
t eens op die prachtige stemmen van Fer-
I nando Corena (Falstaff). Walter Mona-
chesi (Ford) en Eugenia Ratti (Ford's doch-
1 ter Nannette). De orgelliefhebbers en
-dat zijn er in ons land gelukkig heel
veel zullen graag luisteren naar wat
viif jonge organisten op het orgel van de
Bavokerk te Haarlem aan improvisatie
kunst geven. De kunst der improvisatie
c is eigenlijk wel specifiek een kunst van
organisten. Het kerkelijk orgelspel eist
telkens weer improvisatie en meer dan
l andere musici hebben de organisten de
r improvisatie in de praktijk nodig. Bij
de orgelimprovisatie wordt meestal een
bepaalde vorm gevraagd, b.v. Preludium
i en Fuga, een Sonate, een Passacaglia
5 e.d. Vlak voor het concert krijgen de
organisten het thema op waarover zij
hebben te improviseren. De laatste jaren
zijn dat in Haarle^n geen gemakkelijke
thema's geweest. Dit keer krijgen de
deelnemers als opgave variaties op een
koraalmelodie met een fugathema uit het
t koraal voortvloeiende. De juryleden:
Anton Heilier (Oostenrijk), Finn Viderb
(Denemarken) en Sew Dresden (Neder
land) geven de thema's op, waarop de
deelnemers elk
moeten improviseren.
Het oude Griekenland. Een ge
zicht op de Akropolis; een vre
diger aanblik van dit deel van de
Griekse hoofdstad kan men zich
moeilijk denken. Hier géén jonge
demonstranten, maar de stille
getuigen van een groots ver
leden.
Het nieuwe Griekenland. Door
dergelijke Atheense straatbeel
den lieten vele Nederlandse toe
risten zich helaas afschrikken om
hun voorgenomen Griekenland
reis te makenZij vergaten ech
ter, dat de Grieken onder alle
omstandigheden de beste gast
heren kunnen zijn. Zelfs voor
hun Britse gasten!
Bovendien, met Baedeker en Guide
Bleu komt u een eind. Darauit kan de
domste domoor aan de weet komen waar
Griekenland ophoudt en Hellas begint,
en andersom. Wie aan deze „standaard
werken" zelfs nog niet toe meent te zijn,
kan zeer binnenkort in alle gemak terug
vallen op een Nederlandse gids, welke
op het punt van verschijnen staat.
Ge merkt, dat mij er alles aan gelegen
is om die misplaatste aarzeling om dit
land te bezoeken, weg te nemen, omdat
ze van foutieve veronderstellingen uit
gaat. Want het is niet waar, dat de Grie
ken met Oedipus opstaan en met Odys
seus naar bed gaan; de huidige Griek
niet, de oude Grieken natuurlijk ook niet.
Doch er zouden ook financiële bezwa
ren kunnen zijn, aangezien Griekenland
niet naast de deur ligt. Ook in dit opzicht
verandert er iets.
Wie denkt dat vliegen voordeliger is
dan anderen denken, hij neme het vlieg
tuig. Wie rails en een legendarische trein
zoekt, hij neme de Oriën^-express. U
kunt echter ook gewoon de boot nemen,
zoals ik. Doet u dat, in Venetië of des
noods in Brindisi pas, dan openen zich
niet alleen (na Korfoe) mooie vergezich-
Route boottocht uitgebreid
ten op het Griekse vasteland en de Pelo-
ponesus, maar ook nog financiële per
spectieven. U kunt zodoende tegen een
scheepslijn aanlopen, die via reisbureaus
een schitterende vakantie van twee
weken voor rond 500 gulden mogelijk
maakt, mede dank zij een kort doch
vreugdevol verblijf in een internationaal
toeristenkamp nabij Corinthe. Waarmee
tevens een welhaast klassiex gezegde, dat
het niet iedereen gegeven is naar Corinthe
te gaan, meteen te niet wordt gedaan.
En ik vraag me af of dit land, waarvan
terecht een grote roep uitgaat, die vijf
honderd gulden niet waard zouden zijn.
Zo kan een onbetaalbare vakantie betaal
baar worden. Het is maar een weet.
Hellas en Helios
TO OOK het klimaat. Als we dan Hol-
landers krijgen, komen ze of in het
voorjaar of in het najaar, hoorden we
Griekse V.V.V.-ers zeggen. Van de zomer
en zijn hitte moeten zij kennelijk niets
hebben. Ik kan ze geen ongelijk geven.
Het kan hier na de tweede nelft van juni
de spuigaten uitlopen met de tempera
tuur. Dan komt een noorderling wel eens
zakdoeken te kort en gaat de vakantie
pret er gauw af. Voor het overige niets
dan lof voor het klimaat, dat zich door
zijn droge warmte gunstig onderscheidt.
Maar Hellas zonder Helios is natuurlijk
ondenkbaar. Een regenlucht mag het
Hollandse landschap dan, hier en daar
tenminste, flatteren, een grijze water-
lucht boven de Griekse bergen is het
mistroostigste dat men zich denken kan.
De regenkansen zijn echter minimaal.
De temperaturen mogen, naar onze
begrippen, nu en dan hoog oplopen, het
is altijd uit te houden. Wel doet men'
er goed aan, iets van de goede leefge
woonte hier over te nemen: van het ogen
blik af dat helios het hoogst aan de hemel
staat, zich van al te grote activiteit te
onthouden.
Als de middagklok vyf uur geslagen
heeft, kan men weer overal terecht en
heeft niemand meer last van de warmte.
De meestal in tijdnood verkerende toe
rist zal er echter veelal weinig voor ge
voelen, zich zo lang schuil te houden en
hy bewandelt dan zonder te veel transpi
ratie de gulden middenweg. De Grieken
zelf plegen de verloren wachttyd terug
te winnen door tot acht uur in de avond
door te werken. En het marcheert even
plezierig als bij onze vertrouwde dag
indeling.
Holland-Festival in Leiden
IN HET KADER van het Holland Festival concerteerde gisteravond in
de Stadsgehoorzaal het Concertgebouw-Orkest o.l.v. Eduard van
Beinum. Het is uiteraard een gebeurtenis van gewicht in het Leidse
ziékleven, wanneer 's lands eerste orkest in deze stad een uitvoering geeft,
hoewel dit in de laatste jaren meer is geschied, mede dank zij het Holland
Festival. Geen wonder dus dat velen zich de gelegenheid niet wilden laten
ontnemen, dit evenement bij te wonen, zodat de zaal geheel bezet was
openen; de uitvoering was stellig in
nig opzicht schitterend, doch noch diri
gent noch orkest kreeg hier gelegenheid
de sterkste troeven uit te spelen. He1*"
gaat hier trouwens om een veel algeme
ner probleem: immers, dn de loop van d<
vorige eeuw heeft het symfonie-orkest
zich voortdurend uitgebreid vooral
nieuwe blaas- en slaginstrumenten deden
hun intrede en werden door de compo
nisten dankbaar benut (men denke slechts
aan de uitbreiding van de klarinettenfa-
milie en vooral van het zware koper).
Om het evenwicht te handhaven diende
toen ook de strijkersgroep, waaraan in
principe niets werd gewijzigd, sterk uitge
breid te worden in kwantitatieve zin.
Het gevolg is, dat een modern, goec
uitgerust symfonie-orkest, overeenkom
stig de eisen, gesteld door de laatroman-
tische en moderne orkestmuziek, een om
vang heeft gekregen en derhalve een ge-
luidsvolumè produceert, waarop de
meeste oudere concertzalen niet meer zijr
berekend en dat bovendien niet meer sti
listisch past bij de vertolking van pre-
klassieke en klassieke muziek zoals die
van Ha/dn. Vandaar waarschijnlijk dat
tegenwoordig de belangstelling voor
merorkesten steeds schijnt toe te ne
In elk geval klonk deze Haydn, ondanks
de voortreffelijke uitvoering en de be
scheiden bezetting van deze symfonie,
waarin niet eens klarinetten worden
voorgeschreven, ons iets te pompeus
te stijf, zodat bijv. het nog typisch
galante geest geschreven andante te pre
tentieus werd.
KOINISCH WASSER
Adem 't in von Uw hondsn of een besprenkelde zokdoek
Bet Uw voorhoofd er mee
Er stonden drie werken op het program
ma: Haydms 96ste symfonie, Debussy':
symfonische gedicht in drie delen „La
mer" en Brahms' 2de symfonie. Deze
volgorde hebben we enigszins betreurd,
niet dn de ee'rste .plaats op historisch-sti-
Listische gronden, doch vooral omdat
hierdoor de climax vóór de pauze kwam
te liggen, en dat heeft iets onbevredigends.
Dal het Corcertgebouw-orkest een en
semble van zeer hoog gehalte is, wisten
natuurlijk allang, en we behoeven
daarover stellig niet uit te weiden. Een
de factoren die de hoge kwaliteit
het orkest mede bepalen, achten
de gelukkige omstandigheid dat tussen
:se groepen zulk een uitstekend even
wicht bestaat, zodat de klank zeer vol en
toch doorzichtig is. De strijkers bezitten
cantabili'teit die steeds weer tot
geestdrift stemt, terwijl de blazers tot
prachtig samenspel -in staat zijn, ook in
oeilijke passages.
Nu leek ons Haydns 96ste symfonie,
„het wonder" genaamd, niet geheel een
geschikt werk om dit concert mee te
Zoals wy reeds eerder uitvoerig heb-
ben gemeld zal morgenavond een stoet
verlichte boten door de Leidse grachten
varen als onderdeel van de Rembrandt-
feesten. De route, die de verlichte vaar
tuigen zullen volgen, is echter ingry-
pend gewyzigd. Men begint niet in de
Haven, maar by de Stadstimmerwerf
aan het Kort Galgewater. Om kwart
over negen nemen de boten daar hun
positie in en een half uur later is de af
vaart.
Langs de Beestenmarkt, via Oude Vest,
Haven, Herengracht en Nieuwe Rijn, gaat
het dan naar het Waaghoofid, waar de
prijzen worden uitgereikt. Ook degenen,
die nog niet hebben ingeschreven, kun
nen nog meedoen. Om kwart voor negen
morgenavond zullen lampions gereed lig
gen bij de Stadstimmerwerf. Wie daar
aankomt met een booti, voorzien van lij
nen om het verlichtingsmateriaal op te
hangen, kan du® op de valreep nog een
pracht-vaartuig maken. Men lette er wel
op, dat de opbouw de twee meter vanaf
de waterspiegel niet mag overschrijden.
Ook de muzikale omlijsting van dit
feest is gewijzigd. K. en G. zou oorspron
kelijk concerteren in het Van der Wenff-
paitk, maar dit gaat niet door. Het korps
scheept zich nu in om half negen bij het
Waaghoofd en koerst, al spelend, de stad
door, waarbij de boot de route in omge
keerde volgorde aflegt. Bij de Stadstim
merwerf aangekomen etappen de muzi
kanten van boord en sohepen de genodig
den zich in. K. en G. wandelt dan weer
naar het Waaghoofd om daar met muzi
kale noten te gaan strooien. In de stoet
varen twee „muzieteboteri' mee,
mand met respectievelijk de r.k. Harmo
niekapel en met Werkmans Wilskracht.
Bij voldoende deelneming kan dit inder
daad een vrolijk, 'Moht en luchtig schouw
spel worden.
Veel animo voor de
3-oktober-optocht
Gisteren had in Oud-Horluszicht een
inschryving plaats voor deelneming aan
de 3-oktober-optocht 1956. Zoals elk
jaar, was de opkomst bevredigend. En
kele honderden liefhebbers lieten zich
inschryven, zodat by'na alle rollen bezet
zijn.
Ook zullen bekende verenigingen aan
de komende optocht deelnemen, onder
meer de Leidse studenten en de wandel
sportvereniging P. A. van der Werff. Eind
augustus zal er voor enkele personen nog
gelegenheid zijn, zich te laten inschrij
ven. De kinderrollen, waarvoor in het
begin van de vorige maand een inschrij
ving heeft plaats gehad, zijn alle uitge
geven.
De optocht van dit jaar is gewijd aan
Mytyl-collecte sloeg
record
Het. hoogtepunt van de avond vormde
voor ons de sublieme uitvoering van De-
bussy's „La mer". Dit meesterwerk op
symfonisch gebied van het Franse im
pressionismewaarin men soms reeds
Stravinsky's „Sacre du printemps" meent
te horen aangekondigd, werd door Van
Beinum op magistral- wijze gedirigeerd.
AlUe groepen van het orkest kregen hier
een 'schitterende kans om het maximum
van hun kunnen ten toon te spreiden;
deze kansen werden niet gemist. Een
langdurige ovatie volgde op deze geïnspi
reerde, suggestieve, kleurrijke uitvoering
van grote stijl.
Prestaties
Het was wellicht omdat onze verwach
tingen te hoog gespannen waren geraakt,
dat na de pauze Brahms' tweede syrh-
fonde dn D ons wat tegenviel. Zeker, ook
hier viel veel te bewonderen, en met
name het adagio en .de finale bevatten
prachtige momenten van sterke expressi
viteit, doch over het geheel genomen
had deze uitvoering iets slepends, iets
mats, iets onduidelijks ook in de frase
ring.
Tot op zekere hoogte was dit stellig te
wyten aan de .niet bepaald doorzichtige
orkestratie van Brahms en aan de
moeilijk met deze orkestratie in overeen
stemming te verwezenlijken ritmiek. Ook
de dirigent scheen in dit werk geen bij
zonder nieuwe gezichtspunten meer te
kunnen ontdekken, uitgezonderd mis
schien in het allegretto gratioso dat een
zeer markante allure kreeg.
Natuurlijk stond het hog-: niveau van
dit ensemble borg voor een uitvoering
die steeds veel schoonheid bevatte en
waarin diverse solistische prestaties vie
len op te merken, o.a. van de hoorns en
houtblazers. De toehoorders toonden zich
ook na dit werk uitermate enthousiast,
een geestdrift die zowel dirigent als
orkest ten volle toekwam.
Hiermee werd dan tevens het Leidse
concertseizoen in eigenlijke zin afgesloten
en wel op indrukwekkende wijze. Wij ho
pen van harte, dat ook het volgende jaar
onze stad in het Holland festival zal wor
den betrokken op gelijke, of zelfs uitge
breider schaal.
Een laatste opmerking: wanneer zal
Leiden eindelijk over een werkelijk be
vredigende en aan moderne eisen vol
doende co'#*»tzaal beschikken? De vlucht
van het Uèidse muziekleven zal op den
duur slechts voortgang vinden indien aan
deze voorvoerde wordt voldaan.
,Dr. J. van xler Veen.
VERKEERSSPELDJE
VERDIEND
Hoofdinspecteur C. A. N. Comelisse
heeft maandag, zoals we reeds meldden,
in de Burcht aan 92 leerlingen van Leid
se scholen, die het verkeersexamen zon
der fouten hebben afgelegd, een verkeers-
speldje uitgereikt. De gelukkigen zyn:
School Oosterstraat 16: Piet Langezaal,
Jaap de Leeuw; Oude Vest 35 V.G.L.O.:
Erik van Weerlee; Damlaan 1: Leo Bar-
ning, Annie Plomp; Hoge Morschweg 12:
Hans Diepenbach, Johanna de Geus, Jo
hannes Verhoeven, Maria Brah, Marijke
Michels, Elizabeth Uithoven, Catharina
d. Berg; Lusthoflaan 4 Klaas Martijn; Mid
delstegracht 119: Jacob Schellingerhout,
Adriana Berkman, Paulina Smit. Hendrik
Dreef. Marinus Lepoeter, Abraham Schou
ten; Stadhouderslaan lb: Marinus Osse-
voort, Roelofje de Leeuw; Maresingel 54:
Willem Sjardijn; Levendaal 54: Pauline
Ahsmann-, Leny Kukler, Marian v. Noort,
Rina Develing, Truus Schneiders; Noord
einde 1: Robert van Diest, Willem var
Diest, Helma Kroon; Caeciliastraat 11-15
Hans Tempelaars. Bard Bakker, Bert var
Brussel, Frans Diepstraten. Leo de Ronde;
Krauwelsteeg: Cornelia v. Breukelen; Pe
likaanstraat 20; Toos Otgaar; Drie Octo-
berstraat 27: Jan Lips. Tenny v. d. Laan,
Piet Bakker, Koos Bakker, Ton Dubbel
dam, Hetty Philipsen; Rapenburg 48: Jo
hannes Aalbersberg, Johannes Duindam,
Henk Beerenfenger; Asserstraat: Cobie
Karstens, Pieter v. Seventer; Kernstraat:
Anton Nieuwenhuis, Bart Schellekens;
AGENDA VOOR LEIDEN
Woensdag
Den Burcht, half 8: Vereniging van
Leidse actieve kwekelingen, eluiting6-
avond.
Pieterskerk, half 8: Avondstilte.
Oranjegracht, 8 uur: Openluohtsarnen-
komst, uitgaande van verschillende Ker
ken.
Zomerzorg, 8 uur: Leidse middenstands
centrale, bespreking bouw winkelhuizen
in Zuidwest.
Donderdag
Pieterskerk. 3 uur: stichting Rembrandt-
herdenking 1956, herdenkingsbijeenkomst.
Burgerzaal stadhuis, 4.45 uur: receptie
Rembrandtherdenking.
Stadstimmerwerf (Kort Galgewater),
9.45 uur: Rembrandtherdenking, tocht met
verlichte vaartuigen.
Gulden Vlies, 8 uur: diploma-uitreiking
aan jonggezelzetters- en -drukkers.
Warmond, muziektent, 8 uur: con
cert Warmonds Fanfare (35 jaar).
Vrydag
Stationsweg 43, 10 uur: Kamer van
Koophandel over Langeveld en Ooster
duinen.
Grote Pers Lakenhal, 8 uur: première
spel „Rembrandt".
Kantine Smit (Herengracht 34), 8 uur:
Leidse smalfilmliga, kleurenfilms.
Aula gymnasium, half 8: Kennis is
Macht, diploma-uitreiking.
Zaterdag
Stadsgehoorzaal, 8 uur: amateur-avond
Radio Luxemburg; half 6: auditie.
Tentoonstellingen
Lakenhal, 10—5 uur (donderdag ook
half 8—half 10): „Rembrandt als leer
meester" (tot 3 september).
Rijksmuseum voor volkenkunde, 105
uur: „Van klei tot pot" (tot 1 oktober).
Boerhaavezalen (Lange Vrouwenkerk-
ateeg), 25 en 7—9 uur: expositie „Jeugd
en Rembrandt" (t.m. 14 juild).
Burcht (tot zonsondergang), open
luchttentoonstelling hedendaagse beeld
houwkunst (tot en met 26 augustus).
Prentenkabinet (Kloksteeg 25), 25
uur: „Tekeningen door Rembrandt" (t.m.
15 september).
Nachtdienst apotheken
Doeza-apotheek, Doezastraat 31, telefoon
21313, Apotheek Nieuwe Rijn, Nieuwe Rijn
18, tel. 20523, en de Oegetgeester Apotheek,
Wilhelminapark 8, tel. 26274.
Afscheid van de heer
F. Verworst van N.S.
Op het bureau van de hoofdstationschef,
de heer A. Swier. is vanmorgen afscheid
genomen van de heer F. Verworst, eerste
seinhuiswachter, die na 40 dienstjaren de
Ned. Spoorwegen verliet. De heer Swier
schetste de heer Verworst als een trouw
wachter, die onder alle omstandigheden
actief en oplettend zijn plicht deed. Na
mens het personeel bood spreker een
prachtige reistas aan. Hij overhandigde
mevrouw Verworst bloemen. De seinhuis
wachter werd ook hog toegesproken door
commies B. M. van Kuijk, die als trein
dienstleider lange tijd goed met hem sa
menwerkte. Ten slotte dankte de heer
Verworst voor de huldiging.
Potgieterlaan 7: Jean Poort, Jacob v. d.
Wely. Frans Schuurmans; Langebrug 62a:
Jan Struik, Engelina Bonte; Langebrug
62b: Dick Riel; Franchimontlaan 20: Pe
trus Bots, Nicolaas Nieuwahl, Adolfus
Witte; Haarlemmerstraat 240: Johannes
Pijnacken, Wilhelmus de Does; Haarlem
merstraat 32: Agatha v. Diest, Jacoba
Droog, Maria v. Essen, Dorothea Martijn,
Caecilia Rebus, Johanna Topper, Cornelia
Bentvelzen, Thea Witselaar, Sep Mulder,
Philomena Koumans, Margriet v. d. Spek;
Rooden burgerstraat: Kees Piena, Bert
Martijn, Kees Walter; Da Costastraat 104:
Willem Bouwman, Jacques Kieft, Freddie
Pet, Adri Jonasse, Wilma v. Heel; Leidse
Houtschool: Ischa v. d. Horst, Adri Kur-
pershoek, Jacob Bol; Noordeinde 40: Cor
nells de Haan. Margriet de Vries, Rudolf
Zandbergen, Elisabeth 't Hart; Montes
sorischool Rijnsburgersingel 22: Corry
Franke, Sari v. d. Lelie; Lusthoflaan 2:
Anny van Staden; Munnikenstraat V
Abraham Groeneweg, Jacobus Mark.
Twee voorstellingen per avond met reductie-
kaart voor expositie
ln de loop van mei is in Leiden binnengekomen het in opdracht van het
gemeentebestuur geschreven spel over Rembrandt. Het was de bedoeling,
dat dit door Gerard van Veen uit Rotterdam geschreven werk als wagen
spel zou worden opgevoerd, maar drie Leidse deskundigen achtten het
daarvoor ongeschikt. In overleg met de schrijver is besloten dat het in zalen
zal worden opgevoerd, omdat daardoor beter de intieme sfeer van het spel
tol zijn recht zal kunnen komen.
Vrijdag 13 juli om 8 uur zal dit spel
jer Rembrandt In première gan in de
Grote Pers van de Lakenhal. Men heeft
daartoe over de hele breedte van de
zaal vóór de grote schouw een toneel
verhoging gemaakt. De belichting zal
„Rembrandtiek" zijn, dat wil zeggen, dat
de scène slechts van één zyde wordt be
licht. Dit stelt hoge eisen aan de pias
maar men is zo gelukkig geweest
de hand te kunnen ltggen op prachtige
gloednieuwe kostuums.
Het spel, waarvoor de naam „eenakter"
moeilijkheden oplevert, behandelt ver
schillende episoden uit het leven van
Rembrandt, namelijk de eerste tijd; het
hoogtepunt en de neergang, toen hij door
ijn veranderde techniek in ons verarm
de land niet meer de erkenning van
oorheen vond. De speelduur is vijftig
minuten, zodat per avond twee voor
stellingen kunnen worden gegeven.
Deze stedelijke „cultuurspreiding" ziet
r als volgt uit: 13 juli twee voorstel
lingen in de Lakenhal, waarvan de eer
ste alleen voor genodigden; 16 juli Oos
terkwartier, speeltuingebouw' Borneo-
draat; 17 juli Professorenwijk, aula
gymnasium; 18 juli Haagwegkwartier,
clubhuis Ten Katestraat, 20 juli Laken
hal. Bij voldoende belangstelling worden
deze avonden twee voorstellingen gege-
de eerste om 8 uur, de tweede om
kwart over negen.
Medewerking
De twaalf Leidse speeltuinverenigin
gen hebben spontaan hun medewerking
toegezegd. Zij hebben folders verspreid
om ieder op te wekken op deze wijze
nader te komen tot de figuur van deze
grote Leidenaar. Men kan bij de club
huizen kaartjes kopen op de dag van de
uitvoering; bij de Lakenhal kan men
hiervoor steeds overdag terecht en vóór
het begin der voorstellingen aldaar.
Aan die kaarten Is nog een aardig
heid verbonden. Wie nameiyk zUn
kwartje heeft neergeteld om het Rem
brandtspel te kur.nen bijwonen, kan
voor twee kwartjes de Rcmbrandttcn-
toonstelling in de Lakenhal bezoeken,
als hy dat kaartje bewaart. Dat is nog
eens gemeentelyke serviccl
Tot slot geven wij hier de rolverde
ling. De meest» spelers komen van Lit-
teris, maar de vakantie heeft het nodig
gemaakt ook enkele bekwame krachten
van het L.S.H. aan te trekken.
Vertelster mevrouw C. Hageman-
Verhagen; Hendrikje Stoffels mevrouw
T. Hoogewind-van Oortmerssen; Rem
brandt dr. J. Foudraine; Bannink Cocq
de heer Nagel; Philips Koninck ir.
B. Hageman; Wm. van Ruytenburgh -a
de heer A. A. M. van Leeuwen; Saskia
mej. T. de Wit; Gerbrand v. d. F.ecR-
hout mevrouw J. Bartelsman-van der
Lans; Titus de heer A. M. P. van Aelstj
Becker de heer J. Chr. Bartelsman;
meisje mej. M. Reitsma. In de Laken
hal speelt men zonder decor, in de club
gebouwen met een eenvoudig oud-Hol
lands decor. Regisseur is de heer B.
Hageman Sr.