CHRISTELIJK
Na tien jaar Nieuwe Koerf
onbehagen in Herv. Keri
I.L.O. voor leerlingstelsel in
de landbouw
Morele herbewapening ruilt het Woord
voor vier menselijke maatstaven
De koninklijken
mededeling l
Int. Arbeidsconferentie Geneve
Kwestie van automatisatie wordt
centraal thema in 1957
(Van aan bijzondere verslaggever)
GENÊVE Het eerste resultaat van
<ie 39e Internationale Arbeidsconfe
rentie is een met algemene stemmen
vastgestelde aanbeveling aan de ver
schillende landen inzake de vakoplei
ding in de landbouw. Ook voor Neder
land is deze aanbeveling niet zonder
betekenis. Met nadruk wordt namelijk
(repleil voor invoering van het leer-
ingstelsel in de landbouw. Voorts is
voor Nederland van belang, dat in
vakopleidingsprogramma's voor de
landbouw eveneens behoort te worden
opgenomen het onderricht in het ver
richten van een eenvoudige ambachte
lijke werkzaamheden op de boerderij,
In de tweede plaats heeft de confe
rentie een aantal internationale nor
men vastgesteld betreffende de so-
cial>a diensten van de ondernemingen.
Deze normen hebben o.m. betrekking
op de cantines in het bedrijf, de rust-
De werkgeversgroep, waaronder ook
de Nederlandse gedelegeerde mr. Fen-
nema, heeft haar stem aan deze aan
beveling onthouden. Dit wekt enige
verwondering, omdat de normen, die
in Nederland voor de sociale diensten
van de ondernemingen gelden, zeker
niet slechter zijn dan de thans inter-'
nationaal vastgestelde.
Met algemene stemmen heeft de
Boek
VAN DE DAG
Cursus van de dood, door Gusta
vo Corgao. Uitg. Het Spectrum.
U t rechtAntwerpen.
Wie weet het uur van zijn dood? Ve
geleerde, over wie dit boek schrijft, weet
het. zij het ook zo ongeteer. De dokter
heeft hem op zijn hoogst nog vier maan
den gegeven" en van het ogenblik van
deze aanzegging af is de dood hem tot
een stille metgezel in het leven. En \an
die naderende dood uit gaat hij nu ook
het leven zien. Wie kent het uur van
zijn dood? Maar ook. wie onzer leeft
met in zich de gedachte, die tevens een
wetenschap is, de gedachte dat er wer
kelijk maar één schrede is tot de dood?
Men moet aan de dood denken en men
moet ook aan de dood durven denken.
De man uit dit prachtige Braziliaanse
boek ging het leren, omdat het m
Het is een boek geworden van zeei gro
te diepte Men zou er alleen zo gaarne
meer in hebben teruggevonden de blik,
die reikt tot over de dood in een leven,
waarin geen dood meer zijn zal. Intussen,
wie dit boek, goed uit het Portugees
vertaald, gelezen heeft, hem zal het niet
verbazen, dat er reeds een tweede druk
van verschijnen kon.
conferentie een resolutie aanvaard
betreffende de automatisatie. Daarin
wordt uitgesproken, dat de voordelen
der automatisatie aan alle mensen ten
goede dienen te komen en dat daar
om tijdige bezinning, vooral ook door
het Internationale Arbeidsbureau,
noodzakelijk is. De directeurgeneraal
van het IAB heeft intussen aange
kondigd. dat hij deze belangrijke zaak
zal maken tot het centrale thema
van zijn rapport voor 1947.
Korter iverken
xii een rasolutie over de verkorting
van de arbeidstijd wordt vastgesteld,
dat de snelle technische en weten
schappelijke vooiuitgang nieuwe mo
gelijkheden tot verkorting van de ar
beidsduur bieden. De Raad van Be
heer van het IAB wordt uitgenodigd
de mogelijkheid te overwegen, dit
vraagstuk op de agenda van één 1er
eerstvolgende zittingen van de Inter
nationale Arbeidsconferentie te plaat-
Inzake de wekelijkse rusttijd oo
Kantoren en in de handel is Ie *erste
hand gelegd aan een conventie, die
voor personen van 18 jaar en ouder,
een wekelijkse rus'tijd van 24 aaneen
gesloten uren voorschrijft en voor
personen onder de 18 jaren een
rusttijd van 36 uren. Deze rusttijd zal
genomen moeten kunnen worden in
overeenstemming met de godsdienst,
de overlevering of het gebruik in hiet
desbetreffende land.
Synode-Enschede tot
september verdaagd
De plenaire zitting van de Generale
Synode der Gereformeerde Kerken (ond.
art. 31) te Enschede kon door plotselinge
ziekte van de rapporteur in de zaak-
Goossens, ds. Joh. Francke, niet doorgaan
Daar de synode vermoedelijk toch deze
week niet met haar arbeid gereed ge
komen zou zijn en de vakanties aan
breken, heeft het moderamen de synode
voorlopig gesloten tot 4 september.
ZWELLINGEN
aan de grote teen
Een succesvol middeltje
tegen knobbels en zwel
lingen aan de grote teen
is nu vérkrijgbaar onder
de naam Dalet Balsem.
Dal et Balsem dringt diep
in de huid door, verlicht
de pijn op wonderbare
wijze, heft de ontsteking
en opzwelling op. Verkrijgbaar
apothekers en drogisten.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oud-Beijerland: J. Wie
man te Oudewater; te Bennekom: P.
Bouw te Ridderkerk; te Vollenhove
(toez.): J. van Woudenberg te Ten
Boer.
Bedankt voor Veenendaal: B. Eysenga
te Barneveld; voor Lunteren: J. van
Woerden te Stolwijk.
GEREF. KERKEN
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Bussum: M. Vlietstra te
Eemdijk.
Actie tegen synodale
oproep Nieuw Guinea
verslaggevers)
Tijdens een gisteravond ln Den Haag
gehouden vergadering van de Chr. Hist.
Unie heeft het Tweede-Kamerlid, mr.
J. J. R. Schmal desgevraagd verklaard
zich ten zeerste verontrust te gevoelen
over de oproep van de generale synode
van de Ned. Hervormde kerk met be
trekking tot de vraagstukken rondom
Nieuw-Guinea, welke oproep allerwege
in den lande aanleiding tot deining gaf.
Spreker bleek van oordeel, dat een
actie ter zake van deze oproep tot het
kerkelijk terrein beperkt behoort te
blijven, welke opvatting voor zover
bekend ook in de dezer dagen gehou
den vergadering van de Confessionele
Vereniging geen bestrijding heeft on
dervonden.
Met betrekking tot de vraag wat on
der de gegeven omstandigheden aan
de leden van de Hervormde kerk te
doen staat, verklaarde spr. dat binnen
kort een gezamenlijk initiatief van een
aantal ambtsdragers en andere lidma
ten der kerk is te verwachten. Persoon
lijkheden uit vrijwel alle in de kerk be
staande modaliteiten zijn hierbij be
trokken. In dit verband worden o.m.
genoemd de namen van de heren B.
Bol te Den Haag, prof. dr. J. Prins te
Leiden en dr. J. J. R. Schmal te Voor
burg. die met tal van bezwaarde kerk
leden van verschillende richtingen con
tact hebben.
Waarmee Hem
tegemoet
Hoe gaan we morgen naar de
Kerk? Het kan een zware last zijn;
er is zoveel, dat ons weerhoudt.
Nu ja, we moeten wel; écht weer
houden worden we natuurlijk
niet: daar zorgt de gewoonte wel
voor Maar in ieder geval worden
we "vaak geremd in ons vreugdevol
naar God gaan, dat is sinds Pink
steren: onder Tiet Woord gaan.
Dan vraagt God aan ons: waarmee
heb Ik u vermoeid? Is het Mijn
schuld, dat u het moeilijk hebt
met Mij? Ik heb
u verlost.
Waardoor wor
den wij dan ge
remd? Dat zijn
vaak kleine men
selijke dingen uit
het leven van
elke dag. Vaak
zijn het ook klei
ne menselijke
dingen in onszelf; kort gezegd:
het is de oude mens.
Maar wanneer we zeggen: ik
ben niet in de stemming en al
het fraais meer, dat als excuus
door ons wordt aangevoerd, dan
betekent dat eigenlijk een verwijt
aan God: Hij moest er voor zor
gen, dat wij ,,in de stemming'
vrolijk opgaan.
God vraagt (Micha 6 3 v.v.):
Heb Ik daar dan niet voor ge
zorgd? Dat is een ernstige aan
klacht over onze kerkgang. Laten
we er rekening mee houden en
verblijd zijn .als men ons oproept,
als Gód ons oproept. Dan gaan
we Hem niet tegemoet met
zelf, onze remmingen en onze
verdiensten (dat kan ook een ver
hindering zijn!). Maar dan gaan
we aan de hand van Christus.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Advertentie
ZETHAMETAn.v.
BRUIKBAAR IJZER
vlaardingen
Conferentie Confessionele Vereniging n
Schermutselingen tussen hoogleraren
Van Niftrik en Van Ruler
dagen in het conferentieoord Woudschoten is gehouden, heeft
de verdeeldheid van gedachten in de Ned. Herv. Kerk duidelijker
naar voren gebracht dan door de conferentieleiding waarschijnlijk
was bedoeld.
Een drietal leden var. de Orfessionele Vereniging voerden het
woord, namelijk: prof dr. A. A. van Ruler, prof. dr. G. C. van Niftrik
en prof. dr. E. L. Smelik In het bijzonder prof. van Niftrik liet zich
haftig uit en wel aan het adres van prof. van Ruler:
eerst diep in op het begrip kerk. De kerk
is er als een concrete grootheid krachtens
Gods vrijmachtige verkiezing, aldus prof.
Van Ruler, De uitverkiezing is het hart
en het wezen van de kerk. De uitverkie
zing niet bedoeld als leer maar als
kelijkheid.
De roeping van de kerk tot de wereld
vs het doorgeven van die roeping Gods
tot gemeenschap. De wereld is zo
werkterrein voor de uitverkiezing, de
kerk is daarvan het resultaat.
Het doel van de openbaring in Israel
en ln Jezus Christus wilde prof. Van
Ruler niet zien als een toevoeging van
het eigenlijke aan het geschapene (r.k.)
en ook niet als het treden van het eigen
lijke in de plaats van het geschapene
(Dopers).
Nu de boel door de zonde in het hon
derd gelopen is, wil God slechts de boel
rechtzetten. HU wil de schuld wegnemen
door verzoening en het leven weer heili
gen, waardoor de eigenlijke schepping
wordt onthuld.
De kerk moet daarom de geschapen
heid radicaal respecteren en zich ook
niet voor alles in de plaats stellen. De
houding van de kerk tegenover natuui
cultuur, kunst en techniek, behoort, z
meent prof. Van Ruler, die te zijn var
„Prettig dat u er ook bent". Vanuit de
bijzondere openbaring dient dan
alle dingen de waarheid uitgesproken te
worden daarbij wakend voor een gran
dioze overschatting van de Waarheid. In
de openbaring heeft God de wereld niet
nog eens overgeschapen.
Zich vervolgens op het politieke
vlak wagend, verdedigde prof. Van
Ruler de staat-met-de-Bijbel, opdat
ook hier het Licht Gods over alle din
gen kan vallen. In de politieke vragen
moet de kerk blijven spreken. In dit
verband memoreerde prof. Van Ruler
Melodie en woord
der Ethergolven
Gevat
ZONDAG 1 JULI 1956
progr; 10.00 Geestelijk leven toespr;
10.15 Meisjeskoor; 10.35 Met i
12.45
Meded of gi
14.00 Kamerork en solist; 15.00 Boekbespr;
15.20 Jeugd-ensemble; 15.40 Dansmuz; 16.30
VARA: 17.00 Gram; 17.30 V d
iO Nws en sportuitsl; 18.05 Sport-
D Strljkens. IKOR: 19.00 V d kind;
jelvertelling AVRO: 20.00 Nws; 20.05
ïuz; 21.00 Voordr; 21.10 Die lustige
twe. operette; 22.00 Act; 22.10 Gram; 23.00
vs; 23.15 Act of gram; 23.25—24.00 Gi
tugd; 17.50 1
jóurn; 18.30 s
19.30 Bijbelvei
Hilvi
8.15
9.45 Gram. IKOR: 10.00 Radio;
dagsblad: 10 3ft Herv Kerkdi.-.wt: 11.3'J
genbeantw; 11.45 „De Kerk ln de spiegel van
de pers" NCRV: 12.00 Gewijde i~-
PUZZLE No. 451
reedschap, l2 godsdienst, 13 bestaat,
ivlncie. 18 ten aanzien, 19 ho
ningbij, 20
Oostenrijk. 22
noot, 26 lidwoord, 27 rondhout,
kracht, 32 gebak.
Vertikaal: 2 uitroep, 3 schikgodin
nen, 4 vloeistof, 5 tandeloos zoogdier.
6 kanon. 7 nat. middenstof. 9 snaar
instrument. 11 met graagte, 14 ruiter
sabel, 16 titel, 17 boomvruchten, 21
heilige, 24 Eng. staatsman, 29 eerste
post. 30 pers. voornaamwoord, 31 lid
woord.
OPLOSSING PUZZLE no. 450
Horizontaal: 1 driest, 5 nes. 6 zat,
8 is. 10 de. 11 lik. 13 dreun. 14 opaal.
16 ongel. 17 tra. 19 en. 21 E.K. 22 rol.
23 mal. 25 kinkel
Vertikaal: 1 drilboor, 2 in. 3 eer.
4 S.S., 6 zeelt. 7 tentakel. 9 si, 10 dra,
20
RV: 17
muz; 19.00 N<
spr; 1915 Koorconc; 19.30 Het Evangelie lr
een draaikolk: De brieven aan de Corinthiërs
iS?-°:..19.-43 ,Nws: 20 Lichte muz; 20.20
Geref kerkdi
19.05 Boekbe-
19.30 Het Evangelie
hoorspel; 21.50 Omi
sol; 22.45 Avondgebed en lit kal; 23.00 Nws;
23.15—24.00 Gram
MAANDAG 2 JULI 1956
Hilversum I, 402 m. VARA: 7.00 Nws; 7.1C
Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.18 Gram;
8.50 V d vrouw; 9.35 Waterst; 9.40 Gram
VPRO: 10.00 Voor de oude dag. caus: 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram; 10.4<
Strijkork: 11.15 Cello en plano; 11.40 Voord:
12.00 Dansmuz; 12.30 Land- en tulnb meded:
12.33 Voor het platteland; 12.38 Planoduo
13.00 Nws; 13.15 V d Middenstand; 13.20 Lich
te muz; 1345 Gram; 14.00 V d vrouw; 14.15
Gram: 14.30 Verborgen wensen, hoors
15.30 Zestig minuten voor boven de zesti
16.30 Gram, 17.30 Orgel en zang; 18.00 Ni
en comm; 18.20 Act; 18.30 Lichte muz; 19...
V d kind: 19.10 Sopr en piano; 19.45 Rege-
ringsultz: Landb rubr: Het gebruik van
kaaswei; 20.00 Nws; 20.05 Lichte muz; 20.45
21.20 Lichte muz; 21.45 Lezing;
22 00 Radios
Nws; 23.15-24.00 Gram
ork; 22.45 Gra
23.0
s dag; 8.00
8.15 Sportuitsl; 8.25 Gram; 9.00 V d
en; 9.25 V d vrouw; 9 35 Voordr: 10.00
10.30 Morgendienst; 11.00 G:
1.15 Gevar progr; 12.25 Voor t
1 tuin
Gram; 14.05 School-
45 V d vrouw, 15.15
Bljbelli M
Lichte muz: 12.52
13.15 Amus muz;
radio; 14.30 Gra:
Pulclnella, ballet
16.30 Kamermuz; 17.00 V d kleuters: 17.15 V
d jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.45
Regeringsuitz. Rijksdelen Overzee. De di<
wereld in de Nederlandse Antillen, door
Prof. Dr K H. Voous; 18.00 Koorconc; 18.20
Sportpraatje; 18.30 Metropole-ork; 19.00 Nws
en weerber; 19.10 Orgelconc; 19-30 „Volk
en Staaf caus; 19.45 Gram; 20.00 Ra
diokrant; 20.20 Lichte muz; 20.45 Het oude
en het nieuwe orgel, hoorsp; 22.00 Piano-
voordr; 22.15 Koorconc; 22.45 Avondoverden
king; 23.00 Nws: 23.15 Gram; 23.40-24.00
Het Evangelie ln Esperanto.
Engeland, BBC Home Service, 330 m. 12.00
Gram; 12 20 Gevar muz: 12.55 Weerber; 13.00
Nws; 13 10 Gram: 13.40 V d scholen; 13.57
Sportuitsl; 14 00 V d scholen; 14.10 Ork conc-
Voordr; 15.00 V d scholen; 15.10 Sport;
.40 Caus; 16.00 Ge:
V d kind; 17.55 Weerber; 18.00 Nws;
19.00 Gevar progr:
20.30 Koorzang; 20.45 Rep;
8.15 Sport; 18.25 Gram
21.00 Nws; 21.15 Hoorsp; 22.45 P;
23 00 Nws en weerber; 23.08—23.1:
Engeland, BBC Light Programmi
247 m. 12.00 Dansmuz; 12.45 Ork c
Ber; 13.45 V d kind; 14.00 V d vrouw; 15.00
Lichte muz: 15 45 Amus muz; 16.15 Mrs Dale':
dagb; 16.30 Klankb, 17 00 Orgelspel; 17.3C
Lichte muz: 18.00 Jazzmuz; 18.15 Sport; 18 45
Hoorsp. 19.00 Nws en jour; 19.25 Sport: 19 30
Lichte muz: 20.30 Hersengym; 21.00
21.30 Klankb;
22.20 Dansmuz; 23.00
23.50 Progr
Nws: 22.15 Sport;
23.55—24.00 Nws
11.45 Filmmuz; 12.30 Wee
ber: 12.14 V d landbouwers; 12.44 Filmmi
(Om 12.55 Koersen); 13.00 Nws; 13.15 14.00
bij de thee; 17.45 Kinderliederen; 18.00 Frat
les: 18.20 Protestantse 0
conc; 22.00 Nws; 22.15 Planorecital: 22.55—
23.00 Nws
Brussel. 494 m. 12.00 Gram: 13.00 Nw:
13.15 Gram; 14 00 Orar ork; 14 30 15.00 t
15.45 Gram; 16 05 Lichte muz; 17.00 Nw
17.15 Gram; 17.30 Zang en piano: 17.50 18.40
sn 19.05 Gram; 19.30 Nws; 20.30 Kamerork;
„Overal waar de humaniteit in ere is"
voudig; als we het maar wil-
,,Zo heel dichtbij..."
Men schrijft ons: s
IN verband met de
mogelijke samen
werking van hen, die
Christus als zaligmaker
leen met persoonlijke ge- zijn nodig:
belijden, met wie dit tuinonixspn Anrh hnnfti- eerlijkheid
ïrschillende steden haar zachte stem, die wie luiste-
boodschap heeft gebracht.
E'
EN n
De v
zitter van India's parle-
ren wil leiding geven wil: ment zelde „iet ten onr«hte:
de stem van de Koning der -iit ainnjp
Men deed dil met al- Koningen! Absolute normen oosten Dat Boeddhisten,
- - 1 volkomen Mohammedanen, humanisten
tuigenissen, doch hoofd- eerlijkheid, reinheid, onzelf- deze mjssie en haar bood-
niet of nog niet doen, zakelijk door de opvoering zuchtigheid en liefde. schap meer toejuichen dan
is in de gedachtenwis- van toneelstukken. Een
seling rond de kwestie- ™><?erne rorm van pre-
j j diking; men denke slechts
Hardegarijp de opvat- aan de wijze waarop 0.a
ting gehuldigd, dat Sartre zijn gedachten in-
overal, waar de huma- gang wil doen vinden.
niteit in ere is, Christus
liefde.
-v... reformatorisch chris-
Je trots wordt de ten mogelijk is, is begrij-
doodsteek gegeven pelijk.
In je hart wordt Deze beweging heeft óók
geboren nieuw leven hem iets te zeggen: hebben
wjj het Evangelie zo slecht
En tenslotte zingen allen in woord en leven vertolkt,
in koor (en het klinkt de dat deze morele boodschap,
s TN het goed-gespeelde
in zekere zin ZOU ge- 1 zikale toneelstuk „Het door de Morele herbewape- die feitelijk steunt op
nrpHiWt wnrH#»n Epn verdwijnende eiland" wordt ning gegrepenen als de
preaiKt worden. £gen ons voorgesteld, hoe de ma-
vér-gaande solidariteit terialistische en egoïstische
wordt dan mogelijk, Ï52J&*:
zoals deze dan ook be- der de voet gelopen
n- „algemene religiositeit" n
gelenzang uit de Kerstnacht en het Evangelie zo wein
in de oren): ingang schijnt te vinden?
z°o heel dichïbiL kcSfflk? bSSSiS" om>
pleit wordt in het be- ^e^aten^61dtedhun aandeel Zo dicl?tby a!? m®J; redding mogelijk zonder dat
kende Herderlijk Schrij-
i de rijkdommen der aarde
geloof wij volharden. Christus ook i
ven „Christen-zijn in opeisen terwijl de eersten wij verdrijv
de Nederlandse samen
leving."
vankelijk ongenegen
ren hun schatten te delen.
Hier zien wij de spanning
uitgebeeld tussen
Dvpral waar dp hu- decadente Weste:
uveiai, waar ae nu vastberaden oosten.
maniteit in ere is. neer het eiland reeds
het verdwijnen is. beleven
Dit is ongetwijfeld het ge- beide volken een vernieu-
val in de bekende bewe- wing doordat zij onder be
ging. die zichzelf aanduidt slag komen van de ideologie
genoemd
wordt? Is er dageraad te
verwachten indien het
haat en ver- Woord Gods en zijn Wet in-
a alm,!! men de vrees, geruild worden voor een
het^'nogal Door de Koningen Koning ideologie met als basis
leiding te vragen, absolute maatstaven? Kan
Wan- Zullen volk en regering J;en me"s- die zondaar is,
het antwoord uitdragen. deze volbrengen?
Het is alles zo dichtbij Wil deze missie niet de
taak overnemen van de
em*, o Christenen en humanisten, Kerk, die de opdracht
als 'de Morele Herbewape- der Morele Herbewapening. Mohammedanen en Boed- heeft het Evangelie
ning. Deze heeft weer van De
zich doen spreken,
ideologische missie der Mo- drongen is
grondige verandering
reeds vele landen der we- en temidden der dreigende
reld bezocht, ook in ons land verwarring getuigt van een
)koning van Khou- dhisten...de Morele her- ajjg volkeren te prediken?
de eerste, die door- bewapemng wü hen allen De2e b
de noodzaak broederlijk verenigen en zo i, e,
?n nieuwe wereld scheppen. £ent toch tegelijk ze te
•aarin gerechtigheid woont, beantwoorden: Neen, dat
let is toch eigenlijk zo een- kan niet!
belangrijke golfslag in de deining
rond de oproep, noemde hij de uit
lating: Waar bemoeien de dominees
zich mee. Een uitlating, die hij als
een goed Dooperse gedachte
merkte.
Het belijden
betoogde hoe de activiteiten
Nieuwe Koers en Gemeente-Opbouw
de oorlog sterk de nadruk hebben ge
legd bij het existentiële. Het was
oproep tot experimenten om nieuw*
gen te vinden. Alle heilige huisjes
den met de grond gelijk gemaakt, de
strijd werd aangebonden tegen alle stol
ling van het geestelijk leven. Van strenge
dogmata wilde men niet weten. Deze
methode, aldus prof. Van Niftrik, werkte
als een verfrissend bad. Men zat te veel
vast in sacraal verklaarde grootheden.
Er moest plaats komen voor het existen
tieel betrokken zijn bij de acte van het
belijden. Wat men belijdt en in welke
zin dit bedoeld wordt, kwam op de
tweede plaats te staan.
Nu na tien jaar komt er echter
een onbehagen en stelt
vraag, wat staat er nog vast van
de oude Waarheid. Is er nog een
punt om op te staan? Het gaat
om de vraag. Moeten wij persoon
lijk existentieel leven of zijn er
wetmatigheden, waarbinnen de
mens zich moet bewegen.
Prof. Van Niftrik weigerde zich door
prof. Van Ruler te laten indelen bjj de
mensen, die geen oog zouden hebben
voor de objectiviteit, voor een objectieve
vastheid buiten de mens. Scherp reageer
de hij ook op een door prof. Van Ruler
gesanctioneerd artikel in De Protestant,
waarin over een theologische opvatting
van prof. Van Niftrik gesproken wordf
als over amateurtheologie.
Prof. Van Niftrik bepleitte een dogma-
tisch-theologisch gesprek, dat aan enige
vorm van kerkelijke tucht yooraf zal
moeten gaan. Spreker zag de onduide-
niet meegaan met de opvatting, dat de
belijdenis een objectief waarhedenge-
heel is. De dogmatische waarbeden z(jn
waar door een levend geloof. Geloof ech
ter niet verstaan als een creatieve func-
Gezin en huwelijk
DE tweede dag van de conferentie was
gewijd aan een rede over de Chris
telijke levenspraktijk, van prof. dr. E.
L. Smelik, die voornamelijk sprak over
de inhoud van het vijfde, zesde en zeven
de gebod Als het sacrale element in het
gebod: „Eert uw vader en uw moeder"
zag prof. Smelik alleen het voortdragen
van het getuigenis des geloofs. Veel
ouderpraktijk heeft echter met het Chr.
gezag niets uitstaande. Het Chr. geloof
dient zich dikwijls zelfs teweer te stel
len tegen veel voorkomende demonische
invloeden van het vader- en moeder
schap. De bevrijding van het leven is
vaak pas mogelijk, wanneer het ouder
schap is gereduceerd. Predikanten sanc
tioneren hier nog te veel praktijken, die
bestreden moeten worden, terwijl juist
het pastoraat, door het meeleven van de
pastor, de Chr. ethiek zinvol moet maken.
Ten aanzien van het zevende gebod er
kende prof. Smelik dat het huwelijk een
instelling Gods is. maar h t huwelijk
maakt men in de praktijk bijna nooit
mee, het is steeds één huwelijk. De
functie van het leiden van de vrouw
naar de man, wordt maar al te dikwijls
door de ouders overgenomen. Elk huwe
lijk, dat de overheid sluit, is niet door
God gesloten. Aan het burgerlijk huwelijk
worden immers geen eisen gesteld. Naar
de mening van prof. Smelik aanvaardden
de predikanten deze situatie te gemakke-
ijk. Er zijn huwelijken waarvan de sluiting
een fout was en waarvan de ontbinding
een zegerj is. Bestrijding van echtschei
ding heeft daarom ook geen zin, ver
keerde huwelijken moeten bestreden wor
den. Wanneer een tweede huwelijk eigen
lijk pas het werkelijke huwelijk lijkt,
dan mag dit in de kerk voor God ge
bracht worden.
55.
Thelma wilde dat ze op 5 oktober zouden trou
wen. Ze vond een flat in een nieuw woningblok,
dat in South Kensington werd gebouwd en einde
september was het bankconto weer schoon op,
dit keer doordat ze meubels hadden gekocht.
Op het laatste ogenblik deed zich nog een klei
ne moeilijkheid voor: op de avond van 4 oktober
hielden ze in Avonmore Mansions een repetitie
voor de huwelijksplechtigheid en toen hij op de
voorgeschreven wijze trachtte te knielen, tuimel
de hij voorover. Iedereen lachte vriendelijk,
maar toen hij het nog eens probeerde, viel hij
opnieuw en hij begreep dat knielen onmogelijk
was omdat de stijve voeten van zijn prothesen
dat niet toelieten. Ze hadden er veel plezier om,
tot hij vroeg: „Maar wat moet ik nou morgen
beginnen?" Geoffrey Darlington, die als zijn
„best man" zou optreden, beloofde voor het be
gin van de plechtigheid de predikant aan z'n jas
je te trekken en van hem toestemming te krij
gen, dat Bader mocht blijven staan.
De volgende morgen trouwden ze, staande, in
St. Mary Abbott's Church in Kensington en
Douglas zag er indrukwekkend uit in z'n jacquet
en gestreepte pantalon, terwijl Thelma op het
laatste ogenblik toch maar het woord „gehoor
zamen" uitsprak, dat ze beweerd had niet te
zullen zeggen Alle vrienden en kennisses wa
ren gelukkig dat het paartje na alle moeilijkhe
den dan toch eindelijk in de echt was verbonden.
Na afloop van de plechtigheid werd er in Avon
more Mansions volop champagne geschonken en
voor de eerste maal van z'n leven dronk Dou
glas naar hartelust, zo zelfs dat mevr Addison
hem zei: „Douglas, er zit heus alcohol in!"
Maar opgewonden zijn ogen stralor>der dan
ooit antwoordde hij: „Ja wat geweldig, hè?",
DAN
PAUL BRICKHILL
MAAR ZO!
isgeschledenls wan Douglai
zette het hoedje van een der dames recht en
liet z'n glas weer vol schenken.
De huwelijksreis voerde hen naar Cornwallis.
In Farnborough onderbraken ze de reis even
om vrienden in de mess van het Royal Tank
Corps van hun huwelijk te vertellen. Ze werden
toen weer hartelijk op champagne gefuifd en
zonder dat ook maar één auto hen inhaalde, be
reikten ze hun vacantieverblijf aan de Lizard
Toen ze veertien dagen later in Londen terug
kwamen, was het heerlijk de deur van hun eigen
woning te kunnen sluiten en de hele wereld of
de stoep te laten staan. Toen ze wat aan hun wo
ning gewend waren geraakt, bemerkte Thelma
dat zijn sombere buien zeldzamer en ook korter
verden.
Tot de bewogen dagen van Munchen had Ba-
ier zich niet bepaald voor Hitler geinteresseerd
dat gebeurde pas toen hij begreep, dat de in
ternationale ontwikkeling op oorlog moest uit
draaien en er dus een kans bestond dat hij weer
kon gaan vliegen. Hij schreef naar het minis
terie voor Luchtvaart en verzocht een herha
lingscursus te mogen volgen om klaar te zijn
voor het geval er oorlog zou uitbreken. Hij kreeg
een beleefd antwoord: de doctoren waren van
mening dat het gemis van zijn benen een te
ernstig risico was, maar hij kon wel een admi
nistratieve functie krijgen. Voelde hij daarvoor?
Hij schreef terug: Neen.
In april 1939, toen Hitler's -troepen de rest van
Tsjecho-Slowakije bezetten, werd Bader's vriend
Geoffrey Stephenson bij het ministerie voor
Luchtvaart gedetacheerd. Stephenson was nauw
bevriend met de assisten van de nieuwe chef
voor personeelszaken, luitenant-generaal Sir
Charles Portal. Het was derhalve een kwestie
van „ouwe vrindjes" en al gauw schreef hij aan
Portal en stelde hij hem dezelfde vraag. Toen
hij een antwoord kreeg, leek dat aanvankelijk
verre van bemoedigend: „In vredestijd kan ik
u niet toestaan aan een opleiding voor reserve-
personeel deel te nemen" Maar toen kwam hij
tot de opwindende laatste zin: „Mocht echter
een oorlog uitbreken, dan kunt u er vrijwel ze
ker van zijn dat we na korte tijd graag van
uw diensten als vlieger gebruik zullen maken;
vooropgesteld dat de doctoren daar toestemming
toe verlenen"
Thelma, die een even grote afschuw voor oor
log koesterde als voor de mogelijkheid dat Dou
glas weer zou gaan vliegen, trachtte wanhopig
hem tot andere gedachten te brengen, maar hij
wilde niet naar haar luisteren. Kolonel Addison
was van mening dat „die lui van Whitehall"
hem niet eens zouden willen accepteren, maar
Douglas ze heftig: „Dan zal ik op hun stoep
blijven zitten tot ze me nemen!"
De dag dat Hitier Polen binnenviel, stuurde
hij Thelma voor een paar dagen naar haar
ouders in de provincie voor het geval de Duitse
bommenwerpens Londen zouden aanvallen (De
Addissons waren verhuisd en hadden de helft
van een bungalow naast 't Pannendak gehuurd)
(WORDT VERVOLGD) 0DS 8eb®Ö."
KANTTEKENING
-
hc
pjET BESTUUR van de Federaljan
van Nederlandse journalisten, fit,
samenwerkingsvorm van de drie jo#rl
nalistenorganisaties in ons land, he^
deze week, in overleg met de
der hoofdredacteuren binnen
organisatie, zich in een schrijven
wend tot de journalistenvereniging^
in het buitenland. Dit schrijven 1
betrekking op de publicaties, geschil
rondom ons Koninklijk Huis,
gaf uitdrukking aan de verontwaard
ging over zeer vele van deze
caties, een verontwaardiging zoals
bij veruit het grootste deel van
Nederlandse journalistiek leeft.
Gelukkig waren er in de buitei^
landse pers nog verscheidene goedkic:
uitzonderingen, uitzonderingen dijnfc
zich hierin onder meer onderscheid^
den, dat zij alle recht lieten wedez^
varen aan het voor heel ons volk wfdr
zeer delicate karakter van de kweaj1
ties, welke hier in het geding zijn. {ra'
Vele buitenlandse bladen echt^
hebben niet geschroomd, te gupk
snuffelen in het leven van een Nedaj^
lands gezin, zoals immers ook is hf
gezin van onze Koningin en on»
Prins en hun kinderen. Eenmaal de^w
heilloze weg ingeslagen hebbend^,
kende men nog nauwelijks grenzedi"
Zo kon men te gemakkelijker komtr*
tot dwaze veronderstellingen met hfcj6
trekking tot de constitutionele vei^t,
houdingen, hoezeer deze ook met djkl
feitelijke situatie niets uitstaand^
hadden. 15
pjET IS NIET uit enige farizeïsch^1
gezindheid, wanneer wij hierjj^
tegenover stellen de sobere en ifet
getogen berichtgeving, waartoe d|fe
Nederlandse dagbladpers zich beeftr<
beperkt. Zij heeft dit gedaan gehe^r
vrijwillig en uitdrukkelijk zondfcjt
enige bemoeiing van hogerhand, ede
bemoeiing trouwens, die zij zich ooP'
nimmer zou hebben laten aanleuner^
Haar enige overweging was haar bt*>i
scf van verantwoordelijkheid, eefüc
verantwoordelijkheid ook die reke
ning houdt met wat een wrede open
baarheid juist in moeilijke omstanE
bederf
Wij hebben het dan ook als iets van-j^
zelfsprekends, maar niettemin nidpo
zonder voldoening opgemerkt, dat
de mededeling, welke nu van
Koninklijk Huis is afgekomen, de te-fc
(eurstelling en gegriefdheid zich uitfao
sluitend richt tegen publicaties, welke^
in den vreemde zijn geschied. Hebbe^f1
wij het goed begrepen, dan is tr^.
waardering voor de wijze, waarop dtpie
Nederlandse pers zich tot dusver ookW
in deze uiterst delicate aangelegen- 1
heden van haar taak en roeping heeft*"
gekweten.
J^E MEDEDELING van het Konink
lijk Huis doet voorts aankondiginf!
een onderzoek, dat zal worden hy
gesteld naar de omstandigheden die]
tot deze verdrietige publicaties heb
ben kunnen leiden. Wij lezen dit zo,
dat het onderzoek zich niet zal be
perken tot de aard der publicaties en
tot de weg waarlangs deze publicatie]
de kranten hebben bereikt. Wij lezen
dat de bemoeiingen van het
driemanschap van wijder strekkin!
zullen zijn. Het gaat daarbij,
uitdrukking uit de mededeling zelvel
te bezigen, ook om de verhoudingen]
in de naaste omgeving van het konink
lijk gezin.
Daarbij hebben ook dit blijkt uit
de mededeling Koningin en Prim
behoefte, niet slechts aan een onder
zoek dat zal worden gedaan, maar
evenzeer aan wijze raad. Wij achten
het een gelukkige omstandigheid, dat
deze mannen bereid zijn gevonden,
zich hiertoe ter beschikking te stel
len.
Men kan zich afvragen, of ook niet
overwogen zal zijn, in dit „drieman
schap" een vrouw op te nemen.
j^/JÈT KONINGIN EN PRINS zal ons
gehele volk, terecht zozeer han
gende aan ons Koninklijk Huis, van
ganser harte hopen, dat het drieman
schap moge slagen in zijn tere en
tegelijk zo belangrijke opdracht.
Wij allen behoeven daarbij niet
lijdelijk toe te zien. Om een aan
haling te doen uit het eerste, sobere
artikel, door ons over de kwesties
welke in het geding zijn geschreven:
„Er is nu iets heel belangrijks, dat
wij als volk voor onze Koningin, voor
Prins en voor hun kinderen
kunnen doen. Wij kunnen in de geest
dicht rondom hen gaan staan met
onze onverflauwde sympathie en met