CHRISTELIJK Bond Chr.Vervoerspersoneel „tevreden en teleurgesteld" Taak van diakonaat: zichtbaar maken van het Evangelie De uil-achtigheid der kerk deed haar deuren sluiten DAN MAAR ZO! Nieuw-Guinea -KANTTEKENING Herziening dienstvoorivaarden N.S. Op een gisteren te Utrecht ge houden vergadering heeft de Pro testants-Christelijke Bond van Vervoerspersoneel de voorstellen, die betrekking hebben op herzie ning van het thans geldende regle ment dienstvoorwaarden van de N.S. besproken. Na een vrU lang: durende discussie kon de vergadering akkoord gaan met het standpunt van het hoofdbestuur dat, gezien de begrenzing die van overheids wege werd gegeven aan een mogeiyk- heid, de lonen by afloop van bindende loonregelingen te verhogen, het tot te vredenheid stemt, dat het maximum toegestane werd bereikt. Dit neemt niet weg, dat de teleur stelling uitgesproken moet worden, over de begrenzing zelf, waardoor aan het Boek VAN DE DAG Een dissertatie getiteld „De Neder landse opstand in pamfletten, 1566— 1584" wekt waarschijnlijk op het eersl gezicht de indruk van een vakstudie d: alleen voor historici van professie va belang zou zijn. Niets is echter minder waar bij dit proefschrift, waarop pater P. A. M. Geurts aan de Rooms-Katho- lieke Universiteit te Nijmegen promo veerde. Hier wordt een gebied ont lo ten, dat zeer velen onbekend zal zijn. Geurts laat zien. dat de Tachtigjarige oorlog voor een groot deel een oorlog in pamfletten, een „papieren oorlog", is geweest. Nu hoeft dat onze waardering voor de opstand zeker niet te vermin deren. Wie zich maar herinnert de Tweede Wereldoorlog, zal het duidelijk zijn. dat het voeren van een doeltref fende propaganda een aangelegenheid van de eerste rang is. Zorgvuldig heeft de promovendus een groot aantal pamfletten geanalyseerd. Die tonen ons en dat is het belang wekkende van deze studie dat ui om het in moderne woorden te zeggen de propaganda tegen Philips en Granvelle op meesterlijke wijze geleid heeft. Hij heeft ingezien, hoe belang rijk de pamfletten waren. Zij schiepen een sfeer tegen bepaalde personen en waren aan de andere kant uitdrukking van wat in het volk leefde. Aan de Spaanse kant had men van deze tak van het oorlogsbedrijf wel zeer weinig kaas gegeten Zo was de „papieren >or- log" eigenlijk reeds gewonnen door de Nederlanders, toen het grootste gedeel te der militaire acties nog moest be ginnen. Zeer belangrijk zijn de pamfletten ge weest t.a.v. de menings- en mythevor ming omtrent de verschillende perso nen die in deze lange krijg een rol van betekenis speelden. Lange tijd ht.ft men hen getekend volgens de pamflet ten, die echter steeds van één kant ko men en vaak een mistekening geven. Deze dissertatie vestigt weer eens de aandacht op de vele goede historische publicaties die de laatste jaren va: zijde van de Nijmeegse universiteit ko men. Zelf vormt zij daar een uitstekend voorbeeld van. normale karakter van een R.D.V.-wijzi ging geweld wordt aangedaan en ver scheidene gerechtvaardigde verlangens moeten worden opgeschort. Het hoofdbestuur is met klem verzocht op deze wensen terug te komen, zodra het de tijd daartoe gekomen acht en or zover mogelijk hiermede bij de vast stellen tijdsduur van het R.D.V.-reke- ning te houden. Rome en Reformatie in Oostenrijk De Oostenrijkse protestantse bisschop Is. Gerhard May heeft aan de nieuwe aartsbisschop van Wenen, dr. König, bij diens ambtsaanvaarding een brief geschreven, waarin hij de nieuwe aarts bisschop gelukwenst en hem in herinne ring brengt .dat zijn voorganger, kardi naal Innitzer, alles deed wat in zijn ver mogen was teneinde de godsdienstvrede in Oostenrijk te bewaren. „Wij Protes tanten", zo schrijft ds. May, „zijn er dankbaar voor, dat er op sommige ter- einen van diakonale en sociale arbeid ruchtbare samenwerking tussen de ker ken mogelijk blijkt, in tegenstelling tot vroeger, en dat op deze wijze een on- 'erschillige en ontkerstende wereld de -erbindingslijnen tussen beide kerken ontdekt. aartsbisschop heeft in een hartelijk antwoordschrijven de hoop op een goede verstandhouding tussen beide kerken uitgesproken. Onderwijsbenoemingen Benoemd tot hoofd van de chr nat. school te Hei- en Boeikop: M. van Balen te Brakel; tot onderwijzeres aan de Oranjeschool te Maasdijk: mejuffrouw N. J. Plaatsman te Wolvega en mejuf frouw G. C. W. Veldhuizen te Putten; aan de chr. school te Driebergen: me juffrouw G. van Dijk te Lunteren; aan de c.v.o.-school te Parsega (bij Bols- ward): mejuffrouw B. Praamsma te Bolsward; tot onderwijzer aan de chr. nat. school te Midwolda: J. van Dalen te Assen: aan de herv. u.l.o.-school te Enschede: K. Vonk te Kampen. VAN HER EN DER De minister van onderwijs heeft op schriftelijke vragen van de heer Gort zak (coram.) geantwoord, dat er nieuwe uitkeringsregeling voor het nij verheidsonderwijs op stapel staat leraren, die ontslagen worden en geen recht op wachtgeld hebben, bijv. om dat hun tijdelijke aanstelling bij het nijverheidsonderwijs korter dan vijf jaar heeft geduurd De r.k. kerken in Roemenië zouden naar verluidt voortaan slechts op zon en feestdagen open mogen zijn. Hier mee zou de Roemeense regering dus de dagelijkse kerkdiensten en begrafenis- en huwelijksdiensten onmogelijk Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Stolwijk: B. Kristensen te Blija; te Zegveld: J. Smits te Groot- Ammers. Bedankt voor Andel en voor Wad- dinxveen: C. Vos te Westbroek; Tietjerk: J Dijkstra te Westerhaar; Nijkerkerveen: W. Vroegindeweij Bleiswijk; voor Vlaardingen: J Borg- hardt te Den Helder: voor Dreischor: vik. J. J. Korpershoek te Overschie. GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuwolda: kand. W. L Mulder te Veenendaal; te Siddeburen: de Kruijk Jr. te Tijnje; te Urk: B Oeveren te Vries en J. Wolben te Grootegast. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Ulrum: W. de Graaf te "s-Gravenmoer. Tweetal te Groningen: A. Hilbers te Enschede-West en M. W. Nieuwenhui- te Amsterdam-West. Kilo's slanker ƒ3.30 per flaco BonKorets Melodie en woord der Ethergolven PUZZEL NO. 447 HORIZONTAAL: 1 Slijk. 6 Vorstelijk verblijf, 8 Plaats in Zwitserland, 10 Wa ter doorlatend, 11 Vogel. 13 Goed nieuws, 14 Ontstaan, 16 Geheel de uwe. 17 Andere naam voor Ierland. 18 Plaats in België. 20 Zweep. 21 Iedereen, 23 Gewaad VERTIKAAL: 1 Ogenblik. 2 Drukpers, 3 Vallei. 4 Treurzang, 5 Veerkracht 7 Klinkdicht, 8 gemoedsaandoening. S Sportterm, 12 Kleinhandelaar, 13 Zet baas. 15 Kreet. 18 Krantenjongen. 19 Vogel. 22 Dichtbij. OPLOSSING PUZZEL NO. 446 HORIZONTAAL: 1 Brancard. 6 El. 7 Kegel. 10 S.S., 12 Set. 13 Kat, 14 Aa. 16 Lam. 18 Re. 19 Nap. 20 Gom. 22 Dr.. 23 Veter, 25 S E 26 Gestremd. VERTIKAAL: 1 Bok. 2 Angel. 3 Cel,.,. 4 Al. 5 Distel. 8 Es. 9 Etage, 10 Sar. 11 Handig. 15 Aar. 17 Motie. 21 Me, 23 Vet. c 24 Rad, 25 s.s. In 12.30 Dansmuz; 13.00 d kind; 14.00 V d vrouw; 15 00 muz; 15.45 Lichte muz; 16.15 Mi lagboek; 16 30 Ork conc; 17 30 Liet 18.15 Tennlsrep: 18 45 Hoorsf ivs: 19.25 Sport; 19 30 Gram; 201 »rdr; 21.00 Gevar progr; 4c; caus; 22 20 Dansmuz; 23.50 Progi 12.30 Wi Gram; 18.30 V d sold; l Volkszang; 20.00 De wej ie; 22 00 Nws; 22.15 Ork 22.15 Vrije tijd; 22.55 te Krimpen .aan den IJssel. Als een kind Diakonale conferentie van Ned. Herv. Kerk Organisatie ontslaat de gemeente niet van opdracht maar geeft slechts stimulansen DV Dit is wel een van de liefelijk ste tafereeltjes uit het Nieuwe Testament: Jezus temidden van moeders met haar kinderen. Geen wonder, dat vele kunstenaars er door werden geïnspireerd. De grote mensen van toen en nu worden door Jezus vermaand: Verhindert ze niet! Dat is een heel opmerkelijk woord van det r\ E inhoud Heiland Grote mensen met hun LJ te maken. Het diakonaat moet^ werkzaam zijn voor gemeente-opbouw i het diakonaat is voor de wereld het Evangelie zichtbaar EEN WOORD VOOR VAN DAAG kinderen een verhindering om tot de Hei land te gaan. Zij bidden met heel hun hart of de Here een zusje of een vriendje, dat heel erg ziek is, beter wil maken. En dan horen ze de grote mensen onder elkaar fluisteren, dat dokter gezegd heeft „dat er geen hoop meer is". Een kind leeft naar de gulden regel: Nooit kan 't geloof te veel verwachten. Dit is voor een kind geen probleem, maar realiteit. Voor Jezus is immers alles moge lijk. Dat is de houding, waarin kin deren en volwassenen tot God moeten naderen: het Koninkrijk Gods ontvangen als een kind. Dat wordt alleen in de school van het geloof geleerd. Heel groot God denken en heel klein van ons zelf. Maar ook in het blij be wustzijn: in Christus is Hij onze Vader. En mag ik Zijn kind zijn. IN de Nederlandse Hervormde Kerk leeft een niet-georga- niseerde en toch hecht- verbonden „Kring van Vrienden van Kohl- brugge", die sinds 1910 belljdenls Woord, tegen bevinding de Kerk Wij mogen ook nu enkel digde zondaar kan zich zijn orgaan heeft in wordt beschreven. De Kerk, leven uit het geloof, zoals niet met een groep apart - waara ais zij is aoor c om de veertien dagen enige God. Onze N.G.E verschijnend blad; na heeft (evenals'de Oude Kerk)-kruis te dragen, doch dan op <Qeeg^ het verscheiden van dr. IJjJfge taacht!" J. C. S. Locher geredi- Stijl", die wij bij de thans eigen- de wijze, zoals de oudchriste- „curiale lijke kunst deze uitbeeldde: de massieve kruisbalk, - het lichte, hanteerbare lijdenis en het zij het ook cn uiyn ui .Km, u.c ..«.e Jn zijn nadere toelich- 8.e<?ï „^fILoDnr?,aicp SÜ2SJ sp'SA/SJ?SS de teleurstelling na telyke scheiding binnen de Heyst te Ommen. De zij vroeger sprak, leeft jaarlijkse conferentie wig'Ko„?„7is werd zaterdag te gewaagt ook van de Kerk, Utrecht gehouden. In die schijnbaar „op sterven na dood is als in de dagen van - zijn korte preek over Elia. Maar God betuigt: de gekomen reorganisatie. Col 3 14-17 toonde ds. «>et volle Setall ZOT er Alb ter Steege (Bu- T.esT'gS rum. Fr.l zich een goed lijke: zij schijnt dood te doch hebben nog wel de- hÜ leerling van dr. H F. doch juist dan bloei, „elkeen bestuur en wel schapsleven, eerst dan kan gesproken worden van een levende gemeente. Deze woorden, die ten diepste het wezen van het diakonaat aangeven, sprak gisteren dr. C. Blankesteijn, directeur van de Nederlandse Hervormde Stichting voor Kerkelijk Sociale Arbeid te 's-Gravenhage, op de eerste dag van de tot en met morgen durende 29ste diakonale buitenconferentie van de Federatie van Diakonieën in de Ned. Herv. Kerk, die in het conferentie oord Woudschoten wordt gehouden. Nog veel te veel wordt het diakonaat gezien als het uitsluitend verzorgen van armen. Dr. Blankensteijn vertelde de meer dan 200 aanwezige diakenen, dat hoe 28 van 32 jonge leden van de Ned. Hervormde Kerk in Den Haag op de vraag waaruit de taak van het dia konaat bestaat, het verzorgen van ar men opgaven. Een van de grootste gevaren van het diakonaat noemde dr. Blankensteijn de organisatie. In de gemeenten worden gezinsverzorgsters benoemd, er komen jeugdleiders en wijkverpleegsters, er zijn stichtingen voor diakonale arbeid en nog vele toporganen. En de gevaar lijke conklusie bij vele kerkleden is dan. nu zijn wij er af. De gemeente behoeft niets meer te doen. De gemeente wordt echter niet ontslagen van het werkelijke diakonaat. De organisatoren eeven slechts de stimulansen, zij behoren slechts het uitvloeisel te zijn van het gemeenteleven Behalve een gezinsweek en dag voor Israël, moet er een speciale week voor het diakonaat komen. De diakenen moeten op huisbezoek gaan, bij voorkeur samen met een ouderling en dan niet alleen wanneer hij geroe pen wordt. Hij moet vertellen over de betekenis van het diakonaat, de gezin nen leren kennen en hen mettertijd wij zen op hun verantwoordelykeid in be paalde gevallen. Vrijwillige medewer kers moeten aangetrokken worden, wal de onderlinge solidariteit aanzienlijk versterkt. Er moeten noodhulpcentrales komen, Herv. vrouwendiensten halve ouderlingen met speciale opdracht ook diakenen met een aparte En dan behoeft de diaken geen dui zendpoot te zijn, ook al omvat het dia konaat op het platteland volgens de kerkorde ontzaglijk veel. Op het platteland Op deze eerste diakonale conferentie dag werd ook nog het woord gevoerd door ds A. G. Roeders te Rolde, voor zitter van de Provinciale Diakonale Kommissie van Drenthe. Deze spreker formeerde Kerk; be schouwde de Afscheiding als „een werk van de mens" en weigerde (hoe wel nog steeds ambteloos) een beroep naar een afge scheiden gemeente te over wegen. De gerechtvaar- i. De Kerk. zoals kruis als overwinningsvaan, de Kerk (dank zij haar be de als een wonder tot stand Kerk; onderscheidde sterk een uitwendige en een inwendige kerk, om deze We zouden van de „be- laatste uiteindelijk alleen sturen-kerk" verlost zijn, over te houden. In 1866 brak - t de Hervormde Kerk doperse lijn: de nens maakt de kerk kerk: Terwijl bij Capadose de bevinding sterk op de voor grond treedt als verzegeling van Gods beloften, vraagt dr. D. Kalmijn te Baren- Kohlbrugge steeds Jezus Christus. lyk het leven uit de kerk drecht over „Kohlbrugge Kohlbrugge: het nieuwe u t j i Gevaarlek is, wuuwei ue -"-j- viun Gode geheiligde leven Kerk, ook al gaat het als niet horen wil. Wie niet tot is mogelijk en werke- thans haar niet naar den „doorgebroken" is, geldt lijk voor wie in geloof tadVa^en'v^ conservatief, vasthoudt aan Hem, in Constantyn scheen de wereld Wie het Woord zegt. Ook de weg. Thans zien wy de Kerk Capadose in hun wederzijds wedergeborene blijft in zich- - kleiner worden en de wereld contact". Beide mannen ston- zelf vlees, doch weet zich in den mèt hun overtuiging vrij Christus ^rechtvaardig Geboeid luisterde de gadering naar de Amster- 0m haar heen groter. Beden- damse emeritus-predikant, ken wy, dat de Kerk bestaat ds. W. A. Hoek (Rheden), voorzover wy in Chi' toen deze op de hem eigen geloven. Anders zien wijze handelde over „De alleen n nood der Kerk de nood schappen, der prediking". Merkw alleen heilig. Capadose onder- wü in Christus Gode gehoorzaam te zijn. schreef Da Costa's beschul- s zien we Beiden leefden van 's Heren £.iging^ kerkgenoot- vrije genade. Reeds i 20er jaren der vorige ontmoetten zy elkaar het adres dë Kohlbrugge als zou deze anti- euw nominiaan zyn. Stellig ten de onrechte, want Kohlbrugge die, aldus spr.. dat in de ROMENDE op de Hervorm- Amsterdamse Réveilkring, legt juist sterk de nadruk pnnvnnatip Kprk met een de Kerk van nu ver- doch eerst later komt een °P onze verantwoordelyk- d. Kort gezegd: Capadose ijdt de rechtvaardiging de uitverkorenen; Kohl- vanwege haar uiï-achtigheïd ten" "achtte hij (met dr. (1831) in Schè"rpenzeef zich brugge die van de goddeloze (de uil als symbool van nood Noordmans) zéér gevaarlijk, vestigde, terwyl Kohlbrugge naar Gods eeuwig voor- by de oude Grieken). Zo De ketterij kan niet meer in Utrecht woonde. Beiden nemen, begingen zowel de Hersteld gesignaleerd worden. De ver- hadden een kring om zich Lutherse als de Hervormde schülen worden niet eerlijk heen gevormd, zeer tot on- rienalve vele INeder- Kerk destijds de domheid om ™®®r erke^-.^er^i'i, genoegen van de Utrechtse landse vrienden waren 2 wmen ook enkele Duitse aan- northo- tegentreden Kohlbrugge reist wezig, O.a. ds. Tünte r- j Laar Zaterdag 30 juni (nam. 7 uur) In 1834 keuren beide wordt in de Herv. kerk symbool van wijsheid De sanctioneerd! Doch ee: Kerk heeft in het Woord doxie-zonder-tanden Gods de hoogste wijsheid, orthodoxie meer! Leven wij daaruit, dan heb ben wij de nood onder ons! hóofdfê«!rhk™a°n SSn"!!! ïerk". w^rbïnnen <lan -»»«» ojecheiding af, te VianeiTherdacht, hoe - »»«i.roir" Hi.nt t* xx, nr. hoewel hun hou ding t.o.v. - - -- de op het Evangelie. En i geen nood: het als doelend j«' ..seaprek" dlenl te den gevoerd. Doch dan moet de Hervormde Kerk eerst een Kerk zyn c dr. Kohlbrugge op verschillend De door juni 1856 aldaar aÜerlei nood". ^Prof. Jonker Er moet ook oog zUn erkende, dat de uren van de engte der Kerk, want ook votttbereiding hem waren i angst èn van geluk- gemeente het kaUiedraal is begrensd haar gedoopte Jood Capa- bediend ^eeft. Dbeperkt. Eerst dan kan dose keert zich hoe langer Clr. K.. Lzroot, as. J. rl. 'aHghei'd"Laten wij"dit" niet het gulle belyden^ worden tioe meer van haar af. Grolle en dr. K. H. E. Kohlbrugge, die het be- Gravemeyer zullen Zs op het herstel der Gere- ren. kwijtraken. vernomen. Wy leven Zo bracht het opgegeven de Kerk in mineur; de grote onderwerp Ds Hoek in een vreugde is verdwenen. De impasse. Als context koos hij Kerk verdwijnt stil uit daarom Art. 27 der Geloofs- werkelijkheid! 8 Sis lof teland. Als oorzaken zag ds Roeders de vele latente mogelijkheden, gebrek aan juist zicht op de kerkelijke samenle ving, de snelle ontwikkeling van het diakonaat in de laatste tien jaar; een ontwikkeling, die het platteland niet heeft kunnen bijhouden en het vertrek "an velen naar de grote stadscentra. Om tot herleving te komen van het diakonaat ook op het platteland, noem de spreker twee middelen, namelijk, de mondelinge voorlichting, het gesprek en de bezinning. Het geregeld mondeling kontact prikt de geest. Bij deze voor lichting zal ook de predikant een grote rol kunnen spelen, omdat diakonaat en apostolaat aan elkaar grenzen. Achter het diakonale werk ligt immers een groot stuk geestelijke nood. Daarnaast zal er ook een gesprek gevoerd moeten worden met de plaatselijke overheid en met de diakonieën van andere kerken. De diakenen zullen daarbij hun taak nieuwe ogen gaan zien en er zich verheugen, dat niet alleen de ma teriële nood hun is toegewezen. Bij verhindering van de voorzitter ds J. F. Wesseldijk, stond deze eerste conferentiedag onder leiding van de 2de voorzitter, de heer A. J. Rotteveel te 's-Gravenhage. Als gasten waren ver tegenwoordigers aanwezig van de Vlaamse Diakonale Raad. Ds H. M. Stratingh te Goes, direk- teur van de Ned. Stichting voor Ker kelijk Sociale Arbeid in Zeeland, stel de de problemen voor het diakonaat in de agrarische sector aan de orde, zoals de funktie van het grondbezit der diakonie en de menselijke gevolgen van ruilverkaveling en mechanisatie. De heer A. Stoel, assistent personeelschef de Kon. Hoogovens, refereerde de mogelijkheid van maatschap pelijke zorg door het bedrijf aan d« beiders buiten de fabriek. De derde dag van de conferentie zal uitsluitend gewijd zijn aan een e: sie. Wees Slank tzond In Uw boudin h*t prachtige me/k* iraukl 51. „Ik heb er niet het flauwste idee van," ant woordde Bader eerlijk, „maar ik moet zorgen dat ik werk krijg en omdat ik goed met sport op de hoogte ben, dacht ik dat ik misschien op dat gebied iets kon doen." De redacteur legde hem uit dat de krant al ettelijke sportverslaggevers had, voor 't meren deel internationaal bekende figuren. Hij dacht even na en vroeg toen: „Wat zou u zeggen van speciale contacten? Kent u mensen uit de hogere kringen, van wie u nieuwtjes los zou kunnen krijgen?" „Wel nee! Hoe komt u daarbij?" zei Bader misprijzend en ineens had hij volstrekt geen be langstelling meer voor kranten. Toen hij leerd uitziende, oudere heer, die de indruk maak te professor aan een universiteit te zijn, ook met een baan kwam aanzetten, waarvoor nij naar de tropen zou moeten gaan. Terneerge slagen legde Bader hem z'n bezwaren uit. De buiten liep, schoot hem plotseling een prettige professorachtige heer dacht een tijdje na „We gedachte door het hoofd: die vent had niei zijn kort geleden een kleine luchtvaartafdeling eens bemerkt dat hij geen benen had. begonnen," zei hij. „Misschien is daar Al vond hij het ook vernederend, toch begoi hij nu elke morgen de personeelsadvertenties in de kranten door te lezen. Toen kreeg hij een brief van het bemiddelingsbureau voor of ficieren, dat hem adviseerde de personeelschef? van de Unilever en de Asiatic Petrol Compa ny te spreken te vragen. Eerst ging hij naai Unilever, waar ze hem van alles vertelden over zeep en de bij-producten daarvan. Hij kon daai een betrekking in Londen krijgen voor 20f pond per jaar, in afwachting van zijn uitzen ding naar West-Afrika. Hij maakte hun duide lijk dat een baan in de tropen niets voor hem was, gezien de moeilijkheden welke hij in dal klimaat met z'n benen zou ondervinden. Ze rei den daarop dat uitzending niet per se noodza kelijk was, maar dat zijn kansen op promote dan aanzienlijk geringer waren Toen naar de oliemaatschappij, waar een ge- ure. Zou dat iets voor u zijn?" Bij het woord „luchtvaart" had Bader al di .•eet de oren gespitst. De meneer nam hem nee naar het kantoor, waar de luchtvaartafde ling was ondergebracht en de afdelingschef daai zei dat hij wel een handige, jonge kerel kon gebruiken. Het was een kantoorbaan en hij zou moeten assisteren bij de verkoop van vliegtuig benzine aan luchtvaartmaatschappijen en bui tenlandse regeringen. Ogenblikkelijk hoopte Ba der vurig dat ze hem voor die baan zouden ne men; want dat was precies in zijn straatje. Ze namen hem mee naar de personeelschef, die een praatje met de sollicitant maakte om eer ndruk van hem te krijgen en toen plotselinp zei: „Goed, we zullen u 200 pond per jaar beta- en en u kunt maandag beginnen Hoe denkt v laarover?" De overrompelde Bader zei: „Mag ik er even kon kopen over nadenken, meneer?" De chef van de luchtvaartafdeling bracht hem tot aan de deur en zei hem enige keren: „Bader, je bent gek als je die baan niet neemt 't Is een pracht van 'n kans voor je." Maar ofschoon hij zijn vreugde nauwelijks kon bedwingen, wilde Bader hem toch geen beslis sing geven. Hij vertikte het de indruk te wek ken dat hij zo'n baantje op een handelskantoor met beide handen aangreep. Hij ging recht streeks naar Thelma om haar te vertellen dat hij werk had gevonden. Toen zei hij met onro mantische en irriterend mannelijke nuchterheid ..En nou kunnen we aan trouwen gaan denken, veronderstel ik." Ze keek hem aan op de vriendelijke, gedul dige manier, die zo bij haar paste. „Hoeveel dacht je dat we nodig zouden hebben?" vroeg „Och, 'k weet het niet zo precies," antwoord de hij„Toch op z'n minst 500 pond per jaar, zou 'k zeggen Dat scheen een redelijke schatting. Alle twee varen ze nog maar drie en twintig en met zijn pensioen en invaliditeitsrente had hij nu 399 pond en 10 shillingen per jaar. „En ik zal er gauw voor zorgen dat ik meer ga verdienen," zei hij vastberaden, waarna ze overgingen tot ?en waarlijk meeslepende discussie over wonin gen, prijzen van levensmiddelen en verlovings ringen. Heel tactvol stelde Thelma voor dat ze nog maar een poosje met de verlovingsringen zouden wachten en hun verloving nog stil zou den houden om thuis geen moeilijkheden te krij gen. Want al wist Bader dat haar ouders hem graag mochten, ze zouden zich terecht zorgen maken, wanneer ze te horen kregen dat ze met hem wilde trouwen. Bovendien wist Thelma dat Douglas geen cent bezat en dus geen ring (WORDT VERVOLGD) Y^ANNEER Iemand ons oproept bezinning over een bepaalde gelegenheid, dan raakt hij ons op tj tere plek. De mens van vandaag ti heeft des te meer behoefte aan ij, zinning naar mate hij er minder en rust voor vindt. Ook leeft de m< van vandaag zo gehaast en maakt zo veel mee, dat er bijna geen pla meer is voor verwondering. Het alles zo vanzelfsprekend geworden. 1 aanvaarden het, zoals het komen is. In zulk een levenshoudi (e kan een oproep tot bezinning wel b en zonder heilzaam werken. Naar zulk een oproep tot bezinnl zullen we te gereder moeten luis* ren, als hij afkomstig is van iema^ci jegens wie wij bezield zijn van bijzonder respekt en van iemand voor ons heeft een bijzonder gezag. Het is in deze gezindheid, dat nu enkele dagen geleden hebben gezet tot het lf van de oproep tot bezinning. ke tot ons allen deed uitgaan de nerale synode van de Nederlai Hervormde Kerk. Het lichaam dat di oproep deed uitgaan, de synode, red 'gl vaardigde deze belangstelling en evenzeer het onderwerp waarop oproep tot bezinning betrekking ha|l" Dat was immers onze verhouding Nieuw-Guinea. tij Nu moet het ons wel van het ha- dat, juist ook in de gezindheid wai in wij deze oproep tot ons hebben lat^ komen, lezing zowel als herlezing de oproep bij ons hebben opgewe v; gevoelens van oprechte teleurstellii Men versta ons wel. Wij behoi niet tot diegenen, die menen dat kerk heeft te zwijgen over de vragi bi van het maatschappelijke en politie in leven. Wij zijn dankbaar dat de ke het zwijgen waarin zij zich s tijd heeft gehuld, heeft verbroken, fii6i is niet voldoende, wanneer de ke Ul een oor heeft; zij moet ook een mo^te hebben. Zij heeft te openen, tegenov haar lidmaten en tegenover de wereljf. het Woord van God, het Woord 4 God zich heeft geopenbaard als i schepper, gebieder en onderhouder v het heelal. Daarom is wat de kerk en de i ganen der kerk zeggen gaan wel bjl zonder gezagdragend. Het is naar i aard een waardevol woord. Maar daa ook behoort het een waarde> woord te zijn naar zijn inhoud. En dit punt brengt deze oproep ons wat wij er gaarne van hadden wacht. Dit heeft op zichzelf niets t maken met de vraag, of wij het i de inhoud van de boodschap eens zijl of niet. Maar een kerk kan ook I veel willen zeggen. Nu troost het ons nog, dat om teleurstelling over de inhoud deze boodschap wordt gedeeld dot 1 anderen, die stellig ook bereid zijl tegenover het woord van de kerk 1 staan in een houding van ontvankt lijkheid. QNS trof een woord Fedde Schurer colleg „Fries Koerier" geschreven ook juist nai aanleiding van deze oproep bezinning van de synode. Schun vraagt zich zelfs af, of een publikaii als deze wel ligt op de weg der kerl Hij schrijft: „Dat de kerk zich over deze ding» laat voorlichten, is even noodzakelij als voor de hand liggend. Maar c schuilt een niet te onderschatte! gevaar in, wanneer de kerk zich bi iedere gelegenheid opmaakt tot he doen van gedetailleerde uitsprake over bepaalde actualiteiten, actualiteit is in wezen een andere, al houdt zij terdege verband met di actualiteiten der wereld. „De kerk heeft een boodschap I brengen, de boodschap van genade ei verlossing. Maar deze boodschap gaal boven de strijd der meningen uit Wanneer de kerk zich gaat uitspreken hier over de status van Nieuw-Guinea elders over geleide en vrije loon. politiek of over huurbelastin; woningbouw en agrarische politiek dan loopt zij het risico dat haar sten in het rumoer der menigte verlorei gaat. De kans is zo groot, dat dt dingen worden vastgelegd, en mense lijke meningen, voor verandering ii de toekomst en voor correctie in he: heden vatbaar, als dè gedachte dei kerk in het openbaar worden ge bracht. De publieke opinie belast deze uitspraken met een autoriteit waardoor de misverstanden nood zakelijk worden opgeroepen. In de his'orie heeft de kerk of wat er vooi doorging onverantwoordelijke menin gen gelanceerd over de slavernij, de positie der vrouw, de cultuur, het socialisme. Laat zij niet in het omge keerde van die fout vervallen, door zich al te concreet te gaan belasten met een progressieve missie". Schurer is een doorbraakchristen. die destijds nogal hoog heeft opge geven van het herderlijk schrijven. Zijn woord van nü schijnt ons een geschikt uitgangspunt voor enige bezinning onzerzijds op de jongste oproep tol bezinning, de bezinning Nieuw-Guinea.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2